Freenas / Transmission

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Topicstarter
Mijn vraag:
Disclaimer(tje): ondanks dat ik freenas al jaren gebruik ben ik geen doorgwinterde bsd-gebruiker. Over het algemeen kom ik een heel end door te Googlen.
Situatie: In een donker, vergeten hoekje staan een PC'tje (Dell, SFF, met een moederbord dat max 4GB ram aankan en één harde schijf) een beetje media te leveren en wat downloads uit te voeren. Ondertussen is die harde schijf redelijk vol, en heb ik een nieuwe gekocht. Daarbij heb ik een ander oud PC'tje staan waar meer harddrives in passen (maar ook weer de beperking op de hoeveelheid ram). Ik heb dat nieuwe PC'tje voorzien van Freenas 9.10 (want 11 vraagt echt om ten minste 8GB ram).
Na installatie heb ik (een deel van) de data overgezet. Te weten de muziek (werkt perfect) en de downloads.
Downloads (torrents) kwamen op de oude machine binnen in //.../Downloads/[folderstructuur] om wat overzicht te houden (ook makkelijker voor zaken als sickbeard enzo).

Omdat ik beide machines nog even naast elkaar heb draaien heb ik dus de instellingen qua jails een-op-een kunnen overnemen. Ook binnen Transmission heb ik de configuratie gewoon (aangepast) gekopieerd.
Het gekke is nu: waar ik op mijn Freenas 9.2 gewoon bij een download een doelmap kan kiezen, dit op mijn 9.10 installatie niet werkt.
Dat wil zeggen: het kiezen is geen probleem; de torrent komt echter ten alle tijden in de folder voor incomplete downloads. Ook als de download in zake al bestaat in de geselecteerde folder. Frapanter is nog: ik heb binnnen Transmission Remote GUI de mappen op mijn NAS gemapt naar de folders op mijn Windows-PC, en ik kan dus keurig de juiste folder openen vanuit Transmission Remote GUI (waarbij de folder geopend wordt waarvan ik heb aangegeven dat de download naar die folder moet gaan). Download ik het bestand opnieuw en het bestaat al in mijn 'incomplete'-folder, dan wordt er keurig een verify uitgevoerd.
Als ik op mijn NAS kijk, dan zie ik de bestanden dus in mijn 'incomplete'-folder.
Het maakt voor het (niet) verplaatsen ook niet uit of ik de download via de remote GUI op mijn PC doe, of via de webinterface.
De opdracht om te verplaatsen wordt aangepakt, maar niet uitgevoerd.

Wat doe ik fout, en hoe los ik dat op / voorkom ik dat...

Relevante software en hardware die ik gebruik
Freenas 9.2 (oud)
Freenas 9.10 (nieuw)
Transmission 2.93

Wat ik al gevonden of geprobeerd heb
Mijn Google-foo laat me hier in de steek. Ik kom tientallen issues met Freenas/Transmission tegen (maar dat gaat vooral over issues met "permission denied". Dit issue heb ik niet kunnen vinden.
Ik heb ondertussen mijn Transmission al een keer of tig opnieuw geinstalleerd, de jails verwijderd en opnieuw aangemaakt, de rechten op mijn download folder zitten aanpassen en controleren en daarbij herhaaldelijk mijn nas gereboot...
Met de aanpassingn aan de jails/download-locaties heb ik het probleem kunnen verplaatsen, maar niet weg kunnen krijgen.

The sky above the port was the color of television, turned to a dead channel
me @ last.fm

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Klink alsof de account freenas9.10\transmissionserviceaccount geen rechten heeft op je windows pc terwijl freenas9.2\transmissionserviceaccount dat wel heeft

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Topicstarter
Dat is het niet...
Alles gebeurd op mijn freenas-doosjes. De folders zijn weliswaar gemapt naar een windowsmachine, en daar draai ik die remote GUI... maar het probleem zit hem in de plek waar Transmission zijn downloads wegschrijft, en wat er niet gebeurd (maar wel wordt verwacht) op het moment dat de torrent na te zijn gedownload... namelijk verplaatsen

Voorbeeld: ik download een stuk software. Ik vertel Transmission dat ik dat wil terugvinden in Downloads/4 - Shite.
Doe ik dat op mijn 9.2-nas (met Transmission 2.93) dan wordt het bestand (nadat de download is voltooid) verplaatst van Downloads/Incomplete naar Downloads/4 - Shite
Doe ik hetzelfde op de 9.10-nas, dan wordt er niet verplaatst. Ook niet als ik de opdracht binnen de GUI of de webinterface geef. Ik moet dat met de hand doen. En dat is niet optimaal. Naast dat het handwerk is (duh) worden bestaande downloads niet gezien in de juiste folder.
Als het aan mijn 9.10-nas ligt, dan komen alle downloads in Downloads/Incomplete (of de folder die ik opgeef als zijnde doel voor torrents...)

