Acties:
  • +2 Henk 'm!

Anoniem: 1168354

Topicstarter
Geen idee waarom, maar ik denk dat het handig is als ik men eerst even meeneem in de studieloopbaan.

Na de middelbare school (VMBO (speciaal onderwijs, dat was er toen nog)) ben ik op MBO niveau 4 Systeem- en Netwerkbeheer gaan doen. Het was toentertijd helemaal geen weloverwogen keuze. Dat resulteerde in het uitvallen van school gedurende het eerste schooljaar.
Het schooljaar daarna ben ik via de VAVO (volwassenonderwijs) mijn HAVO diploma gaan halen in één jaar. Daarna dacht ik 'ik kan nog wel meer aan!' en ben toen VWO gaan proberen. Helaas faalde ook dat redelijk snel, alleen al het feit dat Frans een verplicht vak was (iets wat ik sinds de basisschool niet meer had gehad) zorgde ervoor dat ik het niet zou gaan halen. Ik ben op tijd gestopt (zodat het geen schoolgeld kost) en ben de rest van dat jaar gaan werken bij een grote ISP, op de e-mail klantenservice afdeling.

Gedurende deze werkperiode heb ik verschillende beroeps- en opleidingskeuzetests gedaan, en daarin kwamen 3 thema's naar voren: Sociaal, Recht en Techniek.
Zodoende ben ik het schooljaar daarna begonnen aan de opleiding Sociaal-Juridische Dienstverlening. Vlak voor de eerste tentamenperiode gingen mijn ouders scheiden. Ik heb die tentamens goed verknalt. Vlak voor de tweede tentamenweek ging ik op mezelf wonen (anti-kraak), dus die ging ook niet goed. U raadt het al: Ook deze opleiding faalde.

Ik vond het zoetjes aan wel tijd worden om eens een beroepsdiploma te gaan HALEN. Ik ben me toen opnieuw gaan afvragen waarom de IT de eerste keer mislukte, want gedurende de andere opleidingen die ik had gedaan, bleef er een interesse naar computers. Uiteindelijk had ik besloten om weer terug te gaan naar dezelfde ICT opleiding, MBO dus. Mijn beredenering was: Omdat ik inmiddels een HAVO diploma had, kon ik deze opleiding versneld afronden. Ik was inmiddels zo'n 20 jaar oud dus er begon voor mijzelf wel druk te ontstaan dat ik in ieder geval íets van een papiertje had. Zo gezegd zo gedaan, ik heb deze MBO-4 opleiding binnen 2,5 jaar afgerond.

Omdat de afgeronde opleiding 2,5 jaar duurde was ik eind januari klaar. Ik ben toen gaan werken. Het was naar mijn beleving een prima startersbaan; Telefoon, laptop en auto van de zaak (VW Polo 1.2 dieseltje) en een best prima starterssalarisje. Ik zat veel op de weg (waar ik soms ook écht wel moeite mee had), zag veel verschillende omgevingen.

Maar ik realiseerde me ook, dat ik nog niet klaar was met leren. Dus besloot ik dat ik het aankomende schooljaar toch weer een HBO wilde proberen. Omdat ik met een ICT opleiding het meeste succes had geboekt leek het mij verstandig om in die hoek te blijven. Uiteindelijk ben ik HBO Informatica gaan doen met als verdieping Software development. Gedurende deze opleiding realiseerde ik me dat programmeren niet mijn ding was. Er was mij altijd verteld dat je in programmeren je creativiteit kwijt kon, maar zo ervoer ik dat helemaal niet. Het was een kwestie van reeds-uitbedachte design patterns toepassen. Ik heb de opleiding wel afgemaakt, en dat was gelukt ook!

Afijn, na deze HBO opleiding ben ik weer gaan werken. Omdat ik wist dat ik programmeren niet heel boeiend vond ben ik dus eigenlijk op de automatische piloot terug gevallen in systeem- en netwerkbeheer functies. Ik heb in korte tijd best veel verschillende werkgevers gehad. Ik heb me hier altijd erg dubbel over gevoeld. Aan de ene kant dacht ik 'dit is niet goed, want een eventuele volgende werkgever zal wel denken 'wat een jobhopper''. Maar aan de andere kant vond ik het ook gewoon belangrijk om op een plek te zitten waar ik me lekker voelde. Het overgrote deel van mijn HBO opleiding heb ik doorgelopen onder het motto 'het moet maar gewoon even, ik wil niet wéér falen'. Ik was erg bang dat dat gevoel ook zou gaan overheersen als ik bij een werkgever zou blijven waar ik me niet lekker voelde. En al die tijd is dat voor mij de drijfveer geweest om gewoon te switchen als het me niet beviel.

Maar nu heb ik in 3 jaar tijd al 5 werkgevers gehad. Bedrijven met 300+ werknemers, bedrijven met <10 werknemers. Bedrijven met heel erg afgekaderde functies en taken, en bedrijven waarbij dat een stuk losser was. Bedrijven met een erg formele sfeer, bedrijven met een hele informele sfeer. Bedrijven waarbij IT de 'core business' is, en bedrijven waarbij de IT de supplementaire business is. Enzovoorts enzovoorts. Voor mijn gevoel heb ik best wel wat verschillende 'soorten' werkgevers gehad. Bij mijn huidige werkgever zit ik pas een paar maanden. En guess what: Ik heb alweer zo'n 'meh' gevoel. Ik heb gewoon bij alle afgelopen 5 werkgevers niet het gevoel gehad dat het me 'happy' maakt. En dat is best wel een klote realisatie. Wat het echter nog erger maakt, is dat ik gewoon geen idee heb wat dan wél!

Wat ik merk (en wat ik ook van mensen om me heen hoor (collega's, familie, recruiters, vrienden) is dat ik bovengemiddeld sociaal ben voor een IT'er. Dat klinkt misschien een beetje egocentrisch, zo bedoel ik het niet. Maar ik merk gewoon dat ik wat sneller een babbeltje maak, geïnteresseerder ben in mensen om me heen, extraverter ben, etc. dan veel collega's die ik heb gehad.

