• Zerora
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 16:37

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/mCXgv08hCRQy6pjp8MfZGaPf/full.png

Welkom in het Hytale topic

Het viel mij op dat er nog geen topic geopend was voor deze nieuwe, nog uit te brengen, game. Tweakers plaatste in december al een nieuwsbericht en het verbaasde mij een klein beetje dat nog niemand de stap genomen had.

Nu is er dus een topic voor deze, sterk op Minecraft geinspireerde, game. Ik vind het er allemaal veelbelovend uitzien en ben best wel nieuwsgierig geworden. En natuurlijk ook wel benieuwd wanneer deze game gaat uitkomen voor PC/Mac. Hopelijk jullie ook en kunnen we in dit topic het over deze game hebben.

What is Hytale?

Embark on a journey of adventure and creativity! Hytale combines the scope of a sandbox with the depth of a roleplaying game, immersing players in a procedurally generated world where teetering towers and deep dungeons promise rich rewards. Designed with creative players in mind, Hytale’s engine supports everything from block-by-block castle construction to scripting and customization delivered using easy to use and powerful tools.

WEBSITE: https://www.hytale.com/

FAQ: https://www.hytale.com/news/2018/12/hytale-faq

-- Meer info volgt later..... --

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Nieuwe blog post met meer info.

https://hytale.com/news/2...ncement-and-an-faq-update

Meer duidelijkheid over de bèta release. Tenminste, ze hebben laten weten komende paar maanden sowieso de beta nog niet te starten. Mijn idee is dat het dan ergens rond mei/juni ofzo pas zal gaan zijn.

Trans-life! :::: "All things change, whether from inside out or the outside in. That is what magic is. And we are magic too."

Verwijderd

Ziet er gaaf uit, heb me in ieder geval geregistreerd voor de beta.

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 14-01-2019 14:41 . Reden: Spelling ]

• Dreanor
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:47
Hey @Zerora je bent mij net voor, ik zat er ook aan te denken om een Hytale topic te starten. Top!

Beta zal de komende maanden nog niet starten waarbij bevestigd is dat Youtubers eerst toegang gaan krijgen (voor de hype).

Exacte datum, maand of jaar wordt nog niet verteld maar ik verwacht ook dat ergens halverwege 2019 de beta beschikbaar komt.

Let wel op dat bij het aanmelden voor de beta je (nog) geen bevestigingsmail krijgt. Het enthousiasme is zoveel groter dan Hypixel Studios verwacht had dat hun systemen het niet aan kunnen haha. Dus in de loop van deze maand gaan de bevestigingsmails verstuurd gaan worden. ;)

Ter info, ze gingen van een best-case scenario uit dat de trailer 1.000.000 views zou krijgen en ze haalden meer dan 30.000.000 in de eerste maand!!! Geeft wel aan hoeveel mensen zitten te wachten op een betere en uitgebreidere versie van Minecraft (om het zo even te noemen).

Ik ben in ieder geval zeer enthousiast voor deze game en heb er veel vertrouwen in gezien Hypixel veel ervaring heeft met Minecraft, programmeren en alles eromheen waarbij gezegd moet worden dat ze de volledige financiering al rond hebben dankzij Riot Games (van League of Legends).

Verwacht dus geen early-acces of kickstarter voor deze game! De game komt wanneer Hypixel vind dat de kwaliteit goed genoeg is, op zijn Blizzards: Soon™. ;)

Ow en zal door deze game Minecraft voorbij zijn? Nee, absoluut niet! Het is zeer sterke concurrentie wat alleen maar goed is want Minecraft kan dat wel gebruiken zodat Mojang eens wat meer vaart en gedachte achter de updates doet. :P

PlayerUnknown's Battleground: TryingDutchman

• JessetjeNL
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 10:11
Heb me ingeschreven voor de beta, ben zeer benieuwd hoe deze game gaat uitpakken. Ben van Hypixel wel goede kwaliteit en minigames voorheen op minecraft gewent dus denk dat het een prachtige game gaat worden! :)

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Dreanor schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 08:02:
Hey @Zerora je bent mij net voor, ik zat er ook aan te denken om een Hytale topic te starten. Top!
Hehe. Ik stuitte eigenlijk per toeval op de trailer en was gelijk verkocht. Toen zag ik dat Tweakers er een nieuwsartikel over geplaatst had, welke ik totaal gemist had.
32 miljoen views op de trailer heeft mij wel overtuigd dat er grote kans is dat deze game Minecraft van z'n positie af gaat stoten. Dus besloten gelijk maar een topic te starten.

Ik verwacht na lezen van wat reacties dat de bèta ergens rond mei/juni zal starten. Maar blijft natuurlijk speculeren zolang er niks concreets wordt aangekondigd.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Hytale gebruikt interessante servertech.

https://hytale.com/news/2...hytales-server-technology

Zo hoef je als server-admin geen content voor je server los aan te bieden, maar wordt deze automatisch gedownload wanneer een speler met je server connect als deze content nodig is.

• Ircghost
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 19:47

Ircghost

Honeybadger doesn't care!

