Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

aankoop nieuwe laptop

Pagina: 1
Acties:

Vraag

• Pisdine
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-09 07:00
Hallo iedereen,

Ik ben opzoek naar een nieuwe laptop, maar ik weet het echt niet meer. Ik heb er al een aantal gehad en telkens lieten ze steken vallen.

Wat ga je met je laptop doen?
Ik ben een student die informatica doet. Ik wil dus een compacte laptop die niet al te zwaar is. Verder programmeer ik er op ect. Dat is zowat het enige. Schooltaken en programmeren.

Wat is je budget?
Voor windows max 1200 euro. Voor mac max 1500 euro.

Ben je van plan je laptop veel mee te nemen?
ja

Heb je nog bepaalde (merk)voorkeuren
Ik zat te denken aan een macbook. Een vriend van mij heeft een macbook pro en deze is geweldig. Alles aan de laptop is goed. Ik heb niet veel windows laptops gezien die zoveel goed hebben. Normaal ben ik een beetje 'tegen' Apple omdat ze meestal overpriced zijn, maar voor een macbook wil ik wel een uitzondering maken. De enige die zeg maar kunnen concurreren met een macbook zijn de Surface en de dell xps serie. Natuurlijk zijn er nog een aantal maar dat zijn de eerste die in me opkomen en veel in prijsverschil is er niet.

Ook niet onbelangrijk is natuurlijk het eventuele verkopen van de laptop. Veel windows laptops verliezen snel waarde wat bij macbook niet het geval is. Daarom zou ik meer willen uitgeven aan een macbook.

Verder ben ik aan het twijfelen welke specs. Ik wil dat mijn laptop jaren mee gaat dus wil ik wel zeker zijn dat deze lang kan meegaan. Ik heb nu een I5 met 8gb ram en ik zie toch regelmatig haperingen. Is een I7 16gb ram overkill voor de dingen die ik ermee wil doen?

Alvast bedankt!

Alle reacties

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Pisdine schreef op zondag 13 januari 2019 @ 12:46:
Hallo iedereen,
...Schooltaken en programmeren.

...Is een I7 16gb ram overkill voor de dingen die ik ermee wil doen?
Programmeren kan ook in Notepad dus ja, dan is een i7 dus veel te zwaar. ;)

Misschien een verkeerde aanname maar als student informatica, zou je toch in staat moeten zijn om meer info te geven over wat je precies moet doen de hele dag op/voor school en aan de hand van system-requirements van alle betrokken software, in ieder geval komen tot een minimale configuratie die er nodig is? Daarna kunnen we misschien meedenken of die configuratie beter kan of dat er van pakket A een versie bestaat die extra / handig gebruik maakt van bepaalde hardware in een zwaardere configuratie?
telkens lieten ze steken vallen
Maar dan weet je dus exact waar ze steken lieten vallen en wat je nu wel (minstens) nodig gaat hebben?

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Pisdine
MAX3400 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 12:49:
[...]

Programmeren kan ook in Notepad dus ja, dan is een i7 dus veel te zwaar. ;)

Misschien een verkeerde aanname maar als student informatica, zou je toch in staat moeten zijn om meer info te geven over wat je precies moet doen de hele dag op/voor school en aan de hand van system-requirements van alle betrokken software, in ieder geval komen tot een minimale configuratie die er nodig is? Daarna kunnen we misschien meedenken of die configuratie beter kan of dat er van pakket A een versie bestaat die extra / handig gebruik maakt van bepaalde hardware in een zwaardere configuratie?

[...]

