Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[PV] Tegenstrijdige info omvormers

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• arjan_k
  • Registratie: januari 2019
  • Laatst online: 10-02 14:28
Hallo,

Ik heb 2 vergelijkbare/tegenstrijdige offertes gekregen voor zonnepanelen, waarvan de ene leverancier zegt 3-fase omvormer geen probleem en de andere zegt 3-fase omvormer technisch onmogelijk.

Situatie:
West: max 7 panelen, hoek 40 graden
Oost: max 11 panelen, hoek 40 graden
geen obstacles
3 fase (3x25A) meterkast

Mijn gevoel zegt dat een 3-fase omvormer logischer klinkt dan een 1-fase, omdat als je de 3 fasen voeding ook zelf weer gebruikt over 3 fasen.
Beide leveranciers hebben mij nog niet kunnen overtuigen en ze kunnen mij geen harde bewijze/berekeningen geven.

Welke omvormer zouden jullie kiezen en hoe gaat dat straks met de nieuwe subsidie regeling?
Waar doe ik goed aan?

leverancier 1
Panelen 300WP- AEG AS-M606B
Solar Edge optimizer P300 (18x)
SolarEdge 5k E-serie (3-fase)

leverancier 2
Panelen 300WP- S-Energy SN300M-10
Solar Edge optimizer P404 (18x)
Solar Edge SE 5000H (1-fase)

Beste antwoord (via arjan_k op 16-01-2019 19:44)

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 21:13
@arjan_k
beide leveranciers weg gooien.
is alle bij rampzalig en zijn meer bezig hun portemonnee te vullen als jouw dak. ;)
(lol, hier kom ik weer lekker met gestrekt been binnen. >:) )

1. ze bieden solaredge met optimizers.
tja dat is leuk als je veel schaduw hebt, maar helpt geen bal tegen oost-west schaduw.
dit maakt het erg duur (en vult hun portemonnee lekker, maar niet jouw dak. ;) )
(je hebt echt heel veel schaduw nodig wil solaredge helpen, maar dan denk ik dat geen pv nog beter is.)

2. oost-west, met 5400Wp en een 5000W omvormer.
oke ze hebben nog iets niet begrepen.
hier een grafiek van mijn oost-west met 5660Wp. (een zeer vergelijkbare situatie dus)
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
door dat oost en west een ander moment van hun top bereiken hebben kun je met een flink kleinere omvormer af.
in dit voorbeeld was het een 3300W omvormer met 5660Wp.
nog een voorbeeld:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
dit voorbeeld was het een 3300W omvormer met 3850Wp.

3. je wil 7x en 11x per kant, dan raad ik een omvormer aan met 2x een mpp.
(eigenlijk hebben bijna alle omvormer s boven de 3000W 2 mpp, dit is bijna standaard.)
een 3000W omvormer is eigenlijk voldoende, maar je mag gerust een 3600W omvormer gebruiken.
en mag het zelfs best een 1fase zijn (ook op een 3fase aansluiting).
dit soort omvormers kunnen gewoon op een 16A groep, dus goedkoop installeren.

als je mijn tips opvolgt, dan is de hele installatie al snel een 1000€ goedkoper, en levert nog steeds de zelfde hoeveelheid kWh per jaar op.
dus een stuk sneller terugverdiend. ;)

(wel een kleine waarschuwing, er zijn omvormers van 3000W die wel 2 mpp's hebben, maar dan kunnen ze per mpp maar 1700W verwerken.
dat wil je absoluut niet!
dan kan ik zeggen pak een SMA sunnyboy 3.0 of 3.6 die heeft er geen enkel probleem mee.
is niet heel goedkoop, maar er zijn wel andere omvormers die dit ook goed kunnen, maar dat hangt weer af van je situatie welke je dan nodig hebt, en daar heb ik de gegevens niet voor om te kunnen adviseren.)

