Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Dikke Gaming PC. Budget: 3000 euro maar mag ook iets meer.

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Oerbeer
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 15-05-2024
Wat wil je doen met je nieuwe systeem?
Ik wil met mijn PC voor nu en de komende jaren op hoge instellingen kunnen spelen. Dus supergelikte graphics terwijl het nog soepeltjes loopt. Ik ben geen pro gamer, dus honderden euro's voor een framerate meer of minder is onnodig.

Wat mag het systeem gaan kosten?
Drieduizend euro. Maar het mag gerust een honderdje of zes meer zijn. We hebben een lekker ruim budget, jongens, have fun!

Zijn er componenten of randapparatuur die je al hebt en mee wil nemen naar je nieuwe systeem?
Misschien de HDD van m'n oude pc. Maar ik denk er ook over om die gewoon te klonen naar een nieuwe, grotere HDD.

Wat denk je allemaal nodig te hebben?
In ieder geval zal er waarschijnlijk niet bezuinigd worden op de grafische kaart en processor. Daarnaast vergen games aardig wat RAM, maar betwijfel of 32 gig nu echt noodzakelijk is, of dat 16 gig ook voldoet.
Verder wil ik graag snel opstarten! Hoorde dat ik mijn OS kan installeren op een M.2 NVMe SSD, zodat alles snel startklaar is. Is alleen nog uit te vogelen hoe in te stellen als bootdisk.
De opslag van mijn bestanden en games wil ik op een HDD van enkele terabytes doen; ik weet niet of daarvoor het investeren in een SSD waard is.

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren?
Hou wel van Asus en Corsair!

Heb je nog bepaalde eisen/wensen?
Qua formaat denk ik dat een mid tower wel een lekker beginnetje is. Zoek naar een model 'van deze tijd', met een goede balans tussen uiterlijk en functionaliteit. Ook wil van m'n rig een kleine discotheek maken, dus lekker flink shinen met RGB lichten. Geluidsreductie maakt niet zoveel uit, maar is natuurijk een welkome bonus.

Ga je overklokken?
Geen idee. Heb er geen ervaring in, dus misschien is dat ook af te raden. Anders heb ik als techniek-lover wel zin om eens een beetje te rommelen.

Wat verwacht je van ons?
Ik heb alvast zelf een lijstje samengesteld met onderdelen. Weet alleen niet of dit een goede keuze is, of dat er meer uit te halen valt. Daarnaast weet ik niet of het allemaal compatible is, en of ik aan extra's moet denken zoals thermal paste en extra kabels.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 324,-€ 324,-
1Asus PRIME X470-PRO€ 169,-€ 169,-
1Asus ROG Strix GeForce RTX 2080 Ti OC€ 1.395,05€ 1.395,05
1Seagate Barracuda Pro 3,5", 4TB€ 145,-€ 145,-
1Cooler Master MasterCase H500M€ 173,50€ 173,50
1Corsair Vengeance RGB Pro CMW16GX4M2C3200C16€ 152,75€ 152,75
1Corsair RM650x (2018) Zwart€ 98,90€ 98,90
1Samsung 970 Evo 250GB€ 72,99€ 72,99
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.531,19

[ Voor 77% gewijzigd door Oerbeer op 14-01-2019 05:23 ]

Beste antwoord (via Oerbeer op 24-01-2019 19:25)

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Mijn voorstel, scherm naar wens en andere accessoires.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700X Wraith Boxed€ 328,90€ 328,90
1MSI B450 Gaming Pro Carbon AC€ 134,50€ 134,50
1MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio€ 1.345,05€ 1.345,05
1Fractal Design Meshify C - Dark TG€ 85,-€ 85,-
1be quiet! Dark Rock 4€ 57,99€ 57,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3200C16€ 136,50€ 136,50
1be quiet! Straight Power 11 650W€ 106,99€ 106,99
1Intel 660p 1TB€ 125,50€ 125,50
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.320,43

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

Alle reacties

• ExiZTeNcE
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 22-11 14:22
Op wat voor scherm speel je, en met name op welke resolutie?

• ShitHappens
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 12:56
Houd er goed rekening mee, dat ook games zeker kunnen profiteren van een SSD ten opzichte van HDD. Denk vooral aan het laden ervan, en marginaal de savegames. Met die reden heb ik bijna 2TB aan SSD's in m'n PC hangen, voor OS, games en andere programma's die anders lang duren om te starten.

Thermal paste zit al op de koeler, als is 't wel handig eentje als back-up te hebben als het installeren van de koeler niet goed gaat.

Gezien je voorkeur voor Corsair, verrast de keuze voor de CM case me een beetje. Corsair heeft ook hele mooie cases in die prijsklasse, sommige zelfs al reeds voorzien van RGB fans.

Je geeft aan vanuit een ander systeem hooguit HDD mee te nemen, maar al nagedacht over toetsenbord/muis/scherm?

16GB RAM zou voor gaming in principe voldoende moeten zijn. Met deze set houd je 2 slots vij, dan kun je er nog altijd een set bijhalen om op 32GB komen als het te krap blijkt.

De SSD als bootdisk krijgen gaat redelijk eenvoudig tegenwoordig: klik die aan tijdens het installeren van Windows :+ Over Windows gesproken, hoe ga je de licentie fixen?

• Oerbeer
ExiZTeNcE schreef op maandag 14 januari 2019 @ 06:33:
Op wat voor scherm speel je, en met name op welke resolutie?
Tot nu toe heb ik een oud scherm dat aangesloten is met DVI - die hele oude pc gaat naar m'n neefje zodat ie daarop Minecraft kan spelen :)

Ik ben van plan om voor dit systeempje te kijken voor een mooi 4K schermpje met DisplayPort aansluiting.
ShitHappens schreef op maandag 14 januari 2019 @ 06:36:
Houd er goed rekening mee, dat ook games zeker kunnen profiteren van een SSD ten opzichte van HDD. Denk vooral aan het laden ervan, en marginaal de savegames. Met die reden heb ik bijna 2TB aan SSD's in m'n PC hangen, voor OS, games en andere programma's die anders lang duren om te starten.

Thermal paste zit al op de koeler, als is 't wel handig eentje als back-up te hebben als het installeren van de koeler niet goed gaat.

Gezien je voorkeur voor Corsair, verrast de keuze voor de CM case me een beetje. Corsair heeft ook hele mooie cases in die prijsklasse, sommige zelfs al reeds voorzien van RGB fans.

Je geeft aan vanuit een ander systeem hooguit HDD mee te nemen, maar al nagedacht over toetsenbord/muis/scherm?

16GB RAM zou voor gaming in principe voldoende moeten zijn. Met deze set houd je 2 slots vij, dan kun je er nog altijd een set bijhalen om op 32GB komen als het te krap blijkt.

De SSD als bootdisk krijgen gaat redelijk eenvoudig tegenwoordig: klik die aan tijdens het installeren van Windows :+ Over Windows gesproken, hoe ga je de licentie fixen?
Misschien dat ik anders wel switch naar SSD - heb gelukkig een ruim budget.
Ben daarnaast ook van plan Artic Silver 5 also reserve bij de hand te houden.
Een mijn keuze voor die case? Dat komt omdat dit model van cooler master er wel héél goed uitziet.
Toetsenbord/muis/scherm is voor nu bijzaak. Eerst het dikke systeem fixen, de andere dingen komen later. In ieder geval wordt het wel een gaming toetsenbord (liefst mechanisch). Een muis heb ik al van Steelseries. Alleen dan nog een 4K schermpje.
Qua geluidssysteem heb ik aan mijn twee standaard speakertjes genoeg - ga geen home cinema set installeren.

Die Windows 10? Ik denk dat ik gewoon de installatie op een USB koop. Hoor ook verhalen dat ik het heel goedkoop van Kinguin kan scoren, maar dat vertrouw ik niet.

