Nieuwe router?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-09 17:30

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
Ik heb al zeer lang een:

Cisco WRT 320N router aan de buitenkant meterkast.
Achter in huis (tegen de achtergevel)heb ik een extra accespoint gemaakt met een:

TP link, Model TL-WA901ND, deze doet 450Mbps.
Hierdoor heb ik ook wifi achter in de tuin.

Om boven 1& 2 verdieping aardige wifi te hebben heb ik:
nog een repeater Asus RP N53

Mijn echte vraag:
Ga ik er echt op vooruit met een nieuwe router van zeg max € 125?
Heb het idee dat het soms allemaal wat lang laadt.

Mijn ps3 Streamt netflix zonder te bufferen maar mijn tv box H96pro bufferd vaak met een film.
Beide hangen ze aan de wifi.
Komt dit eerder door te zwakke wifi of gaan die tv boxen niet efficient om met wifi?

De H96 pro doet: Cpu S912, os android 6.0, 3GB ram, 32GB Rom.

Neem aan dat mijn router wel beter kan?
Ik wil voornamelijk sneller wifi in de huiskamer.
Ik dacht nieuwe router en oude acces point van maken voor 1e verdieping om zo repeater te vervangen.

Alvast bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:19

lier

MikroTik nerd

Na snel scannen:

- geef alle WiFi apparatuur hetzelfde SSID, dezelfde beveiligingsinstellingen en alleen andere kanalen
- zorg dat alles een backbone met draad heeft
- Vervang de Linksys, dit is een bejaard apparaat
- Als je snel WiFi in de kamer wil, moet je daar een accesspoint (of router) neerzetten.

Welke provider heb je eigenlijk? Misschien heb je helemaal geen router nodig (of überhaupt een Linksys/vervanging).

[ Voor 16% gewijzigd door lier op 13-01-2019 10:44 ]

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• r.marijnissen

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
lier schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:37:
Na snel scannen:

- geef alle WiFi apparatuur hetzelfde SSID, dezelfde beveiligingsinstellingen en alleen andere kanalen
- zorg dat alles een backbone met draad heeft
- Vervang de Linksys, dit is een bejaard apparaat
- Als je snel WiFi in de kamer wil, moet je daar een accesspoint (of router) neerzetten.

Welke provider heb je eigenlijk? Misschien heb je helemaal geen router nodig (of überhaupt een Linksys/vervanging).
Bedankt voor je snelle reply.

Nog een tip voor goeie router €100-€125?
De Linksys gaat eruit.

Ik heb nu dus een accespoint.
Die linksys staat bij de meterkast, en accespoint tegen de achtergevel met TPlink Model:TL-WA901ND
ik ze toch niet samen gebruik.
Kan ik 1 vaste kabel naar de pc trekken er er een switch opzetten, om zodoende zowel ps3 als tv box van vaste kabel te voorzien, evt tv met vaste kabel.
Anders moet ik voor elk device een vaste kabel leggen....
Dit terwijl je ze toch niet samen gebruikt.

Dan acces point 1e verdieping met die tp link en 1 accespoint zolder met die oude linksys?

Draad snap ik maar wat bedoel je met backbone?

[ Voor 14% gewijzigd door r.marijnissen op 13-01-2019 11:33 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Kijk vooral naar het hele plaatje. Wil je roamen, dan geef je alle APs dezelfde instellingen behalve het kanaal, en zorg voor niet-overlappende kanalen. Alles wat door de lucht moet, bezet het kanaal en dan kan er dus even niets anders overheen; bij geswitchte ethernetverbindingen geldt dat niet. Dus alles wat je op draad zet ontlast je wifi. Bij een repeater moet alles twee keer door de lucht dus die vervangen door een bedraad AP is makkelijke winst. Dubbele winst want hij hoeft niet meer te (moet beter juist niet) overlappen met het bereik van je andere APs.

Dus of je dan nog een andere router nodig hebt, nouja... Een nieuwe zal vast beter presteren maar of je dat ook nodig hebt is een tweede. Je kan zo te zien die repeater ook bedraad aansluiten, en zoveel mogelijk vast geinstalleerde andere apparaten ook, en kijk of je dan nog upgrades nodig hebt. Meten is weten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 20:19

lier

MikroTik nerd

r.marijnissen schreef op zondag 13 januari 2019 @ 10:54:
Draad snap ik maar wat bedoel je met backbone?
Backbone is de verbinding naar je accespoint. Deze kan draadloos (zogenaamde "repeater", maar dat wil je niet) of met draad ("gewoon" accesspoint).

Nogmaals, welke provider heb je?

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 22:12
Ten eerste moet je achterhalen wat exact het probleem is.

