Overwegingen voor een eigen hometheater

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16-09 18:43
Vorig jaar ben ik verhuisd naar een vrijstaand huis. Eindelijk wat herrie van muziek/film mogelijk zonder iemand direct lastig te vallen. Top! :)

Ik ben erover aan het denken om de kelder deels in te richten als hometheater. Door kleine kinderen, werk, andere hobbies, etc. zal dit niet dagelijks gebruikt worden, eerder 3-4x per maand. Nu staat dit spul in de woonkamer en we willen liever geen TV in de woonkamer (kijken niet of nauwelijks TV). Dus stereo audio blijft in de woonkamer en de TV (eventueel een nieuwe grotere) gaat met een 5.1 set naar de kelder.

Hier wat foto's van mijn setup:

https://gathering.tweaker...message/55746297#55746297

De kelder is voorzien van vloerverwarming en is nu nog vrijwel leeg. De wanden zijn nog niet afgewerkt. Wanden zijn grote/dikke (35cm) prefab betonplaten volgens mij.

Leidingen lopen deels over het plafond. Hoogte ruimte is 2,50m, in totaal ongeveer 60m2. Er zitten 2 kleine ramen/koekoeks in.

Wat foto's om een beter beeld te krijgen:

Klein deel, 5,5m x 4m:

Kelder1

Groot deel 5,5m x 5,5m met nis:

Kelder2

Trap met leidingen zichtbaar:

Kelder3

Kelder4

En wat panorama's:

Pano1

Pano2

Pano3

Nu zijn er grofweg 2 mogelijkheden om een HT te maken, in het grote deel of in het kleine deel. Om een en ander wat inzichtelijker te maken, heb ik een poging gedaan dit in te tekenen:

2D

In de bovenstaande tekening heb ik wat afstanden ingetekend van zitplek tot beeldscherm en zijwanden.

3D_1

3D_2

Klein deel:

3D_3

Groot deel:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/wes4v54fsKjSUkXa4gpHRK2R/full.png

Vraag is of het kleine deel groot genoeg is? Ik zou dit deel kunnen afscheiden met een tussenwand + deur.

Het grotere deel lijkt beter, maar heeft een aantal nadelen:
- Wasmachines moeten dan naar elders
- Open trap in het grote deel, waardoor herrie door het huis
- Meer leidingen (afvoer) lopen door het grote deel
- In het grote deel zit een soort put voor de afvoer van de wasmachines waarbij het water omhoog gepompt wordt.
- Grote deel is ook ideaal voor biljarttafel/pingpongtafel, etc.

Verder:
- Hoe zou ik de wand kunnen afwerken? Het is nu een enorme echoput.
- En de plafonds met de leidingen?
- De leidingen van de vloerverwarming op de muur wegwerken?
- Of alles zo laten, niet afwerken en dan kiezen voor een "industriële look" met warme/dikke vloerbedekking?
- Wat zouden kosten grofweg zijn voor stucen? En een tussenwand met deur?

:)

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• .Maarten
  • Registratie: Januari 2011
  • Nu online
Ik zou zelf een beamer nemen en geen TV.

[ Voor 60% gewijzigd door .Maarten op 13-01-2019 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15-09 21:53

Jag

Ja beamer, spanscherm met gaatjes, 3 links/rechts/center erachter. Die opening in het midden vullen met subs. Plus nog twee subs aan achterzijde.

En veel absorptie toevoegen, minerale wollen of akotherm, dikte 100mm.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JukeboxBill
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 00:42
Naar mijn idee zou je het beste kunnen kiezen voor het kleine deel en een tussenwand plaatsen.
Je hebt dan een rechthoekige ruimte, wat beter is dan de vierkante ruimte van het grote deel en geen "akoestisch gat" naar de andere ruimte.

Afwerking van leidingen e.d. is een persoonlijke keuze en heeft niet veel te maken met akoestiek.
Wat dat betreft, moet je de ruimte ook niet helemaal akoestisch "dood" maken, maar dat hangt ook af van je geluidsinstallatie. Veel systemen steunen ook op wat reflectie van de wanden.

Gezien de afmetingen van je huidige TV en de kijkafstand is een beamer niet echt nodig. Ik heb een beamer gehad en ondanks dat deze relatief stil was, is het bij bepaalde (muziek)films toch storend.

Een slimme vos is nooit te oud om een nieuwe streek te leren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SirMemeAlot
  • Registratie: Oktober 2009
  • Laatst online: 15:46
De kleine ruimte zou mij persoonlijk altijd de voorkeur hebben. A. omdat het praktischer is in mijn ogen. B. Akoestisch is er ook veel meer van te maken.

Als je de opening dicht kunt maken met een gipswand met isolatie + deur dan heb je eigenlijk de ideale ruimte. Persoonlijk zou ik het niet industrieel laten maar een stoffen vloerbedekking nemen en de muren en plafond met dit Merfocell Noppen spul afplakken. Vervolgens een stoffenbank of stoelen gebruiken.

Paar leuke extra features om een bioscoop gevoel die ik zou doen zijn bijvoorbeeld een verlaagd plafond met spotjes en Philis Hue(of iets vergelijkbaars). Enige wat nog mis is dan een popcornmachine voor de geur ;-).

Moet zeggen dat het wel een hele toffe ruimte is die je hebt voor een HT! Beetje jaloersmakend zelfs! >:)

Succes! Vergeet vooral niet als het klaar is om foto's te posten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Iemand nog tips wat betreft de kosten voor bijv. de tussenwand?

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Nadat het tot nu toe storm liep in dit topic ( :O :o :'( 8) ), is de tijd inmiddels aangebroken voor de realisatie!

