Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Stucwerk te dik voor wandcontactdoos

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• irundaia
  • Registratie: juli 2007
  • Laatst online: 23-09 09:58
Hoi allemaal,

Ik heb een tijdje terug mijn nieuwbouwhuis laten stucen. Dit is allemaal naar wens gebeurd, en de factuur is al betaald.
Echter blijkt nu (nadat we het hele huis geschilderd hebben), dat een wandcontactdoos niet meer terug geplaatst kan worden. Dit komt doordat het stucwerk er zo dik op zit, dat het schroefje waarmee de wandcontactdoos vastgezet wordt, nu net iets te kort is.

Ik heb al gevraagd bij een bouwmarkt of ik gewoon een langer schroefje kon krijgen, maar deze verkochten ze niet. Daarbij gaven ze aan dat ik met een langer schroefje ook niet geholpen ben omdat de stekker dan niet meer diep genoeg het stopcontact in gaat.
Volgens hen zou ik het beste het stucwerk op de desbetreffende plek het beste kunnen wegsnijden met een stanley mes. Echter heeft dit niet mijn voorkeur aangezien ik niet het hele stucwerk/schilderwerk wil verprutsen.

Ik vraag me af of iemand anders dit zelfde probleem heeft gehad, en zo ja, wat zijn oplossing is.

Beste antwoord (via irundaia op 14-01-2019 14:07)

• MikeyMan
  • Registratie: februari 2003
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

irundaia schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:57:
Wow, dat was snel o.0 Thanks voor alle reacties!

Maar inderdaad het probleem wat ik nu heb is veroorzaakt door de onderstaande schroef.

[...]

Voordat de stucadoor aan het werk gegaan is heb ik alle wandcontactdozen gedemonteerd totdat het +- zo uitzag:
[Afbeelding]

Als ik de wandcontactdoos in zijn geheel demonteer (incl. het binnenwerk), kan ik dan niet m.b.v. een opvulring het geheel weer naar voren halen?
Je hebt dus niet de WCD's los gehaald, maar de afdekkapjes.

Beetje stukadoor begint dan niet zomaar hier overheen te boetseren.

Maar inderdaad, los halen zoals het er nu bij hangt, opvulringen ertussen en weer monteren.
Of je dan wegkomt zonder weer wat bij te vullen aan gips, is dan vraag 2.

Alle reacties

• ocmer
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 08:06
Langere schroefjes bestaan wel gewoon. Ook zijn er opvulringen te koop om het netjes te doen.

Sony A77ii, Tamron 17-50/2.8, Sigma 18-125/3.5-5.6, Minolta 70-210/4, Minolta 50/1.7, Minolta 28/2.0, Sony F56 | RPI, Rfxcom @ Domoticz | HP Envy-13 | Sonos Play 1 x2, Play 3 | Fondriest TF4 | Sensa Merano | Burton Custom Wide, GNU Freedom, DC Control

• mathy_
  • Registratie: oktober 2010
  • Laatst online: 01:05
Ik heb dit ook gehad bij een huurwoningen. De stukadoor is toen gaan schuren. Zag je na het sauzen niks meer van.

Dus dat misschien een optie, niet ideaal. Maar stekkers die er steeds uitvallen ook niet lijkt mij.

• Reptile209
  • Laatst online: 13:05

Reptile209

- gers -

Er bestaan gewoon langere schroeven hoor, bijvoorbeeld deze: https://www.gamma.nl/asso...-35-mm-20-stuks/p/B456157
In mijn ervaring zijn deze schroeven dan eerder te lang dan te kort (ijzerzaagje!). Niet blijven doordraaien als je weerstand voelt, anders draai je de bus met schroefdraad van de inbouwdoos stuk.

Het hele stopcontact komt altijd plat op de muur te liggen, ongeacht de dikte van de stuc en de diepte van de doos, dus met de diepte van je stekker heeft het helemaal niks te maken.

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• Bart ®
  • Registratie: augustus 2004
  • Nu online

Bart ®

I make the fucking Wooshnoise!

Gewoon langere schroefjes kopen. Het binnenwerk van een wcd ligt gewoon op het stucwerk, dus dat je dan de stekker niet meer in het stopcontact kunt steken, is complete bullshit. Snel een andere bouwmarkt opzoeken, want die waar je nu was, weet niet waar ze het over hebben.

Bart ® wijzigde deze reactie 14-01-2019 13:43 (12%)

I have the cape.

• wmeester
  • Registratie: september 2001
  • Laatst online: 12:42

Deze erbij voor de netjes en klaar.

• Xander
  • Registratie: oktober 2002
  • Laatst online: 13:10
De oplossing is om niet over het binnenwerk van je wandcontactdoos heen te laten stucen. Deze demonteer je normaal gezien voor het stucen.

Oplossingen met langere schroefjes enzo zijn inderdaad niet de bedoeling, tenzij je er ook langere stekkers bij neemt. :+

De oplossing zoals je in de bouwmarkt is verteld is de enige juiste. Stucwerk wegsnijden, contactdoos alsnog demonteren, opvulring op de inbouwdoos plaatsen en het spul afmonteren zoals het wel hoort, met de inzetplaat strak tegen het binnenwerk aan.

