iCloud/OneDrive wat is de invloed op locale opslag?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Thuis hebben we een MBP en een MBA.

Gaat me nu vooral over de MBP. Dat is een retina met een 256GB SSD.

Vanuit Office365 heb ik onedrive opslag. Dat is op zich best handig want dat kan ik ook op mijn werklaptop openen. iCloud is wat omslachtiger. Volgens mij is dat 1TB opslag. Geen idee hoeveel er in gebruik is. Ik vermoed nog geen 50GB

ik heb ook een iCloud Abo van 1TB. Daar gaan alle backups van de iPhones en iPads naartoe. De foto's uiteraard maar ook de documenten van de gebruikers van de twee macbooks. Totaal in gebruik iets van 350GB.

Nu wilde ik een app installeren op de MBP. Maar er was te weinig ruimte.
Nu zag ik wat duplicaten en mappen die ik ook op onedrive/iCloud al had staan en zelfs op mijn NAS (ja, ik raak niet graag iets kwijt :+ ).

Ruimte vrijgemaakt. Maar ik zag dat vooral de iCloud bestanden die ik verwijderd had niet meteen de ruimte beschikbaar maakt?
Afgelopen dagen als ik achter de MBP zat was ie 'hard aan het werk' en gisteren zag ik ineens dat ik ipv de 20GB vrije ruimte ik 76GB vrije ruimte had? Terwijl het al 2/3 dagen geleden was dat ik al die duplicaten verwijderd had? En ja de prullenbak was al leeggemaakt meteen.

Ik las ook dat ik, icloud opslag uit- en aan had kunnen zetten? Heb ik even gedaan, maar toch maar geannuleerd.

TLDR:
Ik heb ruimte nodig
Ik verwijder documenten
Ruimte is niet direct beschikbaar
3 dagen later ineens wel

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 18:03

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Over OneDrive kan ik je niet veel vertellen, maar over iCloud Drive wel.

iCloud Drive is een mirror van de mappen die je in de iCloud Drive-settings aanvinkt op de macs in kwestie. Bijvoorbeeld "Documenten" en "Bureaublad".

Dat het een mirror is, houdt in dat de bestanden ook fysiek op je lokale harddrive/SSD staan (naast in de cloud dus). Dat je op die manier iets in iCloud zet, betekent dus niet dat je ruimte op de interne drive van je mac vrijmaakt.

Als je iets wist van iCloud, dan verdwijnen die bestanden ook van je mac (en andersom). De verwerking kan even duren, vooral als je veel bestanden tegelijk wist.

Je kan in iCloud Drive ook mappen aanleggen die niet gekoppeld zijn aan je mac (om daar bij te kunnen, moet in Finder dus naar iCloud Drive navigeren of de webportal openen in Chrome/Safari). Bestanden in die mappen gaan wel van je iCloud-quota af, maar worden niet lokaal gemirrored (en nemen dus geen ruimte in op je mac). Nadeel is dat je er niet bij kan als je geen internetverbinding hebt.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:43:
Dat het een mirror is, houdt in dat de bestanden ook fysiek op je lokale harddrive/SSD staan (naast in de cloud dus). Dat je op die manier iets in iCloud zet, betekent dus niet dat je ruimte op de interne drive van je mac vrijmaakt.
Da's niet helemaal waar :) Je hebt in je system preferences - iCloud - iCloud Drive een setting "Optimise Mac Storage". Deze zorgt ervoor dat, bij gebrek aan diskspace, oudere/weinig gebruikte bestanden alleen maar online opgeslagen worden. De bestanden worden dan vervangen door "placeholders". Als je een zo'n bestand probeert te openen (en verbinding met internet hebt!) zal hij hem op dat moment automagisch downloaden. Dat gaat redelijk transparant.

DropBox heeft net zoiets: Smart Sync (volgens mij alleen bij business accounts) en het staat me bij dat OneDrive dat ook heeft (of in ieder geval vroeger had, maar ik gebruik het al een paar jaar niet meer).

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

posttoast schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:48:
[...]

Da's niet helemaal waar :) Je hebt in je system preferences - iCloud - iCloud Drive een setting "Optimise Mac Storage". Deze zorgt ervoor dat, bij gebrek aan diskspace, oudere/weinig gebruikte bestanden alleen maar online opgeslagen worden. De bestanden worden dan vervangen door "placeholders". Als je een zo'n bestand probeert te openen (en verbinding met internet hebt!) zal hij hem op dat moment automagisch downloaden. Dat gaat redelijk transparant.
Oh, dat klopt! Het werkt zo transparant dat ik er zelfs niet bij stil stond dat het er in zit.