Het gaat de kleine ruimte worden in de kelder achterin, 4 x 5,5 meter groot.

Inmiddels cellenbetonblokken en een deur gekocht en nog wat klein materiaal (kozijn- en muurankers), zodat ik de komende weken beetje bij beetje de muur en deur kan gaan maken. Zal wel even duren ivm chronisch tijdgebrek.

Fijn om ermee aan de slag te kunnen gaan! :9~

12

23

34

55

66

Vraag die ik op dit moment nog heb:
Welke verf kan ik gebruiken om de 40cm dikke "prefab" beton wanden te verven? Is dit waterdicht? Er komt nooit vocht door, maar sommige plekken zijn wat donkerder. Moet dit kunnen blijven ademen?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:30
Super gave ruimte om iets van te maken!
Ik zou een (dunne) geïsoleerde voorzet want maken voor de betonnen wanden, anders wordt het één grote echo bak!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
B-Real schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:30:
Super gave ruimte om iets van te maken!
Ik zou een (dunne) geïsoleerde voorzet want maken voor de betonnen wanden, anders wordt het één grote echo bak!
Mogelijk dat ik kurk tegen de wanden ga doen, maar ik moet het basismateriaal (de dikke prefab betonnen muren) eerst doorgronden - wat zijn hun eigenschappen? Wil geen schimmel toestanden of zo.

Verder komt er vloerbedekking en moet ik ook iets met het plafond. Stoffen bespanning onder plafond zou mooi zijn, maar een spanplafond is reteduur volgens mij.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17-09 19:28
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:34:
[...]
Mogelijk dat ik kurk tegen de wanden ga doen, maar ik moet het basismateriaal (de dikke prefab betonnen muren) eerst doorgronden - wat zijn hun eigenschappen? Wil geen schimmel toestanden of zo.

Verder komt er vloerbedekking en moet ik ook iets met het plafond. Stoffen bespanning onder plafond zou mooi zijn, maar een spanplafond is reteduur volgens mij.
Afhankelijk van in welk deel je in Nederland woont is het misschien slim om ook de luchtvochtigheid te meten. Een deel van Nederland heeft flink last van grondwater wat voor veel vocht problemen kan zorgen.

Ik heb zelf ook een kelder (mancave! :P ) en woon in Den Haag. Bij regenachtige dagen schiet de luchtvochtigheid om hoog (+60%). Hierdoor is vloerbedekking/laminaat geen optie want dat gaat schimmelen/kromtrekken.

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
ChojinZ schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:46:
[...]

Afhankelijk van in welk deel je in Nederland woont is het misschien slim om ook de luchtvochtigheid te meten. Een deel van Nederland heeft flink last van grondwater wat voor veel vocht problemen kan zorgen.

Ik heb zelf ook een kelder (mancave! :P ) en woon in Den Haag. Bij regenachtige dagen schiet de luchtvochtigheid om hoog (+60%). Hierdoor is vloerbedekking/laminaat geen optie want dat gaat schimmelen/kromtrekken.
Vochtmeter is goede tip, ga ik regelen. De donkere lijnen op de muren lijken vocht, maar die zijn zo constant als wat....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 14:34:
[...]

Beetje dun allemaal wel! Krijg je hele ongelijke absorptie van. Beter gebruik je dikkere absorptie, om en nabij 80-100mm. Hoeft niet duur te zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Jag schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 18:48:
[...]

Beetje dun allemaal wel! Krijg je hele ongelijke absorptie van. Beter gebruik je dikkere absorptie, om en nabij 80-100mm. Hoeft niet duur te zijn.
Maar een hele dode kamer is toch ook niet goed?

Ik heb ook nog van deze dingen:

Afbeeldingslocatie: https://i.pinimg.com/originals/c1/66/9e/c1669e2fc50aa35b98d04a66510775bf.jpg

Een vilten room divider van ikea, heb er 4 door een foute levering destijds..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• B-Real
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 15:30
Heb je je verdiept in home theaters en kelders?
Ik krijg zo'n vermoeden van niet eerlijk gezegd.

Let wel, dit is echt geen aanval maar ga echt even een avondje Googlen. Zou jammer zijn als je alles klaar hebt en er dan achter komt dat het geluid niet top is.

Beetje isolatie hoeft de wereld niet te kosten, maar kan wel een hoop opleveren.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Lijkt misschien niet zo, maar ben al jaren ermee bezig. Sinds 1988 toen ik mijn eerste set speakers kocht.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mereco
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 10:52
Heb helaas geen nuttige tips maar wens je veel succes en klusplezier. Ben benieuwd naar het verdere verloop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Jag schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:09:
Ja beamer, spanscherm met gaatjes, 3 links/rechts/center erachter. Die opening in het midden vullen met subs. Plus nog twee subs aan achterzijde.

En veel absorptie toevoegen, minerale wollen of akotherm, dikte 100mm.
Dat zou mijn advies zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
Een voozetwand van gipsplaat bij de tv om alle kabels van de de speakers weg te werken.
En een verlaagd plafond voor atmos speakers en kabels.
Gips dempt al redelijk, en je kan zelf grote geluidsabsoberende panelen maken met een houten frame gevuld met isolatie en een stofje van ikea voor de overige muren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• powerboat
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 14:21
Beetje laat maar misschien eens de serie bekijken van Eric van Ballegooie (nl.hardware.info). Die heeft een complete vlog gemaakt over zijn HT :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
powerboat schreef op woensdag 2 oktober 2019 @ 00:29:
Beetje laat maar misschien eens de serie bekijken van Eric van Ballegooie (nl.hardware.info). Die heeft een complete vlog gemaakt over zijn HT :)
Bedankt hiervoor.

https://nl.hardware.info/...coop-deel-1-plan-en-begin

_/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jag

Jag

Overigens mag een ht heel erg droog zijn qua akoestiek, dat is zelfs erg wenselijk. Bioscopen zijn ook gort droog en dat komt de "imaging" enorm ten goede. De benodigde "immersion" krijg je door de surround kanalen!

