Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redslow
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 06-09 15:02
Goedemorgen mede tweakers

Ik ben bezig met het verbeteren van het internet en dan met name het wifi signaal in de lesruimte.

Wij zitten in een oud gebouw uit de jaren "60. Gebruiken op dit moment de volgende router:

Netgear Nighthawk R7000.https://www.alternate.nl/...duct/1116981?event=search

Deze is middels UTP verbonden met 3Com OfficeConnect Dual Speed Hub 16.

https://www.cnet.com/products/3com-officeconnect-dual-speed-hub-16-hub-16-ports-desktop-series/

Opmerking hierbij. De UTP die in de Nighthawk gaat ziet er slecht uit. (draadjes zien er niet helemaal super uit. als in, de draadjes komen er aan de zijkant ook uit.)

Wat willen wij doen?
20+ laptops tegelijk op wifi die hd films kunnen kijken.

Zover ik weet moet de router het aankunnen. Echter op dit moment kan de router niet eens 3 laptops tegelijk aan. Ik vermoed dat dit komt doordat de UTP-kabel niet meer goed is.

Deze moet vervangen worden. Nu wil ik doet middels een stopcontact systeem. hiervoor dacht ik aan het volgende.

- TP-Link TL-PA7010P kit Powerline. https://www.alternate.nl/...duct/1330730?event=search

Reden hiervoor is dat UTP kabel momenteel buiten het gebouw langs loopt. (100M) Dit niet helemaal lekker is voor de UTP kabel en dat het stopcontact systeem een makkelijke en snelle oplossing is.

Nu vroeg ik mij alleen af. Gaat dit werken? Of moet ik ook de router en de Speed Hub vervangen?
Zo ja, Wat adviseren jullie mij?

Ik hoor graag van jullie

[ Voor 8% gewijzigd door redslow op 15-01-2019 09:36 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:51
Hoeveel bandbreedte heb je nodig voor 1 HD Stream? Doe dat keer 20 + een beetje marge en dan kun je verder rekenen.

Hier zie je een review op tweakers van iemand die 115mbit haalt.
Deel dit door 25 en je komt op 4,5 mbit uit. Is je HD Stream meer of minder?

productreview: TP-Link AV1000 Gigabit Powerline Starter Kit TL-PA7010 KIT rev...

[ Voor 65% gewijzigd door jopie op 15-01-2019 09:40 ]

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• MrSenne
  • Registratie: Maart 2012
  • Laatst online: 11:06
Powerline zou ik absoluut afraden, dat werk zelden stabiel.

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• killercow
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09:57

killercow

eth0

Vervang iig die hub door een switch. Dan ben je van een groot deel van je collisions af.

Vervang de kabel die er 'gaar' uit ziet, of in ieder geval de eindjes. Het zal niet de wereld schelen, maar je hebt vast wat errors op de lijn.

Plaats je ap's in het midden van de ruimte als dat mogelijk is, en zorg dat je geen overlap hebt tussen aangrenzende ruimtes.

Je hebt daarnaast waarschijnlijk hoe dan ook niet genoeg bandbreedte in de lucht op 2.4ghz om 20x full-hd te kunnen doen, zeker niet met weerkaatsing op betonnen muren en andere ruis van bjivoorbeeld aangrenzende lokalen.

5ghz zou kunnen werken indien de laptops dit aankunnen.

Het klinkt alsof je nogal out-of-your leage bent, en dit eigenlijk gewoon moet overlaten aan iemand die wel weet wat hij aan het doen is zodat je niet allerlei kosten maakt voor een school die klaarblijkelijk op de centjes zit.

[ Voor 4% gewijzigd door killercow op 15-01-2019 09:40 ]

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +7 Henk 'm!

Verwijderd

Powerline als vervanging voor een UTP en dan ook nog over die afstand is een dramatisch slecht idee.

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Begin inderdaad met vervanging van die hub voor een Gigabitswitch, dat ding komt echt uit het jaar kruik. Was leuk in de tijd van de modems en zelfs toen moest je niet teveel tegelijk willen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

McKaamos

Master of the Edit-button

Wat @jopie zegt. Wat voor HD streams gaat het om?
Stel dat het om Youtube gaat, dan is het 5 tot 10Mbps per stream in 1080p HD. Dus 100 tot 200Mbps totaal.
En dan is Youtube nog vrij efficient wegens de gebruikte compressie. Andere platformern zullen allicht niet zo efficient zijn.

Kortom: Kan je internetverbinding dat uberhaupt aan? Als je b.v. een 25Mbps ADSL lijn hebt liggen en 3 streams tegelijk gaat niet goed, dan ligt dat echt niet aan de hardware.