Interessant project, ik ga het volgen :). Lijkt mij een ambitieus project, maar ze stralen wel het vertrouwen uit dat ze dit aankunnen.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Blijf vooral ook het blog in de gaten houden. Er staat regelmatig wat nieuws op:

https://hytale.com/news

[ Voor 10% gewijzigd door Zerora op 16-09-2019 15:54 ]

• Dreanor
Maar ga er maar niet vanuit dat er dit jaar nog een beta of andere release uit komt (helaas). De lat ligt heel erg hoog door de initiële trailer hype dat ze de tijd nemen voor alle aspecten van het spel (wat een goed ding is trouwens).

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Nieuwe blog post van het team.

https://www.hytale.com/ne...r-2019-development-update

Hytale is pas speelbaar in 2021. Het gaat dus nog veel langer duren. Heeft allemaal met grote succes en aandacht die de game krijgt, welke veel meer is dan het team had kunnen bedenken.

• Dreanor
Ter info, er zijn 4 blog posts uit gebracht gisteren:

Development update blog waarin het volgende wordt gezegd over de release date:
"We’ve previously said that Hytale will be ‘ready when it’s ready’ because we’re serious about providing the community with a game that meets their expectations. We can now be a little more specific. Factoring in the scale of the project and the high bar we want to hit, we’re planning for Hytale to be playable by everyone in 2021."

In het kort komt het erop neer dat het gigantische succes van de trailer veel nieuwe mogelijkheden heeft gebracht waardoor het team groter is gaan denken en de lat en druk hoger is komen te liggen.

Grafische update blog waarin een kort (multiplayer) gameplay filmpje staat waarin combat centraal staat welke nog "Work in Progress" is.

Nieuwe muziek blog met nieuwe muziek en paar korte impressie animaties van de wereld.

Progress update blog waarin nieuwe biomes besproken worden, farming en nieuwe monsters!

Na maanden stilte is dit toch wel een heleboel interessante informatie vind ik. Ben echt heel benieuwd naar deze game en hij staat op dit moment hoog op nummer 1 op mijn verlanglijst!

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Groot artikel gepost op Edge/gamesradar over Hytale. Gaat over de start van het project en hoe de ervaringen van het team tot nu toe zijn.

https://www.gamesradar.com/hytale-first-look-preview/

• Dreanor
Tijd voor een update wat betreft Hytale.

Op 13 dec. 2018 kwam de trailer uit voor Hytale met als plan om in 2019 de game (in beta) te releasen. Echter ontplofte de trailer waardoor ze veel meer bekendheid dan verwacht kregen, wat geleid heeft tot investering van Riot Games (van League of Legends) en een uitstel van de game tot 2021. Hetgeen ze uitgelegd hebben in de blogpost van 27 november 2019
We’ve previously said that Hytale will be ‘ready when it’s ready’ because we’re serious about providing the community with a game that meets their expectations. We can now be a little more specific. Factoring in the scale of the project and the high bar we want to hit, we’re planning for Hytale to be playable by everyone in 2021.
Na een tijd met gemixte communicatie van blogposts, postcards op twitter en enkele nieuws berichten werd het in januari ineens stil. Geen communicatie, geen blogposts enkel de postcards bleven verschijnen.

Tot gisteren, op 1 juni 2021 de nieuwste blogpost kwam. Eentje met veel informatie en het trieste bericht dat Hytale opnieuw uitgesteld wordt met enkele jaren. Waarbij er geen release date of jaar aangegeven is behalve dat we geen Hytale mogen verwachten voor 2023 ...
What has become increasingly apparent is that we have several more years of work ahead of us before Hytale is ready to launch. We don’t want to provide another estimated launch window that turns out to be incorrect. However, we no longer expect to be ready to launch Hytale before 2023 at the earliest, and it could very well take longer.
De twee grote redenen voor het uitstel zijn dat ze beter geworden zijn in game development en daar volop gebruik van willen maken en dat ze de game zo snel mogelijk op PC, console en mobiel uit willen brengen. Wat betekent dat de Engine gigantische veranderingen nodig heeft om dit mogelijk te kunnen maken.

Dus fans zoals ik zullen nog even geduld moeten hebben voor deze game helaas :'(

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Dreanor schreef op vrijdag 2 juli 2021 @ 14:07:
Tijd voor een update wat betreft Hytale.

[...]

Dus fans zoals ik zullen nog even geduld moeten hebben voor deze game helaas :'(
Helaas ja. Ik hoop uiteraard dat dit is wat ze nodig hebben om van Hytale de game te maken, die ze willen en wat de spelers willen. Ik heb er nog steeds veel zin in sowieso.

Ergens ben ik wel bang dat ze wellicht achter de feiten aan gaan lopen. Want welke plannen heeft Microsoft/Mojang met Minecraft? Als zij updates gaan uitbrengen wat Minecraft verder in de buurt gaat brengen bij Hytale, kan Hytale nog weleens mosterd na de maaltijd gaan worden. Microsoft zal de ontwikkeling van Hytale ook wel nauwlettend in gaten houden (en andersom natuurlijk ook).

• Dreanor
Er is een evenement(je) van Riot Games geweest en daarbij is Hytale ook langs gekomen.

