Zover mij bekend is de standaard over Displayport. AMD heeft het ook werkende over HDMI, al weet ik niet of elke Freesync monitor daarmee overweg kan. Maar dat staat buiten de standaard. (HDMI 2.1 heeft het wel in de standaard).computerjunky schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 16:52:
Ik dacht even mijn Asus VG245H te testen wat blijkt alleen support voor displayport.
Hoop echt dat ze hun zaakjes nog op orde krijgen het is een open standaard dus waarom zou het niet gewoon met drivers te ondersteunen zijn.
Naar mijn weten heeft amd toch ook alleen driver en geen hardware support voor freesync?
[quote]The GUI schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 08:39:
[...]
Heb je dips onder de 120fps? Zo niet, dan heb je ook geen VRR nodig
Zou je de Pendulum/Windmill test eens kunnen draaien ter verificatie? Zou mooi zijn als testresultaat omdat bijvoorbeeld @Hades007 wel problemen ervaart met deze monitor.
[...]
Inmiddels beide testen gedaan. Bij pendulum is het verschil tussen gsync aan en uit duidelijk waarneembaar. Het oogt soepeler en is niet meer kartelig. Doordat de demo op max 60fps blijft draaien, voelt het niet zo soepel als BO4 met steeds 120+ fps.
Die windmolentest draait misschien nog wel beter; hij geeft aan dat gsync aanstaat en dat kun je dan vervolgens niet eenvoudig weer uitzetten. Het effect van Gsync is dus wat minder goed vast te stellen.
Helemaal geen last van flickering.
[...]
Heb je dips onder de 120fps? Zo niet, dan heb je ook geen VRR nodig
Zou je de Pendulum/Windmill test eens kunnen draaien ter verificatie? Zou mooi zijn als testresultaat omdat bijvoorbeeld @Hades007 wel problemen ervaart met deze monitor.
[...]
Inmiddels beide testen gedaan. Bij pendulum is het verschil tussen gsync aan en uit duidelijk waarneembaar. Het oogt soepeler en is niet meer kartelig. Doordat de demo op max 60fps blijft draaien, voelt het niet zo soepel als BO4 met steeds 120+ fps.
Die windmolentest draait misschien nog wel beter; hij geeft aan dat gsync aanstaat en dat kun je dan vervolgens niet eenvoudig weer uitzetten. Het effect van Gsync is dus wat minder goed vast te stellen.
Mijn MSI Optix MPG27CQ lijkt prima te werken i.c.m. mijn gtx 1070. Heb de gsync demo gedraaid en kreeg niks vreemds te zien.
Heb zelf een Iiyama GB2888UHSU (min 35, max 60hz), is niet mee te spelen met Freesync aan i.c.m. een gtx1080. Bewegende beelden verspringen heel snel van boven naar beneden, variërend van 0,5cm tot 3cm. Daarnaast voelt het aan alsof je maar rond de 15fps hebt.
Windowed mode lijkt minder problemen te geven al is het alles behalve flawless.
Nu weet ik niet of ik mogelijk nog iets fout heb staan in mijn settings.
Misschien vanavond maar eens wat langer naar kijken, eergisteren in een half uurtje zitten testen
.
Misschien vanavond maar eens wat langer naar kijken, eergisteren in een half uurtje zitten testen
XBL: Stoksbrood | iRacing Profiel | [Asetek Forte WB\SW] [Asetek Invicta Pedals] | [10600KF] [ROG STRIX Z490-G] [FTW3 3080ti]
Dus je haalt een hogere FPS met Gsync aan?stormbreaker schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:44:
Ik heb bij Batman Arkham Origins even een benchmark test gedaan, eerst zonder G sync en dan met G sync, of het überhaupt wel werkt.
Het werkt wel maar ik blijf, voor de TS even belangrijk omdat ik een van de weinig Viewsonic gebruikers ben, bij mijn vorige conclusie.
Min. 42 fps, gem. 54 fps zonder Freesync for Nvdia
Min. 46 fps, gem. 58 fps met Freesync for Nvdia
Ik zie wel dat met Freesync/Gsync of hoe we dit mogen noemen de pieken qua maximum fps hoger zijn tijdens de gehele benchmark en de dalen minder. In de benchmark met Freesync aan kwam ik ook regelmatig ver boven de 70, terwijl dat zonder Freesync geheel niet ging.
Top, TS is aangepast!Voluptas85 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 22:35:
[quote]The GUI schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 08:39:
[...]
[...]
Er is dus blijkbaar een verschil met de MAG27CQ. Ander paneel wellicht? Bedankt voor de bijdrage!waseland schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 07:45:
Mijn MSI Optix MPG27CQ lijkt prima te werken i.c.m. mijn gtx 1070. Heb de gsync demo gedraaid en kreeg niks vreemds te zien.
Vervelend! De buren hebben dit bevestigd.Stoksbrood schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:05:
Heb zelf een Iiyama GB2888UHSU (min 35, max 60hz), is niet mee te spelen met Freesync aan i.c.m. een gtx1080. Bewegende beelden verspringen heel snel van boven naar beneden, variërend van 0,5cm tot 3cm. Daarnaast voelt het aan alsof je maar rond de 15fps hebt.
Misschien vanavond maar eens wat langer naar kijken, eergisteren in een half uurtje zitten testen.
GB Aorus Elite | AMD 3700X | 32GB 3733C16 | GTX 1070 Ti
Ja ik haal hogere FPS uit de benchmark test in de game met G sync aan. Maar niet alle games geven zo een duidelijk resultaat. Redout heeft volgens mij geen benchmark test, maar in de game geeft ie hetzelfde fps als ik dezelfde game laad en speel.
i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360
Thx
Weet ik dat ik niet hoef gaan prutsen
XBL: Stoksbrood | iRacing Profiel | [Asetek Forte WB\SW] [Asetek Invicta Pedals] | [10600KF] [ROG STRIX Z490-G] [FTW3 3080ti]
Ik ga vanavond of dit weekend wel even de prestaties van Dirt 4 vergelijken. Dat is een redelijk zware game, lijkt me interessant om te zien.
i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360
Dit lijkt er wel op, ook omdat de maximale helderheid bij de MPG variant een stuk hoger ligt 400nits t.o.v 250nits.The GUI schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:36:
Er is dus blijkbaar een verschil met de MAG27CQ. Ander paneel wellicht? Bedankt voor de bijdrage!
Ik zal laten weten als ik nog iets vind.
Zou je een filmpje kunnen maken van pendulum testpatroon met de 2 fps balkjes ingesteld op 143fps anders kan ik het maar moeilijk geloven. Ik heb dezelfde scaler in mijn scherm zitten en het blijkt ook uit reviews en elders op foraGreNade schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 19:26:
[...]
Net even getest, maar het werkt echt perfect. Ook in de OSD zie ik de refresh rate gewoon boven de 120Hz gaan. Geen tearing op het testpatroon.
Ik ga dus ècht niet mijn firmware updaten, het werkt nu perfect.
Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i
Grappig dat dat dan toch een verschil maakt. Ik vind het niet heel logisch, maar gratis performance-winst is altijd mooistormbreaker schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 08:40:
Ja ik haal hogere FPS uit de benchmark test in de game met G sync aan. Maar niet alle games geven zo een duidelijk resultaat. Redout heeft volgens mij geen benchmark test, maar in de game geeft ie hetzelfde fps als ik dezelfde game laad en speel.
Zijn er meer tweakers die deze ervaring hebben?
Hoe heb jij g-sync ingesteld? Bij mij maakt het dus verschil of ik 'm voor alleen full screen, of full screen + windowed aanzet. Ik moet 'm specifiek voor windowed ook aanzetten, anders krijg ik ook tearing bij de balk bij pendulum.Gekke Jantje schreef op vrijdag 18 januari 2019 @ 10:47:
[...]
Zou je een filmpje kunnen maken van pendulum testpatroon met de 2 fps balkjes ingesteld op 143fps anders kan ik het maar moeilijk geloven. Ik heb dezelfde scaler in mijn scherm zitten en het blijkt ook uit reviews en elders op fora
Overigens, de pendulum demo is de enige waar ik uberhaupt ooit tearing gezien heb met G-sync aan, bij andere demo's (windmill van AMD) en gewoon games, nog niet kunnen ontdekken.
Share and Enjoy!
Thanks dude, ik heb ook een FORIS FS2735. Ongeveer een half jaar geleden gekocht en een maandje later een Vega 56 omdat ik graag van Adaptive Sync gebruik wilde maken. Kan nu eventueel overstappen naar een 20x0 videokaart.
Werkt perfect op Iiyama G-Master GB2788HS-B1.
Getest met een 1080.
Getest met een 1080.
Got it working!
Getest op mijn Iiyama Prolite XB2788QS-B1 met de Unigine Superposition Benchmark.