En dan hetzelfde doen bij alle contactdozen waar het schroefje wel net lang genoeg was...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• Xander
Hij wil geen langere schroefjes om het binnenwerk in de doos te monteren, hij wil een langere schroef om het kapje op het binnenwerk te monteren.
Het hele stopcontact komt altijd plat op de muur te liggen, ongeacht de dikte van de stuc en de diepte van de doos, dus met de diepte van je stekker heeft het helemaal niks te maken.
Tja, het stopcontact komt altijd plat op de muur te liggen, tenzij je een beunhaas stucadoor had die het ingestuct heeft.
Bart ® schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:42:
Gewoon langere schroefjes kopen. Het binnenwerk van een wcd ligt gewoon op het stucwerk
Niet bij TS.

Of ik moet zijn verhaal nu compleet verkeerd begrijpen... (Net als de bouwmarkt medewerker blijkbaar)

• Reptile209
  • Laatst online: 13:05

Reptile209

- gers -

Xander schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:44:
De oplossing is om niet over het binnenwerk van je wandcontactdoos heen te laten stucen. Deze demonteer je normaal gezien voor het stucen.

Oplossingen met langere schroefjes enzo zijn inderdaad niet de bedoeling, tenzij je er ook langere stekkers bij neemt. :+

De oplossing zoals je in de bouwmarkt is verteld is de enige juiste. Stucwerk wegsnijden, contactdoos alsnog demonteren, opvulring op de inbouwdoos plaatsen en het spul afmonteren zoals het wel hoort, met de inzetplaat strak tegen het binnenwerk aan.

En dan hetzelfde doen bij alle contactdozen waar het schroefje wel net lang genoeg was...
Ik denk dat ik het misverstand begin te begrijpen. Jij (en TS's bouwmarkt) gaat er vanuit dat het binnenwerk van de WCD is blijven zitten bij het stucen, en dat er een langere schroef nodig is om de kap weer aan het binnenwerk te schroeven. Dat zal inderdaad niet werken.
Ik ga er vanuit dat de WCD netjes is weggehaald voor het stucen, dus dat de doos nu 'dieper' in de muur ligt. Dat kan je gewoon oplossen met een vulring en langere schroeven, want het binnenwerk van de WCD komt opnieuw plat op de muur (over een nu nog wat dieper gat) en de kap past er gewoon als vanouds op.

@irundaia welke situatie is bij jou van toepassing?

Edit:
@ hieronder: het is wel een enorme lul-de-behangerstucadoor als hij gewoon heeft zitten smeren met de binnenwerken van de WCD's nog op de muur zeg... :X

Reptile209 wijzigde deze reactie 14-01-2019 13:52 (5%)

If you're not part of the solution, you're part of the precipitate.

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Xander schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:47:
[...]

Hij wil geen langere schroefjes om het binnenwerk in de doos te monteren, hij wil een langere schroef om het kapje op het binnenwerk te monteren.

[...]

Tja, het stopcontact komt altijd plat op de muur te liggen, tenzij je een beunhaas stucadoor had die het ingestuct heeft.

[...]

Niet bij TS.

Of ik moet zijn verhaal nu compleet verkeerd begrijpen...
Een van ons tweeën interpreteert het verkeerd :P. Ik snap je gedachtegang, en je kunt de OP inderdaad ook zo lezen. Afwachten wat TS precies bedoelt.

I have the cape.

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13:04
TS zoekt deze schroef.

Die zijn er niet langer. Kan ook niet, want dan zijn je stekkers te kort.

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Ik moet zeggen dat ik het ook wel apart zou vinden dat een stucadoor over een wcd heen gaat stucen.

I have the cape.

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Laatst online: 10:32
Ik mag toch hopen dag hij de m3 schroefjes bedoeld waarmee het binnenwerk op de inbouwbouwdoos zitten niet de schroefjes waarmee het afdekframe op binnenwerk zit.

Sethro wijzigde deze reactie 14-01-2019 13:54 (24%)

• Xander
Bart ® schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:51:
Ik moet zeggen dat ik het ook wel apart zou vinden dat een stucadoor over een wcd heen gaat stucen.
De keren dat ik zoiets heb aangetroffen kan ik niet meer op 2 handen tellen. :X

Stucadoors zijn geen elektricien, de meeste willen en mogen een contactdoos niet eens demonteren. Als je fatsoenlijk je woning wilt laten stucen en zelf niets wilt demonteren dan heb je dus een elektricien en een stucadoor nodig. Of een fatsoenlijke aannemer die beide taken regelt. Zelf alleen de ene vakman aansturen (stucadoor) dan krijg je dit soort resultaten...

(Zijn schakelaars zullen ook niet meer zo fijn schakelen als voorheen.... :X)

• Señor Sjon
  • Registratie: juli 2003
  • Laatst online: 13:15

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ik vrees dat het om de schroef van het plastic kapje gaat en niet van de twee van het binnenwerk.

Enige oplossing:
- stroom eraf
- binnenwerk vrijbeitelen
- binnenwerk loshalen
- vulringen en eventueel langere schroeven gebruiken
- binnenwerk terugplaatsen
- kapje terugplaatsen.

Señor Sjon wijzigde deze reactie 14-01-2019 13:57 (4%)

This is my signature. There are many like it, but this one is mine.

• FunFair
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 10:37
Bart ® schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:51:
Dat bleek bij ons huis dus het geval te zijn. Nadat we het huis gekocht hadden kwam ik daar achter, omdat ik de stopcontacten wilde vernieuwen. Heb met een hobbymes de stopcontacten vrij moeten snijden en heb vervolgens met ringetjes de ruimte tussen muur en stucwerk weer opgevuld. Er blijkt ook over het behang heen gestuct te zijn.

