Aankoopadvies Receiver en Hifi speakers (5.1)

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 23-04 11:53
Hopelijk kan ik hier wat advies krijgen.
Ik weet echt niet welke kant ik op kan, heb er helaas nog te weinig kennis van.
Het is een wat lang verhaal geworden maar hopelijk staat alles er om me van goed advies te kunnen voorzien :)

Ik zoek:
Een nieuwe geluidsset 5.1 voor films en muziek.

Wat ik voorheen had:
Ik heb nu een simpel Sony setje: (totaal niet te vergelijken met wat ik nu wil)
pricewatch: Sony DAV-DZ330
En daarvoor had ik een mooie Sony set met allemaal losse componenten.
Losse receiver grote zuil speakers etc.

Het budget is:
Voor nu, de receiver en eerste speakers max € 1.000,- / € 1.200,-
Met “voor nu” bedoel ik liever nu een goede start en dan evt later een woofer en achter speakers.
Dit om straks in het totaal een perfecte set te hebben waar ik jaren mee vooruit kan.
Mocht dit budget al ruim genoeg zijn om nu iets compleets te kopen wat aan mijn wensen voldoet dan is dat ook goed uiteraard 

De ruimte is als volgt:
De woonkamer is een soort L op stelling, waarvan ik nu het onderste gedeelte van de “L” omschrijf.
Dit is namelijk alleen het hoge gedeelte van 3 meter.
Ik denk dat het niet nodig is om de gehele ruimte te omschrijven,
maar het zitgedeelte met TV is als volgt:
Hoogte ± 3,00 meter
Breedte ± 3,30 meter (zithoekje) / Totale breedte ± 7,00 meter
Diepte ± 3,30 meter afstand van bank naar TV dus

Ik kan evt een schets posten als dat nodig is en kan helpen in de juiste keuze.

Ik wil het gebruiken om:
Een mooie geluidsbeleving te krijgen bij film en muziek.
Vooral films en series is een hobby.

Waar moet de receiver aan voldoen:
Het moet een betaalbare maar goede receiver zijn, niet iets waar ik naderhand spijt van krijg en denk had ik maar wat meer uitgegeven. En uiteraard iets waar je voorlopig wat jaartjes mee vooruit kan.
Het zou fijn zijn als er een Bluetooth transmitter op zit ivm ontvangen op mijn Bose quitcomfort headphone.
Een Bluetooth ontvanger moet erop zitten ivm streamen spotify.
Geschikt dus voor spotify en dus ook WiFi aan boord.
Iets van multicast of sonos achtig ivm ontvangen in de andere ruimtes zou leuk zijn.
Verder de standaard dingen als voldoende HDMI poorten, ondersteuning voor juiste dolby codec. Poort voor actieve subwoofer.

Wat had ik qua receiver al gevonden:
Zelf zat ik te twijfelen tussen de merken Denon / Onkyo / Yamaha.
Volgens mij is Yamaha het enige merk met Bluetooth transmitter en daardoor kwam ik uit op:
RX-485 RX-585 RX-685
(laatst genoemde lijkt me de beste keuze wat logisch is ivm hoger type en prijs.)
Geeft een ander merk of type meer waar voor het geld laat het aub weten.
Want een externe Bluetooth transmitter is altijd naderhand aan te sluiten.

Waar moeten de speakers aan voldoen:
Hier heb ik eerlijk gezegd niet zoveel verstand van.
Goede center speaker.
Goede woofer (actieve woofer lijkt me het beste?)
Goede fronts, zuil speakers vindt ik het mooiste.
Maar liefst niet te massaal ivm de (WAF) ;-)
Mocht dat niet mogelijk zijn ivm de kwaliteit dan gaat de WAF aan de kant ;-)
Goede achter speakers, (zijn dat dan simpele satelliet speakers of boekenplank speakers?)
Is dat wat als dat draadloos is en moet het in dat geval van hetzelfde merk zijn als de receiver?

Wat had ik qua speakers zelf al gevonden
Klipisch erg mooi maar ook wel heel duur.
Dali volgens mij iets voordeliger maar nog best aan de prijs voor een complete set.
Wat zijn er nog meer voor goede opties Jami/ JBL? Of is dat toch echt anders, of toch goed genoeg?

Advies?
Ja ik weet er is weinig concreet en een lang verhaal, dit omdat ik juist advies nodig heb.
Waar doe ik goed aan als ik geen standaard simpel setje wil, maar juist iets wat top geluid geeft.
Daarom het iedere om misschien te beginnen met een center speaker en twee fronts (zuil).
Dit zodat het betaalbaar blijft en het uit te breiden valt.

Hopelijk kan ik een aantal tips en linkjes verwachten, bedankt alvast. _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
De speakers maken het geheel wel erg prijzig zie ik: dali klipisch Wharfedale.
Is Jamo of JBL ook een goede optie?
Stuk beter betaalbaar... of zitten hier nog merken tussen welke ik zou kunnen bekijken?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
Ik ga zelf maar even verder :)

Inmiddels heb ik het type receiver al weten uit te filteren tot één van deze keuzes:

Wat had ik qua receiver al gevonden:
Denon AVR-X2500H
Yamaha RX-V585
Onkyo TX-NR686

Hopelijk wil iemand zijn mening delen over deze merken,
en me van een goed advies voor zien wat de beste keuze in deze zal zijn.

Wat had ik qua speakers zelf al gevonden
Dali, Klipisch en Wharfedale liggen wel boven mijn budget.

Via een andere post in dit forum kwam ik op dit terecht:
Teufel ultima 40 surround 5.1 set
https://www.teufelaudio.n...round-5-1-set-p16983.html

Met een van bovenstaande receivers wellicht een goede combi?
Wellicht zijn er nog andere opties in deze prijs klasse?

Hopelijk onderbreekt iemand deze monoloog om we toch wat sturing te geven ;)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:26
Maak eerst je keuze voor de receiver, doe dat vooral op functionaliteiten en kijk niet naar wattages etc. Elke moderne receiver kan prima een 5.1 setje aansturen.