Native Freesync: 35-60 @2560x1440
Custom Freesync 30-60 @2560x1440
MSI GeForce GTX 1080 GAMING X+ 8G
Beetje lastig te testen omdat mijn GPU deze fps redelijk goed aankan maar toch met wat instellingen tweaken dips gehad naar de 38 fps en alles blijft er vloeiend uitzien.
In het verleden vaak aan geïrriteerd als het hakkelde maar daar heb ik tot nu toe geen last van gehad.
Mocht het bij andere games anders gaan zal ik dit weer melde!

Getest op mijn Iiyama Prolite XB2788QS-B1 met de Unigine Superposition Benchmark.
Beetje lastig te testen omdat mijn GPU deze fps redelijk goed aankan maar toch met wat instellingen tweaken dips gehad naar de 38 fps en alles blijft er vloeiend uitzien.
edit:
Ook nog even Asassins Creed Origins geïnstalleerd, Hierbij had ik in de benchmark vaak veel stottering.
Nu draait alles redelijk vloeiend op een paar kleine hickups maar ik ben overtuigd dat als nvidia een paar driver versies verder is dat het steeds beter zal gaan werken.
Ook nog even Asassins Creed Origins geïnstalleerd, Hierbij had ik in de benchmark vaak veel stottering.
Nu draait alles redelijk vloeiend op een paar kleine hickups maar ik ben overtuigd dat als nvidia een paar driver versies verder is dat het steeds beter zal gaan werken.
In het verleden vaak aan geïrriteerd als het hakkelde maar daar heb ik tot nu toe geen last van gehad.
[ Voor 20% gewijzigd door Cowamundo op 19-01-2019 09:39 ]
Geen screen flickering dus?Voluptas85 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 20:11:
msi optix mag27cq + gtx 1070.
Heb het aanstaan. Zie geen tearing of stuttering. Zie eigenlijk weinig verschil. Speel BO 4 (vooral TDM) op 1440p met nagenoeg bijna alles op max met ongeveer 120 fps.
Je bent dan een van de weinige die het goed werkend heeft op de mag27cq.
Wellicht iets met nieuwe firmware?
MIsschien als je het kruisje of een andere kleur geeft of weg laat, kun je meer in 1 oogopslag zien welke NVidia compatible is.
Yeah, daar heb ik aan gedacht maar weglaten is onduidelijk, dan moet je gaan uitleggen waarom iets er niet is, defeats the purpose imo. Met kleurtjes werken die hetzelfde icoon een andere betekenis geven ben ik nooit zo'n fan van i.v.m. leesbaarheid en evt. kleurenblindheid. Zeker in een tabel. Heb nog gekeken of ik een combinatie kon doen maar kon de kleur niet aanpassen voor een individuele cell. Ik heb n.a.v. jouw comment wel even gekeken tussen de bbcode tags en tekst rood/groen/blauw maken is simpel. Dus ik fiks de combinatie van kleurtjes/icoontjes (en dus max 12 keer een sterretje ernaast). We komen er wel hahaBvZwolle schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 10:49:
[...]
MIsschien als je het kruisje of een andere kleur geeft of weg laat, kun je meer in 1 oogopslag zien welke NVidia compatible is.
Thanks for the feedback
Edit: ziet er een stuk beter uit zo, nogmaals dank! Ik heb ook de Freesync OC* kolom maar verwijderd omdat die nauwelijks gebruikt wordt
[ Voor 9% gewijzigd door Fontini op 19-01-2019 11:32 ]
Ziet er idd goed uit zo!Fontini schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 11:06:
[...]
Edit: ziet er een stuk beter uit zo, nogmaals dank! Ik heb ook de Freesync OC* kolom maar verwijderd omdat die nauwelijks gebruikt wordt
Getest op Asus Rog Strix XG35VQ met een 1070 kaart.
Lijkt mij prima te werken. Ingame vrij soepel allemaal op 3440x1440 van 60-100Hz
Lijkt mij prima te werken. Ingame vrij soepel allemaal op 3440x1440 van 60-100Hz
Ik ben heel erg benieuwd of iemand deze monitor kan testen voor mij Iiyama G-Master GB2760QSU-B1, mits iemand hem heeft natuurlijk, ik had hem namelijk voor mijn nieuwe setup in gedachten samen met een rtx2080ti.
Goed om te weten, ik heb dezelfde monitor icm een GTX1070Cowamundo schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 08:24:
Got it working!![]()
Beetje lastig te testen omdat mijn GPU deze fps redelijk goed aankan maar toch met wat instellingen tweaken dips gehad naar de 38 fps en alles blijft er vloeiend uitzien.![]()
![]()
edit:
Nu draait alles redelijk vloeiend op een paar kleine hickups maar ik ben overtuigd dat als nvidia een paar driver versies verder is dat het steeds beter zal gaan werken.![]()
Dit is trouwens ook een handig lijstje om te checken:
https://docs.google.com/s...Rbh19k/htmlview?sle=true#
https://docs.google.com/s...Rbh19k/htmlview?sle=true#
Nog steeds geen problemen gehad? Ik lees namelijk overal op Reddit dat dit scherm flickering issues zou hebben. Ik krijg het scherm morgen binnen maar ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig.Tyranium schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:19:
Bij mij werkt het ook prima.
Scherm: Acer ED347CKR
GPU: Nvidia GTX1060
Native freesync range: 48hz- 100hz
De issues die nu voorkomen bij Freesync monitoren, komen deze ook voor op AMD kaarten? Of zijn dit echt NVIDIA problemen?
Share and Enjoy!
Ik heb dit scherm sinds kort ook en ik ervaar geen flickering (1080ti)Vaenir schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:16:
[...]
Nog steeds geen problemen gehad? Ik lees namelijk overal op Reddit dat dit scherm flickering issues zou hebben. Ik krijg het scherm morgen binnen maar ben nu eigenlijk wel nieuwsgierig.
My fun: Track prepared Renault Megane 3 RS @ 306HP
Dat zijn dus al 2 positieve ervaringen. Haalt weer wat onderbuikgevoel weg.Stefie2010 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 14:44:
[...]
Ik heb dit scherm sinds kort ook en ik ervaar geen flickering (1080ti)
Anoniem: 444127
Een paar jaar lang hebben mensen aangeraden om in het 'budget'segment (t/m 1070/2060) een AMD-kaart te kiezen omwille van FreeSync, het antwoord van veel Nvidia-gebruikers was dat dat hen niet interesseert. Nu is FreeSync beschikbaar voor AMD en juichen ze. Een grappige constatering. 
Het bevestigt dat veel gamers pas begrijpen waarom adaptive syncing zo fijn is wanneer ze het ervaren.
Het bevestigt dat veel gamers pas begrijpen waarom adaptive syncing zo fijn is wanneer ze het ervaren.
[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 21-01-2019 17:16 ]
Ik kom terug op mijn eerdere constatering dat het zonder meer werkt op de C34F791. Ja, het werkt inderdaad, maar wat een bak ellende krijg je daarvoor terug zeg. Flickering in een aantal games en zelfs in Spotify (lijkt zich vooral in windowed/windowed fullscreen applicaties voor te doen), vrij vaak springt de monitor op zwart en soms werkt het dan om te alt-tabben, soms om Freesync op de monitor uit- en in te schakelen, soms door de applicatie te sluiten. Dit scheen in het begin al een issue geweest te zijn met deze monitor op AMD kaarten, maar dat is uiteindelijk in driver updates aangepakt.
Ik ben bezig geweest in CRU, maar daarmee heb ik het nog niet op kunnen lossen. Standard of Ultimate engine maakt eigenlijk vrijwel geen verschil.
Tot nVidia hier een oplossing voor wil verzinnen, gaat Freesync hier mooi weer uit. Op papier zijn Freesync en G Sync hetzelfde, maar het blijkt wel dat de keuring van nVidia ervoor zorgt dat monitorbakkers zich aan hoge eisen moeten houden wat betreft flickering en black screens bijvoorbeeld. Da's een probleem dat bij best veel Freesync monitoren wel voorkomt. Da's niet inherent aan de techniek, maar aan de halfbakken implementatie of kwaliteit van het scherm (wat bij deze monitor juist van best hoge kwaliteit is op alle andere fronten...).
Ach, de 1080Ti houdt zich over het algemeen op een mooie stabiele framerate, waardoor tearing sowieso al minimaal is. In de toekomst maar kijken wat er op ultrawide gebied gaat komen in HDR/144Hz. Dan maar weer eens kijken of het G Sync ultimate of wellicht Freesync 2 HDR gaat worden.
Ik ben bezig geweest in CRU, maar daarmee heb ik het nog niet op kunnen lossen. Standard of Ultimate engine maakt eigenlijk vrijwel geen verschil.
