Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:40
Mijn Gigabyte GA-X79-UD5 is al een tijdje lastig aan het doen. Problemen met USB, en sinds ik mijn GPU vervangen heb door een GTX 1070TI heeft hij ook wel eens wat problemen met booten (geen beeld, of enthousiast de CMOS resetten waardoor mijn GTX 680 weer uit de doos moet komen omdat de PCI option rom setting default niet werkt met de 1070).
Exit dus maar omdat het een X79 mobo betreft betekend het dus ook exit CPU en RAM (want DDR3), altijd jammer maar een nieuw X79 mobo kopen is het financieel ook niet meer waard gezien ze blijkbaar van goud gemaakt zijn (ok, er zit goud in maar toch).

Ik zoek een?
Nieuw mobo en dus CPU en RAM. Het word weer een Intel, dat staat vast dus skip de AMD/Intel discussie maar en ook de vraag waarom dan want het is daarom.
En dat betekend helaas dat we bij de CPU beginnen.

Wat is je budget?
Hoeveel wil je ongeveer uitgeven? Dat hoeft geen vast bedrag te zijn maar mag ook een schatting zijn.
~500 euro.

Heb je bepaalde (merk)voorkeuren?
CPU -> intel
Mobo -> Liefst EVGA, goede ervaringen mee gehad (N=2, de goede oude tijd dat NVidia nog chipset maakte), Gigabyte heeft mij een beetje in de steek gelaten ondanks dat het ding jaren is mee gegaan. De bios bleek een zwak punt.
RAM -> Geen voorkeur

Specificeer het systeem en de omgeving waarin je het product gaat gebruiken.?
Uiteraard is gaming een van de usecases, ook VR maar dat zou niet zo veel impact moeten hebben.
Daar naast word hij ook gebruikt voor software development (Visual Studio/Unity), dus vooral C# compilen.
Voor de rest nog wat Blender (geen rendering, alleen modeling) en nog wat andere tools die met game development te maken hebben.

Ik vergeet vast nog wat dingen, maar de bulk load is gaming en development.

Verder heb ik 6 schijven in 3 raid 0 configs zitten (yes, dat word dag RAID config bij het omzetten).
En USB poorten zijn ook druk bezet, naast toetsenbord en muis hangen daar nog 2 laadkabels (horloge en random device), 2 poorten voor HOTAS en de VR headset aan. Plus een USB bluetooth receiver.
Omdat de USB vervelend deed (er zitten 2 verschillende USB controllers op het mobo, en de USB 3 werkt niet met de VR headset. Sterker nog die werkt niet eens goed in Win 10 op USB 3 modus) zit er nog een PCI-e usb expansion kaart in, ja die bestaan (gelukkig) nog.

Huidige config
Intel Core i7 3820
Gigabyte GA-X79-UD5
Corsair Vengeance CMZ8GX3M2A1600C8 (volgens mij 2x voor totaal van 16GB)

En verder:
Cooler Master HAF 932
Zalman CNPS10X Performa
Inno3D GeForce GTX 1070 Ti iChill X3

Acer Predator Z35P misschien nog belangrijk, ultra wide.

Zelf al gevonden:
Ik was aan het twijfelen voor weer een i7, maar ze zijn achterlijk duur. Daarbij lijkt de i5 9600K volgens mij qua performance de 8700 het redelijk heet onder de voetjes te maken en de prijs is interessant.

Qua mobo heb ik geen echt idee, maar ATX heeft mijn voorkeur, de kast heeft er plaats voor en dat maakt het waarschijnlijk met kabels wat makkelijker als het niet allemaal onder de koeler en GPU zit.

Qua koeler zal een stock koeler geen probleem zijn denk ik, overklokken is ook niet geplant en heb ik de laatste jaren ook niet meer gedaan. Mocht een tray met losse koeler beter en goedkoper zijn is dat natuurlijk een optie.

RAM is hoe meer hoe beter, maar 16GB is de ondergrens.

Bluetooth USB stick inruilen voor een bluetooth oplossing die op het moederbord zit is ook geen probleem :9, tenminste als het beter is (voor de VR controllers). En WiFi is leuk als het er op zit, maar zal waarschijnlijk nooit gebruikt worden. Er lopen kabels.

Beste antwoord (via LOTG op 16-01-2019 11:46)

• NLBUURMAN
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 12-09 12:44

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

De 9-serie is helaas alleen leverbaar als K-editie, unlocked, anders zou je daar nog geld op kunnen besparen. Voor de rest is die serie akelig duur en zijn bijbehorende moederborden die een beetje degelijk zijn behoorlijk prijzig.

Wellicht is het kijken naar een AMD 2700(X) toch nog een leuke optie; met CPU-heavy tasks is dat echt een beest. Single-threaded lopen ze dus qua gaming een beetje achter, maar echt veel verschil vind ik daar niet tussen zitten. Zeker als je niet ontzettend competitief speelt is overall 0-5% minder performance* op gaming geen enorme hit.

