Lada Niva 2006: start niet, te weinig spanning, accu is goed

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lievenada
  • Registratie: Januari 2019
  • Laatst online: 10-12-2024
Ik rijd een Lada Niva uit 2006 en heb een elektra uitdaging.

Ik merkte al een maand of twee dat de startmotor minder krachtig werd rondgedraaid. Ik vermoedde een verslechterende accu. Ik ken de staat van de accu niet (hij zat in de auto toen ik deze vorig jaar maart kocht en er is geen fabricagedatum traceerbaar op de accu). In december heeft de Lada een maand stilgestaan bij een zeer sympathieke garage in Westbroek en daarna deed hij bijzonder weinig als ik de contactsleutel omdraaide. Ik hoorde soms wel/soms niet de benzinepomp aanslaan, de lichtjes op het dashboard waren zwakker dan normaal en de startmotor deed helemaal niets. Ik heb de auto toen gestart met een 'starthulp' of startbooster, een flink apparaat van de garage en de motor sloeg direct aan.

Naar huis gereden en de accu op de lader gezet. Tijdens het acculaden gaf de lader een foutmelding waardoor ik vermoed dat deze accu nu echt overleden is (ik zal de exacte foutmelding nog even opsnorren).

Ik heb een volgeladen accu van mijn welwillende buurman geplaatst en geprobeerd te starten: niets (zelfde als eerder beschreven). Toen met startkabels aangesloten op de auto (met 70 amp accu) van mijn buurman. Resultaat: de startmotor draaide met grote tegenzin een paar keer een stukje rond (kuch, sleep), maar kwam niet in de buurt van een serieuze startpoging.

Nu is elektra niet mijn sterkte punt. Ik vermoed dat de Lada ergens een flinke hoeveelheid amperes verliest, maar waar te beginnen? Ik ben bereid een multimeter te kopen en op onderzoek uit te gaan. Kan iemand mij op weg helpen? Alvast veel dank!
Martijn

Beste antwoord (via Lievenada op 14-01-2019 08:40)

• zwahiel
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-09 17:48

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Lievenada schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:53:
Dank! ik heb hier helemaal niet aan gedacht 👍🏼

[...]
Joehoe!

Ben jij die Niva in Utrecht centrum?

Dit klinkt als n vastgelopen dynamo of waterpomp. Die hangen verbonden met de startmotor als ik me niet vergis ( is alweer m tijdje geleden sowieso bij nieuwere auto's) De multiriem zorgt er dan voor dat de startmotor moeizaam aan zal springen. Wellicht loopt de dynamo al aan. (Als hij niks meer doet dan fikt je multiriem wellicht weg door de wrijving, als die al ouder is dan wil t voorkomen dat hij niet meer goed pakt en krijg je dit soort toestanden.)

Afin dingen om te checken volgens mij is t een ouder model Niva dus dan:

- accu: heb je genoeg start amperage? De Lada gebruikt echt n hoge startspanning, dus ook al zet je de accu van de buren erin, die startspanning moet wel voldoende zijn. Zelf heb ik na n paar accu's uiteindelijk gewoon een Varta gel accu geplaatst, nooit meer iets gehad. Naast startervermogen moet de power van de accu ook goed zijn. Want de interne componenten verbruiken flink wat stroom en die startmotoren helemaal. T kan zijn dat die leenaccu niet voldoende vermogen had. Dus wel 70Ah start maar daarna wil de motor ook nog vermogen hebben. Maar goed ik ben niet helemaal thuis in de accu techniek.
- bekabeling naar de startmotor, zitten de pluggen goed, zit er geen roest/corrosie op de connectoren, meet ze ff met n multimeter door. Idem voor de accu Polen
- de startmotor draait maar moeizaam? Of helemaal niet? Check de zekeringenkast onder de motorkap, is die kap niet stuk waardoor er vocht bij de zekeringen komt, draai de zekeringen eens om naar de achterkant en check of ze allemaal nog wel intact zijn.
- loop de relais na. Die zitten voor t merendeel ook daar.
- benzine, is die er? Bekijk t filter eens op de brandstofleiding. Die moet 3/4 vol zitten. Is die minder vol? Geen nood op de benzinepomp zit rechts een lipje. Druk erop en je pompt handmatig benzine naar voren toe. Druk lekker door totdat t filterhuis weer vol met benzine zit.
- de rotor! Tenzij je een injectiemotor hebt geld dit niet voor je. Er zit een mechanische rotor in de Lada motor, deze stuurt de contactpunten aan. Die rotor moet eigenlijk elke winter en elke beurt schoongemaakt worden, gesmeerd worden en de punten moeten bijgewerkt worden. Je herkent m aan de de groene, grijze of bruine kap waarin in t midden een kabel verdwijnt en in n ring daar buiten de kabels naar de bougies verdwijnen. Veel mensen denken dat dat ding de bobine is maar hierin huist de mechanische bougie aansturing. Middels de klem gaat ie los en dan kun je hem RECHT OMHOOG trekken, scheef resulteert in n kapotte rotor en dan kun je t vergeten. Schoonmaken en kijken of de contactpunten nog goed zijn en waar nodig vervangen. Die rotor was bij mij echt in meer dan de helft van de gevallen de boosdoener bij startproblemen.
- Bougies, zijn die nog goed. Als de rotor goed is. Vonken de bougies dan wel? Draai ze eens los en kijk of ze schoon zijn. Controleer direct de bekabeling ook.
- de startmotor zelf, deze kan ook stuk zijn. In combinatie met je accu die te weinig startspanning gaf kan hij dus gewoon kaduk zijn. Bel dat bedrijf eens het blijven namelijk gebruikte units je kunt ook gewoon pech hebben.

Beetje de checklist in dingen die je snel en makkelijk zelf kunt doen. Succes ik ben benieuwd. Het is alweer een poosje geleden dat ik een Lada wat gedaan heb, maar t zijn meestal simpele dingen hoor die kapot gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door zwahiel op 14-01-2019 09:40 ]

Laten we weer 's bierbrouwen of gewoon gekke dingen bouwen en knutselen. YEAH!
RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Alle reacties

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 15:05

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Een beetje multimeter kost een tientje ofzo maar als de startmotor al maanden niet wil en nu ook niet op prik van de buurman, zou ik daar eens heeel goed over nadenken om die als eerste eens uit te bouwen en te testen.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 15:05
Ik ben geen expliciete autokenner, maar ik vermoed dat je startmotor aan het overlijden is...

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jeroen3
  • Registratie: Mei 2010
  • Nu online
Er zit ook nog een relais tussen accu en startmotor.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Nu online
Kabels checken? Een massakabel met slecht contact kan prima de problemen veroorzaken die je hebt.

Afhankelijk van de auto kun je kijken of je een bypass kan maken ter test. Bij een oudere auto heb je minder gevoelige electronica. De massakabel tussen accu en chassis kun je uitsluiten door even een (goede) startkabel op de - van je accu te hangen en een schoon punt in van je chassis.

De + kun je, afhankelijk van je type startmotor, uitsluiten door of direct de + ernaartoe te leiden (doe dat alleen als je er 100% zeker van bent, als je 'm tegen een chassisdeel laat slingeren heb je een sluiting)

[ Voor 72% gewijzigd door DJSmiley op 13-01-2019 20:43 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Silasje
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 21-08 16:54

Silasje

www.Entjes.eu

Zoals hierboven omschreven moet je het probleem zoeken tussen accu en startmotor. Aangezien jij zegt dat de lampjes zwak branden op het dashboard, vermoed ik eerder een probleem met de spanning dan je startmotor. Controleer even goed je accuklemmen op je kabels en de massakabel zelf. Zodra 1 van die 2 (goedkope artikelen) defect raakt, krijg je rare symptomen