edit:
om te laten zien wat ik bedoel:
dit word geboden:
https://www.winkelman-zon...00h/49773/?display=detail
en 18x deze:
https://www.winkelman-zon...zer/50001/?display=detail

maar deze omvormer is ook zeer ruim voldoende (kan nog goedkoper ook dus):
https://www.winkelman-zon...4/?display=tiles&merk=SMA

maar met een beetje geluk kan een omvormer van <650€ ook wel, maar dat hangt af van je huis aansluiting. ;)

een richtprijs zou moeten zijn kleiner als 1€ per Wp.
(panelen zijn tussen de 0,4 en 0,7€/Wp + 0,10€/Wp omvormer + 0,10€/Wp installatiespul + klein bedrag overig.
en dan wijkt het wat af als je lastige daken hebt, maar 40 graden is een schuin dak en dat is vaak het goedkoopst.)

migjes wijzigde deze reactie 16-01-2019 11:32 (19%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

Alle reacties

• busscherski
  • Registratie: maart 2013
  • Laatst online: 22:16
Als je 1000W teruglevert op fase 1 en tegelijk 1000W verbruikt op fase 2 en 3 samen staat je meter gewoon stil.
Je meter heeft ook maar 4 telwerken, geen 4 per fase. Er is geen aanleiding om te denken dat dat veranderd.

Ik heb niet zoveel verstand van Solar Edge. Maar met een normale omvormer zou je genoeg hebben aan een enkelfase +/- 3600W of 4000W met 2 mppts. Maar dan wel minstens 7 panelen per richting leggen.

Waarom eigenlijk Solaredge als er geen obstakels zijn?

busscherski wijzigde deze reactie 15-01-2019 04:04 (6%)

15xQ Cells 310 Full Black, Solax X1 5.0, Atlantic Explorer 3 270 coil

• Wimlem
  • Registratie: april 2000
  • Laatst online: 22:31
Ik heb hier 6000 wp op een solaredge 4k omvormer zitten met oost/west. Nu had ik deze omvormer al en heb er daarna panelen bijgelegd, maar in de zomer komt hij nauwelijks boven de 4200 watt uit.

Nu dacht ik dat 1-fase solaredges minimaal 6 panelen in de zon moeten hebben en 3-fase 18 stuks. In dat geval is 3 fase niet mogelijk.

Correct me if i'm wrong :)

SolarEdge 4000 16A met 6010wp (oost/west) - SolarEdge / Atlantic 270l / LG HU071.U43 + HN1616.nk3 warmtepomp

• arjan_k
Klopt, in de datasheet van Solaredge staat inderdaad het minimum aantal panelen:

Voor P300,P350,P370,P500 is het 1-fase 8panlen en 3-fase 16panelen
Voor P404,P405,P505 is het 1-fase 6panelen en 3-fase 13panelen

Maar er staat niet bij of het het totale aantal betreft of het aantal in de zon?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +3Henk 'm!

• migjes
@arjan_k
beide leveranciers weg gooien.
is alle bij rampzalig en zijn meer bezig hun portemonnee te vullen als jouw dak. ;)
(lol, hier kom ik weer lekker met gestrekt been binnen. >:) )

1. ze bieden solaredge met optimizers.
tja dat is leuk als je veel schaduw hebt, maar helpt geen bal tegen oost-west schaduw.
dit maakt het erg duur (en vult hun portemonnee lekker, maar niet jouw dak. ;) )
(je hebt echt heel veel schaduw nodig wil solaredge helpen, maar dan denk ik dat geen pv nog beter is.)

2. oost-west, met 5400Wp en een 5000W omvormer.
oke ze hebben nog iets niet begrepen.
hier een grafiek van mijn oost-west met 5660Wp. (een zeer vergelijkbare situatie dus)
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/19-07-2016%20(beetje%20aftopping).jpg
door dat oost en west een ander moment van hun top bereiken hebben kun je met een flink kleinere omvormer af.
in dit voorbeeld was het een 3300W omvormer met 5660Wp.
nog een voorbeeld:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/16-4-2014.jpg
dit voorbeeld was het een 3300W omvormer met 3850Wp.

