Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

144hz Mini Displayport naar HDMI converter bestaat niet?

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Freekers
  • Registratie: april 2009
  • Niet online

Freekers

Professional Googler

Topicstarter
Ik ben in het bezit van een 144Hz monitor met een resolutie van 1080p. Deze monitor heeft naast een Displayport ingang ook een HDMI uitgang.
De Displayport ingang is in gebruik door mijn Gaming Desktop en de HDMI ingang in gebruik door mijn laptop.
Mijn laptop heeft echter geen HDMI poort maar een Mini Displaypoort. Met een verlooptstekkertje (of convertertje) ga ik van HDMI naar Mini Displayport.

Mij viel echter op dat mijn monitor maar op 60Hz draait als ik mijn laptop heb aangesloten. Wat blijkt; er lijken, zover ik kan vinden, geen Mini Displayport --> HDMI verloopstekkertjes/converters te bestaan die 144Hz@1080p ondersteunen... de vraag is; waarom niet?

Displayport ondersteund al vanaf de allereerste versie/standaard 1080p @ 144hz: Wikipedia: DisplayPort
HDMI ondersteund vanaf versie 1.3 1080p @ 144Hz: Wikipedia: HDMI

Mijn laptop heeft Displayport v1.2 en HDMI v1.4, dus daar ligt het niet aan, maar waarom bestaan er dan geen verloopstekkertjes/converters die dit mogelijk maken? Zie ik iets over het hoofd of moet ik een Kickstarter beginnen ;) ?

Freekers.nl | Public Pi-hole - 4 locaties wereldwijd

Beste antwoord (via Freekers op 14-01-2019 19:27)

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:02
Freekers schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:17:
Mijn laptop heeft Displayport v1.2 en HDMI v1.4, dus daar ligt het niet aan, maar waarom bestaan er dan geen verloopstekkertjes/converters die dit mogelijk maken? Zie ik iets over het hoofd of moet ik een Kickstarter beginnen ;) ?
Die zijn er wel, zie bv deze DP 1.2 naar HDMI 2.0 adapter: https://www.club-3d.com/e..._hdmi_2.0_active_adapter/

Waar je even opmoet letten is of je een actieve of passieve adapter gebruikt: https://www.startech.com/...t_converter_dp_multi_mode

Als je DP uitgang DP++ ondersteunt kun je een passieve adapter gebruiken, je apparaat stuurt dan gewoon een HDMI signaal uit over de DP uitgang en de passieve adapter hoeft alleen wat eenvoudige aanpassingen aan het signaal nivo te doen. Hierbij ben je dan wel afhankelijk van de HDMI mogelijkheden van het apparaat en niet van de DP versie. Gebruik je een actieve adapter dan stuur je deze echt aan via DP en zijn de mogeljkheden van de conversie chipset in de adapter bepalend.

Alle reacties

• The Eagle
  • Registratie: januari 2002
  • Nu online

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Het hele gebeuren is digitaal ;) Het aantal hertzen (beeldverversing per seconde) en de resolutie zegt hooguit iets over hoeveel bitjes er per seconde over die digitale verbinding gestuurd wordt. Namelijk frequentie x horizontale reso x verticale reso x diepte (16bits per pixel bijvoorbeeld).
Dus als jij een digitaal signaal verstuurt moet je hooguit zorgen dat het zonder problemen aankomt. Vergelijk het met UTP kabel: cat5 is gecertificeerd tot 100 Mbit, cat5e tot Gbit. Verschil zit hem in de kabelopbouw. In een dergelijk convertertje is dat echter nooit een probleem, dat is een slechts een verloopje. Die compatibiliteit is meer marketing dan technisch nodig ;)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Freekers
  • Niet online

Freekers

Professional Googler

Topicstarter
Als ik je goed begrijp zou dat dus moeten betekenen dat er wel verloopstekkertjes bestaan die 144Hz @ 1080p doen. Klopt dat? Mijn huidige haalt dat iig niet. Heb je wellicht een voorbeeld van een verloopstekker die deze 'snelheid' wel kan halen?

Acties:
  • Beste antwoord
  • +1Henk 'm!

• Nielson
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 15:02
Freekers schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:17:
Die zijn er wel, zie bv deze DP 1.2 naar HDMI 2.0 adapter: https://www.club-3d.com/e..._hdmi_2.0_active_adapter/

Waar je even opmoet letten is of je een actieve of passieve adapter gebruikt: https://www.startech.com/...t_converter_dp_multi_mode

Als je DP uitgang DP++ ondersteunt kun je een passieve adapter gebruiken, je apparaat stuurt dan gewoon een HDMI signaal uit over de DP uitgang en de passieve adapter hoeft alleen wat eenvoudige aanpassingen aan het signaal nivo te doen. Hierbij ben je dan wel afhankelijk van de HDMI mogelijkheden van het apparaat en niet van de DP versie. Gebruik je een actieve adapter dan stuur je deze echt aan via DP en zijn de mogeljkheden van de conversie chipset in de adapter bepalend.

• Freekers
  • Niet online

Freekers

Professional Googler

Topicstarter
Dank voor je reactie. Het is inderdaad een passieve adapter die ik nu heb. Ik ga eens een actieve adapter proberen, dank!

Apple iPhone 11 Nintendo Switch Lite LG OLED C9 Google Pixel 4 FIFA 20 Samsung Galaxy S10 Sony PlayStation 5 Elektrisch rijden

'14 '15 '16 '17 2018

Tweakers vormt samen met Hardware Info, AutoTrack, Gaspedaal.nl, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer DPG Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True