Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
  • Registratie: Maart 2016
  • Laatst online: 11-02 10:26
Hallo allen,

in een vorige thread had ik een vraag gesteld over hoe ik het beste mijn CPU ging kuisen, maar de omstandigheden gaven sommige mensen aan dat het kuisen van de CPU weinig zou oplossen. Ik schets alles hier dus even om mijn topic wat gerichter te maken op het probleem:

Specs:
Moederbord: Gigabyte GA-Z97-HD3
CPU: I7 4790K
Voeding: Corsair CX650M
RAM: Samsung 8GB DDR3 1600MHz
HDD (met werkende Windows)

Alles werkte zoals het hoort, maar plots viel de pc uit. Terug proberen booten, geen resultaat.

Ik probeer hieronder alle informatie op te lijsten wat ik heb gedaan, geprobeerd,... om te testen en wijzer te worden:

1) Ik heb nog een socket 1150 moederbord, namelijk een GA-B85M-HD3 en een i5 4570 CPU die ik gebruikt heb bij het testen.
Als ik deze CPU en moederbord verbind met de voeding, RAM en HDD, dan werkt alles. CPU wordt herkend, moederbord gaat in BIOS.
BELANGRIJKE OPMERKING: als ik het knopje van de voeding aanklik, dan krijgt dit moederbord stroom, want als ik een toetsenbord in een USB-poort inplug, dan branden de lichtjes van caps lock, num lock,..

2) Als ik dus diezelfde voeding, HDD en RAM gebruik op het Z97 moederbord met de i7 4790K, dan werkt het niet. Naar mijn mening krijg het moederbord geen stroom (de 24pin connector aansluiting op het mobo defect?) want ditzelfde toetsenbord licht nu niet op als ik de voeding aan klik. Nu ben ik wel niet zeker of dit effectief bij alle moederborden zo is dat de usb devices al terug werken. Toch maar even de CPU ingestoken, koeler erop,.. maar er is geen enkele boot (de CPU fan spint nooit).

3) Dan ben ik overgegaan naar het z97 moederbord in combinatie met i5 4570. Terug volgende probleem: geen teken van leven, de fan gaat zelf niet aan.

4) Ik dacht dus, de CPU zal nog perfect werken, en het mobo zal gewoon defect zijn. Dus ik nam het B85M moederbord (dat zeker werkt, toch in combinatie met de i5 4570) en stak er de i7 4790K in. Helaas werkte dit ook niet: de CPU-fan draait eventjes (alsook de fan van de voeding) maar stop dan terug. Als hij bijna helemaal gestopt is met draaien dan probeert hij opnieuw te booten maar terug hetzelfde dat hij meteen weer afslaat. Zo doet hij dit constant.

Wat ik kon bedenken:
-Moederbord ondersteund de i7 4790K niet (maar dat zou raar zijn want de i5 4570 wel)
-CPU is ook kapot

Nu enkele vragen:
1) Waarom zou CPU én moederbord tergelijkertijd kapot gaan?
2) Wat zou dit probleem kunnen veroorzaakt hebben? Deze werd niet overclocked?
3) Is dit veelvoorkomend dat dit plots gebeurt, en dan de combinatie mobo+cpu kapot
4) Welke stappen kan ik best ondernemen met de hardware die ik heb om te testen wat hier het probleem is?
5) Op volgende link een foto van hoe de CPU zijn verbindingen eruit zien. Het ziet er wat 'vuil' uit maar ik wil hier nog vanaf blijven tot ik meer informatie/hulp heb: https://gyazo.com/ab2226dbebb05fc8d19b1d03b606f374
6) De power supply lijkt geen mankementen te hebben, kan ik deze uitsluiten als oorzaak/veroorzaker?
7) Kan het dat de i7 4790K niet werkt op het B85M bordje?

Als er informatie mist, laat maar weten, ik probeer zo duidelijk mogelijk te zijn.

