Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

High end streaming/gaming PC

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Diigii
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 23-11 15:48
Ik ben van plan om een nieuwe PC samen te stellen. Mijn huidige PC doet in principe nog prima maar deze is inmiddels ook al weer 4 tot 5 jaar oud (enkele onderdelen zoals de GPU heb ik ondertussen vervangen). Omdat ik ook veel nieuwe games speel en ik ook begonnen ben met streamen is het toch fijn om een nieuwere en betere PC samen te stellen.

De huidige build die ik op dit moment heb is:

- I5 4670K
- MSI GTX 980TI 6GB
- 1TB SSD voor Windows (en spellen die ik veel doe installeer ik hierop)
- 3TB HDD voor games
- 16GB RAM

De laatste dagen/weken ben ik rustig aan het kijken wat ik nu precies zou willen en ik zou daar graag advies bij krijgen. Ik heb ook al heel wat topics bekeken op Tweakers om wat informatie op te doen.

Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
In principe speel ik alle soorten games. Als het nu gaat om de Assassin's Creed, GTA V, World of Wacraft, Escape from Tarkov, PUBG etc, eigenlijk speel ik alles. Deze games speel ik het liefst op de hoogst mogelijke settings en met de huidige PC geeft dat nog wel is problemen. Deze games speel ik op dit moment op een 144HZ 1440P monitor.

Omdat ik ook begonnen ben met streamen en dit ook nog wel wat van de PC vraagt wil ik graag dat ik kan streamen zonder problemen (1080p 60fps) en natuurlijk wil ik tegelijkertijd de nieuwste games kunnen spelen.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Als het kan wil ik niet meer dan €2.500,- uitgeven. Ik heb gekeken naar de prijzen van een RTX 2080TI, maar deze prijzen vindt ik persoonlijk te hoog. Een RTX 2080 kost ongeveer €700-800 en als ik de benchmarks moet geloven dan vindt ik het de €600-800 verschil in fps het niet waard. Dan koop ik liever over 1 of 2 jaar een nieuwe RTX3080 of 4080.

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Ik wil mijn 1TB SSD in mijn nieuwe PC gaan zetten (voor games).

Daarnaast neem ik mijn randapparatuur mee waaronder de belangrijkste: Asus ROG Swift PG278Q. Dit is een 1440P 144Hz monitor. Ik ben ook van plan om een 2e 1440p monitor erbij te kopen (reguliere monitor zonder 144HZ refresh rate) zodat ik de stream in de gaten kan houden. Deze monitor zal dus gebruikt gaan worden om games op te spelen.

Windows licentie is ook aanwezig :P

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
Voor het streamen zit ik dus te denken aan een redelijke videokaart. Ik hou er af en toe ook wel van om filmpjes (Sony Vegas en After Effects) te renderen en te photoshoppen. Voor het gamen wil ik natuurlijk voor zover mogelijk high-end zitten, dus een RTX 2080 moet voldoende zijn. Ik heb al een G-Sync monitor dus veel keuze blijft er ook niet over.

Ik ga niet overclocken o.i.d. dus ik hoef geen waterkoeling etc. te hebben. Ik denk het volgende nodig te hebben:

- CPU
- Moederbord
- Geheugen
- Voeding
- Opslag (Windows & Games)
- Behuizing
- Processor koeler
- Videokaart

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Voorkeur gaat uit naar een Intel systeem omdat ik daar vanuit het verleden de beste ervaring mee heb. Qua geheugen vindt ik dat ik altijd wel goed zit met Corsair. De rest maakt in principe niet heel veel uit.

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Ik zou graag maximaal een Midtower willen hebben, zo'n big tower is mij toch iets te groot. Qua geluid is het natuurlijk hoe stiller hoe beter (maar dit moet niet ten koste gaan van de warmte).

Ga je overklokken?
Nee. Ik ga niet overklokken en ik ben ook niet van plan om bijv. SLI kaarten te gaan draaien. Ik heb er wel goede ervaringen mee maar vanwege peformance koop ik toch liever een nieuwe videokaart.

Wat verwacht je van ons?
Ik zou graag advies willen hebben over de componenten die ik reeds gekozen heb en of mijn keuze goed is en of ik geen onnodig geld zit weg te gooien. Het geld is er, maar ik kan het ook maar 1 keer uitgeven :P. Ik wil ook een tijdje verder kunnen met de PC en over enkele jaren wil ik best de GPU vervangen voor een betere. Ik zou ook graag willen weten of:

- Ik bijv. een 750Watt voeding nodig heb, of dat 550Watt voldoende is?
- Of het veel scheelt of ik een OC videokaart ten opzichte van een niet OC videokaart neem? Ik kon op het internet weinig vergelijkingen vinden.

