Vraag

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shuyg
  • Registratie: September 2013
  • Niet online
Afgelopen jaar heb ik een Pioneer VSX-932 gekocht. Op willekeurige momenten verliest de Pioneer de verbindingen met de DLNA-server en kan er dus geen audio meer afgespeeld worden.

Ik heb al van alles geprobeerd om te achterhalen of het aan mijn netwerk ligt (zie hieronder). Voor mijn gevoel heb ik van alles kunnen uitsluiten en ligt het aan de Pioneer, maar ik ben er niet 100% zeker van.

Vragen
  1. Zijn er nog mogelijkheden dat het aan mijn netwerk-setup ligt en zo ja, hoe zou ik die kunnen uitsluiten?
  2. Zijn er nog mogelijkheden om het zelf op te lossen en hoe?
    Bijvoorbeeld door een firmware downgrade?
Setup
De Pioneer receiver gebruikt een vaste netwerkverbinding, maar de symptomen zijn hetzelfde als ik Wifi gebruik. Op het netwerk zitten twee DLNA-servers. Een minidlna-server (1.1.6) op CentOS 7 en een de DLNA-server van onze FRITZ!box 5490 modem. Ik gebruik de laatste firmware (1101-2020-0060-0010)

Symptomen
  • Wanneer de Pioneer de DLNA-servers niet meer kan vinden, kunnen andere devices (Samsung TV, Kodi, VLC, Windows Media Player, etc.) de servers nog wel vinden.
  • Als het fout gaat dan kan de Pioneer beide DLNA-servers (minidlna en Fritzbox) niet meer vinden.
  • Uitval gebeurt op een (ogenschijnlijk) willekeurig moment. In/na standby maar ook tijdens het afspelen van muziek. In dat laatste geval blijft het laatste nummer spelen.
  • Volgens de minidlna logs stopt het broadcasten van de Pioneer ook midden in de nacht wanneer hij in standby staat. Daarna kan de Pioneer de DLNA-servers niet meer zien.
  • Er zijn geen belangrijke foutmeldingen in de minidlna-logs te zien op het moment dat het fout gaat. De Pioneer zoekt de DLNA-server gewoonweg niet meer op (zo lijkt het).
  • Na een koude start werkt het altijd weer.
  • Andere netwerkfunctionaliteiten blijven gewoon werken al ben ik niet helemaal zeker of er niet ook iets mis gaat met de Chromecast.
  • Nadat Pioneer de DLNA-servers niet meer kan zien is het nog wel mogelijk om files van de DLNA-server naar de Pioneer te pushen door een andere Digital Media Controller (DMC) te gebruiken. DLNA bestaat uit een aantal onderdelen zoals een Player, Server en Controller. Het lijkt er dus op dat in dit geval de Controller de fout in gaat.
  • Ik heb het gevoel dat het probleem ontstaan is na een firmware update (1091-1020-0060-0010)
  • Soms kan de Pioneer de DLNA-servers weer vinden. Tenminste met de laatste firmware.
  • Een reset (Clear) heb ik meerdere keren uitgevoerd.
  • Een factory reset heb ik niet kunnen vinden.
  • Downgraden van de firmware wil niet lukken onder andere door controles op bestandsnamen en oplopende versienummering.
  • Online vind ik wel wat problemen met DLNA, maar dat komt eigenlijk nooit tot een oplossing of duidelijke oorzaak.
Tot slot heb ik geprobeerd om de klantenservice van Pioneer te bereiken dat is met niet gelukt. Telefonisch bel ik naar Duitsland (+4989 2170 497 90), maar heb ik het gevoel naar India doorgeschakeld te worden. Ik krijg altijd de melding dat het momenteel drukker is dan normaal. Ik heb nog nooit iemand aan de lijn gehad. Het formulier op hun website heb ik al een paar keer ingevuld, maar daar heb ik ook nog nooit antwoord op gehad. Mocht iemand weten hoe je contact kan krijgen met Pioneer dan hoor ik dat ook graag!

Alle reacties

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ganganation
  • Registratie: December 2020
  • Laatst online: 05-03-2021
Heb je hier ooit reactie op gekregen of een oplossing voor gevonden? Ik zit met hetzelfde probleem met mijn VSX-933.