Leuk kort interview met veel nieuwe (gameplay) beelden. Ik ben vooral onder de indruk van de combat, je zit duidelijk verschillende vechtstijlen bij de verschillende wapens.

Ow en heel Hytale community wordt gek van het feit dat je in dit spel 2 blokken hoog kan springen (ipv 1 zoals in Minecraft) en dat je je aan een rand kan optrekken/klimmen!

Verder niks over een release date, dus deze staat dus nog steeds op: "niet voor 2023 te verwachten".

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Een paar maanden terug kwam helaas het verpletterende nieuws dat Hytale door Riot Games was gecanceld.

Er wordt inmiddels stevig onderhandeld om de game, maar dit keer als indie-titel, toch uit te laten komen. Updates over de game kun je hier vinden: https://x.com/simon_hypixel

[ Voor 6% gewijzigd door Zerora op 16-09-2025 18:42 ]

• Psyonara
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 18:05
Hoop dat het op de markt komt, maar tegelijker tijd Big Corpo verkopen hun ge-annuleerde projecten als IP e.d. nooit.

Dus blijf er skeptisch over, maar als het wel lukt zou wel mooi zijn.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Hytale is officieel weer in handen van de oorspronkelijke ontwikkelaars en is Riot Games niet langer betrokken bij de game. Er is inmiddels ook een gameplay video gedeeld en zal de game binnenkort uitkomen als early-access.

• RobbyDoozy
  • Registratie: April 2019
  • Niet online
Mijn eerste gedachte is dat het goed nieuws is. Toen het werd aangekondigd was ik best geïnteresseerd. Ik heb nooit op hun minecraft server gespeeld. Maar met hun eigen game wilden ze alles nog wat verder doortrekken dan enkel een modded server.

Binnenkort early access is denk ik relatief. Zullen we het nog voor de kerst zien?

Ik ga het zeker wel een kans geven, mits de prijs redelijk is.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Nog een paar dagen en dan op dinsdag 13 januari lanceert Hytale als early-access via hun eigen website. Later (datum nog onbekend) zal die ook op Steam verkrijgbaar gaan zijn.

Er zijn iig weer wat leuke video's weer online gezet. Hier een paar ervan. De rest kun je via hun Youtube channel vinden.

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Hytale nu te spelen in early access.

• RobbyDoozy
  • Niet online
Ik las het vanochtend inderdaad.
Ik heb een paar YT video's gekeken en wat streamers op Twitch, en ik ben overtuigd genoeg om 'm vanavond ook te gaan kopen.
Het ziet er allemaal erg stabiel en polished uit voor een early access!

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Eerste grote update voor Hytale.

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:07

g0tanks

Moderator CSA
Ik heb Hytale gekocht en de eerste impressies zijn goed. Ondanks early access lijkt er best wat content al aanwezig te zijn.

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Rickokun
  • Registratie: Maart 2021
  • Laatst online: 18:16
Everwind, Vintage Story en nu ook Hytale, naast Minecraft.

Heeft iemand ze hier alle drie gespeeld? Zo ja, wat is dan je mening over deze spellen? Welke is het leukste?

• RobbyDoozy
  • Niet online
Rickokun schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:37:

Heeft iemand ze hier alle drie gespeeld? Zo ja, wat is dan je mening over deze spellen? Welke is het leukste?
Ik heb Vintage Story ook gespeeld, en nu Hytale. Ik vind Hytale een stuck prettiger dan Vintage Story!

Mijn ervaringen met Vintage Story: je wordt echt gedropt in de wereld en zoek het zelf maar uit.
Er is voor zover ik me kan herinneren in-game geen guide wat je allemaal kunt craften en wat je er voor nodig hebt, je moet het allemaal zelf ontdekken door dingen te proberen. Ik heb uiteindelijk een youtube video gekeken hoe je de eerste dag overleefd, hoe je een campfire maakt, en toold etc, maar daarna moet je weer andere dingen steeds opzoeken. De werled is ook een stuk duisterder dan Minecraft. Alles heeft een grauw tintje.

Mijn ervaringen met Hytale: Lijkt veel meer op Minecraft dan Vintage Story, maar de wereld voelt een stuk levendiger. Er zijn veel meer verschillende mobs (beren, wolven, runderen, kippen, ratten, spinnen) maar ook een hoop non-agressive mobs die de wereld een stuk levendiger laten voelen (eekhoorns, konijntjes, vogeltjes in de lucht) Het voelt echt als Minecraft maar beter doordacht. De ores zijn duidelijker zichtbaar doordat de ore een stukje uit het blokje uitsteekt. Je kunt je aan een hogere rand omhoog optrekken. Je kunt half slabs ook verticaal plaatsen (iets waar ik me in minecraft ALTIJD aan heb geërgerd dat dat niet kon!) Craften gaat met iets meer stapjes. Je moet hides op een tanning rack hangen om er leather van te maken. Bomen laten geen saplings vallen en crops laten geen seeds vallen om opnieuw te planten, je moet saplings en seeds maken op een farming workbench.Sommige ores zijn specifiek voor een bepaald soort biome (Thorium en goud in de desert, Cobalr en silbver in snow biomes, Adamantite en Mithril op volcanic islands) en sommige biomes hebben dan ook pittige vijanden

Al met al ben ik zeer tevreden met wat Hytale nu is. Er is nog wel wat werk te doen, je hebt nog geen bootjes volgens mij. Sommige tempels die je tegenkomt staat nog een "work in progress" bordje in, af en toe heb ik last van een rendering bug, maar ik vermaak me er enorm mee. De eerste content update is nu al uitgebracht, binnen een week dat de game beschikbaar is. Als ze deze game actief blijven ontwikkelen, dan is het wat mij betreft echt wel een groot succes.

