Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

1080p game pc componenten check en vragen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• RamboRoebie
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 17-12-2024
Hallo tweakers.

Binnenkort ben ik van plan een nieuwe game pc te bouwen voor 1080p gaming, hierbij ben ik redelijk budget gericht. Ik heb de onderstaande onderdelen in gedachten:

moet ik nog kopen:
pricewatch: Seasonic Focus Plus 550 Gold
pricewatch: ASRock B450M Pro4
pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15
pricewatch: AMD Ryzen 5 2600 Wraith Boxed
pricewatch: be quiet! Pure Rock

de videokaart en ssd heb ik al in mijn bezit:
pricewatch: Sapphire Pulse Radeon RX 570 4GD5 (11266-04)
pricewatch: Crucial MX300 2,5" 525GB

Vormen deze componenten samen een stabiel systeem? heeft iemand verbeter punten of suggesties?
Ik wil de processor gaan overclocken, is deze cooler geschikt daarvoor?
aangezien de videokaart ( in de meeste games 8)7) de bottleneck zal vormen wil ik dit systeem later nog een videokaart upgrade kunnen geven, kan dat met deze processor en voeding?

Dank voor alle reacties! _/-\o_

Beste antwoord (via RamboRoebie op 18-01-2019 12:57)

• waseland
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-10 09:19

waseland

War... war never changes

Ik weet niet hoeveel je wilt gaan overclocken. Je hebt wel een redelijke airflow nodig (helemaal op luchtkoeling) al wil je een goede overclock op je ryzen 5 2600 halen. Daarentegen is het ook een beetje een loterij met wat je kan halen. 4.2Ghz zou mogelijk moeten zijn als je een goede chip hebt. Maar ik weet niet of dit op deze CPU koeler verstandig is.

Verder ziet alles er wel in orde uit. Ik neem aan dat je nog een case hebt?

Tegenwoordig zijn GPU's nog steeds voornamelijk de bottleneck als je kijkt naar fps. Er zijn een aantal games waar de CPU heel erg benut wordt maar dit gaat meestal dan ook over single core performance t.o.v meer cores. Daar is namelijk nog een kleinere markt aan games voor te vinden. Ik heb zelf een Ryzen 7 2700x omdat ik veel programma's tegelijk moet runnen maar voor gaming zal je voorlopig nog wel prima zitten met een Ryzen 5 2600 met een OC.

TLDR: Ik zou even kijken naar je airflow/koeling en hoe erg je je CPU wilt oc-en.

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord

• waseland
  • Registratie: December 2013
  • Laatst online: 09-10 09:19

waseland

War... war never changes

Ik weet niet hoeveel je wilt gaan overclocken. Je hebt wel een redelijke airflow nodig (helemaal op luchtkoeling) al wil je een goede overclock op je ryzen 5 2600 halen. Daarentegen is het ook een beetje een loterij met wat je kan halen. 4.2Ghz zou mogelijk moeten zijn als je een goede chip hebt. Maar ik weet niet of dit op deze CPU koeler verstandig is.

Verder ziet alles er wel in orde uit. Ik neem aan dat je nog een case hebt?

Tegenwoordig zijn GPU's nog steeds voornamelijk de bottleneck als je kijkt naar fps. Er zijn een aantal games waar de CPU heel erg benut wordt maar dit gaat meestal dan ook over single core performance t.o.v meer cores. Daar is namelijk nog een kleinere markt aan games voor te vinden. Ik heb zelf een Ryzen 7 2700x omdat ik veel programma's tegelijk moet runnen maar voor gaming zal je voorlopig nog wel prima zitten met een Ryzen 5 2600 met een OC.

TLDR: Ik zou even kijken naar je airflow/koeling en hoe erg je je CPU wilt oc-en.

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-10 21:33
Als je voor een Ryzen 2600x gaat dan kun je gewoon de stock koeler gebruiken (heb je die andere niet nodig) en draait deze al een stuk sneller dan de 2600 en hoef je ook niet proberen te overclocken om gelijkaardige performance te halen.

• youridv1
  • Registratie: Juni 2016
  • Laatst online: 15:19
Elazz schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:32:
Als je voor een Ryzen 2600x gaat dan kun je gewoon de stock koeler gebruiken (heb je die andere niet nodig)
Wat een onzin zeg. De stockkoeler van de 2600x is niet goed genoeg voor 4.2GHz op normaal geluidsniveau

• Elazz
  • Registratie: September 2010
  • Laatst online: 25-10 21:33
youridv1 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:35:
[...]

Wat een onzin zeg. De stockkoeler van de 2600x is niet goed genoeg voor 4.2GHz op normaal geluidsniveau
Ja maar hij gaat wel direct genieten van een licht betere performance en wanneer hij de videokaart upgrade uitvoert dan kan er achteraf altijd nog een betere koeler op om de turbo snelheden als standaard te krijgen over alle cores.

• RamboRoebie
@waseland Thanks voor je reactie!

Ik heb deze case ingedachten:
pricewatch: Cooler Master MasterCase Pro 3

Wil bij deze case de 2 stock fans die meegeleverd worden aan de voorkant monteren. Daarnaast wil ik twee fans kopen die aan de achter en bovenkant geplaatst worden. Zodat de lucht van de cooler afgevoerd word. Ik heb deze cooler vooral gekozen zodat de processor de turboclock volledig haalt. De oc zou ik tot 20 graden onder de thermal design of tot hij niet meer stable is clocken. Ben van plan dit pas te doen als de processor tijdens het gamen op zijn limiet zit.

• RamboRoebie
@Elazz Thanks voor de suggestie!

Ik zou met het kopen van een 2600x maximaal rond de 7% in performance vooruit gaan voor 30 euries.
Omdat ik redelijk budget gericht ben wil ik dit niet doen. Misschien dat ik de 7% met een oc ook kan halen als het mee zit 8).

• jeffreygek1
  • Registratie: December 2012
  • Laatst online: 17-11 20:45
Ik zou zelf ten alle tijden voor een 2600 non-x gaan met een goede luchtkoeler(kost waarschijnlijk ook nog minder ook), dan dat ik voor een 2600x met de standaard koeler zou gaan. Het verschil tussen deze 2 is met overklokken meestal nihil.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@RamboRoebie Pak een 2600X, OC 2600 en 2600X met powerboost etc maakt geen verschil. Dark rock 4 er op 3200MT/s RAM en gaan. Koop dan wel MSI Mortar als M-ATX bordje en een andere voeding.

welke kast heb je ?

[ Voor 9% gewijzigd door Hackus op 16-01-2019 14:38 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Pagina: 1