Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 23-05 00:07
Ik zit momenteel in een lastige situatie dat mijn vrouw en ik door externe factoren dusdanig beïnvloed worden, dat dit tussen ons in staat en dat een scheiding een reële optie is. Voor mijn vrouw zelfs dé optie.

Financieel zijn we alles op een rijtje aan het zetten en zitten we dus met het dilemma dat oversluiten sowieso gunstig is. Scheelt ruim € 400,- per maand. Geld wat ik goed kan gebruiken om te sparen voor een eventuele uitkoop van mijn kant.

Nu hebben we op dit moment een 30k in onze spaarhypotheek zitten. Overwaarde van de woning is een 5-10k. De boete bij oversluiten is ook 30k.

Wat is nu wijsheid? We willen zo goed mogelijk uit elkaar gaan als blijkt dat we de externe factoren niet kunnen elimineren. We hebben dus al besproken dat de boeterente gedeeld wordt/verrekend. Ik zou graag z.s.m. willen oversluiten met als argumenten:
- Het is sowieso gunstig, of we nu bij elkaar blijven of ik er alleen ga wonen.
- Het scheelt nu al € 400,- per maand.
- Doordat we samen oversluiten vervalt het stuk overwaarde en spaarsaldo in de spaarhypotheek. Wat de uitkoop is, is dus super duidelijk mochten we over een paar maanden toch uit elkaar gaan. Maar is dat een half jaar, een jaar of toch niet?

Haar argument:
- Dubbele notariskosten
- Haar handtekening onder een gezamenlijk stuk voor 30 jaar, terwijl voor haar gevoel soms 30dagen al te veel is. Dit is haar belangrijkste argument.

Daarnaast voelt het voor mij krom om bij tegelijkertijd oversluiten en uit elkaar haar gedeelte van de spaarhypotheek volledig te verrekenen. Zij heeft dan 8 jaar gratis gewoond en ik financier het dubbel. Of maak ik hier een redeneringsfout?

Graag advies :)

Acties:
  • +12 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Als de oversluitboete 30K is, lijkt mij verhuizen al snel de goedkopere optie.

Het lijkt er nu op dat je 30K van je gezamelijke vermogen probeert te gebruiken, om in de toekomst zonder haar te genieten van een lastenverlichting. Als je vlak voor een scheiding gezamenlijk vermogen verbrand waar maar 1 van de twee partijen profijt van heeft is dat niet eerlijk.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• msteggink
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22-05 16:07
Heb je een hypotheek met NHG?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Verhuizen is niet echt een optie. Ik woon hier prettig, dicht bij school, alles volledig naar smaak ingericht.

Maar hoezo gezamenlijk vermogen verbranden? De hypotheek heeft waarde x. Ik start opnieuw met x, terwijl mijn vrouw een zak geld heeft van 15k?

@msteggink Ja, hoezo?

[ Voor 4% gewijzigd door Paultje3181 op 13-01-2019 00:42 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 18:42
Als jou vrouw dat niet zitten om 2x over te sluiten kan je het huis nu al los trekken?(bijvoorbeeld volledig op 1 van beide naam zetten en een tegoed op de naam van de ander zonder dat je de rest van de boedel al hoeft te verdelen)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Indien je nu oversluit en de hypotheek op beide namen blijft staan en je gaat daarna scheiden heb je weer een issue want de boedel moet verdeeld worden en dat betekent ook dat de hypotheek weer moet worden gewijzigd.

De boete nu komt ten laste van de gemeenschap van goederen Dat is iets anders dan dat ze de helft van die boete op zich neemt, de boete komt in mindering van jullie vermogen en daarna verdeel je het vermogen. jij betaalt sowieso mee ongeacht hoeveel jij verdient of jouw aandeel in het vermogen.

Kan je niet beter oversluiten bij scheiding>?

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Marzman
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

30 K is wel flink, lijkt me dat die voor jou is bij een scheiding als je als enige blijft wonen. Logisch dat je vrouw wil wachten.

Die fijne inrichting is dan ook half van haar.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

Acties:
  • +14 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
Probeer het los te zien. Jij wil graag de hypotheekvorm wijzigen. Want inderdaad, na zes jaar heb je de 30k boete terug verdiend.
Persoonlijk denk ik dat je niet goed beseft wat de kracht van een spaarhypotheek is, want dat is de gunstigste vorm van de afgelopen jaren. Stort liever een 20k in het spaardeel om zo maandelijkse lasten te verlagen en/of looptijd te verkorten. Ik denk dat dat op lange termijn nog goedkoper is dan oversluiten naar een moderne hypotheekvorm+30k betalen... Laat dit laatste eens doorrekenen door een expert?

Je vrouw wil bij je weg. Dat is iets heel anders. Betekent dat de hypotheek en het huis naar haar of naar jou gaat, maar dus blijkbaar naar jou in dit geval. Dit punt regel je eerst eerlijk, waarna de hele hypotheek van jou is. Je kunt dan zelf overwegen wat je met de hypotheek wil doen. Oversluiten zou kunnen, maar het punt is dat je vrouw daar dan niks meer mee te maken heeft.

Dus ze heeft wel een punt. Zij hoeft niet mee te gaan om een boete van 30k te betalen. Jullie huidige hypotheek, daar dient zij uit gekocht te worden. (Of jij als zij er wel blijft wonen, dat is hetzelfde principe).

Dus afhankelijk van hoeveel van het huis en hypotheek nu van haar is: de hypotheek volledig op je nemen en het deel van haar uitbetalen. Dat is bij 50%: 15k spaardeelwaarde + 2,5k - 5k overwaarde.

Daarna is de hele hypotheek van jou en kun jij dus zelf kiezen om meteen over te sluiten. Ik denk echter dat je dat beter niet kunt doen, maar in ieder geval hoort je vrouw niet voor de helft op te draaien voor die boete. Want vooral: die boete betaal je nu om nog jarenlang voordeel te halen. Dus zou je vrouw ook nog jarenlang moeten delen in dat voordeel. Waarom zou zij anders nu mee willen delen in een soort investering (verkapt als boete) om daarna uit de hele constructie te stappen en dus wel de lasten te hebben betaald, maar niet de lusten te krijgen.

Als je het financieel niet op kunt brengen, is verkoop van het huis de enige optie. Je hebt een 20k nodig voor uitkoop en om eventueel maandlasten van de hypotheek te verlagen, heb je nog een ~20k bijstorten nodig. Of ~30k als je wel wil oversluiten.
Daarnaast eventueel een aantal k om de helft van de inboedel (deels) over te kopen.

Wat jij probeerde is de boete compenseren met jullie spaardeel om daarna zelf nog jarenlang het voordeel te ontvangen, aangezien jij de volledige eigenaar zal worden van de nieuwe hypotheek. Zo werkt het niet, de helft van het spaardeel is immers van je vrouw. Probeer de uitkoop en evt. omzetten hypotheek los te zien.

Je kunt ze wel tegelijk uitvoeren (scheelt misschien tijd en geld), maar je vrouw gaat slechts mee tot het moment waarop de hypotheek wordt omgezet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• President
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 05:00
Een overwaarde van 5-10k maar? Dat is weinig?