Alvast bedankt voor de hulp!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• popie
  • Registratie: November 2011
  • Laatst online: 00:42
Om de 4790k te laten werken op de B85 bord heb je wel de bios F9 nodig als je ik zo kijk op de website, check dat wel, Die generatie cpu's kunnen wel stuk, Maar het kan ook makkelijk wat anders zijn nog.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
popie schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:06:
Om de 4790k te laten werken op de B85 bord heb je wel de bios F9 nodig als je ik zo kijk op de website, check dat wel, Die generatie cpu's kunnen wel stuk, Maar het kan ook makkelijk wat anders zijn nog.
Kan ik in de bios zien welke versie het B85 bord heeft?

En dat die generatie CPU's kapot gaan is inderdaad wel een kans tot eventueel defect, maar tergelijkertijd met het moederbord lijkt me wel vreemd?

Ook; je zegt dat je hebt gevonden dat het enkel zal werken op de F9 bios, en dat je dat op de website vond. Waar precies zoek ik naar? (zodat ik de volgende keer wat zelfstandiger kan troubleshooten)

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• popie
Met Cpu Z kan je ook als goed is de bios versie wel zien bij het juiste tab bladje.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
popie schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:37:
Met Cpu Z kan je ook als goed is de bios versie wel zien bij het juiste tab bladje.
Kijk ik even in. Bedankt!

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
  • Registratie: Maart 2018
  • Laatst online: 00:00
BramVanha schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:36:
[...]

Kan ik in de bios zien welke versie het B85 bord heeft?
Ja
En dat die generatie CPU's kapot gaan is inderdaad wel een kans tot eventueel defect, maar tergelijkertijd met het moederbord lijkt me wel vreemd?
Cpu's gaan heel zelden kapot. Een defect moederbord ligt meer voor de hand.
Ook; je zegt dat je hebt gevonden dat het enkel zal werken op de F9 bios, en dat je dat op de website vond. Waar precies zoek ik naar? (zodat ik de volgende keer wat zelfstandiger kan troubleshooten)
De cpu supportlijst van het moederbord https://www.gigabyte.com/...5M-HD3-rev-1x#support-cpu De 4570 werkt ook vanaf F9 dus geen biosupdate nodig.

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• popie
Uszka schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:49:

Cpu's gaan heel zelden kapot. Een defect moederbord ligt meer voor de hand.
Heb nog wel een 4790k cpu liggen die toch echt kaduuk is. 8)7

[ Voor 3% gewijzigd door popie op 12-01-2019 21:58 ]

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
popie schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 21:57:
Heb nog wel een 4790k cpu liggen die toch echt kaduuk is. 8)7
Daarom zeg ik ook 'zelden' ipv 'nooit'.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Maar deze i7 4790k werkt dus niet op het B85 moederbord helaas. Ook werkt de i5 4570 niet op het Z97 moederbord.

Lijkt me toch heel straf als deze alletwee terzelfdertijd gesneuveld zijn (de reden hiervoor zoek ik nog naar)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• popie
Ja voor de z97 bord ziet het er somber uit inderdaad, De 4790k cpu nog weinig van te zeggen, Als er op de 8 serie bord nog een behoorlijk oude bios op staat dan doet die het daar echt niet op de 4790k

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 28-04 23:00

Cio

BramVanha schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:00:
Maar deze i7 4790k werkt dus niet op het B85 moederbord helaas. Ook werkt de i5 4570 niet op het Z97 moederbord.

Lijkt me toch heel straf als deze alletwee terzelfdertijd gesneuveld zijn (de reden hiervoor zoek ik nog naar)?
Een defecte CPU zonder dat mobo en/of voeding ook defect zijn lijkt me nog vreemder dan alleen de CPU die het begeeft. Vroeger kon je CPU's nog slopen met een defecte koeler, tegenwoordig is daar (dankzij thermal protection) een stevige stroompiek voor nodig.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
De BIOS is de F3, dus dat moet ik even updaten. Alleen even zoeken hoe dat gaat.

