Welke case fans?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• kyrillajax
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 31-01 16:19
Hallo medetweakers,

De laatste tijd merk ik dat de airflow niet helemaal soepel loopt en wil graag nieuwe case fans aanschaffen. Zelf kom ik er niet uit welke fans en afmetingen ik nodig heb. Verder wil ik weten of ik wel extra fans bij kan plaatsen i.v.m. moederbord aansluitingen? Zelf heb ik Corsair SP120 Quiet Edition Twin Pack, 120mm ingedachte.

Msi Military class 4 H81M-E33 mother board

Ik zoek een?
Extra case fans voor mijn pc, aangezien de airflow beter kan.

Wat is je budget?
Rond de 20 euro, liefst niet meer.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
Niet echt, maar vooral zwart.

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Gebruik mijn systeem voor namelijk voor gamen.

Hoop dat jullie mij kunnen helpen d:)b

[ Voor 7% gewijzigd door kyrillajax op 15-01-2019 15:32 ]

Alle reacties

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Op zich wel handig om even je complete systeem te noemen. Zou zonde zijn als je een extra fan aanschaft en er blijk maar 1 fan in je case te passen ;).

• kyrillajax
Als het goed is heb ik 2 exhausted fans (alleen ze zijn aan de voorkant gemonteerd). Mijn behuizing is namelijk nzxt s340 elite, vergat het te melden ;). Daarom vraag ik ook of ik wel 2 slots (hoe het ook heet) vrij heb.

[ Voor 11% gewijzigd door kyrillajax op 15-01-2019 15:48 ]

• mrmrmr
  • Registratie: April 2007
  • Niet online
Je hebt inderdaad 2 x 120mm plaatsen voor uitblazende ventilatoren (1 ervan zal wel bezet zijn), en 1 voor een 140mm inblazende ventilator. Ventilatoren hebben een eigen maximale snelheid, dus de vraag is hoe warm het wordt in je systeem. Daarop stem je dan de benodigde ventilatorsnelheid af. Het hangt ook af van wat er in je systeem zit, en ook waar, en bijvoorbeeld de richting van koelvinnen.

Een inventaris en een foto van het systeem met kijk op wat erin geeft beter inzicht.

• kyrillajax
Dank voor je reactie, is het prima al ik een foto van mijn pc maakt via mijn mobiel?

• mrmrmr
  • Niet online
Ja, maar de informatie over het systeem en de hoeveelheid warmteontwikkeling is ook handig. Informatie over het systeem geeft inzicht in hoeveel warmteontwikkeling er zou kunnen zijn (denk aan grafische kaart, hard disks, type cpu koeler). Warmte van de sensoren in je systeem tijdens gamen kun je bekijken met een tooltje zoals HWMonitor.

• kyrillajax
Oke, underload wordt de Gpu rond de 70 graden en de cpu rond de 60. Idle is de Gpu rond de 53 en Cpu rond de 40 denk. Hieronder alle specs van de pc.

MB: Msi Military class 4 H81M-E33

CPU: Intel i7 4790k

CPU Cooler: Cooler Master Hyper Evo 212

GPU: Asus Strix GTX 970 OC edition 4GB DDR5

RAM: 16GB DDR3 2x8GB Hyperx 1866 Mhz (draait nu 1600 Mhz)

CASE: NZXT s340 Elite (Glass sidepanel)

PSU: Cooler Master Silent Pro m600

SSD: Samsung 840 Pro 128GB

HDD: Seagate Barracuda 2TB (7200rpm)

https://imgur.com/a/j7Ue1f7 , excuus voor de flits. Hoop dat je hier iets mee kan.

[ Voor 7% gewijzigd door kyrillajax op 15-01-2019 17:47 ]

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
Waarom denk je dat de airflow niet goed is. Met de temperaturen is niets mis.

• mrmrmr
  • Niet online
De temperatuur is hoog, maar niet abnormaal bij gaming.