De genoemde teufel set heeft een zeer goede prijs prestatie verhouding, zonder het te luisteren kun je hier eigenlijk weinig verkeerd aan doen en je mag ze een maand proberen.

Nog beter ga je luisteren in de winkel, immers wij kunnen hier wel 100 merken en types aanraden, maar jouw oren moeten er naar luisteren. Zelf ging ik naar een hifi winkel met het idee om de Dali Zensor 1 op te halen nadat ik mij hier flink had ingelezen, echter na een luistersessie ging ik met de Q-Acoustic 3020 white naar huis :)

Oftewel ga vooral is luisteren.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

Goede speakers zijn wel duur maar daar doe je wel 20 jaar mee. Ga eens een dagje luisteren bij een grote audiozaak en haal daar wat. Meer als 2 zuilen en een center heb je niet nodig, recievers zijn 2e hands goedkoop en dan heb je een leuk budget over voor je boxen.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ThoNohT
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 14:10
Ik heb zelf een Yamaha RX-V383, welke ook bluetooth kan ontvangen en verzenden. Ontvangen gaat prima, synchoniseert mooi met de video op mijn smartphone bijvoorbeeld. Verzenden is een ander verhaal, de speaker waarnaar ik verzend speelt de audio met een vertraging van 100 tot 200 milliseconden af, dat is duidelijk merkbaar en maakt het niet bruikbaar voor mij.
Ik zou het nog eens met mijn koptelefoon kunnen proberen, maar er staat ook in de handleiding dat een vertraging te verwachten is. Muziek luisteren op je koptelefoon is geen probleem natuurlijk, maar tv kijken gaat vervelend worden. :+

Nu heb jij naar duurdere modellen gekeken, dus wellicht dat die het beter doen, maar ik zou hier zeker op letten voor je ze bestelt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
@NL_Scratch
Bedankt voor de tips!
Deze receivers zijn denk wel aan elkaar gewaagd.
Qua prijs en functionaliteit volgens mij....
Maar ik heb eigenlijk te weinig kennis om echt onderscheid te kunnen maken.
Dus tips zijn welkom!

Zijn er meer alternatieven naast Teufel welke het overwegen waard zijn?
Luisteren in de winkel ga ik zeker doen (betreft speakers) even kijken waar ik het beste terrecht kan.
(Rotterdam / Den Haag omgeving.

@ThoNohT
Bedankt voor je reactie!
Dan laat ik de bluetooth transmitter niet meewegen in de uiteindelijke keuze.
Het is beter om dit achteraf aan te sluiten dan.

@digifun
Bedankt voor de tip, ik ben zelf altijd wat huiverig om tweedehands te kopen.
Altijd angstig dat ik voor een hoop geld een defect iets aanschaf. :-)
Het wordt dus zeker nieuw, en anders in stappen.
van 2.0 naar 3.0 dan naar 3.1 dan naar 5.1 (bijvoorbeeld mocht dat nodig zijn)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 09-05 06:17

JvS

Ik heb hem zelf ook

Ik ga mee met bovenstaand advies. Kies de versterker puur op eigenschappen. Ze klinken allemaal hetzelfde. Als je graag een Denon wilt, zou ik zelf deze aanraden met je totaalbudget, zodat je meer beschikbaar houdt voor speakers (waar de verschillen wél heel groot kunnen zijn):
pricewatch: Denon AVR-X1400H

Luidsprekers klinken niet allemaal hetzelfde (sterker nog, totaal niet). Hier zal je echt zelf moeten gaan luisteren en kiezen. Ik weet niet echt hoe ik je moet helpen, want je stelt allemaal subjectieve eisen "vloerstaand, maar niet te massaal". Ik heb geen idee wat je daarmee bedoelt.

De merken die je noemt zijn allemaal populair en hebben allemaal tevreden gebruikers. je ziet veel mensen dezelfde vraag stellen over die teufel. Je kan het allicht proberen. Je mag daar bestellen en terugsturen als je wilt.

ook kan je eens zoeken: zoeken naar 'teufel ultima', eraveringen zat te vinden

[ Voor 8% gewijzigd door JvS op 15-01-2019 10:24 ]

4x APsystems DS3; 4x495Wp OZO/WNW 10° ; 4x460Wp OZO/WNW 10°; Totaal 3820Wp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• digifun
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

digifun

LJ80 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:07:

@digifun
Bedankt voor de tip, ik ben zelf altijd wat huiverig om tweedehands te kopen.
Altijd angstig dat ik voor een hoop geld een defect iets aanschaf. :-)
Tweedehands reciever is tientjeswerk en de geluidskwaliteit is de afgelopen 10 jaar niet vooruit gegaan. Ga maar eens op marktplaats en dan flink onder de vraagprijs bieden , dan kom je voor 50 euro een eind. Boxen is tweedehands dan weer een stuk minder interresant.

u can fool all people some time and fool some people alltime

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• NL_Scratch
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 17:26
digifun schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:52:
[...]

Tweedehands reciever is tientjeswerk en de geluidskwaliteit is de afgelopen 10 jaar niet vooruit gegaan. Ga maar eens op marktplaats en dan flink onder de vraagprijs bieden , dan kom je voor 50 euro een eind. Boxen is tweedehands dan weer een stuk minder interresant.
voor 50 euro heb je geen receiver geschikt voor 4K, nieuwe hdmi standaarden, streamings mogelijkheden en bijvoorbeeld Atmos. Uiteraard kun je prima 2e hands kijken, maar een receiver met "alles erop en eraan" vergelijkbaar met een Denon X1400H ga je zeker niet vinden voor een paar tientjes.

