Sinds nieuwe CV ketel klinken radiatoren als fonteinen

Pagina: 1
Acties:

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
In December 2017 is mijn CV ketel vervangen door een Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24A CW4 ketel. Sindsdien heb ik aan één stuk problemen met mijn CV installatie. In 4 maanden tijd zijn 9 monteurs langs geweest. Zo was er de modulerende thermostaat aangesloten alsof het een normaal aan/uit thermostaat was, waardoor de ketel in storing viel. Daarnaast was door een foutieve instelling na 3 maanden de pomp al na z'n vaantjes en dus vervangen...

Tevens klinken mijn radiatoren sinds deze nieuwe ketel als fonteinen; er lijkt lucht in te zitten, maar als ik ze probeer te ontluchten komt er geen lucht uit. Geluidsfragment, mocht dat helpen: https://instaud.io/3aCY
Ik heb op verschillende manieren proberen te ontluchten; eerst opstoken, dan van laagste naar hoogste punt en kraan dicht van de radiator die je aan het luchten ben. Of alle radiatoren dicht, behalve 1tje, opstoken en dan de desbetreffende radiator ontluchten; beide hebben geen effect.

Als ik de installatie helemaal leeg laat lopen en opnieuw vul is het probleem voor ongeveer een weekje verholpen. Daarna beginnen de fontein geluiden langzaam terug te komen en worden alleen maar erger.

Volgens de installateur ligt het aan mijn radiatoren. Deze krijgen van onderaf water aangevoerd. Hierdoor krijg je altijd borrelen gaf hij aan. Feit is wel dat ik dit probleem met mijn vorige ketel niet had.
Tevens is het zo dat als ik bij de ketel zelf ga staan luisteren, hoor ik allerlei mini luchtbelletjes in de warm water aanvoer zitten. Ook dat lijkt me niet de bedoeling.

Komt dit verhaal bekend voor en zo ja wat kan ik eraan doen om het te verhelpen? Mijn installateur blijft volhouden dat ik de boel 'gewoon moet ontluchten', wat dus geen effect lijkt te hebben....

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Alle reacties

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• neographikal
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Enne, de aanvoer is wel de aanvoer en de retour is wel de retour? Ze hebben de nieuwe ketel niet geheel per ongeluk verkeerd om aangesloten? Just checking :P Zit er een automatische ontluchter in de ketel cq op het hoogste punt? -> open zetten. Als je centrale verdelers hebt zitten daar vaak ook ontluchters op, even nalopen.

Vanaf onderen water aanvoeren is behoorlijk standaard.... :P Klinkt wel als gewoon lucht in het systeem

[ Voor 48% gewijzigd door neographikal op 13-01-2019 22:57 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Jim423
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 13:57
Dit klinkt inderdaad als kleine luchtbelletjes die door het systeem circuleren. Die zijn wel lastig om eruit te krijgen. Je hebt volgens mij een microbellen ontluchter die kun je na de ketel plaatsen. Kost ongeveer 50-80 euro dacht ik. Waarschijnlijk zit er ergens een luchtbel op een plek waar je deze niet weg kan krijgen met ontluchten en blijft deze belletjes circuleren. Is het misschien nog mogelijk om de pomp van de ketel een standje lager te zetten? Waarschijnlijk krijg je dan ook minder last.

AMD Ryzen 5800X - 32GB DDR4 Corsair RGB - XFX 6900XT - Panasonic HIT 990Wp - AE200L WPB met cv-ondersteuning

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:08
Na een weekje krijg je weer lucht?
Blijft de druk wel op het systeem staan?
De pompsnelheid, staat die niet te hoog? Kan je doorgaans in het menu regelen, te snelle circulatie geeft ook ruis.

Een week na vullen geen probleem en daarna bubbelen is niet logisch, tenzij er lucht in het systeem komt doordat er lekkage is ergens.
Het overdrukvat is goed? Hol van onder? Als deze defect is gooit het systeem water weg door het overdrukventiel, wat resulteerd in drukverlies en evt lucht in de leidingen.
Hoe langer water in een installatie zit, hoe doder het water. Alle lucht gaat er uit, meestal via de zelfontluchter op de ketel.
Je kan een Spirovent plaatsen, die haalt de microbellen uit het water en maakt het water snel dood. Meestal plaats je dan ook een Spirotrap om vuil af te kunnen scheiden voordat het de pomp in gaat. Beiden zijn ook horizontaal te krijgen en verlengen de levensduur van ketel, ventielen en pomp.

[ Voor 22% gewijzigd door Teijgetje op 13-01-2019 23:13 ]

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• mkleinman
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 12:41

mkleinman

8kWp, WPB, ELGA 6

Eerste waarbij mij op komt is de snelheid van de pomp. Staat die te hoog dat gaat die caviteren wat heel slecht is voor de pomp. En het verklaard ook meteen de geluiden en waarom de pomp stuk is gegaan.

Snelheid naar beneden van de pomp en eventueel een bypass in je systeem laten plaatsen

Duurzame nerd. Veel comfort en weinig verbruiken. Zuinig aan doen voor de toekomst.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• space-one
  • Registratie: Mei 2018
  • Laatst online: 03-07-2024
Beperken de radiatorenkranen ook de waterdoorlaat? bijv Eclipse kranen. Dan gaat ontluchten veel moeilijker en is een Spirovent of andere ontluchter nodig om ook de microbellen uit het systeem te halen.

[ Voor 47% gewijzigd door space-one op 13-01-2019 23:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Freekers
  • Registratie: April 2009
  • Niet online

Freekers

⭐⭐⭐⭐⭐

Topicstarter
neographikal schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:51:
Enne, de aanvoer is wel de aanvoer en de retour is wel de retour? Ze hebben de nieuwe ketel niet geheel per ongeluk verkeerd om aangesloten? Just checking :P Zit er een automatische ontluchter in de ketel cq op het hoogste punt? -> open zetten. Als je centrale verdelers hebt zitten daar vaak ook ontluchters op, even nalopen.