• Wailing_Banshee
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:03

Wailing_Banshee

You're Next

Rickokun schreef op zondag 18 januari 2026 @ 19:37:

Hier ook een minecraft speler. Grotendeels eens met @RobbyDoozy, vooral veel QoL verschillen (roteren van slabs!), maar ook een aantal dingen die ik minder leuk/handig vind.

Geen seeds/saplings: Je moet die dingen maken ipv zoeken. En dat haalt voor mij toch een groot deel van de reden van exploration weg. Plus dat ik ook in Minecraft altijd "environmentally friendly" ben, oftewel, als ik een boom omhak, plant ik altijd een sapling terug :D En dat is met de huidige versie van Hytale niet echt mogelijk. Een ander punt waar Hytale de bomen wel beter met doet: de generatie! Je hebt fantastische bomen. En die hebben ook meerdere stadia als je ze plant. Je hebt eerst een dun boompje (geeft ook geen logs als je hem omhaalt, maar sticks), dan een "standaard" boom, maar uiteindelijk kan hij ook een nog dikkere stam krijgen. Dus hoe langer je hem laat staan, hoe meer hout je krijgt.

En Hytale doet ook niet aan floating trees... En volgens mij helemaal niet aan floating blocks. Dit is handig als je een boom omhakt, maar kan vervelend zijn als je een vloer wilt vervangen... Ik had een kist neergezet, toen bedacht ik dat ik de vloer wilde aanpassen, maar toen brak m'n kist ook weer...

En ik vind dat er teveel specialistische crafting stations zijn, namelijk 11!

Maar overal, ik ben blij dat ik hem gekocht heb, het is nu al goed te spelen, het is een pre-release, maar dat wil in dit geval niet zeggen dat de applicatie vol met bugs zit (hoewel die er natuurlijk wel zijn) en daardoor onspeelbaar is, maar dat je grotendeels gewoon functionaliteit mist. Het is, in mijn ogen, een goed voorbeeld van een MVP in een agile omgeving.

Ik ben wel benieuwd welke nieuwe minecraft mods er gaan komen omdat mensen bepaalde dingen zien in Hytale, die ook veel zouden kunnen toevoegen aan Minecraft :D

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Scribe
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16:24
Erg leuke game tot nu toe, zelfs al is het niet helemaal af!

Het jammere is vooral dat er eigenlijk vrij weinig informatie is voor modden enzo. Je moet maar de server jar decompilen als je wilt weten hoe een bepaalde functie werkt :P

Zolang dat langzaam begint op te warmen en er ook meer tutorials komen vanuit de community zal het pas echt interessant worden hoop ik!

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Guide voor dedicated server mocht iemand daar interesse voor hebben.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Scribe schreef op maandag 19 januari 2026 @ 12:43:
Erg leuke game tot nu toe, zelfs al is het niet helemaal af!

Het jammere is vooral dat er eigenlijk vrij weinig informatie is voor modden enzo. Je moet maar de server jar decompilen als je wilt weten hoe een bepaalde functie werkt :P
Ik zat gisteren eens te kijken naar mods (ik wilde er 1 hebben waarvan ik wist dat die er moest zijn, zodat kale grond blokken ook gras worden). Er zijn al heeeeeel veel mods te vinden!

Thousands of years ago, cats were worshipped as Gods. Cats have never forgotten this.

• Scribe
  • Registratie: September 2024
  • Laatst online: 16:24
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 07:47:
[...]

Ik zat gisteren eens te kijken naar mods (ik wilde er 1 hebben waarvan ik wist dat die er moest zijn, zodat kale grond blokken ook gras worden). Er zijn al heeeeeel veel mods te vinden!
Inderdaad leuk om te zien wat er allemaal al te krijgen is! Ben zelf ook aan het proberen om wat Hytale mods te maken, alleen vraag me toch echt af hoe al die mensen dat doen met zo weinig info :P
Respect voor hen

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Scribe schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:02:
[...]
Inderdaad leuk om te zien wat er allemaal al te krijgen is! Ben zelf ook aan het proberen om wat Hytale mods te maken, alleen vraag me toch echt af hoe al die mensen dat doen met zo weinig info :P
Respect voor hen
Ik ben geen maker, maar gebruiker. En ik gebruik eigenlijk altijd alleen QoL mods, die niet te overpowered zijn. Ik heb er gisteren 2 gevonden die ik gebruik, 1 die ook sapplings laat vallen bij gekapte bomen, en die gras mod. En ik zag net dat er ook 1 is die de shovel wat meer op de minecraft shovel laat lijken (ik vind de huidige werking van de shovel vervelend, dat je meerdere blocks tegelijkertijd opschept). Vanavond maar eens kijken.