Canon 7D MII, 550D, Tokina 11-16mm F2.8, Sigma 17-70mm F2.8/4, Sigma 30MM F1.4, Canon 50mm 1.8 STM, Sigma 70-200 F2.8, En de bende eromheen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedHat
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 15:19
Als hij met een startbooster wel start zou ik toch even kijken of de accu van je buurman ook niet kapot is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lievenada
Dank voor de vele en snelle reacties, wat enorm sympatiek!
:-)

Ik ben vergeten te vermelden dat ik in mei een door een revisiebedrijf gereviseerde startmotor heb geplaatst,, maar dat betekent niet dat dit niet de oorzaak kan zijn natuurlijk.

Ik ga morgen een multimeter bestellen en de kabels, klemmen en relais nalopen alvorens ik de startmotor loshaal.

Wat ik al gedaan had: de accupolen en klemmen licht geschuurd en met zuurvrije vaseline bewerkt. De massakabel direct van de minpool naar de carrosserie heb ik ook losgehaald, schoongemaakt en teruggeplaatst.

Ik ga op zoek naar meermassapunten (als die er zijn) en een manier om het relais tussen accu en startmotor te testen. als iemand tips daarvoor heeft, graag!
Nogmaals dank,
Martijn

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 13:58

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ik tag @zwahiel even. Want als er iemand veel van Lada's af weet hier is hij het.

Verder: ben je lid van de ANWB, en heb je woonplaatsservice? Kun je hier namelijk zo voor bellen. Stellen de diagnose, helpen je evt op weg richting garage en je bent weer geholpen.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lievenada
The Eagle schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:33:
Ik tag @zwahiel even. Want als er iemand veel van Lada's af weet hier is hij het.

Verder: ben je lid van de ANWB, en heb je woonplaatsservice? Kun je hier namelijk zo voor bellen. Stellen de diagnose, helpen je evt op weg richting garage en je bent weer geholpen.

Acties:
  • Beste antwoord
  • +2 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Lievenada schreef op zondag 13 januari 2019 @ 21:53:

[...]
Joehoe!

Dit klinkt als n vastgelopen dynamo of waterpomp. Die hangen verbonden met de startmotor als ik me niet vergis ( is alweer m tijdje geleden sowieso bij nieuwere auto's) De multiriem zorgt er dan voor dat de startmotor moeizaam aan zal springen. Wellicht loopt de dynamo al aan. (Als hij niks meer doet dan fikt je multiriem wellicht weg door de wrijving, als die al ouder is dan wil t voorkomen dat hij niet meer goed pakt en krijg je dit soort toestanden.)

