Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

[PV] Beste setup zonnepanelen

Pagina: 1
Acties:

• OrbitZ
  • Registratie: juni 2001
  • Laatst online: 23:23
Even afgesplitst vanuit het algemene zonnepanelen topic.

Ik zit nu in een offertetraject voor zonnepanelen. Ik heb me hier redelijk ingelezen in dit topic, maar blijft toch lastig om keuzes te maken als je verschillende verhalen hoort van aanbieders.

Mijn stroomverbruik is momenteel 4000kwh per jaar. Ik was nog niet van plan om nu over te stappen naar een warmtepomp, dat is misschien iets voor later.

Voor nu zou ik 13/14 panelen willen. Ligging zuid-west, 45 graden. Eventueel zou ik dat laten nog iets willen uitbreiden (als ik wel voor een warmtepomp ga).

Ivm schoorsteen op het dak heb ik een klein beetje last van deelschaduw op een aantal panelen. Dit zijn ongeveer de verhalen die ik heb gehoord van verschillende aanbieders. Wie heeft er nu gelijk, wat is de beste optie voor mij:
  • URE zonnepanelen en een Growatt omvormer serieel geschakeld (verder niets vermeld over deelschaduw)
  • LG panelen + Enphase Micro Omvormers (dus geen last van deelschaduw). Het verhaal hierbij is dat je geen single point of failure hebt bij een centrale omvormer en dat het systeem efficiënter is. Bovendien hoef je geen plek op zolder te hebben voor een centrale omvormer die mogelijk geluid maakt. De aanbieder heeft als mening dat de levensduur van de micro omvormers (~20 jaar) langer is dan een centrale omvormer (~10 jaar)
  • SolarWatt zonnepanelen icm een omvormer van SMA of Fronius. Het advies was om de 4 panelen die deelschaduw vangen in een aparte string te leggen met Tygo optimizers. Volgens de leverancier is dit systeem ook later makkelijk uit te breiden.
  • LG panelen icm een SMA omvormer met optitrack global peak.. Volgens de leverancier heb je helemaal geen optimizers/micro omvormers nodig omdat de SMA omvormer door "optitrack global peak" geen negatief effect van deelschaduw heeft. Dit systeem zou met alleen panelen en 1 centrale omvormer minder storingsgevoelig zijn
Hoe moet ik hier nu chocola van maken :)

Rode deel wil ik in eerste instantie zonnepanelen, blauwe deel is een plat dak waar eventueel nog uitgebreid kan worden. Ik heb zelf een beetje zitten rekenen en ik kan op de zuidwest kant maximaal 22 panelen kwijt.

• No Hands
  • Registratie: maart 2016
  • Laatst online: 20:58
OrbitZ schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:39:

Enphase Micro Omvormers (dus geen last van deelschaduw). Het verhaal hierbij is dat je geen single point of failure hebt bij een centrale omvormer en dat het systeem efficiënter is. Bovendien hoef je geen plek op zolder te hebben voor een centrale omvormer die mogelijk geluid maakt. De aanbieder heeft als mening dat de levensduur van de micro omvormers (~20 jaar) langer is dan een centrale omvormer (~10 jaar)
Geen single point of failure idd maar 13/14 keer een mogelijk point of failure.
Wie heeft er op zolder hartje zomer last van 'geluid'?
Garantietermijnen van 20 of meer jaar zijn voor mij altijd een wassen neus. Woon je daar nog over 20 jaar? Bestaat Enphase nog over 20 jaar? Kun je dan nog eenzelfde micro omvormer krijgen die compatible is met wat je nu hebt?
Als je gewoon 1 paneel minder legt heb je nergens schaduw.

SE5k, 16x255Wp zuid, 6x240Wp en 2x300Wp oost, gasloos, Fujitsu L/W.

• Rol-Co
  • Registratie: maart 2004
  • Laatst online: 23:26

Rol-Co

3,8kWpZ 3,3kWp O-Z-W 2,86kWp N

Naast de dakkapel niets leggen en verder gewoon vol.
Nou dan heb je een beetje schaduw, niet boeiend toch?
Ik zou het niet te wild maken met optimisers enz voor een pijpje op dak.

Noord-Oost-Zuid-West 9960Wp Totaal Live, Netduino advanced pv logging

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

22 panelen in 1string dan op een 3-fase SMA.

Meteen goed doen... dan betaal je maar 1x de installatiekosten.

