Kan SATA harde schijf niet ontkoppelen

Pagina: 1
Acties:

• FitzChevalric.
  • Registratie: November 2012
  • Laatst online: 27-12 20:52
Ik ben over gegaan naar 1 SSD schijf om mijn oude 250gb SSD + 500gb SATA te vervangen door 1 grote 1TB SSD.

Alleen nu zodra ik mijn SATA ontkoppeld wilt hij niet opstarten en geen hij aan dat er op de 1TB SSD geen besturingssysteem staat. En zodra in mijn SATA weer aansluit start hij soepel op.

Ik heb als geprobeerd om de SSD in poort 0 aan te sluiten maar dat maakt geen verschil. Ik weet echt niet waar ik dit "probleem" moet oplossen.

Ook als ik op mijn moederbord specifiek de SSD aanwijst blijft hij gewoon dit probleem houden.

• Jeroen V
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 12:41

Jeroen V

yadda yadda yadda

Hoe heb je het OS dan op de nieuwe SSD gezet?

• FitzChevalric.
Jeroen V schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:20:
Hoe heb je het OS dan op de nieuwe SSD gezet?
Met een USB heb ik Windows 10 erop gezet.

• BMW_Gizzmo
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 11:49
En dat windows installeren heb je gedaan zonder de oude disk los te halen?. Dat is waarschijnlijk waar het fout is gegaan. Bootloader staat nog op de oude disk.

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

FitzChevalric. schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:23:
[...]

Met een USB heb ik Windows 10 erop gezet.
dan moet je dat nog een keer doen, maar nu zonder de andere HD's er in.
Na het installeren van windows, kun je weer de oude disks aansluiten en eventuele data overzetten

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• FitzChevalric.
BMW_Gizzmo schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:25:
En dat windows installeren heb je gedaan zonder de oude disk los te halen?. Dat is waarschijnlijk waar het fout is gegaan. Bootloader staat nog op de oude disk.
Nee, de SATA zat er niet op tijdens installeren. Alleen bij backup overzetten.

[ Voor 16% gewijzigd door FitzChevalric. op 13-01-2019 13:31 ]

• FitzChevalric.
Brahiewahiewa schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:26:
[...]

dan moet je dat nog een keer doen, maar nu zonder de andere HD's er in.
Na het installeren van windows, kun je weer de oude disks aansluiten en eventuele data overzetten
Ik vind windows herinstalleren een zwaktebod. Zo van koop maar een nieuwe auto want ik weet niet hoe je iets repareert. Er moet toch gewoon een repareer optie zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door FitzChevalric. op 13-01-2019 13:30 ]

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

FitzChevalric. schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:28:
[...]

Ik vind windows herinstalleren een zwaktebod. Zo van koop maar een nieuwe auto want ik weet niet hoe je iets repareert.
Ja maar … je weet niet hoe je iets moet repareren, want je moet het hier vragen.
En je kunt het - in principe - repareren, maar dat kost je veel meer tijd dan windows opnieuw installeren

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• DarkSide
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 29-12 21:47

DarkSide

theres no place like ::1

je moet de bootloader verplaatsen.
Zoek maar op move bootloader to SSD.

Met BCedit en wat andere tools moet je een einde komen.
Echter werkt dit niet altijd. Omdat de SSD niet altijd over de juist indeling partitionering bevat.

Dus moet je die ook opnieuw maken. En dus de huidige indeling aanpassen zonder data verlies.
En dan nog kan er soms wat mis gaan. Dus even een backup maken is wel handig.

Vaak is daarom een herinstallatie wel het slimste. Is namelijk het snelst. En levert het minste problemen op.

There are 10 kinds of people in this world..... Those who know binary. And those who don't.

• iCore
  • Registratie: November 2016
  • Laatst online: 12:21
FitzChevalric. schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:28:
[...]

Zo van koop maar een nieuwe auto want ik weet niet hoe je iets repareert. Er moet toch gewoon een repareer optie zijn.
Dit is een slechte vergelijking.
1. Dit is gewoon een ''repareer'' optie.

Don't let perfect be the enemy of good.

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 30-12 14:03

SA007

Moderator Tweaking
Move naar OT.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 12:45
Welke stationsletters hebben de ssd en beide hdd's? Waarschijnlijk zijn er 2 die C hebben.

• FitzChevalric.
Uszka schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:41:
Welke stationsletters hebben de ssd en beide hdd's? Waarschijnlijk zijn er 2 die C hebben.
SSD = C en SATA = D

Probleem is misschien dat de SSD in aansluiting 4 heeft gezeten tijdens installeren en daarna de HDD in aansluiting 0 terecht kwam.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
Wat is de inhoud van je partitietabel, de UEFI bootmanager en staat CSM aan of uit.

• FitzChevalric.
johnkeates schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:17:
Wat is de inhoud van je partitietabel, de UEFI bootmanager en staat CSM aan of uit.
Zover gaat mijn kennis niet. Dus herinstallatie word de oplossing.

• johnkeates
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 04-07 16:30
FitzChevalric. schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:31:
[...]

Zover gaat mijn kennis niet. Dus herinstallatie word de oplossing.
Voor het geval je later een vergelijkbaar probleem hebt en er wat voor wil opzoeken:

Windows in UEFI mode (Windows 10 vereist dat een jaar na release op nieuwe hardware) start op door op een EFI Service Partitie (FAT32 bestandssysteem, GPT partitie tabel, speciale partitie ID), ook wel ESP genoemd te voorzien van wat minimale EFI code om de Windows kernel en BCD (boot configuratie database) te kunnen gebruiken.