Juist zijn luidsprekers ook 2e hands erg interessant. Je kunt soms voor erg weinig geld een pareltje krijgen. Het design kan nog wel is wat "ouderwets" zijn, maar aan een speaker van 10 jaar hoeft niet snel wat mis te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
Na vanochtend het eea gelezen te hebben neig nu wat meer naar Denon, als naar de yamaha en onkyo.
En zoals ik begrijp zijn ze alle 3 goed dus...

De Denon AVR-X2500H / of X1400H zou inderdaad ook kunnen.
Scheelt 100,- en denk dan dat ik toch voor de 2500 ga.
(wellicht wordt deze wat langer ondersteund met updates denk ik dan maar)

@JvS
Ik weet het is wat tegenstrijdig wat ik zoek.
Goede vloerstaanders zijn uiteraard wat groter om een goede klank te weergeven.
Liefst heb ik ze niet te massal ivm de WAF
Wat ik zoek kan dus niet, dus dan maar een goede vloerstaander ;-)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

LJ80 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:45:
Na vanochtend het eea gelezen te hebben neig nu wat meer naar Denon, als naar de yamaha en onkyo.
En zoals ik begrijp zijn ze alle 3 goed dus...

De Denon AVR-X2500H / of X1400H zou inderdaad ook kunnen.
Scheelt 100,- en denk dan dat ik toch voor de 2500 ga.
(wellicht wordt deze wat langer ondersteund met updates denk ik dan maar)
Je mag ook gewoon een duurdere kopen omdat het lekkerder voelt hoor :). Dat van die updates zal wel loslopen. Zolang het maar niet zorgt voor dat je net niet de speakers die je eigenlijk wilt hebben niet koopt.
@JvS
Ik weet het is wat tegenstrijdig wat ik zoek.
Goede vloerstaanders zijn uiteraard wat groter om een goede klank te weergeven.
Liefst heb ik ze niet te massal ivm de WAF
Wat ik zoek kan dus niet, dus dan maar een goede vloerstaander ;-)
Wij weten niet wat jij "te massaal" vindt. Ik heb vrij grote vloerstaande speakers waar tot zeer laag bas uit komt (@25hz in de kamer ongeveer) en ik vind ze niet massaal (20cm breed, 90cm hoog, 40 diep). Maar jij of je vriendin misschien wel

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:34
Is er een algemeen Receiver Aankoop Adviestopic? Of mag ik meedoen met deze? Zo niet, schiet me maar lek.

Zo wel bij dezen mijn vraag: ik heb nu Denon AVR-X2000.

Daaraan gekoppeld Jamo S 426 HCS 3.

Op zich ben ik tevreden, maar mijn pa wil de X2000 overnemen dus ik kan tegen beperkte kosten upgraden! >:) ;) :9

Het doel is dus met uitgave van enig geld een zo mooi, bij de tijd mogelijke receiver (specs) terugkopen die past bij de boxen. Ik denk aan HDMI 2/2.1, 4k video, moderne interface, bij de tijd streaming en connectivity opties.

De al genoemde Denon AVR-X2500H? Ander merk? Budget EUR <500.

Wellicht mede nuttig voor TS. NB ik kan de speakers aanraden. Dikwijls in de aanbieding online voor veel minder dan de prijs in de Pricewatch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
@Ro-Maniak2 van mij mag je, krijg ik ook wellicht nog wat ideeen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ro-Maniak2
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20:34
LJ80 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:10:
@Ro-Maniak2 van mij mag je, krijg ik ook wellicht nog wat ideeen.
Thanks! Leuk. Nou ja wat mij betreft dus al het idee voor de speakers. Je moet er een subwoofer bijdoen (had ik al) maar dan heb je wmb behoorlijk mooi en dik geluid, zowel film als muziek. Ik ben geen audiofiel, maar weet wel wat goed klinkt en wat niet. Overigens hebben ze zonder sub ook al best veel bass.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
Dit is dus sowieso een mooie combi begrijp ik:

Denon AVR-X2500H
Ultima 40 Surround "5.1-Set"

Maar nu telt de WAF harder mee als ik dacht. O-)
Ik moet ook eerlijk bekennen dat de teufels best diep zijn :
Diepte 32,70 cm
Breedte 21,50 cm

Is er iets anders goeds was minder diep is Jamo evt. maar hoe is de kwaliteit
En al zou ik een Teufel Columa 300 nemen, dit is namelijk een stuk slanker.
Maar het geluid niet te vergelijken met de Ultima 40 zeker..?
De rear speakers staan ook heel dichtbij dus kunnen ook wellicht iets kleiner van formaat?

Het zitgedeelte in de woonkamer is namelijk ook niet zo heel groot.
Zie plattegrond:

Afbeeldingslocatie: http://i65.tinypic.com/2d1uxdv.jpg

Het daadwerkelijke zitgedeelte is maar 9,98 m2 / 29m3
Het totaal gedeelte wat 3 mtr hoog is dus 24,15 m2 / 72m3
Donkerblauwe stuk is lager en ook minder belangrijk voor geluid dit is namelijk geen zit gedeelte.

Dus misschien is het wel wat overkill in deze ruimte, misschien niet.
Als iemand nog wat ideeen heeft voor speakers die wat slanker zijn maar ook verbluffend klinken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkip
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 07-05 13:55
De kef q550 misschien wat voor je? Met 450 per stuk wel aan de bovenkant van je budget.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
mikkip schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 14:04:
De kef q550 misschien wat voor je? Met 450 per stuk wel aan de bovenkant van je budget.
jazeker, dat wordt te gek met een center speaker woofer en evt rear erbij...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 21:59

