Front heights aansluiten op center channel, parallel / serie

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 11-10 09:59
Op de vorige Onkyo receiver zat een optie om te front heights te kunnen integreren (je kon het geluidsbeeld naar wens in 5 stappen "omhoog" clicken) in het center kanaal, zodat stemmen daadwerkelijk "uit" de tv kwamen in plaats van er onder, waar de center speaker ligt.

Op de huidige Marantz is deze optie, tot mijn verrassing, niet te vinden en vind het center kanaal dan ook veel minder fijn klinken. Alle audio komt nu, uiteraard, van onder de tv vandaan.

Nu vind ik met deze receiver de front heights (qua effecten, met Atmos/Auro3D) sowieso vrij weinig toevoegen en wil deze dus hardware-matig aan het center kanaal toevoegen. Uiteraard snap ik dat dit geen perfecte oplossing zal worden zoals vroeger door het andere formaat en merk van de luidsprekers, andere weerstand, etc.

Wat is dan de beste/veiligste methode? Het makkelijkst is om even de heights naar het center kanaal te wiren zodat het parallel aangesloten is. Heb dit nog niet gedaan though omdat ik eerst wilde horen wat beste is :)

(center speaker een beetje omhoog kantelen reeds geprobeerd, dit voegde weinig toe)

(Marantz 7012 receiver, Infinity Kappa Center B, Magnat Vector 202F front heights)

[ Voor 3% gewijzigd door Brad Pitt op 14-01-2019 13:11 ]

Nickname does not reflect reality

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10-10 14:24

M14

Je versterker heeft pre-out's. Losse versterker voor je height-speakers. Als input de pre-out van het betreffende height kanaal met daar de pre-out van het center kanaal deels bij gemixt. Zou met een 2-kanaals mixer moeten kunnen.

Of dat het waard is ...

Andere optie is een extra (center?) luidspreker die tussen je heights hangt en ook op het center-kanaal is aangesloten.

Beide opties lijken me niet echt optimaal, maar meer is er niet echt mogelijk denk ik.

Mess with the best, Die like the rest
There is no such thing as Society
There are 2 kinds of people: Snipers and their targets
Never run for a sniper ... you only die tired :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:20

Jag

Op de preouts van de center moet je het dan wel zetten. Maar dit is wel de beste oplossing. Kleine miniAMP via ebay, koop je voor ongeveer 20euro als je een beetje zoekt. Die hebben ook een volumeknop, dan kan je de gain regelen tov je center.

Alternatief is de fronts heights parallel aansluiten aan je center. Maar dikke kans dat je center al 4 ohm is (kan zo snel geen specs vinden). Dan wordt het wellicht wat te gortig. Wat wel scheelt is je front heights in serie zetten, en dat dan parallel aan je center. Maar je hebt dan geen controle over de relatieve gain.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mikayu
  • Registratie: December 2009
  • Laatst online: 12-10 21:06

Mikayu

.srt

Als je de vorige Onkyo nog hebt kan je die wellicht gebruiken als eindversterker voor je center en heights?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Jag schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:39:
Op de preouts van de center moet je het dan wel zetten. Maar dit is wel de beste oplossing. Kleine miniAMP via ebay, koop je voor ongeveer 20euro als je een beetje zoekt. Die hebben ook een volumeknop, dan kan je de gain regelen tov je center.

Alternatief is de fronts heights parallel aansluiten aan je center. Maar dikke kans dat je center al 4 ohm is (kan zo snel geen specs vinden). Dan wordt het wellicht wat te gortig. Wat wel scheelt is je front heights in serie zetten, en dat dan parallel aan je center. Maar je hebt dan geen controle over de relatieve gain.
Ik ging er vanuit dat de TS het height kanaal wilde behouden, maar de output van het center kanaal er bij wilde mixen :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05:20

Jag

M14 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:15:
[...]

Ik ging er vanuit dat de TS het height kanaal wilde behouden, maar de output van het center kanaal er bij wilde mixen :).
Ja kan natuurlijk ook, maar dan moet je pre outs van center en front heights aansluiten met een mixertje er ook nog tussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Jag schreef op maandag 14 januari 2019 @ 22:11:
[...]

Ja kan natuurlijk ook, maar dan moet je pre outs van center en front heights aansluiten met een mixertje er ook nog tussen.
Klopt. Zo bedoelde ik het in mijn eerste post. Maar er zijn ook 'mengversterkers': een stereo versterker met meerdere stereo inputs. Input 1 links en rechts het center kanaal, input 2 links en rechts de height kanalen, afstellen en klaar.

Maar nogmaals, of dat het waard is...
Ik vraag me af of er merken zijn die dezelfde functionaliteit hebben als die Onkyo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
M14 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 21:15:
[...]
Nee height kanaal mag in dat geval helemaal vervallen :)

Een losse versterker erbij doen vind ik, qua volume regeling en dergeljke, niet optimaal.
Mikayu schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:54:
Als je de vorige Onkyo nog hebt kan je die wellicht gebruiken als eindversterker voor je center en heights?
De vorige Onkyo heb ik nog maar een 9-kanaals 25kg wegend ding er nog even bij zetten voor een wat hogere dialoog is ook niet de bedoeling :P
M14 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 23:54:
[...]
Ik vraag me af of er merken zijn die dezelfde functionaliteit hebben als die Onkyo.
Jawel onder andere Yamaha. Maar ben verder relatief tevreden over deze Marantz en heb niet de middelen om deze nu wederom te gaan vervangen. Moet eerst nog een OLED komen. Misschien de AF9 halen dan maar, deze heeft een functie om als center te fungeren, is het lage dialoog probleem meteen opgelost :)

Voor zover allemaal bedankt in ieder geval! *;

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• M14

M14

Brad Pitt schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:50:
[...]

Nee height kanaal mag in dat geval helemaal vervallen :)

Een losse versterker erbij doen vind ik, qua volume regeling en dergeljke, niet optimaal.
Waarom niet? Ik ga er van uit dat de pre-out betreft volume mee schaalt met je master volume. Die versterker regel je dan 1 keer af en de balans tussen center en heights staat.

Maargoed, de height kanalen mogen vervallen. Vanuitgaande dat impedantie te doen is met serie/parallel schakelen zou je de luidsprekers bij de center kunnen aansluiten. Nadeel hiervan is dat je niet kunt bepalen hoe de balans ligt van het centerkanaal tussen centerspeaker en heights. Dat kun je met een losse versterker er bij wel.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brad Pitt
M14 schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:08:
[...]
Waarom niet? Ik ga er van uit dat de pre-out betreft volume mee schaalt met je master volume. Die versterker regel je dan 1 keer af en de balans tussen center en heights staat.
Het is nog vroeg :P Inderdaad, daar had ik helemaal niet aan gedacht!
Maargoed, de height kanalen mogen vervallen. Vanuitgaande dat impedantie te doen is met serie/parallel schakelen zou je de luidsprekers bij de center kunnen aansluiten. Nadeel hiervan is dat je niet kunt bepalen hoe de balans ligt van het centerkanaal tussen centerspeaker en heights. Dat kun je met een losse versterker er bij wel.
Dat die balans een pure gok wordt is inderdaad waar. Geen enkele optie, qua bedrading, is optimaal. Los klein versterkertje is een zeer goed idee en dat was nooit in mij opgekomen :)

Pagina: 1