• RobbyDoozy
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 20 januari 2026 @ 08:22:
[...]

Ik ben geen maker, maar gebruiker. En ik gebruik eigenlijk altijd alleen QoL mods, die niet te overpowered zijn. Ik heb er gisteren 2 gevonden die ik gebruik, 1 die ook sapplings laat vallen bij gekapte bomen, en die gras mod. En ik zag net dat er ook 1 is die de shovel wat meer op de minecraft shovel laat lijken (ik vind de huidige werking van de shovel vervelend, dat je meerdere blocks tegelijkertijd opschept). Vanavond maar eens kijken.
Mee eens wat betreft shovel, dat die in Hytale niet fijn werkt met meerdere blokken tegelijk. Maar dirt met je pickaxe weghalen werkt iets meer zoals de shovel in minecraft: 1 blok tegelijk maar dan sneller. Maar wel fijn dat er al zoveel QOL mods beschikbaar zijn!

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ondanks dat ik zelf de game nog moet aanschaffen, kan ik het met onderstaande mening wel eens zijn. De game doet wel wat ik eigenlijk mis in Minecraft. Een reden om te ontdekken, een reden om te vechten, een reden om armor te upgraden. Het ziet er allemaal zo goed uit en dit is nog maar het begin.

Hoe denken jullie hierover?
@Tweakjur Ga jij vanuit Tweakers Hytale nog reviewen?

• Tweakjur
  • Registratie: Januari 2008
  • Laatst online: 31-01 20:05

Tweakjur

Redacteur
Staat niet op de planning. Vind em sowieso lastig, want ik speel geen Minecraft, dus het is voor mij niet te doen om wat Hytale doet in context te plaatsen tov wat Minecraft doet. Denk dat er heel veel contentcreators zijn die dat een stuk beter kunnen dan ik.

(was voorheen JJJur, nickchange 4-8-2014)

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Zerora schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:33:
Ondanks dat ik zelf de game nog moet aanschaffen, kan ik het met onderstaande mening wel eens zijn. De game doet wel wat ik eigenlijk mis in Minecraft. Een reden om te ontdekken, een reden om te vechten, een reden om armor te upgraden. Het ziet er allemaal zo goed uit en dit is nog maar het begin.

[YouTube: Do NOT Buy Hytale!]
Er zijn voor mij nog teveel irritaties in hytale om te zeggen dat het een vervanger voor minecraft kan zijn.

Vechten: heb ik niet zo heel veel behoefte aan en is voor mij nu een irritatie puntje in Hytale (je kunt niet eens spawn proofen...) Ik heb daarom ook niet zoveel op met upgraden van armor of wapens. Ik speel Minecraft vanwege het minen :D En ook het craften vind ik vervelend in Hytale, er zijn teveel workstations (11), waardoor ik elke keer op zoek moet naar welke ik nou weer moet gebruiken. Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ik heb wel gehoord dat de upgrades van een workstation weggaan als je hem oppikt. En dat schiet natuurlijk ook weer niet op. In Minecraft heb ik eigenlijk altijd een workbench, een furnace en een stone cutter in een bundle zitten die ik altijd meeneem, zodat ik onderweg altijd nog dingen kan maken. Dat mis ik echt in Hytale (m'n copper tool was gebroken, ijzer heb ik niet in de buurt, en ik kon geen nieuwe copper tool maken want ik had geen copper ingots, alleen copper ore)

Maar ik snap het sentiment van die youtuber wel die je linkte, je merkt echt dat Minecraft het effect van de remmende voorsprong heeft. Er zijn dingen die je in Minecraft niet zo snel meer kan aanpassen (zoals die levende wereld in Hytale, hoewel ik die soms weer te vol vind :p het is ook nooit goed!) maar natuurlijk goed zijn te maken met een clean slate. (er zijn mensen die al een wereld hebben sinds de eerste versie van Minecraft en die moeten natuurlijk allemaal blijven werken...)

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Wailing_Banshee schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 14:11:
Ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar ik heb wel gehoord dat de upgrades van een workstation weggaan als je hem oppikt. En dat schiet natuurlijk ook weer niet op.
De materialen die nodig zijn voor die upgrade worden, dacht ik, dan ook gedropt als de workstation weghaald. Dus je kan die upgrade gelijk weer toepassen. Is, volgens mij, een bug.

Ik snap je punt van teveel workstations. Ik heb er niet zo'n probleem mee eigenlijk. Zorgt ook wel een voor een stukje planning wat ik dan weer tof vind. Maakt het spel meer avontuurlijker.

