Halogeen spotjes vervangen voor LED: de keuze is (te) reuze

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 23:42
Hallo allen,

6 jaar geleden onze nieuwbouw woning ingetrokken, waarbij we op de benedenverdieping gekozen hebben voor enkel spotjes in het plafond als verlichting. We hebben dus geen andere verlichting (op een lampje boven het aanrecht na). Totaal zijn het 21 stuks, verdeeld over 4 groepen met elk een eigen dimmer. Destijds hadden we gekozen voor 50W35W halogeen spotjes. Dit omdat we het licht van LED spotje te koud / wit vonden. Tegenwoordig is dat veel mooier geworden en in het kader van energiebesparing wil ik overgaan op LED spotjes (21 spotjes op dimstandje half = ca 500W :o ) Alleen... welke moet ik hebben?

We hebben er nu 50W35W spotjes inzitten op 220V. Ik heb gelezen dat je ze zo kunt vervangen voor LED spotjes die ook op 220-230V werken. En dan ze dan ook dimbaar moeten zijn. Alleen, als ik dan bijvoorbeeld naar de keuze van Lampdirect kijkt, met filters 'dimbaar' en 'vervangt 50W' aan, dan krijg ik nog 34 mogelijkheden. Wat is het verschil tussen 1 van €3,75 en 1 van €19,93? :? Ik lees zaken als 'warm wit' en 'zeer warm wit' (daar kan ik nog wel uit kiezen :) ), of 'beste kleurweergave', maar dat laatste klinkt mij als marketingpraat. Verder heb ik ook gelezen dat goedkopere spotje kunnen zoemen (dimmer gaat dan zoemen) als deze gedimmed zijn? Ik heb er dimmers tussen zitten van ca €90,- per stuk, dus geen Gamma / Karwei prul.

Iemand hier ervaring mee? Aangezien ik er 21 moet hebben maakt €3,75 of €19,- per stuk nogal uit. Ben best bereid om geld uit te geven als het dan ook maar gerechtvaardigd / het waard is.

Grote Enphase topicIQ Gateway uitlezenPVOutput
PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Alle reacties

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 00:48

JvS

Ik heb hem zelf ook

En om het nog ingewikkelder te maken, door je selectie (50-59 watt) mis je in je overzicht ook de "dimtone" spotjes van philips.

Dat is wel een aandachtstpunt. Als je normale lampen dimt, dan verlaagt de kleurtemperatuur. Ik vind dat heel mooi (omdat ik eraan ben gewend). Zo wordt minder licht ook gezelliger / warmer licht. Standaard doen leds dit niet. Die gaan gewoon zachter branden, maar blijven net zo wit.

Ik weet niet welke lampen het tegenwoordig nog meer doen, maar ik vind de philips dimtone iig een goede feature om te hebben als je het erg waardeert dat een lamp "warmer dimt".

https://www.123ledspots.n...10-2200-2700k-dimbaa.html

2700K > 2200K. 2700K is vergelijkbaar met halogeen als het aan staat. Halogeen volledig gedimd is naar mijn idee nog iets warmer

[ Voor 15% gewijzigd door JvS op 16-01-2019 09:32 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
  • Registratie: September 2016
  • Laatst online: 07:03
Waarom stop er niet van deze leds in:
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/00318292/

Dimbaar, Kleurtemp naar keuze te verstellen. Alles bedienen met 1 AB of meerdere AB's en groepen maken. Hub erbij en je kan het via je telefoon doen.

Overal de dimmers er tussen uit en je bent klaar.

--

Je huidige dimmers zijn waarschijnlijk sowieso niet geschikt voor LED verlichting. Omdat LEDS veel minder wattage gebruiken kunnen ze vaak moeilijk gedimd worden met de standaard (niet LED) dimmers. Fatsoenlijke LED dimmers kosten ongeveer 50 tot 70 euro per stuk. Dus hier moet je ook omdenken. Ookal is een LED dimbaar betekend dit vaak niet dat het met een standaard halogeen dimmer kan.

[ Voor 40% gewijzigd door g00gle op 16-01-2019 09:30 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@JvS Dimtone, dat is wel een goede tip. Dat verandert de zaak. Eens kijken; dan zou dit misschien wel wat zijn.