• EvaluationCopy
  • Registratie: Juli 2009
  • Laatst online: 15:27
250GB SSD is zó vol met de games van tegenwoordig. Met jouw budget zou ik daar minstens 1TB van maken. Ik zou ook nooit zoveel geld in een GPU stoppen maar dat is persoonlijk. (Ik zou dan een kaart van +/- 700,- kopen en dan over 2 jaar vervangen. Bang-for-buck heb je dan langer plezier)

3DFx Voodoo – Riva TNT2 Ultra – Geforce 3 Ti200 – Radeon 3870 – Radeon 5770 - Radeon 6870 - Radeon 6970 – Radeon 270 (x2) - Geforce 2060 Super – Geforce 4070 Super

• trixie24
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 12:58
Hoe groot scherm wil je gaan kopen dat je denkt aan 4K?

27" 1440P ziet er echt al heel erg goed uit! Koop een scherm met wat hogere Hz en G-sync (Of Free-sync nu bekend is geworden dat Nvidia dit ook gaat ondersteunen) en het ziet er echt gelikt uit en draait als een zonnetje. Neem dat mee in je overweging...

Voor 1440P is een 2080 zonder de TI toevoeging echt meer dan voldoende...

Wellicht is het verstandig nog even te wachten met wat AMD hopelijk deze week aankondigd op CES! Mochten ze op korte termijn de nieuwe serie Ryzen kunnen leveren... :)

• Oerbeer
EvaluationCopy schreef op maandag 14 januari 2019 @ 07:44:
250GB SSD is zó vol met de games van tegenwoordig. Met jouw budget zou ik daar minstens 1TB van maken. Ik zou ook nooit zoveel geld in een GPU stoppen maar dat is persoonlijk. (Ik zou dan een kaart van +/- 700,- kopen en dan over 2 jaar vervangen. Bang-for-buck heb je dan langer plezier)
Ik ben ook niet van plan om die 250G SSD te gebruiken voor opslag, maar om als bootdisk te gebruiken. Ik heb een aparte HDD of SSD schijf die ik gebruik voor opslag

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 08:55
Ik zou voor een 1TB of 2TB SSD er bij gaan, ruim voldoende voor je meest gespeelde games. Daarnaast wellicht een Intel systeem met een 9700K of 9900K overwegen. Intel haalt over het algemeen hogere FPS. Wanneer je voor 4K gaat wordt het minder relevant.

De wijzen komen uit het Oosten!

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:23
Je zegt aan de ene kant €3000 maar mag nog meer zijn en aan de andere kant zeg je ik wil geen honderden euros betalen voor mar een paar frames meer. Wat heeft de voorkeur want alles boven de ~€2000-€2500 lever in praktijk bijna niets meer op aan frames.

Ga je op 4K gamen dan is de build zoals je die hebt met een iets goedkopere/andere kast en een 1TB of 2TB SSD in plaats van HDD prima.

Wil je graag nog €500 meer uitgeven dan kan je voor een intel i7 of i9 gaan maar dat gaat je op 4K bijna niets opleveren. Dat zijn dan die genoemde paar frames voor honderden euros. Maar het past wel binnen budget.

• D_Jeff
  • Registratie: April 2011
  • Laatst online: 08:21
Zit de monitor ook in het budget van 3k?

Goede 4k IPS/VA monitoren zijn zo 400 a 600 euro ;)
(bijv LG 27UK850 als het "neutraal" eruit moet zien, anders weet ASUS je budget wel te helpen met een monitor van € 2400 :+)

Hold. Step. Move. There will always be a way to keep on moving

• Oerbeer
Philip Ross schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:33:
Je zegt aan de ene kant €3000 maar mag nog meer zijn en aan de andere kant zeg je ik wil geen honderden euros betalen voor mar een paar frames meer. Wat heeft de voorkeur want alles boven de ~€2000-€2500 lever in praktijk bijna niets meer op aan frames.

Ga je op 4K gamen dan is de build zoals je die hebt met een iets goedkopere/andere kast en een 1TB of 2TB SSD in plaats van HDD prima.

Wil je graag nog €500 meer uitgeven dan kan je voor een intel i7 of i9 gaan maar dat gaat je op 4K bijna niets opleveren. Dat zijn dan die genoemde paar frames voor honderden euros. Maar het past wel binnen budget.
Het mag natuurlijk altijd lager dan het vastgestelde budget zijn - des te meer geld is er over voor leuke randapparatuur zoals een dikke scherm
Ik ben al aan het overwegen om voor een SSD te gaan ipv een HDD.

• yinnemans
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 10:43
Oerbeer schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:04:
[...]

Ik ben al aan het overwegen om voor een SSD te gaan ipv een HDD.
Zou ik sowieso doen met dit budget.
Met 3K kun je een NASA computer bouwen man. 8)

Ik ben een pessimist; een realist in de ogen van een optimist.

• Oerbeer
D_Jeff schreef op maandag 14 januari 2019 @ 09:37:
Zit de monitor ook in het budget van 3k?

Goede 4k IPS/VA monitoren zijn zo 400 a 600 euro ;)
(bijv LG 27UK850 als het "neutraal" eruit moet zien, anders weet ASUS je budget wel te helpen met een monitor van € 2400 :+)
400-600 euro klinkt zeker goed! Ik was aanvankelijk van plan om dat scherm met de volgende Payday aan te schaffen, maar als er nu al genoeg geld overblijft kan dat uiteraard versneld :+)

• Oerbeer
yinnemans schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:10:
[...]

Zou ik sowieso doen met dit budget.
Met 3K kun je een NASA computer bouwen man. 8)
Nice. Heb je nog verdere suggesties hoe ik het budget nog verder kan benutten voor dit systeem?

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

pricewatch: Intel 660p 1TB is momenteel goedkoper dan Sata m.2 SSD ROG Strix is erg duur, en vaak kun je voor goedkoper hetzelfde kopn. RTX2080 en Ti zijn moeilijk verkrijgbaar. over welke termijn wil je het gaan gebruiken ? @Oerbeer

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• D_Jeff
Verder blijf ik even meelezen, ik zit in de "luxe" dat mijn vrouwelijke wederhelft wil dat ik mijn pc setup ** een upgrade geef , inc. monitor*.

Qua monitor:
27 Inch & 4K & Speakertjes & FreeSync: pricewatch: LG 27UK850-W Zilver
27 Inch & F HD & Speakertjes & FreeSync: pricewatch: Asus VG279Q Zwart

* Ik ben alleen nog niet echt overtuigd van de meerwaarde van 4K reso
** Huidige setup: King of the Hill C2Q / 4x2GB DDR2-800 Kingston HyperX / Asus P5KE-WiFi/ Asus GTX 1060 Strix 6 GB/ 1TB Samsung 850Pro / Seagate 2TB HDD / Seasonic 520w (Eff: 80+ Gold) / Philips 21,5 Inch -- 1680x1050 reso | JA, Dat draait AC Syndicate :P )

• Oerbeer
Hackus schreef op maandag 14 januari 2019 @ 10:23:
pricewatch: Intel 660p 1TB is momenteel goedkoper dan Sata m.2 SSD ROG Strix is erg duur, en vaak kun je voor goedkoper hetzelfde kopn. RTX2080 en Ti zijn moeilijk verkrijgbaar. over welke termijn wil je het gaan gebruiken ? @Oerbeer
Tot het onderdeel zelf op raakt, of zodra deze voor de latere generaties games gewoon té outdated wordt.
Dan wordt het tijd voor een nieuwe :9

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Oerbeer schreef op maandag 14 januari 2019 @ 11:08:
[...]

Tot het onderdeel zelf op raakt, of zodra deze voor de latere generaties games gewoon té outdated wordt.
Dan wordt het tijd voor een nieuwe :9
Ik bedoel aankopen van, verder als ik dit budget heb voor een game-set, dan zou ik er een 9900k in knallen.

• D_Jeff
@Hackus Even uit nieuwsgierigheid: Heb je daar nog een bepaalde reden voor (de 9900k ?)

• Randleman
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 16-11 12:49
D_Jeff schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:14:
@Hackus Even uit nieuwsgierigheid: Heb je daar nog een bepaalde reden voor (de 9900k ?)
Als je 3K te besteden hebt kun je er net zo goed de beste (game) cpu van het moment in gooien.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

D_Jeff schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:14:
omdat het kan in dit budget.

