Macbook of toch Linux?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ciesouw
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 02-09-2024
Ik ben op zoek naar een nieuwe ultrabook, waarbij eerlijk gezegd mijn belangrijkste eis is: zo min mogelijk gedoe in het dagelijks gebruik (zie uitleg hieronder).

Wat ga je met je laptop doen?
Voornamelijk internetten en media afspelen, office, en af en toe wat fotobewerking of een specifiek programma. Office en internet ongeveer altijd tegelijkertijd.

Wat is je budget?
Rond de 1500 euro (maar minder mag :))

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
Ja, ik neem m'n laptop vaak mee en wil dus graag een kleine en lichte laptop met een lange accuduur.

Overige voorkeuren:
- Ik wil hem in de nabije toekomst gebruiken icm een groot (waarschijnlijk 4k) scherm
- Hoe stom het misschien ook klinkt, wil ik graag een laptop die een beetje mooi is
- 256 gb SSD
- Meer dan i5 en 8 gb RAM lijkt me eerlijk gezegd niet nodig

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Hier zit 'm voornamelijk de crux. Ik heb jarenlang Windows gebruikt, maar ben eerlijk gezegd daar een beetje klaar mee. Ik houd er niet van dat microsoft mijn data verzamelt, maar nog veel meer houd ik er niet van dat er veel apps op staan die ik niet wil en vooral dat windows soms gewoon net wat rare glitches heeft en dat ik te vaak in de registry's heb moeten aanmodderen om dingen die imo eenvoudig waren te kunnen veranderen.

Ik wil graag iets wat *goed* zijn werk doet, met niet of amper problemen. Ik vind Windows zeker niet verschrikkelijk, maar volgens mij is beter beschikbaar. Dit klinkt natuurlijk allemaal heel erg als overstappen op Apple, en vooral de mooie laptops met dito scherm en accuduur, de allerbeste touchpads en de supergebruiksvriendelijke software klinken heel goed. Ik heb sinds 1.5 jaar een iPhone en ben nog steeds zeer tevreden over hoe stabiel, functioneel en gebruiksvriendelijk deze is.

Echter weet ik ook wel dat Apple nog veel geslotener is dan Windows. Zolang ik mijn eenvoudige taken kan doen is dit voor mij geen probleem, maar toch. (Al kan ik natuurlijk nog steeds Windows in BootCamp draaien). De prijzen van Apple-laptops voelen echter wel erg naar aan, vooral de laatste twee jaar.

Ik heb sinds kort Linux, en dat voelt toch een beetje als voor een dubbeltje op de eerste rang zitten (ben redelijk tevreden). Heb het gevoel dat ik dit zou kunnen draaien op een windows-laptop van +/- 700 euro en dan ook een supergoede laptop zou hebben, met ook nog eens een volledig vrij, opensource OS. Een ander voordeel is dat ik dan een laptop met een mat scherm kan kopen. Echter is Linux nou niet het meest gebruiksvriendelijke en functionele OS, een beetje tinkeren vind ik wel leuk maar om soms een paar uur te moeten zoeken om vrij basale dingen op te lossen vind ik ook weer wat overdreven. Minder nog aan Linux vind ik dat soms de functionaliteit imo wat te kort schiet (de beschikbare software is immers een stuk minder dan bij Windows en OSX, een simpele pdf-converter kan al een hele zoektocht worden bijvoorbeeld).

TL;DR:

Ik zoek een laptop met zo comfortabel mogelijk dagelijks gebruik (simpele dingen maar veel multitasken), waarbij ik windows een beetje beu ben, apple me goed maar vooral duur klinkt, en linux me open, goedkoop maar minder gebruiksvriendelijk.

Zeur ik teveel? Of heeft iemand advies over dingen die ik niet doorheb? Bij voorbaat dank :)

Beste antwoord (via ciesouw op 16-01-2019 22:30)

• wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-05 10:42
Montaner schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 16:45:
Mijn gevoel bij OSX was juist dat ik 10 jaar terug in de tijd ging. Een OS wat nog lang niet volwassen is, althans niet zo volwassen als Windows. En aangezien je nu al de registry in duikt lijk je toch redelijk technisch te zijn tegenover een gemiddelde gebruiker. Apple zou ik dan ook echt afraden (getikt vanaf een iPhone waarover ik zeer tevreden ben :)).

