Web-based admin "aliases" en "passwd" files mail?

Pagina: 1
Acties:
  • 127 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• eymey
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17:59
Ik ben bezig ergens een server te configureren voor mail functionaliteit. Op de server worden meerdere domains ge-host. Voor ieder domain is een eigen IP adres beschikbaar.

Het gaat om een Linux-based server (Debian). Hierbij gebruik ik de standaard bij Debian geleverde MTA, namelijk Exim. Dit gaat allemaal prima: Exim levert de mail netjes voor het juiste domain af en de POP3 daemon weet door het IP en de reverse DNS in welke mail spool hij moet kijken.

Ieder domain heeft ook een eigen set "passwd" en "aliases" files.

Nou moeten deze ook per domain via een web interface te beheren zijn, zodat ik niet iedere keer met SSH hoef in te loggen en alles handmatig doen als een domain een nieuwe alias of account nodig heeft.

Ik ben zelf al begonnin in PHP zo'n front-end te schrijven, maar het is nog wel een heel gedoe om bewerkingen op de files goed en betrouwbaar uit te laten voeren.

Weet iemand of hier toevallig al kant en klare oplossingen voor bestaan? Het hoeft dus absoluut niet meer (maar ook niet minder :)) te zijn dan het kunnen beheren van een aliases en een passwd file (passwd files bevat gewoon per regel een "<username>:<password>" combinatie, waarbij het password geëncrypt wordt opgeslagen).

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

Verwijderd

Heb je Webmin al eens geprobeert, daar zitten wel wat haken en ogen aan, maar werkt wel redelijk... ff hengelen naar de url...... http://www.webmin.com/ (moeilijk he ;) )

BTW: Het is gratis

• eymey
Grappig dat iedereen meteen met Webmin komt :). Had ik er eigenlijk ff bij moeten zeggen maar dat heb ik dus overwogen. Alleen moet je voor webmin nogal wat moeite doen om het systeem aan te passen.

En dat willen we hier dus niet: Ik ben zelf niet de server - beheerder, zorg alleen voor het mail hosting gedeelte. Dus alles moet verder nu gewoon zo draaien zoals het draait (werkt verder ook perfect)

Webmin is dus op zich wel leuk maar eigenlijk alleen handig als je het vanaf het begin al gebruikt, denk ik 8-)

Marstek Venus 5.12kWh v154, CT002 V118, CT003 V118 DSMR5.5, PV 11xEnphase IQ7+ Z-O, 5xEnphase IQ7+ N-W - ~4,7Wp theoretisch, ~3,5Wp praktijk.

• jep
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 05-05 11:28

jep

Neehoor, webmin vraagt naar je distributie, die geef je op en hij configureerd zichzelf helemaal, is hier nog nooit fout gegaan. (Ik gebruik het zelf niet omdat ik het met de hand fijner vind, maar als je net begint is dit zeker erg mooi).

Verwijderd

De allermooiste oplossing lijkt me voor jou QMail.
Dat, ik combinatie met QMailadmin doet precies wat jij wil.
Aliases, usernames, wachtwoorden configureren per domein. Helaas moet je dan alleen wel inderdaad je mailsoftware aanpassen, maar geloof me, het is de moeite waard. QMail is sneller en betrouwbaarder dan bijv. Sendmail en als je d'r eenmaal aan gewend bent, makkelijker te configureren en beheren.
In ieder geval suc6 met zoeken / maken van een beheer tooltje!

Verwijderd

Er zijn enkele gui / webinterface tools beschikbaar voor exim. Maar deze zijn vooral gebaseerd op exim met een mysql database backend (zeg ik dat goed ?:)). Kijk maar eens op freshmeat.
Ik heb echter geen ervaring met die tools. 't zal wel weer een hoop gekloot zijn. Maar 'ts wel heel mooi zo'n mysql databaseje met de users er in. Kan je ook zelf makkelijk een webinterface omheen bouwen.
Ik vraag me alleen af hoe betrouwbaar het is. Aparte mysqld op andere port misschien? Speciaal voor de mail.

Verwijderd

Ik heb momenteel ook alles met de hand gebouwd.. koste me heel veel werk, maar daarna voelt het ook net zo alsof het van jouw is ;)

Met PHP en Perl kom je een heel end.. de meeste zaken kun je aanpassen door wat te rommelen in config files en om de zoveel tijd weer een of andere deamon een trap te geven...

Als je alleen voor de mail gaat zou ik zeker eens vpopmail met qmailadmin proberen.. als je FreeBSD gebruikt (reclame ;) ) dan staat er een hele handige handleiding op het web hoe je dat binnen no-time draaiende kunt hebben: http://matt.simerson.net/computing/qmail.toaster.shtml

Qmailadmin werkt met qmail en postfix, zo ver ik weet niet met sendmail of exim in jouw geval.

Ik heb vroeger ook qmailadmin gebruikt.. ben er nu vanaf gestapt (heb me de source goed bekeken en het zelf gebouwd in PHP en Perl 8-) )

• eymey
Op dinsdag 24 juli 2001 12:51 schreef j3p het volgende:
Neehoor, webmin vraagt naar je distributie, die geef je op en hij configureerd zichzelf helemaal, is hier nog nooit fout gegaan. (Ik gebruik het zelf niet omdat ik het met de hand fijner vind, maar als je net begint is dit zeker erg mooi).
Het probleem is niet dat ik een beginner ben: Ik denk dat ik mezelf toch aardig Linux die-hard mag noemen (ik configureer dus ook het liefst alles met de hand) maar het gaat er dus om dat anderen op die server gemakkelijk accounts en aliassen voor hun domains kunnen beheren.

• eymey
QMail heb ik ook overwogen. Het probleem is dat het mail systeem nu draait en dus eigenlijk niet meer down mag (of ik moet 's nachts gaan werken). Zelf ontwikkelen lijkt me ook het mooist maar ik lijd aan tijdgebrek dus dat wordt ook nog wat :)

Nou ja, ik houd Qmail wel in m'n hoofd want ik heb daar inderdaad ook veel leuke dingen over gelezen. Misschien is install daarvan mooi te combineren met het andere server onderhoud dat de beheerders binnenkort hebben gepland :)

• eymey
Oh ja, is Qmailadmin dan ook zo in te stellen dat je verschillende 'beheerders' een accountje kunt geven voor hun eigen domain?

Want het is dus niet een kwestie dat ik alles moet beheren (kan ik het net zo snel gewoon met de hand blijven doen) maar de eigenaren van de domains moeten het dus zelf kunnen.

Verwijderd

Qmailadmin is in feite ontwikkeld voor ISP's.. je kunt ieder domein een "admin" oftewel een "postmaster" account toewijzen, deze postmaster mag dan in feite alles instellen. Het leuke aan Qmailadmin is dat het heel eenvoudig is te configureren en ze er meteen een interface voor ezml meegeven. Het enige nadeel is dat het wat moeilijk na de hand te zetten is, dat vind ik althans.

• eymey
Op woensdag 25 juli 2001 11:36 schreef griebels het volgende:
Qmailadmin is in feite ontwikkeld voor ISP's.. je kunt ieder domein een "admin" oftewel een "postmaster" account toewijzen, deze postmaster mag dan in feite alles instellen. Het leuke aan Qmailadmin is dat het heel eenvoudig is te configureren en ze er meteen een interface voor ezml meegeven. Het enige nadeel is dat het wat moeilijk na de hand te zetten is, dat vind ik althans.
Hmm... bedankt voor de info. Toch het overwegen waard dus. Tijd voor een overlegje :9

Pagina: 1