Het combat- en gearsysteem mag van mij wel uitgebreider. Ik zou wel een simpele skill tree willen zien waarin je karakter kunt ontwikkelen om beter met een bepaald wapen om te kunnen gaan en een betere ability voor kunt ontwikkelen.
En qua gear zou ik wel willen zien dat iedereen met een basis outfit begint (of een selectie maakt uit een paar basis kledingstukken). Maar dat naast armor ook kleding gecraft kan worden of getrade met Kweebecs of andere spelers enzo. Ook kleding van kleur veranderen met dyes of kleding/armor enchanten, enzo.

• Dreanor
Zerora schreef op woensdag 21 januari 2026 @ 11:33:

[YouTube: Do NOT Buy Hytale!]

@Tweakjur Ga jij vanuit Tweakers Hytale nog reviewen?
Eens, zo denk ik er ook over alleen gaat Hytale dat in de toekomst bieden en heeft dat nu nog niet, of minimaal vind ik. Wat betreft Minecraft, op dit moment is het stuivertje wisselen en heeft Hytale een veel gevarieerdere, levendige en mooiere wereld maar heeft Minecraft veel meer farms en automatisering om te bouwen.

Wat betreft teveel workstation deel ik de mening totaal niet dat het teveel zijn, vind het juist een verbetering want het geeft veel meer opties en gemak dan een 3x3 crafting grid. Ook geeft het je meer ruimtes om te bouwen die dan een functies hebben zeg maar. Ja het is nu even wennen wat je in welke workstation kan maken maar dat leer je vanzelf wel en ik weet zeker dat dit systeem verder verfijnd of zelfs uitgebreid wordt.

Dat ze minder makkelijker mee te nemen zijn op je avonturen klopt maar het is natuurlijk een andere game dus dat kan een bewuste keuze zijn. Ik heb bijvoorbeeld altijd één of meerdere teleporters mee en gebruik die als mijn inventory vol is of mijn repair kits op zijn. Dan ff één plaatsen, terug naar je huis, alles dumpen en de essentials weer aanvullen en door.

Workbenches droppen nu idd alle materialen om te upgraden, dat deden ze niet en was een bug.

Het "probleem" met Minecraft voor mij is dat ze nooit de potentie van de game vervullen in mijn ogen. Elke update bied nauwelijks nieuwe functies of gameplay toe en voor mijn gevoel durft Mojang niet teveel risico meer te nemen na de backlash van de 1.9 Combat update en het hele 1.18 Caves and Cliffs debacle die ze niet waar konden maken.

En daarnaast hebben ze echt onzinnige ontwerp richtlijnen waardoor ze geen vertical slabs willen toevoegen omdat het zou zorgen voor minder creativiteit. WTF ... :(

Neemt niet weg dat ondanks deze frustraties ik nog steeds heel graag Minecraft speel, zelfs naar al die jaren! Zo ben ik (of was ik voor Hytale) met een custom map waarbij de world border groeit met elke nieuwe item dat je maakt of vind. Erg leuk omdat ook de lijst nog niet ontdekte items en blocks bijgehouden wordt en je steeds weer een nieuw doel hebt om naar toe te werken.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dreanor schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 13:45:
[...]

Dat ze minder makkelijker mee te nemen zijn op je avonturen klopt maar het is natuurlijk een andere game dus dat kan een bewuste keuze zijn. Ik heb bijvoorbeeld altijd één of meerdere teleporters mee en gebruik die als mijn inventory vol is of mijn repair kits op zijn. Dan ff één plaatsen, terug naar je huis, alles dumpen en de essentials weer aanvullen en door.
Ik had iets gelezen over teleporters, maar ik heb geen idee hoe ik die kan maken... Ik moet eerst Thorium zien te vinden (geen idee waar... iets met Howling Sands) voordat ik maar de workstation kan bouwen.... En dat is een probleem wat ik met Hytale heb. Ik kom niet ver (als in afstand) omdat ik continue afgemaakt wordt. En om te voorkomen dat ik afgemaakt wordt, moet ik verder om de spullen te vinden waarmee ik armour en wapens kan maken...

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Alles is iig te vinden in de game, behalve Mythril.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Zerora schreef op donderdag 22 januari 2026 @ 16:03:
Alles is iig te vinden in de game, behalve Mythril.
Moet je wel de gebieden vinden waar de materialen zouden moeten liggen... Ik heb op mijn kaart een heel dun randje woestijn en daar ben ik minimaal 2 dagen naar onderweg. 1x gedaan en toen werd ik gelijk van bovenaf neergeknald door 3 van die muskieten... Ben nu maar bezig om onder de grond een pad te maken, scheelt rivieren en bergen oversteken...

• RobbyDoozy
  • Niet online
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:21:
[...]

Moet je wel de gebieden vinden waar de materialen zouden moeten liggen... Ik heb op mijn kaart een heel dun randje woestijn en daar ben ik minimaal 2 dagen naar onderweg. 1x gedaan en toen werd ik gelijk van bovenaf neergeknald door 3 van die muskieten... Ben nu maar bezig om onder de grond een pad te maken, scheelt rivieren en bergen oversteken...
Wanneer ik naar de woestijn ga dan vermijd ik die ook ja, voor zover mogelijk. Wat ik ook doe is niet op kale vlaktes rennen maar zover het kan aan de randen van die plateaus blijven. Daar kun je vaak wel onder schuilen, of zelf een kleine opening maken om in te gaan staan. Soms komen ze je daarin achterna maar dan vliegen ze zo laag dat je ze makkelijk kunt aanvallen.

