KNX en Openhab

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CarloApeldoorn
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 07-10-2024
Hallo Allemaal,

ik ben me aan het voorbereiden op een nieuwbouw project en wil graag KNX gebruiken i.c.m. Openhab. Ik heb thuis een testopstelling gemaakt en ben al avonden lang bezig geweest om de koppeling tussen beide systemen te maken. Ik merk dat ik een dubbele leercurve heb. 1 Kennis van ETS5 2. Kennis van openhab. Ik zit in een cirkel waar ik niet verder mee kom.

Ik kan knx devices zien en koppelen in openhab via PaperUI maar ik krijg nooit knx data binnen wanneer ik een knop indruk op mijn knx taster.

Voor mijn gevoel heb ik alle relevante internet artikelen gelezen maar ik kom gewoonweg nier verder 8)7

Is er iemand hier op het forum die deze combinatie werkend heeft (KNX - Openhab). Zo ja zou iemand me verder op weg willen helpen?

Ik begin bijna op het punt te komen om op te geven en toch maar voor een andere opstelling te kiezen (Loxone, Niko home controle) Toch heb ik steeds het gevoel dat ik heel dichtbij ben waardoor ik maar weer ga googlen.

Carlo

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• kenshinyuo
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 02-06 16:06
elke device op je knx lijn zal een adres moeten krijgen. anders zie je inderdaad niks op je bus binnen komen.

met ETS kan je apparaten te adresseren, en makkelijkste is om groeps adressen te maken en die uit te lezen voor acties die je er aan wilt hangen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• 2f2f_fan
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 25-10-2024
Heb je al eens hier http://wbt5.knx.org/ rond gekeken. Volgens mij kun je op deze website een account aanmaken en kun je het een en ander leren over KNX en ETS5.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• SteveH
  • Registratie: Maart 2011
  • Laatst online: 09:04
Ik zit in de zelfde fase. heb een kleine KNX installatie werken. Snap vrij aardig hoe ETS5 werkt en ben me nu aan het inbijten in Openhab op een Raspberry pi 1.
Ik ben ook met de PaperUI begonnen maar het probleem daarvan is dat alles in de jsondb wordt geschreven en niet in tekst files. (en het werkte inderdaad ook niet) De tekst files lijken me makkelijker om precies te zien wat er gedefinieerd is en eenvoudiger aan te passen. Ik ben nu van plan om dit weekend even de SD kaart opnieuw te schrijven en even overnieuw te beginnen met de tekst files. Als het werkt meld ik het graag.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-06 17:30
Begin bij het begin: KNX. Probeer eerst de combinatie tasters/actoren werkende te krijgen, met ETS dus. Dat is op zich niet moeilijk. OpenHAB is op dat punt echter nog helemaal niet mogelijk en je gaat in de war geraken als je de 2 systemen tegelijk probeert aan de praat te krijgen.
Eens je een stabiel werkend KNX systeem is kun je hieraan visualisatie en intelligentie toevoegen met OpenHAB. Je moet die 2 echt los van mekaar zien: de basislaag is KNX, hiermee zou je in principe al je verlichting (ea) mee moeten kunnen sturen, is stabiel en betrouwbaar. Daar bovenop draai je OpenHAB dat een pak minder stabiel is, maar je zou nooit zonder licht mogen vallen omdat deze hiccupt. Het voegt wel extra mogelijkheden toe aan je installatie die op zich niet essentieel zouden mogen zijn (maar wel handig).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveH
Ik heb het ondertussen werkend. Inderdaad had ik mijn KNX installatie goed werkend. Knoppen op de actuatoren indrukken en lichten gaan aan en uit en ik heb een glastaster waarmee zaken ook aan en uit kan doen en dat werkt ook prima.
Nu openhab opgestart en eerst geprobeerd om een knx.things, knx.items en knx.sitemaps files te maken (zoals bij de KNX binding staat beschreven) maar ik kreeg het niet aan de praat. Toen via de Paper UI toch de KNX binding toegevoegd en daarna deed alles het. Openhab app op mijn telefoon en ondertussen kan ik 2 lichten schakelen, een temperatuur aflezen en ik heb een rule gemaakt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• c0rneel
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 20-06 14:32
SteveH schreef op woensdag 27 februari 2019 @ 21:59:
Ik heb het ondertussen werkend. Inderdaad had ik mijn KNX installatie goed werkend. Knoppen op de actuatoren indrukken en lichten gaan aan en uit en ik heb een glastaster waarmee zaken ook aan en uit kan doen en dat werkt ook prima.
Nu openhab opgestart en eerst geprobeerd om een knx.things, knx.items en knx.sitemaps files te maken (zoals bij de KNX binding staat beschreven) maar ik kreeg het niet aan de praat. Toen via de Paper UI toch de KNX binding toegevoegd en daarna deed alles het. Openhab app op mijn telefoon en ondertussen kan ik 2 lichten schakelen, een temperatuur aflezen en ik heb een rule gemaakt.
Heb jij het inmiddels al verder aan de praat? Ik ben vorig jaar ook bezig geweest met openhab aan KNX koppelen maar kwam niet veel verder dan de xxter module. Daar kreeg ik geen verbinding mee.

Aangezien het weer winter wordt is dit een project om weer op te pakken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SteveH
In principe werkte alles alleen is de aannemer bezig in het huis zelf en een paar keer de stroom eraf en pi wil niet meer opstarten. Ik vermoed een corrupte SD kaart. Heb geen tijd nu en ben nu goed aan het bedenken wat ik straks wil. Ik denk dat ik een professionele oplossing kies (bijv gira x1) maar weet verder nog niet precies hoe en wat en daarna openhab daar nog over heen zet alles te kunnen bedienen dat niet KNX is.

Kan ook nog kiezen voor een stabieler platform bijv een NUC en daar openhab opzetten. Ben er nog niet uit. Maar in ieder geval werkte het bij mij goed alleen was wel even pielen. Vooral het feit dat ik alles met files moest doen maar toch de binding via de UI toevoegen was raar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• teaser
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 27-06 17:30
Hang een SSD schijf aan je RPI, dan heb je geen last van corrupte files.
Plotse stroomonderbrekingen best wel vermijden, maar het is overall toch veel stabieler dan met een SD kaartje.
Pagina: 1