Gigabyte heeft blijkbaar een App center waar je de BIOS kan updaten. Helaas wil die (nog) niet installeren. Als ik 'handmatig' moet flashen, zijn er handige links hiervoor die jullie weten (wil het niet helemaal om zeep helpen) :p

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Het BIOS zeker niet vanuit Windows updaten maar vanuit het BIOS met een USB.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Uszka schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:21:
Het BIOS zeker niet vanuit Windows updaten maar vanuit het BIOS met een USB.
Ook niet als dit de officiële oplossing is van Gigabyte? Staat vermeld op hun site (https://www.gigabyte.com/Motherboard/GA-B85M-HD3-rev-1x#ov) dat je de BIOS vanuit Windows via hun app kan downloaden en installeren.

Ga eens moeten opzoeken hoe ik dit in BIOS doe met USB. Ik begin alvast met de juiste BIOS versie van de Gigabyte website te halen. Moet mijn USB stick iets speciaals hebben of mag dit eender welke stick zijn?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Dat het kan wil nog niet zeggen dat het de beste methode is. De kans dat het fout gaat is groter als je het vanuit Windows doet dan vanuit het BIOS.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Uszka schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:31:
Dat het kan wil nog niet zeggen dat het de beste methode is. De kans dat het fout gaat is groter als je het vanuit Windows doet dan vanuit het BIOS.
Bedankt voor de tip!

Neem ik gewoon de nieuwste versie of gewoon de minst benodigde (V9 vs V12)?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• ETHART
  • Registratie: Januari 2010
  • Laatst online: 22-06-2024
BramVanha schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 22:38:
[...]

Bedankt voor de tip!

Neem ik gewoon de nieuwste versie of gewoon de minst benodigde (V9 vs V12)?
Gewoon de laatste nieuwe nemen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
In de BIOS staat de versie nu op F12, dus dat zou moeten goed zijn. Ik steek er terug even de i7 4790K in :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
CPU werkt op het B85M bordje, bios had dus die update nodig. Goed om weten.
Als ik nu een nieuw moederbordje wil kopen, hoe ben ik zeker da mijn CPU out of the box meteen zal werken (anders kan ik geen update doen, aangezien mijn i5 4570 CPU de verkoop in gaat)?

Bedankt voor de hulp.

Is er nog iets dat ik kan doen/proberen met het dus defecte moederbord of is alle hoop hier verloren?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Je kunt er voor 99% vanuit gaan dat het moederbord kapot is.

s1150 is niet meer nieuw te koop. Je zou gebruikt kunnen kijken categorie: Moederborden

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• popie
BramVanha schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 23:26:
CPU werkt op het B85M bordje, bios had dus die update nodig. Goed om weten.
Als ik nu een nieuw moederbordje wil kopen, hoe ben ik zeker da mijn CPU out of the box meteen zal werken (anders kan ik geen update doen, aangezien mijn i5 4570 CPU de verkoop in gaat)?

Bedankt voor de hulp.

Is er nog iets dat ik kan doen/proberen met het dus defecte moederbord of is alle hoop hier verloren?
Mooi Dat de cpu het nog doet, Als je zeker wil zijn dat de cpu het gelijk doet moet je een 9 serie moederbord aanhouden, Heb je met de andere moederbord ook al dus eens de bios gecleared en een andere voeding geprobeerd en met de ram latjes gespeeld?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• Uszka
Met je 4570 kan je een Z87 of Z97 bord flashen naar het meest recente bios.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
popie schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 23:33:
[...]

Mooi Dat de cpu het nog doet, Als je zeker wil zijn dat de cpu het gelijk doet moet je een 9 serie moederbord aanhouden, Heb je met de andere moederbord ook al dus eens de bios gecleared en een andere voeding geprobeerd en met de ram latjes gespeeld?
Ik heb al verschillende RAM-latjes geprobeerd (die allemaal werken). Hoe clear ik de BIOS als er geen stroom binnenkomt (denk ik). Het bord geeft geen enkel teken van leven. CPU fan/system fan/PSU fan slaat nooit aan.

