[NAS] als hypervisor ? ervaringen ?

Pagina: 1
Acties:

• vso
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
Ik heb nu al een tijd een NAS + (hypervisor) server draaien beide doen goed wat ze moeten doen. Maar eigenlijk wil ik het stroom verbruik reduceren.
Nu kan ik de server vervangen door een nieuwer / zuiniger model, echter de NAS is ook aan vervanging toe

Nu zie ik dat de nieuwe generatie NAS ook vmware/docker functionaliteiten bezit(ten) ... de reden is dat ik specifieke windows & linux diensten die ik nu als VM draai wil verhuizen en dan nog wat speel/test ruimte voor wil hebben

Huidige spec is 1ste generatie i7 (6core) en 24gb ram en wat disk space + een nas van 3x4 TB in raid 10

Zelf denk ik aan een synology met caching disk en een krachtige CPU hiervoor (als het mogelijk is)

ik zoek zelf wat ervaring van mensen die een dergelijke setup hebben en eventueel wat pointers hebben om op te letten.

ps de caching disk is gewoon nice to have naar mijn idee .

Tja vanalles

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
Je kan het ook andersom doen; je NAS virtualiseren. Dat heb ik gedaan.
In mijn server zit een 500GB NVME disk waar onder andere de bootdisk van FreeNAS op staat, en de SATA controller hangt via pass-through aan FreeNAS om op die manier mijn draaiende disks te ontsluiten. De netwerkshare van FreeNAS kan je vervolgens weer in ESXi mounten via bijvoorbeeld NFS voor VMs die geen snelle storage nodig hebben.
Enige dependency is dat bij een cold boot je ervoor moet zorgen dat FreeNAS opgestart is voordat je je VMs op de trage storage start.

• hans_lenze
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 24-12 17:24
Reken er maar op dat de betaalbare Synology geen krachtige processor heeft (Apollo Lake) en de krachtige Synology meer kost dan je er voor wilt betalen. De DS3618 bijvoorbeeld.
Ben zelf voor zelfbouw gegaan met Xpenology in een VM.

while (! ( succeed = try ()));

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

hans_lenze schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 16:23:
Reken er maar op dat de betaalbare Synology geen krachtige processor heeft (Apollo Lake) en de krachtige Synology meer kost dan je er voor wilt betalen. De DS3618 bijvoorbeeld.
Ben zelf voor zelfbouw gegaan met Xpenology in een VM.
Zelf heb ik de boel thuis vervangen door een combo Synology DS418play (let op, geen Docker out of the box - maar via omweg tocht te installeren) en een "oude" Dell OptiPlex 9020-9004 Micro in de Dell heb ik een extra USB3-Gigabit controller en 16GB geheugen. Samen trekt dit onder load iets van 60Watt maar Idle bijna niks.

Ik heb in mijn Synology 8GB zitten (max geloof ik voor deze) maar dat is gewoon te weining voor virtualisatie. Ik houd het dus zelf bij twee losse systemen. Hier mijn configuratie:

#ProductPrijsSubtotaal
4WD Red WD20EFRX, 2TBuit hyper-vhost-
1Edimax EU-4306 Gigabit Ethernet Adapter (USB 3.0)€ 15,99€ 15,99
1TP-Link TL-SG108E-Gigabit (8-poorts)had ik nog-
1Corsair Vengeance LP CML16GX3M2A1600C10had ik nog-
1G.Skill Ripjaws F3-1866C10D-8GRSL€ 78,95€ 78,95
1Synology DiskStation DS418Play€ 458,-€ 458,-
1Dell OptiPlex 9020-9004 Microkrijgertje-
1BlueWalker PowerWalker VI PowerWalker VI 1000 LCDhad ik nog-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 552,94

De EDIMAX kan je bij o.a. Media Markt halen en is als volgt aan het werk te krijgen onder ESX: https://www.virtuallyghet...-driver-for-esxi-6-5.html

[ Voor 15% gewijzigd door Wim-Bart op 15-01-2019 16:54 ]