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@LJ80 Ga voor de goedkoopste receiver die aan al je wensen voldoet.
Kijk eens in de pricewatch en filter dan op de belangrijk opties.
  1. Aantal nu benodigde HDMI-aansluitingen; minimaal + 1, waarbij het gaat om HDMI 2.x (2.0a, 2.0b of 2.1) met HDCP 2.2 → zo ben je voorbereid op de aanschaf van een nieuw apparaat en zorg je er meteen ook voor dat alle huidige standaards worden ondersteund.
  2. Aantal nu benodigde speakerkanalen én hoger. Dus niet alleen 5.1, maar ook 7.1, etc. (7.1 kan namelijk ook prima 5.1 afspelen; 5.1.4 ook prima stereo) en wat voor geluidsfilters: Dolby Digital, DTS HDMA, en Atmos bijv.
  3. Aantal overige aansluitingen zoals RCA (tulp) en optisch. Kijk dus goed naar de apparaten die er op aangesloten dienen te worden
  4. Belangrijke opties die er voor jou op moeten zitten: 4k, FM, Spotify, HDR, draadloze speakers, DAB+, etc
  5. Extra opties die leuk zijn, maar niet noodzakelijk
  6. Vanzelfsprekend de prijs.
Op 1 t/m 4 vergelijk je in de Pricewatch. Als je dan enkele geschikte modellen hebt gevonden, kijk je naar punt 5. Wat zijn de extra's die elk apparaat biedt. Wat spreekt je het meeste aan?
En als laatste natuurlijk 6. Zijn 2 apparaten gelijk qua vervulling van je wensen? Koop dan gewoon degene die het beste aansluit bij je portemonnee. Weet je het dan nog niet? Kies dan degene die het beste in je interieur past ;)
Het gaat altijd om een hoop geld, dus wees je ervan bewust dat het in audio-videoland zeer snel op is. ;) Met een budget van € 1000 à € 1200 zou ik ongeveer 1/3 deel spenderen aan de receiver en de rest aan de speakers en de bekabeling. Als je stap voor stap wilt upgraden, ipv alles tegelijk, ga dan eerst voor de 2.0, dan de center voor de 3.0, vervolgens kan je dan de keuze maken voor achterkanalen 5.0 of juist de lage tonen van de subwoofer. In elke 5.1 setup zijn de 3 voorste kanalen het belangrijkste. Die 3 speakers koop je ook van hetzelfde merk en liefst uit dezelfde serie, zodat ze qua geluidsbeeld/klank het beste bij elkaar passen. Versterkers en receivers klinken allemaal hetzelfde, maar speakers maken echt veel verschil. De surroundspeakers (achter, zij, atmos) en de subwoofer zijn puur voor de effecten en mogen gerust van een ander merk zijn dan de voorste 3. Als je € 350 à € 400 aan een receiver besteedt, blijft er eigenlijk te weinig over voor een setup waarbij de subwoofer meer is dan alleen een bonkdoos. Ik zou dus aanraden om nu enkel voor de 2.0 of 3.0 te gaan en die dan later stapsgewijs uit te breiden. Qua merk van je receiver zou ik iets kiezen van de gekende jongens: Denon, Marantz, Pioneer, Onkyo, Yamaha en Sony. Qua merken speakers is adviseren heel moeilijk, want het is altijd smaakgebonden. Je kunt overigens ook nog besluiten om voor een losse receiver + compleet speakerpackage te gaan, bijv. van Teufel. (Ultima 5.1 MK2 kost momenteel € 850) of bijv. een set van Focal, Kef, Q Acoustics, etc. Dan zit je qua kwaliteit en prijs tussen een compleet zelfsamengestelde set en een standaard 5.1 setje in.

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• mikkip
Waar wil je de vloerstaanders plaatsen eigenlijk? Ik neem aan op muur A, hoeken E en B. Staat je bank dan niet in de weg bij hoek B? Zou zonde zijn als het geluid op rechts niet zo goed doorkomt. Je kunt dan misschien als front ook een goede boekenplankspeaker met een stand nemen. Een goede boekenplankspeaker is niet per se minder dan een vloerstaander, zeker niet als je deze aanvult met een sub.

En qua speakers: kijk ook eens naar de Elac Debut serie. Zijn niet al te groot en niet al te duur.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• freaky35
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 21:06
ik zou zeker rekening houden met welke achterspeakers je wilt gaan gebruiken,met zo weinig ruimte achter de bank word plaatsing een probleem,zeker met grote speakers.

[ Voor 8% gewijzigd door freaky35 op 16-01-2019 13:29 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 26070

Tip: Er valt veel geld te besparen door een AV-Receiver model van een jaar ouder te nemen. De techniek voor versterking en audio evalueert namelijk maar heel langzaam. Het enige voordeel van nieuwe modellen zit hem in meer toegevoegde digitale gimmicks. Maar een receiver van twee jaar oud ondersteunt vaak nog steeds 4k, wifi, bluetooth, airplay, spotify enz...

Kijk bijvoorbeeld eens naar het vershil tussen een yamaha rx-a670 (2017) €517 en rx-a680 (2018) €680. Ze zijn qua audio performance exact hetzelfde, afgezien van wat digitale gimmicks.

Vergelijk bijvoorbeeld ook eens Denon receivers van 2018 en 2017.

[ Voor 6% gewijzigd door Anoniem: 26070 op 16-01-2019 14:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Snuitebolletje
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 17-03 16:36
Anoniem: 26070 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:59:
Tip: Er valt veel geld te besparen door een AV-Receiver model van een jaar ouder te nemen. De techniek voor versterking en audio evalueert namelijk maar heel langzaam. Het enige voordeel van nieuwe modellen zit hem in meer toegevoegde digitale gimmicks. Maar een receiver van twee jaar oud ondersteunt vaak nog steeds 4k, wifi, bluetooth, airplay, spotify enz...

Kijk bijvoorbeeld eens naar het vershil tussen een yamaha rx-a670 (2017) €517 en rx-a680 (2018) €680. Ze zijn qua audio performance exact hetzelfde, afgezien van wat digitale gimmicks.

Vergelijk bijvoorbeeld ook eens Denon receivers van 2018 en 2017.
Zeker mee eens!
Echter is er bij de Yamaha receivers wel een gigantische "Gimmick" update geweest tussen de A670 en A680 reeks (überhaupt alle *80 producenten).

