Eerder deze week is de WD Red 2TB WD20EFRX - 68AX9N0 uit mijn DS212j NAS er plots mee opgehouden. Bij navraag had mijn vrouw hem bij het opruimen van de werkkamer per ongeluk om laten vallen. Mogelijk iets met een schok en headcrasch oid. dus.
Tot zover geen enorme ramp, ik heb een backup van de documenten en foto's die erop stonden. Maar toch jammer van de niet essentiële informatie die erop stonden. Plus je bent in je hart nou eenmaal tweaker, dus heb ik de aanval ingezet om te kijken of het nog te redden valt. Het standaard antwoord zal waarschijnlijk van toepassing zijn (hij is dood, geef het op of zoek hulp), maar misschien willen jullie meedenken. De situatie lijkt vrij specifiek. Hieronder de acties en resultaten tot nog toe.
Vooral met het steeds opnieuw opstarten, krijg ik het vermoeden dat het in de voedingsprint zit. Daarom wil ik mogelijk nog proberen een donor print aan te schaffen. Ik heb er op Ebay al 1 gevonden voor totaal €30 incl. verzenden. Verder zijn er ook niet veel opties over (behalve dure professionele recovery). Ik vraag me alleen af of vervangen van de print wel zin gaat hebben. Is het misschien niet toch gewoon een te beschadigde leeskop?
Denken jullie dat vervangen van de print nut zou hebben in dit geval, gezien de symptomen? Of moet ik nog andere acties ondernemen?
Tot zover geen enorme ramp, ik heb een backup van de documenten en foto's die erop stonden. Maar toch jammer van de niet essentiële informatie die erop stonden. Plus je bent in je hart nou eenmaal tweaker, dus heb ik de aanval ingezet om te kijken of het nog te redden valt. Het standaard antwoord zal waarschijnlijk van toepassing zijn (hij is dood, geef het op of zoek hulp), maar misschien willen jullie meedenken. De situatie lijkt vrij specifiek. Hieronder de acties en resultaten tot nog toe.
- De NAS toont in Syonology Assistant als Niet geïnstalleerd en geeft een oranje knipperend status licht, met vast groene Disk status en een BEEP bij opstarten. Dat hint richting disk failure zoals je zou verwachten.
- In de BIOS wordt de schijf niet (goed) herkend. Heel soms zie ik hem even, maar daarna toch weer niet. Niet lang genoeg om echt door te starten en hem te benaderen in een OS vooralsnog.
- Bijzonder is dat de schijf bij aanspreken (zoeken naar een schijf in de Bios bijv.) soms ineens opnieuw lijkt te starten. Dat lijkt mij duiden op iets met de voeding?
- Luisterend naar de schijf spint hij gewoon op en beweegt de arm ook zoals ik zou verwachten.Ik hoor geen rare kliks of schrapende geluiden. Dat lijkt erop te duiden dat, misschien op een kras van een headcrash na, er niet echt iets mis lijkt te zijn waardoor de HD niet herkend zou worden?
- Hoewel tegenwoordig afgeraden heb ik de HD toch even kort (10 min) in de vriezer afgekoeld
, waarna hij beter herkend leek te worden in de Bios. Helaas niet genoeg om hem (op tijd?) weer te benaderen in windows.
Vooral met het steeds opnieuw opstarten, krijg ik het vermoeden dat het in de voedingsprint zit. Daarom wil ik mogelijk nog proberen een donor print aan te schaffen. Ik heb er op Ebay al 1 gevonden voor totaal €30 incl. verzenden. Verder zijn er ook niet veel opties over (behalve dure professionele recovery). Ik vraag me alleen af of vervangen van de print wel zin gaat hebben. Is het misschien niet toch gewoon een te beschadigde leeskop?
Denken jullie dat vervangen van de print nut zou hebben in dit geval, gezien de symptomen? Of moet ik nog andere acties ondernemen?