• Joeri.Bijlsma
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 19-11 11:33
Lekker nutteloos weer.

Waarom in godsnaam 3000 euro weg gooien aan een PC die outdated is zodra de nieuwe consoles uitkomen?

Is allemaal leuk en aardig, maar een rtx 2080Ti kan geen raytracing aan op normale levels in toekomstige games, daar heb je op zijn minst een generatie of 2 later voor nodig, dus die is echt absoluut niet nodig.

Wil je de huidige games spelen op hoge settings, stop er dan gewoon een 1080 in en laat het daarbij.
1500 nu, en over een jaar of 2 de GPU upgraden.

Huidige generatie games vragen toch geen drol qua hardware, dus om er nu zoveel geld aan weg te gooien is zonde imo.

[ Voor 11% gewijzigd door Joeri.Bijlsma op 14-01-2019 12:24 ]

• Sniffels
  • Registratie: Augustus 2015
  • Laatst online: 23-11 14:45
Joeri.Bijlsma schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:22:
Lekker nutteloos weer.

Waarom in godsnaam 3000 euro weg gooien aan een PC die outdated is zodra de nieuwe consoles uitkomen?

Is allemaal leuk en aardig, maar een rtx 2080Ti kan geen raytracing aan op normale levels in toekomstige games, daar heb je op zijn minst een generatie of 2 later voor nodig, dus die is echt absoluut niet nodig.

Wil je de huidige games spelen op hoge settings, stop er dan gewoon een 1080 in en laat het daarbij.

Huidige generatie games vragen toch geen drol qua hardware, dus om er nu zoveel geld aan weg te gooien is zonde imo.
Ben het er stiekem mee eens.. en als ik zie "na mijn PayDay" dan lijkt het niet dat er 20k op de plank ligt om los te gaan (maar dat heb ik vast mis, en het maakt mij niet uit. Hobbies kosten geld)

• mugenmarco
  • Registratie: Juli 2010
  • Laatst online: 23-11 20:08
Dat TS er het budget voor heeft wilt niet zeggen dat het ook is aan te raden.

3000 voor een game pc?

• Heroic_Nonsense
  • Registratie: Januari 2015
  • Laatst online: 15:22

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Je kunt ook voor een paar honderd euro minder een PC aanschaffen die ook gewoon doet wat je wil en voor het geld dat je overhoudt alvast een fonds opzetten voor de volgende PC (of een nieuwe graka over een jaar of twee bijvoorbeeld, of op vakantie gaan.... of uitgeven op Steam of.... you get my point :))

Ik deel Joeri's mening over de 2080Ti. Om 1080p te kunnen spelen met "RTX ON!!!1!" voldoet hij (nu... in de huidige games) maar als raytracing straks echt los gaat, kan hij waarschijnlijk niet meer mee met z'n 10GR/s.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• LankHoar
  • Registratie: April 2013
  • Nu online

LankHoar

Langharig tuig

1TB of grotere SATA-SSD om je games op te installeren is met dit budget echt een no-brainer. Je zegt dat je de computer graag snel op ziet starten, dus lijkt me dat je datzelfde denkt over het opstarten van games en in-game laadtijden ;) HDD zou ik echt puur voor data opslag gebruiken.

Eventueel een eerder genoemde (kleine) m.2 SSD o.i.d. waar je alleen Windows op installeert, echter is de opstart winst in de praktijk volgens mij niet merkbaar (zeker niet wanneer je van een HDD komt). Zou gewoon een 50GB partitie maken op je SSD en dat voor Windows-only reserveren (niet vergeten je standaard opslag libraries naar je HDD te laten linken).

Je noemt heel specifiek dat je een 4K scherm wilt. Waar is dit op gebaseerd? Weet je wat het verschil is tussen 4K en 1440p gamen op grofweg de grootte van het scherm dat jij wilt? Anders zou ik dat eerst eens proberen, en overwegen of 4K echt nodig is. Het gaat heel veel uit je budget eten en ik vraag me af of het nodig is. Over een paar jaar zullen 4K schermen stukken beter betaalbaar zijn, en het geld dat je overhoud kun je dan gelijk aan de kant zetten voor een komende hardware upgrade (of gewoon sparen, niet alles hoeft uitgegeven te worden toch :)).

Qua RAM: 16GB zou moeten volstaan. Prijzen van RAM dalen nog steeds, dus kies een dual setje uit (uitgaande van mobo met quad channels) en koop over X jaar nog een dual setje wanneer nodig.

When life throws you a curve, lean into it and have faith!

• Jasper_S1985
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 22-11 15:32
LankHoar schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:43:
Eventueel een eerder genoemde (kleine) m.2 SSD o.i.d. waar je alleen Windows op installeert, echter is de opstart winst in de praktijk volgens mij niet merkbaar (zeker niet wanneer je van een HDD komt).
Heb mijn 850 Pro vervangen door een 970 Pro en dit is zeker wel merkbaar in Windows zelf.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Heroic_Nonsense schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:28:
Je kunt ook voor een paar honderd euro minder een PC aanschaffen die ook gewoon doet wat je wil en voor het geld dat je overhoudt alvast een fonds opzetten voor de volgende PC (of een nieuwe graka over een jaar of twee bijvoorbeeld, of op vakantie gaan.... of uitgeven op Steam of.... you get my point :))

Ik deel Joeri's mening over de 2080Ti. Om 1080p te kunnen spelen met "RTX ON!!!1!" voldoet hij (nu... in de huidige games) maar als raytracing straks echt los gaat, kan hij waarschijnlijk niet meer mee met z'n 10GR/s.
GTX 1080 is iets anders dan 1080p ;)

• Bart ®
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13:46

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Lekker een SSD van 1TB nemen om al je games op te installeren. Echt veel fijner dan op een HDD. HDD zou ik anno 2019 alleen nog gebruiken voor opslag van films/video/muziek/documenten etc. Alles wat niet groot is, of geen baat heeft bij hoge doorvoersnelheden.

Cunning linguist.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Hackus schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:27:
[...]

GTX 1080 is iets anders dan 1080p ;)
I know... ik doelde op het gebruik van de 2080Ti in RTX op een resolutie van 1080p. DigitalFoundry heeft de performance van RTX onder de loep genomen. Op 1080p is het goed te doen, met een mooie en stabiele 60fps, maar hoger dan 1080p is eigenlijk teveel gevraagd voor de huidige kaarten.

Such Heroic Nonsense - Proud admin of https://www.bartonsontheweb.nl and owner of https://netstek.nl

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Joeri.Bijlsma schreef op maandag 14 januari 2019 @ 12:22:
Lekker nutteloos weer.

En tegen die tijd krijg je het advies toch maar een goedkopere GPU te kopen omdat de RTX4080TI toch niet op 4k 144Hz met raytracing aan kan, dus dat je beter nog een generatie of twee kan wachten.

Nu moet ik toegeven dat als hij op een volgende payday moet wachten voor een monitor het wel wat twijfelachtiger wordt hoe verstandig het is. En als je op 1080p 60Hz gaat gamen is het zonde van het geld, maar bij een 1440p 144Hz (wat ik toch wel als ondergrens zie voor zo'n setup), dan heb je bij een hele hoop spellen al wat aan een 2080TI. Zelf denk ik met zo'n budget dat ik al snel een 3440x1440p monitor zou kopen (ben je ook €1000 verder), en dan heb je als je met maximum settings wil spelen echt wel wat aan een 2080TI. Al helemaal over 2 jaar. En nee, je kan dan niet met (maximaal) ray tracing spelen, maar om daar nou je besluit op te laten afhangen vind ik ook apart.

Overall zou ik zeker een grotere SSD aanraden. Tenzij het echt nauwelijks in prijs uitmaakt zou ik lekker bij SATA blijven. En hoeveel zal afhangen van hoeveel spellen je installeert normaal gesproken. Ik heb 512GB, wat voor mij eigenlijk wel voldoende is. 1TB zou misschien nog leuk zijn, 2TB zou ik echt niet weten wat ik ermee moet. Maar een ander dus wel, dus dat is gewoon een kwestie van hoeveel ruimte je nu gebruikt.

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Heroic_Nonsense schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:34:
[...]