8)7

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Met Onedrive kun je sinds kort voor een Mac Files on-demand gebruiken: https://9to5mac.com/2019/01/04/files-on-demand-mac-macos/ zodat je dus niet al je zooi lokaal hoeft te syncen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Zit nu op het werk. Ik zal eens kijken of ik dat optimaliseren aan heb staan. of dat ik iCloud echt cloud maak en niet meer lokaal opsla.
In principe zouden mijn onedrive documenten en icloud documenten allemaal in de cloud moeten staan?
Photo's (de grootste bulk) idem.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironic6925
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-09 13:14
Heroic_Nonsense schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:43:
Je kan in iCloud Drive ook mappen aanleggen die niet gekoppeld zijn aan je mac (om daar bij te kunnen, moet in Finder dus naar iCloud Drive navigeren of de webportal openen in Chrome/Safari). Bestanden in die mappen gaan wel van je iCloud-quota af, maar worden niet lokaal gemirrored (en nemen dus geen ruimte in op je mac). Nadeel is dat je er niet bij kan als je geen internetverbinding hebt.
Kan je uitleggen hoe ik iCloud only mappen aanmaak?
Ik wil dus een deel van mijn icloud synchroniseren met mijn mac en een deel niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JaQ
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:04

JaQ

Ik heb mijn iCloud fotolibrary in een sparse disk image van 20GB gezet (en deze mount ik automatisch als ik inlog). Dit icm optimize Mac storage zorgt er voor dat ik mijn 500GB foto library toch op de 512GB SSD van mijn MBP kan zetten. Je kan dezelfde truc uithalen met iCloud en OneDrive :)

Egoist: A person of low taste, more interested in themselves than in me

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

ironic6925 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:39:
[...]

Kan je uitleggen hoe ik iCloud only mappen aanmaak?
Ik wil dus een deel van mijn icloud synchroniseren met mijn mac en een deel niet.
Geen probleem:

Voor mac en PC:

1. Open je browser, ga naar icloud.com en log in met je AppleID
2. Klik op iCloud Drive in het menu
3. Je ziet nu de root van je iCloud Drive met daarin de mappen die je vanaf je Mac(s) gesynchroniseerd hebt
4. In deze root kun je mappen aanleggen met het map-icoontje boven in beeld en files uploaden met het wolk-icoontje (met het pijltje omhoog). Die mappen en files worden niet gesynct met je Mac(s)

Als je op een Mac werkt:

1. Open Finder en klik op iCloud Drive in de zijbalk (zijbalk even aanzetten en iCloud toevoegen als je dat nog niet hebt)
2. Je ziet nu de root van je iCloud Drive met daarin de mappen die je vanaf je Mac(s) gesynchroniseerd hebt
3. In deze root kun je mappen aanleggen zoals je gewend bent in Finder en files uploaden door ze er naar toe te slepen. Die mappen en files worden niet gesynct met je Mac(s)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ironic6925
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 07-09 13:14
Top! Thanks. Voor mij was het niet duidelijk en ik dacht dat elke map in iCloud ruimte op mijn mac gebruikte.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Dus alles wat onder deze map staat, staat niet op mijn mac?

Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/2irugco.jpg

Hoe/waar kan ik zien welke mappen wel echt gesynced zijn?

Sinds iCloud vind ikhet alleen maar 'enger' om bestanden lokaal te verwijderen omdat ze wel of niet ook uit iCloud verwijderd worden.

Edit:
Ik zie bijv. deze map onder gebruikers>Bibliotheek>:
Afbeeldingslocatie: http://i64.tinypic.com/e6vjg9.png

Klik ik op Mobile documents, dan zie ik weer de iCloud Drive Mappen:
Afbeeldingslocatie: http://i63.tinypic.com/rval52.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door readytoflow op 16-01-2019 10:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Geronimous
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 09:02
Wolkjes met het downloadpijltje betekent inderdaad dat ze nog niet offline staan. Daarop klikken, of het bestand openen, download het meteen. De mappen zijn verplaatst naar iCloud Drive, dus daar staan ze primair en je Mac heeft daar toegang toe, en synct zover dat kan. Wat er wel offline beschikbaar wordt gemaakt is dynamisch en wordt door macOS gedaan als het vind dat het ruimte nodig heeft

De offline bestanden staan inderdaad in je user library in Mobile Documents > afblijven!

Als je bestanden verwijderd in de map iCloud Drive (en dus alle submappen zoals bijv. Bureaublad en Documenten), verdwijnen ze uit iCloud en dus van al je apparaten.

⚛︎ 1-2-2022 poor Leno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• readytoflow
  • Niet online
Het ligt echt aan mij hoor... :+

Dus de map documenten in het voorbeeld (staat zichtbaar onder iCloud Drive>Documenten) en Mobile Documents>Documenten) staan allemaal op iCloud en dus niet lokaal? Wel verwarrend dan die GB's achter die mappen.