De volgende bewoner, gaat zich ook achter zijn oren krabben als hij mijn oplossing met de stopcontacten ziet :X

• irundaia

Maar inderdaad het probleem wat ik nu heb is veroorzaakt door de onderstaande schroef.
Voordat de stucadoor aan het werk gegaan is heb ik alle wandcontactdozen gedemonteerd totdat het +- zo uitzag:

Als ik de wandcontactdoos in zijn geheel demonteer (incl. het binnenwerk), kan ik dan niet m.b.v. een opvulring het geheel weer naar voren halen?

irundaia wijzigde deze reactie 14-01-2019 13:59 (5%)

• Wannial
  • Registratie: november 2007
  • Laatst online: 20-10 22:34
@irundaia wellicht even een foto plaatsen om het probleem te verduidelijker, er is nu dus een discussie gaande of de WCD opzichzelf ingestuced is, of dat deze nog los is

we posten letterlijk tegelijkertijd..

Je kan je wcd nu uitsnijden, dan opvullen met die ringen die je hier eerder zag, wellicht zelf nog even de kieren dicht smeren en dan het frontje er weer op schroeven.

die plastic ringen en lanegre schroeven om de WCD zelf (dus niet het frontje) vast te zetten zijn prima verkrijgbaar

Wannial wijzigde deze reactie 14-01-2019 13:59 (49%)

• FunFair
  • Registratie: maart 2000
  • Laatst online: 10:37

[...]

[Afbeelding]

Daar zijn die vulringen inderdaad voor bedoeld. Die plaats je achter de wandcontactdoos waar de draadjes in gaan, waardoor het geheel naar voren komt.

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

[...]

[Afbeelding]

Die hadden ook eruit gemoeten. Nu moet je hem loshalen en vulringen toepassen zoals eerder al gelinkt hier.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

[Afbeelding]

Je hebt dus niet de WCD's los gehaald, maar de afdekkapjes.

Maar inderdaad, los halen zoals het er nu bij hangt, opvulringen ertussen en weer monteren.
Of je dan wegkomt zonder weer wat bij te vullen aan gips, is dan vraag 2.

• Loondijke
  • Registratie: mei 2008
  • Nu online
irundaia schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:38:
Hoi allemaal,

Ik heb een tijdje terug mijn nieuwbouwhuis laten stucen. Dit is allemaal naar wens gebeurd, en de factuur is al betaald.
Echter blijkt nu (nadat we het hele huis geschilderd hebben), dat een wandcontactdoos niet meer terug geplaatst kan worden. Dit komt doordat het stucwerk er zo dik op zit, dat het schroefje waarmee de wandcontactdoos vastgezet wordt, nu net iets te kort is.

Ik heb al gevraagd bij een bouwmarkt of ik gewoon een langer schroefje kon krijgen, maar deze verkochten ze niet. Daarbij gaven ze aan dat ik met een langer schroefje ook niet geholpen ben omdat de stekker dan niet meer diep genoeg het stopcontact in gaat.
Volgens hen zou ik het beste het stucwerk op de desbetreffende plek het beste kunnen wegsnijden met een stanley mes. Echter heeft dit niet mijn voorkeur aangezien ik niet het hele stucwerk/schilderwerk wil verprutsen.

Ik vraag me af of iemand anders dit zelfde probleem heeft gehad, en zo ja, wat zijn oplossing is.
Langere schroefjes zijn er gewoon, geen probleem.

En als je dan jouw complete inbouw (waar de stekker in gaat) dan ook minder diep erin hebt zitten, is er niks aan de hand. Je hebt alleen wat meer ruimte in jouw WCD (achter de unit).

EDIT
Ik zie nu die foto pas..... ja, dat is niet zo handig :9 .

Dan is een ring de oplossing inderdaad.

Loondijke wijzigde deze reactie 14-01-2019 14:01 (4%)

Gamert in hart en nieren! iRacing stats: (and improving): Loondijke

• servies
  • Registratie: december 1999
  • Laatst online: 13:08

servies

Veni Vidi Servici

[...]

[Afbeelding]
Ouch...
Zoals hierboven al vermeld: ja, dat is de oplossing voor jou...

• Xander
[Afbeelding]
Dat was dus niet genoeg. ;) Je had de hele contactdoos eruit moeten halen.
Jep!

Maar ik vrees dat je dat door de hele woning kunt gaan doen, en niet alleen bij die ene uitzondering die nu niet past. Je hebt nu waarschijnlijk geen goed contact tussen de stekker en de aardcontacten van de contactdoos. En met een beetje pech ook geen goed contact met de andere pinnen met warmteontwikkeling tot gevolg.

Zijn die aardcontacten überhaupt nog een beetje schoon gebleven of zit dat nu ook vol met gips?

Xander wijzigde deze reactie 14-01-2019 14:03 (5%)

• irundaia
FunFair schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:58:
Daar zijn die vulringen inderdaad voor bedoeld. Die plaats je achter de wandcontactdoos waar de draadjes in gaan, waardoor het geheel naar voren komt.
Top! Dan ga ik kijken of ik hier iets mee kan maken. Excuus voor de verwarring, ik heb wat dat betreft twee linkerhanden. Ik had eigenlijk gehoopt dat de stucadoor hier iets van gezegd had, maar goed. Les voor de volgende keer.

