Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

16 GB DDR4-2400 Mhz genoeg voor fotobewerking?

Pagina: 1
Acties:

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:54
Ik zie steeds meer vragen op het forum hierover komen. Is mijn 16 GB DDR4-2400 Mhz genoeg voor fotobewerking? De ene website/YT channel zegt 8 GB de ander zelfs 32 GB. Sommigen gaan daar weer tussenin. Ik begrijp dat de snelheid van belang is maar vooral de hoeveelheid. Ik doe niet aan videobewerken. Toen ik mijn pc in de winkel kocht zeiden ze dat 16 GB voldoende is. Ik merk als ik Photoshop uitvoer dat hoe meer ik aan de foto doe, dus hoe meer lagen er komen hoe meer geheugen dit kost. Het is met 1 foto nog beheersbaar maar ik vermoed dat 16 GB op den duur te weinig wordt.

Waarom zijn dergelijke programma's zo zwaar? Want het gebruikt volgens mij weinig van de GPU.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360

• -36-
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 22-11 15:51

-36-

Trust me. I'm an amateur

Omdat simpel gezegd alle layers/pixels in het geheugen worden opgeslagen. Terwijl de gpu enkel (soms) gebruikt wordt om bewerkingen mee te berekenen.

Het hangt er dus vanaf hoe groot je werkstuk is (en hoeveel je er tegelijk open hebt staan) maar ik denk dat je als beetje serieuze amateur fotograaf met 16gb de komende jaren nog wel uit de voeten kunt.

Om je een voorbeeld te geven zelf liep ik bij photoshop en 8gb ram alleen tegen beperkingen aan als ik met grote posters icm vele tientallen layers bezig was

[ Voor 26% gewijzigd door -36- op 13-01-2019 20:37 ]

• stormbreaker
  • Registratie: Maart 2017
  • Laatst online: 15:54
Oké, dat is goed om te horen. Ik ben idd geen professionele fotograaf.

i7-8700 - Gigabyte WindForce RTX 2070 8 GB - Corsair LPX Vengeance 32 GB 2666 Mhz - Aorus B360