De ESP wordt voor dat Windows aan bod komt gebruikt door UEFI om vanaf firmware het OS te laden, meestal via een bootloader die op de ESP staat en door het OS onderhouden wordt. UEFI heeft een paar standaard mappen waar in gezocht wordt naar standaard namen (bijv /efi/boot/bootx64.efi) maar UEFI heeft vaak ook een bootmanager waar het OS en de gebruiker zelf entries kunnen maken, bijvoorbeeld fs0:/bla/pizza/banaan.efi waarna UEFI naar filesystem 0 zoekt, probeert te mounten, zoekt in de map bla naar map pizza en daarna naar bestand banaan.efi om die te laden en uit te voeren.

Stel dat de bootmanager zo ingesteld is dat ie niet zelf mag zoeken en alleen uit een lijst met vooraf ingestelde locaties mag kiezen, dan zal het standaard zoekpad niet gebruikt worden en gaat gewoon het lijstje afgewerkt worden. Als er niks gevonden wordt, bijvoorbeeld om dat alles wat in de lijst ingesteld stond niet aanwezig is, dan krijg je een foutmelding, of ga je rechtstreeks de UEFI configuratie in, of ga je de bootmanager in als die een eigen interface heeft.

Maar, als de UEFI instellingen kloppen, de ESP bestaat, het pad naar de EFI binary bestaat en die gestart kan worden, dan kan er nog steeds van alles mis gaan. De bootloader kan bijvoorbeeld opstarten, en gaat dan op zoek naar zaken die hij verwacht. In het geval van Windows zoekt het ding dus een BCD om uit te vinden wat er gestart moet worden. Als de BCD defect is of ontbreekt krijg je een foutmelding. Als de BCD er wel is, maar alle entries in de BCD naar niet-bestaande Windows installaties verwijzen krijg je ook een foutmelding.

Met andere woorden: UEFI + Windows heeft meer manieren om stuk te gaan dan manieren om goed te functioneren. Als een van die dingen dus niet goed gaat krijg je (meestal) een foutmelding. Het is niet voor iedereen duidelijk welk onderdeel de foutmelding weergeeft, niet iedereen kan onderscheid tussen de timing, melding type of zelfs lettertype maken om te zien waar de melding vandaan komt. Op dat punt weet je dus alleen dat het 'niet werkt'.

Stel dat je een oudere setup hebt, of een zelfbouw setup hebt en per ongeluk CSM/Legacy aan had staan en de boot volgorde op Legacy first stond, dan heb je een heel ander probleem waarbij de volgorde van harde schijven, de boot settings in de BIOS en de inhoud van de MBR relevant worden, net als de bootcode aan het begin van de schijf. Dat is allemaal te fixen (je kan je MBR fixen, bijv. door de juiste partitie op actief te zetten, of je kan de bootcode opnieuw schrijven, of je kan de disk volgorde in de BIOS herstellen), maar ook daar moet je dan weten waar de fout melding door gegenereerd wordt. Kan ook daar dus de BIOS zijn, de bootcode, de bootloader of de BCD.

• Renault
  • Registratie: Januari 2014
  • Laatst online: 30-12 21:19
In dezelfde situatie als TS heb ik het snel als volgt kunnen oplossen:
1. zorg dat je een USB-stick hebt of een CD/DVD waar vanaf je de Windows 10 die je gebruikt (ik gok maar even ...) kunt installeren.
2. zorg dat van alle overige sata-devices alleen je bootmedium aangesloten is (dus de 1 TB SSD): de PC start nu niet op omdat hij Windows 10 niet kan opstarten.
3. start de Windows installatie op vanaf USB/CD/DVD, maar kies voor "vorige installatie van W10 repareren" in plaats van "Nu installeren".
4. in het menu kies je voor "uitgebreide opties" en "opstartherstel". Als het daarna niet meteen lukt en de oude situatie zich lijkt te handhaven, zet je de Computer eens helemaal uit en doe je een cold start. Bij mij werkte dat tot nu toe (voor het geval de bootbestanden deels op een ander device stonden).

• FitzChevalric.
Renault schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:20:
In dezelfde situatie als TS heb ik het snel als volgt kunnen oplossen:
1. zorg dat je een USB-stick hebt of een CD/DVD waar vanaf je de Windows 10 die je gebruikt (ik gok maar even ...) kunt installeren.
2. zorg dat van alle overige sata-devices alleen je bootmedium aangesloten is (dus de 1 TB SSD): de PC start nu niet op omdat hij Windows 10 niet kan opstarten.
3. start de Windows installatie op vanaf USB/CD/DVD, maar kies voor "vorige installatie van W10 repareren" in plaats van "Nu installeren".
4. in het menu kies je voor "uitgebreide opties" en "opstartherstel". Als het daarna niet meteen lukt en de oude situatie zich lijkt te handhaven, zet je de Computer eens helemaal uit en doe je een cold start. Bij mij werkte dat tot nu toe (voor het geval de bootbestanden deels op een ander device stonden).
Dank je wel voor je heldere antwoord, ik ga dit morgen proberen d:)b
Pagina: 1