• irundaia
Xander schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:01:
Zijn die aardcontacten überhaupt nog een beetje schoon gebleven of zit dat nu ook vol met gips?
Ja die moesten we namelijk gewoon nog afplakken 8)7

• Loondijke
  • Registratie: mei 2008
  • Nu online
Lekkere stukadoor heb je dan :F .

Gamert in hart en nieren! iRacing stats: (and improving): Loondijke

• jeroen3
  • Registratie: mei 2010
  • Laatst online: 13:04
irundaia schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:02:
[...]
Ik had eigenlijk gehoopt dat de stucadoor hier iets van gezegd had, maar goed. Les voor de volgende keer.
A je to! :9

jeroen3 wijzigde deze reactie 14-01-2019 14:22 (11%)
Reden: linkje naar bron

• Rukapul
  • Registratie: februari 2000
  • Laatst online: 12:50

Rukapul

Moderator General Chat
Tja... je zou denken dat de stucadoorsvereniging in al die jaren wel een keer een instructieblad voor private opdrachtgevers zou hebben ontwikkeld wat stucadoors aan hun klanten kunnen geven.

Ik heb dus wel alles uit mezelf netjes gedemonteerd, maar elders in huis is in het verleden dus tegen de afdekramen aan gestuct. Leuk als je besluit je schakelmateriaal te vernieuwen...

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Ach, terugbouwen is vaak makkelijker doordat je meer ruimte in de doos erachter hebt gekregen. :*)

• Part
  • Registratie: september 2000
  • Laatst online: 11:50

Part

Helemaal niets.....

Mijn volgorde zou zijn:

-Alles loshalen (uitbikken indien nodig)
-Vulringen monteren tot onder het stucwerk.
-Deze dekseltjes monteren:

-Randen tussen vulring en stucwerk weer opvullen met gips. (gaat heel eenvoudig met de deksel er op)
-Laten drogen.
-Dan sauzen
-En als laatste de wandcontactdozen etc weer monteren.

• nllight
  • Registratie: december 2009
  • Laatst online: 20-10 18:09
Ik ben zelf een electricien, en ik kan je vertellen het merendeel van de stucadoors zijn echt varkens. Dit komt wel vaker voor als er al is afgemonteerd en er later nog een keer gestuukt moet worden om verschillende redenen.
Vaak kijken ze nergens naar, maken snel hun meters en weg zijn ze.
Zelfs een keer meegemaakt dat ze niet de kapjes er af halen en gewoon met hun gekleurde voorstrijk overal overheen rollen. Of zelfs over de wcd heen stucen.

Vergeet niet als je het gaat opvullen met vulringen je alsnog langere m3 schroefjes moet hebben. Weet niet hoe dik hij heeft gestuukt maar m3x40 lijkt mij genoeg. Als je toch een beetje schade heb gemaakt met uitsnijden van de wcd kun je dit weer opvullen met bijvoorbeeld reno band. Dit is gewoon bij de bouwmarkt te koop. Even laten uitharden beetje bij schuren en weer in de geweste kleur maken.
Succes

• Ivow85
  • Registratie: oktober 2017
  • Laatst online: 13:02
Xander schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:56:
[...]

Stucadoors zijn geen elektricien, de meeste willen en mogen een contactdoos niet eens demonteren.
Maar de stukadoor is wel een stukadoor, en die moet de klant dus goed adviseren hoe de muur moet worden voorbereid om het stucwerk deugdelijk te kunnen opleveren. En de stukadoor moet simpelweg niet aan de klus beginnen als er nog binnenwerken van schakelmateriaal in de muur zitten. Dat hoort een stukadoor die zichzelf "vakman" noemt te weten.

Dat die stukadoor de boel er zelf niet uit gaat staan schroeven is een ander verhaal.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• Ivow85
irundaia schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:02:
[...]

Top! Dan ga ik kijken of ik hier iets mee kan maken. Excuus voor de verwarring, ik heb wat dat betreft twee linkerhanden. Ik had eigenlijk gehoopt dat de stucadoor hier iets van gezegd had, maar goed. Les voor de volgende keer.
Je had ook zeker van de stukadoor mogen verwachten dat hij hier iets van gezegd had. Zomaar gaan smeren terwijl de ondergrond niet in orde is, is prutswerk.

Nu is het dringende advies om alle stopcontacten, schakelaars etc er zorgvuldig uit te halen en opnieuw te monteren.

Gasloos sinds 02-11-2017. Gasaansluiting op initiatief van Liander verwijderd op 30-04-2018. Nooit een rekening van Liander ontvangen.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Ivow85 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:14:
[...]

Je had ook zeker van de stukadoor mogen verwachten dat hij hier iets van gezegd had. Zomaar gaan smeren terwijl de ondergrond niet in orde is, is prutswerk.

Nu is het dringende advies om alle stopcontacten, schakelaars etc er zorgvuldig uit te halen en opnieuw te monteren.
Gisteren bij ons thuis ook gedaan. Beste kloteklus nog wel. Hoop lasdoppen gebruikt :P

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 12:55

Milmoor

Footsteps and pictures.

MikeyMan schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:39:
[...]