I know... ik doelde op het gebruik van de 2080Ti in RTX op een resolutie van 1080p. DigitalFoundry heeft de performance van RTX onder de loep genomen. Op 1080p is het goed te doen, met een mooie en stabiele 60fps, maar hoger dan 1080p is eigenlijk teveel gevraagd voor de huidige kaarten.
Je doelt dan specifiek op ray tracing, neem ik aan.

Cunning linguist.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Bart ® schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:49:
[...]
Je doelt dan specifiek op ray tracing, neem ik aan.
Klopt; ik had iets duidelijker moeten zijn.

Met "RTX ON" bedoelt Nvidia dus inderdaad raytracing.

Zonder raytracing zijn uiteraard veel hogere resolutie- en frameratecombinaties mogelijk.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Oerbeer schreef op maandag 14 januari 2019 @ 07:39:
[...]

Ik ben van plan om voor dit systeempje te kijken voor een mooi 4K schermpje met DisplayPort aansluiting.

[...]
Dit vraagt TS'er, dus waar 1080p vandaan komt is me een raadsel. zoals ik al aangaf is 1TB Intel 660p NVMe SSD op dit moment goedkoper/zelfde prijs als 1TB MX500 Sata m.2. Daarom zou ik die kopen.

Voor €3600,- incl beeldscherm kun je een mooi build maken. ikzelf zou een 1440p kopen van 27inch met RTX2080 (dit samen met 9700k is ook ons systeem voor 2019) elke +- 3j wordt dat geüpgraded

• Oerbeer
mugenmarco schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:15:
Dat TS er het budget voor heeft wilt niet zeggen dat het ook is aan te raden.

3000 voor een game pc?
Zegt niets over dat die hele 3000 op moet, hè? ;)
Als juist voor minder een hele mooie next-gen ready bak in mekaar geknutseld kan worden - waar alleen later nog een nieuwe GPU in hoeft, dan is dat alleen maar fijn. Het ruime budget is slechts een indicatie dat er geen concessies hoeven te worden gemaakt ten opzichte van iemand die er bijvoorbeeld niet meer dan 700 voor kwijt wil.

Enige wat ik niet wil is honderden euro's besteden voor de kleine verschilletjes, zoals e-sporters moeten doen. Gewoon het juiste bedrag waar je kwaliteitsspul voor krijgt. Zodat je als liefhebber kan genieten van de huidige standaard van gelikte graphics en soepele gameplay.

• J Z V
  • Registratie: April 2016
  • Laatst online: 29-08 10:16
Dat lijkt dan duidelijk.
Er hoeft niet meer uitgegeven te worden dan nodig.
Maar men moet weten dat er enkel goed en redelijk advies kan gegeven worden als er duidelijkheid is over de resolutie en schermmaat waarop u wil gamen.
Er zijn andere eisen te stellen op hardware niveau per resolutie.
1080p Ultra en 144Hz lijkt een 2070 mss voldoende
1440p Ultra en 144Hz 2080
En als je naar 4K gaat dan een 2080Ti
Ikzelf heb een 35inch 3440X1440 scherm gecombineerd met een 2080 (zonder Ti) en deze kan alle spellen op Ultra rond de 100Fps aan met soms al dips tot 60Fps waarbij hert G-Sync scherm dan helpt om alles vloeiend te houden.

Keuze stress voor u.
Succes

• D_Jeff
Omdat het kan :+

----
Oke oke, wellicht heb ik de vraag verkeerd gesteld:
Op basis van welke feiten zou je een 9900k (of 2011 socket cpu serie) verkiezen boven een Ryzen 7 / TR19xx ?

• Oerbeer
D_Jeff schreef op maandag 14 januari 2019 @ 20:00:
[...]

Omdat het kan :+

----
Oke oke, wellicht heb ik de vraag verkeerd gesteld:
Op basis van welke feiten zou je een 9900k (of 2011 socket cpu serie) verkiezen boven een Ryzen 7 / TR19xx ?
Intel core i9 presteert allicht beter, maar AMD is een nieuwe opkomende speler in een markt wat voorheen alleen gedomineerd werd door Intel.
Ze leveren waardige cpu's op voor een betaalbare prijs.
Veel mensen lonken weer naar stevige concurrentie in die markt, want vanuit 'oorlog' komt juist de meeste ontwikkeling.

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-11 18:51
die x470 prime pro is zon beetje t meest gare x470 bord dat je kunt kopen, niet echt passend voor een build van 3000 euro. Ik zou er toch wel een moederbordje inzetten met meer dan 4 phases aan vrm.

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Zonder verstand van dat specifieke te hebben, maar is dat relevant als TS toch niet serieus gaat overklokken? (Zijn antwoord is het standaard antwoord, en als hij hem net nieuw heeft vind hij het wel prima, immers die PC hoef je echt niet te overklokken om lekker te lopen, en uiteindelijk gaat het nooit gebeuren. Hooguit een keer een programma draaien die automatisch kloksnelheden ietsjes verhoogd).

• Oerbeer
J Z V schreef op maandag 14 januari 2019 @ 18:10:
Dat lijkt dan duidelijk.
Er hoeft niet meer uitgegeven te worden dan nodig.
Maar men moet weten dat er enkel goed en redelijk advies kan gegeven worden als er duidelijkheid is over de resolutie en schermmaat waarop u wil gamen.
Er zijn andere eisen te stellen op hardware niveau per resolutie.
1080p Ultra en 144Hz lijkt een 2070 mss voldoende
1440p Ultra en 144Hz 2080
En als je naar 4K gaat dan een 2080Ti
Ikzelf heb een 35inch 3440X1440 scherm gecombineerd met een 2080 (zonder Ti) en deze kan alle spellen op Ultra rond de 100Fps aan met soms al dips tot 60Fps waarbij hert G-Sync scherm dan helpt om alles vloeiend te houden.

Keuze stress voor u.
Succes
4K 144Hz zijn behoorlijk prijzige monitors, nog meer dan je voor een televisie betaalt.
1440p op 144Hz ziet er al een stuk redelijker uit.
Lijkt mij dat ik dus beter die Ti eruit trap en het bij een 2080 hou. Naast natuurlijk het advies van de andere posters.

Trouwens, heeft het nog nut om een optische drive te installeren, sinds haast alles tegenwoordig nog gestreamd wordt?

Verder heb ik voor draadloos internet op m'n oude systeem een lousy USB adapter.
Is een interne WiFi kaart het aanschaffen waard?
Mijn moederbord heeft tot nu alleen ethernet, namelijk.

Daarnaast andere potentiële apparatuur? Geluidskaarten? Fan controllers? Een SATA RAID bouwen? Ik heb ervan gehoord, maar geen idee of ik iets heb aan zulke dingen.

• Timba-
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 09-11 18:51
Ik heb onlangs onderstaande gekocht, alleen ipv die 2080 heb ik een 1080ti omdat die op dat moment voor een betere prijs te krijgen was.

redenatie voor dat moederbord en een 2700 ipv 2700x is dat msi een 5 phase vrm van hoogwaardige componenten heeft met een dikke heatsink, maar geen offset voltage settings heeft en pbo dus sowieso niet goed zou werken. Dus deze loopt nu op een lekker ouderwetse fixed all core overclock. Moederbord heeft overigens ook intel LAN en realtek 1220ac audio driver, evenals een heleboel ledjes.

Die voeding heeft een fanstop en draait niet als ie minder dan 340 watt verbruikt, ook als ie begint te draaien is ie erg stil. ik had op dat moment een goeie deal voor die 850 maar je zou ook wat geld kunnen besparen en voor eentje met minder wattage gaan.

De standaard fans heb ik uit de kast getrokken en daar die be quiets voor in gezet, je hoort echt zowat niks, superstil en toch goeie airflow wegens de open voorkant van de kast. Daardoor hoeft tijdens gamen de videokaart ook niet zo hard te draaien (vs een kast met een choke aan de voorkant).

Ik had zelf wat probleempjes met het geheugen op een acceptabele snelheid krijgen, meerdere sticks uitgeprobeerd en deze klokten het meest makkelijk op 3400mhzcl16, 48 uur geprimed.

