Macbook Pro in winkel gekocht, binnen 14 dagen problemen

Pagina: 1
Acties:
  • 1.821 views

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb op 3 januari een Macbook Pro 13" gekocht bij de Mediamarkt.

Zo dom als ik ben, heb ik dit fysiek in de winkel gehaald in plaats van via een bestelling.
Nu heeft dit toestel een defect, een elektronisch geluid wanneer de fan aanslaat. (Geen coil whine!)

Aangezien ik het in de winkel gekocht heb, heb ik geen recht op omruilgarantie.
Mediamarkt staat dit wel toe, maar volgens de ECC België mogen zij hier de voorwaarden voor kiezen.

Zo nemen zij geen Desktops of Notebooks terug. Ik heb op deze laptop nog géén 1 krasje. Ik heb de originele verpakking nog, en heb deze naar fabrieksinstellingen gezet. Al zou ik dus na veel klagen en zagen toch nog geld krijgen dan zou dit in de vorm zijn van een bon. Meer info op https://www.mediamarkt.be/nl/shop/Omruilgarantie.html

Heeft iemand alsjeblieft advies voor mij, morgen zou ik eens naar de winkel gaan, en ik weet niet of dat ik best vermeld dat deze stuk is, of dat ik gewoon wil proberen van mijn Omruilgarantie gebruik te maken. Ik ben een student, het geld groeit ook niet op mijn rug en dan is €1200 voor een toestel met problemen niet aangenaam!

Alvast bedankt voor jullie hulp / advies :-(

Edit: Thread niet meer nodig

[ Voor 192% gewijzigd door janvanduschoten op 16-01-2019 14:32 . Reden: TS waarschijnlijk per ongeluk leeggehaald ]

Beste antwoord (via Verwijderd op 15-01-2019 17:56)

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:41

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

MsG schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:38:
En dan komt de winkel er ineens achter dat er iets defect is, zonder dat de koper heeft gemeld dat dit al defect was, klinkt niet als een betrouwbare manier om een aankoop te annuleren, ze hebben immers je geld en die moet je terug krijgen van ze.
TS probeert het om te ruilen als of het product zonder defect niet bevalt, @Verwijderd Je moet aangeven dat je er een defect is en dat je hem daarom wil omruilen, en binnen zo'n korte tijd lijkt mij wel dat je kan eisen dat die omgeruild wordt en niet 6 weken in reparatie gaat zitten.

Je bent niks kwijt je hebt gewoon garantie zo als meerderen boven mij aan geven.

Si vis pacem, para bellum

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 22:20

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Waarom ga je eerst niet eens het gesprek aan met Mediamarkt? Je hebt immers gewoon garantie. Wellicht doen ze niet moeilijk en ruilen ze hem zo om. Je kan hier wel allerlei scenario's bedenken, maar praten levert het meeste op.

[ Voor 7% gewijzigd door Microkid op 15-01-2019 17:19 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Verwijderd Je hebt gewoon garantie

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 03:25
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:14:
Ik heb op 3 januari een Macbook Pro 13" gekocht bij de Mediamarkt.

Zo dom als ik ben, heb ik dit fysiek in de winkel gehaald in plaats van via een bestelling.
Nu heeft dit toestel een defect, een elektronisch geluid wanneer de fan aanslaat. (Geen coil whine!)

Aangezien ik het in de winkel gekocht heb, heb ik geen recht op omruilgarantie.
Mediamarkt staat dit wel toe, maar volgens de ECC België mogen zij hier de voorwaarden voor kiezen.

