Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Typhone
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 27-11 10:23

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Goedemorgen,

Zaterdag een offerte gekregen van zonnepanelen waarmee ik in principe al akkoord was O-) maar vriendinlief wilde toch even het fijne ervan weten en heeft wat rondvraag gedaan. Nu blijkt - volgens haar - dat e.e.a. wat aan de dure kant ligt maar mijn vraag is eigenlijk of dat klopt?

Offerte 1:

20x S-Energy 300WP Percium All Black
1x Omvormer Solar Edge SE 7K (3 fase)
20x Optimizer
18x Montage Solarstell plat/portrait
2x Montage Solarstell plat/landscape

Incl installatie en BTW: €9438,00

Offerte 2:

17x LG Neon R 365WP Mono Blackframe
1x Omvormer Solar Edge SE 7K (3 fase)
17x Optimizers
17x Montage Solarstell portrait

Incl. installatie en BTW: €12.100,00

Hoe verhouden deze prijzen zich?

Situatie:
Hoekhuis, plat dak, energieverbruik per jaar (2-personen) circa 5500kWh :X

Ik was van minder panelen uitgegaan zelf maar na opmeten bleek dat een stuk meer te zijn (12-14 werden er 20).

[ Voor 12% gewijzigd door Typhone op 14-01-2019 11:55 ]

• BlueTooth76
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 23:53

BlueTooth76

Let the sun shine!

De eerste offerte zit op (20x300) 6.000Wp voor €9.438
Dan zit je op €1,57 per Wp.

De tweede offerte zit op (17x365) 6.205Wp voor €12.100
Dat is €1,95 per Wp

Je kan nog 2 jaar "salderen", daarna komt er waarschijnlijk een lagere terugleversubsidie, als Wiebes z'n zin krijgt.

Met de 1e offerte zit je dan op zo'n 10 jaar terugverdientijd, met 2e offerte zit je dan op misschien wel 15 jaar terugverdientijd, uitgaande van €0,15 per kWh. Daar kan je dan nog wel bijna 1/5e aan tijd vanaf halen als je de BTW terug vraagt.

Ik zou op zoek gaan naar een set van zo'n €1,00 tot €1,20 per Wp (incl. BTW)

Heb je noemenswaardige schaduw? Zijn de optimizers echt nodig? En die LG panelen zijn mooi maar ook erg duur in verhouding.

Om een idee te geven: voor mijn installatie (2x 8kW omvormer, 68 panelen, 20.400Wp) was ik €1,08 per Wp kwijt.

[ Voor 7% gewijzigd door BlueTooth76 op 14-01-2019 12:01 ]

2x SE8K | 68x Talesun 300Wp | 16 oost, 16 west, 25 zuid, 11 noord | 20.400Wp | pvoutput.org | Mitsubishi Zubadan 14kW @ 50% vermogen

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Ik heb geen schaduw op het dak (hooguit 2 kleine pijpjes). Of de optimizers écht nodig zijn durf ik niet te zeggen maar liever wel dan niet ;).

• Possible
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 27-11 08:30
Als je alleen maar 2 kleine pijpjes hebt dan heb je bijvoorbeeld aan 2 optimizers genoeg. Je zou dan prima voor een stringomvormer kunnen zoals een SMA of als je goedkoper zou willen, een Goodwe.

Ik zelf heb 17 pannelen op een SMA omvormer waarbij ik 1 pijp heb die een heel klein beetje schaduw geeft nu in de winter. In de lente staat de zon al zo hoog dat dit geen invloed meer heeft. Veel installateurs bieden je alleen Solaredge aan omdat het dan makkelijker is om uit te lezen en een storing op afstand te kunnen analyseren (Elk paneel is namelijk uit te lezen)

Wil je dit? of wil je een zo kort mogelijke terugverdientijd.

Aangezien je een platdak hebt zou ik het lekker zelf doen.

Gasloos sinds 2020 - 3240wp-Z Live 5100wp-W Live 8340wp-Merged Live Altantic Explorer 200 Live

• Hann1BaL
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 17:50

Hann1BaL

Do you stay for dinner?Clarice

Op een plat dak heb je die optimizers volgens mij niet echt nodig en zou ik die weglaten.

Je systeem is overkill. Normaal gesproken moet je toch in de buurt van een terugverdientijd van 6-7 jaar komen en bij jou is dat zeer veel hoger. Dat is toch zonde.

Mag ik vragen hoe je het voor elkaar krijgt om met 2 mensen 5500 kWh per jaar te verbruiken?
We gebruiken met een hoekhuis en 3 personen zo rond de 3200 kWh, en koken op electriciteit en hebben 2 ovens.
Possible schreef op maandag 14 januari 2019 @ 15:20:

Ik zelf heb 17 pannelen op een SMA omvormer waarbij ik 1 pijp heb die een heel klein beetje schaduw geeft nu in de winter.
In de winter is de opbrengst sowieso zo laag dat je je daar ook niet druk over hoeft te maken.