@g00gle Bedankt voor je suggestie maar ik heb niet de intentie om de dimmers eruit te halen of met AB's of telefoon te gaan werken. Halogeen vervangen voor LED zonders poespas is voor mij voldoende :)

[ Voor 23% gewijzigd door Pazo op 16-01-2019 09:36 ]

PV 10,7kWp O/W • WP Panasonic KIT-WC07K3E5 7kW • Airco ME MSZ HR50VF 5kW • Gasloos per 11-2023

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:41

DukeBox

loves wheat smoothies

Als het GU10 is, de oude ikea's (die van ongeveer 6 jaar terug) zijn zeker prima. De kleur dimt mee dus lage stand is warmer van kleur dan hoog wat overeenkomt met halogeen. De nieuwe doen dat ook maar hebben een irritante zoem toon welke je in een fluister stille kamer 'kan' horen. Mijn vrouw hoort het niet, maar ik 'zoek' met de dimmer net zo lang totdat ik een stand heb die minder zoemt.

Daarom heb ik die later vervangen door philips classic serie, vergelijkbaar met de eerder genoemde dimtone's welke dezelfde kleur curve heeft maar geen bijgeluiden. De oude ikea's heb ik echter onlangs ook vervangen door philips hue, ze zaten achter een kaku dimmer maar deze begon kuren te krijgen en wilde hoe dan ook over op een zigbee of zwave oplossing. Die van Ikea zijn vrijwel gelijk maar lees het en der dat ook deze weer zoemen.

[ Voor 8% gewijzigd door DukeBox op 16-01-2019 09:38 ]

Duct tape can't fix stupid, but it can muffle the sound.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
g00gle schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:28:
Je huidige dimmers zijn waarschijnlijk sowieso niet geschikt voor LED verlichting. Omdat LEDS veel minder wattage gebruiken kunnen ze vaak moeilijk gedimd worden met de standaard (niet LED) dimmers. Fatsoenlijke LED dimmers kosten ongeveer 50 tot 70 euro per stuk. Dus hier moet je ook omdenken. Ookal is een LED dimbaar betekend dit vaak niet dat het met een standaard halogeen dimmer kan.
Hoe kan ik daar achter komen of mijn huidige dimmers geschikt zijn? Of is gewoon trial & error? Bijna €400 aan (prima) dimmers vervangen vind ik een beetje zonde.
Zoals @DukeBox reageerde, zoemende dimmers wil ik absoluut niet. Die ik nu heb hoor je absoluut niet, welke stand ze ook gedimd staan.

Ik heb trouwens nog even gekeken naar Milight RGB spots, maar dat wel toch wel een beetje prijzig :+

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik heb dimmers die "fase snijden" gekocht. Je kan zoeken op je type dimmer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Pazo schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:45:
Zoals @DukeBox reageerde, zoemende dimmers wil ik absoluut niet. Die ik nu heb hoor je absoluut niet, welke stand ze ook gedimd staan.
Nee, de lampen zoemden. Hoe dan ook kan je meestal je dimmer zonder problemen vervangen voor een die met led's werkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alki
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22:02
Heb een tijdje geleden ook alle spots vervangen door dimbare leds van het kruitvat, ze hadden laatst een actie 1+1 gratis. Kosten maar iets van 3,49 geloof ik en deze actie komt regelmatig terug. Aangezien ik er ook 16 nodig had en werken perfect. Heb wel de dimmer ook moeten vervangen maar ok.

[ Voor 33% gewijzigd door alki op 16-01-2019 09:52 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-10 19:40

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
JvS schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:48:
Ik heb dimmers die "fase snijden" gekocht. Je kan zoeken op je type dimmer.
Ik heb even opgezocht wat dat inhoudt, maar volgens deze site zou je dan geen Philips lampen kunnen gebruiken. Maar goed, dimmers vervangen is een laatste optie, liever alleen de spotjes en dan de bestaande dimmers gebruiken.

@utbone Bedankt voor je suggestie maar dat is echt te duur. Dat zou met 21 stuks richting de €1000,- gaan. Kan ik heel wat jaartjes de huidige halogeen voor stoken :) Dan zou ik eerder nog naar MiLight RGB gaan, maar dat is al met al ook een aardige optelsom.

[ Voor 24% gewijzigd door Pazo op 16-01-2019 10:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Pazo schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:04:
[...]

Ik heb even opgezocht wat dat inhoudt, maar volgens deze site zou je dan geen Philips lampen kunnen gebruiken.
Ik heb ook geen dimtone's waar deze dimmers zitten :P. In m'n woonkamer heb ik wel philips dimtones, maar dan exemplaren die met snel uit/aanschakelen tussen 3 standen wisselen (ik houd ook niet zo van afstandsbedieningen en apps voor verlichting en had al normale schakelaars ;P).