Vanaf onderen water aanvoeren is behoorlijk standaard.... :P Klinkt wel als gewoon lucht in het systeem
Haha dat zou me niks verbazen, maar volgens mij niet. Althans, hoe kan ik dat het beste checken?

Volgens de installateur zou er een automatische ontluchter in de ketel zitten, maar die zie ik toch echt niet staan in de installatiehandleiding: https://www.intergas-verw...-Kompakt-HRE-88557803.pdf . Er is wel een handontluchter aanwezig, maar die ontlucht dus niet automatisch.

Ik heb overigens geen centrale verdelers.
Jim423 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 23:06:
Dit klinkt inderdaad als kleine luchtbelletjes die door het systeem circuleren. Die zijn wel lastig om eruit te krijgen. Je hebt volgens mij een microbellen ontluchter die kun je na de ketel plaatsen. Kost ongeveer 50-80 euro dacht ik. Waarschijnlijk zit er ergens een luchtbel op een plek waar je deze niet weg kan krijgen met ontluchten en blijft deze belletjes circuleren. Is het misschien nog mogelijk om de pomp van de ketel een standje lager te zetten? Waarschijnlijk krijg je dan ook minder last.
mkleinman schreef op zondag 13 januari 2019 @ 23:19:
Eerste waarbij mij op komt is de snelheid van de pomp. Staat die te hoog dat gaat die caviteren wat heel slecht is voor de pomp. En het verklaard ook meteen de geluiden en waarom de pomp stuk is gegaan.

Snelheid naar beneden van de pomp en eventueel een bypass in je systeem laten plaatsen
Domme vraag; hoe kan zo'n microbellen ontluchter een luchtbel verhelpen die verderop in het systeem zit, als de ontluchter zelf direct na de ketel geplaatst wordt?

De pomp draaide in het begin op volle toeren (100%) waardoor de pomp na 3 maanden versleten was. Mijn ketel klonk op een gegeven moment zo: YouTube: Intergas Kombi Kompakt HRE 28/24A CW4

Daarna hebben ze de pomp vervangen voor een nieuwe en op 40% gezet. Hierdoor werden niet alle radiatoren meer helemaal warm en hebben ze hem op 80% gezet.
Teijgetje schreef op zondag 13 januari 2019 @ 23:09:
Blijft de druk wel op het systeem staan?
Druk blijft netjes op het systeem staan 1.7-1.8 bar 'idle'.
Teijgetje schreef op zondag 13 januari 2019 @ 23:09:
Het overdrukvat is goed? Hol van onder? Als deze defect is gooit het systeem water weg door het overdrukventiel, wat resulteerd in drukverlies en evt lucht in de leidingen.
Hoe langer water in een installatie zit, hoe doder het water. Alle lucht gaat er uit, meestal via de zelfontluchter op de ketel.
Je kan een Spirovent plaatsen, die haalt de microbellen uit het water en maakt het water snel dood. Meestal plaats je dan ook een Spirotrap om vuil af te kunnen scheiden voordat het de pomp in gaat. Beiden zijn ook horizontaal te krijgen en verlengen de levensduur van ketel, ventielen en pomp.
Het overdrukvat is goed, heb ik gecontroleerd, is overigens ook al vervangen.

Wat betreft de Spirotrap (zie tevens mijn vraag hierboven aub); er hangt zo'n doorzichtig opvangbakje aan mn CV ketel wat voor ongeveer voor 20% gevuld zit met zwarte troep/drab wat me idd niet bevorderlijk lijkt voor het systeem. Ik ga het overwegen.
space-one schreef op zondag 13 januari 2019 @ 23:23:
Beperken de radiatorenkranen ook de waterdoorlaat? bijv Eclipse kranen. Dan gaat ontluchten veel moeilijker en is een Spirovent of andere ontluchter nodig om ook de microbellen uit het systeem te halen.
Correct, ze beperken ook de waterdoorlaat. Dank voor de info :)

🔋 MG Marvel R Luxury 70kWh | ☀️ 2225Wp oost, 1580Wp zuid, 2225Wp west | 🌡️ Daikin 3,5kW + 3x 2,5kW l/l & Ariston Nuos Split 270L l/w warmtepomp

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Teijgetje
  • Registratie: December 2011
  • Laatst online: 10:08
Ik plaats standaard een spirovent en spirotrap, ook als er een automatisch ontluchter in/op de ketel zit.
Even kijken waar je ze het makkelijkst plaatst ivm horizontale of verticale uitvoering.
Een spirovent haalt de microbellen, oa door cavitatie, uit het water.
(dood) Water zonder lucht/zuurstof geeft minder corrosie en is stiller.

Stay away from negative people, they have a problem for every solution.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Microkid
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 09:11

Microkid

Frontpage Admin / Moderator PW/VA

Smile

Wat ook nog kan helpen zijn automatische ontluchters op je radiators.
Zit een papieren filter op zodat lucht wel naar buiten kan maar water niet. Ik heb er hier 3, werkt perfect.
Let wel dat je bij monteren de binnenkant eerst even nat maakt, dan sluit hij meteen goed af.
Afbeeldingslocatie: https://www.vakhandeljanssen.nl/images/productimages/smaller/Caleffi%20automatische%20ontluchter.jpg

[ Voor 45% gewijzigd door Microkid op 14-01-2019 20:10 ]

4800Wp zonnestroom met Enphase
Life's a waste of time. Time's a waste of life. Get wasted all the time and you'll have the time of your life.

Pagina: 1