- accu: heb je genoeg start amperage? De Lada gebruikt echt n hoge startspanning, dus ook al zet je de accu van de buren erin, die startspanning moet wel voldoende zijn. Zelf heb ik na n paar accu's uiteindelijk gewoon een Varta gel accu geplaatst, nooit meer iets gehad. Naast startervermogen moet de power van de accu ook goed zijn. Want de interne componenten verbruiken flink wat stroom en die startmotoren helemaal. T kan zijn dat die leenaccu niet voldoende vermogen had. Dus wel 70Ah start maar daarna wil de motor ook nog vermogen hebben. Maar goed ik ben niet helemaal thuis in de accu techniek.
- bekabeling naar de startmotor, zitten de pluggen goed, zit er geen roest/corrosie op de connectoren, meet ze ff met n multimeter door. Idem voor de accu Polen
- de startmotor draait maar moeizaam? Of helemaal niet? Check de zekeringenkast onder de motorkap, is die kap niet stuk waardoor er vocht bij de zekeringen komt, draai de zekeringen eens om naar de achterkant en check of ze allemaal nog wel intact zijn.
- benzine, is die er? Bekijk t filter eens op de brandstofleiding. Die moet 3/4 vol zitten. Is die minder vol? Geen nood op de benzinepomp zit rechts een lipje. Druk erop en je pompt handmatig benzine naar voren toe. Druk lekker door totdat t filterhuis weer vol met benzine zit.
- de rotor! Tenzij je een injectiemotor hebt geld dit niet voor je. Er zit een mechanische rotor in de Lada motor, deze stuurt de contactpunten aan. Die rotor moet eigenlijk elke winter en elke beurt schoongemaakt worden, gesmeerd worden en de punten moeten bijgewerkt worden. Je herkent m aan de de groene, grijze of bruine kap waarin in t midden een kabel verdwijnt en in n ring daar buiten de kabels naar de bougies verdwijnen. Veel mensen denken dat dat ding de bobine is maar hierin huist de mechanische bougie aansturing. Middels de klem gaat ie los en dan kun je hem RECHT OMHOOG trekken, scheef resulteert in n kapotte rotor en dan kun je t vergeten. Schoonmaken en kijken of de contactpunten nog goed zijn en waar nodig vervangen. Die rotor was bij mij echt in meer dan de helft van de gevallen de boosdoener bij startproblemen.
- Bougies, zijn die nog goed. Als de rotor goed is. Vonken de bougies dan wel? Draai ze eens los en kijk of ze schoon zijn. Controleer direct de bekabeling ook.
- de startmotor zelf, deze kan ook stuk zijn. In combinatie met je accu die te weinig startspanning gaf kan hij dus gewoon kaduk zijn. Bel dat bedrijf eens het blijven namelijk gebruikte units je kunt ook gewoon pech hebben.

Beetje de checklist in dingen die je snel en makkelijk zelf kunt doen. Succes ik ben benieuwd. Het is alweer een poosje geleden dat ik een Lada wat gedaan heb, maar t zijn meestal simpele dingen hoor die kapot gaan.

[ Voor 4% gewijzigd door zwahiel op 14-01-2019 09:40 ]

RIP Lada 2105 "Igor" 31-12-1992 - † 21-02-2014. De nieuwe Igor: Tesla model 3 SR+ 21-08-2020

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Lievenada
wow Zwahiel, wat een goede lijst om na te lopen, veel dank voor de moeite!

Ik heb nu zoveel aanwijzingen dat ik maar eens aan de slag ga. Heel fijn om dit allemaal te weten wat ik na moet lopen. Ik laat het weten als ie weer loopt (en wat het dus was).

Ik woon in Den Dolder en nog nooit in Utrecht Centrum geweest met de Niva. Ik zie dat jouw oude bakkie overleden is, jammer! 😞

Nogmaals veel dank!
zwahiel schreef op maandag 14 januari 2019 @ 08:11:
[...]

Joehoe!

Dit klinkt als n vastgelopen dynamo of waterpomp. Die hangen verbonden met de startmotor als ik me niet vergis ( is alweer m tijdje geleden) De multiriem zorgt er dan voor dat de startmotor moeizaam aan zal springen. Wellicht loopt de dynamo al aan. (Als hij niks meer doet dan fikt je multiriem wellicht weg door de wrijving, als die al ouder is dan wil t voorkomen dat hij niet meer goed pakt en krijg je dit soort toestanden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Lievenada
Beste mensen, het probleem is verholpen: het was toch de accu! Nieuwe Varta met 63 AMP erop en de Niva loopt weer soepel. Ik wil wel jullie tips nog even nalopen want kan natuurlijk nog steeds dat er ergens een stroomverlies of extra wrijving is waar de nieuwe accu tegen op kan, maar wat wel degelijk een issue kan zijn.

In ieder geval veel dank voor alle snelle en goede adviezen! 🙏🏽
Martijn

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• zwahiel

zwahiel

Eindbaas HK

Keihard de lekkerste!

Ik had je antwoord gemist, maar top! Accu gewoon slecht dus, mooi dat het opgelost en dat je weer tevreden rond tuft :)

Pagina: 1