Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een bedrijfje, met KVK en al. Daar doe ik al een tijdje niet echt meer iets mee, maar de rekeningen voor vanalles lopen uiteraard gewoon door, jaar in, jaar uit. Deze rekeningen schiet ik persoonlijk voor, en ik houd bij in mijn bankboek hoeveel mijn bedrijf bij mij in het krijt staat.

Inmiddels is mijn bedrijf mij persoonlijk al een hoop verschuldigd (meer dan 3500 euro).

Nou zij een kennis laatst tegen me, dat ik dit bedrag aan mijn onderneming kon schenken, en dat ik dit dan voor een deel van de inkomstenbelasting (werk 40 uur in loondienst) af kan trekken.

Weet iemand of dit waar is? Kan iemand mij meer vertellen over hoe dit zit?

Beste antwoord (via Verwijderd op 16-01-2019 09:45)

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Met een eenmanszaak heb je geen leningen van/naar je onderneming. Je hebt alleen privéstortingen en -onttrekkingen.

Die tellen we bij aan de fiscale winstberekening. Als je geld moet bijstorten om je bedrijf in de lucht te houden, kom je uit op een fiscaal verlies.

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 23:27:
Ik heb een bedrijfje, met KVK en al.
Zijn er bedrijven zonder KVK?
Daar doe ik al een tijdje niet echt meer iets mee, maar de rekeningen voor vanalles lopen uiteraard gewoon door, jaar in, jaar uit. Deze rekeningen schiet ik persoonlijk voor, en ik houd bij in mijn bankboek hoeveel mijn bedrijf bij mij in het krijt staat.
Allereerst, als je er niets mee doet hef de toko dan gewoon op. Als jij straks bedenkt om iets te beginnen waar je wel iets mee doet krijg je geen startersaftrek meer omdat je dat dooie bedrijf op je naam hebt staan.

Dus eigenlijk sta je als vreemd vermogen op de balans. Er vanuit gaande dat het een eenmanszaak is ben je persoonlijk aansprakelijk voor de schulden.. in dit geval jezelf. Als de toko geen omzet/resultaat gaat genereren zit je een bodemloze put te spekken.
Nou zij een kennis laatst tegen me, dat ik dit bedrag aan mijn onderneming kon schenken, en dat ik dit dan voor een deel van de inkomstenbelasting (werk 40 uur in loondienst) af kan trekken.
Over schenkingen zul je schenkbelasting moeten betalen, ik weet niet of dit rendabel is. Daarnaast is het zo dat als de toko niet actief is en alleen gebruikt wordt voor dit soort constructies waarbij de kosten , vaak ook als privé zijn aan te merken, het valt onder de categorie fraude.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 19:40
ZZP? Dan ben jij toch gewoon het bedrijf? Vraag me ook af hoe je aan 3500 euro komt, terwijl je niks doet.

[ Voor 44% gewijzigd door NotSoSteady op 16-01-2019 00:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Ik vrees dat dit niet gaat werken. Ben je een eenmanszaak? Een eenmanszaak is geen rechtsvorm en is geen entiteit. Jij bent de eenmanszaak. Je kan juridisch hierin geen onderscheid maken. Je kan niet lenen of schenken aan jezelf.

[ Voor 168% gewijzigd door LucyLG op 16-01-2019 21:32 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• matroosoft
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 16-09 21:00

matroosoft

Lone Christian

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 00:14:
[...]

[...]

Allereerst, als je er niets mee doet hef de toko dan gewoon op. Als jij straks bedenkt om iets te beginnen waar je wel iets mee doet krijg je geen startersaftrek meer omdat je dat dooie bedrijf op je naam hebt staan.

Dus eigenlijk sta je als vreemd vermogen op de balans. Er vanuit gaande dat het een eenmanszaak is ben je persoonlijk aansprakelijk voor de schulden.. in dit geval jezelf. Als de toko geen omzet/resultaat gaat genereren zit je een bodemloze put te spekken.

[...]