Ben je getrouwd (wel of niet in gemeenschap van goederen) of samenlevingscontract?

Je snapt dat je bij een scheiding beide recht hebt op de helft van alles. Beiden de helft van de waarde van de auto, de inboedel van het huis, geld op de rekeningen, etc. Trek hier de onderwaarde van het huis van af of tel de overwaarde en bedrag spaarhypotheek van het huis hierbij op.

Dit gehele bedrag vervolgens door twee delen en je weet hoeveel recht een ieder heeft. Hier moeten de kosten in dit te regelen (meestal makelaar kosten voor verkoop) uiteraard nog wel van af.

Hoe je het vervolgens verdeeld (in geld of bijvoorbeeld de één 8k en de ander de auto) is aan jullie.

Zo 'simpel' werkt het.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• ybos
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 19:55
Ik vind het niet reëel om de gehele overwaarde zomaar op te tellen als volledige waarde bij het te verdelen bedrag. Een huis verkopen is niet gratis, dus de overwaarde is virtuele winst. Zeker in dit geval waar de overwaarde "maar" 5-10k is. Makelaar kost geld, notaris kost geld en dan zal ik vast nog wel wat zaken vergeten.

offtopic: @President waarschijnlijk zit jij ook lekker op tweakers omdat er een kleintje wakker is :? ;)

[ Voor 15% gewijzigd door ybos op 13-01-2019 07:15 ]

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Paultje3181 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:49:
Ik zit momenteel in een lastige situatie dat mijn vrouw en ik door externe factoren dusdanig beïnvloed worden, dat dit tussen ons in staat en dat een scheiding een reële optie is. Voor mijn vrouw zelfs dé optie.

Financieel zijn we alles op een rijtje aan het zetten en zitten we dus met het dilemma dat oversluiten sowieso gunstig is. Scheelt ruim € 400,- per maand. Geld wat ik goed kan gebruiken om te sparen voor een eventuele uitkoop van mijn kant.

Nu hebben we op dit moment een 30k in onze spaarhypotheek zitten. Overwaarde van de woning is een 5-10k. De boete bij oversluiten is ook 30k.

Wat is nu wijsheid? We willen zo goed mogelijk uit elkaar gaan als blijkt dat we de externe factoren niet kunnen elimineren. We hebben dus al besproken dat de boeterente gedeeld wordt/verrekend. Ik zou graag z.s.m. willen oversluiten met als argumenten:
- Het is sowieso gunstig, of we nu bij elkaar blijven of ik er alleen ga wonen.
- Het scheelt nu al € 400,- per maand.
- Doordat we samen oversluiten vervalt het stuk overwaarde en spaarsaldo in de spaarhypotheek. Wat de uitkoop is, is dus super duidelijk mochten we over een paar maanden toch uit elkaar gaan. Maar is dat een half jaar, een jaar of toch niet?

Haar argument:
- Dubbele notariskosten
- Haar handtekening onder een gezamenlijk stuk voor 30 jaar, terwijl voor haar gevoel soms 30dagen al te veel is. Dit is haar belangrijkste argument.

Daarnaast voelt het voor mij krom om bij tegelijkertijd oversluiten en uit elkaar haar gedeelte van de spaarhypotheek volledig te verrekenen. Zij heeft dan 8 jaar gratis gewoond en ik financier het dubbel. Of maak ik hier een redeneringsfout?

Graag advies :)
Haar handtekening onder een stuk voor 30 jaar? Scheiden doe je helemaal of niet.
Je vrouw eigenaar laten blijven van de woning, zodat je niet de boot in gaat of jij er prettig (????) kunt blijven wonen is geen scheiding.
Dus eerst naar de advocaat scheiding in gang zetten en dan kijken of je in je eentje nog het huis kunt betalen en welke constructie je daarvoor moet verzinnen. Na de scheiding moet jij de enige eigenaar zijn en moet je zelf opdraaien voor de kosten.
Je vrouw heeft 200% gelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Playa del C.
  • Registratie: September 2010
  • Nu online
ybos schreef op zondag 13 januari 2019 @ 07:14:
Ik vind het niet reëel om de gehele overwaarde zomaar op te tellen als volledige waarde bij het te verdelen bedrag. Een huis verkopen is niet gratis, dus de overwaarde is virtuele winst. Zeker in dit geval waar de overwaarde "maar" 5-10k is. Makelaar kost geld, notaris kost geld en dan zal ik vast nog wel wat zaken vergeten.

offtopic: @President waarschijnlijk zit jij ook lekker op tweakers omdat er een kleintje wakker is :? ;)
Dat klopt. Ontbreekt in mijn verhaal, maar uiteraard eventuele gezamenlijke kosten ook delen. Het is zo simpel als @President het opschreef. Ik probeerde het uitvoerig uit te leggen, aangezien @Paultje3181 de korte versie van @3x3 niet volgde.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 23-05 01:51

Tribits

Onkruid vergaat niet

Hoe realistisch is het eigenlijk dat jij daar alleen kan blijven wonen? Je zal de volledige waarde van de woning via de hypotheek moeten financieren. Zelfs als je daar qua inkomen wel toe in staat bent is het de vraag of je bank je die hypotheek wil geven, zeker als er ook nog alimentatie betaald moet worden. Ik krijg het idee dat je het overnemen van een hypotheek een stuk eenvoudiger ziet dan het in werkelijkheid is. Deze pagina geeft wel een aardig inzicht in alle financiele, fiscale en juridische haken en ogen: Hypotheek overnemen na scheiding hoe werkt dat?.

Totdat je dat helder hebt lijkt het me weinig zinvol om over te sluiten, zelfs als je vrouw wel akkoord gaat (wat mij niet logisch lijkt, ze kan bij een scheiding aanspraak maken op de helft van die 30k spaardeel en heeft geen enkele plicht om mee te betalen aan die 30k oversluitboete dus is de kans reëel dat ze achteraf 15k over de balk heeft gegooid) zit je nog met het risico dat je die 30k verlies hebt genomen en korte tijd later misschien alsnog moet verhuizen.

[ Voor 37% gewijzigd door Tribits op 13-01-2019 08:15 . Reden: link, verduidelijking gevolgen overnemen hypotheek ]

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

Er is sowieso pas zinnig advies te geven over het oversluiten als we weten welke rente je nu betaalt, welke straks, hoe lang de rente nu nog vast staat, welke rente je krijgt over je spaardeel, of er een verwachte daling/stijging is van de IB, etc, etc.

Maar eigenlijk maakt dat allemaal niet zo veel uit. Je wilt nu gezamenlijk vermogen gebruiken om de maandlasten van de komende jaren te verminderen. Dat is hoe dan ook een no-go. Vergelijk het met 400 euro per maand van die 30k af te halen voor de komende 6 jaar, dat is namelijk wat je wilt doen.