Gisteren bij ons thuis ook gedaan. Beste kloteklus nog wel. Hoop lasdoppen gebruikt :P
Voor onhandige klussers: gebruik geen lasdoppen, maar deze jongens: https://www.sandervunderi...ve-aders-transparant.html. Veilig voor zowel massief als flexibel draad, visueel te controleren of deze diep genoeg zitten, en lekker compact. Ook te koop in je favoriete bouwmarkt.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• Rukapul
  • Laatst online: 12:50

Rukapul

Moderator General Chat
Ivow85 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:09:
[...]

Maar de stukadoor is wel een stukadoor, en die moet de klant dus goed adviseren hoe de muur moet worden voorbereid om het stucwerk deugdelijk te kunnen opleveren. En de stukadoor moet simpelweg niet aan de klus beginnen als er nog binnenwerken van schakelmateriaal in de muur zitten. Dat hoort een stukadoor die zichzelf "vakman" noemt te weten.
Op zich in lijn met het 'instructieblad' wat ik hierboven suggereerde.

Echter, als een stucadoor eenmaal aangekomen is dan is het toch ook simpel: of hij stuct de boel en de klant betaalt, of hij stuct niet en de klant betaalt...

Zo'n man heeft tijd ingepland en wil beginnen. Als je toevallig thuisbent zou je nog wat kunnen doen* maar dat zal wel niet het geval zijn geweest.

* dat iets komt dan waarschijnlijk neer op al het stroom eraf gooien (en laten want typisch geen lasdoppen in huis; lekker onveilig gevoel voor zo'n stucadoor), als een dolle alles demonteren (hopelijk een spanningszoeker in huis), en dan alles volgesmeerd zien worden (gebrek aan afdekkapjes).

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Milmoor schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:46:
[...]

Voor onhandige klussers: gebruik geen lasdoppen, maar deze jongens: https://www.sandervunderi...ve-aders-transparant.html. Veilig voor zowel massief als flexibel draad, visueel te controleren of deze diep genoeg zitten, en lekker compact. Ook te koop in je favoriete bouwmarkt.
En lekker goedkoop als je er een stuk of 100 nodig hebt ook ;)

• Milmoor
  • Registratie: januari 2000
  • Laatst online: 12:55

Milmoor

Footsteps and pictures.

MikeyMan schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:51:
[...]

En lekker goedkoop als je er een stuk of 100 nodig hebt ook ;)
Idd: 30 euro. Dat een professional ander materiaal kiest snap ik, maar je wil een beginnend/zelf verklaard minder handige klusser echt niet met lasdoppen laten werken. Dat is vragen om slecht contact, hergebruik, etc.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

• krypto936
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20-10 11:04
Ik ben zelf stucadoor en wij hallen altijd de binnenwerken er uit als ze nog in de muur zitten en plakken ze dan af. We demonteren ook altijd nog het afdek materiaal indien nodig. Ik vind het zelf in ieder geval ook niet echt veilig werken met die dingen nog in de muur dan liever los aan de draden met tape maar dat is mijn visie.

En dan gelijk een vraag aan de mensen die de stucadoor meteen afschieten: als hier meer werk voor wordt gerekend is dit dan reëel? Niet dat wij dit doen het is meer soort 'service'/eigen best wil maar als het door een hele woning gedaan moet worden kost het toch aardig wat tijd.

Maar wat ook steeds vaker gebeurt is dat het advies dat wij geven, waar de klant zelf om vraagt, niet wordt opgevolgd of niks mee wordt gedaan omdat ze het of zelf beter weten of dat de karwei/gamma/praxis 16 jarige medewerker ander advies gaf en dat voor 100% wordt aangenomen. En dat zorgt er voor dat ik zelf steeds vaker terughoudender wordt mbt advies geven. Dus in hoeverre is dit nog de 'vakman' zijn schuld? Niet dat ik dit goed praat/vind maar het heeft ook een andere kant natuurlijk

• Xander
krypto936 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 22:30:
En dan gelijk een vraag aan de mensen die de stucadoor meteen afschieten: als hier meer werk voor wordt gerekend is dit dan reëel?
Dat lijkt me zeker realistisch ja!

Maar spreek dan van te voren ook wel met de klant af dat het gedemonteerd dient te zijn en geef meteen even aan dat er anders meerkosten bij komen. Neem dit soort dingen het liefste gewoon in de offerte op. Dan kan daar toch nooit discussie over ontstaan?

• JvS
  • Laatst online: 12:04

JvS

Ik heb hem zelf ook

En dan gelijk een vraag aan de mensen die de stucadoor meteen afschieten: als hier meer werk voor wordt gerekend is dit dan reëel? Niet dat wij dit doen het is meer soort 'service'/eigen best wil maar als het door een hele woning gedaan moet worden kost het toch aardig wat tijd.
jazeker vind ik dat dat mag, onder voorwaarde dat je je klant wel duidelijk hebt geïnformeerd hoe hij zijn woning stuc klaar maakt. En dat de klant akkoord is.

Is het niet klaar? Dan niet beginnen (en wel betalen) of meerwerk om het klaar te maken.

Ljjkt me erg redelijk.

Ps, uit sensatiezucht, hebben stucadoors ook vooroordelen over electriciens? :P

JvS wijzigde deze reactie 14-01-2019 22:50 (5%)

• kabeltjekabel
  • Registratie: april 2018
  • Laatst online: 20-10 23:49
Milmoor schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:25:
[...]