[ Voor 3% gewijzigd door JvS op 16-01-2019 10:16 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 07:29
Wat gaaf, ik wist helemaal niet dat IKEA nu ook een Dimtone equivalent heeft _O_
Ik wist wel dat ze goedkope GU10's hadden, maar de budget lijn was alleen aan/uit. Verder had je een model wat dimbaar was, maar nu dus ook Dimtone.

Heb nu alles op Hue, maar anders was dat zeker een optie geweest. Overigens de Dimtone van Philips zelf ook niet heel duur als je hem in de aanbieding koopt bij Gamma o.i.d.

12V steekfitting lijken ze overigens volledig uit te zijn gestapt, is blijkbaar geen markt meer voor, want je ziet overal GU10 eigenlijk.

[ Voor 11% gewijzigd door ThinkPad op 16-01-2019 10:24 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 08-10 19:40
Pazo schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:04:
[...]

Ik heb even opgezocht wat dat inhoudt, maar volgens deze site zou je dan geen Philips lampen kunnen gebruiken. Maar goed, dimmers vervangen is een laatste optie, liever alleen de spotjes en dan de bestaande dimmers gebruiken.

@utbone Bedankt voor je suggestie maar dat is echt te duur. Dat zou met 21 stuks richting de €1000,- gaan. Kan ik heel wat jaartjes de huidige halogeen voor stoken :) Dan zou ik eerder nog naar MiLight RGB gaan, maar dat is al met al ook een aardige optelsom.
Het is veel geld idd, maar ongelooflijk gebruiksvriendelijk. Wij hebben bijvoorbeeld twee HUE spotjes boven de bank. Ik wil minder licht dan mijn vrouw, via de app kan je op individuele basis per lamp dimmen.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@utbone Ben zelf ook wel fan van HUE maar 21 ambiance spots loopt best op qua kosten, je bent zonder remotes al snel €400,- kwijt.

@ThinkPad Heb IKEA diverse malen geprobeerd maar iedere keer toch weer spijt gehad niet gewoon voor philips te gaan. De tradfri serie weet ik niet, daar heb ik geen ervaring mee en lees ik geen slechte dingen over maar de andere lampen doe ik niet meer. Het prijs verschil is tegenwoordig ook niet zo groot meer.

[ Voor 18% gewijzigd door DukeBox op 16-01-2019 10:27 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• g00gle
Pazo schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:45:
[...]

Hoe kan ik daar achter komen of mijn huidige dimmers geschikt zijn? Of is gewoon trial & error? Bijna €400 aan (prima) dimmers vervangen vind ik een beetje zonde.

Ik heb trouwens nog even gekeken naar Milight RGB spots, maar dat wel toch wel een beetje prijzig :+
Dat kun je uitrekenen. Als je weet hoeveel watt je ledspots zijn totaal. En hoeveel watt je dimmer minimaal nodig heeft om goed te kunnen dimmen. Moet je even kijken of je de manual van je dimmer kunt vinden adh het type nummer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

^ Je moet wel rekening mee houden dat als er een minimum load moet zijn dat het kan gebeuren dat je led spotjes blijven gloeien wanneer de dimmer op zijn laagst staat. Weet niet hoe je je 21 spots hebt verdeeld ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
DukeBox schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:29:
^ Je moet wel rekening mee houden dat als er een minimum load moet zijn dat het kan gebeuren dat je led spotjes blijven gloeien wanneer de dimmer op zijn laagst staat. Weet niet hoe je je 21 spots hebt verdeeld ?
Zou dit niet uitmaken wanneer je de dimmer uit kan zetten door hem in te drukken. (aan/uit) Maar inderdaad goed punt om rekening mee te houden.

Als je hier je type dimmer zet + de leds per dimmer en het type led lamp wil ik het wel voor je uitrekenen of een andere tweaker :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@g00gle en @DukeBox , ik zal vanavond even een dimmer open maken om te kijken welk type het is, zodat ik kan opzoeken wat de minimum load is.
Ik heb 21 spots over 4 dimmers. Gelijke groepen, 5, 5, 5, en 6 stuks volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• g00gle
Pazo schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 10:31:
@g00gle en @DukeBox , ik zal vanavond even een dimmer open maken om te kijken welk type het is, zodat ik kan opzoeken wat de minimum load is.
Ik heb 21 spots over 4 dimmers. Gelijke groepen, 5, 5, 5, en 6 stuks volgens mij.
Ik durf met enige zekerheid te zeggen dat je dimmer wel echt een probleem gaat vormen. Aangezien een halogeen dimmer hier eigenlijk niet geschikt voor is. Maargoed, misschien heb je geluk dat moeten we dan even gaan uitzoeken.