Maar dan weet je dus exact waar ze steken lieten vallen en wat je nu wel (minstens) nodig gaat hebben?
Ja, mijn vorige laptop was te traag. Voor het normaal internetten en video's kijken is deze ideaal, maar vanaf dat ik meer programma's ter gelijk open doe begint deze te haperen. Daarom dacht ik aan een I7, zodat het probleem van de snelheid wordt opgelost en 16 gb ram zodat ik meerdere programma's kan openhouden. Ik switch veel tussen programma's dus dat moet snel gaan. En natuurlijk wil ik er ook jaren mee verder gaan. Tot nu toe kocht ik altijd laptops met bv een i5 maar na 2 jaar beginnen ze dan te haperen en moet ik een nieuwe aankopen. Daarom wil ik ook even 'safe' zijn.

Verder zijn de programma's niet zwaar maar omdat ik veel verschillende programma's open heb, wordt het harder belast. De minimale configuratie dat ze aanraden is een i5 en 8gb ram. En het lukt ook op dat alleen niet zo vlot en kan het soms frustrerend zijn. Dus aangezien ik een nieuwe laptop nodig heb, denk ik eraan om het dan gewoon 'goed' te doen.

De andere dingen die ook niet goed zijn aan mijn huidige laptop zijn het beeldscherm en batterij.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:36
Normaal ben ik een beetje 'tegen' Apple omdat ze meestal overpriced zijn, maar voor een macbook wil ik wel een uitzondering maken. De enige die zeg maar kunnen concurreren met een macbook zijn de Surface en de dell xps serie.
Lol, als jij laptop koopt van € 1.200-€ 1.500,-, dan is die echt van erg goede kwaliteit hoor, ook al is die niet van Apple.

De meeste laptops die je ziet zijn waarschijnlijk max € 800,-. Daarmee heb je namelijk al een goede laptop met full-hd scherm, quad-core i5, 8/16 GB geheugen, een 256 GB SSD en een GTX 1050-ish. Dus waarom zou je zoveel meer betalen?

En voor die € 800 heb je geen nieuwe Apple laptop, dus een eerlijke vergelijking kun je daarmee niet maken.

Bovendien moet je je afvragen of de hoge vraagprijzen voor tweedehands Apple-producten ook wel de daadwerkelijke verkoopprijs is...

Zoals MAX3400 al aangeeft, is het handig om aan te geven wat je er daadwerkelijk mee gaat doen. Virtual Machines draaien heeft wat anders nodig dan wat programmeren.
En hoe groot moet hij zijn? 13 inch is heel wat anders dan 15 inch.

En je verwijst wel naar je andere laptop(s), maar als we niet weten welke dat is, dan kunnen we ook niet aangeven waarom het dan niet werkt. Lukraak maar "i7" en een bak geheugen ertegenaan gooien is ook maar weggooien van geld zonder dat je weet waar het probleem nu zat.

Er zijn nu ook i5 die quadcore zijn, voorheen was dat voorbehouden aan de i7.
En dan nog zijn die i5 en i7 er in vele soorten en maten. Ik kan je zo een i5 tonen die sneller is dan een andere i7. Dus welke laptop had je waar het niet goed op draaide?

En kijk ook eens bij de andere topics, zoals die je kunt vinden met de search "Informatica", daar doe je in ieder geval wel een idee op, zelfredzaamheid/inzet is wel vereist hier op Tweakers:
https://gathering.tweaker...ZuKlCmIDE9NTizKlXJytSgFgA

• hoi1234
  • Registratie: Augustus 2012
  • Laatst online: 28-10-2024
Pisdine schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:37:
[...]

Ja, mijn vorige laptop was te traag. Voor het normaal internetten en video's kijken is deze ideaal, maar vanaf dat ik meer programma's ter gelijk open doe begint deze te haperen. Daarom dacht ik aan een I7, zodat het probleem van de snelheid wordt opgelost en 16 gb ram zodat ik meerdere programma's kan openhouden. Ik switch veel tussen programma's dus dat moet snel gaan. En natuurlijk wil ik er ook jaren mee verder gaan. Tot nu toe kocht ik altijd laptops met bv een i5 maar na 2 jaar beginnen ze dan te haperen en moet ik een nieuwe aankopen. Daarom wil ik ook even 'safe' zijn.