Tot nVidia hier een oplossing voor wil verzinnen, gaat Freesync hier mooi weer uit. Op papier zijn Freesync en G Sync hetzelfde, maar het blijkt wel dat de keuring van nVidia ervoor zorgt dat monitorbakkers zich aan hoge eisen moeten houden wat betreft flickering en black screens bijvoorbeeld. Da's een probleem dat bij best veel Freesync monitoren wel voorkomt. Da's niet inherent aan de techniek, maar aan de halfbakken implementatie of kwaliteit van het scherm (wat bij deze monitor juist van best hoge kwaliteit is op alle andere fronten...).
Ach, de 1080Ti houdt zich over het algemeen op een mooie stabiele framerate, waardoor tearing sowieso al minimaal is. In de toekomst maar kijken wat er op ultrawide gebied gaat komen in HDR/144Hz. Dan maar weer eens kijken of het G Sync ultimate of wellicht Freesync 2 HDR gaat worden.
[ Voor 4% gewijzigd door KneoK op 21-01-2019 17:32 ]
Bullshit, deze monitor werkt momenteel prima bij AMD-kaarten dus het probleem ligt voor 100% bij een gebrekkige software-ondersteuning van Nvidia en niet bij de monitor. Dat is niet erg en dat is normaal maar dit is een kinderziekte die Nvidia nog wel gaat oplossen als ze hun werk naar behoren doen. Probeer het over een paar maanden weer. 
Dat gezegd hebbende, ik zou dit scherm om die reden misschien wel mijden. Mijn voorkeur gaat uit naar LG voor FreeSync en IPS want LG calibreert de monitor netjes (zelfs bij de budget-modellen) maar die hebben helaas nog geen 1440p monitors (met >= 144 Hz.). Acer en ASUS lijken helaas een zooitje te maken van kleurcalibratie, zowel bij FreeSync als bij G-Sync. Het enige relevante verschil tussen FreeSync en G-Sync is dat je bij FreeSync ook goedkopere en minder goede implementaties hebt maar dat is beter dan niets, het geeft slechts meer opties. De betere FreeSync monitors zijn net zo goed als de betere G-Sync monitors en minder duur. "Als je zelf niet wil nadenken en je wil graag extra betalen voor een keurmerk, dan is G-Sync misschien een oplossing." Hardware Unboxed jr. (Tim).
Dat gezegd hebbende, ik zou dit scherm om die reden misschien wel mijden. Mijn voorkeur gaat uit naar LG voor FreeSync en IPS want LG calibreert de monitor netjes (zelfs bij de budget-modellen) maar die hebben helaas nog geen 1440p monitors (met >= 144 Hz.). Acer en ASUS lijken helaas een zooitje te maken van kleurcalibratie, zowel bij FreeSync als bij G-Sync. Het enige relevante verschil tussen FreeSync en G-Sync is dat je bij FreeSync ook goedkopere en minder goede implementaties hebt maar dat is beter dan niets, het geeft slechts meer opties. De betere FreeSync monitors zijn net zo goed als de betere G-Sync monitors en minder duur. "Als je zelf niet wil nadenken en je wil graag extra betalen voor een keurmerk, dan is G-Sync misschien een oplossing." Hardware Unboxed jr. (Tim).
[ Voor 28% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 21-01-2019 17:40 ]
Qua flickering and black screens - Ik heb er zelf ook last van, maar heb ook begrepen dat dit vaak komt door potentiele kabel issues.
Ik heb zelf een nieuwe kabel besteld (nog niet binnen), maar wil testen of het een kabel probleem is, of een implementatie probleem.
Ik heb zelf een nieuwe kabel besteld (nog niet binnen), maar wil testen of het een kabel probleem is, of een implementatie probleem.
You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!
Als je op mij reageerde:Anoniem: 444127 schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:37:
Bullshit, deze monitor werkt momenteel prima bij AMD-kaarten dus het probleem ligt voor 100% bij een gebrekkige software-ondersteuning van Nvidia en niet bij de monitor. Dat is niet erg en dat is normaal maar dit is een kinderziekte die Nvidia nog wel gaat oplossen als ze hun werk naar behoren doen. Probeer het over een paar maanden weer.
https://community.amd.com/thread/218561
https://www.gamersnexus.n...-criticism-tested-on-vega
https://www.reddit.com/r/...f791_is_flickering_fixed/
YouTube: Samsung CF791 Flickering in Freesync (Ultimate Engine)
Conclusie? Opgelost met Vega, nog steeds aanwezig met Polaris GPU's. Nu dus ook op nVidia GPU's. Als je Googlet op freesync flickering, dan kom je heel veel resultaten voor allerlei verschillende merken tegen. Nogmaals, ik geef de techniek niet de schuld, maar het probleem zelf kan niet ontkend worden, op welke hardware en software dan ook.
Ik ben net als Appie ook geneigd om een nieuwe kabel te halen, maar het is zonde als dat het probleem niet oplost.
Ik zie dat er bij XG270HU een kruisje staat en black screens? Gezien het een gecertificeerde monitor is.The GUI schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:06:
Zoals velen van jullie weten heeft Nvidia vandaag een driver update uitgebracht waarbij Geforce kaarten van de 1000 en 2000-serie Freesync ondersteunen.
Mij lijkt het handig om een overzichtstopic te maken waarbij we inzichtelijk krijgen welke Freesync-monitoren wel en niet werken. Er zijn ruim 300 monitoren met Freesync terug te vinden in de Pricewatch!
Instructie inschakelen Gsync op Freesync monitoren schaamteloos geleend van reacties op het nieuwsbericht
Nvidia Control Panel > Setup G-sync (onder display) > Pas onderstaande settings toe:
0. Schakel Freesync in op de jouw monitor
1. Vink 'Enable Gsync' aan.
2. Selecteer de monitor met Freesync (indien je meerdere schermen hebt)
3. Enable settings for the selected display.
4. Druk op Apply.
Freesync range overclock guidesDemo
- https://nils.schimmelmann...s-with-60-144-hz-freesync
- https://www.reddit.com/r/...ncreasing_and_decreasing/
Nvidia heeft ook een Gsync demo. Deze is hier te vinden.
Dus voor diegenen die dit werkend hebben op de monitor: post welk scherm en het resultaat. Ik zal zo goed mogelijk de TS proberen te updaten (tussen het werk door)
Resultaten:
Vanuit Reddit is er ook een hele lijst aangemaakt (met dank aan @ionn). Deze kan je hier vinden. De lijsten zullen niet samengevoegd worden omdat we hier de ervaringen van Tweakers willen horen.
✔* Nvidia compatible (official)
Merk Model ✔ GPU Reden Door Acer ED347CKR ✔ 1060 @Tyranium Acer XF250Q ✔ 1080ti @Appie Acer XG270HU ✔✘ 1070ti black screens @Fordius Acer XG271 ✘ 1060/RX580 Screen flickering @MitchellHearth AOC C24G1 ✔ 1080 @Fixer AOC AG271QX ✔ 1080ti @FrankoNL ^^ ✔ 1080 @WouterL Asus MG279Q ✔ 1080ti @Fontini, @Evert134 ^^ ✔ 1070 @PolderPloer! ^^ ✔ 1070 windowed mode only, full screen na reboot @Puc van S. Asus VG278Q ✔* 1080 @hosee Eizo Foris FS2735 ✔ 1080ti @menaze Iiyama G-Master GB2488HSU-B2 ✔ 1080 @jeffreygek1 Iiyama G-Master Black Hawk G2530HSU-B1 ✔ 1070 @Jelloz Iiyama G-Master GB2888UHSU ✘ 1080 Screen stutters @Stoksbrood Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 ✔ 1070 @edwinvn LG 27UD59 ✔ 1070 @mach2 LG LG 34UM69G ✔ 2070 Monitor op game mode @com2,1ghz LG 34UM88C ✘ 1080 stutters @Suicyder LG ^^ ✘ 1080ti Geen Gsync tijdens Pendulum test @DylanE LG 38WK95C ✔ 1080ti @Gurneyhck MSI Optix MAG24C ✘ 1080 Screen flickering @Bananenspin MSI Optix MAG27CQ ✘ 1080ti Screen flickering @Hades007 MSI ^^ ✘ 1080ti Screen flickering, artifacts @master_viper ^^ ✔ 1070 @Voluptas85 MSI Optix MPG27CQ ✔ 1070 @waseland Samsung C32HG70 ✔ @Gekke Jantje Samsung C34F791WQ ✔ 1080ti @KneoK Samsung LC27HG70 ✔ 1080ti @Zorian ^^ ✔ 1070 onder 48fps naar 94Hz @GreNade Samsung U28E590DS ✘ 1070 Stutters/black screen @Bennnie Samsung U32H850 ✔ 2080 monitor wel op ultimate engine freesync zetten @Goofy1978 ViewSonic XG2402 ✘ 2070 niet veel effect @stormbreaker
Wie heeft dit gemeld? Ik heb zowel op de 1070 Ti als op de 1080 Ti geen enkele problemen om Gsync te draaien. Heb door de thread gezocht naar degene die een melding maakte, maar kan het helaas niet terug vinden.