De A680 kan namelijk de Musiccast 20 speakers draadloos aansturen als rear speakers. Dit scheelt kabels trekken en wil je de speakers in de keuken of studeerkamer gebruiken, dan kan dat ook nog.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

Anoniem: 26070 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 13:59:

Kleine sidenote, Ik zou bij een budget van 1000 euro nooit 500+ euro uitgeven aan de receiver. Eerder 300 ofzo. Daarmee koop je een uitstekende receiver die goed klinkt en alles kan wat de TS in de eisenlijst heeft staan. Tenzij je budget "over" hebt nadat je de goed klinkende luidsprekers hebt gekocht.

[ Voor 7% gewijzigd door JvS op 16-01-2019 15:17 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

JvS schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 15:16:
[...]

Kleine sidenote, Ik zou bij een budget van 1000 euro nooit 500+ euro uitgeven aan de receiver. Eerder 300 ofzo. Daarmee koop je een uitstekende receiver die goed klinkt en alles kan wat de TS in de eisenlijst heeft staan. Tenzij je budget "over" hebt nadat je de goed klinkende luidsprekers hebt gekocht.
Helemaal mee eens. Het is een voorbeeld, maar geld ook voor receivers uit een lager segment.

Nog een ding:
Als je het vermogen van een AV-Receiver vergelijkt, moet je goed opletten. Want bij het ene model word vermogen weergegeven bij 4 OHM op een specifieke frequentie op 1 kanaal. En bij de ander weer op 8 ohm op alle frequenties op 2 kanalen met minder dan 1% vervorming. Die laatste valt veel lager uit, maar is wel correct. Als er bij een receiver van 300 euro staat dat hij 150 watt is, klopt er niets van omdat dat volgens de eerste methode gemeten is.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

@hotdenio562 technisch heb je gelijk. Maar nog beter is het om te adviseren er helemaal niet mee bezig te zijn. Het is tegenwoordig altijd allemaal "genoeg". Elke versterker kan tegenwoordig bij alle impedanties met gemak voldoende vermogen leveren om onhoorbaar verschillend van andere versterkers goed te klinken op elk volume wat je thuis in een huiskamersetting (ook hard!) wilt. En tegelijk schieten ze in de klasse tot 1000 euro allemaal potentieel tekort om bij een feestje met 20 man op een veilige manier de luidruchtige groep mensen te overstemmen met een avond vol house dreunen.

Door hier zo nadruk op te leggen, lijkt het alsof het belangrijk is en dat is het niet. Vermogen is de minst relevante specificatie bij een normale hifi set met normale (zeg vanaf 250 euro) receivers. De simpelste sony of simpelste Denon heeft al meer dan genoeg vermogen. We zitten niet meer in de jaren 80, toen het moeilijk was, voedingen duur en moeilijk waren en het allemaal kiele kiele net aan genoeg was.

Koop een receiver op het advies dat @Jorgen vast nog wel op z'n clipboard heeft staan (op minimale gebuikerseisen, dan de goedkoopste of degene die je het fijnst vind voelen ofzo) en koop vooral speakers die je goed vindt klinken en mooi vindt staan.

De rest is geneuzel en leuk voor audiofiele praat of voor als je er geld voor over hebt en gewoon mooie shit wilt die goed voelt, want dat willen we :) (zolang het maar niet zorgt dat je niet de speakers koopt die je eigenlijk had willen hebben!)

[ Voor 10% gewijzigd door JvS op 16-01-2019 17:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
_/-\o_ Bedankt allemaal voor de info vandaag. _/-\o_
Dit waardeer ik erg!
Ik wil ook echt een wel overwogen keuze maken.

@Jorgen
Bedankt voor de waardevolle tips!
Ik denk dat ik ook maar stap voor stap ga doen.
Uiteindelijk moet het goed zijn wat er staan en je er jaren mee vooruit kunnen.
Merk receiver ben ik wel uit en dat gaat Denon worden.

De tip van @JvS voor de X1400H ga ik denk toch te harte nemen.
Zodat er meer budget is voor goede speakers :-)
Bedankt beiden om me dit te doen inzien.

Speakers uiteindelijk uitbreidbaar naar 5.1 is nog wel een ding welke nu te kiezen.
Het liefst ga ik voor een set als de Teufel Ultima 5.1 MK2 bijvoorbeeld.
De grootte van de speakers vindt ikzelf prachtig.
Hoewel ze wel wat aan de grootte kant zijn en dan voornamelijk de diepte van 32cm.
Vrouw vindt daar wel wat van (WAF) :(

Alles los aanschaffen en van 2.0 naar 3.0 naar 3.1 naar 5.1 is dus zeker een goed idee.

@mikkip De vloerstaanders inderdaad aan muur A links en rechts van de TV in de hoeken.
je zegt:
"Een goede boekenplankspeaker is niet per se minder dan een vloerstaander"
Als dat zo is dan is wellicht ook het probleem van de grootte van de speakers opgelost.
Maar zou dat echt lukken, ook ivm de hoogte van de ruimte?

@freaky35
Achter speakers achter de bank maar deze zitten dan inderdaad heel dicht bij je oren.
Waarschijnlijk is iets heel lichts al toepasbaar met alleen hoge tonen?
Wellicht van die melkpak speakertjes alleen voor het surround effect?

@hotdenio562
Bedankt voor deze tip, had ik eerder ook van @jvs gekregen en ga ik dus ook zeker doen!

@Aan allemaal
Als er nog wat ideeën zijn over iets compactere zuilen hoor ik het graag.

Zelf had ik bijvoorbeeld nog de Jamo S 805 gevonden.
Deze zijn 25cm i.p.v. (Teufel) 32cm diep.
En Jamo zal vast niet slecht zijn.......
Maar toch klein is het niet ;)
En zo'n Teufel is i.v.m. WAF toch wat te groot.
De Q Acoustics 3050 zijn denk ook goed, maar eigenlijk ook weer te diep met 30cm.