Verder zijn de programma's niet zwaar maar omdat ik veel verschillende programma's open heb, wordt het harder belast. De minimale configuratie dat ze aanraden is een i5 en 8gb ram. En het lukt ook op dat alleen niet zo vlot en kan het soms frustrerend zijn. Dus aangezien ik een nieuwe laptop nodig heb, denk ik eraan om het dan gewoon 'goed' te doen.

De andere dingen die ook niet goed zijn aan mijn huidige laptop zijn het beeldscherm en batterij.
Heb je al een SSD in je laptop? Ik doe HBO-ICT en dat kan op iedere laptop. Bron: jaargenoten. Ik zou geen geld uitgeven aan een i7. Een i5 en misschien zelfs een i3 zijn voldoende. Ook dan werkt alles lekker smooth. Met Windows 10 heb je gewoon een SSD nodig. Ik merk bij jaargenoten met een laptop zonder SSD dat de computer gewoon stronttraag is.

Als ik nu een nieuwe laptop nodig zou hebben,zou ik voor 300-400 euro een refurbished laptop kopen en voor 500-600 euro een goede desktop met een ryzen 3 of 5.

[ Voor 5% gewijzigd door hoi1234 op 13-01-2019 14:58 ]

• Pisdine
White Feather schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:43:
[...]

Lol, als jij laptop koopt van € 1.200-€ 1.500,-, dan is die echt van erg goede kwaliteit hoor, ook al is die niet van Apple.

De meeste laptops die je ziet zijn waarschijnlijk max € 800,-. Daarmee heb je namelijk al een goede laptop met full-hd scherm, quad-core i5, 8/16 GB geheugen, een 256 GB SSD en een GTX 1050-ish. Dus waarom zou je zoveel meer betalen?

En voor die € 800 heb je geen nieuwe Apple laptop, dus een eerlijke vergelijking kun je daarmee niet maken.

Bovendien moet je je afvragen of de hoge vraagprijzen voor tweedehands Apple-producten ook wel de daadwerkelijke verkoopprijs is...

Zoals MAX3400 al aangeeft, is het handig om aan te geven wat je er daadwerkelijk mee gaat doen. Virtual Machines draaien heeft wat anders nodig dan wat programmeren.
En hoe groot moet hij zijn? 13 inch is heel wat anders dan 15 inch.

En je verwijst wel naar je andere laptop(s), maar als we niet weten welke dat is, dan kunnen we ook niet aangeven waarom het dan niet werkt. Lukraak maar "i7" en een bak geheugen ertegenaan gooien is ook maar weggooien van geld zonder dat je weet waar het probleem nu zat.

Er zijn nu ook i5 die quadcore zijn, voorheen was dat voorbehouden aan de i7.
En dan nog zijn die i5 en i7 er in vele soorten en maten. Ik kan je zo een i5 tonen die sneller is dan een andere i7. Dus welke laptop had je waar het niet goed op draaide?

En kijk ook eens bij de andere topics, zoals die je kunt vinden met de search "Informatica", daar doe je in ieder geval wel een idee op, zelfredzaamheid/inzet is wel vereist hier op Tweakers:
https://gathering.tweaker...ZuKlCmIDE9NTizKlXJytSgFgA
Als ik eerlijk moet zijn heeft jou reactie niets toegevoegd aan deze topic. Denk je nu echt dat ik meer wil betalen dan nodig is? Ik spreek uit ervaring... Mijn huidige laptop (lenovo yoga 520) kostte 900 euro en is niet wat ik van een laptop verwacht voor de dingen die ik er mee moet doen. Het is een prima laptop voor internetten en filmpjes kijken, maar om veel programma's te openen is deze te traag en zwak.