Als ik er van uit mag gaan dat alles zo optimaal mogelijk in het systeem zit, denk ik dat je met een iets boven gemiddelde ventilator en toerental (rpm) voldoende zou moeten kunnen koelen.

hardware.info heeft een uitgebreid overzicht van beschikbare ventilatoren. Daar kun je selecteren op de grootste luchtverplaatsing bij een bepaalde hoeveelheid geluid.

Een Scythe Slip Stream 120mm 1300rpm PWM zou goed passen, die heeft een hoge luchtverplaatsing bij 30 dB(A).

De richting van de koelvinnen van de cpukoeler maakt in dit geval niet zoveel uit. 60 graden is ook acceptabel.

Je kunt met MSI Command Center instellen hoe hard de ventilatoren moeten draaien bij een bepaalde temperatuur.

• kyrillajax
Klopt, maar wil de airflow wat beter maken en minder stof in mijn case ;)

• kyrillajax
mrmrmr schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:04:
De temperatuur is hoog, maar niet abnormaal bij gaming.

Als ik er van uit mag gaan dat alles zo optimaal mogelijk in het systeem zit, denk ik dat je met een iets boven gemiddelde ventilator en toerental (rpm) voldoende zou moeten kunnen koelen.

hardware.info heeft een uitgebreid overzicht van beschikbare ventilatoren. Daar kun je selecteren op de grootste luchtverplaatsing bij een bepaalde hoeveelheid geluid.

Een Scythe Slip Stream 120mm 1300rpm PWM zou goed passen, die heeft een hoge luchtverplaatsing bij 30 dB(A).

De richting van de koelvinnen van de cpukoeler maakt in dit geval niet zoveel uit. 60 graden is ook acceptabel.

Je kunt met MSI Command Center instellen hoe hard de ventilatoren moeten draaien bij een bepaalde temperatuur.
Bedankt voor je uitgebreid antwoord, enig idee waar de aansluiting zou zijn bij de moederbord?

• mrmrmr
  • Niet online
kyrillajax schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:18:
[...]

Bedankt voor je uitgebreid antwoord, enig idee waar de aansluiting zou zijn bij de moederbord?
De SYSFAN1 aansluiting zit linksboven de processor.

https://www.msi.com/Mothe...-E33/Gallery#lg=1&slide=1

• kyrillajax
Erg bedankt voor je hulp! Ga ze meteen bestellen :)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Niks mis met deze temps. Fan boven laten zuigen pricewatch: Nanoxia Deep Silence 1100 rpm, 140mm maar neem aan dat je achter ook Fan hebt ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• kyrillajax
Hackus schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:53:
Niks mis met deze temps. Fan boven laten zuigen pricewatch: Nanoxia Deep Silence 1100 rpm, 140mm maar neem aan dat je achter ook Fan hebt ?
Nee helaas, ik heb alleen 2 fans voor. Dus niks achter en boven. Verder heb ik 2 Scythe Slip Stream 120mm 1300rpm PWM bestelt (neem aan dat ze prima zijn voor boven en achter).

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

kyrillajax schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:57:
[...]

Nee helaas, ik heb alleen 2 fans voor. Dus niks achter en boven. Verder heb ik 2 Scythe Slip Stream 120mm 1300rpm PWM bestelt (neem aan dat ze prima zijn voor boven en achter).
oké, denk dat je met 1 al tevreden bent.

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• kyrillajax
Hackus schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:07:
[...]

oké, denk dat je met 1 al tevreden bent.
Kan ze altijd terug sturen als retour. Toch bedankt voor je input :)

• br00ky
  • Registratie: Januari 2014
  • Nu online

br00ky

Moderator Harde Waren
Je had imo niets hoeven kopen. Als je je huidige fans in push-pull had gezet, had je prima air flow gehad. Had je een paar tientjes gescheeld.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Nu online
kyrillajax schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:57:
[...]

Hoe ga je die aansluiten? De bestaande fans zullen op de 2 sysfanheaders van het moederbord zitten.

• kyrillajax
Uszka schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:38:
[...]

Hoe ga je die aansluiten? De bestaande fans zullen op de 2 sysfanheaders van het moederbord zitten.
Die zijn vrij zowel sysfanheaders 1 als 2.
Pagina: 1