Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Op hoeveel Ghz CPU+GPU zetten voor gaming (tot waar zinvol)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Goedemorgen iedereen!

Op hoe meer Ghz je de CPU zet, hoe meer FPS je in games krijgt lees je overal wel zo'n beetje, maar ik vind nergens de ''in combinatie met GPU ghz'' terug en tot waar is het ongeveer nog zinvol als je de temperatuur niet teveel wil laten oplopen.

De volgende situatie doet zich voor hier:

1. 6700K + GTX 1080Ti Aorus Xtreme Edition
(ik gebruik geen msi-afterburner of ander gpu programma om deze te overklokken, ben ik ook niet van plan, want hij loopt standaard rond de 1960Mhz volgens GPU-Z. (of je moet me overtuigen)

Vraag in deze situatie: op hoeveel GHZ zal ik de 6700K zetten om een leuke rendabele fps boost te krijgen in
1080p gaming: ?
1440p gaming: ?
216oP gaming: ?

(hij kan tot 4,7 ghz overigens, maar heb deze liever lager staan ivm temps en als hij 300mhz omhoog moet voor 4fps verschil, vind ik dat het ook niet waard)

Iemand die het voor deze 3 resoluties weet? Bij voorbaat dank!

• Korvaag
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 16:53
Compleet afhankelijk van de game of je GPU of CPU-limited bent. Als een game een interne benchmark heeft: draaien en kijken wat de beperkende factor is.

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor je antwoord. Is er niet een meer 'algemene' instelling, want je begrijpt dat ik niet voor iedere game in de bios ga zitten om mijn fijne overklok weer aan te passen. Ik speel overigens games als BF5, Tomb Raider, The Witcher, DDD, Hitman 2.

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 17:57
Welk moederbord heb je?

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:04
Hier valt echt niks zinnigs over te zeggen, omdat dat per spel totaal verschilt. Test het zelf vooral.

En waarom maakt het jou uit of je processor of videokaart 5 of 8 graden warmer wordt? Zolang het koel genoeg is om niet te throttlen, is er niks aan de hand, toch?

The devil is in the details.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

De enige manier om hier achter te komen is door te OCen en benchmarks te gaan draaien. Je zult toch moeten stresstesten om te kijken of het stabiel is, dus waarom dan niet gelijk wat benchmarks draaien en kijken wat soepel loopt.

Er is niemand die zo kan zeggen welke FPS je gaat halen, omdat het ook nog eens heel erg afhangt van de game zelf.

• White Feather
  • Laatst online: 14:39
Enige dat je hier zinvol over kunt zeggen is dat hoe hoger de resolutie is, des te meer de gpu de bottleneck is en hoe minder de invloed van de cpu is.

• Korvaag
  • Laatst online: 16:53
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:20:
Dank voor je antwoord. Is er niet een meer 'algemene' instelling, want je begrijpt dat ik niet voor iedere game in de bios ga zitten om mijn fijne overklok weer aan te passen. Ik speel overigens games als BF5, Tomb Raider, The Witcher, DDD, Hitman 2.
Ja de algemene instelling is: clock alles zover mogelijk over want dan heb je zeker weten in alles maximale prestatiewinst. Of je game nu GPU, CPU of geheugengelimiteerd is.

Je vraag is analoog aan: Ik wil met m'n auto meer autoraces winnen dan nu. Wat moet ik aanpassen? Nou, ehh voor een race op asfalt iets heel anders dan voor een race over het strand.

Tomb Raider heeft een interne benchmark. Draai die en die gaat precies vertellen waar je limieten zitten. Ga naar options, graphics en kies dan 'R'. Geldt voor shadown of the Tomb Raider.

UNOX: The worst operating system

Verwijderd

Topicstarter
Dank voor de antwoorden dusver, ik ga de ingamebenchmark van Tomb Raider even erbij pakken en het verschil bekijken.

Ik overigens een Z270 van Asus volgens mij G.

ps: de temps houd ik t liefst laag vanwege slijttage-fear :-)

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 13-01-2019 16:12 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 27-11 01:54
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:11:
Dank voor de antwoorden dusver, ik ga de ingamebenchmark van Tomb Raider even erbij pakken en het verschil bekijken.

Temps moet je aanhouden wat de leverancier aangeeft, dan gaat elke hardware lang genoeg mee.
Hoger is natuurlijk nadelig.
En zo laag mogelijk is niet nodig.

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 14:04
Verwijderd schreef op zondag 13 januari 2019 @ 16:11:

Als je bang bent voor slijtage, waarom ga je dan overclocken?

The devil is in the details.

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik toch graag wat meer fps wil, maar dan wel graag met minimum schade vandaar. En het scheelt ook in geluid van je fans. Hoe warmer hoe harder de fans ..
Pagina: 1