Zoals ik zei moet mijn laptop compact zijn. Macbook is daar een heel goed voorbeeld van. De meeste windows laptops zijn dik en zwaar. En ik weet dat er ook laptops zijn die dun en licht zijn, maar dan zit je aan de prijs van een macbook. En ik weet dat er veel verschillende I7 en I5 processoren zijn, maar een goede I7 is beter dan een goede I5. Ik 'gooi' niet zomaar wat ram erin, het heeft wel degelijk een nut.

In het algemeen dalen apple producten weinig in waarde. Dat is algemeen geweten... Tuurlijk zijn de vraagprijzen die je op tweedehands sites ziet niet automatisch wat je ervoor krijgt. Maar je product blijft langer in waarde, kijk naar iPhone's.

Ook wil ik een laptop die een goede batterijduur heeft, mooi scherm en goede toetsenbord en mousepad. Als je al die dingen combineert kom je sowieso al over de 1000 euro.

Ik vroeg suggesties voor goede laptops, niet om heel mijn topic te bekritiseren.

• Pisdine
hoi1234 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:54:
[...]

Heb je al een SSD in je laptop? Ik doe HBO-ICT en dat kan op iedere laptop. Bron: jaargenoten. Ik zou geen geld uitgeven aan een i7. Een i5 en misschien zelfs een i3 zijn voldoende. Ook dan werkt alles lekker smooth. Met Windows 10 heb je gewoon een SSD nodig. Ik merk bij jaargenoten met een laptop zonder SSD dat de computer gewoon stronttraag is.

Als ik nu een nieuwe laptop nodig zou hebben,zou ik voor 300-400 euro een refurbished laptop kopen en voor 500-600 euro een goede desktop met een ryzen 3 of 5.
Ja, ik heb een ssd. Maar mijn klasgenoten hebben allemaal een I7 en ik merk het verschil met mijn laptop. Hun laptop is gewoon sneller.

Het is niet zo dat ik puur op specs afga, maar ik merk gewoon dat mijn laptop wat trager is. Daarom was mijn gedacht een I7.

• Raznov
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 16:06
Pisdine schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:02:
[...]

Als ik eerlijk moet zijn heeft jou reactie niets toegevoegd aan deze topic. Denk je nu echt dat ik meer wil betalen dan nodig is? Ik spreek uit ervaring... Mijn huidige laptop (lenovo yoga 520) kostte 900 euro en is niet wat ik van een laptop verwacht voor de dingen die ik er mee moet doen. Het is een prima laptop voor internetten en filmpjes kijken, maar om veel programma's te openen is deze te traag en zwak.
...
Ik vroeg suggesties voor goede laptops, niet om heel mijn topic te bekritiseren.
Als je iemand gaat bekritiseren die je probeert te helpen, verwacht ik eigenlijk dat er weinig mensen meer iets willen gaan toevoegen aan jou topic. Als je alles al beter weet zonder dat er genoeg informatie is gegeven is het lastig om je te helpen.

Je laat vragen open staan (zoals wat je er precies mee gaat doen) en lijkt alles al beter te weten. Een open instelling bij dergelijke vraag-topics is beter voor de behulpzaamheid van mensen. Dus geef even aan welke talen je gaat gebruiken, welke software, wil je er ook nog op gamen etc?

Strava & Untappd - Do not combine!

• Hackus
  • Registratie: December 2009
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Pisdine een oude i7 is niet gelijk sneller dan moderne i5, net welke je hebt. en een cpu heeft niets te maken met internetsnelheid. verder is het gewenst met een eigen voorstel te komen waar je vragen over hebt.