Daarnaast blijft mijn gedachte ping-pongen omtrent werken bij een detacheringsclub. Enerzijds vermijd ik het behoorlijk omdat ik er niet aan moet denken dat ik voor een klus elke dag 2 uur in de file mag staan. Dan mag je me echt omver rijden. Anderszijds denk ik wel dat juist een detacheringsclub mij misschien in staat stelt om ook wat voldoening uit het sociale aspect te halen. Daarnaast ben ik als ik eerlijk ben best materialistisch en vind ik het leuk en fijn om in een goede auto te rijden. Dat heeft ook te maken met de behoorlijke pech die ik heb gehad met alle occasions die ik heb gehad; ik heb simpelweg geen budget voor een nieuwe auto. En bij private lease beangstigt het contract me een beetje; stel ik leg het voor 4 jaar vast met 15.000km per jaar, maar ik ga wéér switchen van werkgever en ik ga ineens veel meer rijden dan die 15.000....
De detacheringshoek is bij uitstek de plek waar een leaseauto behoorlijk voor de hand liggend is.

Al met al zit ik dagelijks te tobben wat ik nou het beste kan gaan doen:
- Een andere rol binnen de IT? Bijvoorbeeld als consultant? Maar beheers ik daar wel voldoende (aantoonbare) competenties voor?
- Heel de IT achter me laten? Maar wat dan wel?
- 'Niet zo moeilijk doen' en gewoon wat zitvlees kweken, ook al voelt het dan 'meh'?

Ik ben erg benieuwd of er tweakers zijn die in hetzelfde schuitje zitten of hebben gezeten, of tips, adviezen of leads hebben waar ik misschien wat mee kan.

PS: Ja, dit is een ander account dan mijn reeds bestaande Tweakers account. Ik zou het fijn vinden als dit vraagstuk op zichzelf en centraal kan staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Polycom
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 00:40

Polycom

Poes van goud

Met jouw staat van dienst is het onderwijs misschien iets voor jou (Goede ICT docenten zijn schaars)! Een PDG halen en lekker aan de slag met mensen!

[ Voor 13% gewijzigd door Polycom op 15-01-2019 09:11 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Hogader
  • Registratie: April 2009
  • Laatst online: 17-07 19:05
Al eens opgeschreven wat je continue 'meh' vind aan al je werkgevers?
Wat je op dag 1 of maand 1 doet is in veel gevallen niet vergelijkbaar met wat je doet na 1 jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• drooger
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 00:10

drooger

Falen is ook een kunst.

Voor mijzelf spelen een aantal dingen mee om ervoor te zorgen dat een IT omgeving bevalt:

- Werken met technologie dat mij ligt/bevalt (ik zit het liefst op applicatieniveau, zou ongelukkig worden als in enkel op netwerk- of serverniveau zou werken)
- Passend abstractieniveau (niet enkel 20x dezelfde handeling doen, maar ook niet vol in de UML-diagrammen)
- Uitdaging en plezier (als er geen werkdruk is, dan verveel ik mij snel en gaat de tijd gevoelsmatig enorm langzaam)
- Passende cultuur (open tot wijzigingen, niet enkel reactief)

Natuurlijk kan het e.e.a. meer of minder op jou van toepassing zijn, maar ik zou beginnen met bedenken met wat voor werkzaamheden en technologieën je bezig wilt zijn in de gemiddelde werkweek.

Wat betreft consultant en competenties daarvoor... wellicht dat je meer verkoopbabbeltjes moet kunnen hebben als je jezelf probeert te verkopen of een (pre)sales consultant bent, maar als techneut heb je in het algemeen voldoende aan technische skills en een normale babbel.

“A single person acting without integrity could stain the whole cause and damage everything we hope to achieve.” ― The Precipice

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBrut3
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 07:56
Leuk, die beroeps- en opleidingskeuzetests. Maar kennen die ook de persoon "DeVraag"?
Schrijf voor jezelf eens op waarom je welke werkgever niet leuk vond. Schrijf eens voor jezelf op wat je juist wel zou willen. Want ook wij kennen de persoon "DeVraag" niet, ondanks je uitgebreide TS.

Misschien kan je het proberen aan de bedrijfskundige ICT kant? Vaak hebben grotere organisaties wel een functioneel beheer of informatiemanagement (of hoe ze het daar ook noemen) afdeling. Dan ben je bezig met mensen, je praat met de business en vertaalt hun behoeften naar (mogelijke) ICT oplossingen.

Wikipedia: Informatiemanagement

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Eerlijk, ik zou de consultancy aanraden. Na 16 jaar te hebben gewerkt als een programmeur voor verschillende bedrijven ben ik nu werkzaam als consultant. Daar komen toch behoorlijk veel social skills bij te pas :D Het voordeel van mijn werkgever is ook dat ik het voor 't zeggen heb: bevalt de cliënt mij niet? Dan zoekt m'n werkgever iets anders voor me. Als ik de ene keer ergens 3 maanden zit, de andere keer 10 maanden, of opeens ergens voor een jaar, dan is dat volledig mijn eigen keuze.

En dat staat op mijn CV ook niet slecht. Ik doe veel ervaring op bij veel verschillende bedrijven, en als dure consultant (uurprijs tussen de €100 en €120) is het ook niet gek dat je een probleem komt oplossen, waarna je gewoon je volgende opdracht gaat uitzoeken.

En ik zou ook een heel specifiek kijken, zeker met jouw achtergrond, naar de term "DevOps". Je bent als developer opgeleid, en je hebt verstand van servers en netwerken. Ga met Kubernetes en Docker en Continuous Integration/Continuous Deployment aan de slag. Leer Azure en AWS kennen. Daar is veel vraag naar en combineert volgens mij precies jouw skills.

