Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 19-09-2022
Ik volg de opleiding ICT-beheer op MBO4 niveau. Ik zit in mijn laatste jaar (herkansingsjaar ivm gezondheidsproblemen vorig jaar) en zou dus dit jaar moeten afstuderen.

Vanwege wat privésituaties is het heel lastig voor mij om ook dit jaar goed en volledig af te ronden. Helaas is dit jaar mijn laatste kans om af te ronden, omdat er vanuit de overheid opdracht is gegeven voor vernieuwingen aan de opleidingen en deze opleiding krijgt dan een ander CREBO waardoor ik het dus niet nóg een keer kan overdoen. Ik moet veel rust houden en dat zit er niet in nu ik nog een paar maandjes heb voor deze opleiding af te ronden.

Ik baal er heel erg van, maar ben wel alvast gaan kijken naar wat andere mogelijkheden. Ik zag dat er instanties als NHA ook de opleiding ICT-beheerder aanbieden, het kost wel weer wat geld maar ik kan het wel in mijn eigen tempo afronden, precies wat ik dus nodig heb. Mijn vraag is alleen; hoeverre is het diploma/certificaat vergelijkbaar met een MBO diploma? Maakt het veel uit, mis je bepaalde informatie of hoe moet ik dat zien?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napsju
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 19-09 18:32
Precies de opleiding die ik in 2008 afgerond heb. De examens vond ik niet heel moeilijk, en de nadruk lag vooral op de stages in het bedrijfsleven. Gaan de stages je wel goed af? Dat examen moet echt wel lukken met minimale inspanning. Zet 'm op! Je bent er bijna!

Lekker!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
Napsju schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:02:
Precies de opleiding die ik in 2008 afgerond heb. De examens vond ik niet heel moeilijk, en de nadruk lag vooral op de stages in het bedrijfsleven. Gaan de stages je wel goed af? Dat examen moet echt wel lukken met minimale inspanning. Zet 'm op! Je bent er bijna!
Het gaat er hier vooral om om een opdracht op je stage te doen waarmee je je competenties kan aantonen. Ik moet alle documentatie gaan uitwerken en het examen is het "verdedigen" van je project. Het hele rijtje (met een stage een opdracht uitwerken, uitvoeren en alles wat erbij komt kijken documenteren) vergt best wat tijd en vooral om alles aan de competenties te laten voldoen.

Ik heb momenteel dus geen stage omdat de stage die ik had een stagiair zocht die zich volledig kan inzetten en helaas kan dat dus niet ivm de situatie. Ik heb tot ongeveer mei en alles word heel krap ben ik bang. Ik probeer vanalles maar helaas zitten veel bedrijven niet te wachten op iemand die een paar uurtjes per week erin kan steken (en dan nog maar de vraag of dat überhaupt voldoende is om het hele project te halen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• medal
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 17-09 20:41
Volgens mij klopt het niet helemaal wat het opleidingsinstituut hier probeert te doen. Ik zat ooit op een hbo IT opleiding waarbij ze 1 van de richtingen stop gingen zetten. Hierbij mochten ze geen leerlingen eruit gooien oid en moest het instituut gewoon ondersteuning blijven bieden tot alle leerlingen waren afgestudeerd of gestopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woask
  • Registratie: Oktober 2012
  • Laatst online: 23:55
Is er niet iemand op je opleiding waar je dit mee kan bespreken? Uit je startpost begrijp ik dat je nog wel ingeschreven staat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GiannoezNL
medal schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 22:27:
Volgens mij klopt het niet helemaal wat het opleidingsinstituut hier probeert te doen. Ik zat ooit op een hbo IT opleiding waarbij ze 1 van de richtingen stop gingen zetten. Hierbij mochten ze geen leerlingen eruit gooien oid en moest het instituut gewoon ondersteuning blijven bieden tot alle leerlingen waren afgestudeerd of gestopt.
Zo ver ik weet is hetgeen wat ik vertel in mijn openingspost ook hetgeen wat mij op deze manier zo is verteld...
Woask schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 22:41:
Is er niet iemand op je opleiding waar je dit mee kan bespreken? Uit je startpost begrijp ik dat je nog wel ingeschreven staat.
Ja die mensen zijn er wel, maar communicatie met school is niet altijd even snel/soepel en vroeg me af of medeTweakers misschien ervaring hadden met eenzelfde soort situatie, al dan niet een thuisstudie ter vervanging van een opleiding.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Een MBO diploma is in de praktijk niet veel waard. Wat echter wel goud waard is, is de kennis die je hebt opgedaan binnen die opleiding; mits in bezit van de certificaten. Dus zolang die kennis nog vers in je geheugen zit? Kan je dat mijn inziens het beste omzetten in behalen van zoveel mogelijk (deel)certificaten door te investeren in examentraining (b.v. testking) en direct examens afleggen zonder cursussen. Kan in zelfstudie, scheelt enorme kosten en zijn de diverse Comptia, Cisco, Microsoft, Linux LPIC, ITIL certificaten in de praktijk meer waard voor een werkgever dan zowel een MBO als HBO diploma dat is. Bijkomend voordeel: na 't behalen van certificaten kan je dat op je CV zetten als "HBO werk- en denkniveau". Stages zijn overrated.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-09 06:47

drooger

Falen is ook een kunst.

Er vanuit gaande dat je situatie in de komende jaren wel verbeterd zou je ook nog kunnen overwegen om op zoek te gaan naar een werkgever zonder diploma en dan in overleg met werkgever (evt. ook door werkgever vergoed) je mbo diploma in deeltijd alsnog te halen.

De weg zal niet makkelijk zijn en je moet kunnen aantonen dat jij het investeren waard bent, maar het is wel een optie.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krakendmodem
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 20-09 16:48
Stel:, je mocht het mbo niet halen, en je wilt wel verder studeren aan een HBO, dan zou je nog een 21+ "toets" kunnen doen. Weet natuurlijk niet je leeftijd, maar als je dit met goed gevolg aflegt, en de gesprekken met de HBO ook goed zijn, dan is het een optie.
Pagina: 1