Idd: 30 euro. Dat een professional ander materiaal kiest snap ik, maar je wil een beginnend/zelf verklaard minder handige klusser echt niet met lasdoppen laten werken. Dat is vragen om slecht contact, hergebruik, etc.
25,52 inclusief verzenden bij Sander Vunderink

Het kunnen controleren kan trouwens ook bij de WAGO 2273, die zijn nog goedkoper;
https://www.sandervunderink.nl/wago-lasklem-transparant.html
€12,94 voor 100 stuks, inclusief verzenden

Maargoed, ook daar kan er nog wel wat fout gaan hoor. Er zijn mensen die dan geel/groen, blauw en bruin allemaal in dezelfde lasklem schuiven >:)
[...]

[...]
Je kunt het op z'n minst even zeggen of aanbieden. Als de opdrachtgever er dan niks van wil weten is hij gewaarschuwd. Hier is schijnbaar gezegd 'doe maar tape om de randaarde contacten'...

kabeltjekabel wijzigde deze reactie 14-01-2019 23:08 (25%)

• Bart ®
  • Nu online

Bart ®

Ik ben zelf stucadoor en wij hallen altijd de binnenwerken er uit als ze nog in de muur zitten en plakken ze dan af. We demonteren ook altijd nog het afdek materiaal indien nodig. Ik vind het zelf in ieder geval ook niet echt veilig werken met die dingen nog in de muur dan liever los aan de draden met tape maar dat is mijn visie.

Maar wat ook steeds vaker gebeurt is dat het advies dat wij geven, waar de klant zelf om vraagt, niet wordt opgevolgd of niks mee wordt gedaan omdat ze het of zelf beter weten of dat de karwei/gamma/praxis 16 jarige medewerker ander advies gaf en dat voor 100% wordt aangenomen. En dat zorgt er voor dat ik zelf steeds vaker terughoudender wordt mbt advies geven. Dus in hoeverre is dit nog de 'vakman' zijn schuld? Niet dat ik dit goed praat/vind maar het heeft ook een andere kant natuurlijk
Het hangt ervan af hoe jij als professional de klant hebt geïnformeerd. Als je gezegd hebt tegen de klant wat er moet gebeuren, en dat jij dat ook best wil doen tegen een meerprijs, prima dat je meerwerk rekent. Als je tegen de klant hebt gezegd wat er moet gebeuren, en de klant heeft het niet geregeld, ook prima. Maar als jij niets gezegd hebt, als professional, dan vind ik niet dat je de klant een meerprijs kunt laten betalen voor het verwijderen van de wcd's. De klant is een leek en weet niets, jij bent degene met verstand van zaken en moet hem informeren, zeker over dingen die van invloed zijn op de prijs en het resultaat. Doe je dat als professional niet, dan kun je de leek niet aanrekenen dat er zaken niet in orde zijn.

I have the cape.

• Sport_Life
  • Registratie: mei 2002
  • Nu online

Sport_Life

Anima Sana in Corpore Sano

Bij ons hetzelfde als bij TS, ik heb zelf weinig verstand van elektra /stucwerk dus huur ik een professional in. Ervan uitgaande dat hij weet wat ie doet. Stukadoor heeft nog uitgelegd dat alleen de frontjes eraf hoefden, dus heb ik alleen frontjes verwijderd..

Stukadoor was via via geregeld , hij stuukt ook vaak voor grote klanten (keuken zaken waaronder DMG :o ed). Zegt dus allemaal niets.

Sport_Life wijzigde deze reactie 15-01-2019 07:35 (20%)

• R-B
  • Registratie: mei 2003
  • Laatst online: 13:09
Zie het dit zo vaak gebeuren!

Kom ik helpen voor electra, maar dan is de stucadoor al geweest.
Dan hebben ze alle elementen laten zitten (alleen kapjes eraf).

De stucadoor smeert het vol zonder iets te zeggen.

Vervolgens kom ik het slechte nieuws brengen dat het veel langer duurt omdat de elementen los hadden gemoeten voor het stucen.

Punt 1: Het is veel netter met afmonteren!
Punt 2: Kost minder tijd, voor iedereen!
Punt 3: Problemen ala TS...

ALTIJD met stucen alle elementen LOS!

• opcxtreme
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 11:54
Rukapul schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:48:
[...]

Zo'n man heeft tijd ingepland en wil beginnen. Als je toevallig thuisbent zou je nog wat kunnen doen* maar dat zal wel niet het geval zijn geweest.
En zo'n man is van te voren al een keer geweest om de klus op te nemen.
Prima moment om klant te wijzen op handelingen die van de klant verwacht worden.

Immers de klant is zelf geen stukadoor en weet niet waar rekening mee te houden.

Zoals eerder gezegd mag je wel iets meer verwachten van een "vakman".

• indigo79
  • Registratie: februari 2009
  • Laatst online: 19-10 12:40
Als de vakman geen advies geeft, is het zijn fout. Als de klant liever het advies van een verkoper volgt dan dat van de vakman die hij ingehuurd heeft om het werk te doen, moet hij maar op de blaren zitten.

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

[...]

Nou nou, het is geen rocket science toch?
En hergebruiken kan ook prima zolang de klemkracht nog goed is. Dat merk je snel genoeg bij het inklemmen.

Hoewel ik met je eens ben dat sommige lui als een bronstige baviaan aan kabels lopen te trekken om ze uit lasdoppen te krijgen :+

MikeyMan wijzigde deze reactie 15-01-2019 08:42 (10%)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

[...]

