Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Defect mobo, CPU of voeding. Geen idee waar te beginnen.

Pagina: 1
Acties:

• Nieknikey
  • Registratie: Juni 2010
  • Laatst online: 31-10 06:42
Dag mede-tweakers,

Af en toe valt mijn pc uit, waarna hij niet meer op te starten is. Als ik na dit uitvallen de power knop indruk dan gaan alle status LED's aan voor ca. 150ms, waarna alles donker wordt. 4 seconden later (zonder nogmaals de power knop in te drukken) herhaalt dit zich.

Om hier een visualisatie bij te geven heb ik een video geupload.

Ik heb alle componenten losgehaald om mijn scope te verkleinen; alleen mijn cpu en RAM zit nog in het moederbord geprikt nu. Ik verdenk mijn moederbord, maar ook de voeding kan ik niet gehele uitsluiten.

Deze PC is zo'n 6 jaar oud nu, dus ik kan me goed voorstellen dat er wat kapot is gegaan. Wellicht komen deze symtomen jullie bekend voor?

Moederbord: ASRock B85M-HDS
CPU: Core i5 ???? (geen idee, dit is zo lang geleden en kan dit nu niet achterhalen en laat de koeler liever zitten)
Voeding: Corsair CX500M

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 23:20
Na 6 jaar is een CX500M sowieso aan vervanging toe. Lijkt mij een goede eerste stap om een nieuwe voeding te regelen en grote kans dat je daarmee meteen de oorzaak te pakken hebt.

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 29-11 00:31
Die voeding staat niet echt bekend als betrouwbaar, en het probleem lijkt verdacht veel op een defecte voeding. Om het defecte onderdeel te kunnen ontdekken heb je toch een 2e voeding of moederbord nodig om te testen, waarbij ik zou gaan voor het verwisselen van de voeding.

No one is listening until you fart

• Nieknikey
Dank jullie wel. Ik heb een nieuwe voeding besteld, die een paar dagen op zich laat wachten.

• Nieknikey
Helaas, de nieuwe voeding maakt geen enkel verschil in de situatie. Na het loshalen en terugstoppen van het RAM gaan alle lampjes al flikkeren op het moment dat ik de voeding van netspanning voorzie. Ik denk dat het moederbord defect is en zal eens kijken of ik ergens een mobo voor een prikkie vandaan kan toveren, voor lga 1150.

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Nieknikey Welke voeding heb je gekocht, heb je al met 1 module getest in één van de twee bankjes ?

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Nieknikey
@Hackus ik heb de CX550M gekocht. Als je met bankjes de dimm slots bedoelt, en met module de ram modules, dan ja. Ik heb het geprobeerd (zelfs zonder ram module).

[ Voor 1% gewijzigd door Nieknikey op 17-01-2019 16:59 . Reden: typo's ]

• McFastFood
  • Registratie: Oktober 2013
  • Laatst online: 27-11 22:05
Bios reset al een keer uitgevoerd? .

1. Pc uit + voeding kabel en even 10x de power knop indrukken zodat alles ontladen is.
2. 1 bankje geheugen bankje er uit zodat je nog maar 1 geheugen bankje er in hebt.
3. Bios batterij er uit en even 2 minuten wachten .
4. Bios batterij er weer in.
5. Voeding kabel er weer in.
6. Pc weer aanzetten en even 5 minuten wachten en kijken of die beeld geeft.

Mocht het dan nog geen beeld geven?
Herhaal dan de procedure maar dan met het andere geheugen bankje.

• stin00
  • Registratie: Mei 2013
  • Niet online
Lijkt mij typisch gedrag voor een kapot moederbord.
Pagina: 1