Acties:
  • +1 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Dag allemaal, ik ben mij alvast een beetje aan het oriënteren op mijn vervolgstudie (zit nu in VWO 6) en de studie economie en bedrijfseconomie (WO) trekt wel mijn aandacht. Het lijkt me een leuke studie, alleen vraag ik me af wat voor werk je kan gaan doen zodra je eenmaal klaar bent (i.c.m. een master finance o.i.d.). Zijn de baankansen van de studie ook goed, zeker nu met de opkomst van AI? Zijn de (start)salarissen ook goed (dus wel minstens +€3k per maand)?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik het gevoel heb dat mensen met een technische studie zoals wiskunde of informatica ook alles kunnen als iemand die economie en bedrijfseconomie heeft gestudeerd. Zelf overweeg ik ook nog om wiskunde te studeren, dat lijkt me zeker ook interessant.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Registratie: Juni 2009
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Wat je als bedrijfseconoom kan?
Werken als accountantslaaf bij de big 4.

| live and give like no one else |

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
3x3 schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:18:
Wat je als bedrijfseconoom kan?
Werken als accountantslaaf bij de big 4.
Enig idee hoe dat verdient en hoeveel uren je dan maakt per week?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 3x3
  • Laatst online: 31-12-2024

3x3

Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:19:
[...]

Enig idee hoe dat verdient en hoeveel uren je dan maakt per week?
Tegen de tijd dat je klaar bent met studeren zal dat wel +3K zijn door de inflatie. Ik heb vriendjes die wel 60~70 uur per week in dat soort functies maken (en daarnaast doorstuderen) omdat ze door willen groeien.

| live and give like no one else |

Acties:
  • +5 Henk 'm!

• R-wink
  • Registratie: Augustus 2010
  • Laatst online: 21:07
Baankansen zijn er met beide studies voldoende. Het komt op mij over dat geld jou laat leiden bij het maken van een studiekeuze. Imho een zeer slecht uitgangspunt. Staar je vooral niet blind op startsalarisssen. Focus je eerst vooral op je eigen ontwikkeling! Jouw salaris groeit dan vanzelf mee.

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• Sissors
  • Registratie: Mei 2005
  • Niet online
Je studiekeuze compleet laten leiden door salaris zou ik niet aanraden nee. Maar het meenemen zou ik toch wel zeer zeker doen. Dan blijkt toch dat je sommige dingen beter bijvoorbeeld als hobby kan doen, en voor je tweede keuze gaan qua studie. Want bij sommige beroepen groeit je salaris nooit mee.

Wat betreft bedrijfseconomen heb ik niet genoeg kennis om wat zinvols toe te voegen, behalve dat het me sterk lijkt dat werken bij de Big4 je enige optie is. Onder de streep ga je iig echt wel een gezond salaris kunnen krijgen. Met wiskunde niet anders (als je iig een praktische richting ermee op wil gaan), dus dan gaat het weer meer om wat je leuk vindt.

[ Voor 17% gewijzigd door Sissors op 12-01-2019 21:56 ]

Acties:
  • +4 Henk 'm!

• DtenBrink
  • Registratie: Januari 2011
  • Laatst online: 23-09 11:32
@3x3 Een bedrijfseconoom is geen accountant.

Je kan in principe veel kanten op met een studie (bedrijfs)economie, je kan focussen op finance als je graag cijfers analysereert, je kan in marketing werken als je graag meer met de producten wil bezighouden, als je cultureel geintereseerd bent kun je als expat in verschillende landen werken. Eigenlijk zijn de mogelijkheden bijna eindeloos. Je doet er beter aan om de studie te kiezen op basis van wat je interesseert. Er is een reden dat in Nederland 50% van studenten binnen 1 jaar stopt met de studie: te weinig research. Ga naar open dagen, woon colleges bij (kan altijd), praat met studenten op een eerlijke manier.

En begin misschien bij deze vragen: Wat denk je dat je passies zijn? Wat vind je belangrijk? Of heb je deze nog niet echt gevonden?

Acties:
  • +3 Henk 'm!

• NotSoSteady
  • Registratie: April 2010
  • Laatst online: 29-09 18:49
Wo-opleiding Economie en Bedrijfseconomie

Als afgestudeerde econoom kun je op veel plaatsen aan de slag, onder meer bij banken, verzekeraars, pensioenfondsen, multinationals, maar ook bij gemeenten, het Centraal Planbureau, de EU en de Wereldbank.