Daarnaast vraag ik me inderdaad af of je zelf wel in dat huis kan blijven wonen. Daarom is het (naast het oneerlijke) ook niet verstandig om dat nu stel op sprong te doen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CheapTweak
  • Registratie: Maart 2009
  • Laatst online: 03-03 11:39
30k is een hoop geld voor een boete. Als je volgend jaar gaat scheiden en je huis verkocht wordt dan heb je geen boete en houden jullie beiden meer geld over. Je kunt haar niet vragen om die boete gezamenlijk te betalen.

Ik hoop dat je financieel eruit komt samen. Zou adviseren een financieel expert te raadplegen. Scheiding is financieel complex.

[ Voor 24% gewijzigd door CheapTweak op 13-01-2019 09:02 ]

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:29
Ik zit in een zelfde situatie waarbij ik in een scheiding onze huidige woning overneem en daarvoor een nieuwe hypotheek afsluit. Gevolg hiervan is dat ik (1) boeterente moet betalen op de huidige hypotheek en (2) de helft van de overwaarde aan mijn ex betaal. Beide zaken die hierboven ook al meerdere malen benoemd zijn. Dit zijn kosten voor degene die in het huis blijft wonen.

Wat je ook niet moet vergeten is dat de je ex voor 50% “recht’ heeft op de huidige hypotheekvorm (ervanuitgaande dat jullie alles 50/50 verdelen). Dit kan dus betekenen dat als je 100k aflossingsvrij of spaarhypotheek hebt je hiervan de helft opnieuw moet financieren met een lineaire of annuitaire hypotheek.

In mijn situatie gaan alle delen van mijn oude hypotheek door tweeen en leen ik alles daarboven op nieuw bij met dus ook nieuw 30 jaar HRA.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• fortfort
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 09-05 17:01
Huis taxeren door 3 makelaars. 1 door jou aangewezen de ander door haar. 3de door de 2 makelaars. Jij betaald haar 50% van de gemiddelde getaxeerde waarde en dan pas is het van jou.

Kan het niet anders, ja... 1 makelaars En een winst verlies clausule opnemen bij verkoop binnen 5 jaar bv.

Zelf niet lopen rommelen aan producten waar je niet het volledige overzicht over hebt. Tevens is deze post op tweakers voldoende om voor haar een vermogens uitgangspunt te hebben. Dus niet elke dag 2k contant uit een pinautomaat gaan halen.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Devian
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 21:00
Is er bij uit elkaar gaan überhaupt sprake van boete?

3 jaar geleden zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan. Hypotheek bestond uit ong 140.000 spaar en 100.000 aflosvrij.

Volgens mij is het zo dat je bij uit elkaar gaan haar helft van de hypotheek verdwijnt, en jij voor die helft een nieuwe hypotheek afsluit, zonder boete.

Wij hebben besloten om de hypotheek zo laat mogelijk te regelen, een ex mag nog tot 2 jaar na verlaten woning belastingaftrek blijven ontvangen, terwijl ze er zelf niet woont, en jij betaald haar dan een stukje huur.

Die ruimte/tijd heeft mij zo geholpen dat ik 1,5 jaar geleden een nieuwe meid heb leren kennen, waar ik ondertussen mee samenwoon.

Op de dag dat mijn ex werd uitgeschreven van de woning, en ik heel kort volledig eigenaar was, kwam zij er bij in en kocht de helft over. Wel heeft het even geduurd voor ik er met mijn ex uit was wat de waarde van de woning is, maar dat is allemaal gelukt.

We hebben nu 120.000 spaarhypotheek, en 120.000 annuïteitenhypotheek. Mijn ex zag af van het recht haar helft van de hypotheek mee te nemen(voor bvb een nieuwe woning, ze heeft wel haar opgebouwde waarde verrekend gekregen)

Ik heb hier nooit een boete voor hoeven te betalen.

Moraal van het verhaal; Ga naar een financieel adviseur, heb ik ook gedaan ;-).

[ Voor 11% gewijzigd door Devian op 13-01-2019 08:57 ]

https://wren.co/join/Devian

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• VidaR-9
  • Registratie: Februari 2012
  • Laatst online: 22:29
Devian schreef op zondag 13 januari 2019 @ 08:50:
Is er bij uit elkaar gaan überhaupt sprake van boete?

3 jaar geleden zijn mijn ex en ik uit elkaar gegaan. Hypotheek bestond uit ong 140.000 spaar en 100.000 aflosvrij.

Volgens mij is het zo dat je bij uit elkaar gaan haar helft van de hypotheek verdwijnt, en jij voor die helft een nieuwe hypotheek afsluit, zonder boete.

Wij hebben besloten om de hypotheek zo laat mogelijk te regelen, een ex mag nog tot 2 jaar na verlaten woning belastingaftrek blijven ontvangen, terwijl ze er zelf niet woont, en jij betaald haar dan een stukje huur.

Die ruimte/tijd heeft mij zo geholpen dat ik 1,5 jaar geleden een nieuwe meid heb leren kennen, waar ik ondertussen mee samenwoon.

Op de dag dat mijn ex werd uitgeschreven van de woning, en ik heel kort volledig eigenaar was, kwam zij er bij in en kocht de helft over. Wel heeft het even geduurd voor ik er met mijn ex uit was wat de waarde van de woning is, maar dat is allemaal gelukt.

We hebben nu 120.000 spaarhypotheek, en 120.000 annuïteitenhypotheek. Mijn ex zag af van het recht haar helft van de hypotheek mee te nemen(voor bvb een nieuwe woning, ze heeft wel haar opgebouwde waarde verrekend gekregen)

Ik heb hier nooit een boete voor hoeven te betalen.

Moraal van het verhaal; Ga naar een financieel adviseur, heb ik ook gedaan ;-).
In de meeste hypotheek is er sprake van een boete als je niet verhuisd en wordt uit elkaar hetzelfde behandeld als oversluiten. Zo ook bij mij helaas.

Bleef jij bij dezelfde hypotheekverstrekker?

Maar je advies om naar een adviseur te gaan is sowieso het beste idd.

Taycan ST ‘22 - Polestar 2 ‘20 - 1250 GSA HP ‘20

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
VidaR-9 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:21:
[...]

In de meeste hypotheek is er sprake van een boete als je niet verhuisd en wordt uit elkaar hetzelfde behandeld als oversluiten. Zo ook bij mij helaas.

Bleef jij bij dezelfde hypotheekverstrekker?

Maar je advies om naar een adviseur te gaan is sowieso het beste idd.
Ja, bleven bij dezelfde verstrekker.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paultje3181
Merk dat er veel zinnige dingen staan, maar veel dingen die niet opgaan of die ik niet gemeld heb.

We zijn getrouwd met huwelijkse voorwaarden. Bijna alles, muv spullen voor de kinderen, is al privé gekocht (hebben allebei een eigen rekening en 1 gezamenlijke voor stroom, hypotheek etc die we samen volstorten).

We hebben al afspraken gemaakt over de verdeling en dat de boete gezamenlijk gedragen wordt. Ik betaal ook (een gedeelte) van haar inrichting.