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:26
Ik vermoed dat het toch met je rechten te maken heeft, heb hier in het verleden ook flink mee gestoeid om de rechten qua users goed te krijgen op de folders. Uiteindelijk is het het handigst gebleken om in mijn geval Transmission te starten met een UID en GID die ik ook gebruik op de share. Hoe dit exact te doen, check dan even https://forums.freenas.or...sions-to-your-data.27273/. Daar staat het een en ander in wat mij destijds geholpen heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Topicstarter
@Upper : dank... die pagina heb ik vandaag al vaker gezien dan me lief was (en ik ben hier ettelijke keren gestruikeld over een Transmission die bij de laatste stap van optie 2 niet meer wilde opstarten).
Mijn Transmission en folders draaien ondertussen met dezelfde UID/GID.
Het lijkt me niet dat het aan folder- of volumerechten ligt. Als ik mijn "Incomplete Download Directory:" aanpas, dan verplaats ik het probleem. Dat wil zeggen: als ik in die variable een andere folder neerzet, dan worden mijn downloads naar die folder weggeschreven (er wordt dus gewoon gedownload... lang leve de oplossingen in genoemde forum-draad).

Wat er niet gebeurd is dat de COMPLETE torrent vanuit de in "Incomplete Download Directory:" verplaatst wordt naar de bij het downloaden opgegeven locatie; OF dat de voltooide torrent (alsnog) vanuit die incomplete-directory wordt verplaatst naar de opgegeven locatie.
Daarbij geeft Transmission (zowel via de webinterface als via de GUI) aan dat de download voltooid is, en is er dus geen reden meer om in de 'incomplete'-directory te blijven staan.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Upper
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15-09 11:26
Kan het niet zo zijn dat de plek waar hij naartoe moet verplaatsen, die user niet de juiste rechten heeft? Kan mij zo voorstellen dat hij tegen een fout aanloopt, waardoor hij niet kan verplaatsen. Ik weet dat het een heel geëmmer is met die rechten, en heb destijds diezelfde pagina ook meerdere malen goed bekeken, voordat ik uiteindelijk enigszins door had hoe dat met die rechten werkte. Kijk dus in Freenas goed of de Transmission user, ook toegevoegd is in de groep die normaal write-rechten heeft op je share.

Mocht dit niet werken, dan ben ik helaas door mijn ideeën heen, en hoop dat iemand anders het juiste antwoord voor je heeft.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Topicstarter
Nogmaals, het lijkt me niet direct een rechten-issue. Ik download naar een folder met een aantal subfolders. Wat er moet gebeuren (en wat op mijn 9.2-doosje met identieke instellingen wel werkt) is dat de voltooide download van /downloads/incompleet naar (bijvoorbeeld) /downloads/music of /downloads/series wordt verplaatst.
Alle subdirectories zijn ondergebracht in dezelfde hoofddirectory. Transmission heeft geen problemen om naar de ene subdirectory te downloaden. Rechten op die folder zijn gegeven op /downloads, dus als er in de ene subdirectory geschreven kan worden, dan zou dat ook in de andere(n) moeten kunnen.

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tanne1
  • Registratie: December 2015
  • Laatst online: 28-09 15:59
Jester-NL schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:17:
Doe ik dat op mijn 9.2-nas (met Transmission 2.93) dan wordt het bestand (nadat de download is voltooid) verplaatst van Downloads/Incomplete naar Downloads/4 - Shite
Zou ook nog aan het koppelstreepje kunnen liggen. Je zou het makkelijk kunnen testen door een tijdelijke map aan te maken zonder spaties en speciale tekens.

Anders klinkt het toch verdacht veel als rechten probleem. Als je de standaard complete folder pakt waarnaar hij standaard wegschrijft, werkt dit wel?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hero of Time
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22:30

Hero of Time

Moderator LNX

There is only one Legend

Weet je ook 100% zeker dat exact dezelfde versie van Transmission gebruikt wordt? Want voor hetzelfde geld zit je je rot te zoeken in je configuratie en heb je gewoon te maken met een bug in Transmission.

Commandline FTW | Tweakt met mate

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

Transmission zegt toch wel iets in het log over wat er mis is gegaan?

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Topicstarter
Tanne1 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:28:
[...]
Zou ook nog aan het koppelstreepje kunnen liggen. Je zou het makkelijk kunnen testen door een tijdelijke map aan te maken zonder spaties en speciale tekens.
Een test zonder streepje doet niet anders dan hierboven beschreven.

Stap voor stap:
* ik maak aan /downloads/music
* ik kopieer een reeds aanwezige folder naar /downloads/music
* ik download de bijbehorende torrent en geef aan dat de data opgeslagen moet worden in /downloads/music
* Transmission doet een verify en begint te downloaden (naar /downloads/incomplete)
* einde download... data staat nog steeds in /downloads/incomplete