Ik ben nu voornamelijk in de ijsbebieden om die outlanders te killen die shadowweave scraps droppen.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Na nog weer een hele avond gespeeld te hebben (wilde eigenlijk iets anders doen...)

Er zitten een paar irritaties (voor mij) in dit spel, bijv. het feit dat je saplings moet maken (ik wil voor elke boom die ik omhaal een of twee nieuwe kunnen planten!), maar ze hebben het mod systeem blijkbaar zo makkelijk gemaakt dat ik voor praktisch elke irritatie wel een mod kan vinden :D

Ik ben tegelijkertijd bezig om m'n Farming station te upgraden, maar ik moet ergens Cedar trees zien te vinden...

• taker1987
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-01 22:36
enige nadeel wat ik ondervind is dat het lastig is om een multiplayer game op te starten

psn: taker-mart

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Dit weekend eindelijk de teleporters kunnen maken, dat scheelt enorm veel wandelen! Was op zoek naar bamboe en tegen de tijd dat ik eindelijk iets van bamboe had gevonden, had ik geen ruimte meer.... Maar even een teleporter neerzetten (bedacht me gelukkig op tijd dat ik er thuis ook een moest neerzetten :p), naar huis, tassen leeggooien en nog meer bamboe verzamelen (moest wel een gebouw slopen...)
De gebouwen die ik onderweg tegengekomen ben waren wel mooi. Er lag zelfs ergens een drakenboot in de haven.
Ook eindelijk een plek gevonden waar ik meer ores kan vinden dan ik nodig heb (natuurlijk ook een teleporter geplaatst :D) Koper, ijzer, goud, zilver, en kobalt lagen overal zichtbaar...

Ik mis nog wel wat sapplings (ik ga ervan uit dat die later toegevoegd gaan worden...) en sommige bomen volgroeien niet (zoals berk). En ik had een palmboom geplant, kom ik de volgende dag terug, was de top eruit (stond alleen nog maar een stammetje :p).

Ik ben ook wat dieren aan het verzamelen, zolang ze maar in m'n kist kunnen. Heb nu 2 soorten kippen, een lam, een biggetje, een meerkat, eekhoorn, een paar jackalopes en sinds gisteren ook een pinguin :D

• ThE_En4CeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 15:28
Wailing_Banshee schreef op vrijdag 23 januari 2026 @ 07:21:
[...]

Daarom kruisboog for the win! Als je alle 6 pijlen raak schiet vallen ze als muggen uit de lucht :)

• g0tanks
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 19:07

g0tanks

Moderator CSA
taker1987 schreef op maandag 26 januari 2026 @ 11:56:
enige nadeel wat ik ondervind is dat het lastig is om een multiplayer game op te starten
Wat vind je er lastig aan?

Ultrawide gaming setup: AMD Ryzen 7 2700X | NVIDIA GeForce RTX 2080 | Dell Alienware AW3418DW

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Sinds afgelopen vrijdag het spel ook gekocht. Afgelopen weekend heerlijk kunnen spelen. Voor nu mijn tijdelijke onderkomen in een uitgeholde berg geplaatst tot ik genoeg materialen heb om een gebouw weg te gaan zetten. Heb plannen dus moet ff sparen enzo en dan nog een mooi plekje zoeken als bouwgrond.
Mijn startlocatie zit wel gelijk naast een mega Trork kamp. Dus moest gelijk rennen toen ik net buiten was om te gaan exploren. :P

[ Voor 17% gewijzigd door Zerora op 26-01-2026 14:19 ]

• Altamyr
  • Registratie: Maart 2024
  • Laatst online: 16:12
Zerora schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:15:
Sinds afgelopen vrijdag het spel ook gekocht. Afgelopen weekend heerlijk kunnen spelen. Voor nu mijn tijdelijke onderkomen in een uitgeholde berg geplaatst tot ik genoeg materialen heb om een gebouw weg te gaan zetten. Heb plannen dus moet ff sparen enzo en dan nog een mooi plekje zoeken als bouwgrond.
Dit zal voor jou ook een flinke rollercoaster zijn geweest, in begin 2019 de topic aanmaken en dan nu eindelijk kunnen spelen! :P

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Altamyr schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:19:
[...]

Dit zal voor jou ook een flinke rollercoaster zijn geweest, in begin 2019 de topic aanmaken en dan nu eindelijk kunnen spelen! :P
Ja, was ff geduld hebben ja.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Ben ik de enige die op de spawn locatie blijft? Ik ben bezig die "tempel" waar je in begint op te knappen. Heb een leuk ontwerp gemaakt met rode zandsteen (zat eerst naar marmer te kijken, maar dat vond ik toch te wit). Maar daar wilde ik dus die bamboe ramen in gebruiken. Dus moest ik zo'n 2000 blokken lopen om een vulkaan te vinden. Toen had ik wel gelijk m'n laatste houtsoort die ik nodig had om de farmers workbench te upgraden en nog heel veel ores die ik nodig heb voor m'n gewone workbench.