Het gaat hier om absorptie boven de 200hz. Daaronder is nauwelijks haalbaar en dat is beter op te lossen met multisub, ook een aanrader.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 15:56

JT

VETAK y0

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 1 oktober 2019 @ 19:31:
[...]
Maar een hele dode kamer is toch ook niet goed?
Kwestie van smaak. Ik hou er wel van, betekent dat je niks anders hoort dan de opname zelf. Realistischer kan niet :)
Ik heb ook nog van deze dingen:

[Afbeelding]

Een vilten room divider van ikea, heb er 4 door een foute levering destijds..
Ik heb er daar ook een aantal van, helemaal niet verkeerd voor wat het is. Maar voor een dergelijke ruimte zou ik alle muren goed dempen. Wellicht kun je zelf iets met een verlaagd plafond maken en dit: https://www.ikea.com/nl/n...t-antislipstrip-90132261/ als een snelle oplossing naast je gedempte muren.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Inmiddels bezig met het plaatsen van de muur en het kozijn erin.

Tegenvaller was dat het kozijn aan 1 kant 6mm langer was dan de andere kant, ik was ervan uitgegaan dat zoiets compleet nieuw af fabriek tot op de mm gelijk zou zijn. Verder klemt de deur ook over de hele hoogte, er zit geen mm ruimte in, dus dat wordt schaven. Ook dit vind ik vreemd voor een als 1 geheel geleverde deur + kozijn. Leve de bouwmaat.

De cellenbetonblokken zijn 60x40cm en 10cm breed. Elke rij heb ik verankerd in de muur. Gelijmd met Soudal bouwlijm, een soort pur die plakt en niet uitzet. Na aanbrengen 5 min. wachten en dan kan een volgend blok. Fijn spul.

Kosten tot nu toe rond de 500 euro.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/zrKB5aaUjGNDt1wJmfE8kfw8/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/jhyuPFYNwxgZiQI3RLzAVHmJ/full.jpg

[ Voor 7% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 12-10-2019 10:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Goofy1978
  • Registratie: December 2008
  • Laatst online: 10-08 11:57
@JAHRASTAFARI goed bezig met verbouwen! je kozijn kun je idd beter stellen met de deur erin dan kun je onder de stijlen nog uitvullen zodat de deur gelijk goed zit.
al is 6mm verschil in de stijlen wel erg veel idd.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08:24

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Hm, ligt het aan mij of staat die deur relatief laag? Weet niet of er nog iets van laminaat of vloerbedekking komt te liggen, maar if so moet er denk ik een stukje van de deur af

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MonkeyJohn
  • Registratie: Oktober 2014
  • Laatst online: 19-08 20:11
Mocht je nog op zoek zijn naar iets voor de akoestiek, ik kan dit spul aanraden: https://www.groenebouwmaterialen.nl/textielisolatie-pma.html
We hebben hier bij ons in het poppodium de muren van de zaal deels mee ingepakt (alleen de bovenste helft en net niet 3/4 rondom*) en het werkt echt als een malle.
Qua constructie hebben we een houten raamwerk op de muur geschroefd waar het isolatie materiaal tussenin aan de muur zit geplakt en vervolgens hebben we een zwart doek eroverheen gespannen en dat vast geniet op het raamwerk.

*we werken in een concertzaaltje natuurlijk wel met wat meer vermogen dan een HT setup dus qua dekkingspercentage (is dat een woord?! :p) zal het ook wat minder kunnen denk ik.

[ Voor 15% gewijzigd door MonkeyJohn op 12-10-2019 12:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
The Eagle schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 11:56:
Hm, ligt het aan mij of staat die deur relatief laag? Weet niet of er nog iets van laminaat of vloerbedekking komt te liggen, maar if so moet er denk ik een stukje van de deur af
Heb het net gemeten, is 1,5 cm plek. Misschien vertekent het beeld, de deur is 2.18m hoog, de ruimte 2.5m.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
MonkeyJohn schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 12:27:
Mocht je nog op zoek zijn naar iets voor de akoestiek, ik kan dit spul aanraden: https://www.groenebouwmaterialen.nl/textielisolatie-pma.html
We hebben hier bij ons in het poppodium de muren van de zaal deels mee ingepakt (alleen de bovenste helft en net niet 3/4 rondom*) en het werkt echt als een malle.
Qua constructie hebben we een houten raamwerk op de muur geschroefd waar het isolatie materiaal tussenin aan de muur zit geplakt en vervolgens hebben we een zwart doek eroverheen gespannen en dat vast geniet op het raamwerk.

*we werken in een concertzaaltje natuurlijk wel met wat meer vermogen dan een HT setup dus qua dekkingspercentage (is dat een woord?! :p) zal het ook wat minder kunnen denk ik.
Wat aan de muur komt is nog het grote raadsel. Geluidsisolatie hoeft niet, want huis is vrijstaand en dikke keldermuren. Maar absorptie en welke mate is mij nog onbekend.