Maar wat ik niet begrijp is dat bij de boeterente bepaling wordt het gespaarde gedeelte al van de schuld afgetrokken. En hierover wordt de boete bepaald. Dan is het toch ook zo dat het gezamenlijke gespaarde deel "weg" is? En dan moet het bij een uitkoop ook niet meer meegenomen worden?

We hebben al een gesprek bij de Hypotheker gehad, maar dit stuk is me dus onvoldoende duidelijk besef ik nu.

Blijven wonen is financieel geen probleem qua inkomen.

Die boete is er ook bij scheiden, alleen niet bij verkoop. Dat mijn vrouw haar stuk aan mij verkoopt is irrelevant volgens Quion. Alleen bij gehele verkoop kan de boete voorkomen worden. Nu al op 1 naam wordt niet goedgekeurd door de bank, want twee verantwoordelijken is beter dan een. Daar is de scheidingsakte voor nodig. Dit hebben we al uitgezocht.

V.w.b. recht op hypotheek vs uitkoop: hier hebt je een punt, niet zo bekeken.

@Peatsmoke Ze blijft ook geen eigenaar. Maar pas bij uit elkaar gaan kan dit geregeld worden. Het voelt heel erg als geld weggooien om niet al over te sluiten. Voordat het hele traject klaar is (als het al zover komt) zijn we al gauw een jaar verder. En dus toch weer € 4800,- "verloren" (- notariskosten + deel van advies financieel adviseur, maar die maakt een totaalpakket voor het traject)
Emotioneel snap ik het, maar zakelijk gezien niet. En laat dit nu net een stuk zijn dat zakelijk opgelost moet worden, en de emotie zoveel mogelijk op de achtergrond.

[ Voor 16% gewijzigd door Paultje3181 op 13-01-2019 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 23:10

BCC

Ik hypotheek adviseur verdient geen fluit als jij niet oversluit, dus ik zou zeker zelf met de huidige verstrekker gaan praten.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Devian
Ik zou overigens bij een "echte" financieel adviseur langs gaan.

Wij waren eerst ook langs de partij gegaan die ons de hypotheek verkocht had, zijn advies? Verkopen was de enige oplossing, ik kon de hypotheek niet zelf op mijn naam krijgen.

Onafhankelijke partij gegaan, Veldhuis advies in ons geval, en opeens legio aan mogelijkheden...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Peatsmoke
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Één jaar??? Je hoeft toch niet naar een Amsih-rechtbank of zo? ;)
Als je er zakelijk uit komt en het meeste staat al op papier (huwelijkse voorwaarden) dan kun je toch binnen 3 maanden gescheiden zijn (mits er geen kinderen zijn e.d.)?

Zoals eerder aangehaald, zou ik de hele zaak eens voorleggen aan een financieel deskundige en als jullie het eens kunnen worden, kun j met dat verhaal naar de advocaat stappen.

offtopic:
Je verhaal van externe factoren en tussen jullie in staan klinkt mij een beetje vaag, maar ik leg het uit dat zij een ander/oude liefde heeft ontmoet
.
Een tip: hoe zeer je er ook emotioneel aan kapot gaat: zie het als iets zakelijks en stel je ook zo op. Niks is erger dan dat je straks alle vastigheid kwijt bent, de helft van wat je opgebouwd kwijt bent, net als de helft van je vrienden en dat je dan ook nog een Spaans interieur hebt (zit op sinaasappelkisten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Nee, tussen ons is alles best ok, maar mijn vrouw en mijn moeder liggen elkaar niet zo goed zeg maar... En op een dusdanig niveau dat er zoveel gebeurd is waar zij én ik niet mee kunnen leven, maar dit staat nog dusdanig tussen ons in dat het verwerken misschien te laat komt. Maar dit wil ik er eigenlijk wel buiten houden.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• emnich
  • Registratie: November 2012
  • Niet online

emnich

kom je hier vaker?

@Paultje3181 Ga eerst eens bepalen of oversluiten überhaupt wel verstandig is. Het komt op mij over alsof je heel erg focust op die 400 per maand maar vergeet dat je even 30k (30.000!) weg flikkert.

Hoe lang staat de rente nog vast en hoeveel is ie nu en hoeveel straks?

En als je dat niet wilt beantwoorden, reken het dan zelf uit. Wat betaal je aan rente tot het aflopen van de rente vast periode als je niet oversluit (aantal maanden x bedrag nu) en wat betaal je tot die tijd als je wel oversluit (aantal maanden x nieuw bedrag + 30.000). Dát is namelijk wat het je oplevert (afgezien van rente aftrek etc).

Voor de volledigheid zou je dan ook nog moeten bepalen wat je spaarhypotheek oplevert in die tijd.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Paultje3181 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 09:31:
Die boete is er ook bij scheiden, alleen niet bij verkoop. Dat mijn vrouw haar stuk aan mij verkoopt is irrelevant volgens Quion. Alleen bij gehele verkoop kan de boete voorkomen worden. Nu al op 1 naam wordt niet goedgekeurd door de bank, want twee verantwoordelijken is beter dan een. Daar is de scheidingsakte voor nodig. Dit hebben we al uitgezocht.
In hoeverre is het zakelijk gezien (vanuit beide partijen) dan verstandig om hier te blijven wonen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Merk dat er veel zinnige dingen staan, maar veel dingen die niet opgaan of die ik niet gemeld heb.

We zijn getrouwd met huwelijkse voorwaarden.
Dat kan zeker van invloed zijn, maar zonder te weten wat voor soort huwelijkse voorwaarden en wat daarin vast is gelegd is niet te zeggen welke invloed het heeft.
We hebben al afspraken gemaakt over de verdeling en dat de boete gezamenlijk gedragen wordt.
Op het moment dat je gaat scheiden lost je partner feitelijk haar deel van de hypotheek af en is daarmee ook verplicht de boeterente daarover te betalen. Je kan dat soort zaken natuurlijk altijd onderling verrekenen, maar sowieso zou ik dat dan wel schriftelijk vast laten leggen en vooral nagaan wat daar eventueel de fiscale gevolgen van zijn. Los daarvan: er zit doorgaans wel een bepaalde logica achter de geldende wetgeving, er vanaf wijken lijkt misschien eerlijker, maar je loopt ook het risico dat er volledig onterechte/onlogische betalingen plaats gaan vinden.
Maar wat ik niet begrijp is dat bij de boeterente bepaling wordt het gespaarde gedeelte al van de schuld afgetrokken. En hierover wordt de boete bepaald. Dan is het toch ook zo dat het gezamenlijke gespaarde deel "weg" is? En dan moet het bij een uitkoop ook niet meer meegenomen worden?
Ik neem aan dat dit een spaarrekening eigen woning is, die mag je niet gebruiken om de boeterente te betalen dus dat klopt. Het spaargeld er in is gezamenlijk bezit, dus dat zal je alsnog moeten delen. Zelfde geldt overigens voor de overwaarde, daarvan zal je dus ook de helft aan haar moeten betalen als je er alleen blijft wonen.
Blijven wonen is financieel geen probleem qua inkomen.