DevOps Consultant, dat klinkt volgens mij als een perfecte baan voor jou. Het sociale haal je uit afwisseling, je kan je technische skills kwijt, en het is ook uitdagend genoeg om je te blijven uitdagen omdat die markt zich razendsnel ontwikkelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MijnAccount
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 14-01 10:35
Ja, je hebt vast genoeg skills om de consultancy in te gaan. Dit gaat het probleem van de auto oplossen, de rest niet. Als ik naar mezelf kijk zijn de socialere jobs binnen de it (analist, po etc) nog steeds niet goed genoeg.

Wat misschien ook leuk voor je is, ga via een NL detacheringsclub (bijvoorbeeld een cap) een jaar naar het buitenland. Sommige landen zijn ook gewoon een stuk socialer dan NL. Geen files en je krijgt al snel een band met andere mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Je weet dat je na een tijdje weer terug kan en je hebt een mooie ervaring, en wat geld.

Ik begrijp heel goed wat je meemaakt. Ik ga zelf dit jaar ook weg uit de IT.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• miena21
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 21-07 19:28
Anoniem: 1168354 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 08:56:
Enerzijds vermijd ik het behoorlijk omdat ik er niet aan moet denken dat ik voor een klus elke dag 2 uur in de file mag staan. Dan mag je me echt omver rijden
Ik denk als ik je verhaal zo lees dat een kleine detacheringsclubje prima moet passen.

Elke dag 2 uur in de file is wel beetje achterhaald. Ligt er natuurlijk aan waar je woont en hoeveel werk er is. Maar in mijn detacheringsjaren heb ik nooit opdrachten gehad die langer dan 45min rijden waren (Oost Nederland. Software Ontwikkelaar). En als je dit van te voren bespreekbaar maakt weten beide partijen waar ze aan toe zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Widow
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 27-05 13:01
Ik herken dat "meh" gevoel wel.. wat ik heb is dat als ik iets nieuws zie (en het interesseert me) dan wil ik er ALLES van weten. Hoe het werkt, waarom het zo werkt, wanneer het niet werkt en noem het maar op. Maar als ik dat eenmaal weet, dan boeit het me niet zo meer, want er zit geen uitdaging meer in. Er komen dan altijd weer andere interessante dingen op mijn pad die je ook kan onderzoeken, dus ik moet vooral verandering in mn baan hebben.

Met dat idee ben ik 8 jaar geleden in de IT dienstverlening gestapt. Ik denk dat ik in 8 jaar tijd ongeveer 25 opdrachten heb gehad bij verschillende bedrijven. Van enkele weken tot soms een jaar, en alles er tussen in. Het leuke is dat je constant verandering om je heen hebt. Andere mensen, andere organisatieculturen, andere processen, andere manieren hoe IT ingericht is. Ik ben een paar keer gewisseld van werkgever. Ik heb kleine bedrijfjes gehad (mannetje of 10) maar ook grotere (richting de 1000 man).

Qua reistijden, ik snap je punt dat je niet twee uur in de file wilt staan. Je wilt een opdracht in de buurt, je kan je tijd wel beter gebruiken. Ik zou je daarom adviseren om niet voor een kleine IT club te gaan werken, dus 10 man of zo. Over het algemeen komen er bij dat soort bedrijven niet zoveel opdrachten binnen, dus áls er een keer wat binnen komt, en je hebt geen opdracht, moet je wel hele goede argumenten hebben waarom je de opdracht niet ziet zitten. Als je gaat kijken naar middelgrote tot grote werkgevers, die hebben meer opdrachten, meer personeel, dus mijn ervaring is dat je bij dat soort bedrijven zelf meer keuze hebt in je opdracht. En dan kies je iets met een acceptabele werktijd. Vind je de opdracht niet meer leuk, dan kan je via je werkgever een andere opdracht scoren.

Niets is zo permanent als een tijdelijke oplossing.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 19-07 14:14
Wat een hoop mensen die detachering adviseren.

Ik herken wel de voordeel van meer afwisseling, omdat je sneller van opdrachtgever wisselt dan van werkgever.

Het is echter niet socialer, eerder minder sociaal, omdat je minder lang blijft en dus iedere keer weer opnieuw de sociale contacten moet opbouwen per klant, en zo een detacheringsbedrijf zie je ook te weinig om daar veel binding mee te voelen.

Besef wel dat de verwachtingen van een "externe" consultant vaak hoger liggen dan van een eigen interne medewerker, ondanks dat je vaak dezelfde werkzaamheden uitvoert.

Dus detachering... voordelen en nadelen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Polycom schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:10:
Met jouw staat van dienst is het onderwijs misschien iets voor jou (Goede ICT docenten zijn schaars)! Een PDG halen en lekker aan de slag met mensen!
Bedankt voor de tip, ik neem het mee in de overweging :) Is het gebruikelijk dat een school de opleiding PDG (mee)betaalt of komt dit gewoon voor eigen rekening?
Hogader schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:16:
Al eens opgeschreven wat je continue 'meh' vind aan al je werkgevers?
Wat je op dag 1 of maand 1 doet is in veel gevallen niet vergelijkbaar met wat je doet na 1 jaar.
Mee eens. Vaak raak ik uitgekeken op de werkzaamheden die ik doe bij een bedrijf. Maar soms zijn het ook andere zaken, zoals het gebrek aan sociale interactie met collega's (of klanten), toezeggingen die simpelweg niet nagekomen worden, of het uitblijven van nieuwe uitdagingen.
drooger schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:23:
Voor mijzelf spelen een aantal dingen mee om ervoor te zorgen dat een IT omgeving bevalt:

- Werken met technologie dat mij ligt/bevalt (ik zit het liefst op applicatieniveau, zou ongelukkig worden als in enkel op netwerk- of serverniveau zou werken)
- Passend abstractieniveau (niet enkel 20x dezelfde handeling doen, maar ook niet vol in de UML-diagrammen)
- Uitdaging en plezier (als er geen werkdruk is, dan verveel ik mij snel en gaat de tijd gevoelsmatig enorm langzaam)
- Passende cultuur (open tot wijzigingen, niet enkel reactief)

Natuurlijk kan het e.e.a. meer of minder op jou van toepassing zijn, maar ik zou beginnen met bedenken met wat voor werkzaamheden en technologieën je bezig wilt zijn in de gemiddelde werkweek.