Echter, als 20 tegelijk niet goed zou gaan en je internetverbinding is snel genoeg, dan zou de eerste verdachte die Dualspeed Hub zijn. Dat is écht aftandse techniek. Zet er gewoon een gigabit switch neer, die ga je sowieso nodig hebben met 20 HD streams.

Verder, ik ben net als een aantal anderen hier geen fan van Powerline, al heb ik het wél goed zien werken,
Het kan ook dramatisch slecht werken, en er zijn veel verschillende sets (prijsklasses) waarbij soms eigenlijk maar heel weinig bandbreedte beschikbaar is.
Geef je wat meer geld uit en is de stroombekabeling in het pand goed, dan kan je daar best prima ervaringen mee hebben.
Persoonlijk zou ik gewoon een nieuw UTP kabeltje trekken. Stukken goedkoper en levert Gigabit snelheid op.

Iemand een Tina2 in de aanbieding?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• killercow
  • Laatst online: 09:57

killercow

eth0

McKaamos schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:46:
Persoonlijk zou ik gewoon een nieuw UTP kabeltje trekken. Stukken goedkoper en levert Gigabit snelheid op.
Niet op die 10/100mbit HUB.
Dat ding doet max 100mbit. Op zn beste dag, als er *niemand* anders iets vraagt over die hub. Je mag al blij zijn dat dat ding full-duplex is.

openkat.nl al gezien?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

killercow schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:53:
[...]

Niet op die 10/100mbit HUB.
Dat ding doet max 100mbit. Op zn beste dag, als er *niemand* anders iets vraagt over die hub. Je mag al blij zijn dat dat ding full-duplex is.
Daarom zeg ik ook eerst dat er een Gbit switch moet komen. Dan pas de kabel ;) Of desnoods powerline, maar dat is meestal een gokje of het lekker werkt.

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 15-01-2019 09:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Luchtbakker
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 07-09 15:23

Luchtbakker

Elke dag een "beetje" beter

Ik kan je absoluut Ubiquite Unifi aanraden! Ik heb deze geplaatst in een kantoor met 15 medewerkers waar diverse streams over heen gaan. Bereik is zeer goed en zeer stabiel! Daar staat dit merk trouwens ook om bekend. Het wordt vooral toegepast in de zakelijke wereld.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Kost wel wat, maar dan heb je ook wat.

Over powerline adapters gesproken, NIET DOEN!!! Zeer instabiel en de snelheden fluctureren enorm. Het is ook een uiterste nood oplossing, en niet te gebruiken als er andere oplossingen zijn.

Note: Je hebt wel stroom op de plek van de accesspoint nodig, of een switch met POE.

[ Voor 24% gewijzigd door Luchtbakker op 15-01-2019 09:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

Luchtbakker schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:56:
Ik kan je absoluut Ubiquite Unifi aanraden! Ik heb deze geplaatst in een kantoor met 15 medewerkers waar diverse streams over heen gaan. Bereik is zeer goed en zeer stabiel! Daar staat dit merk trouwens ook om bekend. Het wordt vooral toegepast in de zakelijke wereld.

pricewatch: Ubiquiti UniFi AP AC PRO (1-Pack)

Kost wel wat, maar dan heb je ook wat.

Over powerline adapters gesproken, NIET DOEN!!! Zeer instabiel en de snelheden fluctureren enorm. Het is ook een uiterste nood oplossing, en niet te gebruiken als er andere oplossingen zijn.

Note: Je hebt wel stroom op de plek van de accesspoint nodig, of een switch met POE.
Erm, je raad een ander accesspoint aan terwijl er al een Netgear Nighthawk R7000 staat... Dat is ook een prima beestje hoor ;)

En de vraag ging niet om Wifi bereik, maar om verbinding tussen modem en router ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jopie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 11:51
Met als extra vraag: wat geeft een speedtest aan als je een laptop aansluit op het modem, of dicht bij het modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redslow
Thanks voor de snelle reacties.

Ik ga inderdaad eerst de HUB vervangen en tegelijk de UTP kabel vervangen.

De reden dat ik voor de stopcontact wilde gaan was juist om te voorkomen dat de UTP kabel weer buitenlangs zou gaan.

De speedtest is op dit moment download 3mb en upload 1mb. Te laag in wat de Netgear zou moeten doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CaptJackSparrow
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online

CaptJackSparrow

x07 - License to Tweak.

Als die laptops statisch gebruikt worden in die lesruimte kun je evt. ook overwegen een bedraad netwerk te gebruiken. Hangt van de opstelling af hoe praktisch dat is. Evt. die opstelling veranderen naar 1 of 2 'rug-aan-rug' opstellingen.