Ik heb nog zelfs getwijfeld over die homechinema zuiltjes maar dit is het zelfde als zo'n melkpakje.
las ik in een andere post van @JvS ;-)
En dan heeft een goede receiver als ook geen zin lijkt me.

Gezien mijn kamer opstelling in de eerdere post.
Nog advies welke speakers zouden voldoen aan mijn verwachting (qua grootte)
Het liefst dus zuilen die niet te groot zijn.

En anders een goede boekenplank speaker??
Zou dat in deze ruimte net zo tot zijn recht komen.
Wellicht is de hoogte van de kamer een probleem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@LJ80 Graag gedaan.
@JvS Ik zou het eens moeten klaarzetten. Nu zoek ik steeds een post op waarin ik het eerder schreef ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
@Jorgen
Wat is jouw mening zuilspeakers vs boekenplank. Vooral kijkende naar kamer opstelling, m2 en hoogte?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Wekko306
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 08-05 20:23
LJ80 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 17:31:
_/-\o_ Bedankt allemaal voor de info vandaag. _/-\o_
Dit waardeer ik erg!
Ik wil ook echt een wel overwogen keuze maken.

@Jorgen
Bedankt voor de waardevolle tips!
Ik denk dat ik ook maar stap voor stap ga doen.
Uiteindelijk moet het goed zijn wat er staan en je er jaren mee vooruit kunnen.
Merk receiver ben ik wel uit en dat gaat Denon worden.

De tip van @JvS voor de X1400H ga ik denk toch te harte nemen.
Zodat er meer budget is voor goede speakers :-)
Bedankt beiden om me dit te doen inzien.

Speakers uiteindelijk uitbreidbaar naar 5.1 is nog wel een ding welke nu te kiezen.
Het liefst ga ik voor een set als de Teufel Ultima 5.1 MK2 bijvoorbeeld.
De grootte van de speakers vindt ikzelf prachtig.
Hoewel ze wel wat aan de grootte kant zijn en dan voornamelijk de diepte van 32cm.
Vrouw vindt daar wel wat van (WAF) :(

Alles los aanschaffen en van 2.0 naar 3.0 naar 3.1 naar 5.1 is dus zeker een goed idee.

@mikkip De vloerstaanders inderdaad aan muur A links en rechts van de TV in de hoeken.
je zegt:
Als dat zo is dan is wellicht ook het probleem van de grootte van de speakers opgelost.

@freaky35
Achter speakers achter de bank maar deze zitten dan inderdaad heel dicht bij je oren.
Waarschijnlijk is iets heel lichts al toepasbaar met alleen hoge tonen?
Wellicht van die melkpak speakertjes alleen voor het surround effect?

@hotdenio562
Bedankt voor deze tip, had ik eerder ook van @jvs gekregen en ga ik dus ook zeker doen!

@Aan allemaal
Als er nog wat ideeën zijn over iets compactere zuilen hoor ik het graag.

Zelf had ik bijvoorbeeld nog de Jamo S 805 gevonden.
Deze zijn 25cm i.p.v. (Teufel) 32cm diep.
En Jamo zal vast niet slecht zijn.......
Maar toch klein is het niet ;)
En zo'n Teufel is i.v.m. WAF toch wat te groot.
De Q Acoustics 3050 zijn denk ook goed, maar eigenlijk ook weer te diep met 30cm.

Ik heb nog zelfs getwijfeld over die homechinema zuiltjes maar dit is het zelfde als zo'n melkpakje.
las ik in een andere post van @JvS ;-)
En dan heeft een goede receiver als ook geen zin lijkt me.

Gezien mijn kamer opstelling in de eerdere post.
Nog advies welke speakers zouden voldoen aan mijn verwachting (qua grootte)
Het liefst dus zuilen die niet te groot zijn.

En anders een goede boekenplank speaker??
Zou dat in deze ruimte net zo tot zijn recht komen.
Wellicht is de hoogte van de kamer een probleem?
toon volledige bericht
Zelf zit ik ook wat te kijken naar zuilen met relatief bescheiden afmetingen.
Op dit moment staan de volgende op mijn lijstje:
- Dali Oberon 5
- Jamo S805 / S807
- Tangent Spectrum X6

Zeker als je open staat voor begonnen met een 2.0 of 3.0 setup zouden dit ook opties in jouw budget kunnen zijn.

Mogelijk kan de kleur van de speaker ook nog wat betekenen in de WAF. Speakers die niet zo opvallen in de rest van het interieur krijg ik er hier makkelijker doorheen dan speakers die net wat kleiner zijn maar enorm afsteken .

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

LJ80 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:27:
@Jorgen
Wat is jouw mening zuilspeakers vs boekenplank. Vooral kijkende naar kamer opstelling, m2 en hoogte?
Dat is een lastige, aangezien we enkel boekenplankspeakers hadden bij mijn ouders thuis destijds en ik nu zelf 10 jaar later van eigen beginners-houtje-touwtje-oplossingen in 1 x naar Focal Aria 926 ben gegaan. Ik zou zeggen: het kan allebei. Vergis je overigens niet: boekenplankspeakers zijn alleen kleiner als je ze ophangt, of op een kast o.i.d. neerzet. Zet je ze op de grond, of op standaards, dan is de footprint (de ruimte die ze op de grond innemen) vaak nog steeds net zo groot als een zuilluidspreker. Mijn achterspeakers (Focal Dôme) zijn bijv. relatief klein, maar ik heb ze ook als 5.1 gehoord en dat was meer dan prima. Grootte zegt dus niet altijd iets over de kwaliteit van het geluid. Wanneer je hoofdzakelijk 5.1 geluid voor films gaat luisteren, zou ik zeggen dat een mooie setup met boekenplankspeakers prima kan volstaan en voor muziek eigenlijk ook. Ik denk dat het enige zinnige advies in dezen is, om ook bij deze keuze zelf te gaan luisteren wat jij mooi vindt. Zo dacht ik voor aanvang van het luisteren dat ik met B&W of KEF naar huis zou gaan. Zag er goed uit, prima recensies, etc. Die merken waren ook het begin van mijn luistersessie. Toen ik Focal hoorde, was ik echter verkocht en vielen andere merken tegen. Toen ik de keuze voor het merk gemaakt had en daarna ook de center en de veel kleinere Dôme-surroundspeakers hoorde, was ik nog steeds compleet onder de indruk. tl;dr Neem eens je favoriete cd's of lp's mee naar een echte audiozaak en vraag (zonodig op afspraak) naar een luister/vergelijkingssessie.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Tribunus
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 22:43
@LJ80 De belangrijkste tip is: ga luisteren. Er is een behoorlijk verschil tussen vloerstaanders (en dus een grote klankkast) en een boekenplank speaker. Ik heb zelf na lang wikken gekozen voor de Dali Oberon. De 7 en de 1. Ik wilde eerst de oberon 5 maar na luisteren toch gekozen voor de 7.

