Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Alternatief voor Roon Nucleus server

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• alfa156a
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-10 14:57
Mijn vraag:
Ik zoek een betaalbaar alternatief voor een Roon server. Het is de bedoeling dat ik muziek stream via de server waar Roon software (core) op draait. Nu heb ik begrepen dat met de software Linux wordt geinstalleerd als OS. Dit is te benaderen via mijn iPad enz. Ik heb van CoctailAudio een audiostreamer welke Roon Ready is. Mijn bedoeling is dat alleen muziek wordt gestreamd, verder niks dus.
Er wordt aanbevolen om een i3 processor, een 256Gb SSD (waar de catalogus en metadata naartoe wordt geschreven) en 8 GB geheugen. Daarnaast hang ik een 2Tb HDD eraan waar de muziek vandaan komt.

Nu zit ik te denken aan een IntelNuc maar is dit de beste oplossing. Graag hoor ik wat jullie ideeen zijn.

De Roon server kost 1500 euro zonder software die je nog apart moet aanschaffen, behoorlijk aan de prijs denk ik.

Alvast bedankt voor het meedenken.

Alle reacties

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:33

-36-

Trust me. I'm an amateur

Om een muziekstream over je netwerk te knallen heb (zonder op kwaliteit in te leveren) je niet bepaald dikke hardware nodig. Gaat een unversele upnp server niet werken? dan heb je behoorlijk wat mogelijkheden qua hard en software. van een simpele raspberry tot NAS of zelfbouw

[ Voor 8% gewijzigd door -36- op 15-01-2019 16:34 ]

• alfa156a
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 20-10 14:57
Het is wel mijn bedoeling om Roon software erop te zetten.
Ik kan dat ook op mijn computer installeren maar dan moet die computer wel aan blijven staan. Een kleine (zuinige) Nuc lijkt mij dan een mooie optie.

• dkstr
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-11 10:51
Hallo Alfa,
Mag ik meeliften op jouw topic?
Ben ook op zoek naar een audiocomputer en heb me verdiept in dat wereldje. Ben voor mezelf uitgekomen bij een Roon Nucleus, een sonicTransporter en een NUC. Met de eerste heb je het gemak, de heel uitgebreide ondersteuning van Roon, maar behoorlijk aan de prijs. De tweede is ietsje goedkoper, ook met goede ondersteuning van de maker en een dubbele ethernet poort zodat je deze gelijk op je streamer kunt aansluiten. De derde vraagt wel wat kennis om het in te richten met de nodige software (mogelijk Roon Rock en Roon zelf) maar heel wat goedkoper.

Zelf ben ik voor een zo kort mogelijke verbinding en vind de dubbele ethernet poort een heel mooie toevoeging.
Nu ga ik vast een heel domme vraag stellen: Zou je de NUC zo kunnen aanpassen dat het ook een dubbele ethernet poort heeft? Wie heeft er verstand van en kan het een en ander uitleggen. Zelf denk ik dat het met een switch moet gebeuren, maar dan heb je er weer een extra kastje voor nodig. Hoe hebben apparaten met een dubbele ethernet poort het geregeld?
Bedankt voor het meeliften.

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 12:33

-36-

Trust me. I'm an amateur

Je zou de speler op de lan-poort kunnen aansluiten en server dan met het netwerk kunnen verbinden net wifi of je zou je kunnen kijken naar een usb naar lan adapter. Maar wat voegt de 2e ethernet port eigenlijk toe? Het maakt je netwerk inrichting nu niet bepaald simpeler, levert geen betere kwaliteit of merkbaar snelheidsvoordeel op. En als het enkel om kabel beperkingen naar de router gaat (en wifi dus kennelijk geen optie is) kan je idd net zo goed een extra switch plaatsen.

Verder leuk dat je snel je bibliotheek kan indexeren (hoeft toch slecht eenmalig) en een mooie interface hebt en misschien mis ik ook wel het punt wat het wel de moeite waard maakt maar die hele server lijkt me eerlijk gezegd eigenlijk een beetje de audiofiele streaming variant van door elven bij volle maanlicht gesmede kabels van eenhoornhaar (of hoe dat topic ook heette)

[ Voor 46% gewijzigd door -36- op 29-01-2019 02:25 ]

• dkstr
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 04-11 10:51
Natuurlijk is het overdreven om met Roon te werken op een speciale server. En vooral als je dat programma niet kent en misschien niet zo'n muziekfanaat bent dan... Maar zo zijn er veel dingen die voor de een overdreven zijn en voor de ander een genot om mee te spelen.
Elke switch heeft door zijn schakelende voeding invloed op het elektriciteitsnet van je woning en daarom ook op het analoge gedeelte van je geluidsinstallatie dus liever één minder als het kan. Natuurlijk merk je daar niets van met een gemiddelde installatie. Maar deze site heet TWEAKERS en dat is niet voor niets. Audiofanaten zijn net zo goed tweakers. Het lijkt soms belachelijk maar laat ze gewoon doen waar ze plezier in hebben.
Pagina: 1