Nieuwsgierigheidsvraagje: gebruiken jullie mods en zo ja, welke?
Ik gebruik
* Tree Harvester: met name omdat die de gaten in de grond opruimt
* Storage Range Override: want dan hoef ik m'n workbenches niet allemaal heel dicht bij elkaar te zetten om toch gebruik te kunnen maken van al m'n kisten
* EasyWebMap: gewoon, omdat het kan :D Het is wel geinig om in een losse browser op m'n tweede monitor een kaart te hebben.

Ik zit eraan te denken om OMNISIGHT te gebruiken, gewoon omdat ik de namen van de verschillende blokken nog niet kan onthouden :p

• Zerora

Zerora

Ik Henk 'm!

Topicstarter
Ik kwam nog een leuke guide tegen welke ideaal is voor mensen die graag hun save file zouden sharen met meerdere devices.

https://www.reddit.com/r/hytale/comments/1qdlobw/manual_cloud_sync_sharing_worlds_between_devices/

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

Zerora schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:03:
Ik kwam nog een leuke guide tegen welke ideaal is voor mensen die graag hun save file zouden sharen met meerdere devices.

https://www.reddit.com/r/hytale/comments/1qdlobw/manual_cloud_sync_sharing_worlds_between_devices/
Ik zat daar ook aan te denken, maar ben uiteindelijk voor dezelfde oplossing gegaan als dat ik met Minecraft doe: een powershell script. Ik had voor Minecraft (zowel java als bedrock) ook een symbolic link naar onedrive, maar die wilde wel eens breken. Ik moet nu wel een stap extra doen (even dat script opstarten, en het kopieren starten), maar het werkte (voor mij) in ieder geval beter. Plus dat programmeren (naast m'n werk) ook mijn hobby is en daar vallen script talen ook onder! (moet m'n scriptje nog wel even tweaken, want hij kopieert nu bestanden van een bepaalde mod die niet gekopieerd hoeven te worden... even uitzoeken hoe ik robocopy zover krijg dat hij die folder (met sub folders) niet meer meeneemt.

• ThE_En4CeR
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 15:28
Wailing_Banshee schreef op dinsdag 27 januari 2026 @ 15:28:
[...]

Ik zat daar ook aan te denken, maar ben uiteindelijk voor dezelfde oplossing gegaan als dat ik met Minecraft doe: een powershell script. Ik had voor Minecraft (zowel java als bedrock) ook een symbolic link naar onedrive, maar die wilde wel eens breken. Ik moet nu wel een stap extra doen (even dat script opstarten, en het kopieren starten), maar het werkte (voor mij) in ieder geval beter. Plus dat programmeren (naast m'n werk) ook mijn hobby is en daar vallen script talen ook onder! (moet m'n scriptje nog wel even tweaken, want hij kopieert nu bestanden van een bepaalde mod die niet gekopieerd hoeven te worden... even uitzoeken hoe ik robocopy zover krijg dat hij die folder (met sub folders) niet meer meeneemt.
Even de directory excluden met de "/XD" switch, dan neemt ie m niet mee.

• Dreanor
Altamyr schreef op maandag 26 januari 2026 @ 14:19:
[...]

Het was vooral afgelopen half jaar een rollercoaster, van canceled door Riot naar release door het originele Hypixel en de snelheid daarvan. Hoewel we al twee patches hebben gehad zijn ze nog heel klein. Ben benieuwd naar de eerste grote update die bijvoorbeeld het hele farming en dieren systeem erin gooi of de eerste dungeons/bosses e.d.

• Wailing_Banshee

Wailing_Banshee

You're Next

ThE_En4CeR schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 11:39:
[...]
Even de directory excluden met de "/XD" switch, dan neemt ie m niet mee.
Ja, dat werkte wel voor de "logs" en "backup", maar de "mods/nogwatfolder" bleef hij moeilijk over doen. Maar eindelijk aan de praat gekregen. Die eerste twee folders is ook een reden waarom ik geen symbolic link zou willen maken, die twee folders voegen niets toe, behalve grootte...
Dreanor schreef op woensdag 28 januari 2026 @ 13:25:
[...]
Hoewel we al twee patches hebben gehad zijn ze nog heel klein. Ben benieuwd naar de eerste grote update die bijvoorbeeld het hele farming en dieren systeem erin gooi of de eerste dungeons/bosses e.d.
ik neem aan dat ze niet alleen met die kleine bugfixes bezig zijn geweest, maar dat die snel door konden naar release... Ben er blij mee dat ze dat niet even vergeten want die portal bug was heel irritant!

Maar ik moet me soms wel even helpen herinneren dat het nog een pre-release is en dat dingen nog (behoorlijk) kunnen veranderen :D

• taker1987
  • Registratie: September 2009
  • Laatst online: 29-01 22:36
g0tanks schreef op maandag 26 januari 2026 @ 13:58:
[...]

Wat vind je er lastig aan?
iemand in mn groep wilde een server starten maar dan krijg je firewall gezeik ofzo

psn: taker-mart

Pagina: 1