Functies die je kunt uitoefenen zijn:
  • consultant
  • financieel adviseur
  • controller
  • belastinginspecteur
  • organisatieadviseur
  • beleidsmedewerker
  • (informatie)manager
  • beleggingsadviseur
  • marketingmanager
Bruto startsalaris
  • Het gemiddelde van alle WO studies is ± € 2.325
Persoonlijk verwacht ik niet dat je een startsalaris krijgt van 3000 euro, maar je zal snel genoeg die kant opgaan. Zou me sowieso niet blindstaren op een startsalaris, maar meer op waar je interesses liggen en hoe groot het aanbod is.

[ Voor 21% gewijzigd door NotSoSteady op 12-01-2019 21:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tribits
  • Registratie: Augustus 2011
  • Laatst online: 14:37

Tribits

Onkruid vergaat niet

Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:11:
Dag allemaal, ik ben mij alvast een beetje aan het oriënteren op mijn vervolgstudie (zit nu in VWO 6) en de studie economie en bedrijfseconomie (WO) trekt wel mijn aandacht. Het lijkt me een leuke studie, alleen vraag ik me af wat voor werk je kan gaan doen zodra je eenmaal klaar bent (i.c.m. een master finance o.i.d.).
Dat soort informatie heeft de gemiddelde universiteit toch zelf ook wel beschikbaar? Neem bijvoorbeeld deze van de universiteit van Amsterdam: Career prospects - Economics & Business Economics.
Zijn de baankansen van de studie ook goed, zeker nu met de opkomst van AI? Zijn de (start)salarissen ook goed (dus wel minstens +€3k per maand)?
Ik zou me zeker niet al te druk maken over een starterssalaris, dat valt eigenlijk altijd tegen. Met enkele jaren ervaring moet die 3k wel te halen zijn als ik zo snel even een salariswijzer raadpleeg. Baankansen is een beetje tricky. De opleiding op zich biedt goede baankansen, maar dat hangt er ook wel een beetje vanaf wat voor functie je exact wilt gaan vervullen. Ik ken wel verhalen van mensen die het prima naar hun zin hadden bij een startup, maar geen maand volhielden bij een grootbank.

Master of questionable victories and sheer glorious defeats

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Batavia
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 20:53
De opkomt van AI betekend juist dat je AI moet gaan inzetten om bedrijfsprocessen te optimaliseren. Om die AI modelen te trainen heb je juist academisch opgeleide mensen nodig.

Het bied dus ook kansen

De banken aan de andere kant lijken minder en minder mensen aan te nemen. Dus als je ambitie bankdirecteur in 10 jaar is word dat een stevige uitdaging

[ Voor 17% gewijzigd door Batavia op 12-01-2019 21:44 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TMC
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 16:45

TMC

Verwijderd schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:11:
Dag allemaal, ik ben mij alvast een beetje aan het oriënteren op mijn vervolgstudie (zit nu in VWO 6) en de studie economie en bedrijfseconomie (WO) trekt wel mijn aandacht. Het lijkt me een leuke studie, alleen vraag ik me af wat voor werk je kan gaan doen zodra je eenmaal klaar bent (i.c.m. een master finance o.i.d.). Zijn de baankansen van de studie ook goed, zeker nu met de opkomst van AI? Zijn de (start)salarissen ook goed (dus wel minstens +€3k per maand)?

De reden dat ik dit vraag is omdat ik het gevoel heb dat mensen met een technische studie zoals wiskunde of informatica ook alles kunnen als iemand die economie en bedrijfseconomie heeft gestudeerd. Zelf overweeg ik ook nog om wiskunde te studeren, dat lijkt me zeker ook interessant.
Startsalaris zou ik me niet op focussen, als je goed bent kom je vanzelf op je pootjes terecht, welke studie je ook hebt gedaan (binnen een bepaalde range dan, als je Grieks studeert en je wilt daarna bij een multinational iets met AI doen wordt het lastig natuurlijk). Wel denk ik dat €3k een ambitieus startsalaris is, ook over een jaar of 5.

Een economische studie met een interessante master kan een goede start zijn, maar er zijn veel mensen die dat studeren. Zorg dat je je onderscheidt met goede cijfers en/of interessante activiteiten buiten je studie om.

