Verwijderd schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 19:44:
Dankjewel voor je uitgebreide reactie.
Hier worden we weer een stuk wijzer van.
Afgezien van de tegenstrijdige info vond ik het ook een raar verhaal met die optimizers zeker omdat ik geen schaduw of iets heb.
ook had ik al het idee dat de omvormers wel erg groot waren.
ik ga nog eens verder kijken en offertes opvragen.
om je te helpen met wat je wil.
(dus niet alles te strak lezen, zijn meer tips die mogenlijk zijn en zaken die je niet zo maar zou verwachten.)
1.
leg je panelen op zuid b.v. 3000Wp.
dan haal je gewoon 3000W uit een omvormer.
maar dat doe je bijna alleen in de lente, als de temperaturen koud zijn dan halen de panelen hun Wp wel.
in de zomer haal je eerder de NOCT waardes. een 3000Wp haalt dan vaak maar 2200W.
omdat je toch niet heel vaak de 3000W haal, zou je best het op een 2500W omvormer kunnen hangen met erg weinig verlies. (een +/- 30% meer Wp als W omvormer is mogenlijk)
met een oost-west kun je dit dus 2x doen, op oost en op west dus 60% meer Wp als W omvormer + nog het oost west voordeel.
dus als je 6000Wp oost-west op een 3000W omvormer doet, dan is het nog niet eens zo heel erg gek.
(ik zie liever dat je hier niet te veel gebruik van maakt, maar weet het wel dat je dit kan doen voor wat afronding of als het per ongeluk zo uit komt.)
2.
je wil 11x op oost en 7x op west. cool, no prob dat kan.
maar dan heb je 11x300Wp=3300Wp op oost en 7x300Wp=2100Wp op oost.
je zou ook dit kunnen doen:
11x270Wp=2970 en 7x330Wp=2310Wp
dit doe je dan met goedkope poly 11x.
en dure panasonic 7x.
voordeel 1:
betere verdeling over de mpp's.
dus de omvormer maakt meer en beter uren er door.
voordeel 2.
een goedkoop poly paneel levert 32Vmpp, dit 11x32Vmpp =350Vmpp.
een dure panasonic levert 58Vmpp, dit 7x58=400Vmpp.
nu werken 1fase TL omvormers het liefste met een Vmpp van rond de 300 tot 400V.
zie grafiek:

verder niet zo heel belangrijk, maar waarom niet het leukste plannen wat je kunt.
3.
er is wel iets te zeggen om een omvormer te nemen die max 16A doet.
dit is erg goedkoop op te hangen, geen speciale groepen nodig geen speciale extra dikke kabel.
en zo voort, of te wel ga je hoger dan word het duurder.
ik zelf gebruik een power-one PVI 3.6.
die levert 4000VA (ongeveer 4000W) wat ongeveer 17,4A is, maar dat kan nog net door een gewone 16A groep.
ook kan deze omvormer op een gewone 30mA ALS die ik toch al had in mijn meter kast.
maar daar door zit ik wel beng op de grens wat kan, en trek ik de max uit de kosten die ik moest maken.
doe je dit met een SMA 3.6, dan zit je helaas aan een max van 3600W en heb je vaak wel een zwaardere ALS nodig.
4.
3 fase (3x25A) meterkast
geen enkel probleem om met een 1fase omvormer te werken.
alles word verrekend (mischien in de toekomst is het zelfs slimmer om dit te doen.).
maar eigenlijk mag je dan niet een omvormer er aan hangen die zwaarder is als 16A.
(eigenlijk is het alleen de groep, dus die power-one truk kan ook)
dit van wegen de selectiviteit.
(de selectiviteit kun je negeren als het moet,
dan komen er wel extra dingen bij.
maar denk niet dat het nodig is in jouw geval.)
een pas op!:
sommige goedkope TL omvormers die 3000W doen, hebben een beperking wat per mpp word verwerkt.
dit kan zelf zo erg zijn dat ze maar 1700W doen per mpp.
als je dan daar 11x300Wp aan hebt hangen, is het toch wel een flink verlies.
(en pas helemaal op!, sommige omvormer vertellen het niet in de specificaties.)
dus de goedkope omvormers vaak wat zwaarder pakken om dit te voorkomen.
niet dat je de dingen die ik vertel perse moet doen.
lees het meer als tips die hier en daar dingen leuker of kosten effectiever maken.
succes.
[
Voor 12% gewijzigd door
migjes op 17-01-2019 12:58
]
7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)