Deze gebruik je als er kabels zonder massieve kern gebruikt worden (vaak bij lampen of apparaten met vaste aansluiting). Voor de rest gebruik je de kleine transparante WAGO's die elders gelinkt worden.

• job
  • Registratie: februari 2002
  • Laatst online: 20-10 06:09
Je kan ze ook gebruiken voor vaste kern en ook een combinatie van beide. Altijd handig om in huis te hebben.

• Ivow85
Bart ® schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 06:58:
[...]

Het hangt ervan af hoe jij als professional de klant hebt geïnformeerd. Als je gezegd hebt tegen de klant wat er moet gebeuren, en dat jij dat ook best wil doen tegen een meerprijs, prima dat je meerwerk rekent. Als je tegen de klant hebt gezegd wat er moet gebeuren, en de klant heeft het niet geregeld, ook prima. Maar als jij niets gezegd hebt, als professional, dan vind ik niet dat je de klant een meerprijs kunt laten betalen voor het verwijderen van de wcd's. De klant is een leek en weet niets, jij bent degene met verstand van zaken en moet hem informeren, zeker over dingen die van invloed zijn op de prijs en het resultaat. Doe je dat als professional niet, dan kun je de leek niet aanrekenen dat er zaken niet in orde zijn.
Hier sluit ik me volledig bij aan.

Als stukadoor een meerprijs rekenen voor het verwijderen van elektra (of andere zaken) is best reëel, mits je de klant in het offerte-stadium geïnformeerd hebt over de noodzaak van het verwijderen van het een en ander.

De klant is leek, als professional dien je de klant goed te informeren over welke werkzaamheden wel en welke niet inbegrepen zijn in de offerte. Daarnaast dien je de klant goed te informeren over de juiste voorbereidingen die de klant moet treffen. Simpelweg iets als op je offerte als "de wanden en plafonds dienen vrij te zijn van stopcontacten, schakelaars, lampen etc.. De bedrading dient te worden afgedopt en weggewerkt in de inbouwdozen, de inbouwdozen moeten worden afgedekt."

En dan daarachter eventueel "het verwijderen van de elektra etc. kunnen wij voor u uitvoeren tegen een meerprijs van XX euro. Indien u van deze service gebruik wilt maken dient u dit in verband met de planning wel vooraf aan te geven".

• D-e-n
  • Registratie: februari 2004
  • Laatst online: 13:09
Señor Sjon schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 08:59:
[...]
Voor de rest gebruik je de kleine transparante WAGO's die elders gelinkt worden.
Dat lijken dezelfde als die eigen merk lasklemmen die ze ook bij de Gamma of Karwei hebben? Dat vind ik, als onhandige klusser, persoonlijk ondingen. Ik moet een schakelaar door koppelen zodat die altijd aan staat (i.v.m. Philips Hue lamp) maar ik kreeg dat met die lasklemmen (lagen hier nog) niet lekker voor elkaar. Ik ga die dingen die @Milmoor linkte bestellen denk ik :)

• Señor Sjon

Señor Sjon

Moderator General Chat

Magnificent bastard

Je gaat die dingen zegenen op het moment dat je een Eltako of Fibaro achter een schakelaar moet vrotten. :P Ze zijn namelijk erg compact en niet veel dikker dan het draad wat erin gaat.

Overigens verkoopt de bouwmarkt ze ook, maar bestel ze online in een doosje van 100 ofzo. Er worden in bouwmarkten woekerprijzen voor gevraagd.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

MikeyMan schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:58:
[...]
[...]
Inmiddels is hier misschien wel bekend dat ik de (gemiddelde) stucadoor niet hoog heb zitten. Mijn ervaring is dat een 'beetje stucadoor' gewoon doorgaat en lak heeft aan alles. Ik heb al zó vaak meegemaakt (in het werk, maar ook privé) dat een stucadoor gewoon doorstuct en overal lak aan lijkt te hebben. Al diverse keren meegemaakt dat àlles mooi vrij is gemaakt, WCD's verwijderd, spijkers uit de muur, etc. Dan komt de stucadoor en die stuct gewoon over die ene vergeten WCD heen of om die ene vergeten spijker heen. Dat ze de WCD of de spijker niet zelf weg willlen halen is één ding, maar nog niet de moeite nemen om even kenbaar te maken dat er nog een WCD of een spijker zit...

Nee, heel herkenbaar verhaal dit van TS en heel (stereo)typisch voor de stucadoor...

• Alfalva
  • Registratie: mei 2017
  • Laatst online: 05-06 16:07
Harrie_ schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 11:38:
[...]

Inmiddels is hier misschien wel bekend dat ik de (gemiddelde) stucadoor niet hoog heb zitten. Mijn ervaring is dat een 'beetje stucadoor' gewoon doorgaat en lak heeft aan alles. Ik heb al zó vaak meegemaakt (in het werk, maar ook privé) dat een stucadoor gewoon doorstuct en overal lak aan lijkt te hebben. Al diverse keren meegemaakt dat àlles mooi vrij is gemaakt, WCD's verwijderd, spijkers uit de muur, etc. Dan komt de stucadoor en die stuct gewoon over die ene vergeten WCD heen of om die ene vergeten spijker heen. Dat ze de WCD of de spijker niet zelf weg willlen halen is één ding, maar nog niet de moeite nemen om even kenbaar te maken dat er nog een WCD of een spijker zit...