Als je nu al het idee hebt dat AI/wiskunde je iets lijken, zou je ook kunnen kijken naar econometrie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DirtyBird
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:26

DirtyBird

Praktiserend denker

Als je een studie wilt waarmee je hoge baankans hebt (brede vraag) en een goed salaris moet je, m.i., zorgen dat die technisch is en dat je een goede wiskundebasis legt.
Het maakt dan niet zoveel uit of dat finance is of wiskunde of natuurkunde. Kies dus een studie waarvoor je je denkt een jaar of 5 te kunnen motiveren.

Panasonic Lumix G9ii ~ Leica DG 12-60mm f/2.8-4.0 ~Lumix 35-100mm f/2.8 II ~ Lumix 20mm f/1.7 ~ M.Zuiko 60mm f/2.8 Macro ~ Leica DG 50-200mm f/2.8-4.0 ~Leica DG 200mm f/2.8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jelle021
  • Registratie: Februari 2015
  • Laatst online: 23-01 00:02
Ik ben zelf vorig jaar begonnen aan de studie bedrijfskunde aan de Erasmus universiteit. Aan het eind van het eerste jaar kwam ik er achter dat bedrijfskunde heel weinig aandacht besteed aan kwantitatieve analyse ( oftewel statistiek, wiskundig modelleren, etc) en voornamelijk zich bezig houdt met kwalitatieve analyse, zijn voornamelijk theorische vakken zoals strategisch/innovatie management, human resource management etc.

wat dat betreft denk ik dat bedrijfskunde een van de meest kwalitatieve studies is van de economische/business studierichtingen. Als je een stapje kwantitatiever wilt gaan binnen de economie, ten minste op de EUR, moet je inderdaad economie en bedrijfseconomie studeren. Als ik mijn curiculum vergelijk met deze studie, moet je een stukje meer wiskunde vakken volgen/ wat ict dingen, en kan je bovendien in het 3e jaar een major volgen wat je ook kan toespitsen op dit gebied( en nog een boel andere gebieden).

De meeste kwantitatieve/technische/wiskundige economische studie op de Eur is econometrie. Dat is zeg maar 80-85% wiskunde, en 15-20% economische/theorie vakken. Soort van economische wiskunde. Dit is hoogstwaarschijnlijk de pittigste studie die je kan volgen binnen de economie.Kwam overigens wel op plek 2 van beste startposities na afronding van een master in het onderzoek van de UWV. Dit biedt je ongetwijfeld de beste positie voor je carriére binnen de economie, maar je moet ook echt doorzetten om de studie te kunnen halen( en wis B gehad hebben).

Persoonlijk ben ik een switch aan het maken richting bedrijfseconomie-economie/econometrie. Inderdaad zullen wij in de toekomst veel te maken krijgen met allerlei wiskundige modellen, dan is het zeer verstandig om ook voor je studiekeuze daar rekening mee te houden. Ik kan je aanraden om ergens in feb naar de opendag van de Erasmus te komen, en te kijken wat de grofweg 3 verschillende studierichtingen je te bieden hebben. Als je iets kwantitaitever wilt zul je waarschijnlijk bij bedrijfseconomie/econometrie uitkomen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• cakebp
  • Registratie: September 2018
  • Laatst online: 22-04 13:14
DtenBrink schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:35:
@3x3 Een bedrijfseconoom is geen accountant.
Klopt maar vanuit de studie bedrijfseconomie is doorstromen naar accountant prima te doen. Bij de master dien je dan wel wat extra vakken te volgen dus de meest efficiënte weg is het niet maar het kan zeker. Ik heb zelf een aantal collega's die ook vanuit die hoek komen.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Harm_H
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 10:38
NotSoSteady schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:37:

Bruto startsalaris
  • Het gemiddelde van alle WO studies is ± € 2.325
Dit gaat sterk veranderen door studieschulden en de huizenmarkt.

OP staat helemaal in zijn recht om minimaal 3k te eisen.

Wel is studiekeuze alleen op salaris een slechte raadgever. Misschien stort de arbeidsmarkt voor die beroepsgroep wel in, wat dan? Dan pas je je aan en heb je ten minste een diploma.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• B-Real
  • Nu online
Als salaris leidend is, snel stoppen met studeren. Immers, de meeste Quote 500 leden hebben amper/geen studie gevolgd en kijk hoever ze zijn gekomen!

Afgezien daarvan, met de door jou genoemde studie is er werk zat bij o.a. accountantskantoren, maar ook veel detacheerders en andere grote bedrijven hebben graag mensen met een dergelijke achtergrond aan het werk.