Mijn lijst tot nu toe

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-9700K Boxed€ 429,90€ 429,90
1MSI Z390-A PRO€ 129,85€ 129,85
1Gigabyte GeForce RTX 2080 Windforce OC€ 829,-€ 829,-
1Seagate Barracuda Pro 3,5", 4TB€ 145,-€ 145,-
1NZXT H500 Zwart/Rood€ 72,90€ 72,90
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 123,95€ 247,90
1Corsair RM750x Zwart€ 131,-€ 131,-
1Samsung 970 Evo 1TB€ 234,-€ 234,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.269,54

Korte toelichting op het bovenstaande lijstje
Ik heb zelf gekozen voor de I7 9700K vanwege de werkzaamheden die ik op deze PC wil uitvoeren. Ik heb gekozen voor de RTX 2080 OC versie omdat dit mij de beste bang for buck kaart lijkt. De RTX 2080TI vindt ik zelf te duur. Daarnaast heb ik gekozen voor 32GB RAM en een 750Watt voeding. Uiteindelijk heb ik een 1TB M.2 SSD gekozen voor het installeren van Windows en wat applicaties. Ik zal ook de 1TB SATA SSD uit mijn andere PC overzetten. De 4TB HDD is ook bedoeld voor het installeren van games.

Edit 1: 4TB HDD was 2,5", heb ik 3,5" van gemaakt.

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

Beste antwoord (via Diigii op 16-01-2019 23:34)

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:39
Wat een mooie openingspost. Je hebt alles goed doordacht en weet goed wat je wilt. Heb verder ook weinig op of aanmerkingen op je build. Of je 16gb of 32gb moet nemen? Als je het geld kan missen zou ik er lekker 32gb in drukken, ben je voorlopig klaar.

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

Alle reacties

• trixie24
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:58
Je kan mogelijk nog wat "bezuinigen" zonder dit te merken tijdens het gamen...

16GB RAM
550 of 650 watt voeding
4TB is nogal flink voor opslag, maar dat kun je zelf beter inschatten
Andere SSD: pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB

• Diigii
trixie24 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:16:
Je kan mogelijk nog wat "bezuinigen" zonder dit te merken tijdens het gamen...

16GB RAM
550 of 650 watt voeding
4TB is nogal flink voor opslag, maar dat kun je zelf beter inschatten
Andere SSD: pricewatch: Crucial MX500 m.2 1TB
Hartelijk dank voor je reactie!

Ik installeer nu ook behoorlijk wat games dus de 4TB wil ik denk ik wel houden. Daarnaast wil ik zeker zijn dat ik nog wat extra ruimte heb voor eventueel opslaan van streams, downloads etc.

16GB RAM kan ik inderdaad nog overwegen, ik zal even nadenken wat ik het beste kan doen. Ik kan natuurlijk altijd later nog een setje van 16GB erbij kopen.

Qua SSD, ik lees dat het voor gaming weinig verschil maakt, klopt dit (kijkende naar laden etc. in games)? Dan kan ik inderdaad net zo goed de MX500 M.2 nemen in plaats van de Samsung 970. Dit scheelt zeker nog wel wat euro's.

Bende van Ellende | Gezelligste NL-talige WoW Guild | Guild Discord | twitch.tv/diigii

• trixie24
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:58
Je games wil je niet installeren op je 4TB schijf... :) Dat is zonde van het voordeel van SSD mbt laden enz.
Die 4TB schijf moet je puur gebruiken voor opslag van muziek, foto's, films etc

16GB ram is echt voldoende voor gaming...

• Sergelwd
  • Registratie: Januari 2012
  • Laatst online: 18-04-2021
Diigii schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:32:
[...]

Hartelijk dank voor je reactie!

Ik installeer nu ook behoorlijk wat games dus de 4TB wil ik denk ik wel houden. Daarnaast wil ik zeker zijn dat ik nog wat extra ruimte heb voor eventueel opslaan van streams, downloads etc.

16GB RAM kan ik inderdaad nog overwegen, ik zal even nadenken wat ik het beste kan doen. Ik kan natuurlijk altijd later nog een setje van 16GB erbij kopen.