Meten = weten. Je router zal vermoedelijk niet het probleem zijn, maar je wifi. Als je router de bottleck is, dan heb je nog steeds goed wifi, alleen haal je maar bv 30Mbit terwijl je internetverbinding sneller is.

Je hebt zo op het eerste oog 2 primaire problemen:
- De helft van de apparatuur is 2.4Ghz only (en de andere hebben een oudere 5Ghz, maar behalve traag hoeft dat niet perse uit te maken)
- Repeaters

Beide wil je niet voor een fatsoenlijke wifi oplossing. In de meeste gevallen is de 2.4Ghz zo vervuild, dat je dit puur nodig hebt voor antieke apparatuur die geen 5Ghz ondersteunt.
Repeaters is ook een bron van problemen. Tenzij de repeater een dedicated radio heeft voor een (5Ghz) backhaul ga je een brak half duplex signaal weer opnieuw uitzenden.
Voor goede werking moet een repeater ook een ruime overlap hebben, aangezien ie ook stabiel moet ontvangen.

Ten eerst is het verstandig om te kijken hoe het gebruik nu is:
- Wat kan 5Ghz aan, wat moet op 2.4Ghz, en hoeveel interferentie heb je op die frequenties (Zodat je de juiste kanalen kan gebruiken)
- Daarna kun je gaan shoppen voor hardware.

De Ubiquiti accesspoints worden hier veel aangeprezen omdat ze voor veel mensen prima werken, en relatief uitgebreid in te stellen zijn. Out-of-the box werken ze ook al aardig.
Maar feitenlijk is elk dualband accesspoint prima, al vergt dat soms iets meer finetunen.

Belangrijkste aandachtspunten
- Gebruik zoveel mogelijk de 5Ghz
- Wil je goed roamen? Veel accesspoints ondersteunen geen roamingprotocollen. De (enigszins) nette workaroud is dan de lagere snelheden gewoon disablen. Een client zal dan bv nooit lager dan 24Mbit willen connecten, en gaat dan naar een ander AP toe. Min RSSI is een lompere oplossing, in tegenstelling tot een lagere snelheid disablen (wat dynamisch gebeurt adhv signaalnivo en SNR), gaat een min-RSSI gewoon lomp een client schoppen als het signaal te zwak wordt, ongeacht de kwaliteit van de verbinding.
Lage linksnelheden disablen houd ook rekening met storingen en werkt daardoor netter
- Sluit alle accesspoints bekabeld aan. Geen netwerkkabel? Dan Moca. Powerline echt als last resort, dan ga je alweer een potentieel probleem in je netwerk opnemen. Neem de moeite van een kabeltje trekken
- Investeer in goede apparatuur die ook bv DFS ondersteunt
- Check uiteraard of je clients ook 5Ghz aan kunnen, anders blijf je beperkt tot de (veelal brakkere) 2.4Ghz frequenties.
- Sluit waar mogelijk zoveel mogelijk bekabeld aan. Gamefreak die elke latency wil uitsluiten? Bekabeld. IP camera's? Altijd bekabeld. NAS? Bekabeld.

Met 125 eur ga je er niet echt komen, hoogstens om op 1 plek je wifi te fixen. Wil je overal goede stabiele wifi hebben dan moet je wat meer investeren. Maar dan heb je ook ergens plezier van.
Als je niet meer dan 125 eur wilt uitgeven, dan is je wifi nog niet brak genoeg :)
Maar alleen je woonkamer voorzien van een AP en dus ook goede wifi is wel haalbaar.

[ Voor 6% gewijzigd door DJSmiley op 13-01-2019 12:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• r.marijnissen

r.marijnissen

sapphire512mb

Topicstarter
@ dj smiley,
Punt is dat ik ga verhuizen en om dan met de huidige oude router beginnen lijkt me niet slim.
Vervuilde frequenties meten hoe doe je dat? Speciale apparatuur voor nodig/software?
Kan nu nog niks meten maar wilde tegen de verhuizing aan alvast router kopen om ook dat meteen te kunnen installeren.

Ik zeg niet dat het budget niet kan worden opgehoogd maar moet ook realistisch zijn.

Wat wil ik:
* op de begaande grond moet de wifi echt goed zijn.
1e verdieping, moet je gewoon een chromecast zonder lag kunnen gebruiken, you tube filmpje kijken, dat werkt nu met zon repeater dus als ik dat nog wat beter maak met accespoint of die repeater bedraad moet dat voldoende zijn toch?
Snap dat het altijd beter kan maar echte snelheid wil ik op begaande grond & + tuin ook aardig goed.

