Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicotjeDeventer
  • Registratie: September 2017
  • Laatst online: 29-12-2024
Goedemorgen,

Sinds een week heb ik een lenovo ideapad 700 15isk.

i7 6700hq
8GB DDR4
GTX950M
m2 SSD
1TB HDD

Nu merk ik dus dat zodra de lader er in gaat throtteld hij de CPU (van 2.6ghz naar 0.78ghz)
met throttlestop krijg ik het weer normaal, maar zodra windows opnieuw opstart staat de laptop weer op 0.78ghz

Heb al gegoogeld, kan er niks over vinden, ik gebruikt een originele oplader.

Heb een nieuwe windows geprobeerd,
Alles is stofvrij i.c.m. nieuwe pasta.
Bios gereset.

Wie weet de oplossing?
Zonder lader:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/GtvF0T1/Van-lader-af.jpg

Met lader:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/3kZc0Zz/Met-lader.jpg

Met lader en throttlestop:
Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/6rQ5DG7/Met-throttle-stop.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door RicotjeDeventer op 16-01-2019 07:32 . Reden: Foto's toegevoegd. ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het is normaal dat een cpu op de laagste frequentie staat als er geen belasting is. Zodra er een tijdje belasting is zal dat omhoog moeten gaan en vervolgens weer terug als er een tijd weinig of geen belasting is.

Welke power optimalisatie gebruikt Windows?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 20:20
Het zou kunnen dat het energieprofiel verandert als de lader aangesloten is. Check even of die op high performance staat. Daarnaast, als de CPU niets te doen heeft, gaat ie natuurlijk terugklokken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicotjeDeventer
Minimale cpu status staat op 100%
2 versies van Windows al geprobeerd. Zowel w8 als w10...

Ook met stresstest van CPU-Z blijft de processor op 0.78ghz. Pas als ik throttlestop aanzet schiet die omhoog naar 3.2/3.3 ghz

Nu aan de binnenkant alle stekker verbindingen controleren (accu-> lader ect)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
RicotjeDeventer schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:07:
Minimale cpu status staat op 100%
2 versies van Windows al geprobeerd. Zowel w8 als w10...

Ook met stresstest van CPU-Z blijft de processor op 0.78ghz. Pas als ik throttlestop aanzet schiet die omhoog naar 3.2/3.3 ghz

Nu aan de binnenkant alle stekker verbindingen controleren (accu-> lader ect)
De energie-instellingen staan waarschijnlijk fout. Als je de laptop van de stroom haalt gaat die dan op "hoge prestaties". Als je vervolgens de stroom aansluit, dan gaat die op "energiebesparing". Kun je veranderen door op het icoontje met de batterij te klikken en het schijfje helemaal naar links te slepen. Als dat niet helpt, dan moet je even wat dieper in de instellingen duiken. Maar het is nog wel mogelijk om de energie-instellingen aan te passen.

En heb je de laptop nieuw of gebruikt gekocht? Die hardware is van 2 jaar geleden. Dus zou iets anders kopen als je deze nieuw gekocht hebt.

[ Voor 7% gewijzigd door hoi1234 op 16-01-2019 19:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicotjeDeventer
hoi1234 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:37:
[...]

De energie-instellingen staan waarschijnlijk fout. Als je de laptop van de stroom haalt gaat die dan op "hoge prestaties". Als je vervolgens de stroom aansluit, dan gaat die op "energiebesparing". Kun je veranderen door op het icoontje met de batterij te klikken en het schijfje helemaal naar links te slepen. Als dat niet helpt, dan moet je even wat dieper in de instellingen duiken. Maar het is nog wel mogelijk om de energie-instellingen aan te passen.

En heb je de laptop nieuw of gebruikt gekocht? Die hardware is van 2 jaar geleden. Dus zou iets anders kopen als je deze nieuw gekocht hebt.
Energie instellingen staan goed, alles staat op zijn maximale en veranderd niet zodra ik de lader er op doe of er af haal..

Laptop heb ik net 2e hands gekocht ter vervanging van mijn Asus k556u :(

Maar gek is dat er zonder lader niks aan de hand is, alle stekker verbindingen zijn goed.
Zodra de lader er in gaat zakt de snelheid weg naar 0.78ghz en er weer uit springt die weer naar 3.2 / 3.3
Ook tijdens doorladen in de bios merk je verschil als de lader er wel of niet in zit..

Verder werkt de laptop als een trein als Throttlestop maar aan staat of de lader er af :+

[ Voor 16% gewijzigd door RicotjeDeventer op 16-01-2019 20:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
RicotjeDeventer schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:05:
[...]

Energie instellingen staan goed, alles staat op zijn maximale en veranderd niet zodra ik de lader er op doe of er af haal..

Laptop heb ik net 2e hands gekocht ter vervanging van mijn Asus k556u :(
Maar staat het energieschema ook op "hoge prestaties"? (Instellingen -> systeem -> energiebeheer en slaapstand). En staat er ook niet toevallig in het energieschema dat de processor langzamer moet werken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicotjeDeventer
hoi1234 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:11:
[...]

Maar staat het energieschema ook op "hoge prestaties"? (Instellingen -> systeem -> energiebeheer en slaapstand). En staat er ook niet toevallig in het energieschema dat de processor langzamer moet werken?
Staat op hoge prestaties, Minimale processor status: accu: 100% en netstroom 100%

Temperaturen komen momenteel niet boven de 60 graden uit, gemiddelde stresstest zo rond de 58-59 graden.