Is jullie spul bedoeld als geluidsisolatie, of om de galm/echo eruit te krijgen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MonkeyJohn
@JAHRASTAFARI Wij hebben het puur gebruikt om inderdaad de reflecties/galm te verminderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mandrake466
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 28-07 09:44
Ik zou, voordat je gaat beginnen, eerst er voor zorgen dat de strijkplank verdwijnt.

Windows 11 Pro, I7-12700K, MSI MPG Z690 EDGE WIFI DDR4, MSI RTX 3090 TI Suprim X 24G, Noctua NH-D15 chromax black, Corsair Vengeance LPX 3200C16 128GB, Seasonic Prime TX-850, Samsung 980 Pro 2TB, Fractal Design Torrent

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Mandrake466 schreef op zaterdag 12 oktober 2019 @ 18:17:
Ik zou, voordat je gaat beginnen, eerst er voor zorgen dat de strijkplank verdwijnt.
Die staat aan de andere kant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Wij hebben ook een kelder, woon in limboland. Maar wij hebben het huis rondom uitgegraven en een Duits bedrijf de kelder laten isoleren. Ja kon t ook zelf doen, maar had daar niet zo een behoefte aan. Luchtvochtigheid volledig verdwenen. Wordt er iets aan zwarte meuk opgesmeerd en daarna van die lekkere dikke XPS? platen tegen aan.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Zo, dit weekend wat kunnen doorwerken. Het grove werk van de tussenwand is klaar.

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/QaLalrHgdCOJSTRbn5KLUBIl/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/X2Tr2xucpnsZDECPVIhdE5Ml/full.jpg

To do:
- wand schuren waar nodig, cellenbeton blokken zijn verre van perfect;
- zijkanten en plafondkant vullen met pur;
- deur schaven;
- klink monteren.

Ben me alvast aan het oriënteren op de wandafwerking. De vraag is in welke mate ik gebruik moet maken van absorptie. Ruimte helemaal “dood” maken, of niet?

Ik zag deze platen, Akotherm Facet:

https://www.akoestiekwinkel.nl/akotherm-facet

Afbeeldingslocatie: https://architectenweb.nl/media/illustrations/2016/06/21e4f66e-5dda-4bb1-863f-2ecd21fc7133_400.jpg

Zou dat wat zijn? En hoe te bevestigen? Heb ooit zo’n spul geplakt, dat was a hell of a job om ze weer eraf te krijgen.

Andere ideeën voor de wandafwerking zijn welkom!

[ Voor 10% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 13-10-2019 18:00 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LuisjeNL
  • Registratie: Augustus 2006
  • Nu online
@JAHRASTAFARI

Die akotherm platen kun je ook op karton plakken met kit ( kleiner vierkant karton dan de akotherm zodat je het niet ziet) dan op het karton dubbelzijdig tape waarmee je het op de muur plakt.

Werkt bij mij prima, ik wilde niet direct die krengen definitief geplaatst hebben;-) nu zijn ze dus relatief makkelijk verwijderbaar/herbruikbaar

Lichtpuntje...

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• TBTL
  • Registratie: Mei 2010
  • Niet online
Akotherm Facet is een absorber die hoge tonen vrijwel volledig absorbeert en bij lage tonen tot lage middentonen niets doet, omdat het zo dun is. Die blijven dan doorgalmen. Als je kiest voor een absorber, moet die minimaal 10 cm dik zijn of een stuk van de wand hangen zodat je op minimaal 10 cm komt. Hoe dikker, hoe lager de frequentie is tot waarop de absorber werkzaam is.

De goedkoopste absorber maak je zelf van steenwol in een frame van latten, afgewerkt met doek.

[ Voor 96% gewijzigd door TBTL op 14-10-2019 09:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tommie12
  • Registratie: Juni 2011
  • Laatst online: 17:28
Idd, gewoon zelf maken.
Latten van 8cm dik tegen de muren om de 40cm, daar steenwol tussen, en dan textiel er over.
Dan heb je isolatie tegen temperatuur en geluid.

Dan nog een enkeldiep tapijt op de vloer, en je kan gaan.

Sony A7 iv en wat recycled glas

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Kun je niet beter de ruimte eerst afhebben en luisteren, klinkt t beroerd ga je t aanpakken en anders laat je t lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Zo de nieuwe muur is met Knauf stucprimer ingesopt, dinsdag komt de stucer.

Sop2]3

Sop2

Nu uitzoeken wat ik op de vloer en wanden ga doen.

Ben bij 2 zaken geweest voor vloerbedekking/tapijt, was 1800 of 1100 euro. Punt hierbij is dat de ruimte 4.08m breed is (en 5.58m lang), waardoor je met extra stukken moet werken, of met 5 meter breed tapijt.

Optie is om voor tapijttegels te gaan, dan ben ik voor 300 euro klaar.

De wanden blijken niet zomaar te verven. Deze moeten eerst geschuurd/geslepen worden om de betonslik eraf te krijgen. En daarna nog primer en 1 of 2x verven. Word ik niet enthousiast van. :|

Denk dat ik nu een paar grote frames ga maken, van 2.10x1.25m en daarin stop ik 2 akotherm platen in van 1 bij 1.2m. Die zou ik dan moeten bespannen met stof of speakerdoek. Tips zijn welkom! Dn heb ik de wanden grotendeels zwart.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BouncingBaklap
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 10-01-2024
Gaaf project hoor. Is behangen van de muren geen optie? Voorgeschilderd glasvliesbehang erop en je hoeft maar 1 laag te verven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

Protip: renovlies. Plak je er zo overheen, werkt net zo strak af als stucwerk. En stuk gladder en mooier dan glasvezel.