En dat scherm.. naja dat is gewoon echt helemaal geweldig. De snelste 1440p ultrawide op de markt momenteel. IPS paneel met fantastisch mooie kleuren. http://www.tftcentral.co....ll_alienware_aw3418dw.htm ook sneller dan de onlangs uitgekomen LG.

Aangezien ik zelf dit zootje bij mekaar heb gezocht ben ik er dus helemaal vna overtuigd dat jij dit ook zou moeten kopen, maar er zit natuurlijk best een partijtje persoonlijke voorkeur bij :)

Opties (die ik allemaal afraad):

Als je helemaal leip wilt gaan kun je ook 500 euro extra uit je zak trekken voor een 2080ti natuurlijk. Maar ik vind de fps in de games die ik speel (pubg, f1 2018, battlefield) gewoon prima.

Moederbord en geheugen zou je kunnen vervangen voor een 2700x en dan bijvoorbeeld een taichi ultimate, asus strix of gigabyte gaming 7. Dan kun je PBO gebruiken als je dat graag wilt, je zult hier zo goed als geen performance gain van krijgen.

Makkelijk geld besparen maar wat minder rgb blingz0rz valt bij het geheugen te vinden. Evenals ipv 3 nieuwe fans 1 extra gare fractal fan aan de voorkant erin zetten en een luidere goedkopere cpu koeler kopen. Ook kun je geld besparen door een 500gb ssd te kopen.

#ProductPrijsSubtotaal
1AMD Ryzen 7 2700 Wraith Boxed€ 282,-€ 282,-
1MSI X470 Gaming PRO CARBON€ 178,-€ 178,-
1Gigabyte GeForce RTX 2080 Windforce 8G€ 735,-€ 735,-
1Fractal Design Meshify C - TG€ 85,50€ 85,50
1Dell Alienware AW3418DW Zwart€ 1.009,-€ 1.009,-
1be quiet! Dark Rock Pro 4€ 72,99€ 72,99
1be quiet! Silent Wings 3 PWM, 120mm€ 19,13€ 19,13
2be quiet! Silent Wings 3 PWM, 140mm€ 20,30€ 40,60
1G.Skill Trident Z RGB F4-3600C18D-16GTZRX€ 178,05€ 178,05
1Corsair RM850x (2018) Zwart€ 108,90€ 108,90
1Crucial MX500 2,5" 1TB€ 134,-€ 134,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.843,17

[ Voor 5% gewijzigd door Timba- op 14-01-2019 22:38 ]

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 21-11 22:05
@Oerbeer goed om te zien dat je het opneemt voor AMD in deze tijden dat ze goed spul maken, hulde.

Ik zou zelf voor een nieuwe 2070 gaan en die na een ~2 jaar upgraden. Dan is de 2070 zelf nog wat waard en heb je veel langer plezier van je rig in nieuwe games. Voorbeeldje:

#ProductPrijsSubtotaal
1Gigabyte B450M DS3H€ 69,-€ 69,-
1MSI GeForce RTX 2070 Armor 8G€ 524,99€ 524,99
1Fractal Design Define S€ 69,90€ 69,90
1Scythe Mugen 5 PCGH Edition€ 49,99€ 49,99
1Corsair Vengeance LPX CMK16GX4M2B3000C15€ 123,95€ 123,95
1Corsair AX860€ 149,90€ 149,90
1Samsung 860 EVO 1TB€ 158,99€ 158,99
1Samsung 970 Evo 1TB€ 234,-€ 234,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.709,62

Steek het extra geld dat je overhoudt in een mooie monitor, goede muis/keyboard, headsetje en de rest op de spaarrekening voor een 4070 TI ;)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Kaaswagen mooi budget bordje voor een 2700X. voor 100,- minder heb je een goede optie als NMVe SSD m.2 in Intel 660p 1TB

• SomerenV
  • Registratie: November 2010
  • Laatst online: 13:17

SomerenV

It's something!

Eigenlijk wel eens met @Kaaswagen z'n lijstje. Veel games halen daarmee de 60fps in 4K op de hoogste grafische settings. Bij enkele games zijn er misschien wat concessies nodig, maar dan ziet het er vaak alsnog adembenemend uit. Als je écht alles uit 4K wilt halen ongeacht de game dan is de 2080ti momenteel eigenlijk de enige keuze, maar als je soms genoegen neemt met iets minder dan is de 2070 een prima keuze.

Wat je ook nog zou kunnen doen is voor 1440p gaan. Dan ben je ~500 euro kwijt voor een 100Hz+ scherm. Dan over een jaar of drie de upgrade doen naar 4K. Die kaarten zijn dan betaalbaarder, schermen zijn betaalbaarder en de performance dan een stuk beter. Maar dan kun je nu wel los gaan wat graphics betreft, of, als je het soms wilt, kiezen voor een hogere framerate. Om even The Witcher 3 en Wolfenstein 2 erbij te pakken:

The Witcher 3
4K Ultra - ~45fps
4K Medium - ~70fps
1440p Ultra - ~80fps
1440p Medium - ~135fps

Wolfenstein 2 The New Colossus
4K Ultra - ~70fps
4K Medium - ~85fps
1440p Ultra - ~125fps
1440p Medium - ~160fps

Best forse verschillen. Persoonlijk zou ik eerder kiezen voor een hogere framerate dan voor een hogere resolutie.

[ Voor 27% gewijzigd door SomerenV op 15-01-2019 00:29 ]

Ik Schiet Film | Website | Instagram

Verwijderd

Heroic_Nonsense schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:34:
[...]

Kan ik niet bevestigen. Ik heb een 2080Ti RTX op maar liefst 3440x1440p en kan BFV met RTX op Ultra runnen. Meestal zit dat tussen de 55 en 65 fps, wat speelbaar is. Verdere winsten zijn nog wel te verwachten in de drivers dus stabiel 60fps kan echt nu al op hogere resoluties. Mocht je echt hogere fps hebben dan zijn high settings ook nog goed aan te kijken.

Verwijderd

Hackus schreef op maandag 14 januari 2019 @ 14:58:
[...]

Dit vraagt TS'er, dus waar 1080p vandaan komt is me een raadsel. zoals ik al aangaf is 1TB Intel 660p NVMe SSD op dit moment goedkoper/zelfde prijs als 1TB MX500 Sata m.2. Daarom zou ik die kopen.

Voor €3600,- incl beeldscherm kun je een mooi build maken. ikzelf zou een 1440p kopen van 27inch met RTX2080 (dit samen met 9700k is ook ons systeem voor 2019) elke +- 3j wordt dat geüpgraded
Dat vind ik een vreemd advies, die monitor. Ik gamede 7 jaar geleden al op 1440p. In 2019, met zo'n ruim budget, zou ik verwachten op 4K te gamen ofwel op een wide screen. Het is niet zo dat 1440p op 27 inch slecht is, maar het is toch zeker niet de high-end ervaring die je mag verwachten van zo'n megabudget.

Mijn advies aan TS is daarom om met de monitor te beginnen. Het is geen rand-apparaat, het is het belangrijkste wat er is voor gaming. Kies uit 4K, wide angle, hoge refresh rate, whatever je belangrijk vind. Vervolgens bouw je je PC om die keuze heen, niet andersom.

• Heroic_Nonsense

Heroic_Nonsense

bartonsontheweb.nl

Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 00:44:
[...]

Kan ik niet bevestigen. Ik heb een 2080Ti RTX op maar liefst 3440x1440p en kan BFV met RTX op Ultra runnen. Meestal zit dat tussen de 55 en 65 fps, wat speelbaar is. Verdere winsten zijn nog wel te verwachten in de drivers dus stabiel 60fps kan echt nu al op hogere resoluties. Mocht je echt hogere fps hebben dan zijn high settings ook nog goed aan te kijken.
[Offtopic:]
DigitalFoundry hanteert 60fps als absolute ondergrens voor "speelbaar" (je kunt het daar mee eens of oneens zijn natuurlijk). Dus een setting waarbij er dips onder de 60fps zijn, zoals jouw voorbeeld, valt voor hen af.