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@Wim-Bart wat bedoel je met omweg ..ik kan denken soort van 3rd party manier of de weg is niet echt legaal (laatste vermoed ik niet maar hey .. alles kan)

@hans_lenze, @TommyboyNL tja ik heb nu al "andersom" sterker nog zie vso in "Xen op freebsd als Domain 0 (host) + vga,usb,sound" (topic uit 2011) dat is de I7 uit de startpost :)

Tja vanalles

• TommyboyNL
  • Registratie: Januari 2006
  • Niet online
vso schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:18:
@hans_lenze, @TommyboyNL tja ik heb nu al "andersom" sterker nog zie vso in "Xen op freebsd als Domain 0 (host) + vga,usb,sound" (topic uit 2011) dat is de I7 uit de startpost :)
Aaah, zo had ik je eerste regel niet geinterpreteerd. Ik weet niet wat voor stroomverbruik je naartoe wilt, maar mijn server/NAS trekt stabiel zo'n 70W uit de muur:
#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Xeon E3-1245 v6 Boxed€ 306,70€ 306,70
1Supermicro X11SSH-LN4F€ 219,-€ 219,-
1XFX Radeon R5 230 2GB Core Edition LP€ 0,-€ 0,-
5Seagate IronWolf, 6TB€ 177,-€ 885,-
1Fractal Design Define Mini€ 73,50€ 73,50
1Sandisk Ultra Fit 32GB Zwart€ 11,99€ 11,99
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
4Kingston ValueRAM KVR24E17D8/16MA€ 185,51€ 742,04
1Corsair RM550x€ 104,74€ 104,74
1Samsung 960 EVO 500GB€ 174,90€ 174,90
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.567,86

Ik vermoed dat je hier nog wel 20W vanaf kan snoepen door 5400rpm 2,5" schijven te gebruiken in plaats van 7200rpm 3,5", en nog eens 10 a 20 Watt door een nieuwere en iets tragere (lagere klokfrequentie en/of minder cores) processor te pakken.

• vso
  • Niet online

vso

tja...

Topicstarter
@TommyboyNL ik kan zeker wel lager kwa stroomverbruik, maar ik wil ook wat onafhankelijker zijn van HW

ik zit zelf aan de DS1517+ te denken, de 4 disks uit mijn huidige nas vermoed ik kunnen 1:1 (thecus) naar synology omgezet worden.. en de 5de disk zou dan btfrs worden.
Maar ik zie dat ik een extra insteek kaart nodig heb voor 2x m2 caching disks .. hmmm

Ik heb nu 4tb WD rood geloof ik (groen was er niet meer ???)

Zelfbouw NAS / server zie ik niet echt zitten, om 3 reden
- geen "goeie" hypervisor op linux
- te veel "onderhoud" voor NAS op linux.
- windows zou te veel stroom zuipen.
En goed en onderhoud moet je lezen als er iets fout gaat ben ik de enige die het kan fixen.. terwijl een custom NAS gewoon aanzetten is en klaar.

Nu vind ik het leuk om met linux en dergelijke te rotzooien maar wel terwijl ik mijn filmpjes/muziek kan benaderen en de rest van het huis eigenlijk geen hinder ondervind. in geval van defect trek ik dus wel die nas open en prop de disks in mijn desktop + een live ISO cd om te achterhalen of mijn data nog bereikbaar is / kan zijn .. (naast de online backup)

in het ergste geval zal ik op zoek moeten gaan naar een (in het) zuinige server (topic) :) dat betekend 2x het budget wat ik eigenlijk liever in 1x aankoop.

Tja vanalles

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

vso schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 19:18:
@Wim-Bart wat bedoel je met omweg ..ik kan denken soort van 3rd party manier of de weg is niet echt legaal (laatste vermoed ik niet maar hey .. alles kan)

Eigenlijk heel eenvoudig, gewoon een groter broertje NAS opzoeken op de site van Synology (wel zelfde cpu fabrikant aanhouden) en dan docker package downloaden en via interface als custom package installeren.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Pagina: 1