3. je wil 7x en 11x per kant, dan raad ik een omvormer aan met 2x een mpp.
(eigenlijk hebben bijna alle omvormer s boven de 3000W 2 mpp, dit is bijna standaard.)
een 3000W omvormer is eigenlijk voldoende, maar je mag gerust een 3600W omvormer gebruiken.
en mag het zelfs best een 1fase zijn (ook op een 3fase aansluiting).
dit soort omvormers kunnen gewoon op een 16A groep, dus goedkoop installeren.

als je mijn tips opvolgt, dan is de hele installatie al snel een 1000€ goedkoper, en levert nog steeds de zelfde hoeveelheid kWh per jaar op.
dus een stuk sneller terugverdiend. ;)

(wel een kleine waarschuwing, er zijn omvormers van 3000W die wel 2 mpp's hebben, maar dan kunnen ze per mpp maar 1700W verwerken.
dat wil je absoluut niet!
dan kan ik zeggen pak een SMA sunnyboy 3.0 of 3.6 die heeft er geen enkel probleem mee.
is niet heel goedkoop, maar er zijn wel andere omvormers die dit ook goed kunnen, maar dat hangt weer af van je situatie welke je dan nodig hebt, en daar heb ik de gegevens niet voor om te kunnen adviseren.)

edit:
om te laten zien wat ik bedoel:
dit word geboden:
https://www.winkelman-zon...00h/49773/?display=detail
en 18x deze:
https://www.winkelman-zon...zer/50001/?display=detail

maar deze omvormer is ook zeer ruim voldoende (kan nog goedkoper ook dus):
https://www.winkelman-zon...4/?display=tiles&merk=SMA

maar met een beetje geluk kan een omvormer van <650€ ook wel, maar dat hangt af van je huis aansluiting. ;)

een richtprijs zou moeten zijn kleiner als 1€ per Wp.
(panelen zijn tussen de 0,4 en 0,7€/Wp + 0,10€/Wp omvormer + 0,10€/Wp installatiespul + klein bedrag overig.
en dan wijkt het wat af als je lastige daken hebt, maar 40 graden is een schuin dak en dat is vaak het goedkoopst.)

migjes wijzigde deze reactie 16-01-2019 11:32 (19%)

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• arjan_k
Dankjewel voor je uitgebreide reactie.
Hier worden we weer een stuk wijzer van.

Afgezien van de tegenstrijdige info vond ik het ook een raar verhaal met die optimizers zeker omdat ik geen schaduw of iets heb.
ook had ik al het idee dat de omvormers wel erg groot waren.
ik ga nog eens verder kijken en offertes opvragen.

• migjes
arjan_k schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:44:
Dankjewel voor je uitgebreide reactie.
Hier worden we weer een stuk wijzer van.

Afgezien van de tegenstrijdige info vond ik het ook een raar verhaal met die optimizers zeker omdat ik geen schaduw of iets heb.
ook had ik al het idee dat de omvormers wel erg groot waren.
ik ga nog eens verder kijken en offertes opvragen.
om je te helpen met wat je wil.
(dus niet alles te strak lezen, zijn meer tips die mogenlijk zijn en zaken die je niet zo maar zou verwachten.)

1.
leg je panelen op zuid b.v. 3000Wp.
dan haal je gewoon 3000W uit een omvormer.
maar dat doe je bijna alleen in de lente, als de temperaturen koud zijn dan halen de panelen hun Wp wel.
in de zomer haal je eerder de NOCT waardes. een 3000Wp haalt dan vaak maar 2200W.
omdat je toch niet heel vaak de 3000W haal, zou je best het op een 2500W omvormer kunnen hangen met erg weinig verlies. (een +/- 30% meer Wp als W omvormer is mogenlijk)
met een oost-west kun je dit dus 2x doen, op oost en op west dus 60% meer Wp als W omvormer + nog het oost west voordeel.
dus als je 6000Wp oost-west op een 3000W omvormer doet, dan is het nog niet eens zo heel erg gek.
(ik zie liever dat je hier niet te veel gebruik van maakt, maar weet het wel dat je dit kan doen voor wat afronding of als het per ongeluk zo uit komt.)