Bedraad maakt een aantal zaken wel simpeler en stabieler.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 11:30
redslow schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:23:
Thanks voor de snelle reacties.

Ik ga inderdaad eerst de HUB vervangen en tegelijk de UTP kabel vervangen.

De reden dat ik voor de stopcontact wilde gaan was juist om te voorkomen dat de UTP kabel weer buitenlangs zou gaan.

De speedtest is op dit moment download 3mb en upload 1mb. Te laag in wat de Netgear zou moeten doen.
Goed plan!
Powerline is te onvoorspelbaar hier.

Durf ook professionele hulp inroepen.
Zo lang die UTP kabel "gaar" is, kan je beter geen verdere kosten doen. En iemand die netwerken aanlegt heeft een toestel om UTP te testen en door te meten.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redslow
De Linksys LGS116P 16-poorts zou een goede vervanger kunnen zijn?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:57
Zou ook willen voorstellen om een internet test te doen bij het hoofd modem?
Heel mooi, alle hardware aanpassen, maar als er geen bandbreedte is los je niets op.

Daarbij wil je 20 hd streams in een klas, ga er van uit dat er in de andere klassen ook internet gebruikt wordt, dus er moet een veelvoud aan band breedte liggen van wat er nodig is voor 1 klas.

Is eigenlijk zelfde vraag die joppie stelt.. maar wel erg van belang!

[ Voor 10% gewijzigd door Cyriel85 op 15-01-2019 10:40 ]

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redslow
Wij hebben maar 1 klas per keer. Het enige wat je kan krijgen is dat mensen hun mobieltje erop aansluiten.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cyriel85
  • Registratie: December 2017
  • Laatst online: 11:57
redslow schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:40:
Wij hebben maar 1 klas per keer. Het enige wat je kan krijgen is dat mensen hun mobieltje erop aansluiten.
Maar dan blijft de vraag, hoe goed is internet bij hoofdaansluiting. Heb je daar wel genoeg snelheid voor 20 hd streams?
Dus speedtest doen op hoofdaansluiting.
Daarbij de vraag wat daar voor apparatuur staat, dit kan ook al vertragend werken..

Ryzen 5 3600 - MSi B450proVDH Max - AMD 6800XT - 16 GB Hyperx Predator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LoBbY_1
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 26-08 00:13
Waar komt je content vandaan, Internet of vanaf een locale server?
Indien internet, wat is de snelheid die je hebt op je school?

Een echte golver is nooit uitgeput

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Barreljan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 10-09 10:42

Barreljan

...Zoom-Zoom...

Het is al geroepen en acties word genomen maar als het inderdaad de echte '3Com OfficeConnect Dual Speed Hub 16' is zoals deze dan ga je alleen met de vervanging van dit een stuk blijer worden.

Dat ze nog gebruikt worden, is een wonder :Y)
redslow schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:38:
De Linksys LGS116P 16-poorts zou een goede vervanger kunnen zijn?
Ja dat is prima!

[ Voor 20% gewijzigd door Barreljan op 15-01-2019 10:47 ]

Time Attacker met de Mazda 323F 2.5 V6 J-spec | PV output

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marcel19
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 10-09 21:34
Mijn advies zou het volgende zijn:

1. Test eerst op het hoofdmodem met een speedtest wat de snelheid is die je überhaupt kunt halen.

2. Die hub MOET je echt vervangen voor een gigabit switch. Als alle 16 poorten gebruikt worden zou ik je deze switch aanraden: pricewatch: Netgear Switch 16x GE GS316-100PES (GS316-100PES) worden er minder gebruikt kun je natuurlijk ook een kleinere variant nemen.

3. De netwerk kabel welke buiten om het gebouw heen loopt, zou ik vervangen voor een kabel welke geschikt is voor buiten. Deze hebben een sterker omhulsel waardoor ze tegen buiten temperaturen en het weer kunnen. Zie hier een voorbeeld voor 100 meter: https://www.netwerkkabel....tenkabel-soepel-100m.html (hier moet je wel zelf even 2 connectoren op knijpen.

4. voordat je de nieuwe kabel aansluit op de Netgear Nighhawk, even een speedtest doen op de kabel zelf. en even vergelijken met de speedtest welke je eerder deed direct op het modem. Dan weet je ook gelijk of je iets verlies hebt gekregen door de afstand. Daarna in de Nighthawk stoppen en wederom een speedtest ( Bekabeld en Draadloos )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• redslow
LoBbY_1 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:43:
Waar komt je content vandaan, Internet of vanaf een locale server?
Indien internet, wat is de snelheid die je hebt op je school?
Grote locale server die middels glasvezel werkt. De snelheden kunnen gewoon gehaald worden.