Zo nemen zij geen Desktops of Notebooks terug. Ik heb op deze laptop nog géén 1 krasje. Ik heb de originele verpakking nog, en heb deze naar fabrieksinstellingen gezet. Al zou ik dus na veel klagen en zagen toch nog geld krijgen dan zou dit in de vorm zijn van een bon. Meer info op https://www.mediamarkt.be/nl/shop/Omruilgarantie.html

Heeft iemand alsjeblieft advies voor mij, morgen zou ik eens naar de winkel gaan, en ik weet niet of dat ik best vermeld dat deze stuk is, of dat ik gewoon wil proberen van mijn Omruilgarantie gebruik te maken. Ik ben een student, het geld groeit ook niet op mijn rug en dan is €1200 voor een toestel met problemen niet aangenaam!

Alvast bedankt voor jullie hulp / advies :-(
Dan haal je met die bon toch weer precies dezelfde MacBook Pro op.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SonataArctica
  • Registratie: Mei 2008
  • Laatst online: 25-08 10:47
NotSoSteady schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:26:
[...]

Dan haal je met die bon toch weer precies dezelfde MacBook Pro op.
Dit dus, dan heb je hetzelfde als wanneer je een nieuwe (zelfde) laptop mee zou krijgen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 16:39

MsG

Forumzwerver

Overigens moet je juridisch gewoon de verkoper de gelegenheid geven dit te repareren/op te lossen. Dat was bij een koop op afstand niet anders geweest. Een DOA laptop die op afstand is gekocht niet als defect melden maar zonder dit te melden 'gewoon retourneren' kan juist vrij vervelende gevolgen opleveren.

Ik zou inderdaad even langs gaan en even zeggen dat je dit wel tegenvalt nu je hem zo kort hebt, en er daardoor niet uit coulance gewoon meteen nieuwe kan worden meegegeven in plaats van een heel reparatietraject.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
MsG schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:34:
Een DOA laptop die op afstand is gekocht niet als defect melden maar zonder dit te melden 'gewoon retourneren' kan juist vrij vervelende gevolgen opleveren.
Nee hoor, het enige vervelende gevolg is dat je bij wkoa zelf de retourkosten moet betalen.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MsG
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 21-09 16:39

MsG

Forumzwerver

En dan komt de winkel er ineens achter dat er iets defect is, zonder dat de koper heeft gemeld dat dit al defect was, klinkt niet als een betrouwbare manier om een aankoop te annuleren, ze hebben immers je geld en die moet je terug krijgen van ze.

Denk om uw spatiegebruik. Dit scheelt Tweakers.net kostbare databaseruimte! | Groninger en geïnteresseerd in Domotica? Kom naar DomoticaGrunn

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• 42dpi
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 00:41

42dpi

ლ(ಠ益ಠლ)

MsG schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:38:
TS probeert het om te ruilen als of het product zonder defect niet bevalt, @Verwijderd Je moet aangeven dat je er een defect is en dat je hem daarom wil omruilen, en binnen zo'n korte tijd lijkt mij wel dat je kan eisen dat die omgeruild wordt en niet 6 weken in reparatie gaat zitten.

Je bent niks kwijt je hebt gewoon garantie zo als meerderen boven mij aan geven.

Si vis pacem, para bellum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dankjewel allemaal voor de antwoorden, ik zal dan idd zeggen dat hij defect is en zien wat ze doen. Ik heb momenteel examens dus daarom kon ik echt een laptop geen dagen/weken aan een stuk missen. Wachten tot na de examens had gezorgd dat hij ouder dan 14 dagen zou zijn ook al en vandaar mijn paniek.

Meestal bestel ik gewoon alles via bol.com en die zijn altijd super behulpzaam en mag je altijd kiezen voor reparatie/nieuw toestel/geld terug. Ik heb dit keer voor mediamarkt gekozen omdat ze een mooie actie hadden voor dit toestel en natuurlijk dan heb je eens pech.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Laatst online: 23:15

