Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
  • Registratie: Juli 2016
  • Laatst online: 16-09 10:48
Ik heb nu bijna 4 jaar tevreden gefotografeerd met mijn Canon Powershot SX50 HS maar helaas is deze gestolen. Daarom ben ik nu opzoek naar een nieuwe camera.
Nu wil ik graag ook een flinke stap vooruit zetten op het gebied van kwaliteit. De Powershot is een prachtig cameraatje en zeker op vakantie zeer handig door het grote zoombereik. Helaas is de kwaliteit van de uiteindelijk foto toch iets minder door de kleine sensor. Zeker op een groot beeldscherm of grote afdruk is het duidelijk te zien dat er veel detail ontbreekt. Daarom wil ik nu ook een camera met minimaal een 1 inch sensor.

Hierdoor heb ik mijn oog laten vallen op de Sony Cybershot RX10 Mark III: https://tweakers.net/pric...t-dsc-rx10-iii-zwart.html

Nu ben ik echter gaan twijfelen of dit voor mij de beste keus is of dat ik beter af ben met een systeem of dslr camera?

Nu heb ik bijvoorbeeld deze Sony A7 Mark II gevonden voor ongeveer dezelfde prijs: https://tweakers.net/pric...8-70mm-f-35-56-zwart.html

Nu denk ik echter dat dit waarschijnlijk overkill is voor mij en het grote nadeel is, is dat ik hier meer lenzen bij ga moeten kopen wil ik dezelfde flexibiliteit krijgen als bij de Cybershot.

Handig om te weten:
Wat doe ik allemaal met de camera:
Ik gebruikte mijn vorige camera voornamelijk op vakantie en heb veel mooie plaatjes geschoten in o.a. Australië, Bali, Corsica en Slovenië. Daarnaast ben ik de camera steeds meer gaan gebruiken voor mijn werk als Grafisch Vormgever / 3d designer. Ik schiet bijvoorbeeld materialen om te gebruiken in mijn renders (hier komt de Powershot toch wel veel te kort merk ik). Daarnaast wil ik de camera gaan inzetten voor instructievideo's en bedrijfsfoto's voor in o.a. brochures en social media.

In het kort wil ik dus graag een stuk meer kwaliteit. Op de eerste plaats om privé betere/mooiere vakantie foto's te gaan schieten. Op de tweede plaats om voor mijn 3d renders (zowel als hobby als professioneel) te voorzien van betere texturen.

Nu zou ik graag jullie advies willen over wat de beste keus is en/of alternatieven voor mijn gekozen producten? (mijn budget ligt op maximaal €1300,-

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerNosferatu
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Over de A7 kan ik weinig zeggen, maar ik kan je wel even mijn ervaring meegeven.
Ik ben van een Canon 60D met Canon EF-S 17–55mm f/2.8 en Sigma 70-200 F2.8 DG OS HSM overgestapt naar een RX10m3 in combinatie met een RX100m4 voor ultraportability. Heb mijn 60D niet meer ter hand genomen sinds.
Het grote voordeel is flexibiliteit.
Ik hoef geen rekening te houden met *tig kilogram aan foto materiaal als ik op vakantie vertrek. En zeker bij het backpacken en het hiken is de gewichts- en plaatsbesparing een ware verademing.
Over de kwaliteit kan ik gewoonweg niet klagen, ik zou zelfs durven stellen dat de (toegegeven - ietwat gedateerde) APS-C van de 60D geklopt wordt door dat kleine sensortje van Sony. Ik klaag niet en ben er zeer tevreden over.
Ik gebruik de toestellen hoofdzakelijk voor privé gebruik, en kan eigenlijk alles met mijn RX10 dat ik met mijn 60D deed. Degelijke remote gekocht en afgelopen december nog lekker long exposures in Sicilië liggen schieten.
Het enige wat is mis op de RX10 is back-button focus, iets wat bij de Canon een totaal non-issue was. Maar dat was voor mij een kleine compensatie voor een hele hoop voordelen.
Dat gezegd zijnde, dit zijn mijn ervaringen en die zullen misschien niet stroken met die van anderen. Just my 0.02 ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tomas_
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 15-09 14:43
Marti Zanden schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:14:
I Daarnaast wil ik de camera gaan inzetten voor instructievideo's en bedrijfsfoto's voor in o.a. brochures en social media.
Dan is een systeemcamera zeker een must. Kijk eens naar de Panasonic lijn. hiermee kun je ook uitstekend filemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Universal Creations
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:30
DerNosferatu schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 12:15:
Over de A7 kan ik weinig zeggen, maar ik kan je wel even mijn ervaring meegeven.
Ik ben van een Canon 60D met Canon EF-S 17–55mm f/2.8 en Sigma 70-200 F2.8 DG OS HSM overgestapt naar een RX10m3 in combinatie met een RX100m4 voor ultraportability. Heb mijn 60D niet meer ter hand genomen sinds.
Het grote voordeel is flexibiliteit.
Ik hoef geen rekening te houden met *tig kilogram aan foto materiaal als ik op vakantie vertrek. En zeker bij het backpacken en het hiken is de gewichts- en plaatsbesparing een ware verademing.
Over de kwaliteit kan ik gewoonweg niet klagen, ik zou zelfs durven stellen dat de (toegegeven - ietwat gedateerde) APS-C van de 60D geklopt wordt door dat kleine sensortje van Sony. Ik klaag niet en ben er zeer tevreden over.
Ik gebruik de toestellen hoofdzakelijk voor privé gebruik, en kan eigenlijk alles met mijn RX10 dat ik met mijn 60D deed. Degelijke remote gekocht en afgelopen december nog lekker long exposures in Sicilië liggen schieten.
Het enige wat is mis op de RX10 is back-button focus, iets wat bij de Canon een totaal non-issue was. Maar dat was voor mij een kleine compensatie voor een hele hoop voordelen.
Dat gezegd zijnde, dit zijn mijn ervaringen en die zullen misschien niet stroken met die van anderen. Just my 0.02 ;)
De RX10 III of IV zijn beiden hele toffe camera's met een zeer goede zoomlens voor zo'n compacte behuizing en dergelijk bereik, maar de sensor van de 60D verslaat een RX10 III nog altijd op het gebied van ruisprestaties.