Die boete is er ook bij scheiden, alleen niet bij verkoop. Dat mijn vrouw haar stuk aan mij verkoopt is
Nogmaals: het gaat niet alleen om het inkomen, maar ook om de goedkeuring van de bank. Verder neem je niet haar deel over, maar neem je zelf een nieuwe hypotheek om haar deel te vervangen. Alleen met die kennis kan je bepalen wat je maandlasten worden en of je dat kan dragen.
Napo schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:30:
[...]

In hoeverre is het zakelijk gezien (vanuit beide partijen) dan verstandig om hier te blijven wonen?
Dat zou beide partijen de boeterente besparen, aangezien TS dan echter een andere woning zal moeten kopen en inrichten zal die besparing (bij benadering) ook weer teniet gedaan worden. Lijkt me daarmee vooral interessant voor de partner van TS omdat het de enige manier is waarop zij onder de boeterente vandaan komt.

[ Voor 11% gewijzigd door Tribits op 13-01-2019 11:45 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Napo
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Tribits schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:36:
[...]

Dat zou beide partijen de boeterente besparen, aangezien TS dan echter een andere woning zal moeten kopen en inrichten zal die besparing (bij benadering) ook weer teniet gedaan worden. Lijkt me daarmee vooral interessant voor de partner van TS omdat het de enige manier is waarop zij onder de boeterente vandaan komt.
Gezien deze conclusie zou je dus stellen dat de partner van TS €15k voor de boeterente mag overmaken en dat de partner van TS ook €15k voor de verhuizing (bij benadering) mag betalen waarbij TS klaar is voor €15k?

Als je hem zo stelt is hij inderdaad enkel voor de partner van TS voordelig, aangezien ze met deze constructie nadeliger eruit komt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 12:19

Indoubt

Always be indoubt until sure

Ik heb ook eens voor een vergelijkbare situatie gestaan. Dat is alleen wel 16 jaar geleden of zo dus niet alles hoeft hetzelfde te zijn.

Sommige principes veranderen echter niet zo snel.

Als je het gevoel hebt vast te zitten tussen een "Rock and a hard place" : dat klopt.

Je hikt tegen die boete aan. Die boete is echter niets anders dan het verschil in gederfde rente inkomsten van de hypotheekgever/bank. Alhoewel het soms wel tijdelijke verlichting kan geven levert het geen geld op. Je geeft 30.000€ uit voor 400€ per maand besparing. Vraag jezelf nog maar eens af of dat nu wel zo'n goed idee is. Anders kun je ook een willekeurig persoon 30.000€ geven en die geeft dan 400€ per maand terug.

Uiteindelijk win je er misschien iets mee maar voor de korte termijn is het eigenlijk niet bepaald gunstig als je naar het geheel kijkt en niet alleen naar de maandlasten.

Hetzelfde geld voor tot op zekere hoogte voor rentemiddeling. Dat is op dezelfde manier een koekje van eigen deeg. Die kan wel tijdelijke verlichting van je maandlasten brengen maar uiteindelijk betaal je vaak meer (je rentevaste periode wordt langer tegen een hoger tarief als hetgeen je op de vrije markt kunt krijgen)

Je hebt wel iets meer nodig dan een gemiddelde hypotheker in dit geval. De gemiddelde hypotheker zijn voor dit soort trajecten niet de beste plek om advies in te winnen en dat is dan nog afgezien van het feit dat ze graag een hypotheek voor je afsluiten.

Ja je betaald tegenwoordig separaat voor het advies maar de kosten worden wel hoger als er wel een hypotheek wordt afgesloten. Er zit dus nog steeds iets in van een perverse prikkel.

Het wordt anders als je binnen afzienbare termijn wel het huis zou verkopen. Dan zou rentemiddeling een optie kunnen zijn omdat je bij verkoop alsnog boetevrij kunt wisselen van hypotheek.

Ik weet er wel iets van maar ben verre van financieel expert op dit gebied. Neem dus niets zo maar aan. Het is meer bedoeld om je gedachten te vormen en uiteindelijk moet je zoiets laten verifiëren door een goede financiële adviseur.

Ik kon destijds de hypotheek verhogen en volledig op me nemen en heb toen de overwaarde en het opgebouwde vermogen uitbetaald aan mijn vrouw. Dat is echter niet iedereen gegeven en in de huidige tijden misschien moeilijker als dat het toen was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Napo schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:57:
[...]

Gezien deze conclusie zou je dus stellen dat de partner van TS €15k voor de boeterente mag overmaken en dat de partner van TS ook €15k voor de verhuizing (bij benadering) mag betalen waarbij TS klaar is voor €15k?

Als je hem zo stelt is hij inderdaad enkel voor de partner van TS voordelig, aangezien ze met deze constructie nadeliger eruit komt.
Dit is niet echt een constructie, maar de manier waarop het normaal gesproken wordt verrekend. Als compensatie tegenover de partner kan er een verhuisvergoeding afgesproken worden (wat TS min of meer ook al aangeeft). In theorie zou je kunnen zeggen dat ook de gemaakte kosten kopen verrekend moeten worden omdat de partner die nu opnieuw moet maken, maar omdat dat kosten zijn en geen bezitting/schuld lijkt mij dat onlogisch.
Indoubt schreef op zondag 13 januari 2019 @ 12:05:

Je hebt wel iets meer nodig dan een gemiddelde hypotheker in dit geval. De gemiddelde hypotheker zijn voor dit soort trajecten niet de beste plek om advies in te winnen en dat is dan nog afgezien van het feit dat ze graag een hypotheek voor je afsluiten.
Lijkt mij inderdaad een goed advies, ik weet dat zelfs de financieel adviseurs van bepaalde grote banken het nog wel eens moeilijk hebben met alle regelgeving op dit gebied. Je hebt absoluut iemand nodig die zeer goed in deze materie thuis.
Ik kon destijds de hypotheek verhogen en volledig op me nemen en heb toen de overwaarde en het opgebouwde vermogen uitbetaald aan mijn vrouw. Dat is echter niet iedereen gegeven en in de huidige tijden misschien moeilijker als dat het toen was.
Daar schuilt wel een addertje onder het gras. Uit de aanwezigheid van een SEW maak ik op dat dit een verouderde hypotheek is die je dus wel kunt voortzetten maar waar je niets meer aan kunt wijzigen. Dat overnemen is feitelijk nou net niets anders dan de bestaande hypotheek ophogen en dus wijzigen. Resultaat is dat je in dit geval een tweede hypotheek volgens de huidige voorwaarden krijgt. Niet alleen annuïtair (of lineair), maar ook volgens alle andere regels die daar op dit moment voor gelden. Een en ander wordt hier wel vrij goed uitgelegd, niet alleen de KEW/SEW/BEW maar ook met betrekking tot de hypotheek zelf: KEW/SEW/BEW en (echt)scheiding

[ Voor 47% gewijzigd door Tribits op 13-01-2019 12:41 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pennywiser
  • Laatst online: 23-05 12:23
Verkeerde topic excuus

[ Voor 83% gewijzigd door pennywiser op 13-01-2019 12:28 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GosuYuri
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09-2023
Voordat ik inhoudelijk reageer, waar loopt je huidige hypotheek? Daarnaast heb je NHG?