Het moet wel aan de verouderde hub en ETP kabel liggen.

Deze ga ik beide vervangen. Ook mede door de tip voor een kabel die geschikt is voor buiten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Laatst online: 11:37
@McKaamos Google heeft hier een overzichtje van gemiddelde bitrates op youtube. Weliswaar voor live streaming, maar het zal er niet ver vanaf liggen.
https://support.google.com/youtube/answer/2853702?hl=nl
Resolutie: 1920 x 1080 pixels
Bereik van de videobitsnelheid: 3000 - 6000 kbps

[ Voor 14% gewijzigd door jeroen3 op 15-01-2019 11:31 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• McKaamos
  • Niet online

McKaamos

jeroen3 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:30:
@McKaamos Google heeft hier een overzichtje van gemiddelde bitrates op youtube. Weliswaar voor live streaming, maar het zal er niet ver vanaf liggen.
https://support.google.com/youtube/answer/2853702?hl=nl

[...]
Dat is wat je nodig hebt voor het versturen van live video. Dat is geoptimaliseerd om te zorgen dat de video snel de deur uit komt en zo min mogelijk risico heeft op gestotter.
Bitrates voor de kijker zijn voor live streams allicht gelijkwaardig, maar bitrates voor vooraf ge-uploade video is anders dan livestreams.

Dat kan je ook bekijken door 'statistieken voor nerds' te openen als je een youtube video bekijkt.
Rechter muisknop op de video opent een menu waar je dat kan zien, en dan krijg je o.a. de (gemiddelde) bitrate te zien van de betreffende video.

Edit: En per video is het natuurlijk wel anders. Dat heeft o.a. te maken met de hoeveelheid actie en kleuren in de video zelf en hoe de compressie daar mee om gaat.

[ Voor 8% gewijzigd door McKaamos op 15-01-2019 11:50 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
Knijp aan de kabel eerst nette connectoren voordat je hem vervangt, maar kijk ook naar het type kabel. Gezien de hub zou het mij niet verbazen als het cat 3 is. Dan moet je hem zeker vervangen.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• valkenier
  • Laatst online: 11-09 15:52
redslow schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:24:
[...]

Grote locale server die middels glasvezel werkt. De snelheden kunnen gewoon gehaald worden.

Het moet wel aan de verouderde hub en ETP kabel liggen.

Deze ga ik beide vervangen. Ook mede door de tip voor een kabel die geschikt is voor buiten.
my goodness, glasvezel en daar dan zulke oude meuk als een 100 Mbit hub aanhangen? en dan 3 Mbit overhouden..... Wie heeft dat ooit verzonnen?

Gauw de bezem erdoor, en begin alsjeblieft niet opnieuw te frutten met Powerline adapters of andere halfslachtige oplossingen. |:(

Investeer in een nette switch en goede bekabeling. Waarom moet dat uberhaupt buitenlangs? Denk ook na over de rest van de school. Bezint eer ge begint.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -Randy-
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 29-08-2024
Waarom geen glasvezel lijntje vanaf de server naar de Netgear Nighthawk R7000?
Met 2 conventers ertussen.

Glasvezel ligt bij mij voor de deur in de grond met het buiten tegen de muur ook best lukken denk ik zo.
Je kan ook de hub vervangen voor een switch met glasvezel poort scheelt een conventer.

Server: Dell PowerEdge R730, 2x Intel Xeon 2640v3, 384gb ddr4 Ram. Nas: Synology, RS815+, 10TB opslag.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
-Randy- schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 21:14:
Waarom geen glasvezel lijntje vanaf de server naar de Netgear Nighthawk R7000?
Met 2 conventers ertussen.

Glasvezel ligt bij mij voor de deur in de grond met het buiten tegen de muur ook best lukken denk ik zo.
Je kan ook de hub vervangen voor een switch met glasvezel poort scheelt een conventer.
Waarom? Ik kan even nergens zien dat er >100m afstand zit tussen de server en accesspoint.

Maar mijn advies is om gewoon een partij in te huren. Of je gaat zelf klooien en betrouwbaarheid boeit niet, of je doet het goed.

Aangezien er nu bv al dingen als een hub tussen hangen betekend dat er naar mijn mening al 15 jaar ofzo niets nuttigs aan gedaan is of uberhaupt naar gekeken is. Begin met een goed ontwerp en toekomstplan en doe dat in 1x goed.
Pagina: 1