Linux..sja. Ik liep daar ook tegen dezelfde zaken aan die je beschrijft. Ben er dan ook niet blijven hangen. Windows 10 vind ik wat dat betreft het makkelijkste en fijnste out of the box OS. Wat betreft de gegevens verzameling zijn er behoorlijk wat tweaks te vinden die dit stoppen(/beperken), en daar zou je bij OSX ook last van hebben.
Ik ben het als Windows 10, MacOS en Linux gebruiker het totaal niet met je eens.
Windows 10 weet niet wat het wil zijn, dus probeert het allemaal te zijn en dat maakt het allemaal erg onduidelijk. (bv: Control Panel en Windows Settings, wat wil je nou)
MacOS is simpel minimalistisch, wil je dieper gaan, open je een terminal venster en leef je uit.

TS zegt dat ie juist net iets te vaak in regedit heeft moeten duiken ivm rare glitches. MacOS is een stabiel OS (UNIX), waarbij je eigenlijk niks hoeft te tweaken, gewoon aan en gaan.

Windows 10 wordt sterk afgeraden als je privacy je lief is.
(https://www.privacytools.io/#win10)
En ja er kunnen allerlei tweaks geïnstalleerd worden om dit te omzeilen maar bij iedere update of service pack zou er iets stuk kunnen gaan en dat is leuk as het je hobby is om daarmee te prutsen, maar persoonlijk besteed ik mijn tijd liever aan andere zaken.

Als ik TS eisen lees is het duidelijk. Hij/Zij wil een mooie laptop, zonder gedoe met dataverzameling en allerlei tweaks.
Dan kom ik uit op het advies wat mij in de tijd van Windows Vista is gegeven" Koop gewoon een Mac, en gooi een middagje stuk aan het leren van het OS, daarna is het gewoon een super relaxte laptop"

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dec0de
  • Registratie: Oktober 2017
  • Niet online
ok, misschien niet heel "mooi" maar de thinkpad t480 is gebouwd als een tank, en je kunt batterijen on the fly uitwisselen. als je een 24 +24 configuratie hebt, gaat hij iets van 14 uur mee, en de 48 (niet uistekend) +24 zou het 16 tot 17 uur moeten doen, en de 72 (uistekend) +24 zou het meer dan 24 uur moeten doen. en uiteraard linux! (arch linux)

deze config: https://www.lenovo.com/nl...lse&transMessageFlag=true

[ Voor 17% gewijzigd door dec0de op 16-01-2019 13:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dec0de
  • Niet online
ciesouw schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:54:
Ik heb sinds kort Linux, en dat voelt toch een beetje als voor een dubbeltje op de eerste rang zitten (ben redelijk tevreden). Heb het gevoel dat ik dit zou kunnen draaien op een windows-laptop van +/- 700 euro en dan ook een supergoede laptop zou hebben, met ook nog eens een volledig vrij, opensource OS. Een ander voordeel is dat ik dan een laptop met een mat scherm kan kopen.

Echter is Linux nou niet het meest gebruiksvriendelijke en functionele OS, een beetje tinkeren vind ik wel leuk maar om soms een paar uur te moeten zoeken om vrij basale dingen op te lossen vind ik ook weer wat overdreven. Minder nog aan Linux vind ik dat soms de functionaliteit imo wat te kort schiet (de beschikbare software is immers een stuk minder dan bij Windows en OSX, een simpele pdf-converter kan al een hele zoektocht worden bijvoorbeeld).
en nu ga ik je lekker ranten in een double post :+

NEE NEE NEE! ik heb arch linux, zonder problemen geinstalleerd, NIKS GEEN PROBLEMEN in tegenstelling tot windows. op een probook 455 g2, een dell studio 1727 en een amd a10 met msi mobo

als linux eenmaal werkt hoef je NOOIT meer opnieuw op te starten, ook niet voor updates, want dat kan on the fly, zelfs de kernel.

in linux, heb je geen converter nodig, net als dat je geen unzip en backup programma nodig hebt , en geen browser om applicaties te installeren, en geen gui file manager. het werkt veel sneller in de terminal. tenzij je sneller kan klikken dan typen, dan niet. maar ook dan is linux er, omdat je zelf een filemanager kan kiezen die voor jou goed werkt. (voor mij is het terminal en dolphin.)

en welke basale functies heb je het over?
en welke functionaliteit?

enne over die pdf: mijn tocht:
stap 1: https://duckduckgo.com/?q...f+converter&t=ffab&ia=web
2: klik op deze link: https://superuser.com/que...-word-doc-to-pdf-in-linux
tadaa.

samengevat: je weet nog niet hoe linux werkt.