Sony A7R III | Sigma MC-11 | Sigma 50mm f/1.4 Art | Sigma 135mm f/1.8 Art
Zeiss 21mm f/2.8 | Minolta Rokkor 58mm f/1.2 | Godox V860II

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
Dank voor de reacties tot nu toe.

Ik ben nog wat verder gaan kijken naar wat de mogelijkheden zijn met een budget van €1300,-.
Nu ben ik best wel geïnteresseerd geraakt in de Sony A6300 en de Fujifilm X-T20. Twee mooie systeemcamera's met volgens mij goede prestaties en een lekker compact formaat.
Het grote nadeel is alleen dat ik dan meerdere lenzen nodig heb om goed veelzijdig te zijn. De twee systeemcamera's zijn denk ik betere kwaliteit dan de RX10 III door o.a. de grotere sensor. Ik merk alleen dat ik echt weinig verstand heb van de camera hardware. Leer een hoop bij zo door wat research te doen.

Heb momenteel alleen totaal geen idee meer wat voor mij de betere optie gaat zijn. Ook vraag ik me af welke lens of lenzen ik nodig zal hebben wanneer ik een van beide systeemcamera's zou nemen.

Dus meningen en ervaringen zijn zeer welkom.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DerNosferatu
  • Registratie: April 2006
  • Niet online
Universal Creations schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 21:03:
[...]
De RX10 III of IV zijn beiden hele toffe camera's met een zeer goede zoomlens voor zo'n compacte behuizing en dergelijk bereik, maar de sensor van de 60D verslaat een RX10 III nog altijd op het gebied van ruisprestaties.
Daar moet ik je inderdaad gelijk in geven, maar ik vind toch dat het verschil kleiner was dan dat ik initieel had verwacht (crop naar 1in). Maar ruis is één van de compromissen die je er bij moet nemen, onder het moto voor-wat-hoort-wat, meer portability, meer ruis... maar voor mij persoonlijk nog steeds acceptabel maar ik fotografeer dan ook niet veel waar ik high-ISO nodig heb. ;)
Marti Zanden schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:05:
<snip>
Ook vraag ik me af welke lens of lenzen ik nodig zal hebben wanneer ik een van beide systeemcamera's zou nemen.
Houd ook rekening met het budget.
Ik ben begonnen met een 18-200mm prutlens omdat ik ook niet wist waar ik naar toe moest. Ben dan na lang testen, lezen en proberen, uiteindelijk gegaan voor een 17-55, gecombineerd met een 70-200, beiden degelijk glas, maar daar betaal je dan ook voor. Waar die 18-200 mijn een 4 à 500euro gekost heeft, kostte mijn overstap naar degelijk glas om en bij de 1800euro.
En ja, de keuze voor welk glas, losstaand van het prijskaartje, hangt helemaal van jezelf af.
Heb je lichtsterk glas nodig of is dat niet zo belangrijk.
Moet het breed gaan, of heel breed...
Kijk ook eens in je Lightroom library (als je die gebruikt) wat de meestvoorkomende focal length is, dan kan je al een idee geven.
Tip: ga enkel voor een all-in-one, zoals die 18-200 waar ik mee ben begonnen, als je wil proberen maar settle daar niet voor want dan heb je gewoon een heel goede camera die door een bevroren ruit foto's maakt - als ik dat zo mag formuleren. Met andere woorden, een goede camera heeft geen nut als je 'minderwaardige' lenzen gebruikt.