LankHoar

Langharig tuig

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:58:
Wachten tot na de examens had gezorgd dat hij ouder dan 14 dagen zou zijn ook al en vandaar mijn paniek.
WKOA is sowieso niet van toepassing gezien je het in de winkel gekocht hebt, dus daar hoef je je geen zorgen over te maken. Je kunt langsgaan en vragen of je hem per direct kan omruilen i.v.m. nodig hebben voor school. Indien ze daar dan moeilijk over doen zeg je gewoon dat je na je examens terugkomt om het formele garantieproces in te gaan. Zou gelijk ook aangeven dat je daar niet echt vrolijk van word en het niet bepaald klantvriendelijk is. Zal weinig uitmaken waarschijnlijk, echter altijd goed om te doen :)

Succes (ook met je examens ;))

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• insante
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 23:09
Ik heb een vergelijkbare issue gehad met een Surface Pro van de Mediamarkt. Via de service balie is die gelijk omgeruild voor een nieuwe. Service bij de Mediamarkt kan heel goed zijn! Ik zou gelijk langs gaan of in ieder geval bellen.

Succes met de Macbook en je examens.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Sluiten maar jongens

[ Voor 98% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2019 13:37 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-09 12:52
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 12:59:
Mij werd dus enkel aangeboden om een reparatie te doen, toen ik zei dat deze nog geen 14 dagen oud was kreeg ik geen gehoor. Ik drong aan dat ik ofwel een nieuw toestel moest hebben of mijn geld terug aangezien ik midden in de examens zit. Een reparatie ging 2-3 weken duren (en dat zullen er wel eerder 5 zijn aangezien ze die van Roeselare naar Lille gingen sturen)
Je hebt niets met die 14 dagen te maken. Garantie kan je claimen, dan moet je de verkopende partij de gelegenheid geven om het probleem op te lossen. Dat sta je nu niet toe, zij bieden een reparatie aan (wat vaak een prima oplossing is).
Ondertussen heb ik klacht neergelegd bij Test-Aankoop in de hoop nu nog mijn geld te kunnen recupereren waar ik niet veel op reken. Misschien dat hij gewoon na een jaar het begeeft, dan kan ik misschien bij de Switch ofzo (Certified Apple Reseller) effectief in garantie een reparatie krijgen.
Een klacht waarover? Dat je geen reparatie (binnen de garantie) accepteert?

Dat je midden in je examens zit is vervelend (een reparatie komt maar zelden "goed" uit), maar daar heeft MM niets mee te maken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 23:13
Is het geen idee om nu je examenperiode door te komen met deze laptop? En zodra je het wat rustiger hebt de laptop nogmaals ter reparatie aan te bieden? (wellicht ga je nog eens op verlof?) Ik denk niet dat dit defect zo erg is dat het apparaat compleet onbruikbaar is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2019 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
.

[ Voor 99% gewijzigd door Verwijderd op 16-01-2019 13:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• eric.1
  • Registratie: Juli 2014
  • Laatst online: 21-09 12:52
Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:15:
[...]

Hoezo dit? Omruilgarantie aangeboden door Mediamarkt die ik niet krijg heb ik niets mee te maken? Amai zeg dat is ook nieuw.

En een klacht dat ik geen nieuw toestel krijg of mijn geld terug zoals de omruilgarantie van mediamarkt zegt misschien?
Mja, je hebt het product in gebruik genomen en aangepast. Dan kan MM zich beroepen op de voorwaarden ala
Ook uitgesloten van retour en omruiling zijn producten die enige verandering hebben ondergaan – in de breedste zin van het woord – door toedoen van de klant of derden.
? Of zoals Fly-guy aangeeft dat ze überhaupt desktops en notebooks hebben uitgesloten.
Uitgesloten van retour en omruiling zijn o.a.:
...
- Desktopcomputers en notebooks
...
Aangezien dit een "extra" service is mogen daar strikte voorwaarden aan verbonden zijn. Daar lijken ze zich achter te verschuilen, wat prima kan. Dus zal je gewoon garantie moeten claimen.