*uiteraard afhankelijk van de game

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 328,90€ 328,90
1Gigabyte B450 Aorus Elite€ 93,04€ 93,04
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 123,95€ 123,95
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 545,89

is een setup met 2700X, waarbij de 2700 zo'n 45€ goedkoper is. een 2600(X) zou zelfs ook nog behoorlijk krachtig zijn. Ondanks dat je persé Intel wilt, vind ik dat voor de objectiviteit en volledigheid het hier genoemd moet worden, zeker als je CPU-heavy flightsims gaat spelen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-9600K Boxed€ 277,51€ 277,51
1MSI Z390-A PRO€ 129,85€ 129,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 531,31

als Intel tegenhanger, waarvan ik liever een steviger moederbord zou zien ivm de VRM's (dan is bluetooth/wifi wellicht ook nog standaard afhankelijk van je keuze). Ook moet hier nog wel een losse koeler bij omdat er bij de K-cpu's geen stock koeler meegeleverd wordt. (tenzij je je s115x brackets nog bij je CNPS10X hebt)
Het gigabyte moederbord bij de AMD-setup kan natuurlijk gewisseld worden voor een ander merk, maar opzich staat deze prima aangeschreven.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Alle reacties

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1 Henk 'm!

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

De 9-serie is helaas alleen leverbaar als K-editie, unlocked, anders zou je daar nog geld op kunnen besparen. Voor de rest is die serie akelig duur en zijn bijbehorende moederborden die een beetje degelijk zijn behoorlijk prijzig.

Wellicht is het kijken naar een AMD 2700(X) toch nog een leuke optie; met CPU-heavy tasks is dat echt een beest. Single-threaded lopen ze dus qua gaming een beetje achter, maar echt veel verschil vind ik daar niet tussen zitten. Zeker als je niet ontzettend competitief speelt is overall 0-5% minder performance* op gaming geen enorme hit.

*uiteraard afhankelijk van de game

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 328,90€ 328,90
1Gigabyte B450 Aorus Elite€ 93,04€ 93,04
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 545,89

is een setup met 2700X, waarbij de 2700 zo'n 45€ goedkoper is. een 2600(X) zou zelfs ook nog behoorlijk krachtig zijn. Ondanks dat je persé Intel wilt, vind ik dat voor de objectiviteit en volledigheid het hier genoemd moet worden, zeker als je CPU-heavy flightsims gaat spelen.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i5-9600K Boxed€ 277,51€ 277,51
1MSI Z390-A PRO€ 129,85€ 129,85
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 531,31

als Intel tegenhanger, waarvan ik liever een steviger moederbord zou zien ivm de VRM's (dan is bluetooth/wifi wellicht ook nog standaard afhankelijk van je keuze). Ook moet hier nog wel een losse koeler bij omdat er bij de K-cpu's geen stock koeler meegeleverd wordt. (tenzij je je s115x brackets nog bij je CNPS10X hebt)
Het gigabyte moederbord bij de AMD-setup kan natuurlijk gewisseld worden voor een ander merk, maar opzich staat deze prima aangeschreven.

R7-3700X/MSI B550 Tomahawk/32GB RAM/NZXT H440/Phanteks TC14PE/Asrock RX6600XT Challenger

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Asaghon
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 10-03-2024
Eens op Megekko kijken, er staan een paar upgrade kits gelijkaardig aan de suggesties hier.

MSI Z390 Gaming Plus
Intel Core i5 9600K
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3000

€ 542.96

En

Gigabyte X470 AORUS Ultra Gaming
AMD Ryzen 5 2600X
Corsair DDR4 Vengeance LPX 2x8GB 3200

€ 491.95

Misschien toch nog eens prijzen voor de onderelen los checken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LOTG
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 09-09 13:40
@NLBUURMAN
Ik had inderdaad niet gezien dat er geen fan bij de i5 zat, en ik denk niet dat ik nog die brackets ga vinden van de fan. Sowieso heeft die net als de rest er al 7 jaren aan dienst op zitten dus vervangen is geen slecht idee.

Flights sims speel ik trouwens niet, wel space sims (elite dangerous).

@Asaghon
Ja ze zijn niet de goedkoopste.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NLBUURMAN

NLBUURMAN

Het Koffiemonster

LOTG schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:27:
@NLBUURMAN
Ik had inderdaad niet gezien dat er geen fan bij de i5 zat, en ik denk niet dat ik nog die brackets ga vinden van de fan. Sowieso heeft die net als de rest er al 7 jaren aan dienst op zitten dus vervangen is geen slecht idee.

Flights sims speel ik trouwens niet, wel space sims (elite dangerous).

@Asaghon
Ja ze zijn niet de goedkoopste.
Dan mag het na 7 jaar inderdaad wel vervangen worden; al hoeft 't opzich niet ;) is nog steeds een puike koeler.
Ik ging door de HOTAS er vanuit dat 't flight sims zouden zijn, maar dit kan ook nog :P
wat een 9600K betreft zou ik er hoe dan ook een Z390 bord bij doen, dan heb je in ieder geval de optie om nog te overklokken, en over het algemeen al een betere stroomvoorziening. Als je voor een non-K gaat kun je nog wel wat met de turbo spelen, zodat alle cores naar de hoogste turbosnelheid gaan ipv 1 core. Dit is zeer simpel, staan veel tutorials van op youtube van alle grote fabrikanten en kan je dan net wat opleveren.