[ Voor 23% gewijzigd door Hackus op 13-01-2019 15:27 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• coolbvrobin
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 12-11 21:15
Met een i3 of een i5 kun je makkelijk programmeren hoor en snel,
Ik denk dat je eens moet gaan kijken naar je huidige Laptop
Misschien is er iets mis mee, ssd misschien gewoon traag (kan hoor)
Of word hij te warm en trotle hij,
Of er zit maar 1 ram bankje in , dus geen dual channel snelheid
Dit zijn allemaal factoren hoe een laptop/pc traag kan zijn
Die Lenovo van jou (lenovo yoga 520) zou met een 8ste generatie intel moeten hebben
Dus ik ga er van uit dat hij niet al te langzaam kan zijn
Ieder geval als je een nieuwe laptop zoekt, Kijk hier eens
reviews: Convertibles - Vier klappers met een Core i5-8250U

[ Voor 18% gewijzigd door coolbvrobin op 13-01-2019 15:43 ]

• Pisdine
Ik snap even niet wat er hier aan de hand is. Ik vroeg vriendelijk voor suggesties. Enkel MAX3400 gaf een goed antwoord, de rest voegt niet echt iets bij. Ik vroeg of een I7 en 16gb ram overkill zijn en ik krijg kritiek langs alle kanten omdat ik een vraag stelde.

Verder heb ik geantwoord op de vraag waarvoor ik deze ging gebruiken. Ik zal het nog een keer zeggen. Ik gebruik mijn laptop voor school. Dagelijkse taken maken zoals in Word ect, en programmeren. Ik werk voornamelijk met Intellij en packet tracer. Soms ook met andere programma's zoals scilab en geogebra. That's it. Niet gamen, niet skypen,...

Tuurlijk weet ik niet alles. Daarom startte ik deze topic? Sorry als ik mensen 'aanviel' maar ik snapte gewoon niet wat er zo moeilijk is om aan te geven welke ik zou kopen en welke specs. White feather gaf meer kritiek dan eigenlijk een antwoord op mijn vraag. Daarom reageerde ik terug.

Met 16gb ram kom ik sowieso toe komende jaren. Met 8 gb misschien niet meer. Daarom dat ik het even vroeg.

• Pisdine
Hackus schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:26:
@Pisdine een oude i7 is niet gelijk sneller dan moderne i5, net welke je hebt. en een cpu heeft niets te maken met internetsnelheid. verder is het gewenst met een eigen voorstel te komen waar je vragen over hebt.
Neen klopt inderdaad. Maar een recente I7 is beter dan een recente I5 neem ik aan? Veder had ik het over de programma's die traag laden en het snel switchen tussen programma's. Niet het internet.

Mijn vraag: Welke laptop raden jullie aan? Ik heb deze elke dag nodig dus wil een snelle, compacte laptop. Denk aan Macbook of Surface. Deze zijn compact. Verder zou ik ook een goed scherm willen en een goed toetsenbord en mousepad. Want dat is belangrijk als je er een hele dag op tikt.

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

@Pisdine je bent zelf niet op de hoogte van de nieuwe cpu's en stelt geen eisen, wensen qua afmeting, gewicht etc. lees je eens in en kom met eigen voorstellen. mensen proberen je wat uitleg te geven, maar je doet dat af als teveel (kritiek) je komt met loze beweringen en met i5 v i7 etc. 16gb RAM is goed toekomst bestendig. maar ik zou vragen aan je maatje welk Apple book hij heeft en deze ook kopen.
Pisdine schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:44:
[...]

Neen klopt inderdaad. Maar een recente I7 is beter dan een recente I5 neem ik aan? Veder had ik het over de programma's die traag laden en het snel switchen tussen programma's. Niet het internet.

Mijn vraag: Welke laptop raden jullie aan? Ik heb deze elke dag nodig dus wil een snelle, compacte laptop. Denk aan Macbook of Surface. Deze zijn compact. Verder zou ik ook een goed scherm willen en een goed toetsenbord en mousepad. Want dat is belangrijk als je er een hele dag op tikt.
eigen inzet, onderzoek en voorstel zoals eerder gezegd.

[ Voor 45% gewijzigd door Hackus op 13-01-2019 15:45 ]

Kiest als MTB' er voor het mulle zand en drek, ipv het naastgelegen verharde pad.