[ Voor 46% gewijzigd door DerNosferatu op 18-01-2019 09:24 . Reden: 2de reply toegevoegd ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
@DerNosferatu Dat is ook mijn hele afweging. Ik denk dat de A6300 de betere camera is maar het aanschaffen van goede lenzen kost al snel een flinke smak geld. Daarom is de RX10 III aan de andere kant ook een goede optie. Een goede veelzijdige camera denk ik.

Voor de A6300 zit ik momenteel naar een combinatie te kijken met de 16-70mm F/4.0 ZEISS. Dit ligt alleen weer net boven mijn budget.
Nu komt in februari de A6400 uit. Kan ik dan verwachten dat de A6300 dan ook in prijs gaat dalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
Zojuist bij de camera winkel geweest en even de A6300 in mijn handen gehad en dat voelde wel goed. Lekker compact maar voldoende grip. Vind hem fijner in de hand liggen dan de fujifilm x-t20.
Ook de rx10 in handen gehad maar dat is toch wel een enorm ding vergeleken met de a6300. Ook weer een stuk groter dan mijn oude camera. Ik vind het compacte van de systeemcamera toch wel fijn moet ik zeggen.

In de winkel gaven ze alleen wel aan dat het misschien ook te overwegen is om net wat meer uit te geven voor de a6500 vanwege de ibis. Dus dat moet ik nog even afwegen of me dat het waard is.

Nu wil ik alleen nog even afwachten of de prijs wellicht wat gaat zakken in de komende maand of dat er ergens een mooie kortingsactie langs komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!
@Marti Zanden Het is jammer dat de RX10 IV zo ontzettend duur is. Deze fixt pas, in mijn ogen, het enige serieus gebrek aan de RX10-serie: de autofocus (tot de III alleen contrast).

DIt zijn een aantal opties waar ik recent naar heb gekeken:Waarbij het interessant is dat Sony net een nieuwe body heeft uitgebracht (A6400) en Fujifilm op 14 februari met de X-T30 komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben een tevreden gebruiker van de a6300.
Met de kitlens kom je al een eindje, bovendien maakt deze combinatie de camera heel compact.

Heb de 35mm 1.8 oss en de 18-105 f4.
Dit is al een mooi pakket voor indoor leuke foto's te maken.
De zoomlens zit er dan meestal op voor buiten. Echter deze zoomlens is best vrij groot.

Voor de 6400 zou ik niet gaan, verschil met de a6300 is beperkt.

Denk dat de beste koop een a6300 zal zijn. Veel zakt die niet meer in prijs.
Je hebt nu tot het einde van de maand een cashback actie op de lenzen.
Onlangs ben ik naar sony demodag geweest. Daar gaf men een extra korting bovenop de cash back.
Dat maakte het interessant om de 18-105 aan te schaffen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Marti Zanden
Ik zat zelf momenteel te denken aan de Sony A6500 met 18-105 f4 lens. Via mediamarkt is daar dit weekend 20% korting op. Maar ik ben nog aan het twijfelen tussen deze en de A6300. Toch net weer wat goedkoper. Dus ik ben nu aan het overwegen of de A6500 het extra geld waard is. De ibis en het touchscreen zijn toch aantrekkelijke extra opties.

Ik heb ook naar de Fujifilm X-T20 gekeken maar voor mij persoonlijk ligt deze niet fijn in mijn handen. Dus ik ben er wel zeker van dat ik ga kiezen voor een Sony.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Marti Zanden
Uiteindelijk gekozen voor de Sony A6500 met de 18-105 lens.
Was nog even spannend bij de mediamarkt met de 20% korting aangezien de camera online al snel uitverkocht was. Aan het eind van de middag naar de winkel zelf gereden en daar was de camera helaas ook al weg. Gelukkig een tweede winkel in de buurt dus op hoop van zege daar heen gereden. Daar hadden ze er gelukkig nog een liggen.
Nu heel blij met de aankoop. Helaas nog niet echt kunnen uitproberen maar daar gaat snel genoeg verandering in komen.

Wellicht in de komende maanden nog een keer een extra lens kopen. Zit te denken aan de Samyang 12 mm.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peter-123
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 27-03-2022
Nooit gedacht aan een gebruikte camera met garantie.
Kan je ook veel geld schelen, waarom een nieuwe.
Heb zelf een EOS700D op deze manier gekocht.
Nog nooit spijt van gehad.

Gr. PEter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gonadan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 22:26

Gonadan

Admin Beeld & Geluid, Harde Waren
Aangezien de TS een half jaar geleden aan een keuze heeft gemaakt voegt kicken van het topic niet zoveel meer toe. :)

Look for the signal in your life, not the noise.

Canon R6 | 50 f/1.8 STM | 430EX II
Sigma 85 f/1.4 Art | 100-400 Contemporary
Zeiss Distagon 21 f/2.8

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.