Over schenkingen zul je schenkbelasting moeten betalen, ik weet niet of dit rendabel is. Daarnaast is het zo dat als de toko niet actief is en alleen gebruikt wordt voor dit soort constructies waarbij de kosten , vaak ook als privé zijn aan te merken, het valt onder de categorie fraude.
Wat een bullshit, schenkbelasting als je investeert in je bedrijf??
NotSoSteady schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 00:19:
ZZP? Dan ben jij toch gewoon het bedrijf? Vraag me ook af hoe je aan 3500 euro komt, terwijl je niks doet.
Kan wellicht geen kwaad de OP te lezen. Staat er letterlijk in dat hij een fulltime baan heeft. Als het het over de kosten hebt, lijkt me logisch dat lopende kosten kunt hebben als je je bedrijfje overeind houdt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• PROnline
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 15:53
https://www.belastingdien...s/verlies_uit_onderneming

maar daarmee krijg je niet de volledige kosten mee terug. Je betaald over een deel minder inkomstenbelasting. Dus opdoeken als 't niks oplevert!

Ik verbaas me wel hoe ZZP-ers niet zo heel zelfstandig zijn als 't aan komt op 't regelen van belastingen, verzekeringen, administratie en andere dingen die bij het ondernemen komen kijken.

[ Voor 23% gewijzigd door PROnline op 16-01-2019 02:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Laatst online: 19:40
PROnline schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 02:15:
https://www.belastingdien...s/verlies_uit_onderneming

maar daarmee krijg je niet de volledige kosten mee terug. Je betaald over een deel minder inkomstenbelasting. Dus opdoeken als 't niks oplevert!

Ik verbaas me wel hoe ZZP-ers niet zo heel zelfstandig zijn als 't aan komt op 't regelen van belastingen, verzekeringen, administratie en andere dingen die bij het ondernemen komen kijken.
Tja, dat is minder leuk om te doen. Klinkt simpel, maar zo gaat het bij velen helaas wel. Tot ze in de problemen komen.

[ Voor 87% gewijzigd door NotSoSteady op 16-01-2019 03:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 20:54
Hoe kom je aan 3500 euro aan kosten voor je eigen bedrijfje? Dat zijn neem ik aan niet gewoon de kosten om een website aan te houden... Koop je soms spullen op de naam van je eigen bedrijfje vanwege belastingvoordelen, bijvoorbeeld een laptop?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• superduper
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:19

superduper

Z3_3.0 Woeiiii

Dit zal niet lang goed gaan vrees ik. Ik had een zelfde rust/sterf constructie maar werd onlangs toch gebeld door de belastingdienst dat er geen structurele bron van inkomsten was en dan moet je gewoon ophouden.

Je mag dan als hobby verder gaan en moet alleen omzetbelasting opgeven. Je kan niet meer verlies verrekenen bij de inkomstenbelasting. Als je weer structureel winst gaat maken, moet je je wel weer melden bij de belastingdienst....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Trommelrem
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 09-11-2021
President schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 07:29:
Hoe kom je aan 3500 euro aan kosten voor je eigen bedrijfje? Dat zijn neem ik aan niet gewoon de kosten om een website aan te houden... Koop je soms spullen op de naam van je eigen bedrijfje vanwege belastingvoordelen, bijvoorbeeld een laptop?
Jaarrekeningen en boekhoudkosten zijn de grootste kostenpost voor slapende BV's. TS moet z'n boekhouder bellen en vragen om jaaraangiftes. Ik heb ook nog een slapende BV, maar ik heb een reden om die actief te houden. Indien je geen reden hebt om een bedrijf te hebben, dan moet je hem gewoon ontbinden. Tijd om de boekhouder en de notaris te bezoeken dus.

Als het een eenmanszaak betreft: Dan is 3500 wel erg veel, tenzij het over een periode van 10+ jaar gaat. Op de website van de KvK staan templates waarmee je je opzegbrief kunt maken :)

[ Voor 12% gewijzigd door Trommelrem op 16-01-2019 07:52 ]

Acties:
  • Beste antwoord
  • +5 Henk 'm!

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16-09 09:52
Met een eenmanszaak heb je geen leningen van/naar je onderneming. Je hebt alleen privéstortingen en -onttrekkingen.

Die tellen we bij aan de fiscale winstberekening. Als je geld moet bijstorten om je bedrijf in de lucht te houden, kom je uit op een fiscaal verlies.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 20:18
Stel die vraag eens aan je boekhouder.
Die zal je wel kunnen vertellen wat je best doet met de laagste kosten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie antwoorden. De kosten komen voort uit van alles. Domein naam, webserver hosting, cloud storage, zakelijke bankrekening, deel internet rekening, deel mobiel rekening. Als dit maar lang genoeg doorloopt, dan lopen die kosten harder op dan je denkt!