[ Voor 8% gewijzigd door eric.1 op 16-01-2019 13:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _Dune_
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:03

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

GlowMouse schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 17:36:
[...]
Nee hoor, het enige vervelende gevolg is dat je bij wkoa zelf de retourkosten moet betalen.
Naast de verzendkosten kan men ook de kosten voor reparatie verhalen als deze onder WKOA retour wordt gezonden en bij controle een defect lijkt te hebben. De kosten voor herstel mag een webwinkel gewoon op de consument verhalen.
[...]
Hoezo dit? Omruilgarantie aangeboden door Mediamarkt die ik niet krijg heb ik niets mee te maken? Amai zeg dat is ook nieuw.

En een klacht dat ik geen nieuw toestel krijg of mijn geld terug zoals de omruilgarantie van mediamarkt zegt misschien?
Je hebt zelf reeds aangegeven dat laptops niet onder de omruil garantie (binnen 14 dagen) vallen, daarom heb jij dan ook eigenlijk geen klacht. Jij kiest er vervolgens zelf niet voor om de laptop ter reparatie aan te bieden.

[ Voor 40% gewijzigd door _Dune_ op 16-01-2019 13:25 ]

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Fly-guy
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online
[...]

Volgens de (Belgische) MediaMarkt site geldt de 14 dagen omruil periode niet voor notebooks en andere computers.

https://www.mediamarkt.be/nl/shop/Omruilgarantie.html

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Fly-guy schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:20:
[...]

Volgens de (Belgische) MediaMarkt site geldt de 14 dagen omruil periode niet voor notebooks en andere computers.

https://www.mediamarkt.be/nl/shop/Omruilgarantie.html
Vreemd dan dat mensen zoals hier boven met een Microsoft Surface wel een nieuw krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 19-09 00:13
Die omruilgarantie is sowieso niet bedoeld voor een defect product, zoals ik het begrijp. Nog los van dat laptops i.d.d. zijn uitgesloten.

Een defect product wordt doorgaans gerepareerd/vervangen via de garantieprocedure en duurt eenmaal enkele weken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 21-09 16:56

Mimiix

Professioneel Prutser

Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:26:
[...]

Vreemd dan dat mensen zoals hier boven met een Microsoft Surface wel een nieuw krijgen.
In Nederland zijn ze wat coulanter als ik die voorwaarden lees.
https://klantenservice.me.../answers/detail/a_id/9919

deCONZ Community Manager | deCONZ Discord: https://discord.gg/HvzTwcB

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

D3nnisd schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:23:
[...]

In Nederland zijn ze wat coulanter als ik die voorwaarden lees.
https://klantenservice.me.../answers/detail/a_id/9919
Ook daar zijn notebooks uitgesloten als je in de winkel koopt.

Uit je link;
Uitsluitingen
Uitgesloten van retour en omruiling zijn:
- Prepaid- en softwarepakketten
- Licentie gebonden producten
- Navigatieapparatuur
- Desktopcomputers, notebooks, tablets, smartphones en overige data dragende producten
- Satelliettunerpakketten en smartcards
- Hygiënische producten (bijvoorbeeld scheerapparaten, hoofdtelefoons)
- Op maat gemaakte producten en/of aanpassingen aan product in opdracht van de klant

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Gunner schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:28:
[...]

Ook daar zijn notebooks uitgesloten als je in de winkel koopt.

Uit je link;

[...]
Het ging me vooral om de voorwaarden die ruimer lijken te zijn.

Daarnaast, Microsoft is erg coulant als het gaat om retouren etc. Het kan zijn dat ze het daarom met MS producten wel doen.

Buiten dit alles: Wie zegt dat de user hier boven de waarheid spreekt ofwel gewoon mazzel gehad heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

D3nnisd schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:36:
[...]

Het ging me vooral om de voorwaarden die ruimer lijken te zijn.
Ja, maar daar gaat het hier niet om ;)
Daarnaast, Microsoft is erg coulant als het gaat om retouren etc. Het kan zijn dat ze het daarom met MS producten wel doen.

