Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhankou
  • Registratie: September 2013
  • Laatst online: 23-05 11:15
De Acer Swift SF314-54-51BJ
14 inch Full-HD, Intel Core i5-8250U, 4 GB, 256 GB SSD, Intel HD Graphics 620

Heeft dus 4gb Onboard (gesoldeerd) en 1 geheugenslot vrij.
Nu zoek ik een laptop die eigenlijk meer dan 8 GB geheugen heeft en lekker in de behuizing zit.

Ik weet dat de Swift dit is.
Echter de combinatie van 4 GB en 8 GB (voor een totaal van 12 GB wat tevens de max is bij deze laptop), is misschien niet super?
Jullie mening?

pricewatch: Crucial CT8G4SFS824A
Module zelf kost rond de 50 euro.

Beste antwoord (via Zhankou op 15-01-2019 06:58)

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:18
De Core i's kennen allemaal een hybride modus (Flex mode). Als je 4GB en 8GB samen doet, dan wordt de 1e 8 (de 1e 4GB van iedere Dimm) als dual channel aangesproken, het restant van 4GB van de 8GB Dimm wordt dan als single channel aangesproken: https://www.intel.com/con...boards-and-kits.html#flex

[ Voor 10% gewijzigd door White Feather op 14-01-2019 22:37 ]

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Felix!
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 14-06 11:43
Niet super waarvoor?

No one is listening until you fart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 11:26

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Er is geen reden om het niet uit te breiden met 8GB mijn inziens. Gewoon doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:31
Dual channel.

Ik heb ook 12gb in mijn Lenovo. Je hebt meer aan 4 GB extra dan dualchannel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhankou
Sorry, ik zoek een laptop waarbij ik applicaties als Adobe Indesign, Photoshop en Illustrator gelijktijdig geopend kan hebben. 8 GB is net te weinig verwacht ik, en 12 zou kunnen.
Echter omdat het geen Dual channel is, heb ik hier misschien hinder van? Althans zoiets kan ik me voorstellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HollowGamer
  • Registratie: Februari 2009
  • Niet online
Ik snap niet zo goed waarom @418O2 de performance van dual-channel onderschat, het heeft wel degelijk invloed, zeker bij rendering en zelfs bij games kan het meer FPS opleveren. Toegeven, het is een beetje natte vinger werk, maar volgens diverse benchmarks is de snelheidswinst er zeker.

Waarom denk je dat 8GB net te weinig is? Zit het geheugen nu ook al vol? Mijn voorkeur zou zeker zijn dual-channel, aangezien ik meer (heb 16GB) vrijwel nooit of de nimmer aantik behalve met VM werk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhankou
Ik merk op mijn werkstation, die heeft 16 gb echter wel 1333 MHz, maar desalniettemin, dat ik meestal rond de 70-75% ram belast met alles wat ik open heb staan.

Toegeven, je hoeft niet perse 3 programma's allemaal aan te hebben staan, maar in mijn geval had ik dit wel gecheckt.
Met een enkel programma gebruik ik meestal rond de 6 gb.

Ik heb echter in deze setup ook geen ded8cated GPU, dus wat meer RAM voor de jou is dan ook wel fijn. Denk ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 418O2
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 00:31
@HollowGamer ik onderschat dual channel niet. Ik denk alleen dat je meer hebt aan 12Gb in single channel dan 8gb met dual channel. Helemaal als je niet gamed. 8gb is gewoon niet overdreven veel

Acties:
  • Beste antwoord
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
De Core i's kennen allemaal een hybride modus (Flex mode). Als je 4GB en 8GB samen doet, dan wordt de 1e 8 (de 1e 4GB van iedere Dimm) als dual channel aangesproken, het restant van 4GB van de 8GB Dimm wordt dan als single channel aangesproken: https://www.intel.com/con...boards-and-kits.html#flex

[ Voor 10% gewijzigd door White Feather op 14-01-2019 22:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhankou
Nice om te weten.
Laatste vraag binnen dit onderwerp.
Zou je hiervoor een goedkopere laptop aanschaffen, om hem dan open te schroeven en die SO dim erbij te prikken? Je loopt hierdoor natuurlijk wel je garantie mis... of beter een 8 gb variant kopen en na de garantie uitbreiden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• White Feather
Het uitbreiden van geheugen is inmiddels een normale handeling geworden die de garantie niet laat vervallen (hoort bij normaal gebruik). Een ssd vervangen ook. Dus tenzij je echt de hele laptop uit elkaar moet schroeven is er niets aan de hand.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zhankou
Dat is fijn om te weten White Feather, dankjewel voor de reactie.
Pagina: 1