Wat betreft consultant en competenties daarvoor... wellicht dat je meer verkoopbabbeltjes moet kunnen hebben als je jezelf probeert te verkopen of een (pre)sales consultant bent, maar als techneut heb je in het algemeen voldoende aan technische skills en een normale babbel.
Dank voor dit inzicht. Ik kan me best goed vinden in de lijst die je opgesomd hebt (hoewel ik liever op de infra laag zou opereren).
TheBrut3 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:05:
Leuk, die beroeps- en opleidingskeuzetests. Maar kennen die ook de persoon "DeVraag"?
Schrijf voor jezelf eens op waarom je welke werkgever niet leuk vond. Schrijf eens voor jezelf op wat je juist wel zou willen. Want ook wij kennen de persoon "DeVraag" niet, ondanks je uitgebreide TS.

Misschien kan je het proberen aan de bedrijfskundige ICT kant? Vaak hebben grotere organisaties wel een functioneel beheer of informatiemanagement (of hoe ze het daar ook noemen) afdeling. Dan ben je bezig met mensen, je praat met de business en vertaalt hun behoeften naar (mogelijke) ICT oplossingen.

Wikipedia: Informatiemanagement
Is daar niet een behoorlijke portie domeinkennis voor nodig? Ik kan me voorstellen dat er voor de tig uiteenlopende behoeften ook tig verschillende oplossingen kunnen zijn; je kan jezelf dan toch pas als een goede Informatiemanager zien als je heel veel kennis hebt van de verschillende oplossingen die mogelijk zijn?
Blue-eagle schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:41:
Eerlijk, ik zou de consultancy aanraden. Na 16 jaar te hebben gewerkt als een programmeur voor verschillende bedrijven ben ik nu werkzaam als consultant. Daar komen toch behoorlijk veel social skills bij te pas :D Het voordeel van mijn werkgever is ook dat ik het voor 't zeggen heb: bevalt de cliënt mij niet? Dan zoekt m'n werkgever iets anders voor me. Als ik de ene keer ergens 3 maanden zit, de andere keer 10 maanden, of opeens ergens voor een jaar, dan is dat volledig mijn eigen keuze.

En dat staat op mijn CV ook niet slecht. Ik doe veel ervaring op bij veel verschillende bedrijven, en als dure consultant (uurprijs tussen de €100 en €120) is het ook niet gek dat je een probleem komt oplossen, waarna je gewoon je volgende opdracht gaat uitzoeken.

En ik zou ook een heel specifiek kijken, zeker met jouw achtergrond, naar de term "DevOps". Je bent als developer opgeleid, en je hebt verstand van servers en netwerken. Ga met Kubernetes en Docker en Continuous Integration/Continuous Deployment aan de slag. Leer Azure en AWS kennen. Daar is veel vraag naar en combineert volgens mij precies jouw skills.

DevOps Consultant, dat klinkt volgens mij als een perfecte baan voor jou. Het sociale haal je uit afwisseling, je kan je technische skills kwijt, en het is ook uitdagend genoeg om je te blijven uitdagen omdat die markt zich razendsnel ontwikkelt.
Ik heb kortgeleden een cursus 'AWS Certified SysOps Administrator - Associate 2018' gekocht via Udemy. Ik kan me alleen erg lastig erop focussen want de cursus is ingesproken door een Indiër. Ik vind die mensen echt best lastig Engels praten.
Maar jou bevalt de detachering wel? Kun je aangeven bij welk detacheringsbedrijf je werkzaam bent/was? Je kan het ook in DM naar me sturen.
MijnAccount schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:57:
Ja, je hebt vast genoeg skills om de consultancy in te gaan. Dit gaat het probleem van de auto oplossen, de rest niet. Als ik naar mezelf kijk zijn de socialere jobs binnen de it (analist, po etc) nog steeds niet goed genoeg.

Wat misschien ook leuk voor je is, ga via een NL detacheringsclub (bijvoorbeeld een cap) een jaar naar het buitenland. Sommige landen zijn ook gewoon een stuk socialer dan NL. Geen files en je krijgt al snel een band met andere mensen die in hetzelfde schuitje zitten. Je weet dat je na een tijdje weer terug kan en je hebt een mooie ervaring, en wat geld.

Ik begrijp heel goed wat je meemaakt. Ik ga zelf dit jaar ook weg uit de IT.
Bedankt voor je advies, maar ik zit helaas niet in een positie waarbij ik voor langere tijd het buitenland in kan. Ik heb daarvoor te veel lijntjes binnen familie- en vriendenkring. Toch bedankt voor het meedenken! :) Je gaat weg uit de IT, waarmee ga je je voortaan bezig houden dan?
miena21 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:05:
[...]

Ik denk als ik je verhaal zo lees dat een kleine detacheringsclubje prima moet passen.