[ Voor 14% gewijzigd door GosuYuri op 13-01-2019 13:02 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Indoubt
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-05 12:19

Indoubt

Always be indoubt until sure

@Tribits en @ topicstarter:

Verhogen is niet het juiste woord. Eigenlijk nieuwe hogere hypotheek met een nieuw hypotheeknummer maar verder bij zelfde maatschappij en zelfde voorwaarden etc.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits

Tribits

Onkruid vergaat niet

Indoubt schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:02:
@Tribits en @ topicstarter:

Verhogen is niet het juiste woord. Eigenlijk nieuwe hogere hypotheek met een nieuw hypotheeknummer maar verder bij zelfde maatschappij en zelfde voorwaarden etc.
Ik gebruik die term verhogen ook alleen maar om aan te geven dat het niet mogelijk is. Een nieuwe hogere hypotheek met dezelfde voorwaarden kan ook niet want je kan in 2019 geen hypotheek afsluiten volgens de wetten die voor 1 januari 2013 golden. Het betreft hier een spaarhypotheek dus een hypotheek van voor 2013.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Nee, ik kan haar stuk niet overnemen. Tenzij ik haar helft cash heb liggen. Ik heb nl geen onderpand voor het verschil. Dit zou uiteraard de meest ideale situatie zijn: ik hou dan maximale HRA. Ik spaar in mijn levensverzekering tegen 6% en mijn hypotheekrente is 5% (30 jaar vast). Top regeling, maar toch scheelt het met de huidige rentestand dusdanig dat oversluiten per saldo gunstig is. In 7 jaar terugverdiend en dan dus nog 20 jaar lagere lasten, maar door annuïtair rente nog relatief goed afgetrokken. Scheelt per saldo een 50k is berekend. @Indoubt dus wel een harde besparing.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• KabouterSuper
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Wellicht goed om te weten: de boeterente is aftrekbaar. Ik ken jullie inkomens niet, maar de boete kan netto dus een stuk lager uitvallen.

When life gives you lemons, start a battery factory

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Milmoor
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 22-05 22:31

Milmoor

Footsteps and pictures.

@Paultje3181
Eerst de grote lijn, dan pas de details:
- gaan jullie uit elkaar ja/nee
- indien nee: dan pas bespreken wat wil jullie willen met de financiering van het huis
- indien ja: wie krijgt wat (kind, kat, huis, rest spullen), omgangsregeling, etc. en pas daarna, wat is de optimale financiering van het huis voor degene die deze bij de boedelscheiding toebedeeld is

Je in emotioneel roerige tijden vastbijten in iets wat ook vorig jaar of volgend jaar geregeld kan worden is zonde van ieders energie.

Rekeningrijden is onvermijdelijk, uitstel is struisvogelpolitiek.

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• Daniel - san
  • Registratie: December 2010
  • Laatst online: 02-01-2023
@Paultje3181

Vervelend om dit allemaal te lezen.
Afgaande op de vele reacties zie ik veel goede tips voorbijkomen a.h.v. financiele zaken.

Het is dan ook niet de reden dat ik hier even wat schrijf, zeker al helemaal niet mijn bedoeling om te me te mengen in zaken die mij niets aangaan.

Maar, toch ……

Tussen de regels door las ik de eigenlijke reden die de aanleiding gaf voor jou, om deze post te plaatsen.
Zo te zien heb/had je eigenlijk alles voor mekaar. huisje, boompje, beestje, goede baan en belangrijker nog: vrouw en kind waar je gewoon heel veel van houdt. (ja of.....?)

Nogmaals mijn excuses omdat dit niet mijn zaken zijn maar:

Wat de exacte reden ook is (je liet het al een beetje doorschemeren in je replies)
…….

Waarom zou je dit allemaal te-niet-doen / opgeven, omdat een ander (niet onbelangrijk) persoon jullie deze oplossing als de enige oplossing voorschoteld?

Niemand maar dan ook echt niemand, zou jullie geluk op wat voor manier,, voor welke reden dan ook, in de weg moeten staan. En al helemaal iemand die jou juist alle geluk gunt/zou moeten gunnen zoals een ouder!

Sorry als ik je kwets met mijn schrijven, is zeker niet de bedoeling.

Anyway hoop ik er echt het beste van.

Vriendelijke groet,

Daan.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• LucyLG
  • Registratie: December 2018
  • Laatst online: 25-07-2024
Playa del C. schreef op zondag 13 januari 2019 @ 06:56:

Daarna is de hele hypotheek van jou en kun jij dus zelf kiezen om meteen over te sluiten. Ik denk echter dat je dat beter niet kunt doen, maar in ieder geval hoort je vrouw niet voor de helft op te draaien voor die boete. Want vooral: die boete betaal je nu om nog jarenlang voordeel te halen. Dus zou je vrouw ook nog jarenlang moeten delen in dat voordeel. Waarom zou zij anders nu mee willen delen in een soort investering (verkapt als boete) om daarna uit de hele constructie te stappen en dus wel de lasten te hebben betaald, maar niet de lusten te krijgen.
No offense maar wie adviseren we hier... Zijn vrouw wil de echtscheiding aanvragen en mag van haar verwacht worden dat ze begrijpt wat de consequenties daarvan zijn. Indien ze voor de geplande echtscheiding akkoord gaat met die andere hypotheek tekent ze voor de boete. Of dat uiteindelijk de helft defacto voor haar is is nog maar de vraag. In gemeenschap van goederen krijgt ze de helft van de boedel. Die schuld is een boedelschuld en daarnaast profiteert ze zelf ook voorlopig mee van de lagere lasten.

Het lijkt er volgend TO ook op dat ze zelf aanstuurt op de scheiding.

De grotere issue is dat bij scheiding de boedel moet worden verdeeld en ze uitgekocht moet worden. Hiermee wijzigt de hypotheek weer. Het is aan de hypotheekverstrekker te bepalen wat de nieuwe hypotheek TO gaat kosten en of hij die voordelige regeling die hij nu beoogt wederom krijgt. Een hypotheekadviseur hier is wel een aanrader. Wat worden de lasten indien hij nieuwe hypotheek op zijn naam afsluit?

Door de wijziging van de hypotheekregels afgelopen jaren komen veel mensen bij echtscheiding voor een probleem te staan en kunnen wellicht afgewezen worden voor de hypotheek (indien 1 van de partners er blijft wonen). Je kan dan een beroep doen op de beleidsregel van de ACM, de bank is niet verplicht de striktere regels toe te passen in gevallen dat de hypotheek is aangegaan voordat die striktere regels van toepassing werden (2013 geloof ik uit mn hoofd). Indien je nu oversluit en nieuwe hypotheek aangaat moet je daarop letten dat je dat recht niet verliest. Immers is dan de hypotheek aangegaan na 2013...