Nee, heel herkenbaar verhaal dit van TS en heel (stereo)typisch voor de stucadoor...
Wellicht is dat het verschil tussen de gerenommeerde Nederlandse stucadoor van EUR 27/meter excl btw en de werkspot/oostblokstucadoor van EUR 13/meter zonder btw?

Ik pak voor mezelf meestal die laatste, maar dan haal ik zelf alle binnenwerken eruit, maak foto's en tekeningen waar de dozen zitten, plak zelf de vloer vol met stucloper en zet preventief een paar luchtverfrissers op het toilet. Zoals gezegd, het zijn inderdaad varkens :P

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

▫️ 🔴 🔴 🔴 🔴 🔴 ▫️

Alfalva schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 13:16:
[...]

Wellicht is dat het verschil tussen de gerenommeerde Nederlandse stucadoor van EUR 27/meter excl btw en de werkspot/oostblokstucadoor van EUR 13/meter zonder btw?

Ik pak voor mezelf meestal die laatste, maar dan haal ik zelf alle binnenwerken eruit, maak foto's en tekeningen waar de dozen zitten, plak zelf de vloer vol met stucloper en zet preventief een paar luchtverfrissers op het toilet. Zoals gezegd, het zijn inderdaad varkens :P
Heel verstandig. En vanzelfsprekend is het met die el cheapo figuren nog wat erger gesteld dan met de 'gerenommeerde', maar ook daar kom je genoeg van die figuren tegen die werkelijk overal lak aan lijken te hebben. Ik blijf me daar ieder keer weer over verbazen...

• krypto936
  • Registratie: januari 2002
  • Laatst online: 20-10 11:04
JvS schreef op maandag 14 januari 2019 @ 22:48:
[...]
jazeker vind ik dat dat mag, onder voorwaarde dat je je klant wel duidelijk hebt geïnformeerd hoe hij zijn woning stuc klaar maakt. En dat de klant akkoord is.

Is het niet klaar? Dan niet beginnen (en wel betalen) of meerwerk om het klaar te maken.

Ljjkt me erg redelijk.

Ps, uit sensatiezucht, hebben stucadoors ook vooroordelen over electriciens? :P
Sja dat niet beginnen en wel betalen is niet echt haalbaar in de praktijk denk ik ;).

Vooroordelen hebben ik eigenlijk niet, werk altijd voor vaste kleine aannemers met vaste onderaannemers dus je weet ook wat je aan elkaar heb en wat je kan verwachten. Dit soort dingen gebeurt ook 9/10 keer bij particulieren. Laatste tijd mogen we wel steeds vaker de dozen weg smeren omdat ze die zoekers hebben dat is wel fijn :D. Maar spotjes uitsnijden, dozen open laten/open slaan doen we ook als we per ongeluk ergens iets hebben weg gesmeerd en waar draad in zit blijft standaard open als het niet is afgedekt. Dus over het algemeen vrij weinig gezeur onderling ;)

En als ik deze reacties zo lees heb ik echt medelijden met jullie allemaal :+ . Verklaard ook dan wel weer waarom wij positieve reacties krijgen haha. Ik verbaas me er over hoe je zo te werk kan gaan en waarom je dat zou willen.

Waar kan ik trouwens die 27€ per meter verdienen? :o

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

Señor Sjon schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:56:
Ik vrees dat het om de schroef van het plastic kapje gaat en niet van de twee van het binnenwerk.

Enige oplossing:
- stroom eraf
- binnenwerk vrijbeitelen
- binnenwerk loshalen
- vulringen en eventueel langere schroeven gebruiken
- binnenwerk terugplaatsen
- kapje terugplaatsen.
d:)b

Vandaag op deze manier een wcd gedaan en het resultaat is prima! Vulringen bleken niet nodig, heb wat extra gips eronder gedaan.

Vraag me af of we de stukadoor nog iets kwalijk kunnen nemen? (we hebben nog niet betaald)

Sport_Life wijzigde deze reactie 16-01-2019 18:17 (5%)

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Tsjah, hij heeft het afgesproken werk ongetwijfeld (goed?) Gedaan... Dus dat zal een vervelende discussie worden. Zou het sowieso bespreken, maar of je er wijzer van wordt is een tweede natuurlijk.

• Sport_Life
  • Nu online

Sport_Life

MikeyMan schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:22:
Tsjah, hij heeft het afgesproken werk ongetwijfeld (goed?) Gedaan... Dus dat zal een vervelende discussie worden. Zou het sowieso bespreken, maar of je er wijzer van wordt is een tweede natuurlijk.
Werk is zeker goed gedaan, daar gaat het niet om.

Maar ik had liever iets meer betaald voor kwaliteit in plaats van achteraf rondom de schakelaars en wcd's opnieuw gipsen en sauzen..

• MikeyMan
  • Nu online

MikeyMan

Vidi, Vici, Veni

Sport_Life schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 18:59:
[...]

Werk is zeker goed gedaan, daar gaat het niet om.

Maar ik had liever iets meer betaald voor kwaliteit in plaats van achteraf rondom de schakelaars en wcd's opnieuw gipsen en sauzen..
Ja dat snap ik, maar hoe wil je dat nu voor elkaar krijgen? Enige optie zou dan zijn dat de stucer nadat je de stopcontacten eruit hebt nog een keertje terug komt misschien.
Pagina: 1

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Cartech

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True