[ Voor 26% gewijzigd door Hann1BaL op 14-01-2019 15:27 ]

• Cpt.Chaos
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 20:39
Komen de panelen oost-west? Dan kan je nog met een kleinere omvormer af, laat eens een plaatje zien van je dak met afmetingen, dan kunnen we hier iets veel beters en goedkopers voor je bedenken.
Hoe meer panelen hoe goedkoper het wordt per Wp, dus voor 20 panelen inc montage mag je echt niet boven de 1,20 inc btw uitkomen.

• CurlyMo
  • Registratie: Februari 2011
  • Laatst online: 22:24
Oftewel, je vriendin had gelijk :)

Lees de topic warning hier even door voor een mooie start van je advies traject hier:
Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7

Sinds de 2 dagen regel reageer ik hier niet meer

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
@Possible
Plat dak is wel niet zo makkelijk te bereiken als het lijkt ;). Terugverdientijd maakt me niet zoveel uit (dat hoeft niet 6 of 9 jaar te zijn) maar een deel zelf opwekken van ons vrij forse verbruik is niet verkeerd.

@Hann1BaL
Die 5500kWh komt door: serverkast met MKB-grade apparatuur (Unifi XG). Twee keer Mitsubishi Inverter waarvan er eentje vrijwel elke nacht aanstaat tussen juni en begin september (plat dak). Kokend waterkraan. Meerdere domotica systemen die aanstaan i.v.m. alarmsysteem en camerabewaking. Koken gaat op gas, 2 ovens aanwezig, 2 koelkasten, 1 diepvrieskast (A+++ weliswaar maar druppel op gloeiende plaat gok ik).

@Cpt.Chaos
Panelen kwamen richting Zuid oost te liggen. Afbeelding wordt gemaakt, ik heb geen kant en klare afbeelding gekregen so far :).

@CurlyMo
Topicwarning of OP? :)

Doel is zoveel mogelijk panelen op het dak maar als het verschil tussen 330WP en 365WP 160 euro per paneel méér is dan is 330WP uiteraard de sweet spot. Gisteren alles bij elkaar geklikt op een website inclusief installatie (hoogwerker weet ik niet) dat scheelde incl. BTW al bijna 2000 euro met de huidige offerte. Toen ging ik toch even nadenken dat het geen kattenpis is wat je even gaat uitgeven.

[ Voor 19% gewijzigd door Typhone op 14-01-2019 16:13 ]

• CurlyMo
Topicwarning geeft aan waar een goed topic voor zonnepaneel advies aan moet voldoen. Meeste is hier al gezegd, maar het scheelt je een hoop tijd als je het in één keer goed doet. Topic warning is niet meer wat het geweest is zie ik.

Neem deze reactie maar als leidraad met de reacties die er direct op volgen:
CurlyMo in "Electriciteit opwekken met zonnepanelen (PV) deel 7"

Ik heb overigens 21 panelen liggen die ik heb laten installeren voor € 0,98 excl. BTW per WP. Totaal WP is 5775.

[ Voor 36% gewijzigd door CurlyMo op 14-01-2019 16:24 ]

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
CurlyMo schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:18:
[...]

Topicwarning geeft aan waar een goed topic voor zonnepaneel advies aan moet voldoen. Meeste is hier al gezegd, maar het scheelt je een hoop tijd als je het in één keer goed doet.
Het pure zonnepaneel advies is niet zo heel relevant; wel relevant is de prijszetting. De heer die er afgelopen vrijdag was zei dat de LG panelen €600,- p/stuk waren waar ik ze op internet voor €370 vindt. Dat is een bijna dubbele marge (die zit er ook op die €370,-) panelen dus ik ben vooral op zoek naar vergelijkbare installaties met een prijscalculatie niet naar de meest optimale plaatsing op het dak (daar kan ik niet bijkomen maar een drone komt a.s. donderdag). Ik was bijna akkoord met een prijs die bijna 20% hoger was dan een kennis twee jaar geleden (!) betaalde. En die panelen waren 30WP p/stuk minder.

@CurlyMo ik had al twee keer voorzichtig even naar de topicwarning gekeken maar die was dus inderdaad aangepast hehe. Geeft niet, want gelijk heb je wel.

[ Voor 8% gewijzigd door Typhone op 14-01-2019 16:26 ]

• CurlyMo
Typhone schreef op maandag 14 januari 2019 @ 16:25:
[...]
Het pure zonnepaneel advies is niet zo heel relevant; wel relevant is de prijszetting.
Die is veel te hoog. Punt. Topic kan dicht O-)

De tweakers hier hebben altijd gelijk, echt, en kunnen je van advies voorzien zodat je de perfect mogelijke installatie krijgt voor jouw dak. Maar goed, of je daar gebruik van maakt, dat is aan jou.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
CurlyMo schreef op maandag 14 januari 2019 @ 18:43:
[...]