Persoonlijke note:
Ik heb ooit de keuze gemaakt om accountancy of bedrijfseconomie te studeren. Werken in de accountancy was het doel, maar toch de opleiding BE gedaan.
Vooraf de inschatting gemaakt dat BE toch iets breder is als AC. Eenmaal je studie afgerond maakt het niet heel veel uit, beide heeft zijn voor/nadelen. Bij verder studeren zul je wellicht een paar vakken extra moeten doen.
Werk vinden was een makkie als je de accountancy in wilt, als je gemiddeld tot goed presteert word je vanzelf opgepikt door een accountantskantoor.

Werken in de accountancy was ook een bewuste keuze voor mij. Er zit ontzettend veel kennis, je ziet en leert een hoop van de bedrijven waar je komt en het is daarmee een ontzettend goede leerschool.
Arbeidsvoorwaarden zijn goed, maar als starter zal die 3k er niet in zitten gok ik (geen idee hoe de startsalarissen nu liggen, maar 3k lijkt me aan de hoge kant). Leg dat alsjeblieft ook naast je neer, met een dergelijke studie en goed presteren op de werkvloer zal je salaris vanzelf stevig stijgen.
Secundaire arbeidsvoorwaarden zijn goed en studiemogelijkheden ook, met name dat laatste is ontzettend belangrijk naar mijn mening!
De werkdruk in de accountancy kan stevig zijn en groeit naarmate je meer ervaring krijgt, houd hier rekening mee.

Daarnaast is blijven presteren wel een must, als je niet doorgroeit qua kennis/niveau dan is er na een aantal jaren geen plaats meer voor je.

Ongetwijfeld hebben grote banken of grote multinationals dezelfde goede leerschool en arbeidsvoorwaarden, maar ik kan daarover niet uit ervaring praten. Kortom, verdiep je in de studies en de vervolg mogelijkheden qua werk (maar ook qua aanvullende studies).

Conclusie: met een dergelijke studie kan je genoeg en voor nu is er werk genoeg om in de toekomst een fijn salaris te verdienen, maar kies vooral iets wat je leuk en uitdagend vind!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• proef
  • Registratie: November 2015
  • Laatst online: 27-09 13:11
"De reden dat ik dit vraag is omdat ik het gevoel heb dat mensen met een technische studie zoals wiskunde of informatica ook alles kunnen als iemand die economie en bedrijfseconomie heeft gestudeerd."

Dat is zeker niet het geval wat betreft opgedane kennis, een informaticus heeft geen idee van bedrijfsbalansen en zo. Het is wel zo dat hoe beter je bent in het vloeiend toepassen van wiskunde dat je nieuwe dingen die vaak als moeilijk ervaren worden (wiskundige dingen meestal) makkelijker oppakt, uiteraard. Ik zou gewoon doen wat je het meest interesseert en daarbij zorgen dat je wel voldoende wiskundige vakken meeneemt, als je niet zeker weet dat je daar nooit meer wat mee te maken wilt hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Malt007
  • Registratie: Mei 2011
  • Laatst online: 25-09 13:25
Harm_H schreef op maandag 14 januari 2019 @ 13:43:
[...]

Dit gaat sterk veranderen door studieschulden en de huizenmarkt.

OP staat helemaal in zijn recht om minimaal 3k te eisen.
Ik zie het verband niet. Wordt je salaris ook weer gekort als de huizenmarkt weer instort of zo?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kluifjes
  • Registratie: Juli 2012
  • Laatst online: 29-09 21:39
Ik zou zeker zorgen dat je je ook ontwikkelt in data-analyse. Nou is dat nog relatief nieuw, zo'n 15 jaar geleden was het vooral spss en eviews, maar in de praktijk heb je daar weinig aan. Power BI etc. lijkt me nou echt een meerwaarde als je die vaardigheden naast je financiële kennis bezit.

En het maakt verder niet zoveel uit qua studierichting.Ik zou voor bedrijfseconomie gaan, misschien dat de masters over 3 jaar alweer wat anders zijn maar met finance, accounting, controlling kun je niet verkeerd kiezen. En je krijgt zoveel keuzevakken dat je je eigen draai er nog aan kunt geven. Ikzelf wilde echt totaal niet de accountancywereld in, zit liever aan de andere kant als controller bij een organisatie.