[ Voor 3% gewijzigd door dec0de op 16-01-2019 13:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:07
Heb je al ervaring met MacOS? Het is namelijk nogal anders dan iOS, en ook dan Windows. Niet dat dat erg is, en het kan natuurlijk zeker alles van je vrij simpele wensen, maar het heeft wel een leercurve (wat je in de beginperiode zou kunnen zien als 'gedoe in het dagelijks gebruik')

[ Voor 4% gewijzigd door sewer op 16-01-2019 14:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ciesouw
Dat er bij MacOS net zo goed een leercurve zit is natuurlijk zeker waar. Lijkt me dat ik toch zelf zal moeten bepalen welke leercurve me het meest waard is dan :p

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dec0de
  • Niet online
ciesouw schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:55:
Dat er bij MacOS net zo goed een leercurve zit is natuurlijk zeker waar. Lijkt me dat ik toch zelf zal moeten bepalen welke leercurve me het meest waard is dan :p
ik denk dat macos een mooie instap is, want je kunt alles doen zonder terminal, en toch kun je alle terminal commands leren. want de terminal is een full fledged state of the art terminal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Montaner
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 08:58
Mijn gevoel bij OSX was juist dat ik 10 jaar terug in de tijd ging. Een OS wat nog lang niet volwassen is, althans niet zo volwassen als Windows. En aangezien je nu al de registry in duikt lijk je toch redelijk technisch te zijn tegenover een gemiddelde gebruiker. Apple zou ik dan ook echt afraden (getikt vanaf een iPhone waarover ik zeer tevreden ben :)).

Linux..sja. Ik liep daar ook tegen dezelfde zaken aan die je beschrijft. Ben er dan ook niet blijven hangen. Windows 10 vind ik wat dat betreft het makkelijkste en fijnste out of the box OS. Wat betreft de gegevens verzameling zijn er behoorlijk wat tweaks te vinden die dit stoppen(/beperken), en daar zou je bij OSX ook last van hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:51
Linux installeren op de Macbook. Klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:27
Lets find it schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:19:
[...]

samengevat: je weet nog niet hoe linux werkt.
En dat ligt meer aan het OS dan de gebruiker. :+

Er is een rede dat Linux nooit groot is aangeslagen bij het grote publiek: De learning curve is ontzettend groot (in vergelijking met de andere 2 OS-en) en daardoor word het ook door heel veel personen als gebruiksonvriendelijk ervaren.

Sommige gebruikers willen liever een intuitieve GUI waarin je kan klikken dan een commandline met allerlei commando's die je uit het hoofd moet leren.

Overigens wil ik daarmee niet zeggen dat het ene OS beter is dan de ander. Elk OS heeft zijn sterke en minder sterke kanten. Maar Linux is wel een OS wat niet voor iedereen is weggelegd.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Daan XVII
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 04-12-2024
(...) En aangezien je nu al de registry in duikt lijk je toch redelijk technisch te zijn tegenover een gemiddelde gebruiker (...)
@ciesouw valt bovenstaande bij jou onder 'simpel gebruik'? Want dat is wel een minpunt(je) aan MacOS.

En heel simpel, maar misschien wel een beetje ouderwets, loop eens een elektronicawinkel binnen en ga aan de slag met een Mac. Niet dat je in die korte periode het hele systeem gaat leren, maar dan heb je in elk geval een beeld van de meest in het oog springende verschillen t.o.v. Windows ;)

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• wes-
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 02-05 10:42

Ik ben het als Windows 10, MacOS en Linux gebruiker het totaal niet met je eens.
Windows 10 weet niet wat het wil zijn, dus probeert het allemaal te zijn en dat maakt het allemaal erg onduidelijk. (bv: Control Panel en Windows Settings, wat wil je nou)
MacOS is simpel minimalistisch, wil je dieper gaan, open je een terminal venster en leef je uit.

TS zegt dat ie juist net iets te vaak in regedit heeft moeten duiken ivm rare glitches. MacOS is een stabiel OS (UNIX), waarbij je eigenlijk niks hoeft te tweaken, gewoon aan en gaan.

Windows 10 wordt sterk afgeraden als je privacy je lief is.
(https://www.privacytools.io/#win10)
En ja er kunnen allerlei tweaks geïnstalleerd worden om dit te omzeilen maar bij iedere update of service pack zou er iets stuk kunnen gaan en dat is leuk as het je hobby is om daarmee te prutsen, maar persoonlijk besteed ik mijn tijd liever aan andere zaken.

