Vorig jaar ben ik verhuisd naar een vrijstaand huis. Eindelijk wat herrie van muziek/film mogelijk zonder iemand direct lastig te vallen. Top!
Ik ben erover aan het denken om de kelder deels in te richten als hometheater. Door kleine kinderen, werk, andere hobbies, etc. zal dit niet dagelijks gebruikt worden, eerder 3-4x per maand. Nu staat dit spul in de woonkamer en we willen liever geen TV in de woonkamer (kijken niet of nauwelijks TV). Dus stereo audio blijft in de woonkamer en de TV (eventueel een nieuwe grotere) gaat met een 5.1 set naar de kelder.
Hier wat foto's van mijn setup:
https://gathering.tweaker...message/55746297#55746297
De kelder is voorzien van vloerverwarming en is nu nog vrijwel leeg. De wanden zijn nog niet afgewerkt. Wanden zijn grote/dikke (35cm) prefab betonplaten volgens mij.
Leidingen lopen deels over het plafond. Hoogte ruimte is 2,50m, in totaal ongeveer 60m2. Er zitten 2 kleine ramen/koekoeks in.
Wat foto's om een beter beeld te krijgen:
Klein deel, 5,5m x 4m:

Groot deel 5,5m x 5,5m met nis:

Trap met leidingen zichtbaar:

En wat panorama's:

Nu zijn er grofweg 2 mogelijkheden om een HT te maken, in het grote deel of in het kleine deel. Om een en ander wat inzichtelijker te maken, heb ik een poging gedaan dit in te tekenen:

In de bovenstaande tekening heb ik wat afstanden ingetekend van zitplek tot beeldscherm en zijwanden.

Klein deel:

Groot deel:

Vraag is of het kleine deel groot genoeg is? Ik zou dit deel kunnen afscheiden met een tussenwand + deur.
Het grotere deel lijkt beter, maar heeft een aantal nadelen:
- Wasmachines moeten dan naar elders
- Open trap in het grote deel, waardoor herrie door het huis
- Meer leidingen (afvoer) lopen door het grote deel
- In het grote deel zit een soort put voor de afvoer van de wasmachines waarbij het water omhoog gepompt wordt.
- Grote deel is ook ideaal voor biljarttafel/pingpongtafel, etc.
Verder:
- Hoe zou ik de wand kunnen afwerken? Het is nu een enorme echoput.
- En de plafonds met de leidingen?
- De leidingen van de vloerverwarming op de muur wegwerken?
- Of alles zo laten, niet afwerken en dan kiezen voor een "industriële look" met warme/dikke vloerbedekking?
- Wat zouden kosten grofweg zijn voor stucen? En een tussenwand met deur?
Ik ben erover aan het denken om de kelder deels in te richten als hometheater. Door kleine kinderen, werk, andere hobbies, etc. zal dit niet dagelijks gebruikt worden, eerder 3-4x per maand. Nu staat dit spul in de woonkamer en we willen liever geen TV in de woonkamer (kijken niet of nauwelijks TV). Dus stereo audio blijft in de woonkamer en de TV (eventueel een nieuwe grotere) gaat met een 5.1 set naar de kelder.
Hier wat foto's van mijn setup:
https://gathering.tweaker...message/55746297#55746297
De kelder is voorzien van vloerverwarming en is nu nog vrijwel leeg. De wanden zijn nog niet afgewerkt. Wanden zijn grote/dikke (35cm) prefab betonplaten volgens mij.
Leidingen lopen deels over het plafond. Hoogte ruimte is 2,50m, in totaal ongeveer 60m2. Er zitten 2 kleine ramen/koekoeks in.
Wat foto's om een beter beeld te krijgen:
Klein deel, 5,5m x 4m:

Groot deel 5,5m x 5,5m met nis:

Trap met leidingen zichtbaar:

En wat panorama's:

Nu zijn er grofweg 2 mogelijkheden om een HT te maken, in het grote deel of in het kleine deel. Om een en ander wat inzichtelijker te maken, heb ik een poging gedaan dit in te tekenen:

In de bovenstaande tekening heb ik wat afstanden ingetekend van zitplek tot beeldscherm en zijwanden.

Klein deel:

Groot deel:

Vraag is of het kleine deel groot genoeg is? Ik zou dit deel kunnen afscheiden met een tussenwand + deur.
Het grotere deel lijkt beter, maar heeft een aantal nadelen:
- Wasmachines moeten dan naar elders
- Open trap in het grote deel, waardoor herrie door het huis
- Meer leidingen (afvoer) lopen door het grote deel
- In het grote deel zit een soort put voor de afvoer van de wasmachines waarbij het water omhoog gepompt wordt.
- Grote deel is ook ideaal voor biljarttafel/pingpongtafel, etc.
Verder:
- Hoe zou ik de wand kunnen afwerken? Het is nu een enorme echoput.
- En de plafonds met de leidingen?
- De leidingen van de vloerverwarming op de muur wegwerken?
- Of alles zo laten, niet afwerken en dan kiezen voor een "industriële look" met warme/dikke vloerbedekking?
- Wat zouden kosten grofweg zijn voor stucen? En een tussenwand met deur?