Wat ik verwacht en wat op mijn oude nas wel werkt, is dat bij bullet 4 Transmission de data in de doeldirectory ziet staan, verifieerd dat alles aanwezig is, NIET gaat downloaden, en de torrent op 'Voltooid' zet.
Anders klinkt het toch verdacht veel als rechten probleem. Als je de standaard complete folder pakt waarnaar hij standaard wegschrijft, werkt dit wel?
Nogmaals... de rechten staan op de hoofdfolder, dit is een niet verschuiven tussen subfolders (waar vervolgens WEL in geschreven wordt). Bij een rechtenissue had ik een foutmelding verwacht... iets als het eerder vandaag al opgelost "Permission denied /downloads/.../"
Verder... ik kan de folder waar naartoe wordt gedownload aanpassen... daarmee verander ik het probleem in zoverre dat op alle plekken waar ik in mijn posts heb over "/downloads/incomplete" dan gelezen mag worden als "/downloads/AndereDoelMap"
Het issue is niet dat ik niet mag schrijven... het issue is dat Transmission niet helemaal lijkt mee te krijgen dat er meerdere directories zijn, en dat daartussen geschoven moet worden.

edit
MrMonkE schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:09:
Transmission zegt toch wel iets in het log over wat er mis is gegaan?
Hier loop ik dus tegen mijn gebrekkige BSD-kennis aan. Ik weet niet waar ik dat log kan vinden. Als ik in de jail-directory zoek op *.log kom ik 732 bestanden tegen waarvan de meest recente (utx.log) 4 uur ouder is dan mijn laatste test.
Hero of Time schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:05:
Weet je ook 100% zeker dat exact dezelfde versie van Transmission gebruikt wordt? Want voor hetzelfde geld zit je je rot te zoeken in je configuratie en heb je gewoon te maken met een bug in Transmission.
Mijn Transmission Remote GUI zegt over beide: Transmission 2.93 (3c5870d4f5), en in de plugin-interface van Freenas heten ze allebei transmission-2.93-amd64
Mijn boerenverstand zegt dan... ik heb dezelfde versie.

[ Voor 20% gewijzigd door Jester-NL op 14-01-2019 17:34 ]

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MrMonkE
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 26-08 00:10

MrMonkE

★ EXTRA ★

[quote]Jester-NL schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:12:
[...]

allow-all is vaak een manier om alles te laten werken op Lunix. :+
Jester-NL schreef op maandag 14 januari 2019 @ 17:12:
[...]

Stap voor stap:
* ik maak aan /downloads/music
* ik kopieer een reeds aanwezige folder naar /downloads/music
* ik download de bijbehorende torrent en geef aan dat de data opgeslagen moet worden in /downloads/music
* Transmission doet een verify en begint te downloaden (naar /downloads/incomplete)
* einde download... data staat nog steeds in /downloads/incomplete

Wat ik verwacht en wat op mijn oude nas wel werkt, is dat bij bullet 4 Transmission de data in de doeldirectory ziet staan, verifieerd dat alles aanwezig is, NIET gaat downloaden, en de torrent op 'Voltooid' zet.

[...]

Hier loop ik dus tegen mijn gebrekkige BSD-kennis aan. Ik weet niet waar ik dat log kan vinden. Als ik in de jail-directory zoek op *.log kom ik 732 bestanden tegen waarvan de meest recente (utx.log) 4 uur ouder is dan mijn laatste test.
Nou ik heb windows dus ik weet het niet voor jou. :)
Maar staat het niet in syslog meldingen of in een text log in je .transmission dir of in de /etc/var/log of weet ik veel waar.

★ What does that mean? ★

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Topicstarter
Ik heb Freenas opnieuw geinstalleerd. Mijn volumes opnieuw geimporteerd en van de juiste rechten voorzien. Daarna Transmission opnieuw geinstalleerd. De rechten op mijn volumes EN de rechten voor Transmission zijn nu gelijk.
Downloaden lukt onmiddellijk (ik heb geleerd van het geharrewar rond 'permission denied', dat ik hiervoor had.

Ik blijf echter voorzichtig sceptisch. Mijn eerste installatie Transmission is 'kwijt', er is wel een jail (en die is niet te verwijderen) maar er is geen plugin te vinden. Daarnaast wilde Transmission wel een verify uitvoeren op de debian-iso die ik gister en vandaag probeer te downloaden naar /downloads/4 - shite/, maar na die verify wordt er toch een download gestart...

[Edit]
En de voltooide download wordt nog altijd niet naar de juiste folder geplaatst...

Ben ik echt de enige die hier last van heeft?

[ Voor 9% gewijzigd door Jester-NL op 15-01-2019 21:15 ]

me @ last.fm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jester-NL
  • Niet online

Jester-NL

... pakt een botte bijl

Topicstarter
Ik heb gekozen voor een workaround: Voor alle smaakjes die ik op een eigen plek wil kunnen downloaden, een eigen instantie van Transmission... Dan maar even opletten dat ik de juiste aanspreek vanuit Windows...

[Edit] Voor een ieder die denkt dat dit een rechten-issue is/was... Bovenstaande is opgelost met een aantal verschillende installaties van Transmission. De rechten op de folders en de jails zijn niet aangepast (en ingesteld op de hoofdfolder). Iedere instantie van Transmission schrijft nu naar een eigen subfolder (die zijn rechten overgenomen heeft van de bovenliggende hoofdfolder).
Nogmaals... ik heb NIET het idee dat een rechten-issue is.

[ Voor 51% gewijzigd door Jester-NL op 16-01-2019 09:22 ]

me @ last.fm

Pagina: 1