Als een game onder de 60fps dipt, dan proberen ze dat met de settings "weg te krijgen". Dat betekent ofwel resolutie verlagen ofwel de kwaliteit van textures/AA/etc. verlagen, maar nemen dat mee in hun oordeel van de hardware of de game die ze reviewen.

In hun conclusie was RTX in BFV alleen "speelbaar" is in 1080p, want dan is een framelock van 60fps mogelijk.

Overigens is dit nog met de oude drivers en nog van voor de recente patch van BFV. Aangezien ze in hun video van afgelopen weekend ook een framelock van 60fps in RTX op een 2060 voor elkaar hebben gekregen, zal het met BFV op een 2080Ti nu vast beter gaan. Hopelijk komen ze daar nog op terug.

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:13
waarom ga je niet voor de reviews: Desktop Best Buy Guide - Januari 2019 en vervang je de videokaart voor de RTX2080. Daarna koop je, als je wilt en de 2080 voldoet niet meer, over een lange tijd een "RTX3080" of hoe de volgende generatie ook zal heten.

Dan heb je nu voor minder dan 2k een dikke game PC en kan je nog mooi een scherm erbij halen of extra SSD opslag.

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@SomerenV Zou jij dit budget Micro-ATX bordje gebruiken op een 2700X ?

@Fledder2000 Een 1440p kun je prima besturen met 2080 of Ti. dan moet je ook flink in de buidel tasten, want een G-Sync 4K scherm met 60Hz, kost je al + €800,- en 1440p 165Hz is stuk goedkoper +- € 540

• Oerbeer
Zoveel mensen, zoveel meningen..
Ik weet het zo even allemaal niet meer 7(8)7

• trixie24
Maak het jezelf niet te moeilijk:

1440p 144hz+ monitor
2700x of 9700k met bijbehorende Mobo en Koeler (In geval van niet overklokken kun je de 2700x koeler gebruiken. Bij Intel wel een aparte koeler bestellen)
2080 GPU
16GB Ram
550w voeding (650 mag ook)

Stop alles in een behuizing en je kunt lekker gamen! :) Je gaat met zowel de AMD als met de Intel setup gewoon top kunnen gamen...

[ Voor 10% gewijzigd door trixie24 op 15-01-2019 10:50 ]

Verwijderd

Hackus schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 09:47:
@SomerenV Zou jij dit budget Micro-ATX bordje gebruiken op een 2700X ?

@Fledder2000 Een 1440p kun je prima besturen met 2080 of Ti. dan moet je ook flink in de buidel tasten, want een G-Sync 4K scherm met 60Hz, kost je al + €800,- en 1440p 165Hz is stuk goedkoper +- € 540
Je kunt zowel 4K als 1440p prima besturen met een 2080TI. Wat echter niet kan is 4K op hogere refresh rates. Zowel de monitor als de hardware daarvoor is onbetaalbaar, tenzij je op wat lagere settings speelt. Ik denk met een budget zo groot dat je zou moeten kiezen uit:

- 4k op normale refresh rates
- 1440p op zeer hoge refresh rates, eventueel widescreen

Momenteel light de sweetspot bij 1440p high fps gaming, maar 4K kan ook.

Acties:
  • Beste antwoord

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.320,43

• Philip Ross
  • Registratie: Januari 2013
  • Laatst online: 16:23
Hackus schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:00:

#ProductPrijsSubtotaal
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 2.320,43
Prima voorstel. Allemaal kwaliteitsonderdelen en er is nog voldoende ruimte voor een mooi scherm over.

• hollandnick
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 15:13
Philip Ross schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 12:05:
[...]

Prima voorstel. Allemaal kwaliteitsonderdelen en er is nog voldoende ruimte voor een mooi scherm over.
waarom de MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio voor €1.345,05? Onnodig geld uitgeven 2.0 denk ik zo... TS had al semi aangegeven niet voor 4K gaming te gaan dus dan lijkt me een 2080TI van 1345 een beetje excessief.

Ik zou dus de 2080 halen en volgend jaar gewoon weer de opvolger van dat model als de RTX en de raytracing beter tot zijn recht komt, ipv nu 1400 tegen een videokaart aan te gooien puur omdat het kan.

A hero need not speak. When he is gone, the world will speak for him

• trixie24
pricewatch: MSI GeForce RTX 2080 Ti Gaming X Trio
Past niet in onderstaande behuizing:
pricewatch: Fractal Design Meshify C - Dark TG

@Hackus Betrap je niet vaak op een foutje... _/-\o_

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@trixie24 moet je de standaard plaats van front fan wijzigen

Verwijderd

Oerbeer schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 10:34:
Zoveel mensen, zoveel meningen..
Ik weet het zo even allemaal niet meer 7(8)7
Je opties zijn wel terug te brengen tot wat eenvoudige beslissingen. Zoals ik al zei, begin bij de monitor, die bepaald de game ervaring en welke kracht je nodig hebt om het te runnen.

Indien je 1440p gamen op een normaal formaat (zeg 27") prima vind, kun je je budget wellicht verlagen. 1440p kan makkelijk gerund worden tegenwoordig zonder de allerduurste GPU.

Of...je kiest dat je je gehele budget daadwerkelijk wilt benutten. Bij een bedrag van 3000-3600 kan dit alleen maar betekenen 4K gaming of 1440p ultrawide gamen. Het zou absurd zijn om zoveel geld uit te geven om lager dan dat te gamen.

Dus de keuze is eenvoudig: je gaat voor de sweetspot: 1440p high FPS op normaal formaat of je gaat voor bleeding edge: 4K of ultrawide 1440p.

Eigenlijk maar een keuze om mee te starten dus.

• Oerbeer
Verwijderd schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:22:
[...]

Je opties zijn wel terug te brengen tot wat eenvoudige beslissingen. Zoals ik al zei, begin bij de monitor, die bepaald de game ervaring en welke kracht je nodig hebt om het te runnen.

Indien je 1440p gamen op een normaal formaat (zeg 27") prima vind, kun je je budget wellicht verlagen. 1440p kan makkelijk gerund worden tegenwoordig zonder de allerduurste GPU.

Of...je kiest dat je je gehele budget daadwerkelijk wilt benutten. Bij een bedrag van 3000-3600 kan dit alleen maar betekenen 4K gaming of 1440p ultrawide gamen. Het zou absurd zijn om zoveel geld uit te geven om lager dan dat te gamen.

Dus de keuze is eenvoudig: je gaat voor de sweetspot: 1440p high FPS op normaal formaat of je gaat voor bleeding edge: 4K of ultrawide 1440p.

Eigenlijk maar een keuze om mee te starten dus.
Bij ons thuis zijn we eigenlijk altijd 'HD' of 'HD ready' gewend. Dus om eerlijk te zijn weet ik niet of er een flink verschil is tussen een 1440p of een 4K scherm.

Ik heb wel het verschil tussen 30fps en 60 FPS gezien, maar ik vraag me af of er nu zo'n sterk verschil tussen 60 FPS en 140 FPS is - is zo'n verschil überhaupt merkbaar voor het menselijk oog?

• dannzyx
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-11 08:35
Afhankelijk per persoon en per game, ik zou nooit meer terug kunnen naar een 60Hz scherm nu ik 144Hz gewend ben. Alles lijkt te stotteren.

YouTube: [Slow motion] 240Hz vs 144Hz vs 120Hz vs 60Hz - CS:GO

[ Voor 3% gewijzigd door dannzyx op 15-01-2019 15:56 ]

• trixie24
Oerbeer schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:49:
[...]

Bij ons thuis zijn we eigenlijk altijd 'HD' of 'HD ready' gewend. Dus om eerlijk te zijn weet ik niet of er een flink verschil is tussen een 1440p of een 4K scherm.

Ik heb wel het verschil tussen 30fps en 60 FPS gezien, maar ik vraag me af of er nu zo'n sterk verschil tussen 60 FPS en 140 FPS is - is zo'n verschil überhaupt merkbaar voor het menselijk oog?
Is afhankelijk van een aantal zaken... De game, je monitor, wat je gewend bent en ik denk dat het per persoon (lees ogen/beeldverwerking in de hersenen) ook nog iets kan uitmaken.

