Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

• ddavidd99021
  • Registratie: oktober 2011
  • Laatst online: 20-04 14:23
Beste allemaal,

Zojuist een nieuw systeempje in elkaar gezet en zit met het volgende probleem:

Om de een of andere reden boot de pc in een te hoge resolutie (1440p), mijn monitor is slechts 1080p en geeft daarom een foutmelding "Inport not support" (AOC monitor, geloof dat ze wat moeite hadden met de vertaling 8)7 )

Heb hem daarna op mijn 4K TV aangesloten en daar gaf hij aan dat de resolutie 1440p was. Heb in de bios rondgekeken maar kon alleen een setting vinden om de UEFI bios resolutie aan te passen maar niet het boot scherm zelf ?

Hardware:
Asrock A320-M
16 GB DDR4 3000Mhz Gskill
Ryzen 3 2200G

Denk niet dat jullie meer info nodig hebben, indien wel, hoor ik het graag.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit kan fixen?

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 12:48
Welk type aansluiting gebruik je voor de monitor?

• ddavidd99021
Nielson schreef op zondag 13 januari 2019 @ 23:44:
Welk type aansluiting gebruik je voor de monitor?
HDMI

• jan99999
  • Registratie: augustus 2005
  • Laatst online: 05:31
Je geeft 0 info.
Welke OS?
Heb je een driver geïnstalleerd voor chipset?
Driver voor videokaart geïnstalleerd?

• Luchtbakker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22-04 21:08
jan99999 schreef op maandag 14 januari 2019 @ 05:35:
Je geeft 0 info.
Welke OS?
Heb je een driver geïnstalleerd voor chipset?
Driver voor videokaart geïnstalleerd?
Drivers tijdens het booten? Uniek.... Het bootprocess maakt geen gebruik van drivers. Pas bij het inlogscherm worden drivers aangesproken.

Kan dus geen driver issue zijn, want deze componenten zijn nog niet geladen. Daarom ziet een bootmenu er altijd zo leljjjk en simpel uit.

• Umbrah
  • Registratie: mei 2006
  • Laatst online: 09:24

Umbrah

The Incredible MapMan

Luchtbakker schreef op maandag 14 januari 2019 @ 06:09:
[...]

Drivers tijdens het booten? Uniek.... Het bootprocess maakt geen gebruik van drivers. Pas bij het inlogscherm worden drivers aangesproken.

Kan dus geen driver issue zijn, want deze componenten zijn nog niet geladen. Daarom ziet een bootmenu er altijd zo leljjjk en simpel uit.
Fout. Een uefi gebruikt, net als Windows indien het een uefi install is, voor het belangrijkste gedeelte GOP. Dat is waarom bepaalde oude gpu's niet werken op die borden tenzij ze in Legacy mode staan. En net zoals zoveel drivers luistert hop doorgaans ook naar edid om de optimale resolutie te bepalen. Sommige uefi's kan je dat in overrulen, soms in het menu zelf, soms in een eventuele boot logo editor.

Je ziet waarschijnlijk ook dat Windows het logo van de uefi overneemt bij booten, soms helpt het uitzetten van het hele logo zelfs.

• Luchtbakker
  • Registratie: november 2011
  • Laatst online: 22-04 21:08
Umbrah schreef op maandag 14 januari 2019 @ 06:37:
[...]

Fout. Een uefi gebruikt, net als Windows indien het een uefi install is, voor het belangrijkste gedeelte GOP. Dat is waarom bepaalde oude gpu's niet werken op die borden tenzij ze in Legacy mode staan. En net zoals zoveel drivers luistert hop doorgaans ook naar edid om de optimale resolutie te bepalen. Sommige uefi's kan je dat in overrulen, soms in het menu zelf, soms in een eventuele boot logo editor.

Je ziet waarschijnlijk ook dat Windows het logo van de uefi overneemt bij booten, soms helpt het uitzetten van het hele logo zelfs.
Uefi geeft het OS toegang rechtstreeks componenten aan te spreken. Het geeft het OS inzicht wat de best mogelijke resolutie is, maar geeft geen inzicht in drivers welke binnen een volledig geladen Windows worden gebruikt. Het is altijd beter dan niks (in lagacy mode) trouwens.

TS heeft geen invloed op de resolutie tijdens het booten. Wellicht ergens in de bios ergens een optie om de videokaart op een bepaalde manier aan te spreken maar kwa resolutie kan TS niets instellen.

• tdn135
  • Registratie: december 2003
  • Niet online
Draai je de laatste uefi bios? Wellicht dat dit een probleem is die is opgelost in een latere update. Of misschien wordt er een custom image gebruikt als boot achtergrond?

• rickboy333
  • Registratie: november 2012
  • Laatst online: 19-04 12:41
Zet het bootlogo eens uit en laat de BIOS booten in "lettermode"

Anders zit er niks anders op om in Legacy mode te booten. Op zich maakt dat weinig tot niks uit qua opstartijd naar mijn weten. Je hebt dan alleen MBR ipv GTP als je Windows er op zet.

Misschien staat je BIOS in 4:3 mode. Want 1920 bij 1140 is geloof ik 4:3 (old school vierkant) en geen 16:9 (widescreen). Misschien kan je dat ook op de monitor veranderen.

En als laatste kan je kabel gewoon kapot zijn. Probeer eens een andere HDMI label of anders VGA/displayport.

rickboy333 wijzigde deze reactie 14-01-2019 12:45 (36%)

TIME TO UPGRADE !!!

• ddavidd99021
Ok, sorry voor de wat trage reactie van mijn kant. Bedankt voor alle suggesties, zal proberen te booten in legacy mode om te kijken of dat helpt.

Ter verduidelijking voor een aantal posts hierboven:

Dit was de eerste keer dat het systeem is gestart, heeft dus niets te maken met een OS. Ik krijg op dit moment helemaal geen beeld (kan dus ook niet in de bios dingen veranderen).

Ik gisteravond laat ook nog een andere (oudere) monitor via VGA aangesloten. Dit werkte prima. Het gaat er dus om dat om de een of andere reden de HDMI output 1440p is tijdens het booten.

• ItsWillem
  • Registratie: juni 2015
  • Laatst online: 08:52
http://www.tomshardware.c...-ryzen-2200g-working.html

Hier al gekeken? Welke bios versie?

i7-6700 // Gigabyte RX580 8GB // MSI B150M PRO-VDH // 4x4GB DDR4 @ 2133Mhz // Fractal Design Define S // Crucial MX500 (500GB) (OS) + Kingston A400 (120GB) (Games opslag) + WD Blue 5400RPM (1TB) (Backups) // Cooler Master G450M (450 Watt) (Semi-Modulair)

Pagina: 1

OnePlus 7 Microsoft Xbox One S All-Digital Edition LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True