Waar ik nu aan denk:
* Meterkast modem----------> router bedraad naar de woonkamer tv hoek. Heb kruipruimte dus dat is goed te doen. Dan kan ik mijn media direct op de router aansluiten en heb ik nieuwste wifi protocol in de woonkamer.
Dan moet ik alleen van modem, naar router en ook weer terug omdat ik boven ook een accespoint maak en er een losse pc staat.

* Deze TPlink heb ik nu als accespoint. is wel alleen 2.4 maar als ik die bedraad naar de 1e verdieping doe zet dan is dat voldoende voor wat wifi voor de kids.https://www.tp-link.com/nl/products/details/cat-12_TL-WA901ND.html#specifications

* achterin de tuin heb ik ook graag goede wifi, dus hier dan misschien een nieuw accespoint met 5Ghz?

* Dan alles hetzelfde instellen zodat het als 1 netwerk fungeert? maar hoe weet je nu dan op welke verbinding je zit?
Wil wel kunnen zien dat ie niet blijft hangen op tragere 1e verdieping verbinding.

Paar losse vragen:

* Die oude cisco wrt 320n niet bruikbaar als acces point? Heeft wel ook 5Ghz en de belangrijkste ruimte heeft dan een nieuwe router, achter in de tuin wil je gewoon netflix kunnen kijken etc, nieuw acces point is een optie maar goed is goed.
* Is die tp link acces point dan helemaal niks? uit bovendste link die ik al heb.
* als ik een bedrade kabel boven heb voor een acces point, kan ik daar dan ook een vaste kabel insteken voor pc(mits acces point deze optie heeft of bestraat dat niet? of een switch ertussen of juist 2 losse draden trekken.
* Asus repeater is bedraad ook niks? dus die rp53?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

r.marijnissen schreef op zondag 13 januari 2019 @ 13:00:
* Dan alles hetzelfde instellen zodat het als 1 netwerk fungeert? maar hoe weet je nu dan op welke verbinding je zit?
Wil wel kunnen zien dat ie niet blijft hangen op tragere 1e verdieping verbinding.
Om dat tegen te gaan schroef je de minimaal toegestane verbindingssnelheid op, en/of draai je het zendvermogen van het AP terug. Als het signaal te zwak wordt gaat de client op zoek naar een sterker signaal, en dat help je dan een handje.

Of het blijft hangen lees je af aan welk kanaal je gebruikt, want dat verander je dus wel bij elk AP.
* Die oude cisco wrt 320n niet bruikbaar als acces point? Heeft wel ook 5Ghz en de belangrijkste ruimte heeft dan een nieuwe router, achter in de tuin wil je gewoon netflix kunnen kijken etc, nieuw acces point is een optie maar goed is goed.
Als dat voldoende is voor jou. Je kan er openwrt of dd-wrt opzetten, en als het een v2 is kun je 'm upgraden naar een E2000 en dan eventueel E2000-stock firmware gebruiken.
* als ik een bedrade kabel boven heb voor een acces point, kan ik daar dan ook een vaste kabel insteken voor pc(mits acces point deze optie heeft of bestraat dat niet? of een switch ertussen of juist 2 losse draden trekken.
Een AP is, mits correct geconfigureerd, niets meer dan een "brug" tussen ethernet en wifi. Je kan prima de inkomende kabel eerst in een switch steken en vandaar een kabeltje naar het AP doortrekken. Je kan ook een AP met ingebouwde switch pakken. De wrt320n kan zo werken. Lees je wel in over hoe je dan een htk-NATrouter als AP inzet. (DHCP uitzetten, WAN poort afplakken of herconfigureren, etc.) Je wil dan namelijk al die extra functies die een htk-NATrouter ook nog doet niet gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ijske
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 22:29
ik zou beginnen met het voorzien van mogelijkheden / bekabeling
steek daar centjes in ... geloof me als ik zeg dat je liever een electricien betaald die utp aanlegt + goed accespoint dan elke paar jaar nieuwe wifi powerline's (met bijhorend gezeur dat het niet maximale snelheid haalt)

dit zal je mogelijks ook al wel je budget opmaken maar je wil 10x liever je ps4 aan fixed utp + beperkte wifi dan top repeater wat nog steeds brak werkt

als je het zelf kan .. des te beter , goede cat6 utp zoals bv draka uc400 kost echt niet zoveel

edit : de cisco wrt320 heeft 2.4ghz OF 5ghz.. dit is een van de weinig apparaten die beide antennes niet simultaan kan gebruiken
dus vuilbak , voor 8 of 9 tientjes heb je een echt goed accespoint met simultaan 2.4 & 5ghz
kijk bv ook eens naar een Netgear WAC104

[ Voor 19% gewijzigd door ijske op 13-01-2019 14:08 ]

Pagina: 1