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Brilsmurfffje
  • Registratie: December 2007
  • Niet online

Brilsmurfffje

Parttime Prutser

Ziet er goed uit dit project, ben benieuwd hoe het resultaat eruit ziet!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
The Eagle schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 12:56:
Protip: renovlies. Plak je er zo overheen, werkt net zo strak af als stucwerk. En stuk gladder en mooier dan glasvezel.
Ook nog tips voor speakerdoek op rol? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• bouwfraude
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:30:
[...]
speakerland.nl heeft het op rol, een goedgesorteerde stoffenwinkel misschien ook wel.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
De stucer is geweest. Mooi resultaat!

Stuc1

Alleen werpt dit de vraag af of ik niet beter de hele kelder kan laten stucen, of in elk geval de “ht” ruimte. Dit kost echter 700 voor de kleine ruimte en 1700 voor het totaal. :|

Andere optie is met houten frames en absorptie zoveel mogelijk af te dekken om de kelderwanden ietwat te verbergen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MetalD
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 17-09 18:03
Even een vraagje betreffende een home theater kamer in een kelder.. Ik heb onlangs ook gebouwd en heb een ruimte in de kelder die ik dus als Home Theater/Mancave wil gaan gebruiken. Kelder is niet geïsoleerd, wel enkele verluchtingspijpen aanwezig. Kan je iets doen om hier alsnog een of andere soort isolatie langs de binnenkant aan te brengen ? Luchtvochtigheid in combinatie met elektronisch materiaal is op langere termijn geen goede combi vermoed ik zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
MetalD schreef op woensdag 30 oktober 2019 @ 17:42:
Even een vraagje betreffende een home theater kamer in een kelder.. Ik heb onlangs ook gebouwd en heb een ruimte in de kelder die ik dus als Home Theater/Mancave wil gaan gebruiken. Kelder is niet geïsoleerd, wel enkele verluchtingspijpen aanwezig. Kan je iets doen om hier alsnog een of andere soort isolatie langs de binnenkant aan te brengen ? Luchtvochtigheid in combinatie met elektronisch materiaal is op langere termijn geen goede combi vermoed ik zo.
Ik denk, als leek, dat isolatie/waterdicht maken het beste aan de buitenkant moet gebeuren. Maar dan moet je dus gaan uitgraven en dat zal veel geld gaan kosten.

Benader een of twee specialisten en kijk wat die zeggen. Hoge vochtigheid voelt niet lekker.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Eagle

The Eagle

JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 29 oktober 2019 @ 13:30:
[...]
Ja. Ieder bedrijf in speakerbouw heeft het. Speakerland (Oss) werd al genoemd, Den Haag zit er een iirc, en er zijn er vast wel meer. Maar haal idd een rol en in overvloed. Liever te veel dan te weinig. Losse verpakkingen van een paar meter willen nog wel eens kleurverschil hebben en dat wil je niet.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
We laten toch de hele kelder stucen, dat gebeurt komende week. Kelder is droog, voorzien van ventilatie en vloerverwarming dus moet kunnen en dan is het ook minder “kelder”.

Deel is al ingesopt met roze spul dat de muren stroef maakt (hechtmiddel).

Sop

Sop2

Sop3

[ Voor 50% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 02-11-2019 20:45 ]

• Frank!in
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 15-09 23:16
Mooi project! Deze ga ik volgen :)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• GodDamage
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 17-09 18:25
En? Hoe is het stucwerk gelukt? Ben wel benieuwd of en hoe je de elektra en dergelijke hebt aangepakt. Daarom zou ik in jouw situatie ook voor een houten frame met steenwol zijn gegaan. Daar kun je heel gemakkelijk alle stopcontacten en bedrading in kwijt. Daarnaast was je ook voor een groot gedeelte van de reflecties van het geluid verlost.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• douwe.nl
  • Registratie: September 2012
  • Laatst online: 16:22
ik volg met interesse! wij hebben een huis gekocht waar op zolder ook het een en ander mogelijk is. niet volledig dedicated maar zeker leuk dus lees lekker mee :)

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Even een update:

Inmiddels is de hele kelder gestuct. Het was even een zooi, maar het is heel mooi geworden. Er zijn de nodige zakken stucspul doorheen gegaan. :D

Ben nu bezig met het “thuisbioscoop” deel te verven. Na de eerste laag primer (Sigma wallprim) zien de muren er al zo goed uit, dat ik twijfel of ik er nog een 2e laag met latex erop zet. Het plafond moet wel 2 keer, hiervan zijn alleen de sleuven van de betonplaten dicht gestuct.

Ik heb de voorlopige keuze gemaakt om een LCD scherm te kiezen boven een beamer + scherm. Redenen zijn dat ik een echte 4k beamer te kostbaar vind en niet sta te wachten op enig ventilatorgeluid. Mogelijk dat ik dit de komende jaren nog anders gaan doen.

De keuze is gevallen op een 82 inch Samsung, de 82RU8000. Deze heb ik nu 2-3 weken in huis. Heerlijk snel en beeld is behoorlijk goed. _/-\o_

Door de keuze voor een TV ben ik ook aan het bekijken of ik de ruimte niet gewoon wit laat. Ik weet, dat geeft geen echt bioscoop gevoel, maar is wel praktischer.

Verder ben ik mij aan het oriënteren op een andere receiver en een Atmos 5.1.4 setup. En ben ik aan het rondkijken welke akoestische panelen ik ga gebruiken.

Morgen worden tapijttegels afgeleverd voor de hele kelder. Een eerste stap naar betere akoestiek!