En nog even wat meer tests gedaan en ik lijk het nu ook daadwerkelijk te kunnen reproduceren. Ik heb een andere displayport op mijn GPU gepakt, geen verschil. Zodra de fps op 50 en lager gaat zitten, dan gaat het scherm flickeren, vooral bij lichtgrijze oppervlakken. Da's dus op de ondergrens van het Freesync bereik (48 - 100Hz). Op 55 FPS in de Freesync demo van AMD is de flicker geheel weg.KneoK schreef op maandag 21 januari 2019 @ 17:29:
Ik kom terug op mijn eerdere constatering dat het zonder meer werkt op de C34F791. Ja, het werkt inderdaad, maar wat een bak ellende krijg je daarvoor terug zeg. Flickering in een aantal games en zelfs in Spotify (lijkt zich vooral in windowed/windowed fullscreen applicaties voor te doen), vrij vaak springt de monitor op zwart en soms werkt het dan om te alt-tabben, soms om Freesync op de monitor uit- en in te schakelen, soms door de applicatie te sluiten. Dit scheen in het begin al een issue geweest te zijn met deze monitor op AMD kaarten, maar dat is uiteindelijk in driver updates aangepakt.
Het lijkt er dus op dat de implementatie van LFC niet lekker werkt, het zij in de monitor, het zij in de driver van nVidia.
Wanneer ik de kabel heb (zou morgen moeten zijn), volg ik wel op met een update.KneoK schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:00:
[...]
Als je op mij reageerde:
https://community.amd.com/thread/218561
https://www.gamersnexus.n...-criticism-tested-on-vega
https://www.reddit.com/r/...f791_is_flickering_fixed/
YouTube: Samsung CF791 Flickering in Freesync (Ultimate Engine)
Conclusie? Opgelost met Vega, nog steeds aanwezig met Polaris GPU's. Nu dus ook op nVidia GPU's. Als je Googlet op freesync flickering, dan kom je heel veel resultaten voor allerlei verschillende merken tegen. Nogmaals, ik geef de techniek niet de schuld, maar het probleem zelf kan niet ontkend worden, op welke hardware en software dan ook.
Ik ben net als Appie ook geneigd om een nieuwe kabel te halen, maar het is zonde als dat het probleem niet oplost.
Ter referentie:
Hardware
- Monitor: Acer XF250Q
- Resolutie: 1920x1080@240hz
- Videokaart: Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-11G-GAMING
1. Standaard kabel; 'monitor can't display resolution'. Lijkt op een bandbreedte probleem
2. Een dikkere, aftermarket, kabel: werkt, maar zwart scherm af en toe, hint naar bandbreedte probleem.
3. Kabel onderweg: Accell DisplayPort 1.2 Cable with Locking Latches - 9.8 Feet, 4K UHD @60Hz, 1920x1080@240Hz, 3D up to 2560x1600@60Hz
De reviews zijn positief, en de klachten beschreven zijn dezelfde die ik heb. Hopenlijk dat dit de issue fixed.
You can take me in the mailing, but i am not from yesterday!
Ik heb de stoute schoenen maar even aangetrokken en een nieuwe kabel gehaald, een Startech van 2m, VESA certified (DISPL2M). Kleine verbetering, ik ben nog niet helemaal overtuigd.Appie schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:40:
[...]
Wanneer ik de kabel heb (zou morgen moeten zijn), volg ik wel op met een update.
Ter referentie:
HardwareIk heb multiple kabels geprobeerd:
- Monitor: Acer XF250Q
- Resolutie: 1920x1080@240hz
- Videokaart: Asus ROG-STRIX-GTX1080TI-11G-GAMING
1. Standaard kabel; 'monitor can't display resolution'. Lijkt op een bandbreedte probleem
2. Een dikkere, aftermarket, kabel: werkt, maar zwart scherm af en toe, hint naar bandbreedte probleem.
3. Kabel onderweg: Accell DisplayPort 1.2 Cable with Locking Latches - 9.8 Feet, 4K UHD @60Hz, 1920x1080@240Hz, 3D up to 2560x1600@60Hz
De reviews zijn positief, en de klachten beschreven zijn dezelfde die ik heb. Hopenlijk dat dit de issue fixed.
Oude kabel: vanaf 53Hz geen flicker meer, alles daaronder, grijze vlakken flickeren enorm
Nieuwe kabel, vanaf 50Hz geen flicker meer, alles daaronder, grijze vlakken flickeren enorm
Als ik de max refresh rate op 60Hz zet, dan heb ik helemaal geen flicker, ook niet lager dan 48Hz. Het zou mogelijk het black screen probleem kunnen verhelpen om de refreshrate op 98Hz te zetten, dus dat heb ik via CRU nu ook gedaan.
Dit is allemaal met Ultimate Engine aan. Ik ga ook nog even testen met Freesync op Standard, waar de Freesync range eigenlijk maar 80-100Hz is. Ik heb in CRU 48 - 98Hz afgedwongen, ik weet niet of dat door de monitor opgepikt wordt.
Edit: Standard of Ultimate Engine maakt niet uit. Alles onder de 50Hz/fps gaat flickeren.
Geen idee, ik was vast aan het slapenFordius schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:07:
[...]
Ik zie dat er bij XG270HU een kruisje staat en black screens? Gezien het een gecertificeerde monitor is.
Wie heeft dit gemeld? Ik heb zowel op de 1070 Ti als op de 1080 Ti geen enkele problemen om Gsync te draaien. Heb door de thread gezocht naar degene die een melding maakte, maar kan het helaas niet terug vinden.

Bedankt voor de update, heb het toegevoegd.KneoK schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:26:
[...]
En nog even wat meer tests gedaan en ik lijk het nu ook daadwerkelijk te kunnen reproduceren. Ik heb een andere displayport op mijn GPU gepakt, geen verschil. Zodra de fps op 50 en lager gaat zitten, dan gaat het scherm flickeren, vooral bij lichtgrijze oppervlakken. Da's dus op de ondergrens van het Freesync bereik (48 - 100Hz). Op 55 FPS in de Freesync demo van AMD is de flicker geheel weg.
Het lijkt er dus op dat de implementatie van LFC niet lekker werkt, het zij in de monitor, het zij in de driver van nVidia.
-
[ Voor 113% gewijzigd door Ivysaur op 13-01-2020 10:22 ]
Vraagje: kan het zijn dat je volgend error krijgt "DXGI_ERROR_DEVICE_REMOVED" bij het gebruik van Gsync op mijn BENQEx3501R met Gtx1080ti
Indien ik namelijk mijn Gsync niet actief had, had ik bijna geen errors maar toen ik Gsync actief maakte kreeg ik regelmatig screen freezes en volgend error. Of is dit puur toeval?
Greets
Indien ik namelijk mijn Gsync niet actief had, had ik bijna geen errors maar toen ik Gsync actief maakte kreeg ik regelmatig screen freezes en volgend error. Of is dit puur toeval?
Greets
@The GUI I think that might've been me. Volgens mij was ik toen nog erg druk met de opmaak van de tabel. Sorry!Fordius schreef op maandag 21 januari 2019 @ 18:07:
[...]
Ik zie dat er bij XG270HU een kruisje staat en black screens? Gezien het een gecertificeerde monitor is.

Haha case solvedFontini schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 00:13:
[...]
@The GUI I think that might've been me. Volgens mij was ik toen nog erg druk met de opmaak van de tabel. Sorry!![]()
Haha anders wou ik even kijken wat er mis was
Maar waarschijnlijk beruste het op een foutje
[ Voor 20% gewijzigd door Fordius op 22-01-2019 00:55 ]
Even ter aanvulling. Het werkt zeker wel. Maar ik wil er toch een kanttekening bij plaatsen.alwinus schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 14:59:
Getest op Asus Rog Strix XG35VQ met een 1070 kaart.
Als de FPS onder de 60 zakt ontstaat er flickering op het scherm. Vrij licht maar wel waarneembaar. ik merkte het ingame bij een grafisch zwaardere game. Af en toe een dipje onder de 60. Daarna nog de pendulum test gedraaid van Nvidia. Vanaf 60fps heel smooth maar daaronder dus ook flickering. Ik heb nog instellingen aangepast aan mijn monitor. Eens kijken of ik er nog iets aan kan verhelpen.
Werkt op mij AOC AG271QX icm gtx1070 ti.
<Ryzen 7 5800X3D <-> RX 6800XT <-> 1440p>
Moet hier aan toe voegen dat het niet helemaal ideaal werkt. Wanneer ik de PC opnieuw opstart krijg ik een grijze waas die alleen weggaat wanneer ik de monitor herstart.jeffreygek1 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:05:
Bij mijn pricewatch: Iiyama G-Master GB2488HSU-B2 Zwart lijkt Adaptive Sync het prima te doen. Geen last van flickering of tearing meer. Wel jammer dat hij alleen een range van 35-120hz heeft, maar dit is een limitatie van de monitor zelf. Al met al een goede vooruitgang van Nvidia.