Aanpassen nu kan dus ook grote gevolgen hebben bij scheiding...mijns inziens

Zie hier:

https://www.consumentenbo.../scheiden-en-je-hypotheek

Acties:
  • +6 Henk 'm!

• Gerry1982
  • Registratie: Augustus 2018
  • Laatst online: 18-05 17:51
Paultje3181 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 11:14:
Nee, tussen ons is alles best ok, maar mijn vrouw en mijn moeder liggen elkaar niet zo goed zeg maar... En op een dusdanig niveau dat er zoveel gebeurd is waar zij én ik niet mee kunnen leven, maar dit staat nog dusdanig tussen ons in dat het verwerken misschien te laat komt. Maar dit wil ik er eigenlijk wel buiten houden.
Mijn advies zoek samen professionele hulp als er nog een kans is dat jullie samen verder willen. Dit kost je een paar centen maar daar moet je overheen kijken want dit zal je sowieso helpen in de toekomst. Succes en sterkte ermee gewenst.

23x Trina 340Wp | 7820Wp | Plat dak ZO-NW opstelling | SMA Sunny Tripower 6.0 3AV40 - Hé wat gebeurt er op de financiële markten daar moet ik ook bij zijn!

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Yucon
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 21:49

Yucon

*broem*

En laat dit nu net een stuk zijn dat zakelijk opgelost moet worden, en de emotie zoveel mogelijk op de achtergrond.
In dat geval zou je de optie verhuizen ook serieus moeten bekijken. Dat doe je niet, dus sta je er zelf ook emotioneel in.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Paultje3181
@Gerry1982 @Daniel - san Dankjulliewel. Dinsdag eindelijk naar de relatietherapeut. Ik sta voor het dilemma om volledig te breken met mijn moeder, wat ik er voor over heb, omdat we inderdaad nog van elkaar houden in de basis. Mijn vader en broer is echter lastiger, zij staan vanaf de zijlijn en kijken toe.
Ik weet niet wat ik daar mee moet. En of het vervolgens voldoende is...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Edho
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-05 12:15

Edho

Heeft Canon A570IS

Is een aangekondigde time out (ten opzichte van je familie) van een jaar iets? het is niet definitief maar geeft wel een jaar lucht om je eigen relatie te repareren/evalueren zonder de inmenging van derden.

Edho

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Paultje3181
Edho schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:44:
Is een aangekondigde time out (ten opzichte van je familie) van een jaar iets? het is niet definitief maar geeft wel een jaar lucht om je eigen relatie te repareren/evalueren zonder de inmenging van derden.
Geprobeerd, maar directe reactie was onbegrip en op mijn gevoel spelen. Maar mijn vrouw voelt zich schuldig t.a.v. de kinderen dat hierdoor opa en oma weggebonjourd worden en dat ik gedwongen wordt de keuze te maken. Onlangs toch contact weer enigszins hersteld, maar voor mijn vrouw is het helemaal klaar. Iets wat mijn ouders niet kunnen en willen verkroppen.

Ben bang dat dit t.z.t. toch tussen mijn ouders en mij in komt te staan en dat ik dus helemaal alleen sta;
- Ouders geen contact
- Gescheiden
- 3 kids met gescheiden ouders
- Financieel niet heel slecht, maar toch niet zoals nu...

F*cked up situatie...

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• macnerd
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-05 23:30

macnerd

No Apples please :-)

Mijn neef heeft ook zoiets... tussen zijn vrouw en zijn ouders botert het ook niet. Zijn ouders komen daar nu niet meer over de vloer en hij komt geregeld langs bij z'n ouders met z'n kinderen.
Vrouw en ouders hebben niks met elkaar te maken en kinderen zien hun opa en oma. Wellicht een optie?

MacNerd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rene44
  • Registratie: Juni 2012
  • Laatst online: 19-04 22:15
Paultje3181 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:59:
[...]

Geprobeerd, maar directe reactie was onbegrip en op mijn gevoel spelen. Maar mijn vrouw voelt zich schuldig t.a.v. de kinderen dat hierdoor opa en oma weggebonjourd worden en dat ik gedwongen wordt de keuze te maken. Onlangs toch contact weer enigszins hersteld, maar voor mijn vrouw is het helemaal klaar. Iets wat mijn ouders niet kunnen en willen verkroppen.

Ben bang dat dit t.z.t. toch tussen mijn ouders en mij in komt te staan en dat ik dus helemaal alleen sta;
- Ouders geen contact
- Gescheiden

F*cked up situatie...
Probeer een mediator voor je vrouw en ouders te vinden? Breken met ouders zou ik niet doen, maar je leven is of met haar, of (voorlopig) alleen. Ik vind het jammer dat je ouders dat niet inzien.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Wim-Bart
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 10-01-2021

Wim-Bart

Zie signature voor een baan.

Die boete is er ook bij scheiden, alleen niet bij verkoop.
Dit snap ik niet, ik weet niet waar jij je hypotheek hebt, maar bij mijn scheiding en verdeling was er geen enkele boete. De helft van mijn hypotheek moest worden herfinanciert, omdat mijn ex van de hypotheek af moest. Dus 50% van hypotheek zal bij scheiding gewoon gehandhaafd worden en de andere 50% wordt herfinanciert, eventueel met periode van 30 jaar. Het spaardeel wordt gewoon in 2en gehakt en 50% er van gaat dan naar je ex en de andere 50% gaat weer in je nieuwe spaarpot of wordt van je totale schuld af gehaald. Blijft alleen nog de overwaarde over. Die moet voor 50% je aan je ex uitbetalen. Echter moet je er ook even vanuit gaan wie de scheiding initieert, als jouw ex wil scheiden hoef jij niet de benadeelde te worden en kan je in het echtscheidingsconvenant laten opnemen dat de kosten voorvloeiend uit de scheiding, dus ook die met hypotheek te maken hebben van de overwaarde af kan laten trekken en dan alleen het restbedrag 50% aftikken met je ex.

Mijn tip, spaar die 30K uit en zet je hypotheek niet om, gaat je veel meer opleveren. En onthoud dat een Hypotheek adviseur gewoon geld aan je wil verdienen.

Beheerders, Consultants, Servicedesk medewerkers. We zoeken het allemaal. Stuur mij een PM voor meer info of kijk hier De mooiste ICT'er van Nederland.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Hankie0412
  • Registratie: Oktober 2018
  • Laatst online: 22-05 09:27
Paultje3181 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 22:59:
[...]

- Ouders geen contact
- Gescheiden

F*cked up situatie...
Als het eenmaal gestopt is wordt het ook nooit meer iets en zal iedereen op zijn tenen lopen en de irritaties hoger oplopen. Ik heb hetzelfde gehad maar meer andersom dat mijn ouders mijn vrouw niet pruimde en ons kleineerde. Daarom heb ik de deur dicht gedaan en voor mijn eigen geluk gegaan (dat is het allerbelangrijkste), hij is eens een jaar open geweest maar toen zagen hun ook in dat het zinloos was.