Ik heb besloten om me inderdaad maar uit te schrijven. Ik zal wel zien hoe de belasting uiteindelijk de laatste balans opmaakt.

Dit topic mag op slot

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2019 09:29 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Speedy55
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 25-04 06:47

Speedy55

www.jpl-racing.nl

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:28:
Bedankt voor jullie antwoorden. De kosten komen voort uit van alles. Domein naam, webserver hosting, cloud storage, zakelijke bankrekening, deel internet rekening, deel mobiel rekening. Als dit maar lang genoeg doorloopt, dan lopen die kosten harder op dan je denkt!

Ik heb besloten om me inderdaad maar uit te schrijven. Ik zal wel zien hoe de belasting uiteindelijk de laatste balans opmaakt.

Dit topic mag op slot
Deze verliezen kan je in Box 1 gewoon nog aftrekken van je inkomen (negatieve winst uit eigen onderneming), dus ik zou vooral deze verliezen opgeven, zolang de belastingdienst deze negatieve winst nog accepteert levert je het nog inkomstenbelastingteruggave op. Dan heb je in ieder geval nog wat terug van deze kosten om je onderneming in leven te houden. De belastingdienst accepteert dit meestal nog een paar jaar.

Maar wat doe je na de uitschrijving met de kosten? Stoppen die? Zo ja, niets aan de hand, zo nee, zou ik je onderneming zo lang mogelijk in leven houden.

JPL-Racing --- iRacing Profiel

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Freeaqingme
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:20
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:28:

Als je dat formulier van de KVK invult, kan je ook opgeven per wanneer je dat wil doen. We zijn nog pas net begonnen in 2019, en ik zou voor 't overzicht als ingangsdatum 31-12-2018 invullen. Dan is je aangifte over dit jaar (die je dus in 2020 doet) in ieder geval supersimpel en overzichtelijk.

Het topic schittert niet direct met details, maar kijk ook even apart naar de omzetbelasting. Vermoedelijk ben je wat de belastingdienst al een tijdje niet meer 'een onderneming voor de omzetbelasting'. Mocht je zelf nog geen brief gehad hebben van de belastingdienst dat ze je btw-nummer hebben ingetrokken, dan zou je deze vermoedelijk zelf ook per 31-12-2018 kunnen annuleren. Als je dat niet apart doet, heb je kans dat de belastingdienst dat automatisch doet als je kvk opgezegd wordt.

Houd er wel rekening mee bij het opzeggen van allerlei clouddiensten dat je je administratie nog 7* jaar beschikbaar moet houden voor de belastingdienst. Met een slapende eenmanszaak zal dat doorgaans wel los lopen, maar beter maak je wel een backup of 2 van je bedrijfsadministratie voordat je dit opzegt.

offtopic:
* Als je ook iets met vastgoed deed is die periode 10 jaar, maar ik gok dat dat hier niet van toepassing is

No trees were harmed in creating this message. However, a large number of electrons were terribly inconvenienced.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lapa
  • Laatst online: 17:04
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 00:14:
[...]
[...]
Beetje off-topic, maar aanmelden bij de belastindienst als ondernemer en inschrijven bij de KvK zijn niet hetzelfde en niet in alle gevallen allebei nodig.

Als je bijvoorbeeld privé zonnepanelen neemt, moet je je wel aanmelden bij de belastingdienst als ondernemer om een BTW-nummer te krijgen en aangifte te kunnen doen voor de BTW-teruggave. Maar je hoeft je niet bij de KvK in te schrijven.
Dit zijn natuurlijk ook niet echt bedrijven in de normale zin van het woord.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Lapa schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:37:
[...]

Beetje off-topic, maar aanmelden bij de belastindienst als ondernemer en inschrijven bij de KvK zijn niet hetzelfde en niet in alle gevallen allebei nodig.

Als je bijvoorbeeld privé zonnepanelen neemt, moet je je wel aanmelden bij de belastingdienst als ondernemer om een BTW-nummer te krijgen en aangifte te kunnen doen voor de BTW-teruggave. Maar je hoeft je niet bij de KvK in te schrijven.
Dit zijn natuurlijk ook niet echt bedrijven in de normale zin van het woord.
Je bent geen bedrijf wat betreft die zonnepanelen. KvK nee, je onderneemt niet, neemt geen deel aan economisch verkeer. Eens.

Belastingdienst merkt je alleen aan als ondernemer voor de BTW. hier de link:

https://www.belastingdien...igenaren_van_zonnepanelen
Pagina: 1