Maar ik als het klopt wat ik zeg, dan denk ik dat ik het snap :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik heb een soortgelijk probleem en toch een beetje anders :+
op mijn windows laptop heb ik in iCloud documenten gezet. (4 pdf's)
als ik dan op mijn macbook, iPad of iPhone ga kijken worden de documenten niet weergegeven in diezelfde map.
wel zie ik bij het icoon van iCloud op de laptop dat er telkens X-aantal onderdelen worden geïnstalleerd.
s'morgens waren dit er om en bij de 25000, tegen 18.00 waren het al rond 55000.
download waren het er maar een stuk of 4

Zelfs als ik online ga kijken in de iCloud drive via mijn macbook of via de laptop vind ik ze niet terug.
vandaag hierover gebeld met Apple Care, volgens hun is het het beste dat ik de laptop eens een hele nacht laat op staan om alles te synchroniseren met iCloud.

ik heb het idee dat de laptop precies in een soort van loop zit.
met de foto's is het geen probleem, die gaan direct naar iCloud en omgekeerd.
het zit hem enkel in de bestanden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• twkr18526
  • Registratie: November 2013
  • Laatst online: 12-09 16:18
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:44:
Met Onedrive kun je sinds kort voor een Mac Files on-demand gebruiken: https://9to5mac.com/2019/01/04/files-on-demand-mac-macos/ zodat je dus niet al je zooi lokaal hoeft te syncen.
Let wel op dat files on demand alleen werkt op MacOS 10.14 en niet op bijv de laatste versie van 10.13 8)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WhatsappHack
  • Registratie: Mei 2011
  • Niet online
Gebruik je timemachine...?
Dan wordt die ruimte wss ingenomen door snapshots. Dat valt onder purgeable space.

tmutil listlocalsnapshots /
Zal een lijst geven met snapshots, geen output is geen snapshots.
tmutil thinlocalsnapshots / 10000000000000 4
Knikkert ze allemaal weg (kan ff duren). Soms moet je nog rebooten om “de purge” te voltooien.

Tenslotte kunnen het ook nog caches zijn, dat kan je zien door de grootte van cachefolders te meten. En, wel iCloud gerelateerd, is er in de Cache folder ook een map “com.apple.bird”, die harkt om de een of andere reden standaard je gedeelde fotoalbums binnen... Althans, bij mij. Qua caches is Spotify hier de koning van het in beslag nemen van ruimte. ;)

[ Voor 35% gewijzigd door WhatsappHack op 02-02-2019 22:53 ]

Geen quote of mention @WhatsappHack? Dan niet raar opkijken als je geen reactie krijgt. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marty74
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 28-04 17:51
Vind dat 'syncen' weinig transparant.
Ik heb feitelijk dezelfde uitdaging als TS... 120GB Foto's op mijn MBD 256GB
Mac wordt langzamer/ weinig space over.
Als ik abonneer (1 TB) en dan syncen naar iCloud .... hoeveel ruimte maak ik dan vrij op mijn Macbook?

Liever pomp ik de hele biblio gewoon naar iCloud zoals dat op een Nas zou kunnen!
En een lekker lege Mac.... maar dat kan niet!?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:47

Zorro

Z

Ik heb een vraag die hier wel past lijkt me.
Disclaimer: Ik weet niks van Apple, werk er zelf niet mee, dus vergeef me mijn eventuele domheid :P

Mijn dochter heeft een iPhone met 256GB, die ze een heel eind vol heeft. Nou is het de bedoeling dat er een Macbook Air komt, maar is de vraag hoeveel storage daar nodig is. Zij denkt dat de bestanden van de iPhone (die ook in iCloud staan) dan meteen syncen naar de Macbook, die - als dat een 256GB versie is - dan dus ook meteen heel ver vol zit en zegt daarom dat een 512GB nodig is om niet meteen in problemen te komen.

Gezien wat ik hierboven allemaal lees lijkt dat me niet waar. Ik kan bepalen wat van de iCloud naar de Macbook komt. En in het geval dat er toch teveel staat zorgt Apple er zelf voor dat er data wordt vervangen door links naar iCloud.
Heb ik dat zo goed begrepen en is een 256 GB Macbook (uitgaande dat dit het enige storage probleem is/kan zijn) dan ruim voldoende? Of heeft ze gelijk en staat er meteen een bulk data op de Macbook?

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• posttoast
  • Registratie: April 2000
  • Nu online
Die smart sync oplossingen maken in principe ruimte wanneer je dat nodig hebt. Mijn vriendin heeft ook een 256GB MBA met vrij veel foto's, maar de meeste staan dus alleen maar in lage resolutie op haar MacBook. De rest staat in de cloud en downloadt pas wanneer je zo'n foto opent. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je dochter verder gaat doen met die MacBook, maar 256GB is in veel gevallen meer dan genoeg.

omniscale.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zorro
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07:47

Zorro

Z

posttoast schreef op donderdag 17 oktober 2019 @ 14:39:
Die smart sync oplossingen maken in principe ruimte wanneer je dat nodig hebt. Mijn vriendin heeft ook een 256GB MBA met vrij veel foto's, maar de meeste staan dus alleen maar in lage resolutie op haar MacBook. De rest staat in de cloud en downloadt pas wanneer je zo'n foto opent. Het hangt er natuurlijk vanaf wat je dochter verder gaat doen met die MacBook, maar 256GB is in veel gevallen meer dan genoeg.
Wat ik al dacht (en hoopte, gezien het prijsverschil :X )
Thx!

How does it feel to be the greatest guitarist in the world? I don't know, go ask Rory Gallagher. —Jimi Hendrix quote from Rolling Stone magazine interview.

Pagina: 1