[ Voor 11% gewijzigd door RicotjeDeventer op 16-01-2019 20:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicotjeDeventer
Niemand bekend???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• borft
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 07-06 20:20
hoi1234 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:37:
[...]

Die CPU is uit 2015 toch?

on topic: heb je zelf een cleane nieuwe install van Windows gedaan? Check anders even of Lenovo zelf tools heeft om die thermische instellingen aan te passen.

Ik heb geen ervaring met Windows, maar onder Linux moest ik ook settings aanpassen, omdat mijn laptop anders niet de hoge turbo frequenties haalde.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Het vreemde bij jouw geval is dat het starten van het laden het powersaving profiel over lijkt te nemen. Dat zou een softwarematige functie kunnen zijn van bijvoorbeeld de laptopfabrikant.

Het je batterijmanagement software van de fabrikant geinstalleerd? Probeer dat eens te verwijderen, en te herstarten.

Het is wel zo: de manier waarop je de laptop gebruikt met energieprofielen op maximaal cpu met Throttlestop is niet zoals bedoeld. Dat zou een conflict kunnen opleveren met de software van de fabrikant.

De frequentie bij elke Intel desktop en laptop processor gaat vanzelf omhoog als er belasting is. Ook met een een gereset energieprofiel kun je als het goed is zware belastingen op hogere frequentie uitvoeren. Dat gaat automatisch en ik zou zeggen: houd dat zo.

Als je een bepaald proces alle processortijd wilt toekennen kan dat: je kunt via taakbeheer/taskmanager de processorprioriteit op hoog/high zetten en ook een enkele core toewijzen aan een proces. Zodoende heeft dat proces maximale prestaties. De rest van het systeem kan op de andere core verder. Dat is efficient want dan blijven caches actueel en registers gevuld met benodigde data.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:33
Heb je een originele lader? High-end laptops willen nog wel eens throttlen als de adapter niet herkend wordt om te "voorkomen" dat je de adapter overbelast.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicotjeDeventer
OnTracK schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 16:56:
Heb je een originele lader? High-end laptops willen nog wel eens throttlen als de adapter niet herkend wordt om te "voorkomen" dat je de adapter overbelast.
Ben aan het googlen geweest en Lenovo software er op gezet, nu sluit ik de lader aan en krijg ik melding: Prestaties nemen af als voeding niet genoeg voeding kan leveren.

De volgende lader (origineel lenovo) zit er bij: output: 20v 2.25A
Op internet lees ik dat ik moet hebben: 20v 6.75A

Wereld van verschil. maar zou dat het 100% zijn?

EDIT: Vandaar dat hij natuurlijk uitviel bij zwaar werk gisteren toen de accu leeg was.... :+

[ Voor 7% gewijzigd door RicotjeDeventer op 17-01-2019 17:20 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• OnTracK
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 14:33
Ik heb een Dell laptop die hetzelfde doet als je een 65W lader aansluit terwijl er een 90W lader bijhoort. Dus ik geef het een zeer goede kans. Ookal is het bijdehand dat ie op accu wèl maximale prestaties wil doen.

Not everybody wins, and certainly not everybody wins all the time.
But once you get into your boat, push off and tie into your shoes.
Then you have indeed won far more than those who have never tried.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RicotjeDeventer
OnTracK schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 18:00:
Ik heb een Dell laptop die hetzelfde doet als je een 65W lader aansluit terwijl er een 90W lader bijhoort. Dus ik geef het een zeer goede kans. Ookal is het bijdehand dat ie op accu wèl maximale prestaties wil doen.
Ja vreemd, ik ga eens kijken waar ik een lader kan scoren voor een fatsoenlijke prijs :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicotjeDeventer
Nieuwe lader binnen, werkt zoals het hoort :D Geen gehtrottle meer :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 08:48

MsG

Forumzwerver

Is opzich niet zo vreemd. Het alternatief is dat de laptop gewoon de 6.75 Ampere uit de lader van 2.25 ampere haalt (nu is dat wel goed beveiligd gelukkig), en dat leidt tot een potentiële oververhitting danwel brand. Amperes moeten altijd minimaal het origineel overstijgen, anders ben je geheel overgeleverd aan de beveiliging van laptop danwel lader.

Zo had ik hier ook een ietwat te krappe Asus lader (3.42 Ampere ipv 4.7), en zodra de laptop die stroomhoeveelheid ook nodig had, bijvoorbeeld bij gamen, gooide hij m'n lader er qua verbinding dan uit.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• RicotjeDeventer
MsG schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:48:
Is opzich niet zo vreemd. Het alternatief is dat de laptop gewoon de 6.75 Ampere uit de lader van 2.25 ampere haalt (nu is dat wel goed beveiligd gelukkig), en dat leidt tot een potentiële oververhitting danwel brand. Amperes moeten altijd minimaal het origineel overstijgen, anders ben je geheel overgeleverd aan de beveiliging van laptop danwel lader.

Zo had ik hier ook een ietwat te krappe Asus lader (3.42 Ampere ipv 4.7), en zodra de laptop die stroomhoeveelheid ook nodig had, bijvoorbeeld bij gamen, gooide hij m'n lader er qua verbinding dan uit.
Ja met de 45w lader gooide hij de pc uit bij hoge belasting (gamen). Nu goed. _/-\o_
Pagina: 1