• Pisdine
coolbvrobin schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:38:
Met een i3 of een i5 kun je makkelijk programmeren hoor en snel,
Ik denk dat je eens moet gaan kijken naar je huidige Laptop
Misschien is er iets mis mee, ssd misschien gewoon traag (kan hoor)
Of word hij te warm en trotle hij,
Of er zit maar 1 ram bankje in , dus geen dual channel snelheid
Dit zijn allemaal factoren hoe een laptop/pc traag kan zijn
Die Lenovo van jou (lenovo yoga 520) zou met een 8ste generatie intel moeten hebben
Dus ik ga er van uit dat hij niet al te langzaam kan zijn
Ieder geval als je een nieuwe laptop zoekt, Kijk hier eens
Mijn laptop heeft de 7de generatie, blijkbaar nieuw model uit? En deze is ook snel, maar alleen als ik niet te veel programma's open heb en niet te zware programma's gebruik. Vanaf 3 programma's begint deze te haperen en verloopt alles niet zo vlot meer. In het begin had ik deze aangekocht omdat ik een andere richting deed en was het echt alleen om notities te maken. Toen had ik geen klachten en was het gewoon snel genoeg. Maar nu doe ik ICT, en is het veel meer dan notities maken.

Bedankt voor de link, zal zeker eens kijken!

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 19-11 19:30

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Pisdine schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:38:
Ik werk voornamelijk met Intellij en packet tracer. Soms ook met andere programma's zoals scilab en geogebra. That's it. Niet gamen, niet skypen,...
En dan pak ik even de system-requirements erbij...

Geogebra: vanaf Windows 7 en minimum 4GB RAM en i5--750 (dus tijdperk Windows 7 release)
SciLAB: vanaf Windows Vista en minimum 2GB RAM en een Pentium 4
IntelliJ: vanaf Windows XP en minimum 2GB RAM en grofweg een Pentium 3

Dus, maar grof gerekend: tenzij je al die programma's constant tegelijk volledig gebruikt, heb je dus echt "diddly" nodig aan een nieuwe laptop. Een i5-8250U, 8GB RAM (misschien 16 maar dat is overkill) en misschien een NVME-SSD voor wat sneller laden van allerlei kleine componentjes.

Zoals ik in mijn eerdere post aangaf; waarom moeten wij op zoek naar de requirements en op basis daarvan jou overtuigen dat je iets wel/niet nodig hebt? Andersom; jij doet "een opleiding ICT" en aangezien dat op 90 scholen in allerlei vormen en maten wordt onderwezen, kunnen we helaas niet ruiken wat er dus dagelijks nodig is.

Zoals met alles: meten = weten. Ik lees nergens "waarom" een oude laptop niet voldoet anders dan ja, slechte batterij en stom scherm. Je lijkt niet eens te willen vergelijken, puuuur met een andere student, waarom laptop A een bepaalde handeling in 30 seconden kan afronden ofzo en jouw laptop er 40 seconden over doet.

Puuuur en alleen op basis van bovenstaande system-requirements, zou ik niet eens een normale werkplek voor je inrichten op kantoor. Je krijgt een percentage van 20% van een Xeon 5-serie en maximaal 2GB RAM en daar mag je het mee doen. Want ook op kantoor, meten is weten; en zolang mijn klant niet aantoonbaar kan maken waarom iets "te slecht" werkt, komt er ook niks nieuws.

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Pisdine
Hackus schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:44:
@Pisdine je bent zelf niet op de hoogte van de nieuwe cpu's en stelt geen eisen, wensen qua afmeting, gewicht etc. lees je eens in en kom met eigen voorstellen. mensen proberen je wat uitleg te geven, maar je doet dat af als teveel (kritiek) je komt met loze beweringen en met i5 v i7 etc. 16gb RAM is goed toekomst bestendig. maar ik zou vragen aan je maatje welk Apple book hij heeft en deze ook kopen.