Misschien kun je je ondergrens nog wat oprekken (naar 50hz) d.m.v. de freesync range overclock guide(s) in de TS.alwinus schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 06:54:
[...]
Even ter aanvulling. Het werkt zeker wel. Maar ik wil er toch een kanttekening bij plaatsen.
Als de FPS onder de 60 zakt ontstaat er flickering op het scherm. Vrij licht maar wel waarneembaar. ik merkte het ingame bij een grafisch zwaardere game. Af en toe een dipje onder de 60. Daarna nog de pendulum test gedraaid van Nvidia. Vanaf 60fps heel smooth maar daaronder dus ook flickering. Ik heb nog instellingen aangepast aan mijn monitor. Eens kijken of ik er nog iets aan kan verhelpen.
Weer een update. Max refresh rate weer terug naar 100Hz, en ik heb nu niet alleen de Freesync range ingesteld met CRU, maar ook de Range limits verlaagd naar 40 tot 100Hz. In de Pendulum demo krijg ik nu onder de 24fps flickers, alles daarboven is geheel flicker free. Ook in de Windmill demo van AMD heb ik op 45fps en 50fps geen problemen meer. Zelfs ver onder de Freesync limiet is het beeld nu dus stabiel. Zo nu en dan nog wel een black screen, maar op het eerste gezicht wel veel minder dan eerder. Misschien ga ik daar nog eens mee aan de slag. Ik heb nog niet echt in games getest, behalve even snel Path of Exile, waar het geflicker nu ook voor 99% weg is.The GUI schreef op maandag 21 januari 2019 @ 21:29:
[...]
Bedankt voor de update, heb het toegevoegd.
Wat een gedoe zeg, om dit helemaal aan de praat te krijgen. Ik snap de certificering van Freesync monitoren door nVidia nu wel steeds meer. Het zal grotendeels marketing zijn, maar aan de andere kant zou het niet zo moeten zijn dat je met CRU en andere tools aan de slag moet om Freesync te laten werken.

[ Voor 3% gewijzigd door KneoK op 22-01-2019 15:12 ]
Zet de FPS-limiter op een paar FPS lager dan de maximale RR. Het probleem is niet FreeSync, het probleem is de gebruiker.
[ Voor 33% gewijzigd door Anoniem: 444127 op 22-01-2019 15:43 ]
BenQ ex3501R op GTX 1070: werkt prima. (48-100Hz)
AMD Athlon 64 3000+ @ 2700MHz @ 1.5V, AMD Opteron 165 @ 2700MHz @ 1.32V | Intel 3930K @ 4200MHz @ 1.2V
Waarom blijf je ontkennen dat er gewoon problemen zijn met sommige monitoren en de implementatie van Freesync? Scan je naar keywords en ga je dan in tegen wat iemand zegt, of lees je ook daadwerkelijk wat er nog meer gezegd wordt? Ik heb namelijk behoorlijk wat getest... Wat heeft 'de gebruiker' in vredesnaam aan een fps limiter, als het probleem zich voordoet op lage fps? Ik weet ook wel dat Freesync uitgeschakeld wordt als de fps boven de maximale refresh rate van mijn monitor komt. Ik weet ook dat het voor zowel Freesync als G Sync handig is om de maximale fps te limiteren tot net onder het maximum, om die overschakeling te voorkomen. nVidia heeft Fast Sync wat inschakelt zodra je meer fps haalt dan de maximale refresh rate. Dit zou hetzelfde effect als V-Sync hebben, met minder input lag. Da's in het gros van de gevallen meer dan afdoende, als je binnen de Freesync range zit dan heb je geen tearing, zit je daarboven, dan zorgt Fast Sync voor de rest. Maar frame limiter of niet, flickering binnen de Freesync range mag gewoon niet voorkomen.Anoniem: 444127 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:43:
Zet de FPS-limiter op een paar FPS lager dan de maximale RR. Het probleem is niet FreeSync, het probleem is de gebruiker.
Het feit blijft gewoon dat er mensen zijn die Freesync of G Sync inschakelen en dan last hebben van flickering, zowel op AMD als nVidia hardware. Dat heeft niets met het wel of niet inschakelen van een fps limiter te maken, dat komt voor op 50fps, 60fps, 70fps, alles binnen een range. Veel van die problemen kunnen worden opgelost met CRU door te spelen met Freesync ranges en minimale en maximale refresh rates, sommige problemen kunnen op AMD hardware worden voorkomen door kleurdiepte op 6 bit in plaats van 8 bit in te stellen, maar dat zijn allemaal pleistertjes.
Omdat dat marketing-gezwets is van Huang.
Verschilt de kwaliteit bij FreeSync-monitors meer dan bij G-Sync-monitors? Ja.
Is dat een probleem? Geenszins want je kan weten wat je koopt.
Verschilt de kwaliteit tussen de beste FreeSync-monitors en de beste G-Sync-monitors? Nee, want het effect van de implementatie is gelijkwaardig en het is de kwaliteit van het beeldscherm wat de bepalende factor is. Een klant die een beetje nadenkt gaat geen kat in de zak kopen.
Het belangrijke voor hier, volg mijn advies op.
Is dat een probleem? Geenszins want je kan weten wat je koopt.
Verschilt de kwaliteit tussen de beste FreeSync-monitors en de beste G-Sync-monitors? Nee, want het effect van de implementatie is gelijkwaardig en het is de kwaliteit van het beeldscherm wat de bepalende factor is. Een klant die een beetje nadenkt gaat geen kat in de zak kopen.
Dit is vaak het probleem. Als de FPS hoger is dan de maximale RR krijg je problemen dus zorg ervoor dat die lager blijft. Niet zo moeilijk en zeker ook geen probleem bij een RR van 144 Hz. De gamer die het verschil van 0,000147 seconde (141 vs. 144 FPS) kan waarnemen schud ik graag de hand, die heeft een reactievermogen waar zelfs straaljagerpiloten jaloers op zijn.Anoniem: 444127 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 15:43:
Dude, kom op, je ziet hier ervaringen uit eerste hand van mensen die geen enkel belang hebben in nVidia of AMD... En toch noem je het marketing gezwets van Huang?Anoniem: 444127 schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 17:12:
Omdat dat marketing-gezwets is van Huang.
Is dat een probleem? Geenzins want je kan weten wat je koopt.
[...]
Dit is vaak het probleem. Als de FPS hoger is dan de maximale RR krijg je problemen dus zorg ervoor dat die lager blijft. Niet zo moeilijk en zeker ook geen probleem bij een RR van 144 Hz. De gamer die het verschil van 0,000147 seconde (141 vs. 144 FPS) kan waarnemen schud ik graag de hand, die heeft een reactievermogen waar zelfs straaljagerpiloten jaloers op zijn.
Mijn advies aan jou, neem even de moeite om posts volledig te lezen. Ik ga nu voor de allerlaatste keer zeggen, dat het limiteren van de framerate geen reet uitmaakt, als je op lagere framerates juist flickering krijgt. Je advies is goed bedoeld, maar nutteloos als de problemen niet daar optreden... Op een rijtje is het misschien duidelijker
• Originele kabel: 53 fps en minder: flickering, black screens bij starten applicaties/games. Dat is dus in de demo de frame limiter aangezet...
• Nieuwe kabel: 50 fps en minder: flickering, black screens bij starten applicaties/games
• CRU max refresh rate op 98Hz: minder black screens, nog steeds flickering onder 50 fps
• CRU min refresh rate op 40Hz, Freesync bereik op 40-100Hz: geen flickering boven 24 fps, minder black screens
• Originele kabel, geen aanpassingen in CRU: Geen flickering vanaf 50 fps, ook niet boven 100 fps, in de Pendulum demo
• Originele kabel, geen aanpassingen in CRU: Heftige flickering bij grijze vlakken op fps tussen 70 en 150 fps in Path of Exile, lager dipte het niet, hoger komt het niet
• Nieuwe kabel, alle aanpassingen in CRU: Vrijwel geen flickering in de hele range aan fps in Path of Exile
• Nieuwe kabel, alle aanpassingen in CRU, Fast Sync aan: Vrijwel geen flickering in de hele range aan fps in Path of Exile en ook nog eens geen kans op tearing op fps boven de 100
Verschil in Freesync en G Sync is er naar mijn idee niet. Verschil in de implementatie en kwaliteitseisen is er wel, dat maakt G Sync een platform dat gegarandeerd kwaliteit aflevert. Wil je een certificering, dan mag je monitor geen problemen vertonen. Tuurlijk is dat marketing, want je moet ook een stukje hardware afnemen bij nVidia om gecertificeerd te worden. Maar als consument hoef je je van tevoren niet in te lezen over de implementatie van G Sync, want dat werkt gegarandeerd. Alleen moet je daarvoor dieper in de buidel tasten.
