Clonen 250GB M.2 PCIe SSD naar 1TB M.2 PCIe SSD

Pagina: 1
Acties:

• Urk
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 25-12 00:29
Ik ben al even opzoek gegaan bij bijv Informatique en Delock (bijv https://www.delock.com/produkte/G_1089_M-2.html) naar een manier om een PCIe SSD via USB 3.0 aan te sluiten (via een adapter) op een PC.
Een klant van mij heeft een Dell OptiPlex 7040 Micro met maar 1 PCIe NVME SSD slot en daarin een 250GB SSD. Die moet gecloned worden naar een 1TB versie.
Hoe kan ik dat doen?

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Wat je zou kunnen proberen is een backup van de oude SSD maken met Macrium Reflect, de SSD's verwisselen en de backup terugzetten op de nieuwe SSD. Daarna kan je partitiegrootte e.d. corrigeren.
Deze manier scheelt je de aanschaf van een (dure!) externe M2 behuizing.

• Urk
Thanks, maar ik zou het toch liever met een externe behuizing doen. Zoals jij noemt is ook best een gedoe en duurt vrij lang omdat de image eerst bijv via USB naar een externe HDD moet.

• MariosCube
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 29-12 21:30
Als je nog een vrij pcie 4x/8x/16x slot hebt:

https://www.amazon.de/gp/...00__o00_s01?ie=UTF8&psc=1

• Nielson
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 12:30
Urk schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 00:03:
Thanks, maar ik zou het toch liever met een externe behuizing doen.
Dat lukt je alleen als je een externe behuizing (en pc) met Thunderbolt aansluiting gebruikt, aangezien deze beschikt over de noodzakelijke PCIe interface. Via USB gaat niet werken.

• dcm360
  • Registratie: December 2006
  • Niet online

dcm360

Moderator Discord

HD7767 powered

Het heeft even geduurd, maar tegenwoordig bestaat er een chip die dit doet. De MyDigitalSSD M2X was de eerste behuizing ermee die aangekondigd is, maar tegenwoordig is er bijvoorbeeld op Amazon (bij gerelateerde producten) al wat keuze. Let er wel op dat de behuizing NVMe en USB heeft.

• Urk
Nee, helaas, die heeft een Dell OptiPlex 7040 Micro dus niet :'( , zie http://clascsg.uconn.edu/download/specs/O7040.pdf

• skipe
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 06-12 14:00
Als je nog een sata ssd hebt liggen kun je ook eerst daarheen klonen en dan vanaf sata naar de nieuwe ssd klonen. Ssds klonen gaat gelukkig heel snel;)

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Kan je niet even een SSD halen van 250 GB of via VA en dan daarop clonen en dan weer naar de nieuwe SSD? Via VA kan je zo'n schijf misschien voor € 20/€ 25 op de kop tikken. Kan je daarna weer verkopen.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
Ik heb dit ook al enkele keren gehad en als je een USB3 harddiskje gebruikt, is een backup in notime gemaakt en teruggezet (totaal enkele uren).
En je hoeft er niet steeds bij te blijven zitten, je kunt het gewoon aanzetten en iets anders gaan doen.

• Urk
Renault schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:24:
Ik heb dit ook al enkele keren gehad en als je een USB3 harddiskje gebruikt, is een backup in notime gemaakt en teruggezet (totaal enkele uren).
En je hoeft er niet steeds bij te blijven zitten, je kunt het gewoon aanzetten en iets anders gaan doen.
Ja dat is waar, heb nog wel een 1TB 7200rpm 2,5" diskje liggen waarmee het zou kunnen natuurlijk. Ik begrijp van de reacties dan hier dat het het makkelijkst is om dan Macrium Reflect te gebruiken om een image naar die disk te maken en neem ik aan te booten met een Macrium Reflect bootdisk de image terug te zetten?

• Urk
dcm360 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 00:13:
Het heeft even geduurd, maar tegenwoordig bestaat er een chip die dit doet. De MyDigitalSSD M2X was de eerste behuizing ermee die aangekondigd is, maar tegenwoordig is er bijvoorbeeld op Amazon (bij gerelateerde producten) al wat keuze. Let er wel op dat de behuizing NVMe en USB heeft.
Thanks dcm360, dat is een hele goede tip. Denk dat ik die zeker even ga bestellen. _/-\o_
Pagina: 1