Nu, het is waarschijnlijk een verloren zaak. Gebeurt wel vaker als ik zo wat rondlees. Jammer maar helaas.

Edit: is een 9-serie moederbord een Z97 chipset, of zijn er ook Z87 chipsets van de 9-serie?

[ Voor 6% gewijzigd door BramCoding op 13-01-2019 10:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Uszka schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 23:34:
Met je 4570 kan je een Z87 of Z97 bord flashen naar het meest recente bios.
Daar dacht ik ook aan. Maar dus als je toendertijd een Z97 kocht met een i7 4790K, was dit onbruikbaar tot je een andere CPU had om je BIOS te flashen? Dat is vervelend.. 😋

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Z87 is een Haswell chipset. i5-4570 is Haswell. Z97 is een Haswell refresh chipset. i7-4790K is Haswell Refresh. Een i5-4570 zal zo goed als altijd werken op Z87/Z97 ongeacht de biosversie. Sowieso op Z97. Dus als je een Z97 koopt, bijvoorbeeld V&A aangeboden: Asus Z97-Deluxe , dan zal daar altijd je 4570 op werken en kan je het BIOS updaten. Dus even wachten met het verkopen van je i5 totdat je een ander bord hebt voor de i7.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Uszka schreef op zondag 13 januari 2019 @ 12:12:
Z87 is een Haswell chipset. i5-4570 is Haswell. Z97 is een Haswell refresh chipset. i7-4790K is Haswell Refresh. Een i5-4570 zal zo goed als altijd werken op Z87/Z97 ongeacht de biosversie. Sowieso op Z97. Dus als je een Z97 koopt, bijvoorbeeld V&A aangeboden: Asus Z97-Deluxe , dan zal daar altijd je 4570 op werken en kan je het BIOS updaten. Dus even wachten met het verkopen van je i5 totdat je een ander bord hebt voor de i7.
Ahzo, ik snap het. Wat ik niet snap is dat je dus toen een Z97 kon kopen en een i7 4790k, maar dat deze niet werkten. Je was dus verplicht een tweede CPU te hebben om de i7 4790K te laten werken? Hoe kan dit? Er moeten toch borden zijn die met stock BIOS werken met de i7 4790k?

Acties:
  • +1 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:55

jgj82

Ja, maar = nee

@BramVanha

De Z97 chipset werkt out-of-the-box met Devils Canyon CPU's.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
jgj82 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:16:
@BramVanha

Oke, cool, dat is al meer voor de hand liggend. Bedankt!

[ Voor 7% gewijzigd door BramCoding op 13-01-2019 17:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
jgj82 schreef op zondag 13 januari 2019 @ 14:16:
@BramVanha

Niet altijd. Om het eerder door mij genoemde Z97 erbij te halen werkt een 4790K pas vanaf bios 1008 ipv release bios 0603. https://www.asus.com/nl/Motherboards/Z97DELUXE/HelpDesk_CPU/

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jgj82
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 18:55

jgj82

Ja, maar = nee

Uszka schreef op zondag 13 januari 2019 @ 17:24:
[...]

Niet altijd. Om het eerder door mij genoemde Z97 erbij te halen werkt een 4790K pas vanaf bios 1008 ipv release bios 0603. https://www.asus.com/nl/Motherboards/Z97DELUXE/HelpDesk_CPU/
I stand corrected.
Voordat @BramVanha overgaat tot aankoop even zeker stellen dat de correcte BIOS erop staat.

Ik heb mijn eerste Z97 gekocht en die deed het nieuw uit de doos, m'n huidige Asus Z97-AR ook. Sorry voor de misinformatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BramCoding
Geen probleem, ik vraag het voor de zekerheid ook na bij de verkoper!

Bedankt voor de goede hulp!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Uszka
Je hebt een i5-4570 die werkt zonder bios update op alle Z97 borden. Met die cpu kan je het bios flashen naar een recente versie zodat de i7-4790K werkt.
Pagina: 1