Buiten dit alles: Wie zegt dat de user hier boven de waarheid spreekt ofwel gewoon mazzel gehad heeft.
Uit ervaring (tweemaal) weet ik dat als je een Surface ter reparatie aanbied bij Microsoft je een remanufactured model terug krijgt (zonder morren en niet afwachtende op een diagnose van jouw apparaat). Ik denk ook niet dat je na een half jaar na aankoop direct een nieuwe van mediamarkt krijgt. Die sturen hem ook gewoon naar Microsoft.

[ Voor 7% gewijzigd door Gunner op 16-01-2019 14:40 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mimiix

Mimiix

Professioneel Prutser

Gunner schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 14:39:
[...]

Ja, maar daar gaat het hier niet om ;)

Uit ervaring (tweemaal) weet ik dat als je een Surface ter reparatie aanbied bij Microsoft je een remanufactured model terug krijgt (zonder morren en niet afwachtende op een diagnose van jouw apparaat). Ik denk ook niet dat je na een half jaar na aankoop direct een nieuwe van mediamarkt krijgt. Die sturen hem ook gewoon naar Microsoft.
Die ervaring deel ik:) Uiteraard gaan ze geen nieuwe geven. Maar in het geval van TS is het maar 14 dagen. Daarmee lijkt een productiefout erg waarschijnlijk mits er geen schade is aan de buitekant.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• defusion
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik heb gewerkt bij de Mediamarkt als smartbar / service medewerker.
Dit overigens in Nederland, dus het kan in België anders geregeld zijn.

Mediamarkt hanteert binnen de 14 dagen een DOA regeling die ook betekent dat defecte producten direct wordt omgeruild, mits binnen 14 dagen. Buiten de 14 dagen wordt het opgestuurd naar de fabrikant.

De voorwaarden zijn over het algemeen (verschilt per product):
- Het apparaat moet vrij van schade zijn (een krasje kan al teveel zijn)
- Het moet compleet met verpakking en toebehoren zijn
- Binnen 14 dagen

(e.e.a. is wel afhankelijk van de afspraken met de fabrikant, sommige fabrikanten hebben geen DOA regeling met de Mediamarkt, dan moet het altijd opgestuurd worden. Sommige producten worden niet gerepareerd en altijd per direct aan de balie vervangen. Maar voor apple geldt vziw. gewoon de standaardregeling van 14 dagen, mits compleet en schadevrij)

Verder bieden verschillende vestigingen leenapparaten aan, mocht het toch opgestuurd moeten worden.

Retourneren kan anders officiëel alleen indien ongeopend en binnen 14 resp. 28 dagen.
Geopend kan vaak ook, maar is afhankelijk van coulance van de vestiging. Er kan dan een waardevermindering / data wiping fee worden toegepast.
(Tenzij natuurlijk online gekocht, dan geldt de WKOA)

Voor de duidelijkheid: op 3 januari gekocht, is vandaag de laatste dag om terug te gaan, niet morgen. Nog snel doen dus!

[ Voor 16% gewijzigd door defusion op 16-01-2019 14:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Een slotje is niet nodig op een topic als je je oplossing hebt. Zie daarvoor ook onze faq betreffende topiceinde.

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• gysman11
  • Registratie: Juli 2010
  • Niet online
@Verwijderd Laat je wel nog even weten hoe het afloopt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yorinn
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

Yorinn

Moderator General Chat

XOPIUM

Modbreak:Het verwijderen/leeghalen van je eigen posts is niet de bedoeling op Tweakers. Dat komt de discussie niet te goede. Gezien ik hier verder geen discussiewaarde inzie, in de huidige opzet, gaat dit topic op slot en kan TS een ferme PM verwachten.

After Hours | Dawn FM | Hurry Up Tomorrow
Tweakers Discord || Mijn V&A ads

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.