Afbeeldingslocatie: https://www.tapijttegelhandel.nl/wp-content/uploads/2019/02/Fields_9515_2-600x600.jpg

Kosten beginnen op te lopen. Stucen was 2.000 euro. Tapijttegels 1.000. Wel voor hele kelder. Verf 200.

Nog wat foto’s:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/ZxcayamBzN9B5wxqrBEpecrV/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/BrSvuUYlIDXzOnSM4OK9o8ON/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/rMADLV8JsVllvBYt8e0Hogjx/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/JGtZLR2pR44KlFSbjzbkQNaw/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/KFl8XNze6mnn6v0Siiq343qI/full.jpg

De entree:

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/1FizjLOx2wlVWwazzCoyUbu1/full.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jorgen
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 16:57

Jorgen

Moderator Beeld & Geluid

AV Liefhebber

@JAHRASTAFARI Heb je al een beetje een idee van welke apparatuur je wilt gaan kopen?

Your Friendly Neighborhood Moderator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wackmack
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 15:42
Super dik tot nu toe! Al een planning? Benieuwd naar de volgende foto's

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Jorgen schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:04:
@JAHRASTAFARI Heb je al een beetje een idee van welke apparatuur je wilt gaan kopen?
Een complete atmos set loopt behoorlijk in de papieren. :'( Mijn huidige receiver (Denon 1911) is slechts 5.1 en ondersteunt geen 4k. Dus ik moet sowieso een nieuwe receiver. En dan nog óf enkele extra speakers óf een hele set speakers (9 stuks).

Receiver zal zoiets worden la een Denon 3600H of 4500H. Subwoofer heb ik er al 2 van. Een XTZ 10 inch en een Adam Audio 15 inch. Omdat ik ook nog geluid wil hebben in de woonkamer, moet daar een deel van alles wat ik nu heb daar blijven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Wackmack schreef op zondag 24 november 2019 @ 23:05:
Super dik tot nu toe! Al een planning? Benieuwd naar de volgende foto's
Planning is om deze week het schilderwerk af te ronden en het vloertapijt erin te leggen. Als het dan nog even meezit komen er ook nog plinten.

Mbt plinten is dit ook nog een heel uitzoekwerk. Had het liefste plinten waar ik makkelijk kabels in en uit kan trekken.

Langere termijn planning:
Versie 1.0 voor de kerst operationeel: nieuwe TV en huidige audio 1:1 over van woonkamer naar kelder
Versie 2.0 winter/voorjaar: atmos setup, meubels/bioscoopstoelen

[ Voor 17% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 25-11-2019 08:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17:37
Leuk project, ben benieuwd naar het eindresultaat!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J-M-T
  • Registratie: Mei 2013
  • Laatst online: 17-09 20:46
Leuk om dit zo te volgen, de ruimte ziet er al mooi strak uit.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Tapijttegels liggen. Plinten moeten nog. Al een hele stap vooruit qua akoestiek, maar ben er nog lang niet! :)

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/6ClPRk98LpMHLWizL5OSAgCJ/full.jpg

Afbeeldingslocatie: https://tweakers.net/ext/f/RKPqTchc4sP3M6VKT58mCLcn/full.jpg

Moet eea gaan bestellen voor geluidsabsorptie...

[ Voor 7% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 26-11-2019 20:04 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
JAHRASTAFARI schreef op dinsdag 26 november 2019 @ 20:02:

Moet eea gaan bestellen voor geluidsabsorptie...
Ik vermoed dat voor het laag een uitdaging/probleem gaat worden maar dat ga je niet oplossen met geluidsabsorptie

Roland SP404 sampler te koop: https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2089640

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
ChojinZ schreef op woensdag 27 november 2019 @ 12:48:
[...]

Ik vermoed dat voor het laag een uitdaging/probleem gaat worden maar dat ga je niet oplossen met geluidsabsorptie
Nee dat zal om andere maatregelen vragen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• MonkeyJohn
Ik zou een paar platen (120x60cm) Metisse textielisolatie serieus overwegen, ook al ga je voor de 'dunne variant' van 20mm zal het verschil wel duidelijk zijn (en minder "bulky" dan steenwol die minimaal 45mm is).
Met de densiteit van 45 kg/m3 bereiken we met deze plaat een absorptiecoëfficiënt van 0,5 bij 20mm plaat en zelfs 0,95 bij een plaatdikte van 45mm. Maar liefst 95% van het geluid wordt dan door de plaat geabsorbeerd, waardoor galm wordt voorkomen.
Gewoon een simpele lijst maken van een plaat en een paar balkjes waar het materiaal precies in past en span er een leuk/mooi/onopvallend stuk stof omheen en hang het op aan de muur of het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• technopeuter
  • Laatst online: 10:33
hoe ga je het doen met bekabeling? ik mis kennelijk iets maar alles in de muren weggewerkt is wel heel fijn!

diskeltische lurker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ChojinZ
MonkeyJohn schreef op woensdag 27 november 2019 @ 13:46:
Ik zou een paar platen (120x60cm) Metisse textielisolatie serieus overwegen, ook al ga je voor de 'dunne variant' van 20mm zal het verschil wel duidelijk zijn (en minder "bulky" dan steenwol die minimaal 45mm is).

[...]

Gewoon een simpele lijst maken van een plaat en een paar balkjes waar het materiaal precies in past en span er een leuk/mooi/onopvallend stuk stof omheen en hang het op aan de muur of het plafond.
Je zou zelfs kunnen overwegen om een goedkoop ikea/Xenos schilderij te nemen en deze aan de achterkant op te vullen.