Als ik TS eisen lees is het duidelijk. Hij/Zij wil een mooie laptop, zonder gedoe met dataverzameling en allerlei tweaks.
Dan kom ik uit op het advies wat mij in de tijd van Windows Vista is gegeven" Koop gewoon een Mac, en gooi een middagje stuk aan het leren van het OS, daarna is het gewoon een super relaxte laptop"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dec0de
  • Niet online

grappig, dat stukje volwasen over windows, mac en windows, beidde sterk af te raden (mac een klein beetje windows heel erg eigenlijk). windows en het registery, heel fout gedaan: ooit was het goed, maar het neemt te veel troep van vroeger mee, eigenlijk heeft windows een volledige rewrite nodig, alle support voor oude drivers droppend. en hoe verwijder je echt alles van een programma op windows? eerst verwijderen met die gui, wat voor eeuwig duurt, dan open je het register, en je moet alles verwijderen en overal staan kleine dingen. op linux (ik gebruik arch): sudo pacma -R <insert programma hier>
tadaaaaaa

windows heeft al leren spieken, op de date van gebruikers, heeft linux ook, maar alleen ubuntu (pure haat naar canoncial van mijn kant) maar ook dat is echt uit te zetten. in tegenstelling tot windows... zoals je zegt: beperken, maar stoppen is onmogelijk. waarom? dan moet je constant je hosts file updaten. microshit heeft en paarhonderd domeinen geclaimed, waar ze de data naartoe sturen. hoe weet ik dit? openwrt op de router installeren, dan iftop instaleren, en dan zie je alle domeinen waar data naartoe word gestuurd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MadMarky
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

MadMarky

Begint eer ge bezint

Gezien de eisen en het budget zou je voor een Dell XPS developer edition kunnen gaan, die kunnen standaard worden geleverd met Ubuntu

🖥️ | 🚗

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dec0de
  • Niet online
ChojinZ schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 17:24:
[...]

En dat ligt meer aan het OS dan de gebruiker. :+

Er is een rede dat Linux nooit groot is aangeslagen bij het grote publiek: De learning curve is ontzettend groot (in vergelijking met de andere 2 OS-en) en daardoor word het ook door heel veel personen als gebruiksonvriendelijk ervaren.
nee, dit klopt niet. de learning curve is niet ontzettend groot, maar dit: https://www.pcrefresh.com...aptop-reparatie-tarieven/ dit kost 80 euro voor het instaleren van windows, mensen kunnen dat niet eens. als je iedereen gewoon ubuntu geeft, kunnen ze daar mee werken binnen 1 week.

ik heb binnen 1 week linux geleerd tot het niveau van goede windows gebruiker, nu 1 maan later, gebruik ik de terminal geregeld, kan ik 2x zo snel typen en heb ik geen last an
MadMarky schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 17:43:
Gezien de eisen en het budget zou je voor een Dell XPS developer edition kunnen gaan, die kunnen standaard worden geleverd met Ubuntu
nee, met windows, en dan windows er af knikkeren. heb je die licentie in je zak. misschien als je de licentie weigerd kun je ook een refund krijgen (windows 95 kon dat)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 16:27
Lets find it schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 17:36:
[...]

grappig, dat stukje volwasen over windows, mac en windows, beidde sterk af te raden (mac een klein beetje windows heel erg eigenlijk). windows en het registery, heel fout gedaan: ooit was het goed, maar het neemt te veel troep van vroeger mee, eigenlijk heeft windows een volledige rewrite nodig, alle support voor oude drivers droppend. en hoe verwijder je echt alles van een programma op windows? eerst verwijderen met die gui, wat voor eeuwig duurt, dan open je het register, en je moet alles verwijderen en overal staan kleine dingen. op linux (ik gebruik arch): sudo pacma -R <insert programma hier>
tadaaaaaa

windows heeft al leren spieken, op de date van gebruikers, heeft linux ook, maar alleen ubuntu (pure haat naar canoncial van mijn kant) maar ook dat is echt uit te zetten. in tegenstelling tot windows... zoals je zegt: beperken, maar stoppen is onmogelijk. waarom? dan moet je constant je hosts file updaten. microshit heeft en paarhonderd domeinen geclaimed, waar ze de data naartoe sturen. hoe weet ik dit? openwrt op de router installeren, dan iftop instaleren, en dan zie je alle domeinen waar data naartoe word gestuurd.
Zucht... dit is waar ik al bang voor was.... dit gaat weer een Windows vs Linux vs MacOS topic worden.