En dan nog wat sparen voor de panelen op het overige dakvlak.
Die kunnen dan op ingang 2.

Hoe handig ben je zelf?
En puzzel zelf ook ff verder. https://www.sunnydesignweb.com/sdweb/#/
Kies nieuw project

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 13-01-2019 19:48 (17%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• OrbitZ
No Hands schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:09:
Als je gewoon 1 paneel minder legt heb je nergens schaduw.
Volgens de leverancier hadden ongeveer 4 panelen "last" van schaduw van het pijpje, maar dat zal niet heel lang zijn lijkt mij.

Maar wat ik opmaak uit jullie berichten is dat ik me geen micro omvormers of optimizers moet laten aansmeren?
AUijtdehaag schreef op zondag 13 januari 2019 @ 19:45:
22 panelen in 1string dan op een 3-fase SMA.Meteen goed doen... dan betaal je maar 1x de installatiekosten.
Er zit best een kosten verschil tussen 14 of 22 panelen. Plus voor zover ik begrepen heb van de aanbieders is dat je moet proberen je verbruik op je dak te leggen qua zonnepanelen, anders heb je teveel overcapaciteit en dan is je terugverdientijd korter.

Ik ben met je eens dat je dan installatiekosten bespaard.
Ik ben wel redelijk handig maar ik ga toch geen panelen op het dak monteren.

• AUijtdehaag
  • Registratie: oktober 2006
  • Niet online

AUijtdehaag

Oost-west zuid-noord is ook ok

Dus, met andere woorden, die aanbieders denken dat salderen nog steeds doorgaat na 2021, en dat je opwek tegen verbruik mag weg blijven strepen op jaarbasis?

1. Dat is onzin, je bent in de slechtere maanden blij met meer opwek = meer direct verbruik.
2. Na een paar maanden ben je pv verslaafd en leg je het alsnog vol. Nieuwe omvormer + 2x de installatiekosten

Micromvormers en optimizers genereren geen extra opwek. Meer panelen wel. Dus geld uitgeven aan datgene wat meer opleverd.
Jouw situatie is niet de moeite voor micromvormers of optimizers. Mocht het alsnog tegen vallen, dan kan je makkelijk een tigo (laten) plaatsen onder het probleem paneel.
Maar met optitrac is dat niet nodig in jouw situatie.

AUijtdehaag wijzigde deze reactie 14-01-2019 07:21 (32%)

Live PVoutput - Panasonic Hit Kuro/Solar Frontier - 5 kW Mitsubsidie

• OrbitZ
AUijtdehaag schreef op maandag 14 januari 2019 @ 07:17:
Dus, met andere woorden, die aanbieders denken dat salderen nog steeds doorgaat na 2021, en dat je opwek tegen verbruik mag weg blijven strepen op jaarbasis?

1. Dat is onzin, je bent in de slechtere maanden blij met meer opwek = meer direct verbruik.
2. Na een paar maanden ben je pv verslaafd en leg je het alsnog vol. Nieuwe omvormer + 2x de installatiekosten

Micromvormers en optimizers genereren geen extra opwek. Meer panelen wel. Dus geld uitgeven aan datgene wat meer opleverd.
Jouw situatie is niet de moeite voor micromvormers of optimizers. Mocht het alsnog tegen vallen, dan kan je makkelijk een tigo (laten) plaatsen onder het probleem paneel.
Maar met optitrac is dat niet nodig in jouw situatie.
Net weer een leverancier gesproken, die melde toch dat zolang we nog kunnen salderen het financieel het meest aantrekkelijk is om niet te overproduceren. Anders wordt je terugverdientijd korter. Pas als er een nieuwe regeling is eventueel kijken of je het aantal zonnepanelen kan uitbreiden.

Het is daarin wel handig om rekening te houden met de omvormer. Dus ik denk dat ik nu ga voor een aantal panelen dat mijn 4000kwh jaarverbruik dekt maar dat ik een omvormer laat installeren die alvast geschikt is voor het maximaal aantal panelen wat op mijn dak kan. Zo kan ik later makkelijk uitbreiden.

Dit is iig wat ik heb kunnen distilleren uit het gesprek met de laatste leverancier :)

• migjes
  • Registratie: april 2007
  • Laatst online: 18:04
OrbitZ schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:27:
[...]

Net weer een leverancier gesproken, die melde toch dat zolang we nog kunnen salderen het financieel het meest aantrekkelijk is om niet te overproduceren. Anders wordt je terugverdientijd korter. Pas als er een nieuwe regeling is eventueel kijken of je het aantal zonnepanelen kan uitbreiden.