Ik ben daar misschien heel hard in, maar ik mis niet snel mensen enkel mijn gezin. Ik zie ook de toegevoegde waarde niet als ik mij irriteer aan mensen en toch moet blijven zien omwille van het plaatje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Katerin
  • Registratie: Februari 2010
  • Laatst online: 21:10
Ik mis zoveel informatie over jullie relatie, welke stappen zijn er gezet en gaan jullie zetten.
Je zegt dat je vrouw het liefst uit elkaar gaat maar er is relatie therapie.
je hebt het over je ouders maar die hebben weinig te maken met je relatie.

Je wil niet verhuizen maar bent wel van mening dat je partner het zakelijk moet zien.
Dan zou je ook de emotie uit het verhuizen moeten halen en moeten inzien dat dit misschien ook wel een voordelige en fijne keus is.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Stoney3K
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-05 16:43

Stoney3K

Flatsehats!

Dus jullie relatie is in de basis niet eens het probleem maar jouw ouders? En hoe ver gaan die, stellen die een ultimatum van "zij er uit of wij/ik er uit"?

Dan lijkt scheiden me wel heel erg rigoreus, vooral als jullie nog van elkaar houden. Je partner kies je zelf uit, je ouders niet.

Zet het daar maar neer! -- It's time to party like it's 1984 -- Soundcloud

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Paultje3181
Ik heb in de TS expres de achtergrond zoveel mogelijk achterwege gelaten, juist om het gescheiden te zien. Als ik hier verder op in wil gaan, wil ik dit in een apart topic doen in de Lounge.
@macnerd @Rene44 @Hankie0412 @Katerin @Stoney3K Dankjulliewel voor de input, wordt op prijs gesteld, maar ik wil proberen dit topic over het oversluiten te houden en niet over mijn relatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 1275238

Oversluiten bespaart vaak idd geld, maar niet altijd.
Er zijn wel verschillende site met informatie over oversluiten en zelfs ook tools waarmee je meteen kan berekenen of het je geld kan schelen.

Zie PM.

[ Voor 30% gewijzigd door Ardana op 12-11-2019 18:15 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• S0epkip
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 22-05 12:37
Gezien hij nu toch al gekicked is: hoe is dit afgelopen @Paultje3181 ?

PVO

Acties:
  • +7 Henk 'm!

• Paultje3181
Na 2,5 maand zijn we op 18-10 gepasseerd voor de nieuwe hypotheek. Maandlasten zijn bruto ruim € 500,- bruto naar beneden gegaan. Netto een stukje minder. Het spaarpotje is weg, maar ook de boeterente. Mocht het uiteindelijk dus toch blijken dat we het niet redden, dan hebben we een schone lei om mee te beginnen. Per saldo scheelt het over de hele looptijd ruim € 20000,- (gecorrigeerd voor de boeterente).

We hebben het uiteindelijk in twee stappen moeten doen: eerst een omzetting bij de hypotheek verstrekker van bankspaar -> annuïtair ( € 225,-, geen boete), daarna oversluiten (met boeterente) Deze is gerekend over hoofdsom - spaarsaldo en dan de AFM regels. Het spaarsaldo is dus boetevrij ingelost. Een interessante constructie die nog nooit door een andere adviseur was aangeraden. Via IkBenFrits afgesloten en erg goed bevallen. Goede begeleiding en duidelijke tools, waardoor voor mij face2face niet noodzakelijk is gebleken. Als er iemand meer wil weten even PB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Tof dat je nog even laat weten wat je gedaan hebt.
Ik hoop dat je relatie inmiddels ook in wat rustiger vaarwater terecht is gekomen.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• MacIsCool
  • Laatst online: 20:54
Een goede vriend van mij had prive ongeveer hetzelfde, schoonouders vervelend, eigen vader ook lastig over en weer. Zijn moeder zei : Je moet voor je eigen gezin kiezen, dat moet altijd nummer 1 zijn. De rest is omheen te werken. Als men het niet begrijpt, is dat jammer.

Runs everything...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• WoBoW
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 22-05 20:47
Weet trouwens dat een groot gedeelte van de oversluitboete, de boeterente, gewoon meedoet met de Hypotheek Rente Aftrek. Het is namelijk gewoon betaalde rente, dus die mag je aftrekken. Dus er komt nog een leuke meevaller na teruggave van de inkomsten belasting ergens halverwege volgend jaar.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

Anoniem: 279475

MacIsCool schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:27:
Een goede vriend van mij had prive ongeveer hetzelfde, schoonouders vervelend, eigen vader ook lastig over en weer. Zijn moeder zei : Je moet voor je eigen gezin kiezen, dat moet altijd nummer 1 zijn. De rest is omheen te werken. Als men het niet begrijpt, is dat jammer.
Inderdaad en zo niet. Lekker weg blijven.....
Mijn gezin staat op 1
Ouders of schoonouders die lastig doen in wat voor situatie dan ook daar breek ik zo alle conackt mee.

Acties:
  • +2 Henk 'm!

• Paultje3181
WoBoW schreef op woensdag 13 november 2019 @ 10:46:
Weet trouwens dat een groot gedeelte van de oversluitboete, de boeterente, gewoon meedoet met de Hypotheek Rente Aftrek. Het is namelijk gewoon betaalde rente, dus die mag je aftrekken. Dus er komt nog een leuke meevaller na teruggave van de inkomsten belasting ergens halverwege volgend jaar.
Volledig zelfs. De rente van het meefinancieren echter niet. Maar met 1,31% op jaarbasis is dat prima te lijden...

Thuissituatie idd een stuk rustiger, maar helaas wel een breuk met mijn broer en ouders voor nodig. Mijn broer heeft zich heel duidelijk laten kennen, mijn vader vind ik wel oprecht jammer. Heb hem ook laten weten dat mijn deur open staat voor hem. Maar hij kiest er voor om hier geen gebruik van te maken. Maar makkelijk is anders...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kraaitje
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 23-12-2024
Ik ben ook pas gescheiden. Ik had een bankspaarhypotheek. Ik kon deze boetevrij aflossen met het spaargedeelte en opnieuw financieren, alles bij ING. Ik moest alleen wel het traject in van een nieuw advies dus dat bracht wat kosten met zich mee.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pietervs
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Pietervs

is er al koffie?

Paultje3181 schreef op woensdag 13 november 2019 @ 12:56:
[...]

Volledig zelfs. De rente van het meefinancieren echter niet. Maar met 1,31% op jaarbasis is dat prima te lijden...

Thuissituatie idd een stuk rustiger, maar helaas wel een breuk met mijn broer en ouders voor nodig. Mijn broer heeft zich heel duidelijk laten kennen, mijn vader vind ik wel oprecht jammer. Heb hem ook laten weten dat mijn deur open staat voor hem. Maar hij kiest er voor om hier geen gebruik van te maken. Maar makkelijk is anders...
Het zal voor je vader waarschijnlijk ook niet makkelijk zijn.
Jammer dat het nodig was, maar goed dat er een knoop is doorgehakt.

Pvoutput 3.190 Wp Zuid; Marstek Venus 5.12 kWh; HW P1; BMW i4 eDrive40

Pagina: 1