@
Cyberdemon Nee.
Als we het hier over individuele hackers hebben, dan kan hij of zij nauwelijks wat met dat adres.
In principe wordt een MAC alleen gebruikt om je apparaat in het *lokale* netwerk te identificeren. Buiten het lokale netwerk wordt een IP-adres gebruikt.
Even de heel exotische scenario's nagelaten, kan je met een MAC-adres op zijn hoogst 2 dingen:
- achterhalen wie de fabrikant is van de netwerkkaart (NIC). Dus dat je bijvoorbeeld een Intel-kaartje hebt, of een Apple-apparaat. De eerste paar cijfers zijn namelijk fabrikant-specifiek.
- Als je van een netwerk gebruik maakt dat MAC-filtering als beveiliging heeft (sowieso is dat onvoldoende en vrij zinloze beveiliging, gebruik gewoon WPA2 met een stevig wachtwoord) kan een aanvaller die al in de buurt van je lokale netwerk is het MAC nadoen en zo de filtering omzeilen.
Wat nog wel kan, en wat bijvoorbeeld winkels gebruikten (het is niet meer toegestaan) is als ik weet wat jouw MAC is en jij zend dat uit (je telefoon op zoek naar een wifi-netwerk), dan kan ik registreren dat *jij* in de buurt bent. Een MAC-adres heeft dus wel een bepaalde privacy-gevoeligheid en wordt in sommige specifieke vormen van (locatie-)tracking daarom ge- danwel misbruikt.
[aanvullend]
Waar jij naar op zoek bent, is niet zozeer netwerkbeveiliging. Daarvoor kun je het beste in jouw geval de modem/router van jouw provider te gebruiken. Als enige echte taak heb je dan iom de wachtwoorden voor het inloggen op het apparaat en om met het netwerk te verbinden te wijzigen (en ze mogen uiteraard *NOOIT* gelijk zijn aan elkaar). Het doel van deze beveiliging is vooral om te voorkomen dat een kwaadwillende voorbijganger, of een bijdehant buurjongetje, je netwerk misbruikt.
Waar je wel naar op zoek bent is beveiliging van het eindpunt. Een goede anti-virus/anti-malware. Misschien beter advies in
Privacy & Beveiliging
Ik blijf nog wel bij mijn advies om je DNS naar 9.9.9.9 om te zetten.
@
kosz
Voor een thuisnetwerk hebben dat soort zaken, zeker voor iemand met beperkte kennis, maar heel weinig nut. De huis-, tuin- en keukengebruiker kan veel beter patchen-patchen-patchen. Op zijn hoogst zou je nog wat aan device-isolatie doen, als je veel goedkope IoT hebt.
[
Voor 30% gewijzigd door
Keypunchie op 16-01-2019 13:17
]