2.
je wil 11x op oost en 7x op west. cool, no prob dat kan.
maar dan heb je 11x300Wp=3300Wp op oost en 7x300Wp=2100Wp op oost.
je zou ook dit kunnen doen:
11x270Wp=2970 en 7x330Wp=2310Wp
dit doe je dan met goedkope poly 11x.
en dure panasonic 7x.

voordeel 1:
betere verdeling over de mpp's.
dus de omvormer maakt meer en beter uren er door.
voordeel 2.
een goedkoop poly paneel levert 32Vmpp, dit 11x32Vmpp =350Vmpp.
een dure panasonic levert 58Vmpp, dit 7x58=400Vmpp.
nu werken 1fase TL omvormers het liefste met een Vmpp van rond de 300 tot 400V.
zie grafiek:
http://members.home.nl/vreeburg/imglang/tweakers/rendement%20power-one.jpg
verder niet zo heel belangrijk, maar waarom niet het leukste plannen wat je kunt. ;)

3.
er is wel iets te zeggen om een omvormer te nemen die max 16A doet.
dit is erg goedkoop op te hangen, geen speciale groepen nodig geen speciale extra dikke kabel.
en zo voort, of te wel ga je hoger dan word het duurder.
ik zelf gebruik een power-one PVI 3.6.
die levert 4000VA (ongeveer 4000W) wat ongeveer 17,4A is, maar dat kan nog net door een gewone 16A groep. >:)
ook kan deze omvormer op een gewone 30mA ALS die ik toch al had in mijn meter kast.
maar daar door zit ik wel beng op de grens wat kan, en trek ik de max uit de kosten die ik moest maken.
doe je dit met een SMA 3.6, dan zit je helaas aan een max van 3600W en heb je vaak wel een zwaardere ALS nodig.

4.
3 fase (3x25A) meterkast
geen enkel probleem om met een 1fase omvormer te werken.
alles word verrekend (mischien in de toekomst is het zelfs slimmer om dit te doen.).
maar eigenlijk mag je dan niet een omvormer er aan hangen die zwaarder is als 16A.
(eigenlijk is het alleen de groep, dus die power-one truk kan ook)
dit van wegen de selectiviteit.
(de selectiviteit kun je negeren als het moet,
dan komen er wel extra dingen bij.
maar denk niet dat het nodig is in jouw geval.)

een pas op!:
sommige goedkope TL omvormers die 3000W doen, hebben een beperking wat per mpp word verwerkt.
dit kan zelf zo erg zijn dat ze maar 1700W doen per mpp.
als je dan daar 11x300Wp aan hebt hangen, is het toch wel een flink verlies.
(en pas helemaal op!, sommige omvormer vertellen het niet in de specificaties.)
dus de goedkope omvormers vaak wat zwaarder pakken om dit te voorkomen.

niet dat je de dingen die ik vertel perse moet doen.
lees het meer als tips die hier en daar dingen leuker of kosten effectiever maken. ;)
succes.

migjes wijzigde deze reactie 17-01-2019 12:58 (12%)

• arjan_k
Hoi Migjes,

Sorry voor d late reactie, maar er kwamen wat dingen tussen.
bedankt voor dit uitgebreide verhaal.

Begin zachtjes aan te begrijpen hoe dat werkt met die zonnepanelen.
we gaan nog eens even wat vergelijkend warenonderzoek doen met deze info.

thanks,
gr.
Arjan

• jobr
  • Registratie: januari 2009
  • Laatst online: 21:05
Hiermee kun je voor jouw situatie die plaatjes van migjes bij benadering maken:
http://users.skynet.be/betberge/pvdiary/pvcalc.htm

Internet explorer gebruiken.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True