[...]

eigen inzet, onderzoek en voorstel zoals eerder gezegd.
Ik zei een compacte laptop die niet al te zwaar is. Dan is het denk ik logisch dat ik daarmee niet een 17 inch laptop bedoel die 4 kilo weegt. Daarmee bedoel ik een 13 inch, max 15 inch laptop van 2-3 kilo.

Ok, qua cpu was is een I5 misschien beter. Nu heb ik 8gb ram, en als ik meerdere programma's open heb begint deze te haperen. Daarom dat ik 16 gb ram zei. Programma's worden tegenwoordig als maar zwaarder daarom zei ik future proof. 4-5 jaar geleden was 4gb ram nog genoeg, nu al niet meer.

En wat is het punt van een topic als ik alles zelf moet onderzoeken. Ik bedoel, dan heb ik al het antwoord? Ik heb zitten zoeken en onderzoek gedaan maar zoals ik zei weet ik het niet meer. Daarom vroeg ik hier hulp in de hoop dat jullie me verder konden helpen. Het enige dat ik nu weet is dat ik beter een I5 koop dan een I7. Maar er zijn nog steeds 1000den laptops met de zelfde specs. Misschien konden mensen met ervaringen me beter helpen. Bv welke laptop merken sowieso goed zijn en van welke ik beter weg blijf.

• White Feather
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 15:36
Pisdine schreef op zondag 13 januari 2019 @ 15:02:
[...]

Zoals ik zei moet mijn laptop compact zijn. Macbook is daar een heel goed voorbeeld van. De meeste windows laptops zijn dik en zwaar. En ik weet dat er ook laptops zijn die dun en licht zijn, maar dan zit je aan de prijs van een macbook. En ik weet dat er veel verschillende I7 en I5 processoren zijn, maar een goede I7 is beter dan een goede I5. Ik 'gooi' niet zomaar wat ram erin, het heeft wel degelijk een nut.

In het algemeen dalen apple producten weinig in waarde. Dat is algemeen geweten... Tuurlijk zijn de vraagprijzen die je op tweedehands sites ziet niet automatisch wat je ervoor krijgt. Maar je product blijft langer in waarde, kijk naar iPhone's.

Ook wil ik een laptop die een goede batterijduur heeft, mooi scherm en goede toetsenbord en mousepad. Als je al die dingen combineert kom je sowieso al over de 1000 euro.

Je doet allerlei aannames (programma's haperen door te weinig geheugen (wat doe je dan met die programma's?) en het moet een i7 zijn) en je geeft gewoon bijzonder weinig info om een goed voorstel op te kunnen doen. Wat is compact, waarom die i7?

Yoga 520, i5 en 2 jaar oud geeft een redelijke indicatie welke het is.

Yoga 520:
1) Het is een ultra-compacte laptop en ook nog eens 2in1. dus een laptop specifiek gemaakt om dun te zijn en ook nog om te kunnen klappen etc. Gevolg: laptop die zijn warmte niet goed kwijt kan: vertraagt de processor.

Lenova heeft specifiek dezw laptop minder bewegingsruimte gegeven door de max TDP van 15 watt na 30 seconden naar beneden te schroeven naar 12.5, waardoor de processor dus na die 30 seconden nog maar op 2.5 Ghz loopt: https://www.notebookcheck...ptop-Review.268080.0.html

2) 2 jaar geleden waren er nog geen ultra-zuinige i5's met 4 cores. De processor die er dus inzat zal waarschijnlijk een Intel Core i5-7200U zijn (dual core, maximaal 3,1 Ghz).

Tegenwoordig zitten we op core i5's zoals de 8250u, een quad-core, van 1,6Ghz tot 3,4Ghz.

Apple MacBook Pro
Je wilde compact en dat is blijkbaar 13 inch, prima:

Wikipedia: MacBook Pro
MacBook Pro (2017)
Standaard dual core i5, optioneel dual core i7.
MacBook Pro met Touchbar (2017)
Standaard dual core i5, optioneel dual core i7.

MacBook Pro (2018)
Standaard quad core i5, optioneel quad core i7.