Bij het doen van een stap terug heb je vaak pas door hoe goed hetgeen was wat je had! Een stap vooruit (in jouw geval is dat een hele flinke) zul je dus als heel positief ervaren. Bij 1440P en 4K zul je bieden totaal geen spijt hebben.

Als ik nu een budget zou hebben van 3000 euro: High framerate op een 1440P 27" monitor... Dat is echt al een flinke monitor en geeft super mooi beeld en je hebt hogere fps! En de 3000 euro is dan niet eens op... WIN WIN!

Hou ook rekening met de toekomst... 1440P kun je wat langer mee doorspelen bij een vergelijkbaar systeem!
dannzyx schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:54:
Afhankelijk per persoon en per game, ik zou nooit meer terug kunnen naar een 60Hz scherm nu ik 144Hz gewend ben. Alles lijkt te stotteren.
100% mee eens!

[ Voor 17% gewijzigd door trixie24 op 15-01-2019 16:00 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Oerbeer Komend van een 'oud scherm op dvi', is een 1440p 144-165Hz echt een stuk verbetering.

Verwijderd

Oerbeer schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 15:49:
[...]

Nou in dat geval heb je denk ik een belangrijk antwoord: 1440 zal prima voor je zijn. Dat is een zeer nette resolutie en al een verbetering tov van wat je gewend bent. En op 1440 kun je eventueel een hogere fps draaien, mits je daar het scherm voor hebt, zonder de allerzwaarste hardware nodig te hebben. Je hebt dus 2 flinke verbeteringen: resolutie en hogere frequentie en alsnog lang niet door je budget heen.

• Kaaswagen
@Oerbeer Ik ben zelf nu aan het kijken naar de ZOWIE XL2740 omdat Nvidia g-sync ervoor aan heeft gezet en ik 'genoeg' heb aan 1080p, misschien ook een leuke optie.

Pro tip: probeer rond te kijken of je ergens 60Hz met 144Hz kunt vergelijken, ik persoonlijk vind het een stuk belangrijker dan resolutie (persoonlijke voorkeur).

• Oerbeer
Kaaswagen schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:20:
@Oerbeer Ik ben zelf nu aan het kijken naar de ZOWIE XL2740 omdat Nvidia g-sync ervoor aan heeft gezet en ik 'genoeg' heb aan 1080p, misschien ook een leuke optie.

Pro tip: probeer rond te kijken of je ergens 60Hz met 144Hz kunt vergelijken, ik persoonlijk vind het een stuk belangrijker dan resolutie (persoonlijke voorkeur).
Op een telefoon films op YouTube vergelijken lijkt me uitgesloten dan.

Ik denk dat ik een bezoekje moet brengen aan de MediaMarkt of BCC om goed het verschil te zien. En of ik het echt het investeren waard vind.

• Kaaswagen
Oerbeer schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:24:
[...]

Op een telefoon films op YouTube vergelijken lijkt me uitgesloten dan.

Ik denk dat ik een bezoekje moet brengen aan de MediaMarkt of BCC om goed het verschil te zien. En of ik het echt het investeren waard vind.
Lijk me een heel goed idee en een middagje zeker waard. Ik had trouwens de Samsung 970 Evo 1TB aangeraden omdat dat de snelste bootdisk is die je nu kunt halen voor een normale prijs (er zal vast iemand met een andere mening reageren in +- 5 min), dat maakte voor mijn gamebak echt een enorm verschil in gebruiksplezier.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kaaswagen schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:26:
[...]

Lijk me een heel goed idee en een middagje zeker waard. Ik had trouwens de Samsung 970 Evo 1TB aangeraden omdat dat de snelste bootdisk is die je nu kunt halen voor een normale prijs (er zal vast iemand met een andere mening reageren in +- 5 min), dat maakte voor mijn gamebak echt een enorm verschil in gebruiksplezier.
Komend van HD wel ja _O-

• J Z V
Dus zijn we het er hier over eens dat de TS eerst moet bepalen welk scherm hij wil.
Hiervoor kan je best naar de dichtsbijzijnde computerwinkel, Saturn, mediamarkt of eender welke winkel gaan waar verschillende schermen staan en daar kijken, vergelijken en beslissen wat het wordt. Dit is echt persoonlijk hoor want iedereen is anders. Uiteindelijk is de PC ook voor jou en jij betaald.

High-end gaming is trouwens ook voor iedereen anders.
Voor een e-sporter is de voorkeur anders dan voor iemand die race-games, RTS-games of snelle shooters speelt.
Een e-sporter zal denk ik voor 1080p op 244Hz kiezen (of toch zo hoog mogelijk).
Een Shooter speler wil ook hoge refreshrate.

Ikzelf speel veel adventure games zoals Assasins Creed en Far-cry en ik ben voor mijn high-end build naar een widescreen gegaan. Is gewoon een persoonlijke keuze geweest omdat ik vond dat op het moment van aankoop de GPU voor 4K 100Hz te duur was en niet voldoende futureproof maar op 3440x1440 zit ik met mijn RTX2080 nog enkele jaren goed denk ik. Maar ik zal dan ook geen Raytracing gebruiken want anders zal ik snel moeten overstappen op een nieuwe gpu. Geld moet rollen zeggen ze maar het mijne rolt een beetje te snel. (:

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 22-11 14:47
Ik heb vandaag op mijn scherm dus Freesync aangezet en via het Geforce configuratiecentrum G-sync voor het scherm enabled. Ik merk wel iets, als het goed is werkt het nu dus, maar met de nieuwe driver van Nvidia laden games wel trager. Dus of het nou allemaal zo een vooruitgang is.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

• dannzyx
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 05-11 08:35
Kaaswagen schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:20:

1080p op 27" is pixels tellen. Daarnaast is 244hz leuk als je zeer competitief gamed maar anders is 1080p@144hz ruim voldoende.

Edit: niet te vergeten dat je maar bij een handvol shooters (waar het daadwerkelijk enigszins verschil maakt) de 244hz/fps aan kan tikken.

[ Voor 9% gewijzigd door dannzyx op 15-01-2019 19:27 ]

• Oerbeer
J Z V schreef op dinsdag 15 januari 2019 @ 18:47:
Dus zijn we het er hier over eens dat de TS eerst moet bepalen welk scherm hij wil.
Hiervoor kan je best naar de dichtsbijzijnde computerwinkel, Saturn, mediamarkt of eender welke winkel gaan waar verschillende schermen staan en daar kijken, vergelijken en beslissen wat het wordt. Dit is echt persoonlijk hoor want iedereen is anders. Uiteindelijk is de PC ook voor jou en jij betaald.

High-end gaming is trouwens ook voor iedereen anders.
Voor een e-sporter is de voorkeur anders dan voor iemand die race-games, RTS-games of snelle shooters speelt.
Een e-sporter zal denk ik voor 1080p op 244Hz kiezen (of toch zo hoog mogelijk).
Een Shooter speler wil ook hoge refreshrate.

Ikzelf speel veel adventure games zoals Assasins Creed en Far-cry en ik ben voor mijn high-end build naar een widescreen gegaan. Is gewoon een persoonlijke keuze geweest omdat ik vond dat op het moment van aankoop de GPU voor 4K 100Hz te duur was en niet voldoende futureproof maar op 3440x1440 zit ik met mijn RTX2080 nog enkele jaren goed denk ik. Maar ik zal dan ook geen Raytracing gebruiken want anders zal ik snel moeten overstappen op een nieuwe gpu. Geld moet rollen zeggen ze maar het mijne rolt een beetje te snel. (:
Ik heb alvast even wat nagevraagd op andere fora wat betreft 4k/1440p en 60/144h, en men zegt dat 4k voor een computermonitor eigenlijk een dikke scam is, terwijl de upgrade van 60 FPS naar 144 FPS ongekend soepele gameplay geeft.
Ik zal desondanks even zelf het verschil checken, maar het is goed om alvast wat verwachtingen op zak te hebben zodat ik niet hoef te vallen voor de praatjes van de verkoper.