En anders heeft Gik Acoustics wel wat leuke inspiratiebronnen:
https://www.gikacoustics.com/
:)

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Kleine update:

Weinig voortgang de afgelopen weken, ziek geweest en veel eindejaarsdingen.

Ik heb akoestische panelen aan het plafond gekit. 2x akotherm d40 120x100cm 5 cm dik. Ben nog aan het oriënteren op andere panelen voor tegen de wand.

Plinten zijn besteld, zijn afgelakte versies, dat duurt even. Apparatuur gaat komende week naar de kelder. :)

Klemmen

D40

Ruimte

Andere kant

[ Voor 9% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 29-12-2019 14:17 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TWCRay
  • Registratie: Maart 2013
  • Laatst online: 12-09 09:49
Leuk! Toevallig ook de kelder opgeknapt de afgelopen maanden, alleen dan tevens als speelkelder & home theater. Het HT stuk is wel wat simpeler: PS4, Chromecast, receiver, 5.0 set & een beamer. De kinderen vinden het in elk geval geweldig, gamen en films kijken op het grote scherm

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Op de valreep van 2019 heb ik gisteren al een deel van de spullen naar beneden gesleept en vandaag aagesloten...!

Audessey gedraaid. Receiver Denon 1911, luidsprekers front en center van Martin Logan (motion serie), subwoofer Adam Audio Sub 15, TV Samsung 82RU8000. Als tijdelijke rears een set Electro Voice ZX1-90.

Heerlijk om in elk geval al weer een basis 5.1 set te hebben.

Versie 1.0 van de thuisbioscoop dan ook bijna klaar. _/-\o_

Nog te doen de komende weken voor versie 1.0:
- akoestische panelen plaatsen (deze zijn in de maak bij iemand)
- bank/fauteuils uitzoeken
- andere achter surround speaker zoeken
- plinten plaatsen (zijn besteld)
- deur maken (versmallen, verven en deurbeslag)
- lampen monteren (philips argenta, zeg maar de runner met kleur)

Verderop in de tijd:
- Overstap maken naar Atmos setup, dus nieuwe receiver en 4 hoogte speakers
- Verdere verfraaiing van ruimte
- Koof maken rondom buizen plafond
- PS4 aansluiten
- Ventilatie (actief maken)
- Andere/betere speakers

De kosten bedragen nu al rond de 7.000 euro, TV meegerekend. Dus stucen, tussenwand, deur, schilderen, tapijt (weliswaar sommige dingen voor hele kelder), lampen, akoestische panelen, 8 poorts switch, speakerkabel, plinten. En het heeft ook flink wat werk gekost, naast drukke baan en 2 kleine kids. Tempo zakte dan ook gaandeweg in. Desalniettemin trots en blij dat ik het gedaan heb.

En dit is pas bijna versie 1.0, het wordt nog mooier/beter. :)

De 82 inch TV had ik tijdelijk in de woonkamer staan. Het is echt nét gelukt om deze door de trap naar beneden te krijgen. Los tillen was niet te doen, dat ding is zo zwaar, onhandig te tillen, groot en kwetsbaar - ging gewoon niet. Dus in de doos dan maar. Totdat de doos, die enorm groot en lomp is, in het onderste deel vast zat. Gewoon klem boven en onder. Toen de TV uit de doos moeten wrikken, piepschuim en karton moeten slopen om dat ding eruit te krijgen. Gelukkig heeft hij het overleeft! Had ik niet verwacht dat dit überhaupt problemen zou geven.

Doos klem:

Klem

Nog wat foto’s:

W

2

EV

Argenta

3

BB

————

Iedereen alvast de beste wensen foor 2020! :)

[ Voor 13% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 31-12-2019 22:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TIMBERWOLFS
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 02:25
jii ook met deze mega build

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Deze week begonnen met plinten plakken. Twee keer drie philips Argenta hue spots ( O+ ) zijn opgehangen.

Gisteren zijn de akoestische panelen geleverd, die ik op maat heb laten maken door een opstartend bedrijf (GWO acoustics, zie ook https://www.marktplaats.nl/u/geert-de-vries/3887598/).

Afwerking van de panelen is mooi, zien er strak en stevig uit! Ik heb gekozen voor panelen van 200x80cm en ze zijn 7cm dik. Gevuld met Rockwool Rocksono en gekozen voor de kleur lichtgrijs.

Ik had al 2 Akotherm D40 panelen aan het plafond, zie hiervoor.

Het effect van het plaatsen van vier van deze panelen is ONGELOFELIJK. _/-\o_

Ik ben gisteren echt van mijn stoel gevallen. Alles wat ik maar niet goed voor elkaar kreeg in de woonkamer en een andere ruimte in het vorige huis, is er nu. Opeens een gigantische strakke soundstage die, afhankelijk van de opname, soms smal, “eng” en intiem is en soms weer enorm breed is en ver buiten de speakers gaat.

Het geluidsbeeld is rustiger geworden, ik hoor veel makkelijker allerlei details. Het “fantoom midden” staat als een huis, het lijkt gewoon of ik de stemmen kan vastgrijpen ergens zwevend tussen de speakers, ik hoor hoogte en diepte verschillen, WOW!

Alles wat ik afgelopen decennia heb gedaan met allerlei upgrades, vele speakers gewisseld, andere versterking - het gaf verschil en vaak ook verbetering, maar dit valt in het niets bij de impact van een akoestisch “behandelde” ruimte.