Elke dag 2 uur in de file is wel beetje achterhaald. Ligt er natuurlijk aan waar je woont en hoeveel werk er is. Maar in mijn detacheringsjaren heb ik nooit opdrachten gehad die langer dan 45min rijden waren (Oost Nederland. Software Ontwikkelaar). En als je dit van te voren bespreekbaar maakt weten beide partijen waar ze aan toe zijn.
Ik woon zelf in het zuidelijke deel van het land, geen idee hoeveel er hier te doen is met een acceptabele woon-werk afstand. Je herkent je dus niet in hetgeen hieronder ge-quote staat?
Widow schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:10:
Ik herken dat "meh" gevoel wel.. wat ik heb is dat als ik iets nieuws zie (en het interesseert me) dan wil ik er ALLES van weten. Hoe het werkt, waarom het zo werkt, wanneer het niet werkt en noem het maar op. Maar als ik dat eenmaal weet, dan boeit het me niet zo meer, want er zit geen uitdaging meer in. Er komen dan altijd weer andere interessante dingen op mijn pad die je ook kan onderzoeken, dus ik moet vooral verandering in mn baan hebben.

Met dat idee ben ik 8 jaar geleden in de IT dienstverlening gestapt. Ik denk dat ik in 8 jaar tijd ongeveer 25 opdrachten heb gehad bij verschillende bedrijven. Van enkele weken tot soms een jaar, en alles er tussen in. Het leuke is dat je constant verandering om je heen hebt. Andere mensen, andere organisatieculturen, andere processen, andere manieren hoe IT ingericht is. Ik ben een paar keer gewisseld van werkgever. Ik heb kleine bedrijfjes gehad (mannetje of 10) maar ook grotere (richting de 1000 man).

Qua reistijden, ik snap je punt dat je niet twee uur in de file wilt staan. Je wilt een opdracht in de buurt, je kan je tijd wel beter gebruiken. Ik zou je daarom adviseren om niet voor een kleine IT club te gaan werken, dus 10 man of zo. Over het algemeen komen er bij dat soort bedrijven niet zoveel opdrachten binnen, dus áls er een keer wat binnen komt, en je hebt geen opdracht, moet je wel hele goede argumenten hebben waarom je de opdracht niet ziet zitten. Als je gaat kijken naar middelgrote tot grote werkgevers, die hebben meer opdrachten, meer personeel, dus mijn ervaring is dat je bij dat soort bedrijven zelf meer keuze hebt in je opdracht. En dan kies je iets met een acceptabele werktijd. Vind je de opdracht niet meer leuk, dan kan je via je werkgever een andere opdracht scoren.
Klinkt interessant om te verkennen. Kun je aangeven bij welke partij je werkzaam was/bent?
CheapTweak schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:37:
Wat een hoop mensen die detachering adviseren.

Ik herken wel de voordeel van meer afwisseling, omdat je sneller van opdrachtgever wisselt dan van werkgever.

Het is echter niet socialer, eerder minder sociaal, omdat je minder lang blijft en dus iedere keer weer opnieuw de sociale contacten moet opbouwen per klant, en zo een detacheringsbedrijf zie je ook te weinig om daar veel binding mee te voelen.

Besef wel dat de verwachtingen van een "externe" consultant vaak hoger liggen dan van een eigen interne medewerker, ondanks dat je vaak dezelfde werkzaamheden uitvoert.

Dus detachering... voordelen en nadelen.
Ik denk dat de mate van socialiteit afhangt van bij welke detacheringsclub je zit, bij welk bedrijf je een klus hebt, en hoe gemakkelijk jij zelf contact maakt en jezelf comfortabel voelt in een nieuwe omgeving. Ik weet eerlijk gezegd niet zo hoe dat bij mij is. Ik weet wel dat ik bij de werkgevers waar ik tot nu toe heb gezeten, mits het een gezellig bedrijf was, altijd binnen de kortste keren het goed kan vinden met de directe collega's.

Wat ik inmiddels wel van mijzelf weet is dat ik het liefst eerst veel van een bepaald onderwerp weet, voordat ik dat onderwerp ga toepassen in het werkveld; ik ben dus geen geschikt persoon om 'in het diepe' te gooien, waarbij ik mezelf moet redden en kennis moet opdoen 'as I go'. Ik weet niet of er detacheringsbedrijven zijn die zich bijvoorbeeld in de markt zetten met één of enkele 'onderwerpen' (denk aan: wij werken vrijwel uitsluitend met Amazon AWS. Of Cisco. Of Office 365), waarbij je eerst in de gelegenheid gesteld wordt om voldoende kennis op te doen van die onderwerpen, voordat je weggezet word?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Blue-eagle schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:41:
DevOps is meer een way of working, als DevOps consultant zal je - mijn inziens - derhalve eerder bezig zijn met het aanbrengen van de shift naar het werken in devops teams, zeker in de consultancy.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• spijkerhoofd
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 08:38
Heb je wel eens gedacht aan het beroep softwaretester? Ik ben in oktober begonnen aan de opleiding tot softwaretester/T-map en moet zeggen dat het mij wel bevalt. Ik herken veel van jouw verhaal en ook ik heb veel werkgevers gehad waar ik telkens het 'meh' gevoel had. Ik ben in maart hopelijk klaar met de opleiding als ik het T-,map examen gehad heb. Wat ik tot nu toe gemerkt heb is juist het sociale skills belangrijk zijn als softwaretester omdat je veel moet overleggen met verschillende collega's en daarbij adviesvaardig moet zijn. Van programmeurs tot de opdrachtgever ben veel in conclaaf over de kwaliteit van de software.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Napo schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:38:
[...]

