Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Reguleren gpu fans

Pagina: 1
Acties:

• Bhamm
  • Registratie: september 2018
  • Laatst online: 21-08 13:50
Dag allen,

Vraagje: Enkele maanden geleden de GeForce RTX 2080 aangeschaft. Tijdens het gamen merk ik dat de temperatuur van de gpu op kan lopen (rond 75 graden, geen drama nog lijkt me) en ik wilde even gaan spelen met de fans om te kijken naar een goede balans tussen geluid van de fans en de mate van koeling.

Met behulp van EVGA precision X1 en msi afterburner geprobeerd de fan speed omhoog te krikken. De eerste seconde hoor ik de fans direct harder gaan, om vervolgens weer in 'normaal' tempo te draaien. De fans draaien dus wel, maar niet zo hard als aangegeven.

Iemand enig idee of dit te maken heeft met een defect of is dit simpelweg omdat de gpu niet warm genoeg is en het systeem het niet nodig acht om de fans zo hard te laten draaien?

Misschien een gekke vraag, maar ik ben nu toch wel benieuwd :)

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 18:40

millman

6708Mhz @ -185c

In afterburner kan je in settings in het 2e tabblad je fan-curve instellen. Nu heeft afterburner 3 opties voor je fan:

- fan op 1 vaste snelheid
- fan op automatisch fan-profiel
- fan op user fan-profiel (fan-curve)

Afterburner heeft het gepresteerd het heel onduidelijk te maken wanneer je welke instelling gebruikt, maar in ieder geval zet je rechts van de fan slider 'auto' aan, daarna klik je links van de slider en dan staat ie op user fan-curve. Afterburner zal dan direct vragen of je je custom profiel wilt aanpassen als je dat nog niet eerder hebt gedaan. Wel nog even op 'apply' drukken (vinkje)

Opletten! Soms heeft afterburner een bug dat de fan op 25% blijft staan, dus monitor kort of de fan wel aanslaat met bijvoorbeeld een 3dmark run. Even afterburner herstarten/ fan-curve opnieuw instellen lost dat op, komt daarna niet meer voor.

Dat gezegd hebbende: als je niet overclockt is de standaard fan-curve heerlijk stil en je temps zijn prima

millman wijzigde deze reactie 14-01-2019 19:17 (7%)

PAS OP: Hier huist een notoire botte eikel (maar heeft wel gelijk)

• Bhamm
@millman Dank voor je reactie. Ik zat lang te zoeken naar het juiste tabblad en wat bleek: ik had geen afterburner geschikt voor de RTX 20-series. Nu een afterburner beta-versie gevonden die geschikt is en het 'fan-tabblad' heeft.

Ik heb de curve wat aangepast, maar vooralsnog merk ik niet dat de temperaturen in games veranderen. Blijft tussen de 72-75 graden hangen. Nogmaals: de temperaturen zijn prima voor het gamen, maar ik vraag mij af waarom de fans niet harder lijken te draaien. Ik kan ze bijv. ook niet horen, ook niet nu ik de fan-curve heb aangepast. Best vreemd, toch?

• millman
  • Registratie: november 2005
  • Laatst online: 18:40

millman

6708Mhz @ -185c

Zoals eerder aangegeven, alleen de curve veranderen is niet voldoende. Je moet ook zorgen dat ie de custom curve gebruikt door op de juiste knop te klikken. Daarnaast kan je kijken hoe snel je fan draait door in de grafieken te kijken van afterburner (FF scrollen).

Kijk anders even een YouTube filmpje over custom fan-curve afterburner. Je kaart is verder helemaal prima, als de fan niet goed had gewerkt zat je ruim in de 85c

PAS OP: Hier huist een notoire botte eikel (maar heeft wel gelijk)

• Bhamm
Na wat verder exploreren heb ik ontdekt dat als ik de fans iets 'extremer' zet, dat ze wel degelijk harder draaien. Ik hoor ze nu iets luider draaien en de temperatuur blijft tussen de 55 en 60 graden. Bewijs dat ze het gewoon prima doen dus ;)

Hartelijk dank voor je hulp!

• D4NG3R
  • Registratie: juli 2009
  • Laatst online: 17:03

D4NG3R

Beep Beep I'm a Geek

Is er echt een reden dat je de fans sneller wil laten draaien? Want 75c is dikke prima voor een moderne videokaart - de meeste throttlen zelfs pas vanaf 95c en schakelen de boel pas uit bij 110c.

Het lijkt er een beetje op alsof je de illusie hebt dat je GPU noemenswaardig langer mee zal gaan als je de temps met 10c kan verlagen. :)

D4NG3R wijzigde deze reactie 14-01-2019 20:19 (26%)

Zoek je mensen om mee te gamen, of om gewoon mee rond te stoeien? Kom gerust langs in ons Discord kanaal.

• Bhamm
@D4NG3R Nee hoor, vroeg mij simpelweg af wat de reden was dat de fans desgevraagd niet sneller gingen draaien. Echt nodig is/was het niet.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Google

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True