Leuk al die problemen die je opsomt, maar in de praktijk loop je daar zelden tegenaan. De algemene consensus is dat Windows 10 een goed en stabiel OS is (wat wel data verzamelt).
Nu kan je met man en macht proberen 'jou' OS te promoten en de andere OS-en neer te sabelen, maar daar is de TS echt niet mee geholpen...

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• theblindman
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 20:54
Het lijkt er op dat je al wel weet waar je naartoe wilt, ik zou je dan ook zeker aanraden om de stap naar macOS te wagen. Daar ga je geen spijt van krijgen!
De eerste weken zal het wennen zijn, maar als je de handigheidjes eenmaal onder de knie hebt, denk ik dat je niet meer terug wilt :)
Om het spiegelende scherm zou ik mij trouwens geen zorgen maken, de maximale helderheid van MacBook schermen is over het algemeen zo hoog, dat je ook in de zon nog prima kunt werken. De accuduur kun je eventueel ook nog verlengen met een USB powerbank ;)

(ik heb trouwens ook de nodige ervaring met Linux, maar vooral op laptops kan het in mijn ervaring tricky zijn om het optimaal te laten werken)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• aljooge
  • Registratie: Januari 2016
  • Laatst online: 21:37
in welk programma moet TS in linux zijn fotobewerking dan doen? Gimp vind ik niet het meest gebruiksvriendelijke

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

MacOS begint als *NIX OS gelukkig ook steeds meer gebruikersvriendelijk te worden voor de doorgewinterde Microsoft Windows gebruiker. Waar je bijvoorbeeld tot zeer recent nog in de terminal moest gaan rommelen middels een riedel aan commando's om héél simpel verborgen bestanden überhaupt zichtbaar te kunnen krijgen in de GUI kun je dat nú (sinds 10.13 / Sierra) gewoon on the fly doen middels een toetsencombi (Shift + CMD + . in de Finder / verkenner).

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dec0de
  • Niet online
aljooge schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:27:
in welk programma moet TS in linux zijn fotobewerking dan doen? Gimp vind ik niet het meest gebruiksvriendelijke
Wine en photoshop gebruik ik, en ginp werkt prima voor simpele dingen

Zoek maar op: wine project
Kun je bijna alle software op Linux draaien

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Will_M
  • Registratie: Maart 2004
  • Niet online

Will_M

Intentionally Left Blank

@Lets find it Je wist dat de huidige Adobe Photoshop Suite spullen het beste werken onder Windows en dat je daar dus géén Linux of MacOS voor hoeft te gaan draaien op je hardware?

Je kunt Microsoft Windows natuurlijk ook op een Apple MacBook (pro?) gaan draaien, al dan niet ge-virtiualiseert, maar.... Waarom?

Boldly going forward, 'cause we can't find reverse

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ciesouw
Dank voor de vele reacties allemaal!

Laten we er idd geen Linux/Mac of wat dan-strijd van maken, het is duidelijk wat @Lets find it het beste vindt, ik heb daar zelf ook weer zo mijn ideeen over... @ChojinZ heeft het over de algemene concensus en daar ben ik eerlijk gezegd zelf ook het meest in geinteresseerd. Ik kan heus wel iets met computers maar ik heb simpelweg geen zin uren te moeten besteden aan het uitvogelen van dingen of veranderen van allerlei instellingen of wat dan ook. Die tijd besteed ik liever anders :)

Bedankt nogmaals voor de reacties, hier ga ik even over nadenken maar het lijkt me wel duidelijk wat ik het meest waarschijnlijke ga kopen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ramon
  • Registratie: Juli 2000
  • Nu online
ciesouw schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 22:31:
Dank voor de vele reacties allemaal!

Laten we er idd geen Linux/Mac of wat dan-strijd van maken, het is duidelijk wat @Lets find it het beste vindt, ik heb daar zelf ook weer zo mijn ideeen over... @ChojinZ heeft het over de algemene concensus en daar ben ik eerlijk gezegd zelf ook het meest in geinteresseerd. Ik kan heus wel iets met computers maar ik heb simpelweg geen zin uren te moeten besteden aan het uitvogelen van dingen of veranderen van allerlei instellingen of wat dan ook. Die tijd besteed ik liever anders :)