DevOps is meer een way of working, als DevOps consultant zal je - mijn inziens - derhalve eerder bezig zijn met het aanbrengen van de shift naar het werken in devops teams, zeker in de consultancy.
Mee eens, en ik weet niet of dát me nu zo trekt :)
spijkerhoofd schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 21:10:
Heb je wel eens gedacht aan het beroep softwaretester? Ik ben in oktober begonnen aan de opleiding tot softwaretester/T-map en moet zeggen dat het mij wel bevalt. Ik herken veel van jouw verhaal en ook ik heb veel werkgevers gehad waar ik telkens het 'meh' gevoel had. Ik ben in maart hopelijk klaar met de opleiding als ik het T-,map examen gehad heb. Wat ik tot nu toe gemerkt heb is juist het sociale skills belangrijk zijn als softwaretester omdat je veel moet overleggen met verschillende collega's en daarbij adviesvaardig moet zijn. Van programmeurs tot de opdrachtgever ben veel in conclaaf over de kwaliteit van de software.
Nee ik heb nog niet gedacht aan software tester. Ik kan me niet zo goed voorstellen wat het beroep software tester inhoudt. Ja, je test schijnbaar software? Maar waarom is daar een complete opleiding voor nodig? Niet fingerpointing bedoelt, gewoon nieuwsgierig.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rhy
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 26-12-2024

Rhy

Once a nerd; always a geek

Klinkt heel herkenbaar allemaal. En voordat ik een roman ga typen (*edit* hou zelf ook van uitvoerig namelijk :9 ) .. wat is je leeftijd @Anoniem: 1168354 ? Dat is nogal bepalend in het vereenvoudigen van je keuzemogelijkheden namelijk.

[ Voor 12% gewijzigd door Rhy op 17-01-2019 11:41 . Reden: verduidelijking ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MaltheseFalcon
  • Registratie: Maart 2012
  • Niet online
Ik kan natuurlijk wat tips geven over soorten werk leuk voor je kan zijn, maar ik zie ook dat je al veel hebt geprobeerd.
Mij valt echter ook een aantal dingen op in je verhaal, waardoor ik twijfel of dat zinvol is.
1. Als je iets anders gaat doen, of iets lukt niet, dan omschrijf je dat op meerdere plekken als falen. Nu ben ik geen psycholoog, maar bij mij komt het over alsof je worstelt met een negatief zelfbeeld. Nu is dat natuurlijk niet gegeven, maar mocht dat een rol spelen in je leven, dan zou ik je aan willen raden om daar eerst aandacht aan te besteden.
2. Ik zie in je verhaal dat falen en opgeven hand in hand gaan. Ik vraag me daarbij af of je ook bereid bent om de dingen ook de juiste aandacht te geven. In andere woorden ben je niet te ongeduldig. Je beschrijft jezelf als een sociaal persoon, maar daarbij hoort ook het investeren in personen in jouw werkomgeving.
3. Investeren in je werkomgeving brengt ook mee dat je je omgeving kunt vormen naar jouw wensen. Het gebeurt toch dikwijls dat iemands baan niet alleen wordt vormgegeven door de eisen die de organisatie daaraan stelt, maar ook door de talenten en vaardigheden van de persoon die de baan vervult.

Ik ken je natuurlijk niet persoonlijk en hetgeen wat ik hier boven heb geschreven kan ik naar mijn idee af leiden uit je tekst. Het kan natuurlijk dat ik daarmee de plank volledig mis sla. Zie dat dan niet als een gebrek, maar een fout van mijn kant.

Zelf ben ik overigens al tien jaar actief als informatieanalist en soortgelijke rollen. Met name het spanningsveld tussen business en IT vind ik erg interessant en afwisselend. Wellicht dat er in die hoek ook kansen voor jou liggen. Je kunt dan denken aan rollen als business/informatieanalist, projectleider, product manager, scrum master, software tester, implementatieadviseur etc.

En dan nog een klein advies: Het is niet de taak van je werkgever om je gelukkig te maken, probeer vooral zelf het geluk te vinden. Zeker als het geluk jou niet vindt.

The stuff that dreams are made of

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Rhy schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 10:45:
Klinkt heel herkenbaar allemaal. En voordat ik een roman ga typen (*edit* hou zelf ook van uitvoerig namelijk :9 ) .. wat is je leeftijd @Anoniem: 1168354 ? Dat is nogal bepalend in het vereenvoudigen van je keuzemogelijkheden namelijk.
Ik ben 30 jaar
MaltheseFalcon schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 13:57:
Ik kan natuurlijk wat tips geven over soorten werk leuk voor je kan zijn, maar ik zie ook dat je al veel hebt geprobeerd.
Mij valt echter ook een aantal dingen op in je verhaal, waardoor ik twijfel of dat zinvol is.
1. Als je iets anders gaat doen, of iets lukt niet, dan omschrijf je dat op meerdere plekken als falen. Nu ben ik geen psycholoog, maar bij mij komt het over alsof je worstelt met een negatief zelfbeeld. Nu is dat natuurlijk niet gegeven, maar mocht dat een rol spelen in je leven, dan zou ik je aan willen raden om daar eerst aandacht aan te besteden.
2. Ik zie in je verhaal dat falen en opgeven hand in hand gaan. Ik vraag me daarbij af of je ook bereid bent om de dingen ook de juiste aandacht te geven. In andere woorden ben je niet te ongeduldig. Je beschrijft jezelf als een sociaal persoon, maar daarbij hoort ook het investeren in personen in jouw werkomgeving.
3. Investeren in je werkomgeving brengt ook mee dat je je omgeving kunt vormen naar jouw wensen. Het gebeurt toch dikwijls dat iemands baan niet alleen wordt vormgegeven door de eisen die de organisatie daaraan stelt, maar ook door de talenten en vaardigheden van de persoon die de baan vervult.

Ik ken je natuurlijk niet persoonlijk en hetgeen wat ik hier boven heb geschreven kan ik naar mijn idee af leiden uit je tekst. Het kan natuurlijk dat ik daarmee de plank volledig mis sla. Zie dat dan niet als een gebrek, maar een fout van mijn kant.

Zelf ben ik overigens al tien jaar actief als informatieanalist en soortgelijke rollen. Met name het spanningsveld tussen business en IT vind ik erg interessant en afwisselend. Wellicht dat er in die hoek ook kansen voor jou liggen. Je kunt dan denken aan rollen als business/informatieanalist, projectleider, product manager, scrum master, software tester, implementatieadviseur etc.