Freesync is geen certificering, maar gewoon een implementatie van VRR, en de implementatie laat helaas bij sommige monitoren te wensen over. Doet niets af aan de techniek zelf, maar wel aan de kwaliteitseisen van de monitorfabrikant.
Natuurlijk heb je als consument een verantwoordelijkheid tegenover jezelf om onderzoek te doen. Ik heb dat gedaan, ik gebruik nVidia hardware, dus ik neem Freesync problemen voor lief op deze monitor, omdat er toen nog geen sprake was van Freesync ondersteuning bij nVidia en het scherm toen op andere vlakken wel enorm goed uit de test kwam. Er is nu wel Freesync ondersteuning en ik constateer problemen. Da's niemand's schuld, behalve van Samsung, of eigenlijk van de fabrikant van de micro controller en/of het paneel in de monitor, want ik heb begrepen dat er meer schermen zijn met dezelfde hardware, die ook dit probleem hebben.
Werkt het nu? Ja. Heb ik daar meer moeite voor gedaan dan je van een consument zou mogen verwachten? Ik vind van wel. Heeft dat iets te maken met Huang of nVidia of marketing of Trump of de Illuminati? Nee.
Hier boven juist, mijn monitor, CHG70 doet ook niet de volledige range die word opgegeven door Samsung maar dat ligt niet aan free sync zelf maar aan Samsung. Ik heb overigens de firmware voor het volledige bereik geïnstalleerd. Ik heb overigens een betere ervaring met G-sync, maar dat kan aan de monitor liggen.
Asrock Z370 Extreme4 i9 9900k 16gb NightHawk 3200mhz MSI GTX1080Ti gaminingX 2 Evo 512gb m.2 over chipset pcie lanes Corair hx750i
Morgen maar even proberen icm vsync! (de fps cap gebruikte ik al) Wederom een interessante video van Battlenonsense:
Anoniem: 1171982
Gisteren de Pendulum Demo, League of Legends en Shadow of the Tomb Raider geprobeerd op mijn Acer ED347CKR en EVGA GTX 1070 SC en kan vooralsnog zeggen dat het perfect werkt.
Ik heb deze monitor en het werkt echt top incl. MSI GeForce GTX1070TI en Battlefield V!dnlffn schreef op zaterdag 19 januari 2019 @ 21:56:
Ik ben heel erg benieuwd of iemand deze monitor kan testen voor mij Iiyama G-Master GB2760QSU-B1, mits iemand hem heeft natuurlijk, ik had hem namelijk voor mijn nieuwe setup in gedachten samen met een rtx2080ti.
Hier heb je ook nog een video review van Adaptive G-Sync en de Iiyama G-Master GB2760QSU-B1, namelijk: https://www.youtube.com/watch?v=xean76yDmLY
[ Voor 16% gewijzigd door aapjuh99 op 23-01-2019 16:07 . Reden: Extra bewijs toegevoegd ]
"Whatever the mind of man can conceive and believe it can achieve" - Napoleon Hill
Heb het getest in pendulum en freesync werkt.
VGA: RTX 2080
Monitor: LG27UK650w
ik vermoed dat het dan ook wel zou moeten werken op een LG27UK600w & 850w aangezien
ze alle 3 dezelfde panelen hebben
VGA: RTX 2080
Monitor: LG27UK650w
ik vermoed dat het dan ook wel zou moeten werken op een LG27UK600w & 850w aangezien
ze alle 3 dezelfde panelen hebben
[ Voor 42% gewijzigd door Tjona100 op 24-01-2019 19:51 ]
Kendrick Lamar - Ignorance is Bliss
Goeie resultaten iedereen! Ik en/of @The GUI zullen de lijst binnenspoedig updaten!
Even mee geknutseld. Met displayport aangesloten geeft de monitor meteen out of range als die onder de 60Hz zakt....en de monitor blijft dan out of range aangeven ook al zet Windows de beeldscherminstellingen na test automatisch weer terug. Ik kon wel naar de 115Hz zonder problemen.Fontini schreef op dinsdag 22 januari 2019 @ 13:21:
[...]
Misschien kun je je ondergrens nog wat oprekken (naar 50hz) d.m.v. de freesync range overclock guide(s) in de TS.
Dan maar een HDMI kabel op de 2.0 aansluiting. Die ging wel naar de 45Hz zonder problemen. Die geeft dan weer meteen Out of range boven de 100Hz. Verder ben ik nog niet gekomen. Na al dat testen en met CRU spelen heb ik nu wel een Black Screen gehad bij opstarten van een game. Maar uit- en aanzetten verhelpt dat. Tijdens het gamen geen last van. Ik ga van het weekend maar eens verder op HDMI. (wil in mijn beperkte tijd liever gamen
Freesync op HDMI gaat helaas niet lukken met nVidia hardware. Voor zover ik het begrepen heb, is het een Displayport (vanaf 1.2a) standaard, die over HDMI pas in versie 2.1 is vastgelegd. AMD heeft het wel over HDMI voor elkaar, geen idee of dat in de hardware of wellicht in de drivers is verwerkt.alwinus schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 07:58:
[...]
Even mee geknutseld. Met displayport aangesloten geeft de monitor meteen out of range als die onder de 60Hz zakt....en de monitor blijft dan out of range aangeven ook al zet Windows de beeldscherminstellingen na test automatisch weer terug. Ik kon wel naar de 115Hz zonder problemen.
Dan maar een HDMI kabel op de 2.0 aansluiting. Die ging wel naar de 45Hz zonder problemen. Die geeft dan weer meteen Out of range boven de 100Hz. Verder ben ik nog niet gekomen. Na al dat testen en met CRU spelen heb ik nu wel een Black Screen gehad bij opstarten van een game. Maar uit- en aanzetten verhelpt dat. Tijdens het gamen geen last van. Ik ga van het weekend maar eens verder op HDMI. (wil in mijn beperkte tijd liever gamen)
Ah dat is jammer. Irritant dat via displayport dan weer niet onder de 60Hz wil. De geadverteerde freesync range werkt dan alleen van 48-100Hz met een AMD kaart en over HDMI. Ook adverteren ze voor xg35vq dat die range werkt voor displayport maar onder de 60Hz geeft die niet thuisKneoK schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 09:52:
[...]
Freesync op HDMI gaat helaas niet lukken met nVidia hardware. Voor zover ik het begrepen heb, is het een Displayport (vanaf 1.2a) standaard, die over HDMI pas in versie 2.1 is vastgelegd. AMD heeft het wel over HDMI voor elkaar, geen idee of dat in de hardware of wellicht in de drivers is verwerkt.

Hallo mensen. Ik ben geinteresseerd in een scherm dus ging even hier kijken en zag dat de AOC C24G1 in het lijstje staat als werkende, maar in de reviews staan er 2 die zeggen dat hij flikkert met hun 1070s. Misschien als kanttekening erbij zetten in het lijstje?
Aaaah heel erg bedankt, ik heb het filmpje bekeken helaas is mijn Duits niet zo erg goed, maar aan de reactie kon ik wel zien dat het goed werkte, ik hou alle opties nog even open en zodra ik mijn systeem in huis heb zal ik de keuze maken.Guillermow93 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:05:
[...]
Ik heb deze monitor en het werkt echt top incl. MSI GeForce GTX1070TI en Battlefield V!
Hier heb je ook nog een video review van Adaptive G-Sync en de Iiyama G-Master GB2760QSU-B1, namelijk: https://www.youtube.com/watch?v=xean76yDmLY
Weird, de pricewatch zegt dat 'ie geen freesync/gsync ondersteuning heeft?
Edit: Lijst is up-to-date! Laat het me weten wanneer ik wat vergeten ben/niet goed heb overgenomen (begint al aardig warrig te worden
[ Voor 23% gewijzigd door Fontini op 24-01-2019 19:51 ]
Zal ook nog even mijn bevindingen delen.
Monitor: Asus MG279Q
Graka: GTX 1070
Eerst zowel driver als cru geprobeerd. Resulteerde beide in flikkerend beeld.
Toen andere displayport kabel gekocht, ik had een displayport naar mini-displayport. Nu een 'normale' displayport kabel gekocht en middels cru V-rate op 58-144 gezet en het werkt!
Monitor: Asus MG279Q
Graka: GTX 1070
Eerst zowel driver als cru geprobeerd. Resulteerde beide in flikkerend beeld.
Toen andere displayport kabel gekocht, ik had een displayport naar mini-displayport. Nu een 'normale' displayport kabel gekocht en middels cru V-rate op 58-144 gezet en het werkt!
Veel items zijn door bezoekers ingevoerd en als het dan niet goed wordt gecontroleerd...Fontini schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:48:
[...]
Weird, de pricewatch zegt dat 'ie geen freesync/gsync ondersteuning heeft?
