Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie
Toon posts:

Doormelding alarmcentrale via ....?

Pagina: 1
Acties:
Situatie:
Ik heb een professionele alarmcentrale, Aritech CD paneel, voor de kenners. Bij installatie is vanwege de destijds aanwezige infrastructuur gekozen voor een ISDN kiezer. Inmiddels is ISDN niet meer beschikbaar, maar enkel een VOIP lijn. Momenteel is er dus geen doormelding.

Opties:
1: Kiezer vervangen door POTS en verbinden met modem (Fritzbox, xs4all)

2: Het CD paneel biedt de optie om d.m.v. een serieële lijnprinteruitgang statusmeldingen af te drukken. Deze meldingen afvangen (RPi?), filteren en via een of andere sms module door te melden naar mijn GSM, of Telegram.

Vragen voor optie 2, mijn voorkeur:
Wat heb ik nodig aan hardware, software, en welke richtingen moet ik zoeken om dit te realiseren. Ik heb zeer beperkte programmeerkennis maar heb wel wat kennis op gebied van electronica (mbo).

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• tozzke
  • Registratie: oktober 2001
  • Niet online

tozzke

aka tozzert

Helaas biedt geeneen fabrikant van inbraakpanelen ondersteuning op een "gesimuleerde" analoge lijn. Het kan stabiel werken, het kan 50% van de tijd werken, het kan zelden werken... dit is proefondervindelijk.
De CD-panelen zijn al een tijdje uit productie en hier is dan ook niets meer nieuw voor te krijgen. Al bestaat er uiteraard altijd nog marktplaats oid :)

zin om slap te ouwehoeren? join #vervoer, #android, #domotica of #Ubiquiti @ IRC

Yup, maar we zijn hier op tweakers. M.a.w., hoe gaan we dit laten werken i.c.m. de door de fabrikant geleverde technologie vs hedendaagse technologie ;)

Stap 1: de lijnprinter meldingen afvangen. Wat heb ik hiervoor nodig, RPi?

evilution wijzigde deze reactie 12-01-2019 19:13 (8%)

|<----------------------------------------------arm length---------------------------------------------->|
|<-------------------------------------------where the cat is--------------------------------------------->|

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Nu online
Welke data wil je precies hebben? Als je alleen melding wilt bij alarm dan kun je ook de sirene aftakken. Dat is makkelijker dan het seriële signaal reverse engineeren

Sethro wijzigde deze reactie 12-01-2019 19:15 (12%)

Het serieële signaal hoef ik niet de decoderen. Het is plaintext en niet encrypted. Filteringen op keyword volstaat en bovendoen kan ik instellen welke meldingen wel of niet afgedrukt worden, de centrale biedt overigens enige mate van filtering v.w.b. af te drukken gebeurtenissen.

Ik wil niet alleen alarmmeldingen maar ook in- en uitschakelingen en configuratiewijzigingen e.d.

evilution wijzigde deze reactie 12-01-2019 19:27 (34%)

Dit betreft geen hobbybob centrale uit de bouwmarkt. Deze centrales zijn high-end en worden toegepast bij juweliers, banken etc..

• vonkkie
  • Registratie: januari 2014
  • Laatst online: 20-02 19:21
iets als een chiron gsm kiezer of emizon

vonkkie wijzigde deze reactie 12-01-2019 20:22 (14%)

Sethro schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 19:14:
Welke data wil je precies hebben? Als je alleen melding wilt bij alarm dan kun je ook de sirene aftakken. Dat is makkelijker dan het seriële signaal reverse engineeren
Het seriële signaal reverse engineeren is niet aan de orde. Deze uitgang is specifiek voor het aansturen van een printer dus deze data zou eenvoudig te lezen moeten zijn. Volgens mij kan ik in de centrale nog instellen wat geprint moet worden maar dat kan alles zijn van "in/uitschakeling door X" tot "alarm zone XX"
Die output moet op een of andere manier naar een GSM kiezer.

Maar first things first, is een rPi het juist device om dit te doen? Ik heb niet echt programmeerervaring, 30 jaar geleden Basic :$ maar kan vast wel iets nieuws leren als dat moet B)

Voor wat ik hier en daar gelezen heb is een rPi wel bruikbaar voor een veelheid aan dingen.
Stap 1 is het ding aan de centrale koppelen en meldingen van de printeruitgang inlezen.
Stap 2 is filters programmeren
vonkkie schreef op zaterdag 12 januari 2019 @ 20:21:
iets als een chiron gsm kiezer of emizon
Stap 3 kiezer koppelen, lijkt me ook wel mogelijk met rPi?

En welk OS is meest geschikt voor zoiets? Ik heb alleen ervaring met Windows, maar ook hier, ik kan vast wel iets nieuws leren.

Ik vraag niet om een kant en klare oplossing, maar of mijn idee van oplossing in de goede richting zit. Ik vindt dit een fijne centrale en heb geen zin om dingen te vervangen, voor mij is duurzaamheid om zo lang mogelijk met apparatuur te werken, en aan te passen om te werken met hedendaagse technologie.

• Sethro
  • Registratie: maart 2017
  • Nu online
Als het echt zo eenvoudig is dan is een rpi wel overkill en zou ik eerder een microcontroller gebruiken zoals een Arduino met ethernet of gsm shield voor de communicatie of ESP met ingebakken WiFi voor als je dat liever wilt gebruiken.

Rpi kan ook maar daar is eerst een OS nodig die je moet installeren en daarop kun je dan eigen software runnen.

Wel even opletten met het voltage van de seriële poort. Waarschijnlijk is dat 12v (rs232) terwijl dit soort boards 5 of 3.3v verwachten. Je kunt daarvoor iets solderen, een converter kabel kopen of een rs232 shield inzetten.

Op een microcontroller zoals arduino / esp kun je direct je code laden. Is een stuk eenvoudiger en die zijn voldoende krachtig voor je toepassing. Programmeersoftware voor Arduino/ESP Installeer je op je Windows machine en laad je op de Arduino via USB.

https://github.com/witnes...rsal-Arduino-Telegram-Bot

Sethro wijzigde deze reactie 14-01-2019 22:13 (100%)

Pagina: 1

Apple iPhone XS Red Dead Redemption 2 LG W7 Google Pixel 3 XL OnePlus 6T (6GB ram) FIFA 19 Samsung Galaxy S10 Google Pixel 3

Tweakers vormt samen met Tweakers Elect, Hardware.Info, Autotrack, Nationale Vacaturebank, Intermediair en Independer de Persgroep Online Services B.V.
Alle rechten voorbehouden © 1998 - 2019 Hosting door True