En dan nog een klein advies: Het is niet de taak van je werkgever om je gelukkig te maken, probeer vooral zelf het geluk te vinden. Zeker als het geluk jou niet vindt.
1. Het negatieve zelfbeeld valt eigenlijk ontzettend mee. Het is vooral dat ik het jammer vind dat het me niet lukt om iets te vinden wat leuk is, of in ieder geval uitnodigt tot investeren totdat het wél leuk is.
2. Misschien is het inderdaad ongeduld, dat is ook een van de mogelijkheden waar ik rekening mee hou. Maar ik vind het erg lastig om te bepalen of het zinvol is om ergens langer te blijven, met het gegeven dat het nú niet is wat ik zou willen, en de hoop/verwachting/doelstelling om het in de toekomst te verbeteren.
3. Ik begrijp niet helemaal wat je hiermee bedoelt. Bedoel je daarmee te zeggen dat als je vaardiger en talentvoller bent, dat dat ook een leuke(re) baan-ervaring teweeg kan brengen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChaserBoZ_
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 24-06 15:50
Anoniem: 1168354 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 20:14:
[...]

Bedankt voor de tip, ik neem het mee in de overweging :) Is het gebruikelijk dat een school de opleiding PDG (mee)betaalt of komt dit gewoon voor eigen rekening?
De school betaalt die, en krijgt daar subsidie voor :)

De vraag is wel of je school jouw studiedag als werkdag ziet (en dus betaalt), dat varieert, en in de wet/regeling wordt daar niet over gesproken.

'Maar het heeft altijd zo gewerkt . . . . . . '

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sypie
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online
Anoniem: 1168354 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 08:56:
- Heel de IT achter me laten? Maar wat dan wel?
Ga iets maken.

Iedereen wil maar "iets met ICT" gaan doen terwijl iets maken juist veel meer voldoening geeft. Leer lassen, wordt daar goed in en verdien goed geld.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• temp00
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online

temp00

Als het kan ben ik lam

Niet veel aan het topic toe te voegen anders dan dat ik het een vermakelijk verhaal vind om te lezen en respect dat je nooit hebt opgegeven en uiteindelijk van speciaal VMBO naar een afgeronde HBO-opleiding bent geraakt.

♠ REPLY CODE ALPHA ♠ 5800X, 32GB @ 3600cl16, 980 Pro 2TB, RTX 5070Ti, MPG271QRX OLED @ 360HZ ♠ Overwatch

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Blue-eagle
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
[...]

[...]

Ik heb kortgeleden een cursus 'AWS Certified SysOps Administrator - Associate 2018' gekocht via Udemy. Ik kan me alleen erg lastig erop focussen want de cursus is ingesproken door een Indiër. Ik vind die mensen echt best lastig Engels praten.
Herkenbaar. Het merendeel van de Indiërs zijn onverstaanbaar inderdaad. Ik heb er bij mijn vorige klus veel mee moeten werken. Vraag je geld terug en zoek een cursus uit die verstaanbaar is ingesproken.
Maar jou bevalt de detachering wel? Kun je aangeven bij welk detacheringsbedrijf je werkzaam bent/was? Je kan het ook in DM naar me sturen.
Nee, het bevalt mij niet (meer). Je hebt soms kutklussen en soms erg leuke; en die laatste klussen kunnen opeens ophouden omdat je als consultant duur (en daarom een prioriteit om te vervangen) bent. Maar het is extreem leerzaam :) Je komt er goed achter wat je wel en niet leuk vindt, en er is extreem veel afwisseling. Daarnaast betaalt het erg lekker.

Mijn werkgever heeft niets te maken met wat jij wil doen (ik doe puur front-end web development) en die hebben niks aan iemand met jouw profiel ;)

Dev/ops, detachering. Ga een jaar of 2 in een leuke auto rijden en ervaring opdoen, leer wat je leuk vindt, en na die tijd kan je makkelijk freelance overwegen met jouw skills en connecties.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
[...]

Wat ik inmiddels wel van mijzelf weet is dat ik het liefst eerst veel van een bepaald onderwerp weet, voordat ik dat onderwerp ga toepassen in het werkveld; ik ben dus geen geschikt persoon om 'in het diepe' te gooien, waarbij ik mezelf moet redden en kennis moet opdoen 'as I go'. Ik weet niet of er detacheringsbedrijven zijn die zich bijvoorbeeld in de markt zetten met één of enkele 'onderwerpen' (denk aan: wij werken vrijwel uitsluitend met Amazon AWS. Of Cisco. Of Office 365), waarbij je eerst in de gelegenheid gesteld wordt om voldoende kennis op te doen van die onderwerpen, voordat je weggezet word?
Misschien is een baan bij een Salesforce implementatiepartner iets voor je? Bergen werk in te vinden, en kan bieden wat je zoekt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• iamcj
  • Registratie: April 2012
  • Laatst online: 16-09-2024
Je hart ligt op je tong, dus ik zou zeker dat sociale nastreven.

Product owner?
Dat is een creatieve sociale functie met je voeten in de techniek, maar zit meestal geen lease auto bij.

Verder:
Consultant of implementaties begeleiden + trainingen geven, zoals hierboven al genoemd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-07 16:52

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Lees ik het goed dat je totale werkervaring nog maar 3 jaar is en dat je in die tijd 5 werkgevers hebt versleten?

Want dat is wel vrij kort. Meestal duurt het een paar maanden voordat je ergens een beetje bent ingewerkt en met zo'n snelle wissel, ben je net door je inwerkperiode heen.

Moet zeggen dat ik wel benieuwd ben naar je normale Tweakers account en of we elkaar niet al een keer gesproken hebben, maar het is aan jou om dat al dan niet kenbaar te maken.

Zelf ben ik ook een beetje zo begonnen en pas nu begint er wat rust te komen. Werk nu 6 jaar bij dezelfde werkgever, hiervoor werkte ik bijna 2 jaar bij een zusterbedrijf. Ofwel, 8 jaar bij dezelfde moedermaatschappij.