Probeer ook alvast te bedenken waar je voldoening uit haalt. Het is ook waar je hart ligt, ik zou echt heel graag mensen met hun sociale en maatschappelijke problemen willen helpen. Maar uiteindelijk ben ik gewoon het handigst met cijfers en op dat gebied dan problemen oplossen geeft me dan ook de meeste voldoening.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Afgestudeerde Economie & Bedrijfseconomie hier! :w

Je kan zoals sommigen hebben gezegd veel kanten op met deze studie. De studie is erg breed, wat je veel aanknopingspunten geeft. Erg handige studie voor als je nog niet zo goed weet wat je wil doen. Hier kom je waarschijnlijk achter gedurende de Bachelor en dan kun je Master kiezen die een stuk specifieker is en aansluit bij wat jij wil.

Veel van mijn oud-studiegenootjes zijn gaan werken in consultancy, bij centrale banken, bij de uni als PhD of bij onderzoeksbureaus. Zelf ben ik na mijn studie wat gaan werken in corporate finance en private equity. Als je deze richting op wil gaan, adviseer ik je om deze studie niet te doen. Je kan dan beter Finance studeren in Rotterdam.

De (arbeids)markt was destijds niet al te best, waardoor ik in andere sectoren ben gaan kijken. Toen ben ik in de IT beland (een SAP Traineeship) en heb ik een tijdje Functioneel Beheer gaan doen op een SAP applicatie bij een bank. Tegenwoordig ben ik Data Analist. Als het 'moet' kun je dus heel wat richtingen op met deze studie, maar niet elke richting is even logisch/makkelijk.

[ Voor 20% gewijzigd door Longcat op 16-01-2019 09:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SPT
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 20-09 21:08

SPT

Bedrijfseconomie zou ik in jouw geval afraden; die studie heeft het imago wat gemakkelijker te zijn dan een gewone economie studie, met minder Wiskunde. Econometrie is zeer aan te bevelen, dit geeft ook goede mogelijkheden om als quant of data analist te gaan werken. De onderzoeken naar baankansen en salaris laten zien dat economie geen slechte studie is. Ik heb zelf economie gestudeerd, en had achteraf liever econometrie gedaan. Als je intelligent bent zou je zelfs economie en econometrie kunnen combineren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• absurdsmash
  • Registratie: Juni 2013
  • Laatst online: 17-02 14:48
Ter info: Je kan ook informatica en economie studeren. Een combi studie tussen Rotterdam en Leiden. En wel kiezen wat je leuk vindt, niet wat t meeste geld moet gaan opleveren

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Longcat
  • Registratie: November 2018
  • Laatst online: 12-08 12:37
Salarissen die je ziet in relatie tot opleidingen moet je ook echt met een korreltje zout nemen. Veel hangt af van hoe goed je kan onderhandelen en hoe je presteert. Daarnaast is een hoog startsalaris leuk, maar als er nauwelijks groei in zit... :)

Die 3k+ ga je niet heel gauw redden, al is het zeker wel mogelijk, denk eerder aan de range 2500-3000. Ik begon zelfs onder deze range in een traineeship en nu (3 jaar later) verdien ik het dubbele.

[ Voor 28% gewijzigd door Longcat op 16-01-2019 19:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FrostNixon
  • Laatst online: 26-01 12:22
Econometrie! Het is een mooie studie met veel wiskunde en programming. Je kan in principe alle richtingen op: finance, marketing, macro-economics, research etc. Econometristen zijn enorm gewild en verdienen behoorlijk goed. Mocht je nog inhoudelijke vragen hebben over de studie dan hoor ik dat wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• J.a12
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 02-12-2020
Longcat schreef op woensdag 16 januari 2019 @ 09:36:
Afgestudeerde Economie & Bedrijfseconomie hier! :w

Veel van mijn oud-studiegenootjes zijn gaan werken in consultancy, bij centrale banken, bij de uni als PhD of bij onderzoeksbureaus. Zelf ben ik na mijn studie wat gaan werken in corporate finance en private equity. Als je deze richting op wil gaan, adviseer ik je om deze studie niet te doen. Je kan dan beter Finance studeren in Rotterdam.
Hi, Ben wat laat maar misschien heb jij een antwoord hierop, sinds je een afgestudeerde bent!
Ik zou graag de Finance kant op willen gaan, maar er is op dit moment niet echt een universitaire Bachelor opleiding hiervoor. In je eerdere reactie gaf je aan, dat het het beste is om in Rotterdam te gaan studeren als je Finance op wil gaan. Bedoel je dan de Masters? Want als er een Bachelor voor Finance zou zijn, klinkt dat wel erg interessant. Welke bachelor opleiding zou je aanraden als je de finance kant zou op willen gaan?

mvg
J xx
Pagina: 1