En dit nog “maar” met mijn Denon receiver in direct mode en kleine Martin Logan speakers (https://www.martinlogan.com/en/product/motion-4) geplaatst op 2 kartonnen dozen....! :D

Wat foto’s:

Totaal

Panelen2

Tv

Omdat ik mijn Focal 1028BE set naar de kelder wil verhuizen, heb ik een paar Kef LS50 aangeschaft voor de woonkamer. Ik zal de komende dagen ook nog met deze beide speakers gaan testen. Ben zeer benieuwd. :9~

[ Voor 3% gewijzigd door JAHRASTAFARI op 11-01-2020 13:30 ]

Acties:
  • +8 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
Het voorlopige eindresultaat staat er sinds enkele weken!

Sindsdien vooral veel muziek zitten luisteren, omdat het geluid in deze ruimte veel beter klinkt dan voorheen.

Zo hoor ik bij Qsound opnamen veel meer dan voorheen de geluiden om mij heen. Bijvoorbeeld bij Perfect Sense pt 1 van Roger Waters, hoor ik zijn gemompel in het begin rechts een meter of anderhalf naast/achter me, de piano linksachter en als zijn "echte" stem begint, deze staat helemaal los tussen de speakers. Het onweer aan het begin trekt van linksachter, BOVENlangs naar rechtsvoren weg. Fantastisch. Ook bij Sting's "Mad about you" hoor ik het basgitaar geluid rond 1:10 links schuin achter me.

Maar ook met de gewone stereo opnames is de verbetering door de akoestische panelen aanzienlijk verbeterd. Genieten. 8)

Ik heb ervoor gekozen om in elk geval voorlopig een stereo en 5.1 set naast elkaar te houden. De 5.1 front speakers staan op kartonnen dozen, ik moet hier nog wat anders voor verzinnen.

Ik heb de Focal 1028 BE naar onder verhuisd, en ja, dit klinkt nog veel beter. _/-\o_

Er staat nog eea op de To Do / wensenlijst, maar dit komt verderop in de tijd wel:

- Dirac ruimte correctie
- Bank
- PS4 aansluiten

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NoepZor
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 16:50
Gaaf zo'n eigen HTruimte! Alleen waarom gebruik je niet je zuilen als front speaker? En wellicht iets van een voorzetwandje maken en je TV daar aan op hangen met de speakers er naast. Dan kun je de kabels er achter wegwerken. Eventueel zwarte kleur voor wat meer bioscoopgevoel.

De wijzen komen uit het Oosten!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JAHRASTAFARI
NoepZor schreef op maandag 24 februari 2020 @ 13:39:
Gaaf zo'n eigen HTruimte! Alleen waarom gebruik je niet je zuilen als front speaker? En wellicht iets van een voorzetwandje maken en je TV daar aan op hangen met de speakers er naast. Dan kun je de kabels er achter wegwerken. Eventueel zwarte kleur voor wat meer bioscoopgevoel.
De redenen dat ik stereo en surround vooralsnog gescheiden houd zijn:
  • De passende center en rear speakers zijn reteduur. Als ik een Focal CC 1008 BE center en 1008 BE als rear zou willen nemen, dan ben ik 2e hands al tegen de +/- 2.700 kwijt.
  • Dan heb ik het nog niet eens over 4 passende atmos speakers
  • Veel receivers staan niet bekend om een goede stereo weergave, dus liever stereo apart
  • Ik kan goed leven met wat mindere kwaliteit surround geluid
  • Dus, ik heb er gewoon het geld niet voor (over)
Verdere afwerking komt eind 2020.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• coob
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17-09 06:49
JAHRASTAFARI schreef op zondag 23 februari 2020 @ 11:11:
Het voorlopige eindresultaat staat er sinds enkele weken!

Sindsdien vooral veel muziek zitten luisteren, omdat het geluid in deze ruimte veel beter klinkt dan voorheen.

Zo hoor ik bij Qsound opnamen veel meer dan voorheen de geluiden om mij heen. Bijvoorbeeld bij Perfect Sense pt 1 van Roger Waters, hoor ik zijn gemompel in het begin rechts een meter of anderhalf naast/achter me, de piano linksachter en als zijn "echte" stem begint, deze staat helemaal los tussen de speakers. Het onweer aan het begin trekt van linksachter, BOVENlangs naar rechtsvoren weg. Fantastisch. Ook bij Sting's "Mad about you" hoor ik het basgitaar geluid rond 1:10 links schuin achter me.

Maar ook met de gewone stereo opnames is de verbetering door de akoestische panelen aanzienlijk verbeterd. Genieten. 8)

Ik heb ervoor gekozen om in elk geval voorlopig een stereo en 5.1 set naast elkaar te houden. De 5.1 front speakers staan op kartonnen dozen, ik moet hier nog wat anders voor verzinnen.

Ik heb de Focal 1028 BE naar onder verhuisd, en ja, dit klinkt nog veel beter. _/-\o_

Er staat nog eea op de To Do / wensenlijst, maar dit komt verderop in de tijd wel:

- Dirac ruimte correctie
- Bank
- PS4 aansluiten

[Afbeelding: 1]

[Afbeelding: 2]

[Afbeelding: 3]

[Afbeelding: 4]

[Afbeelding: 5]

[Afbeelding: 6]

[Afbeelding: 7]

[Afbeelding: 8]

[Afbeelding: 9]

[Afbeelding: 10]
Mooie setup!

Toevallig ben ik ook aan het kijken voor akoustische panelen.
Een maat van me en ik zijn er wel achter dat die panelen de beste upgrade is die je kunt doen.
Je kunt nog zo'n mooi spul neerzetten, als de akoustiek niet goed is blijf je slecht geluid houden.

Je weet dat als je de panelen een paar cm vrij van de muur hangt ze nog meer effect hebben?
Pagina: 1