Die is veel te hoog. Punt. Topic kan dicht O-)

De tweakers hier hebben altijd gelijk, echt, en kunnen je van advies voorzien zodat je de perfect mogelijke installatie krijgt voor jouw dak. Maar goed, of je daar gebruik van maakt, dat is aan jou.
Hahaha touché, advies is altijd welkom uiteraard

• CurlyMo
Typhone schreef op maandag 14 januari 2019 @ 18:48:
[...]

Hahaha touché, advies is altijd welkom uiteraard
Dan graag de informatie zoals gevraagd, want anders is ons advies gebakken lucht ;)

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
Uitgebreidere informatie:

Members only:
Alleen zichtbaar voor ingelogde gebruikers. Inloggen

Wat betreft de rode pijl op foto 1: dat is hoe wij uit het raam kijken. Als ik op het kompas kijk is dat circa 215 graden (zuid-west).
De voorgestelde legrichting van het bedrijf was richting zuid-oost.

Afmeting van het dak bedraagt circa 9m x 6,5m (afgerond naar beneden toe dus kan iets meer zijn).
Doel is in elk geval om alles te laten plaatsen uiteraard ;). Als er nog meer informatie noodzakelijk / wenselijk is dan hoor ik het uiteraard graag :). In de offerte werd alleen gesproken over een portrait ligging met een hoogte van 10 graden per paneel.

[ Voor 5% gewijzigd door Typhone op 14-01-2019 20:59 ]

• CurlyMo
Dat zijn dan 30 panelen op oost / west. Als je dan op het grijze platte dak vol legt op zuid (6?) dan heb je volgens mij een mooie dekking over de dag heen.

Met 330Wp maakt dat ~ 11.880Wp, maar aangezien je oost/west/zuid legt kan dat op een 6000Wp omvormer. Zoals de Growatt 6000-UE. Zuid kan je er dan bij knopen middels een aantal Tigo's. Dat helpt daar ook voor de schaduw.

Als je graag LG wilt dan kom je op:

36 LG Panelen x € 225 = € 8100,-
1x Omvormer x € 1195,- = € 1195,-
1x Installatiemateriaal x € 1000,- = € 1000,-
1x Installatie x € 1000 (plat dak stelt niks voor) = € 1000,-

Prijzen van solar-bouwmarkt.nl

Marge van 10% voor installateur maakt € 12500.
Dat maakt € 0,87 / Wp excl. BTW.

Onder de € 1,00 / Wp excl. BTW moet dus zeker wel lukken.

• Typhone

Typhone

Who Dares Wins

Topicstarter
@CurlyMo
Dat zijn wel heel veel panelen. Kan dat überhaupt op circa 54m2? De zonnepaneelman die er was ging uit van 20 à maximaal 21 panelen op ons dak.

• CurlyMo
Je hebt het over 9m x 6.5m. Ik ga er vanuit dat de bovenkant van je kaart noord is. Dus de 9m gaat van noord naar zuid en de 6.5m van oost naar west. In jouw geval dus zuid-oost en noord-west.

Als je een oost / west opstelling legt op een plat dak dan liggen de lange kanten dus op de 9 meter. Een standaard paneel is 1.65m x 1.00 meter. Dat zijn dus 9m / 1.65m = 5.45m, oftewel 5 panelen. De korte kanten liggen over de 6.5 meter. Dus dat zijn 6 rijen. Oftewel 30 panelen.

Op een plat dak worden de panelen zo gelegd (bij twee windrichtingen):
Afbeeldingslocatie: https://s3.amazonaws.com/verbouwkosten/plaatjes/zonnepanelen_plat_dak_Oost_west_montage_met_dichte_zijkanten.jpg

Dus de winst die je maakt doordat je panelen diagonaal gelegd worden verlies je weer door de ruimte die je nodig tussen de rijen. Anders kan je er niet meer lopen.

Enige waar ik of anderen nog meer in moeten duiken is de omvormer zelf. Maar dit klopt volgens mij wel aardig.

Overigens nog simpeler benadert. Een standaard paneel is 1.65m2. Dus 54m2 / 1.65m2 = 32,7

[ Voor 6% gewijzigd door CurlyMo op 15-01-2019 10:28 ]

• busscherski
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 23:57
Als 6 rijen van 5 oost-west inderdaad past zou ik denk ik kiezen voor 30 stuks 305 Wp Trina panelen met een helling van 20 graden.

Typhone

Een 7 kW 3 fase string omvormer is dan prima.
7229 kWh per jaar.

typhone2

Inclusief installatie voor 6834 euro excl btw. 0.747 euro/Wp

7,945 kWp, Atlantic Explorer 3 270 coil, 5 kW Panasonic monobloc H serie, Tesla Model Y RWD (2024)

Pagina: 1