Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleke870
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-10 19:17
Beste Tweakers

Ik ben al enige tijd aan het peinzen of het mogelijk is om een eigen TV te maken als project. Hiermee bedoel ik dan een oud scherm aansluiten op een zelf gemaakte MB met processor e.d. in een aparte case (à la "One Connect Box" van Samsung).

Het moeilijkste vind ik een OS vinden (of evt zelf schrijven), goede chipset en goede keuze van connectoren (HDMI...).

Wat denken jullie over dit idee? Liefst niet meteen afschieten en antwoorden met een valabele reden waarom het wel of niet te doen is.

Alvast bedankt voor de discussie! :)

Groeten
Stijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:07
Wat bedoel je met zelfgemaakt moederbord? Zelf een ontwerp maken, printplaat maken en componenten solderen? Dan ben ik benieuwd naar het resultaat en hoe lang het gaat duren.

Natuurlijk kan je wel een 'dedicated' PC zo inrichten dat die alleen functioneert als TV.
Een OS zelf schrijven is wel een erg grote uitdaging. Het is al mooi als je zelf een programma schrijft dat precies voldoet aan je eisen. Een OS op basis van Linux is dan voor de hand liggend. Kost niets en heeft een open structuur, waardoor van alles is aan te passen.

In het (verre) verleden ben ik wel eens bezig geweest met een MP3 speler + luidspreker combinatie toen er nog vrijwel niets betaalbaars en met goed geluid verkrijgbaar was. Helaas sneuvelde het MB tijdens experimenten en toen is het op een zijspoor gekomen.

[ Voor 9% gewijzigd door JukeboxBill op 15-01-2019 21:19 ]

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bolleke870
  • Registratie: Februari 2016
  • Laatst online: 09-10 19:17
Als ik het niet hoef te doen, wil ik uiteraard niet zelf het MB maken/ontwerpen. Ik ben er me van bewust dat dit een zeer moeilijke opdracht zou zijn. Maar anders zou ik niet weten waar ik het best een PCB kan laten maken én ontwerpen.

Voor het OS was ik zelf ook al aan het denken aan Android TV. Maar misschien is er een beter alternatief?

Ik zou zeggen, de draad terug oppikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11:07
Waarom zou je een MB zelf gaan maken? Je kan voor weinig zoiets kopen, eventueel tweedehands. Met een ITX formaat hou je de afmetingen klein, of wellicht kan een raspberry PI de taak aan. Daar zijn al veel uitbreidingen voor zoals een DVB ontvanger.

Android TV is volgens mij geen besturingssysteem, maar een app die je kan installeren op een smartphone, tablet of geschikte TV.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Arjant2
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 12-10 09:49
JukeboxBill schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:38:
Waarom zou je een MB zelf gaan maken? Je kan voor weinig zoiets kopen, eventueel tweedehands. Met een ITX formaat hou je de afmetingen klein, of wellicht kan een raspberry PI de taak aan. Daar zijn al veel uitbreidingen voor zoals een DVB ontvanger.

Android TV is volgens mij geen besturingssysteem, maar een app die je kan installeren op een smartphone, tablet of geschikte TV.
Waarom zou Android TV geen besturingssysteem zijn? Hier draaien sommige Sony TV's ook op, idem Nvidia Shield. Is gewoon een vorm van Android, wat ook een OS is en geen app, en juist bedoeld voor bijvoorbeeld TV's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

erhm, niet om het 1 of ander maar kan je niet gewoon een odroid of raspberry pi moederbord koppelen aan een scherm

dan heb je je hw in iedergeval af

Tja vanalles

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• road rebel
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 24-08 09:32
Een DIY TV is op zn minst uitdagend, dan bedoel ik echt “from scratch” (oem panel, aansturen van de panel, voeding, Backpane met HDMI board).

Of wil je soms zelf een smart TV maken van een oud scherm? DIY is leuk, maar het zal je sowieso meer kosten (mocht dat de hoofdreden zijn waarom je voor DIY kiest). Een Android TV box is spotgoedkoop en allerminst moeilijk te vinden. Overigens is androidTV wel degelijk een OS, maar het maakt nog geen tv van jouw creatie. De aansturing blijft bij het oude scherm (beeld en geluidsinstellingen blijven in het originele scherm).
En dan heb je nog steeds geen HDMI input. De eerste Google TV had wel een hdmi input, maar tegenwoordig denk ik niet dat er nog officiële Android TV toestellen met hdmi input bestaan; behalve dan de nieuwe soundbars van jbl en polk: die hebben androidTV aan boord. Misschien kan je ook een kijkje nemen bij zidoo, hun x9 had als ik me niet vergis hdmi IN.

[ Voor 6% gewijzigd door road rebel op 16-01-2019 16:01 ]

Pagina: 1