Ik heb een led dimmer in m'n badkamer. Bij deze kan ik de minimale load instellen zodat de lampen nooit helemaal uitgaan. Mocht het blijken dat je dimmers niet geschikt zijn voor LED. Zou ik persoonlijk toch voor slimme verlichting kiezen (aka Ikea Tradfri) ik heb dat nu een tijdje in gebruik. En ben er echt zeer tevreden over. Die lampjes zijn betaalbaar en je hebt geen "dure" dimmer meer nodig. Aangezien de lampjes zelf dimbaar zijn. Maargoed laten we eerst maar is kijken of je dimmer misschien toch geschikt is.

Alleen verwacht ik wel dat je je led lampen niet heel ver kan dimmen, omdat halogeen dimmers er gewoon niet geschikt voor zijn.

[ Voor 3% gewijzigd door g00gle op 16-01-2019 10:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Galaxis
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 08-10 14:19
In onze vorige woning had ik 42 Gu10 inbouwspots in de plafonds zitten. Deze waren allemaal 50W traditioneel halogeen, zonder trafo achter een dimmer. Ik heb toen alle spotjes vervangen door de GU10 spots ( dimmable ) van de kruidvat. Bijna identiek licht aan de halogeen versie, en kwamen toen destijds als beste getest eruit door de consumentenbond meen ik. Geen idee of de kruidvat de lampjes nog in het assortiment heeft zitten tegenwoordig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Pazo Het vreemde is dat ik met de goedkoopste dimmers vaak de beste resultaten heb gehaald met groepjes van 3x5 watt spots. Dimmer van de action (€8), ikea (€9), hornbag basic serie (€17), hornbach Malmbergs puls drukker (€23). Zover ik weet hadden ze allen ook een mogelijkheid om het minimum niveau in te stellen.
Daarnaast is een KAKU inbouw dimmer welke je gewoon met je knoppen gebruikt uiteraard ook een hele goedkope oplossing én je kan er evt. ook nog een remote op aansluiten. Je moet alleen wennen aan de manier van dimmen.

b.t.w. vergeten te zeggen, de HUE spotjes geven niet zoveel licht als een 50 watt halogeen. Hooguit de helft.

[ Voor 9% gewijzigd door DukeBox op 16-01-2019 10:45 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@Galaxis Bij mij dus dezelfde situatie, alleen dan 21 spots. Net even gekeken maar op de site van Kruitvat staan ze niet.

@DukeBox ik heb ook wissende ervaringen. Toen de elektricien de boel installeerde, had ik dimmers en spotjes gekocht. Die dimmers waren iets van ca €30 per stuk dacht ik. Die begonnen dus te zoemen zodra de spots gedimd werden. Hij heeft er toen dimmers van ca €90 per stuk tussen gezet, en die zoemen dus niet.
Ik heb onlangs de zolder verbouwd en daar in het plafond ook 4 LED spotjes op 220V geplaatst. Zit een dimmer tussen van €40 van de Karwei die doet het prima. Prijs zegt niet alles dus.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodebest
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:28
Mijn advies zou zijn om voor philips LEDspot ExpertColor GU10 5.5W 927 36D (MASTER) te gaan. Zelf heb ik de oudere Philips master led 35w versie met dimtone in de keuken. Geeft veel licht en lijkt net op halogeen/gloeilamp. Werkt op een livolo dimmer pas vanaf 4 lampen, anders bleven ze knipperen.

Hebben een hele hoge CRI rating (97 waarbij een standaard halogeen tussen de 95-100 ligt. Zonlicht is 100.)
Zouden moeten beschikken over dimtone.
Levensduur van 40.000 uur. (+-4.5 jaar 24/7).
Zou fase aansnijding dimmers moeten ondersteunen(niet gegarandeerd tho).
Prijs valt met 8 a 9 euro per LED enorm mee.

Als je ze koopt zou ik er gelijk 1 of 2 reserve kopen voor het geval er eentje kapot gaat en de oude serie niet meer beschikbaar is. Zelf heb ik nog geen kapotte LED gehad in 3 jaar waarbij er 2 zelfs 24/7 aanstaan als buitenverlichting terwijl al mijn gloei- en halogeenlampen al defect zijn gegaan binnen 2 jaar.