Edit: Lijst is up-to-date! Laat het me weten wanneer ik wat vergeten ben/niet goed heb overgenomen (begint al aardig warrig te worden)
Ik heb zelf ook eens een fout gevonden en die doorgegeven, een week later was het aangepast.
Ik zal de HP later nog even toevoegen. Ik dacht altijd dat Tweakers daar eigenlijk altijd wel accuraat in was maar blijkt inderdaad van niet =O. Geen een uitvoering staat 't bij, maar ze hebben het wel degelijk inderdaad (ik geloofde je heus wel hoor Machiel! =P).Anoniem: 444127 schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 20:49:
[...]
Veel items zijn door bezoekers ingevoerd en als het dan niet goed wordt gecontroleerd...
Ik heb zelf ook eens een fout gevonden en die doorgegeven, een week later was het aangepast.
Fontini schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 23:41:
[...]
Ik zal de HP later nog even toevoegen. Ik dacht altijd dat Tweakers daar eigenlijk altijd wel accuraat in was maar blijkt inderdaad van niet =O. Geen een uitvoering staat 't bij, maar ze hebben het wel degelijk inderdaad (ik geloofde je heus wel hoor Machiel! =P).

Om eerlijk te zijn kwam ik er ook pas achter toen ik de monitor voor de eerste keer aandeed en "FREESYNC ON" in beeld kwam te staan.
Fijne verassing wel
Ik heb af en toe last van flickering, vooral in Spotify als ik een nieuw nummer aanklik. Of is dit meer Spotify gerelateerd? In games nog geen flickering gezien. Merk wel dat na stand-by af en toe, sinds ik Nvidia Freesync heb, even uit gaat en dan gelijk weer aan voordat ik kan inloggen in W10.
Freesync in Windowed mode uitzetten helpt. In Windows heb je toch geen freesync nodig.stormbreaker schreef op zaterdag 26 januari 2019 @ 16:22:
Ik heb af en toe last van flickering, vooral in Spotify als ik een nieuw nummer aanklik. Of is dit meer Spotify gerelateerd? In games nog geen flickering gezien. Merk wel dat na stand-by af en toe, sinds ik Nvidia Freesync heb, even uit gaat en dan gelijk weer aan voordat ik kan inloggen in W10.
Share and Enjoy!
Heb dezelfde monitor maar ik heb niet de indruk dat freesync feilloos werkt, zoals bij jouw.edwinvn schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 22:04:
Getest op Iiyama ProLite XUB2792QSU-B1 (2560x1440) in combinatie met GTX1070
Zodra je freesync aanzet in het monitor menu krijg je netjes de gsync optie in het Nvidia menu. Verder lijkt de gsync optie te werken met Pendulum. Toen ik even vrij snel door vsync aan/uit en gsync aan/uit klikte was het wel even wat rare resultaten en artifacts. Maar Pendulum opnieuw opstarten en het deed het weer prima met gsync op aan.
In pendulum is het bewegend plaatje feilloos (Slinger en balk) op 60Hz maar op 40Hz gaat het met duidelijke stutters, ook al heb ik via CRU de min. Hz afgesteld op 35Hz. Met 70Hz zijn er ook duidelijk stutters waarneembaar.
Met de AMD Freesync tool gaat het wel smooth en komen die stutters niet voor, ook niet bij bij 40 fps...tja..
Een fps cap instellen met rivatuner gooit bij mij ook roet in het eten in de vorm van één zeer dunne tearing lijn die traag omhoog gaat in meerdere games.
Nu, als ik via de Nvidia panel of via de game zelf Vsync aanzet dan is alles zowiezo butter smooth in games (Singleplayer) dus ja, ik zit hier wel met een dubbel gevoel.
Lijkt wel of deze implementatie van Nvidia het beste werkt met freesync in combinatie met Vsync aan, althans bij mij toch.. al lijkt mij dat niet echt te kloppen.

Ben benieuwd hoe zich dit gaat ontwikkelen met de komende drivers van Nvidia..
[ Voor 9% gewijzigd door hosee op 28-01-2019 19:42 ]
Asus P6t / Core i7 @1.800mhz / 3.150mhz, 1.048V / 1.168V waterkoeling / mem: Patriot Viper ddr3, 1600mhz. c8, 3x2gb / 285gtx in SLI / Thermaltake 850W / Dell 30"
Op de Acer KG271 C 144hz werkt het perfect!
Battlefield V getest.
Medion pc ALDI
I5 7400
EVGA GTX 1050 TI SC (later geplaatst)
16 gb ddr4 2400 mHz (8 gb later geplaatst)
Max fps Battlefield V is 125 met deze setup, dus blijf mooi onder de freesync range (144hz)
Battlefield V getest.
Medion pc ALDI
I5 7400
EVGA GTX 1050 TI SC (later geplaatst)
16 gb ddr4 2400 mHz (8 gb later geplaatst)
Max fps Battlefield V is 125 met deze setup, dus blijf mooi onder de freesync range (144hz)
[ Voor 58% gewijzigd door Cyprinus op 28-01-2019 21:22 ]
Getest met:
pricewatch: Iiyama G-Master GB2488HSU-B3 Zilver, Zwart
pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV1
120Hz freesync werkt, maar niet foutloos. Daarom ook weer uit moeten zetten.
Als ik het aan heb staan gaat mijn monitor maar 1 keer per 20 aan, in de 19 andere gevallen wordt het beeld van volledig zwart langzaam steeds witter tot het volledig wit is.
Dus ja, het werkt in basis. Maar het geeft (in ieder geval bij mij) problemen.
Overigens is het beeld wel vloeiend en heb ik geen last van flikkeringen als de monitor aan gaat.
pricewatch: Iiyama G-Master GB2488HSU-B3 Zilver, Zwart
pricewatch: MSI GeForce GTX 1060 6GT OCV1
120Hz freesync werkt, maar niet foutloos. Daarom ook weer uit moeten zetten.
Als ik het aan heb staan gaat mijn monitor maar 1 keer per 20 aan, in de 19 andere gevallen wordt het beeld van volledig zwart langzaam steeds witter tot het volledig wit is.
Dus ja, het werkt in basis. Maar het geeft (in ieder geval bij mij) problemen.
Overigens is het beeld wel vloeiend en heb ik geen last van flikkeringen als de monitor aan gaat.
Be the ._. you always wanted to be
Volgens dit nieuws: MSI: zestien van onze FreeSync-monitoren zijn compatibel met Nvidia's... zou mijn eerder genoemde Optix MAG24C dus wel moeten werken... Vreemd dat ik dan toch issues heb. Zou het dan mijn DP kabel zijn?
HOI.
Scherm: Prolite B2783QSU-B1
GPU: GTX 1070
Freesync range: DisplayPort: 2560x1440 @48~70Hz
Werkt uitstekend naar mijn mening. Merk af en toe wel dat een spel moeite heeft met opstarten (het beeld doet raar), maar als je even "alt-tab" en weer terug in het spel gaat werkt het gewoon normaal. Heel fijn dat Nvidia eindelijk ook freesync "ondersteund".
GPU: GTX 1070
Freesync range: DisplayPort: 2560x1440 @48~70Hz
Werkt uitstekend naar mijn mening. Merk af en toe wel dat een spel moeite heeft met opstarten (het beeld doet raar), maar als je even "alt-tab" en weer terug in het spel gaat werkt het gewoon normaal. Heel fijn dat Nvidia eindelijk ook freesync "ondersteund".
"A computer would deserve to be called intelligent if it could deceive a human into believing that it was human." - Alan Turing
Nee het gaat om een normale displaykabel die bij de monitor zat.Datastream schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:28:
Kan je kabel zijn ja. Is het een mini display naar normale display kabel? Die geven problemen
Ik heb wel drie displaypoorten op de kaart zitten (https://www.techpowerup.c...-gtx-1080-g1-gaming.b3609) wellicht dat een andere poort iets uitmaakt? Of zou dat technisch geen verschil moeten maken.
HOI.
Voor zover ik weet zou het niet moeten uitmaken, als de poorten allemaal dezelfde versie zijn. Denk dat het probleem niet aan de kabel ligt dan maar aan een instelling ergens. Of het werkt toch niet met die monitor.Bananenspin schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:52:
[...]
Nee het gaat om een normale displaykabel die bij de monitor zat.
Ik heb wel drie displaypoorten op de kaart zitten (https://www.techpowerup.c...-gtx-1080-g1-gaming.b3609) wellicht dat een andere poort iets uitmaakt? Of zou dat technisch geen verschil moeten maken.
Lijkt mij ook niet dat dat verschil moet maken. Geen CRU of aangepaste drivers geinstalleerd? If not, dan zou het gewoon met een DP kabel (geen mini, dat schijnt inderdaad verschil te kunnen maken) moeten werken. Misschien even een DDU'tje en nog eens proberen? Waarschijnlijk had je dat al gedaan toch?Bananenspin schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:52:
[...]