Qua SSD, ik lees dat het voor gaming weinig verschil maakt, klopt dit (kijkende naar laden etc. in games)? Dan kan ik inderdaad net zo goed de MX500 M.2 nemen in plaats van de Samsung 970. Dit scheelt zeker nog wel wat euro's.
Het klopt dat het weinig verschil maakt in de prestaties(fps) bij games, maar juist bij laadtijden geeft het wel een voordeel.
Sommige spellen wil je wel op je ssd hebben zoals bijv modded Minecraft of Ark waar je toch al snel een minuut of 5 aan het opstarten bent.

• -The_Mask-
  • Registratie: November 2007
  • Niet online
Het verschil tussen een NVMe SSD en moderne SATA-600 SSD is in games of met het starten van Windows idd verwaarloosbaar klein. Het verschil tussen een HDD en willekeurige SSD is dan weer heel groot.

Bitfenix Whisper 450W review
[PSU] Voeding advies en info
AMD Nieuwsdiscussie
AMD Radeon Info en Nieuwsdiscussietopic

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Diigii (NVMe)Intel 660p 1TB is momenteel ongeveer dezelfde prijs als MX500 Sata m.2
16GB is zat voor gamen, zwaardere games wordt 12GB aanbevolen nu.
Goede 550w voeding is voldoende; oa pricewatch: be quiet! Straight Power 11 550W

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Acties:
  • Beste antwoord

• Korkss
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 16:39
Wat een mooie openingspost. Je hebt alles goed doordacht en weet goed wat je wilt. Heb verder ook weinig op of aanmerkingen op je build. Of je 16gb of 32gb moet nemen? Als je het geld kan missen zou ik er lekker 32gb in drukken, ben je voorlopig klaar.

Acer predator XB271HU - Ryzen 3700x -MSI Z270 PGC - MSI 2070 super - 32gb DDR4 - NZXT H700i - Seasonic 650W gold

• Diigii
De Intel 660p 1TB heeft inderdaad een mooie prijs. Alleen de winkel waar ik normaal mijn bestelling doe heeft een vele hogere prijs (€175,-). Dus maar even kijken wat handig is.

Dan denk ik ook dat ik voor de be quiet! 550W voeding ga, aangezien dit meer dan voldoende is. Ik ga nog ever verder kijken voor wat onderdelen.

• Diigii
Uiteindelijk hier en daar nog wat veranderd aan mijn build, maar dit is hem uiteindelijk geworden. Toch gekozen voor een 750 Watt voeding (aangezien het 5 euro scheelde met de 550 Watt). Verder nog wat RGB verlichting en toch voor een witte kast gekozen :P.

Uiteindelijk voor de reguliere 2080 gekozen aangezien de benchmark lieten zien dat het echt maar soms 1 fps scheelt (meestal zelfs). En op de site waar ik wou bestellen scheelde het toch al weer gauw 200 euro. Ik vond de NZXT Kraken ook wel iets mooier en cleaner, dus die ook maar gekozen in de build. Uiteindelijk super blij met het resultaat en nog stukken minder uitgegeven dan initieel gepland.

#ProductPrijsSubtotaal
1Intel Core i7-9700K Boxed€ 421,-€ 421,-
1MSI Z390-A PRO€ 129,85€ 129,85
1Gigabyte GeForce RTX 2080 Windforce 8G€ 735,-€ 735,-
1Seagate Barracuda Pro 3,5", 4TB€ 167,90€ 167,90
1NZXT H500 Wit€ 75,95€ 75,95
1NZXT Kraken X62 (met AM4 support)€ 146,20€ 146,20
1NZXT AER F - 140MM, Twin Pack€ 28,-€ 28,-
1Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 152,-€ 152,-
1Corsair RM750x (2018) Zwart€ 109,90€ 109,90
1Intel 660p 1TB€ 138,-€ 138,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.103,80

Iedereen nog bedankt voor de input. Beetje lastig kiezen zo'n top comment ;)

[ Voor 7% gewijzigd door Diigii op 17-01-2019 21:19 ]

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Diigii 1 voeding is genoeg :)
Verder zou ik voor MSI 2080 kiezen(ja, ik heb lieven mb en gpu van zelfde merk) pricewatch: MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G

ao Deze RAM al gezien pricewatch: Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15W

pricewatch: Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16W

[ Voor 117% gewijzigd door Hackus op 17-01-2019 09:48 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Diigii
Haha, ik zie het nu pas (gelukkig maar 1 voeding besteld). Heb de post gauw bijgewerkt :). Die RAM is inderdaad ook niet verkeerd, had wellicht ook goed gestaan bij mijn witte kast. PC is inmiddels besteld, kan helaas niet meer terug :P

Pagina: 1