Mijn advies voor LED lampen is een hoge CRI rating samen met een vorm van dimtone. Hiernaast is het misschien slim om te overwegen om toch voor 35W vervangers te zoeken aangezien hierdoor de LED een stuk minder warm zou worden wat de levensduur ten goede komt.

Hiernaast is een gloeilamp van 50w voor 50% dimmer geen 25w. Wanneer je een lamp 50% minder licht laat geven heb je alsnog 75% van het verbruik. Bij 50% minder verbruik geeft de lamp nog maar 20% van zijn originele lichtsterkte.

Hier is te zien wat de correlatie is tussen verbruik en lichtsterke bij gloeilampen.
http://www.olino.org/blog...02/09/dimmer_efficientie/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
@rodebest bedankt voor je toelichting. Jij raadt dus deze aan. De 35W versie zou dan deze zijn.
Is kiezen voor de 35W versie beter dan de 50W versie puur vanwegen hitte / stroomverbruik? Maar ik neem aan dat ze ook minder lichtopbrengst hebben. Wij hebben de huidige halogeen spots zelden voluit staan, meestal maar half, maar af en toe wel als bijvoorbeeld de thuiskapper komt of ik aan tafel zit te knutselen met het een of ander. Dus de mogelijkheid voor 'fel' licht is eigenlijk wel fijn.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodebest
@Pazo Ik raad inderdaad die 50w of 35w versie aan. Als de lampen 24/7 100% aan zouden staan in een hele krappe ruimte omdat er geen dimmer aanwezig is zou een 35w versie beter zijn voor de warmte, het verschil in verbruik (5.5 vs 3.9 is verwaarloosbaar in de energierekening.)

Wanneer de lampen meestal gedimd staan de 50W versie de betere keus wegens de mogelijkheid tot fel licht. Wanneer de 50W gedimd is tot 35W zal die gewoon evenveel tot 5% meer/minder verbruiken als de 35W led normaal gebruikt bij 100%.

Het verschil in verbruik is wel enorm met 21 lampen overigens.
21*40w=840w (gedimd 50%) vs 21*3W=63w (gedimd 50%)
Scheelt je elk uur 17 cent. De lampen zijn dus terugverdiend in ongeveer 1000 uur. ongeveer 125 dagen 8 uur per dag.

Als je de lampen besteld. Zorg dat je ze ergens besteld waar je ze terug kan sturen als ze niet werken/eruit zien zoals verwacht.
Lampendirect ziet er niet uit als een makkelijke retour toko: https://www.lampdirect.nl/retouren
De wet koop op afstand wordt geloof ik niet gevolgd omdat er een rede moet worden toegevoegd.

Ledshop groenovatie heeft 60 dagen retour zonder opgaaf van reden. Kost misschien 181.65 euro incl. btw vergeleken 174.31 incl. btw bij lampdirect maar betere retourvoorwaarden wat bij 180 euro wel zo fijn is.
https://www.ledshop-groenovatie.com/retouren

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

@rodebest Hebben die allemaal kleurtemperatuuraanpassing bij dimmen? Of is dit tegenwoordig zo normaal, dat ze het er niet meer bij zetten?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Bedankt @rodebest voor je antwoord. 50W versie lijkt me dan inderdaad beter.
De winkel waar ik het dan ga kopen ga ik dan nog even bekijken.
Vanavond thuis eerst nog even de dimmers bekijken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodebest
@JvS @Pazo Oeps, Dat is inderdaad een goede, ik had al aangeven "zouden moeten beschikken over dimtone" maar kon het niet zo snel vinden. Het blijkt dat ze geen dimtone hebben en 2700K blijven bij het dimmen.
Zie deze pdf.
http://images.philips.com...BASIS_2019_LR.pdf#page=24

Als alternatief zou je de MAS LED spot VLE DT 4.9-50W GU10 927 36D kunnen nemen.
Hier zijn ze te vergelijken: http://www.lighting.phili...ot-mv-gu10#page=1&layout=

Levensduur is 25k i.p.v. 40k. CRI is 90 i.p.v. 97 en het verbruik is 4.9W i.p.v. 5.5W.