Standaard:
Core i5, 8GB geheugen, adviesprijs Apple: € 1.999,-, Pricewatch: € 1.799,- (Qwerty-toetsenbord)

upgraden naar die Core i7 (+ € 360,-) en 16GB geheugen ( € 240,-): adviesprijs Apple: € 2.599,-

Andere mogelijkheden:
Acer Spin 5 (als je met 8GB geheugen genoegen neemt):

Staat ook de Yoga bij met de 8250u. Ook deze Yoga scoort slecht.

Als je conform jouw eisen 16GB geheugen wilt in een compact formaat (daar zit het geheugen vaak in vastgesoldeerd en is niet up te graden, net zoals bij Apple), dan is de goedkoopste (uitgaand van quad core, minimaal full-HD beeldscherm en 250+ GB SSD) de:
HP Envy 13: HP Envy 13-ah0560nd (€ 1.229,-)
Asus RX333FN-A3139T: pricewatch: Asus RX333FN-A3139T ( € 1.264,-)
Goedkoopste Acer Spin 5 Pro SP513-52NP-870E (Duits model)
Acer Spin 5 Pro (Duits model): pricewatch: Acer Spin 5 Pro SP513-52NP-870E (Duits model) € 1.348)
Asus Zenbook S: pricewatch: Asus ZenBook S UX391UA-EG007T (€ 1.349,-)

Juist het willen van een klein formaat geeft je weinig keus omdat het geheugen zit vastgesoldeerd en dan nog een quad-core i5 en i7, dat ook al niet lekker gaat met een kleine, lichte en compacte laptop.
Als ik eerlijk moet zijn heeft jou reactie niets toegevoegd aan deze topic.
Ik geef je een hoop aanknopingspunten en zoals je ziet ben ik niet de enige die kritisch is in dit topic.

Even een vergelijking van de cpu van jou in single en multicore:
i5 7200u: 1725 / 4614
i5 8250u: 1938 (+12%) / 7687 (+67%)
i7 8550u: 2147 (+24%) / 8315 (+80%) (dus 11% sneller dan de i5 in single en 8 in multi-core)

https://www.cpubenchmark....i7-8550U/2865vs3042vs3064

De processor in de Yoga 520 doet dus na 30 seconden nog maar een score van zo'n 3800 (22% trager dan wat de processor met goede koeling kan.

[ Voor 5% gewijzigd door White Feather op 13-01-2019 16:24 ]

• Hackus
  • Niet online

Hackus

Lifting Rusty Iron !

Pisdine schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:01:
[...]

Ik zei een compacte laptop die niet al te zwaar is. Dan is het denk ik logisch dat ik daarmee niet een 17 inch laptop bedoel die 4 kilo weegt. Daarmee bedoel ik een 13 inch, max 15 inch laptop van 2-3 kilo.

Ok, qua cpu was is een I5 misschien beter. Nu heb ik 8gb ram, en als ik meerdere programma's open heb begint deze te haperen. Daarom dat ik 16 gb ram zei. Programma's worden tegenwoordig als maar zwaarder daarom zei ik future proof. 4-5 jaar geleden was 4gb ram nog genoeg, nu al niet meer.

En wat is het punt van een topic als ik alles zelf moet onderzoeken. Ik bedoel, dan heb ik al het antwoord? Ik heb zitten zoeken en onderzoek gedaan maar zoals ik zei weet ik het niet meer. Daarom vroeg ik hier hulp in de hoop dat jullie me verder konden helpen. Het enige dat ik nu weet is dat ik beter een I5 koop dan een I7. Maar er zijn nog steeds 1000den laptops met de zelfde specs. Misschien konden mensen met ervaringen me beter helpen. Bv welke laptop merken sowieso goed zijn en van welke ik beter weg blijf.
i5-8250U - 16GB RAM , de rest kun je zelf instellen !
categorie: Laptops

Pagina: 1