• J Z V
Het is idd zo dat je beter geinformeerd aan je zoektocht begint. Gericht zoeken is beter dan gewoon mar naar wat schermen te kijken zonder te weten waarop te letten.
Als je dan weet welk scherm kan je op zoek naar de gepaste hardware welke dit scherm van voldoende fps kan voorzien op ultra. Het budget is groot genoeg maar onnodig geld uitgeven is ook niet echt wat je wil doen met die zuurverdiende centen.
Veel succes en hou ons op de hoogte als het kan.

• Oerbeer
Oké, ik ben vandaag naar de MediaMarkt gegaan om wat ervaring op te doen, helaas waren de medewerkers met stomheid geslagen toen ik begon te vragen over de framerate en resolutie...
.. weet je meteen ook wat voor mensen ze aannemen 8)7

Door een stroomstoring konden ze me geen monitors laten vergelijken, dus ik ben zelf maar naar beneden gegaan bij de televisies om de specs daar een beetje te vergelijken. Er zaten helaas geen 1440p schermen, 4K was de norm. Echter kon ik wel een goede vergelijking maken tussen 50 Hz en 100 Hz. En man... wat een wereld van verschil is dat! 100Hz loopt veel vloeiender dan 50 Hz!
Als wat sommigen zeggen waar is - dat het verschil tussen 1440p en 4K op een monitor niet zo groot is - dan heb ik m'n gewenste specs wel klaarliggen!

• Ergens in de 27 - 32 inch
• 1440P resolutie (zal bij 32 inch toch geen wazige tekst geven?)
• Minstens 144 Hz
• G sync gewenst maar niet noodzakelijk

En die videokaart downgrade ik wel naar een 2080.
Een ti is inderdaad een greep uit de kassa.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Oerbeer Je hebt er niets aan, zo kijken. je moet het zelf ervaren met een 2080. wat verwacht je te ervaren bij oa MM ?

• Oerbeer
Hackus schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:26:
@Oerbeer Je hebt er niets aan, zo kijken. je moet het zelf ervaren met een 2080. wat verwacht je te ervaren bij oa MM ?
In ieder geval het verschil in resoluties en framerates.
Ik kan niet het beste van beide veroorloven, dus ik investeer dan liever in iets dat de moeite waard is; in dat geval een goede reactietijd en refresh rate.

Overigens zag ik ook enkele ultrawide schermen, maar volgens mij gamet zo'n grote tv voor je snufferd totaal niet lekker.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Oerbeer schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:38:
[...]

In ieder geval het verschil in resoluties en framerates.
Ik kan niet het beste van beide veroorloven, dus ik investeer dan liever in iets dat de moeite waard is; in dat geval een goede reactietijd en refresh rate.

Overigens zag ik ook enkele ultrawide schermen, maar volgens mij gamet zo'n grote tv voor je snufferd totaal niet lekker.
Hebben ze daar gamesystemen klaar staan(normaal) ?

• Oerbeer
Hackus schreef op zondag 20 januari 2019 @ 15:41:
[...]

Hebben ze daar gamesystemen klaar staan(normaal) ?
Jazeker, en als je het vraagt aan de medewerkers kun je ze gewoon uitproberen. Alleen vanwege de stroomstoring kon het nu dus niet. Maar omdat ik niks beters gewend ben, hoef ik denk ik ook niet op de kleine verschilletjes te letten.

Hun gamesystemen zijn alleen niet ideaal. Je krijgt een core i5 en een GeForce 1080 in een opgeblazen tower voor 3200 euro. Veels te duur.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Kijk gewoon voor 1440p 27 inch 144Hz of 165Hz

• Oerbeer
Ik denk dat ik hier wat potentiële jongens tussen heb zitten.
Maak me alleen zorgen over die van Asus, omdat de reviews spreken over backlight bleeding..

#ProductPrijsSubtotaal
1AOC AG352UCG6 Zwart€ 799,-€ 799,-
1Asus ROG Swift PG279Q Zwart€ 749,-€ 749,-
Bekijk collectie
Importeer producten
Totaal€ 1.548,-

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

• computerjunky
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 02:05
Ik snap echt niet dat mensen 200 euro meer uitgeven aan een 'factory overclocked' 2080Ti terwijl vidia boost 3.0 iedere kaart standaard al verder overclocked dan dat die fabrikanten doen.
kortom koop 1 van de goedkoopste kaarten en zorg voor goede case doorstroom zodat de kaart goed kan koelen dan zal hij net zo snel of sneller draaien.

Een intel cpu zal je meer fps winst geven dan zon factory overclocked gpu.
En ook beter geheugen zal een grotere fps winst opleveren. Zei het dat bijde echt in de paar fps zitten op 4k en oplopen naar 5 a 6 fps met pieken afhankelijk van de game naar 20 fps op 1080p (heel hoge fps games.
Al met al een paar %

Als je daar dus niet voor wil betalen kan je in iedergeval geld besparen.

Ook zou ik persoonlijk nooit een stock cooler gebruiken. Zelfs een cooler van 3 tientjes koelt beter als die stock meuk.

• Nazlive
  • Registratie: Mei 2009
  • Laatst online: 17-10 00:34
ShitHappens schreef op maandag 14 januari 2019 @ 06:36:

Als het even kan beter de thermal paste vervangen door een goede arctic of grizzly thermal paste (of ander kwaliteit spul) meestal is het vrij basic wat er standaard op zit en met een extreem dikke laag wordt het koelen ook niet beter.

• Oerbeer
Ik heb een besluit genomen, en dat is door het systeem van Hackus te volgen - alleen verwissel ik de 2080ti voor een 2080. Scheelt wel even 600 euro, en dan wacht ik inderdaad even af hoe dat zich verder ontwikkelt - intussen heb ik dan een aardig systeem dat z'n tijd mee kan.

@Nazlive
Ik ga voor een mooie Be Quiet Dark Rock 4 cpu koeler - Ik hou de standaard wel achter als reserve.
En sowieso goede thermal paste kopen! oOo
Afbeeldingslocatie: https://i.redd.it/ktolcbcdb0h01.jpg

• Junia
  • Registratie: November 2009
  • Laatst online: 08:45
Oerbeer schreef op maandag 21 januari 2019 @ 01:45:
Ik heb een besluit genomen, en dat is door het systeem van Hackus te volgen - alleen verwissel ik de 2080ti voor een 2080. Scheelt wel even 600 euro, en dan wacht ik inderdaad even af hoe dat zich verder ontwikkelt - intussen heb ik dan een aardig systeem dat z'n tijd mee kan.

@Nazlive
Ik ga voor een mooie Be Quiet Dark Rock 4 cpu koeler - Ik hou de standaard wel achter als reserve.
En sowieso goede thermal paste kopen! oOo
[Afbeelding]
Misschien nog een idee om te kijken naar een 1080 TI via V&A? Qua prestaties erg in de buurt van de 2080's, bewezen kwaliteit, 150~200 euro goedkoper en vaak nog met garantie te vinden :)

p.s. qua thermal paste zou ik me geen zorgen maken, het verschil in paste tussen degene die dark rock bij de koelers levert of een alternatieve is redelijk verwaarloosbaar.

• Oerbeer
Het is binnen!
Tijd om te knutselen! Als ik hulp nodig heb, open ik wel een nieuw topic. Bedankt iedereen! Afbeeldingslocatie: https://i.ibb.co/LPFNJcr/IMG-20190124-191723.jpg

• Bart ®

Bart ®

Moderator Spielerij

I have the cape.

Veel plezier!

Cunning linguist.

• Vidra
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 06-11 10:54

Vidra

Vragen?

Oerbeer schreef op donderdag 24 januari 2019 @ 19:25:
Het is binnen!
Tijd om te knutselen! Als ik hulp nodig heb, open ik wel een nieuw topic. Bedankt iedereen! [Afbeelding]
Top! Laat even weten hoe het systeem bevalt zodra je deze in elkaar hebt gezet.

Executive Director | aan mijn uitspraken kunnen geen rechten worden ontleend! | Build: AMD 7800X3D - 32GB - AMD RX 7900XTX

• mitsumark
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:34
Een 2700X voor een 165Hz scherm :? Dat is zonde.
Pagina: 1