Zelf vind ik Dimtone fijn. De CRI van 90 is wel lager waardoor in de keuken de variant zonder dimtone mijn voorkeur zou hebben. De rest van het huis is een CRI van 90 meer dan voldoende. zeker bij 2200k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

rodebest schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:08:
Zelf vind ik Dimtone fijn. De CRI van 90 is wel lager waardoor in de keuken de variant zonder dimtone mijn voorkeur zou hebben. De rest van het huis is een CRI van 90 meer dan voldoende. zeker bij 2200k
Yep in de keuken heb ik vooral veel licht van 2700 (wilde toch nog een beetje gezellig :P). In de woonkamer vind ik de 2200-2700K erg prettig

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
In de keuken hebben we een ledstrip boven het aanrecht hangen onder de keukenkasten, dus daar is licht genoeg. Daar hoef ik geen rekening mee te houden mbt aanschaf van de spotjes.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
@Pazo Het ziet er dus naar uit dat de oplossing de dimtone variant is van 4.9W. Tenzij kleurreproductie belangrijker ervaren wordt.

Hier nog een leuk plaatje van een appel met verschillende CRI waardes.
http://blog.inspiredled.com/cri-and-led-lighting/

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
rodebest schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:29:
@Pazo Het ziet er dus naar uit dat de oplossing de dimtone variant is van 4.9W. Tenzij kleurreproductie belangrijker ervaren wordt.
Ja waarschijnlijk wel, en dat zou dan deze moeten zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
@Pazo Het ziet er naar uit dat dat de juiste is ja, nog goedkoper ook :).

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@rodebest @JvS @DukeBox @g00gle Hierbij een foto van de dimmers (klik = groot)

Dimmers

Het is dus een Dimmtronic PAB 315. Ik zie een bereik staan van 20 tot 315W. Op deze verkoopsite staat bijvoorbeeld Geschikt voor het dimmen van gloeilampen, halogeenlampen, LED drivers, elektronische trafo,s.
Ik heb hier een handleiding (pdf) gevonden. Hier wordt wel over type PAF gesproken en niet PAB, maar in de zoekresultaten worden PAF en PAB vaak in 1 zin genoemd.
Er wordt genoemd mbt gebruik:
Toegestane gebruikers:
* Gloeilampen
* Hoogvolthalogeenlampen 230V
* Elektronische transformatoren geschikt voor phase-afsnijding
Let op:
de dimmer kan niet worden gebruikt voor ring- kern- of conventionele transformatoren en ook niet voor elektronische transformatoren die alleen geschikt zijn voor phase-aansnijding.
Kan daar nu niet echt uit opmaken of de gekozen spotjes er zo in kunnen.
Aan de andere kant; kan ze ook gewoon kopen en mocht het problemen geven kunnen er alsnog andere dimmers aangeschaft worden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Er zit in ieder geval een minimum regeling op dus dat is al een goed teken. Min. 20 Watt zou met 5 spots van 5.5 dus ook geen probleem mogen zijn. Dus zie geen reden dat het niet zou werken.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• AOC
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

AOC

Door te vervangen met LED haal je wel 500 a 1100watt aan elektrische verwarming weg :+

[ Voor 3% gewijzigd door AOC op 16-01-2019 20:34 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@DukeBox Ik denk dat ik ze maar ga bestellen; zijn ze voor het weekend in huis als het goed is :)

@Waterkoker Haha, ik heb net maar eens gekeken hoeveel de huidige 21 halogeen spots verbruiken. Heb een Youless energiemeter, dus kan live het verbruik zien. Resulteert in de volgende getallen:

Verbruik 21 halogeen spots

Ik denk trouwens dat ik dan 35W spots heb, en geen 50W. Voluit is dus ca 650W. Gelukkig hebben we dat vrijwel nooit aanstaan. Meestal maar 25-30% vermogen. Ben heel benieuwd wat de LED spots gaan doen qua verbruik.

EDIT 17-1: Ja, heb dus toch 35W spotjes, blijkt na bestelling van de 50W LED vervangers :X

[ Voor 7% gewijzigd door Pazo op 17-01-2019 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
@Pazo De gemiddelde LED lamp wordt niet perse vrolijk van fase afsnijding maar mijn philips led's gaan er goed meer om. 20 watt is gelukkig al flink laag dus een hoge kans dat het allemaal werkt. Misschien als je ze heel ver dimt dat ze gaan knipperen omdat de dimmer niet goed meer kan afsnijden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
@rodebest we gaan het meemaken. Gisteren besteld en komen vandaag binnen, dus als het mee zit vanavond wisselen :) Ik laat het resultaat uiteraard weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
@Pazo Als je die 35W spotjes vervangt voor 4.9W led (50w). Dan heb je een goed verlicht huis.