Luisteren gaat je ongetwijfeld het meeste opleveren!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
Aangezien de tips hier zijn "ga luisteren" ga ik dit ook zeker doen alvorens ik wat aanschaf.
Maar aangezien het budget en vooral het formaat de uiteindelijke keuze bepalen heb ik alvast een voorselectie gemaakt. Het plan is dus 3.0 te starten, en de rest komt dan later wel.

Zie onderstaand lijstje wat ik samengesteld heb na het lezen van een hoop reviews:

Afbeeldingslocatie: http://i68.tinypic.com/33078sk.jpg

in het grijs is bxhxd

Kan ik hier nog typen aantoevoegen in het vergelijk?
Iemand nog iets aan te vullen mbt qualiteit Jamo / Zensor 5.
Of andere tips?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Grote Schurk
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 08-05 20:25
Mooie selectie. Even over WAF, vrouw / vriendin meenemen in het proces (luisten en afwegen) maakt in mijn ervaring uit. Er is meer begrip voor de afweging tussen kwaliteit en uiterlijk. Bovendien zien speakers er in het echt toch weer anders uit dan op de foto. Succes :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• s0ulmaster
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 16:33
Ik heb geen ervaring met de Jamo's (wellicht ooit eens geluisterd), maar ik weet uit ervaring bij Dali dat er een flink verschil zit tussen de series, maar ook binnen de series zelf. Ik was eerst naar de zensor 5 wezen kijken. Ze vielen mij in eerste instantie niet tegen, maar na de zenzor 7 te hebben geluisterd, toch een flink verschil.
Uiteindelijk vanwege een goeie deal de IKON 6 gekocht (serie is er niet meer) en deze vond ik een stuk neutraler (mijn voorkeur) dan de zensor. De IKON 5 kon ik ook een goeie deal op krijgen, maar vond ik dan weer enorm tegenvallen.

edit: de tip over de vrouw meenemen helpt wellicht wel inderdaad :)
Mijn vriendin heeft weinig voorkeur en vind het al snel te duur of te groot, maar bij de winkel bezoekjes zag ze toch mijn enthousiasme en vond ze het ook wel leuk om de best klinkende speaker mee uit te zoeken. Het geld en het formaat was al gauw geen issue meer :+

[ Voor 22% gewijzigd door s0ulmaster op 17-01-2019 13:08 ]

tijd voor wat klusjes!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nog een aandachtspunt bij de keuze van een receiver:
De Denon X1400 beschikt niet over Standby-through, een feature die ik zelf vaak gebruik.
Dat kan zeer handig zijn want soms wil je het nieuws kijken of tussen inputs switchen zonder dat je receiver aanstaat. Met deze mogelijkheid kan je dus je receiver als HDMI switch gebruiken. Dan druk je op de afstandsbediening bijvoorbeeld op HDMI-3 als je receiver uitstaat, en dan word die input geselecteerd zonder dat de receiver aanspringt.
Deze receiver beschikt over standby-throug:
https://tweakers.net/ext/...DYamaha%2BRX-V483%2BZwart

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JvS

JvS

Ik heb hem zelf ook

LJ80 schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 11:00:
Aangezien de tips hier zijn "ga luisteren" ga ik dit ook zeker doen alvorens ik wat aanschaf.
Maar aangezien het budget en vooral het formaat de uiteindelijke keuze bepalen heb ik alvast een voorselectie gemaakt. Het plan is dus 3.0 te starten, en de rest komt dan later wel.

Zie onderstaand lijstje wat ik samengesteld heb na het lezen van een hoop reviews:

[Afbeelding]

in het grijs is bxhxd

Kan ik hier nog typen aantoevoegen in het vergelijk?
Iemand nog iets aan te vullen mbt qualiteit Jamo / Zensor 5.
Of andere tips?
Ja ga gewoon naar de winkel toe waar je kan komen. Grote kans dat ze niet al die speakers hebben staan, maar wel weer andere. Het is leuk dat je je zo wilt voorbereiden, maar in de winkel:
- Zie je direct hoe ze eruitzien
- Kan je ditrect luisteren hoe ze klinken
- Zie je direct of ze binnen budget zijn

dit vergt allemaal geen voorbereiding. Bereid je liever voor op onzin die audiofielen je aansmeren over dure kabels, cd spelers en versterkers enzo :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mikkip
LJ80 schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 17:31:

je zegt:
Qua ruimte zou het moeten kunnen, hangt er vooral vanaf welke boekenplankspeaker je haalt. Maar vloerstaanders zijn voor jou misschien sowieso betere optie, aangezien je je set ook erg richt op tv/films en het ook wilt combineren met een center. Boekenplank zou ik in jouw geval alleen overwegen als je direct een goede sub haalt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
JvS schreef op donderdag 17 januari 2019 @ 14:48:
[...]