Het is daarin wel handig om rekening te houden met de omvormer. Dus ik denk dat ik nu ga voor een aantal panelen dat mijn 4000kwh jaarverbruik dekt maar dat ik een omvormer laat installeren die alvast geschikt is voor het maximaal aantal panelen wat op mijn dak kan. Zo kan ik later makkelijk uitbreiden.

Dit is iig wat ik heb kunnen distilleren uit het gesprek met de laatste leverancier :)
dan mag de leverancier toch eens goed gaan rekenen.
sins een jaar of 2 is dit niet meer zo. ;)
(en dit jaar al helemaal niet meer, de kale energie prijs is nu best hoog.)

neem een omvormer van 4kW, en hang daar 6kWp aan.
die 2kWp extra kost maar 7x 80€ - 120€ maar levert nog steeds een 1000 - 1500kWh per jaar extra.
geen probleem.

maar ik begrijp goed dat de investering van 4kW omvormer + 4kWp als best zwaar op je budget kan drukken.
maar hier hebben we al lang door dat overproductie nog best leuk kan lonen. ;)

(zelf bouwers met veel dak ruimte hebben al lang door dat dit soort panelen:
https://www.winkelman-zon...5wp/51516/?display=detail
eigenlijk zo goedkoop zijn dat het uit kan zonder salderen. ;) )

7x245Wp(15 graden) + 7x245Wp(45 graden) op oost en 10x300Wp(45 graden) op west. (4kW omvormer)

• OrbitZ
migjes schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:37:
[...]

dan mag de leverancier toch eens goed gaan rekenen.
sins een jaar of 2 is dit niet meer zo. ;)
(en dit jaar al helemaal niet meer, de kale energie prijs is nu best hoog.)

neem een omvormer van 4kW, en hang daar 6kWp aan.
die 2kWp extra kost maar 7x 80€ - 120€ maar levert nog steeds een 1000 - 1500kWh per jaar extra.
geen probleem.

maar ik begrijp goed dat de investering van 4kW omvormer + 4kWp als best zwaar op je budget kan drukken.
maar hier hebben we al lang door dat overproductie nog best leuk kan lonen. ;)

(zelf bouwers met veel dak ruimte hebben al lang door dat dit soort panelen:
https://www.winkelman-zon...5wp/51516/?display=detail
eigenlijk zo goedkoop zijn dat het uit kan zonder salderen. ;) )
Ik volg niet helemaal wat je zegt / berekend O-)

Bedoel je dat overproductie weldegelijk geld oplevert en ook bijdraagt om je investering teug te verdienen? Voor zover ik begreep krijg je een vergoeding voor de stroom die je overproduceert dus meer dan die je zelf verbruikt. Die vergoeding is niet zo heel hoog. Ik zal daar zelf ook nog eens induiken wat je daar precies nog voor krijgt.

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22:21
11ct per kWh, maar als je meer legt daalt de prijs per Wp van je systeem ook. Gewoon zo veel mogelijk leggen tegen de laagste prijs per Wp.

• OrbitZ
Cpt.Chaos schreef op maandag 14 januari 2019 @ 19:38:
11ct per kWh, maar als je meer legt daalt de prijs per Wp van je systeem ook. Gewoon zo veel mogelijk leggen tegen de laagste prijs per Wp.
Ok, dat brengt me bij het volgende punt. Het merk zonnepaneel maakt dat nog veel uit? Sommige leveranciers zweren bij LG, andere hanteren, voor mij ook meer onbekende merken.

Als je zegt "zo veel mogelijk leggen tegen de laagste prijs per Wp" betekend dat ook dat ik beter naar de goedkopere zonnepanelen kan kijken?

• Cpt.Chaos
  • Registratie: april 2010
  • Laatst online: 22:21
Niet per se. Je moet wel de stringspanning in gedachte houden. De JA Solar panelen van hierboven zijn toppers kwa euro/Wp.
Bij minder panelen zijn Panasonic kuros weer goed omdat die een hoge spanning leveren, zodat de omvormer toch nog op gang komt.
Slechte panelen bestaan niet, en in het afgelopen half jaar is de prijs een hoop gedaald. Ik zou als ik jou was eerst kijken wat je precies kwijt kan. Panelen van 160? Of toch van 2 meter? En dan inderdaad kijken naar de gunstigste euro/Wp verhouding.
Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True