In mijn woonkamer hangt een zelfbouw lamp met 3x12W Futlights. Als ik die op 100% zet dan is het dag licht binnen :). We worden soms de zon van de buurt genoemd :D.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@rodebest Ik zou met deze dimmers (i.v.m. het bereik) juist voor de de 5.5Watt (liefst nog hoger) gaan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Pazo
Ik heb deze besteld. 4,9W (50w)
(Philips MAS LED spot VLE DT 4.9-50W GU10 927 36D)

[ Voor 22% gewijzigd door Pazo op 17-01-2019 16:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 00:35

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Die Ikea dingen wil je voor spotjes juist niet hebben. Reden: je kunt ze er bijna niet in en uit krijgen. De kap is van plastigen het zuignapje dat je bij je halogeenlampjes gebruik plakt daar niet op. En bij GU10 moet je zoals je wellicht weet best wat kracht zeten soms om ze er in te krijgen ;)

Heb er nu zelf deze in zitten: https://www.gamma.nl/asso...10-3-3w-3-stuks/p/B531090
Tientje de 3, voor dat geld kun je het prima proberen of het werkt en als het dat doet koop je er meer.
Which reminds me, ik moet nog even langs de Gamma voor meer van die dingen :P

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodebest
@DukeBox Het probleem is alleen dan de 5.5W variant helaas geen dimtone heeft wat gewenst is.

@The Eagle Helaas hebben die LED lampjes geen specificaties maar ik vermoed dat de CRI waarde hoogstens de 80 haalt. Hiernaast zijn deze niet dimbaar en heb je ook kans dat mensen die er gevoelig voor zijn de LED ziet knipperen. I.P.V. Deze zou ik eerder de LED lampjes van de IKEA kopen aangezien die zoiezo prima voor het geld zijn.
https://www.ikea.com/nl/nl/catalog/products/80363228/

Bij de philips variant wordt er gebruik gemaakt van constant current dimming waardoor er geen mogelijkheid tot knipperen bestaat omdat er geen PWM over de LED wordt gebruikt.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

rodebest schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:40:
@DukeBox Het probleem is alleen dan de 5.5W variant helaas geen dimtone heeft wat gewenst is.
Toen ik hem kocht heette het nog 'Warm Glow' ze zijn nog wel te koop maar zover ik begrepen heb een verouderd model.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• rodebest
@DukeBox Het probleem van die variant is weer dat de CRI rond de 80 ligt waardoor je kan merken/zien dat het een LED lamp is. Met de moderne variant heb je hier geen last meer van door de hoge CRI waarde. Hierbij denk ik dat de 0.6 watt per lamp niet de doorslag zal geven. Zeker aangezien hij flink gaat dimmen waarbij het wattage ongeveer hetzelfde zal worden tijdens de dim stand.

Leuk detail. bij 5.5 wekt de oude LED lamp 345 lumen op en de nieuwe wekt 355 lumer op bij 4.9 watt.
Ze zijn gewoon 10% efficienter.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

Ze worden ook nog best warm dus denk dat het daar in zit. Je hebt ook van philips de masterled, die heeft wel een hoge(re) CRI waarde: https://www.assets.lighti.../fp929001349102-pss-nl_nl
Is niet dual tone maar 2700k over de hele range is voor onze (NL) begrippen meestal wel ok.

[ Voor 17% gewijzigd door DukeBox op 17-01-2019 16:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
@DukeBox Eigenlijk heeft @Pazo die ook gekocht alleen met de Dimtone functie (MAS LED spot VLE DT 4.9-50W GU10 927 36D) De T achter de D staat voor DimTone. Ook een CRI van 90.

De beste is de Expertcolor lijn maar die heeft helaas geen DimTone, wel een CRI van 95-97.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Moet zeggen dat ik wel weer wat geleerd heb; wist niet dat er zo veel verschillen zaten in spots :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Pazo Ik ook niet :)
Met name de CRI is iets waar ik voortaan op zal letten bij losse dimbare led's.

Ik ben voornamelijk aan het overstappen naar HUE dus daar speelt het gelukkig niet. Sterker nog, er zijn nog steeds geen compatible losse (stekker) dimmers als je bestaande lampen wilt gebruiken al zou er wel binnenkort een van IKEA moeten komen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• rodebest
@Pazo @DukeBox Dat er zoveel verschillen zijn in de LED spots is een probleem van tegenwoordig.
CRI is het belangrijkste in de keuken omdat eten er veel beter mee uit ziet. Hiernaast ook voor schilderijen en andere kunst. Daarom zijn de LEDlampjes in een gallerij vaak 50-200 euro per stuk maar wordt er nog steeds veel halogeen gebruikt.