Ja ga gewoon naar de winkel toe waar je kan komen. Grote kans dat ze niet al die speakers hebben staan, maar wel weer andere. Het is leuk dat je je zo wilt voorbereiden, maar in de winkel:
- Zie je direct hoe ze eruitzien
- Kan je ditrect luisteren hoe ze klinken
- Zie je direct of ze binnen budget zijn

dit vergt allemaal geen voorbereiding. Bereid je liever voor op onzin die audiofielen je aansmeren over dure kabels, cd spelers en versterkers enzo :P.
Je hebt gelijk hoor, ik ga ook naar de winkel.
Maar aangezien ik geen kenner ben en geen kat in de zak wil kopen.
Wil ik graag van te voren reviews gelezen hebben.
Voordat een audiofiele verkoper me wat aansmeert :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Je geeft aan dat je voor zowel muziek als voor films/series gaat gebruiken.

Voor films en series is een subwoofer echt onmisbaar.

Ik heb zelf een half jaar met 5.0 opstelling gedaan: 2 vloerstaanders (front), 1 center en 2 boekenplank (surround).

Ik heb er later een subwoofer bij gekocht.

Voor muziek is 2 goede vloerstaanders prima. Maar daar ga je meteen al want vloerstaanders zijn veel duurder dan boekenplank speakers.

En hoe groot de vloerstaanders ook zijn, ze halen nooit de lage tonen die subwoofers kunnen halen. En dat is geen audiofiel praat, dat hoor je overduidelijk, vooral in films. Omdat ze toch geen middentonen hoeven te produceren worden ze gemaakt met een veel diepere travel zodat ze meer lucht verplaatsen.

Bovendien ontlast je de AV-receiver aanzienlijk, wanneer je een subwoofer gebruikt. Want een subwoofer is actief en heeft een eigen ingebouwde versterker. En 9 van de 10 keer stel je je receiver zo in, dat hij de lage tonen van de boekenplank speakers overneemt (crossover). En aangezien de meeste energie verdwijnt in de lage tonen, houd je receiver op deze manier genoeg vermogen over voor het aansturen van 5 speakers tegelijk.

Je zou als je nu niet gelijk genoeg geld hebt voor 5 speakers en een subwoofer, kunnen beginnen met 2 boekenplank speakers, 1 center en een subwoofer. Later zou je er vloerstaanders bij kunnen kopen (voor muziek) en de boekenplankspeakers naar achter (surround) kunnen verplaatsen. Als je niet zoveel geld hebt kan je voor ook 2 boekenplank speakers plaatsen. In combinatie met de subwoofer horen 9 van de 10 mensen geeneens verschil tussen vloerstaanders.

Dat de subwoofer de lage tonen overneemt van al je andere speakers, doet geen afbraak aan je surround ervaring. Dit omdat een mens niet kan horen uit welke richting erg lage tonen komen.

Dus kort samengevat zou ik gaan voor boekenplank-speakers, een center en zeker een subwoofer.

Het enige waar je nog tegenaan zou kunnen lopen (wat bij mij ook gebeurd is), is de akoestiek van je ruimte: wanneer ik op de bank film zat te kijken, hoorde ik geen bass. En wanneer ik in de keuken stond, hoorde ik overdreven bass. Dit komt door de reflectie tegen de muren. Hier doe je niet zoveel aan, behalve de speakers verplaatsen. Maar de meeste mensen hebben een vaste plek voor de speakers. Je gaat ze bijvoorbeeld niet midden in de woonkamer zetten. Ik heb uiteindelijk het probleem weten op te lossen door het dressoir tussen de keuken en de woonkamer te zetten. Maar soms heb je gewoon pech en zit je midden in een dood punt qua bass.

Ik hoop dat dit verhaal iets toevoegd en je helpt een keuze te maken. Wij horen natuurlijk graag wat je uiteindelijk gaat kopen en wat je ervaringen zijn :)

PS: wat JvS zegt over kabels enzo klopt helemaal.
Verkopers zeggen meestal dat je goede kabels moet kopen om je nieuwe set tot zijn recht te laten komen. Dat is pure onzin. Direct na het kopen van mijn receiver en speakers ben ik naar de bouwmarkt gereden waar ze speakerkabel op een rol hebben. Voor HDMI kabels kan je ook gewoon naar de Action 2 euro per stuk :)

PPS: vergeet niet te onderhandelen. Er zit veel marge op speakers. Vooral als je meerdere spullen bij een winkel koopt moet er flinke korting te behalen zijn! Ik zelf heb 20% korting kunnen bedingen. En daar deden ze niet moeilijk over.

[ Voor 10% gewijzigd door Anoniem: 26070 op 17-01-2019 20:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LJ80
Vandaag op pad geweest, had eigenlijk de q acoustics willen luisteren.
Dat is niet gelukt helaas.
Wel de dali zensor 5, in 5.1 opstelling gehoord.
Met pico sensor, en sub E12 F

Klonk goed!

Voor t vergelijk zou ik graag nog de Q acoustics 3050i willen horen.
Iemand een idee waar dat kan in omgeving Rotterdam/ Den Haag?
En wat zou dan een goeie sub zijn bij de 3050i?
Recensies over de sub van de set zijn niet lovend..

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Jorgen

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@LJ80 Aangezien luisterend vergelijken al heel lastig is, je kan immers niet 2 geluiden tegelijk beoordelen, is het aan te raden om een winkel te vinden waar ze meerdere van je beoogde aankopen hebben staan. Eventueel moet je daar iets verder voor rijden. Vandaag de ene speakers horen en over een tijdje de andere, maakt het vergelijk heel lastig.

Zelf ben ik er destijds voor naar Tilburg en Venlo gereden. Ik begrijp dat niet iedereen dat ervoor overheeft, of gewoon niet de tijd/mogelijkheid heeft, maar het luistert wel veel fijner als je de speakers direct na elkaar kunt horen en beoordelen.

Pagina: 1