Bedankt nogmaals voor de reacties, hier ga ik even over nadenken maar het lijkt me wel duidelijk wat ik het meest waarschijnlijke ga kopen.
Het is onrealistisch om te verwachten dat je met een van de 3 platformen een systeem hebt waar je niets aan hoeft te tweaken om het naar wens te krijgen denk ik als ik zo je verhaal lees. Gelukkig kan je in Linux en macOS gewoon in terminal en config files editten als je iets wilt aanpassen ;)

Verder is het allemaal nogal persoonlijk. Ik werk al zes jaar met een mac van het werk maar ik vind het nog steeds grote drama. Daarentegen ben ik wel positief over Windows en Linux (bijv Elementary OS). Of macOS gebruikersvriendelijk is kan je over discussieren. Ik vind bijvoorbeeld de dock en multitasken op macOS echt een usability drama. (vroeger stond de zoom-on-hover in de dock default aan, zag er fancy uit maar qua bruikbaarheid is dat een -10).

De nieuwe macOS hardware vind ik ook maar matig. Alleen USB-C, scherpe randen en een slecht, onbetrouwbaar toetsenbord. Scherm is wel erg mooi met een fijne hoge resolutie en de batterijduur is ook goed.

Check mijn V&A ads: https://tweakers.net/aanbod/user/9258/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dec0de
  • Niet online
wimmel_1 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:50:
@Lets find it Je wist dat de huidige Adobe Photoshop Suite spullen het beste werken onder Windows en dat je daar dus géén Linux of MacOS voor hoeft te gaan draaien op je hardware?

Je kunt Microsoft Windows natuurlijk ook op een Apple MacBook (pro?) gaan draaien, al dan niet ge-virtiualiseert, maar.... Waarom?
8)7

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sluuz
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21:58
Nog een kleine duit in het zakje. Apple heeft door iOS de naam dat het erg gesloten is, maar dat geldt absoluut niet voor macOS. Je kan tweaken wat je wil.

PSN: Sluuz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kanthana
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 07-05 07:02
aljooge schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:27:
  • Darktable
  • Lightzone
  • Rawstudio
  • Digikam
  • etc
Windows 10 is een verbetering in stabiliteit en ik gebruik het in een KVM omgeving voor games, wat goed werkt. Echter draaien mijn systemen allemaal linux en dat draait onwijs stabiel, als je alle updates bijhoudt. Zelfs mijn >10jaar oude laptop doet nog goed mee omdat ik toendertijd naar Linux geswitched ben.

Als je niet wil onderhouden en knutselen, en voor dat gemak ook wil betalen is Mac zeker een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vj_slof
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 19:51
Waarom gewoon niet alle drie de besturingssystemen op 1 laptop? Desnoods gevirtualiseerd of Windows via Bootcamp. Werkt hier ook prima voor mij. Linux ook gevirtualiseerd en 1 VPS met Linux op afstand.

Van de 3 OS'sen vind ik Linux toch nog wel het meest uitdagend om mee te werken. MacOS gebruik ik zelf voor het grafisch designwerk, Windows in de productieomgeving van de printers en snijplotters hier aan te sturen en Linux als fileserver lokaal en de VPS als backup en voor wat vaste klanten webhosting. Ik probeer altijd alles zoveel mogelijk zelf te doen en als ik ergens niet uit kom bezoek ik Tweakers of andere fora.

Het heeft mij in ieder geval bekend gemaakt met alle 3 de besturingssystemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Bailey_
  • Registratie: Oktober 2012
  • Niet online
Sluuz schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 09:37:
Nog een kleine duit in het zakje. Apple heeft door iOS de naam dat het erg gesloten is, maar dat geldt absoluut niet voor macOS. Je kan tweaken wat je wil.
precies dit.

met BetterTouchTool kun je je macOs werkelijk helemaal eigen maken, dus tweaken naar hartelust/behoefte.
In mijn ogen de allerbeste software voor macOs

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ciesouw
Dat macOS zo tweakbaar is wist ik niet, dat is goed om te weten. Dat ik geen zin heb om het vaak te doen, wil niet zeggen dat het op z'n tijd erg handig kan zijn natuurlijk...

@Ramon haha ik heb nu juist in ubuntu de dock aangezet omdat ik het fijner vind 8)7 maar de nieuwe hardware met de problemen die jij aankaart vind ik ook minder inderdaad... ik ga binnenkort @Daan XVII's advies opvolgen en een tijdje rammen op een laptopje met macOS ergens in de mediamarkt ofzo en daarna waarschijnlijk beslissen of het dat wordt, of Elementary of Ubuntu
Pagina: 1