Iedereen is gewend aan kut licht dus willen ze geen LED terwijl tegenwoordig genoeg goede opties bestaan. De aanschaf is alleen hoger. terwijl je die meerdere keren terugverdiend.

Mijn lamp voor bij de deur buiten brand al jaren 24/7 omdat een tijdklok duurder is dan de lamp laten branden... de goedkoopste philips led zitten erin met het laagste wattage 3.1 of 3.5W. kost 7 euro op jaarbasis om aan te laten. met tijdklok zou dat 3.5 euro worden. Maar een tijdklok kost minimaal 10 euro. dus tvt van 3 jaar, en die moet ik ook nog ergens kwijt kunnen.

EDIT: Ik ben blij dat ik heb kunnen helpen. Nu hopen dat mijn advies goed is geweest en dat Pazo er tevreden mee is (en dat de dimmer gewoon werkt).

[ Voor 7% gewijzigd door rodebest op 17-01-2019 17:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
DukeBox schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:22:
Er zit in ieder geval een minimum regeling op dus dat is al een goed teken. Min. 20 Watt zou met 5 spots van 5.5 dus ook geen probleem mogen zijn. Dus zie geen reden dat het niet zou werken.
Als je dimt wordt het verbruik toch lager? Dus kan wel zijn dat je dan onder die 20 watt komt en hij gaat knipperen. Heb zelf laatst ook een dergelijke omschakeling naar led gedaan, maar toen ik overal led in had gingen ze knipperen op lage dimstand. Toen hebben we maar 2 lampen halogeen gelaten, zodat je niet onder de minimale belasting van de dimmer komt ;) (was niet mijn huis, zelf zou ik de dimmer hebben vervangen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DukeBox

DukeBox

loves wheat smoothies

@Palomar De waarde op de dimmers is de nominale waarde bij max. belasting.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
Goed, spotjes opgehaald en zojuist eerst maar eens een groepje van 6 spots gewisseld. Resultaat: dimmers werken perfect, spotjes doen het prima, maar veel te fel. De laagste stand van de LED spotjes is bijna nog feller dan de stand waarop wij normaal de halogeen spotjes hebben staan. En als we bijvoorbeeld film gaan kijken, hebben we ze juist nog verder gedimd. Maar goed, we blijken dus 35W halogeen spotjes te hebben, en heb nu dus 50W LED vervangers. Niet zo slim van mij om dat niet eerst te controleren :F

Dus, zojuist retourorder aangevraagd, spotjes weer in de doos gedaan, morgen weer op de post doen. Ondertussen 22 stuks van de 35W versie besteld, en die zouden morgen weer geleverd moeten worden. Dan poging 2 :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Het kan ook zijn dat je dimmer gewoon niet helemaal geschikt is en de laagste dimstand te "hoog" is. Wacht even met op de bus doen met tot je ook de 35watt binnen hebt. Mogelijk kan je die ook niet ver genoeg dimmen. Mijn ervaring is dat je dimtones (ook de 50 watt variant) echt een heel eind kunt dimmen.

Had je ook de felste stand vergeleken? Overigens kan ik het me wel voorstellen dat het 21 x 35 watt is en niet 21 x 50.

[ Voor 11% gewijzigd door JvS op 17-01-2019 20:13 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pazo
De 6 LED spotjes op de felste stand gaven volgens mij meer licht dan de 15 overgebleven halogeen spotjes samen! Wat een bak licht!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Pazo
Zo, de spotje zitten erin. 35W versie is inderdaad een stuk beter. Toch zijn ze nog wel feller dan de 50w halogeen lampjes. Maar helemaal gedimd geeft een mooie sfeereffect.
En ze zijn (gelukkig) een heel stuk zuiniger.
Helemaal gedimd ca 90W en helemaal voluit ca 150W. Dus dat is wel een heel verschil!
Dus ben zeker tevreden met de aankoop!

@JvS @rodebest @DukeBox @g00gle bedank allen voor jullie hulp / tips / suggesties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rodebest
@Pazo Geen probleem en veel plezier met de spotjes :).
Ik vind het gebruik van de gedimde spotjes nog wel hoog zeg eigenlijk. Maar tegelijkertijd is het niets vergeleken de oude lampjes.

Ik hoop dat je er jaren plezier van ga hebben.
Pagina: 1