Dat sociale aspect ken ik en dat is precies hetgeen ik mogelijk meer mee wil gaan doen. (Ik ben aan het nadenken over de advies en beleidskant.) Maar, er staat 23 jaar ervaring op mijn CV. In mijn beleving zijn dat typisch geen functies die je nuttig kunt vervullen met beperkte ervaring. Dan ben je nog té groen en té onervaren.

Consultancy kan, maar dat zijn in mijn beleving ook niet zelden zware techneuten, al is het ook een beetje een nietszeggende functietitel. Iemand met een spoedcursus op een bepaalde applicatie willen ze ook nog wel eens consultant noemen. Bekt mooi. Stelt niets voor.

Detachering is misschien wel een goede als je nog aan het begin staat en je een zekere mate van onrust hebt. Veel bedrijven in korte tijd leren kennen, leren wat je leuk vind, wat je niet leuk vind, ervaring op doen, etc.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Bedankt voor alle verdere reacties. Ik heb met sommige Tweakers achter de schermen nog wat meer gecommuniceerd, en ik ga de mogelijkheden binnen de detacheringswereld verkennen. De redenen hiertoe zijn dat ik denk dat werken via een detacheerder een goede mogelijkheid is om in korte(re) tijd diverse werkomgevingen te kunnen proeven. Als ik zo terugkijk dan heb ik in principe gedaan wat je in detachering ook zou kunnen zien, alleen is het pad wat ik bewandeld heb 'jobhoppen' en is het bij detachering 'working as intended'. Ik hoop via een (goeie) detacheerder een paar leuke klussen te kunnen doen en wellicht wat certificaten te kunnen behalen in onderwerpen die me interesseren. Mocht ik na x klussen nog steeds het gevoel hebben dat ik nog steeds niet iets heb gevonden wat mij echt interesseert, dan kan ik misschien voorzichtig een conclusie trekken dat IT misschien niet iets voor me is (of in een andere rol, zoals Product Owner, Docent, of wat dan ook). En verder hoop ik door de combinatie van die dingen dat ik uiteindelijk weet wat ik leuk vind en daar een uitdaging in kan vinden (tenzij ik detachering ge-wel-dig vind, dan is het ook goed natuurlijk). Dat het leuk betaald en je een lease-auto kan rijden is dan een leuke plus.

Mochten er tweakers zijn die goede ervaringen hebben met bepaalde detacheerders als werkgever, dan hoor ik dat altijd graag (mag ook via DM). Ik woon in Noord-Brabant, het liefst heb ik natuurlijk iets in de buurt (hoewel ik snap dat zodra je een klus gaat doen, je niet veel meer te maken hebt met de standplaats van je detacheringsbedrijf).

Een vriend van me werkt bij een detacheringsbedrijf (weliswaar als front-end developer). Hij gaf me als tip mee om vooral goed door te vragen welke (soort) klanten het bedrijf bedient, en bij welke jij ook realistisch gezien geplaatst kan worden. Zijn ervaring was dat zijn detacheerder aangaf hele leuke hippe bedrijven en projecten te bedienen, maar sindsdien doet hij alleen 'stoffige bank- en verzekeringssystemen ont-legacy'en'.

Ik had voor mijzelf al de volgende vragen bedacht die ik op 'n punt in het gesprek / de gesprekken met detacheerders duidelijk wil hebben (los van voor de hand liggende zaken zoals onderhandelingen over arbeidsvoorwaarden):
- Wat voor bedrijven en projecten kan ik verwachten?
- In hoeverre is er bewegingsvrijheid om een klus af te kunnen slaan mocht deze (op voorhand) niet bevallen, bijvoorbeeld door gebruikte technieken, reisafstand of wat dan ook?
- Hoe zijn de opleidingsmogelijkheden concreet?
- Stel ik zou 1 maart beginnen; wat is een reële startklus? Of is er eerst een opleidingstraject en zo ja, hoe ziet dat er uit?

Zijn er nog zaken waarvan men denkt dat ze erg belangrijk zijn om te weten te komen, die ik hier nog niet uiteen heb gezet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• unezra
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 21-07 16:52

unezra

Ceci n'est pas un sous-titre.

Je zegt het goed, zodra je een klus krijgt maakt de standplaats van het bedrijf weinig meer uit. :)
Daarbij, reken snel op een uur tot anderhalf uur enkele reis als reguliere reistijd. Dat zijn tijden die niet heel raar zijn in detacheringsland.

Wat dat betreft zou ik ook niet heel hard kijken naar waar het detacheringsbedrijf zit, maar meer wat voor kansen je bieden en wat de toekomstmogelijkheden zijn. Kijk vooral naar of het bedrijf past bij je eigen ambities en zoektocht. Wil je je breed oriënteren, kijk dan naar een grotere, bredere detacheerder. Wil je alleen bijvoorbeeld Unix systeembeheer doen, kijk dan naar een specifieke Unix detacheerder.

Er zijn generalisten en specialisten en het is goed om na te denken welk soort detacheerder het best bij je past.

Ik zou zelf wel vragen naar de verwachte maximale reistijd die ze hanteren. Er zullen detacheerders zijn die 2 uur prima vinden of je door de week op hotel laten slapen, anderen hanteren weer een maximale reistijd van ongeveer een uur.

Qua studie, vraag ook naar studieregelingen. Niet alleen naar *wat* er kan, maar ook hoe lang je dan aan ze vast zit als je op jouw initiatief weg wil. (Misschien niet in het eerste gesprek maar wel zeker in het 2e of 3e.)

Oh, en volg je gevoel. Als jij bij een sollicitatie niet weg loopt met "YAY! Hier wil ik werken!" kun je beter zelf bedanken voor de eer dan het toch proberen of wachten op hun afwijzing.

Ná Scaoll. - Don’t Panic.

Pagina: 1