Nee het gaat om een normale displaykabel die bij de monitor zat.
Anders MSI even contacten... Hoop dat je het kruisje nog kan omtoveren naar een groen vinkje binnenspoedig =D
Gister getest met Gigabyte GeForce GTX 1060 G1 Gaming.The GUI schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 22:55:
[...]
Vraag me af of de MSI Optix MAG241C wel werkt.
Niet enorm in settings gedoken overigens, gewoon GSync aangezet. Screen flickering helaas.
[ Voor 6% gewijzigd door peternator op 29-01-2019 11:17 ]
Meshify Beast: Ryzen 7 5700X3D - Radeon RX 7900GRE 16GB - B550 AORUS PRO AC - 32GB Kingston FURY Beast DDR4-3200 - Kingston A2000 1TB
Scherm: MSI Optix MAG27CQ
GPU: GTX1080 ti
Native freesync range: 48hz- 144hz
Werkt over het algemeen goed in games. Enkel tijdens loading screens of andere extreem hoge FPS situaties (in de duizenden fps) zie ik een beetje flickering.
GPU: GTX1080 ti
Native freesync range: 48hz- 144hz
Werkt over het algemeen goed in games. Enkel tijdens loading screens of andere extreem hoge FPS situaties (in de duizenden fps) zie ik een beetje flickering.
[ Voor 4% gewijzigd door Randleman op 29-01-2019 11:18 ]
[tr]mach2 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:53:
LG 27UD59 met GTX1070
Getest met Pendulum en dat werkt.
[td merk]LG[/td]
[td model]https://tweakers.net/pricewatch/1124853/lg-27ud59p-b-zwart.html[/td]
[td check align=center]✔[/td]
[td gpu align=center fontsize=11]RTX2080[/td]
[td note align=center fontsize=11notities]40~60Hz met Adaptive sync in monitor settings op extended[/td]
[td by fontsize=11]@gangsta_playa [/td]
[/tr]
LG 27UD59P met RTX2080 3840x2160 @40-60Hz
Werkt ook met de Pendulum demo en eveneens met AC Odyssey. Ik weet niet wat het verschil is met de non P versie maar ik dacht: zet hem er toch maar bij. In de monitor settings wel best Adaptive sync op extended zetten.
[ Voor 30% gewijzigd door gangsta_playa op 30-01-2019 08:55 . Reden: Volgens de regels van de kunst ]
Dat kan, de DP kabel die MSI meeleverd met de Optix schermen is niet echt geweldig. 1440P/144hz deed ook raar bij mij met de meegeleverde kabel, nieuwe DP kabel heeft het opgelost.Bananenspin schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 10:27:
Volgens dit nieuws: MSI: zestien van onze FreeSync-monitoren zijn compatibel met Nvidia's... zou mijn eerder genoemde Optix MAG24C dus wel moeten werken... Vreemd dat ik dan toch issues heb. Zou het dan mijn DP kabel zijn?
Ik heb een Zotac GeForce GTX 1070 Ti Mini i.c.m. deze monitor. Mijn scherm wordt heel af en toe 1 sec zwart sinds ik Adaptive G-Sync aan heb gezet.Guillermow93 schreef op woensdag 23 januari 2019 @ 16:05:
[...]
Ik heb deze monitor en het werkt echt top incl. MSI GeForce GTX1070TI en Battlefield V!
Ik denk dat het een beetje per game verschilt inderdaad, liep ook tegen wat dingetjes aan bij verschillende games. Heb het dan ook weer uitgezet. Wellicht dat het in toekomstige drivers verbeterd wordt.[b] Ik heb een Zotac GeForce GTX 1070 Ti Mini i.c.m. deze monitor. Mijn scherm wordt heel af en toe 1 sec zwart sinds ik Adaptive G-Sync aan heb gezet.
Hallo
Een van de reacties op de nieuwspost gaf aan dat er een hotfix was voor de drivers.. deze lijken mijn issue met screen flickering te hebben opgelost ingame! Dus het is de moeite waard zou ik zeggen: https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4770
HOI.
Dat is wel een hele belangrijke! Ik denk dat er wel meer mensen zijn met een extra monitor aangesloten met HDMI die dan zeggen dan de freesync monitor flikkert.Bananenspin schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 12:34:
Een van de reacties op de nieuwspost gaf aan dat er een hotfix was voor de drivers.. deze lijken mijn issue met screen flickering te hebben opgelost ingame! Dus het is de moeite waard zou ik zeggen: https://nvidia.custhelp.com/app/answers/detail/a_id/4770
Scherm: MSI G24C
Videokaart: MSI GTX 1070
Werkt goed, getest met de Pendulum demo en Black Ops 4. Wel als je goed kijkt zie je het scherm heel lichtjes flikkeren, dit is wel heel weinig en valt mij tijdens het gamen totaal niet op. Gebruik de bijgeleverde DisplayPort kabel.
Wellicht in een volgende update een fix?
Werkt goed, getest met de Pendulum demo en Black Ops 4. Wel als je goed kijkt zie je het scherm heel lichtjes flikkeren, dit is wel heel weinig en valt mij tijdens het gamen totaal niet op. Gebruik de bijgeleverde DisplayPort kabel.
[ Voor 7% gewijzigd door JelleAlgra op 29-01-2019 14:29 ]
De iiyama G-Master GB2888UHSU werkt hier prima icm de 1080Ti Founders Edition en driver 417.71
Edit: Enkel met een zwart scherm zie je hem lichtjes flikkeren. Normaal in-game geen last van. Bij bijvoorbeeld Far Cry 5 enkel in het menu.
Ik probeer nu versie 417.75.
Edit 2: 417.75 maakt het onspeelbaar. Zie video. Hoe noemen we dit? :-)
YouTube: Freesync iiyama GB288UHSU
Edit: Enkel met een zwart scherm zie je hem lichtjes flikkeren. Normaal in-game geen last van. Bij bijvoorbeeld Far Cry 5 enkel in het menu.
[ Voor 71% gewijzigd door kevinwalter op 29-01-2019 14:52 ]
dropped frames?kevinwalter schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:36:
Mechwarrior Online: Flapdrol
Dat is beste erge stutter. Wat nou als je driver weghaalt met DDU en terug gaat naar 417.71?kevinwalter schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:36:
De iiyama G-Master GB2888UHSU werkt hier prima icm de 1080Ti Founders Edition en driver 417.71
LG 27UD88-W werkt via DP met fullscreen en windowed optie. Fijn voor de games die ik op 4k ultra niet helemaal 60fps haal
Edit: trouwens met een 1080ti
Edit: trouwens met een 1080ti
[ Voor 12% gewijzigd door akaash00 op 29-01-2019 15:20 ]
Met 417.71 gaat het prima!Datastream schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 15:04:
[...]
Dat is beste erge stutter. Wat nou als je driver weghaalt met DDU en terug gaat naar 417.71?
YouTube: Freesync iiyama GB288UHSU 417.71 (Video is nog bezig met verwerken.) Om 1 of andere reden doet youtube iets met de video waardoor het er laggy uit ziet. In het echt is het niet zo.
[ Voor 12% gewijzigd door kevinwalter op 29-01-2019 15:37 ]
Heb je mijn post boven die van jou gezien met de hotfix? Zelfde scherm als jou en met de hotfix geen problemen meer!JelleAlgra schreef op dinsdag 29 januari 2019 @ 14:28:
Scherm: MSI G24C
HOI.
Kunnen jullie mij @mentionen wanneer een eerder behaald resultaat niet meer valide is? Dat is wat makkelijker aanpassen. Vandaag of morgen struin ik weer even door het topic heen om de lijst te updaten =).
edit: weet niet of @The GUI ook gementioned wilt worden wanneer er updates zijn van schermen die reeds in de lijst staan?
edit: weet niet of @The GUI ook gementioned wilt worden wanneer er updates zijn van schermen die reeds in de lijst staan?
[ Voor 23% gewijzigd door Fontini op 29-01-2019 19:32 ]
Bij mij werkt het ook op mijn G-Master GB2760QSU-B icm een gtx 1080ti.
Alleen ik krijg een enkele keer een kort zwart scherm in bf5.
Alleen ik krijg een enkele keer een kort zwart scherm in bf5.
[ Voor 7% gewijzigd door LosGieros op 29-01-2019 19:42 ]
Rapapa...
Scherm: LG 38UC99
Videokaart: GTX1080
Werkt prima via DP, moest eerst freesync aanzetten in de monitor.
Videokaart: GTX1080
Werkt prima via DP, moest eerst freesync aanzetten in de monitor.
LG 29UM68-P
1070 Ti
Lijkt prima te werken via DP, Freesync aanzetten in OSD
1070 Ti
Lijkt prima te werken via DP, Freesync aanzetten in OSD